Het is nu 22-11-2024 19:13:03
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Fietspad op viaduct over E17, enkel- of dubbelrichting?

    -> Temse - Hoogkamerstraat Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 10-03-2015 20:15:46    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Gelezen in het verslag van de kernvergadering van woensdag 25 februari 2015 van de Fietsersbond afdeling Sint-Niklaas (klik hier):
Citaat:
4. GBC
Laatste vergadering had plaats begin op 27 januari 2015 en het verslag is op komst.
Het ging o.m. over fietspaden op het viaduct aan de Houten Schoen. Men wil de doorgang Sint-Niklaas-Temse prioritair uitbouwen voor de zwakke weggebruiker en op die plaats een 'knip' zetten voor het vrachtverkeer, maar Temse ziet dat niet zitten omdat dit de mobiliteit in Temse zou belasten. Er groeit een compromis tussen Sint-Niklaas en Temse.
We zullen erover moeten waken dat ze de punten die er in staan ook gerealiseerd worden.

Persoonlijk krijg ik wel de kriebels van 'zwakke weggebruiker' te gebruiken in plaats van 'fietsers (en voetgangers)', kijk hier waarom, maar ... hoe komt het dat onze fietsersbondafdeling daarover niets verneemt van Temse?

Worden de fietspaden op de viaduct op de lange baan geschoven wegens een 'groeiend compromis' tussen Sint-Niklaas en Temse over de 'belasting van de mobiliteit' in Temse?

Ik zou graag wat meer uitleg krijgen over wat men daarmee wil zeggen ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 04-04-2015 14:55:50    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Uit een mail van de Fietsersbond afdeling Sint-Niklaas, na onze vraag of zij hierover meer weten:
Citaat:
... Op het GBC was de schepen en de commissaris van Temse aanwezig. Zij zijn bezorgd dat met deze mogelijke knip op het viaduct, eerst voor vrachtwagens en later (ooit) misschien ook voor auto's het kruispunt Hoogkameren nog meer een flessenhals wordt. ...

Tja, Door deze 'knip' wil Sint-Niklaas deze verbinding Sint-Niklaas - Temse veiliger maken voor fietsers en bromfietsers (zie hierboven). Welke toekomstvooruitzichten heeft onze gemeente Temse op mobiliteit, buiten het creëren en daarna vermijden van flessenhalzen voor vrachtwagens?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 24-06-2015 08:05:22    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op de vergadering van de Commissie Verkeer van dinsdag 16 juni 2015 is gezegd, dat er een "startnota" wordt opgemaakt voor de aanleg van de fietspaden op de viaduct over de E17 ... Zo ver staan we dus nog maar Triest ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 09-09-2015 20:43:53    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op de gemeenteraad van 31 augustus 2015 is (eindelijk!) de principebeslissing unaniem goedgekeurd tot de aanleg van deze fietspaden.

Het stadsbestuur van Sint-Niklaas is gemachtigd om op te treden als opdrachtgevend bestuur. Temse zal zijn aandeel in de kosten betalen. Er is een budget voorzien van €180.000.

Het zal nu eigenlijk van Sint-Niklaas afhangen, hoe snel aan die fietspaden zal begonnen worden, hoe ze er zullen uitzien, ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Trobken


Site Admin


Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 701
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 26-09-2015 23:16:34    Onderwerp: Super
 Reageren met citaat  

Dąt is nog eens goed nieuws.
Hopelijk laat de uitvoering niet zo lang op zich wachten...!
_________________
Forumbeheerder
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 03-10-2015 15:10:13    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op de vergadering van de verkeerscel van 30 september 2015 is gezegd, dat deze fietspaden opgenomen worden in de BFF-route (waardoor de provincie subsidies kan geven) en dat Sint-Niklaas een studiebureau aanstelt. Het project zou lopen vanaf de Houten Schoen in Sint-Niklaas tot aan de fietsoversteekplaats tussen de Eurolaan en de Kapelanielaan in Temse.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 07-11-2015 15:35:47    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Dit is een bevestiging van wat hier gezegd is.



Het komt uit de huis-aan-huis folder van de N-VA van oktober 2015.

