|
Fietspad op viaduct over E17, enkel- of dubbelrichting? |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 30-11-2016 16:38:18 Onderwerp: |
|
|
|
|
Om op de viaduct over de E17 verhoogde en voldoende brede fietspaden te kunnen aanleggen, zal vanzelfsprekend het bestaande "voetpad" moeten aangepast worden, evenals de bestaande rioolkolken. Aangezien de viaduct zelf bij de E17 hoort, en onder de bevoegdheid valt van AWV (het Agentschap Wegen en Verkeer), zal AWV de mogelijkheden daarvan onderzoeken, in het kader van de stabiliteit van deze viaduct.
Het resultaat zal bepalend zijn voor de fietspaden, of het fietspad, op de viaduct. Er zijn immers nog altijd twee mogelijkheden: één dubbelrichtingsfietspad langs één kant, of twee enkelrichtingsfietspaden langs elke kant van de rijbaan. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 08-02-2017 11:53:39; in totaal 2 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 04-05-2017 16:11:32 Onderwerp: |
|
|
|
|
Volgens onze laatste gegevens komt op de Houten Schoen in Sint-Niklaas langs beide kanten van de rijbaan een enkelrichtingsfietspad, tussen het lichtengeregeld kruispunt aan de Eigenlostraat en de Damstraat. Maar in Temse zou ons gemeentebestuur toch kiezen voor een dubbelrichtingsfietspad op de viaduct over de E17 in de Hoogkamerstraat. Er zou dus een dubbelrichtingsfietspad komen in de Hoogkamerstraat over de volledige afstand tussen de N16 en het lichtengeregeld kruispunt aan de Eigenlostraat.
Zoals alles in het leven, heeft dit voor fietsers voor- en nadelen.
Voordelen
- Op het lichtengeregeld kruispunt aan de Eigenlostraat kan een veilige oversteek voor fietsers gemaakt worden voor de fietsers die in de richting van Temse rijden, van het enkelrichtingsfietspad naar het dubbelrichtingsfietspad.
- De verkeerslichten op het kruispunt met de N16 kunnen fietsvriendelijker en conflictvrij ingesteld worden, met apart groen licht voor het verkeer rechtdoor en het afslaand verkeer richting Bornem. Dit wordt bij een dubbelrichtingsfietspad in de Hoogkamerstraat mogelijk gemaakt door alle verkeer naar de N16 via de Kapelanielaan rond te laten rijden.
Nadelen
- Aan elke zijstraat ontstaat een conflictsituatie omdat fietsers die links van de rijbaan op het fietspad rijden "uit de verkeerde richting" komen. Er zijn drie dergelijke gevaarspunten: de Nederlandstraat en de Eurolaan in Temse en de oprit van de Hoogkamerstraat in Sint-Niklaas. De Nederlandstraat komt bovendien met een zeer scherpe hoek uit op de Hoogkamerstraat, waardoor een bestuurder bijna helemaal achterom moet kijken om fietsers te kunnen zien die "tegenrichting" rijden. Aangezien een bestuurder meestal langs de linkerkant van het voertuig zit, is de zichtbaarheid naar achter belemmerd, vooral bij vrachtwagens!
- Fietsers die links van de rijbaan op het fietspad rijden worden verblind door de asymmetrische koplampen van het tegemoetkomend autoverkeer. Dat is zeker het geval bij de duisternis van begin- en einduren van scholen en werken tijdens de donkere dagen, en dat verhoogt de kans op ongevallen.
- Op de hellingen van de viaduct kunnen dalende fietsers een merkelijk hogere snelheid ontwikkelen dan de stijgende fietsers. Bij tweerichtingsverkeer verhoogt dat weer de kans op ongevallen, vooral bij verblinding.
- Voor fietsers die links van de rijbaan op het fietspad rijden is het altijd onaangenaam om tegen de windstoten in te rijden van het tegemoetkomend autoverkeer.
Wie nog voor- of nadelen voor fietsers weet, mag ze gerust toevoegen.
Onze voorkeur gaat nog steeds naar overal enkelrichtingsfietspaden. Er zijn ontegensprekelijke voordelen:
- Zelfs met de gewijzigde verkeersafwikkeling, door alle verkeer naar de N16 via de Kapelanielaan rond te laten rijden, blijft er slechts één (reeds bestaand) conflictpunt tussen fietsers en afslaand autoverkeer aan de Kapelanielaan-noord. Aangezien fietsers daar slechts uit één richting komen, moet daaraan toch een veilige oplossing kunnen gegeven worden. Het autoverkeer komt immers ook uit slechts één richting ten opzichte van het fietspad. Bovendien kan de toegang naar de Kapelanielaan versmald worden aangezien het een eenrichtingstraat wordt. De oversteeklengte voor fietsers wordt daarmee een flink stuk korter dan ze nu is.
- Het voordeel van de conflictvrije verkeerslichten voor fietsers op de N16 blijft behouden.
- De bestaande oversteekplaats voor fietsers, tussen de Eurolaan en de Kapelanielaan naar het dubbelrichtingsfietspad, wordt ook veiliger omdat het autoverkeer uit slechts één richting meer komt.
- Alle bovengenoemde nadelen verdwijnen ...
Na een volgende vergadering van de IGBC weten we hopelijk meer ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|