|
Fietspad op viaduct over E17, enkel- of dubbelrichting? |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6206 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 30-11-2016 16:38:18 Onderwerp: |
|
|
|
|
Om op de viaduct over de E17 verhoogde en voldoende brede fietspaden te kunnen aanleggen, zal vanzelfsprekend het bestaande "voetpad" moeten aangepast worden, evenals de bestaande rioolkolken. Aangezien de viaduct zelf bij de E17 hoort, en onder de bevoegdheid valt van AWV (het Agentschap Wegen en Verkeer), zal AWV de mogelijkheden daarvan onderzoeken, in het kader van de stabiliteit van deze viaduct.
Het resultaat zal bepalend zijn voor de fietspaden, of het fietspad, op de viaduct. Er zijn immers nog altijd twee mogelijkheden: één dubbelrichtingsfietspad langs één kant, of twee enkelrichtingsfietspaden langs elke kant van de rijbaan. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 08-02-2017 11:53:39; in totaal 2 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6206 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 04-05-2017 16:11:32 Onderwerp: |
|
|
|
|
Volgens onze laatste gegevens komt op de Houten Schoen in Sint-Niklaas langs beide kanten van de rijbaan een enkelrichtingsfietspad, tussen het lichtengeregeld kruispunt aan de Eigenlostraat en de Damstraat. Maar in Temse zou ons gemeentebestuur toch kiezen voor een dubbelrichtingsfietspad op de viaduct over de E17 in de Hoogkamerstraat. Er zou dus een dubbelrichtingsfietspad komen in de Hoogkamerstraat over de volledige afstand tussen de N16 en het lichtengeregeld kruispunt aan de Eigenlostraat.
Zoals alles in het leven, heeft dit voor fietsers voor- en nadelen.
Voordelen
- Op het lichtengeregeld kruispunt aan de Eigenlostraat kan een veilige oversteek voor fietsers gemaakt worden voor de fietsers die in de richting van Temse rijden, van het enkelrichtingsfietspad naar het dubbelrichtingsfietspad.
- De verkeerslichten op het kruispunt met de N16 kunnen fietsvriendelijker en conflictvrij ingesteld worden, met apart groen licht voor het verkeer rechtdoor en het afslaand verkeer richting Bornem. Dit wordt bij een dubbelrichtingsfietspad in de Hoogkamerstraat mogelijk gemaakt door alle verkeer naar de N16 via de Kapelanielaan rond te laten rijden.
Nadelen
- Aan elke zijstraat ontstaat een conflictsituatie omdat fietsers die links van de rijbaan op het fietspad rijden "uit de verkeerde richting" komen. Er zijn drie dergelijke gevaarspunten: de Nederlandstraat en de Eurolaan in Temse en de oprit van de Hoogkamerstraat in Sint-Niklaas. De Nederlandstraat komt bovendien met een zeer scherpe hoek uit op de Hoogkamerstraat, waardoor een bestuurder bijna helemaal achterom moet kijken om fietsers te kunnen zien die "tegenrichting" rijden. Aangezien een bestuurder meestal langs de linkerkant van het voertuig zit, is de zichtbaarheid naar achter belemmerd, vooral bij vrachtwagens!
- Fietsers die links van de rijbaan op het fietspad rijden worden verblind door de asymmetrische koplampen van het tegemoetkomend autoverkeer. Dat is zeker het geval bij de duisternis van begin- en einduren van scholen en werken tijdens de donkere dagen, en dat verhoogt de kans op ongevallen.
- Op de hellingen van de viaduct kunnen dalende fietsers een merkelijk hogere snelheid ontwikkelen dan de stijgende fietsers. Bij tweerichtingsverkeer verhoogt dat weer de kans op ongevallen, vooral bij verblinding.
- Voor fietsers die links van de rijbaan op het fietspad rijden is het altijd onaangenaam om tegen de windstoten in te rijden van het tegemoetkomend autoverkeer.
Wie nog voor- of nadelen voor fietsers weet, mag ze gerust toevoegen.