Alle fietsers van Temse, die regelmatig naar Sint-Niklaas rijden, zullen ook blij zijn als er eindelijk veilige fietspaden zullen zijn op de viaduct over de E17 in de Hoogkamerstraat. Vooral voor scholieren zouden er van bij de aanleg fietspaden moeten voorzien worden ... maar toen, bij de aanleg van deze viaduct, moest alles weg voor bredere autorijbanen.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 26-11-2015 20:45:17    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Na deze bevestiging wordt het hoe langer hoe meer zeker. Uit de Gazet van Antwerpen van donderdag 26 november 2015 (klik om te vergroten):



Het staat ook in Het Nieuwsblad van donderdag 26 november 2015 (klik om te vergroten) ...



... en op de website van deze krant.

Het gaat er eindelijk van komen Goed zo! Uitroepteken

(Aanpassing op 27-11-2015: Artikel Nieuwsblad toegevoegd.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 23-04-2016 15:11:51    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Volgens de laatste berichten zouden deze fietspaden tegen het einde van 2018 moeten gerealiseerd zijn ... De administratieve molen draait traag Triest.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 18-05-2016 19:52:09    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op de gemeentelijke commissie verkeer van woensdag 17 mei 2016 is gezegd, dat de opdracht voor de fietspaden over de viaduct van de E17 op 4 april 2016 door Sint-Niklaas is toegewezen aan het studiebureel Talboom uit Puurs. Na 7 maanden moeten de plannen definitief klaar zijn en kan een aannemer gezocht worden.

(Aanpassing op 28-26-2016: Einddatum studiebureel toegevoegd.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 16-11-2016 22:02:32    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
... Na 7 maanden moeten de plannen definitief klaar zijn en kan een aannemer gezocht worden.
(Zie hierboven ...)
We zijn nu toch al zes maanden verder, dus nog één maand te gaan voor de definitieve plannen ... Hoe ver staan we?

Op woensdag 16 november 2016 had in Sint-Niklaas een IGBC (intergemeentelijke begeleidingscommissie) plaats, waarop alle belanghebbenden uitgenodigd waren, ook onze Fietsersbondafdeling. De stand van zaken zou toegelicht worden en de bedoeling was om tot een overeenkomst te komen over het traject en de ligging van het fietspad.

Verschillende mogelijkheden, hun voor- en nadelen, en bijkomende moeilijkheden om ze te verwezenlijken zijn besproken. Er is nog verder onderzoek nodig van die bijkomende moeilijkheden. De definitieve plannen zullen bijgevolg nog niet voor volgende maand zijn.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 08-02-2017 11:27:42; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 30-11-2016 16:38:18    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Om op de viaduct over de E17 verhoogde en voldoende brede fietspaden te kunnen aanleggen, zal vanzelfsprekend het bestaande "voetpad" moeten aangepast worden, evenals de bestaande rioolkolken. Aangezien de viaduct zelf bij de E17 hoort, en onder de bevoegdheid valt van AWV (het Agentschap Wegen en Verkeer), zal AWV de mogelijkheden daarvan onderzoeken, in het kader van de stabiliteit van deze viaduct.

Het resultaat zal bepalend zijn voor de fietspaden, of het fietspad, op de viaduct. Er zijn immers nog altijd twee mogelijkheden: één dubbelrichtingsfietspad langs één kant, of twee enkelrichtingsfietspaden langs elke kant van de rijbaan.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 08-02-2017 11:53:39; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 03-12-2016 14:28:15    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op de helling van de viaduct over de E17 in de Hoogkamerstraat, langs de kant van Sint-Niklaas, liggen al ruim een week twee kabels over de hele breedte van de weg.



Zou dat iets te maken hebben met het fietspad tussen Temse en Sint-Niklaas dat hier zal aangelegd worden? Wat zou men willen te weten komen met deze kabels?

Telt men het aantal voertuigen? Kan men hiermee fietsers apart tellen? Wordt ook de snelheid gemeten en de richting waarin het verkeer rijdt? Wil men de verkeersdrukte in kaart brengen?

Ook in de Eigenlostraat, nog altijd op het grondgebied van Sint-Niklaas, zijn gelijkaardige kabels gelegd.



Het kan dus ook iets te maken hebben met het verkeer naar en van de industrieterreinen, en met de toekomstige oostelijke tangent.