Onze voorkeur gaat nog steeds naar overal enkelrichtingsfietspaden. Er zijn ontegensprekelijke voordelen:
- Zelfs met de gewijzigde verkeersafwikkeling, door alle verkeer naar de N16 via de Kapelanielaan rond te laten rijden, blijft er slechts één (reeds bestaand) conflictpunt tussen fietsers en afslaand autoverkeer aan de Kapelanielaan-noord. Aangezien fietsers daar slechts uit één richting komen, moet daaraan toch een veilige oplossing kunnen gegeven worden. Het autoverkeer komt immers ook uit slechts één richting ten opzichte van het fietspad. Bovendien kan de toegang naar de Kapelanielaan versmald worden aangezien het een eenrichtingstraat wordt. De oversteeklengte voor fietsers wordt daarmee een flink stuk korter dan ze nu is.
- Het voordeel van de conflictvrije verkeerslichten voor fietsers op de N16 blijft behouden.
- De bestaande oversteekplaats voor fietsers, tussen de Eurolaan en de Kapelanielaan naar het dubbelrichtingsfietspad, wordt ook veiliger omdat het autoverkeer uit slechts één richting meer komt.
- Alle bovengenoemde nadelen verdwijnen ...
Na een volgende vergadering van de IGBC weten we hopelijk meer ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6206 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 23-05-2017 10:53:12 Onderwerp: |
|
|
|
|
Volgens het studiebureel Talboom, dat de nieuwe fietspaden ontwerpt over de viaduct van de E17 in de Hoogkamerstraat, is dit fietspad in de Hoogkamerstraat een dubbelrichtingsfietspad op de plaats waar het de Eurolaan oversteekt.
Hier mag echter geen enkele fietser van uit de richting Sint-Niklaas komen — dus van op het smal fietspadje op de voorgrond — om de Eurolaan vanaf hier over te steken richting N16. Dat smal fietspadje op de voorgrond is immers een enkelrichtingsfietspad in de richting van Sint-Niklaas. En fietsers die uit de Eurolaan komen en richting N16 willen rijden, moeten zich naar het midden van de rijbaan (van de Eurolaan) begeven om naar links af te slaan om de rijbaan te verlaten naar het dubbelrichtingsfietspad, dat volgens artikel 19.3 van het verkeersreglement.
Het dubbelrichtingsfietspad begint pas aan de overkant van de Eurolaan, op de plaats waar het verkeersbord D7 staat.
Ik vraag mij af wat dat zegt over de kennis over de verkeersreglementering voor fietsers van dat studiebureau?
Dit fietspad zal wel dubbelrichting worden door de aanleg van het fietspad op de viaduct over de E17. Je kunt je het gevaar voor fietsers zo al voorstellen, met al de vrachtwagens die hier de Eurolaan zullen uitkomen en allemaal naar rechts zullen moeten afslaan, waarbij de bestuurder enkel naar links zal kijken, want alleen uit die richting zal autoverkeer kunnen komen ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6206 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 11-06-2017 20:13:51 Onderwerp: |
|
|
|
|
Dit is een idee van één van onze kernleden: "Als ze dan toch voor het dubbelrichtingsfietspad kiezen, waarom dan niet naast het viaduct, het traject van de oude Hoogkamerstraat volgen, en met een (bijna gelijkgronds) tunneltje onder de E17?"
Daar is inderdaad nog niet over gesproken, omdat we tot nu toe ijverden voor twee enkelrichtingsfietspaden, één langs elke kant van de rijbaan van de viaduct over de E17. Met een fietstunnel onder de E17 zouden we op dit kruispunt richting Sint-Niklaas niet langs links boven de viaduct rijden, maar de "oude" Hoogkamerstraat naar rechts volgen.
We kunnen die oude Hoogkamerstraat nog altijd volgen tot tegen de E17. Op deze plaats, ter hoogte van het straatnaambord "Nederlandstraat", zouden we dan aan de zuidkant van de E17 er onderdoor moeten met een fietstunnel.
En hier zouden we aan de noordkant van de E17 weer uit de fietstunnel komen, op de plaats waar de twee auto's naast elkaar geparkeerd staan. We staan nog altijd in de oude Hoogkamerstraat. Boven de E17 zie je aan de andere kant van de E17 de daken van de woningen langs beide kanten van de oude Hoogkamerstraat.
De oude Hoogkamerstraat kan aan de noordkant van de E17 nog altijd gevolgd worden tot aan het kruispunt met de Eigenlostraat.