Misschien liggen er nog wel kabels op andere plaatsen in Sint-Niklaas?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 15-03-2017 08:28:43    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Er zijn nog geen officiële vergaderingen geweest, maar we hebben vernomen dat de voorkeur toch zou gaan naar twee enkelrichtingsfietspaden langs elke kant van de rijbaan, over de hele lengte van het traject. Dit natuurlijk binnen de perken van de technische mogelijkheden ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 04-05-2017 16:11:32    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Volgens onze laatste gegevens komt op de Houten Schoen in Sint-Niklaas langs beide kanten van de rijbaan een enkelrichtingsfietspad, tussen het lichtengeregeld kruispunt aan de Eigenlostraat en de Damstraat. Maar in Temse zou ons gemeentebestuur toch kiezen voor een dubbelrichtingsfietspad op de viaduct over de E17 in de Hoogkamerstraat. Er zou dus een dubbelrichtingsfietspad komen in de Hoogkamerstraat over de volledige afstand tussen de N16 en het lichtengeregeld kruispunt aan de Eigenlostraat.

Zoals alles in het leven, heeft dit voor fietsers voor- en nadelen.

Voordelen

  • Op het lichtengeregeld kruispunt aan de Eigenlostraat kan een veilige oversteek voor fietsers gemaakt worden voor de fietsers die in de richting van Temse rijden, van het enkelrichtingsfietspad naar het dubbelrichtingsfietspad.
  • De verkeerslichten op het kruispunt met de N16 kunnen fietsvriendelijker en conflictvrij ingesteld worden, met apart groen licht voor het verkeer rechtdoor en het afslaand verkeer richting Bornem. Dit wordt bij een dubbelrichtingsfietspad in de Hoogkamerstraat mogelijk gemaakt door alle verkeer naar de N16 via de Kapelanielaan rond te laten rijden.

Nadelen

  • Aan elke zijstraat ontstaat een conflictsituatie omdat fietsers die links van de rijbaan op het fietspad rijden "uit de verkeerde richting" komen. Er zijn drie dergelijke gevaarspunten: de Nederlandstraat en de Eurolaan in Temse en de oprit van de Hoogkamerstraat in Sint-Niklaas. De Nederlandstraat komt bovendien met een zeer scherpe hoek uit op de Hoogkamerstraat, waardoor een bestuurder bijna helemaal achterom moet kijken om fietsers te kunnen zien die "tegenrichting" rijden. Aangezien een bestuurder meestal langs de linkerkant van het voertuig zit, is de zichtbaarheid naar achter belemmerd, vooral bij vrachtwagens!
  • Fietsers die links van de rijbaan op het fietspad rijden worden verblind door de asymmetrische koplampen van het tegemoetkomend autoverkeer. Dat is zeker het geval bij de duisternis van begin- en einduren van scholen en werken tijdens de donkere dagen, en dat verhoogt de kans op ongevallen.
  • Op de hellingen van de viaduct kunnen dalende fietsers een merkelijk hogere snelheid ontwikkelen dan de stijgende fietsers. Bij tweerichtingsverkeer verhoogt dat weer de kans op ongevallen, vooral bij verblinding.
  • Voor fietsers die links van de rijbaan op het fietspad rijden is het altijd onaangenaam om tegen de windstoten in te rijden van het tegemoetkomend autoverkeer.


Wie nog voor- of nadelen voor fietsers weet, mag ze gerust toevoegen.

Onze voorkeur gaat nog steeds naar overal enkelrichtingsfietspaden. Er zijn ontegensprekelijke voordelen:

  • Zelfs met de gewijzigde verkeersafwikkeling, door alle verkeer naar de N16 via de Kapelanielaan rond te laten rijden, blijft er slechts één (reeds bestaand) conflictpunt tussen fietsers en afslaand autoverkeer aan de Kapelanielaan-noord. Aangezien fietsers daar slechts uit één richting komen, moet daaraan toch een veilige oplossing kunnen gegeven worden. Het autoverkeer komt immers ook uit slechts één richting ten opzichte van het fietspad. Bovendien kan de toegang naar de Kapelanielaan versmald worden aangezien het een eenrichtingstraat wordt. De oversteeklengte voor fietsers wordt daarmee een flink stuk korter dan ze nu is.
  • Het voordeel van de conflictvrije verkeerslichten voor fietsers op de N16 blijft behouden.
  • De bestaande oversteekplaats voor fietsers, tussen de Eurolaan en de Kapelanielaan naar het dubbelrichtingsfietspad, wordt ook veiliger omdat het autoverkeer uit slechts één richting meer komt.
  • Alle bovengenoemde nadelen verdwijnen ...

Na een volgende vergadering van de IGBC weten we hopelijk meer ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Temse - Hoogkamerstraat

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 2 van 7 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005