Natuurlijk zal die oude Hoogkamerstraat dan ten noorden en ten zuiden van de E17 moeten voorzien worden van een dubbelrichtingsfietspad volgens de normen van het Vademecum Fietsvoorzieningen.
Maar met een fietstunnel zijn helemaal geen dure werken nodig op de hellingen naar de viaduct over de E17, noch op de viaduct zelf. Volgens het Agentschap Wegen en Verkeer zijn de werken op de viaduct zelf zo ingrijpend, dat gedurende 3 à 4 maanden de viaduct volledig zal moeten afgesloten worden voor alle verkeer, dus ook voor fietsers! Dat is toch ook geen klein probleem, dat zich niet stelt bij een fietstunnel.
Maar er is nog wel de kostprijs van zo een fietstunnel. Die zal zeer waarschijnlijk nog heel wat hoger uitvallen dan al die werken aan de viaduct. Het zal immers geen klein tunneltje worden, als je de breedte bekijkt van de E17 op die plaats. Dit is de rijrichting naar Antwerpen waar de tunnel onderdoor zou komen. Als je goed kijkt zie je de bocht van de Nederlandstraat (je kunt de foto vergroten).
En dit is de rijrichting naar Gent boven de voorgestelde fietstunnel. Als je goed kijkt zie je de twee naast elkaar geparkeerde auto's (je kunt de foto vergroten).
Het zijn in totaal wel 10 of 11 rijvakbreedtes, plus een middenberm, plus twee brede zijbermen. Daar komt nog bij dat de E17 binnen enkele jaren nog wat breder zal gemaakt worden, voor de op- en afritten van de oostelijke tangent van Sint-Niklaas.
Ik vrees dat de kostprijs een veelvoud zal zijn van een fietspad over de viaduct, maar vragen staat natuurlijk vrij. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6206 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 10-10-2017 17:40:52 Onderwerp: |
|
|
|
|
Op vrijdag 29 september 2017 was er weer een IGBC (intergemeentelijke begeleidingscommissie), eigenlijk een vergadering van alle "belanghebbenden", over de fietspaden in de Hoogkamerstraat op de viaduct over de E17 en op de Houten Schoen in Sint-Niklaas. Enkele van deze "belanghebbenden" hebben tussen haakjes geen enkel belang bij deze fietspaden, integendeel! Maar dit even terzijde ...
Iedereen was vertegenwoordigd, behalve het gewest, waardoor geen nadere gegevens bekend zijn over de mogelijkheden van fietspaden op de viaduct zelf, het gedeelte pal boven de E17 . Op de vorige IGBC is gezegd dat de werken op deze viaduct in alle geval ingrijpend zullen zijn. De viaduct zou gedurende drie maanden voor alle verkeer moeten worden afgesloten. Maar men wist toen nog niet op welke wijze het fietspad zou kunnen aangelegd worden en hoe breed dat zal kunnen worden. Dus nu ook nog niet. Fietsersbond Sint-Niklaas heeft trouwens gevraagd om de viaduct niet af te sluiten voor fietsverkeer gedurende deze drie maanden.
Door de afwezigheid van het gewest konden geen echte beslissingen genomen worden, en was het een "werkvergadering".
Er zijn nog onzekerheden en vragen over het lichtengeregeld kruispunt met de Eigenlostraat en de Hoge Heerweg. Daar gebeurt immers de overgang tussen twee enkelrichtingsfietspaden in drie straten (Eigenlostraat, Hoge Heerweg en Houten Schoen) en één dubbelrichtingsfietspad in de Hoogkamerstraat. Verschillende "constructies" worden vooropgesteld om de overgang naar het dubbelrichtingsfietspad zo vlot en veilig mogelijk te laten verlopen. Zo tracht men fietsers slechts één keer te laten wachten voor de verkeerslichten als ze twee keer moeten oversteken, met fietsoversteekplaatsen in de twee richtingen, of met fietsers als voetganger te laten oversteken op de zebrapaden. Hoewel een veilige afslag van fietsers vóór het autoverkeer ook met fietsopstelstroken kan verwezenlijkt worden, lijkt dat niet in aanmerking te komen ... Mischien kan de toekomstige regeling "groen licht tegelijk voor alle fietsers" een oplossing bieden?
Op hetzelfde kruispunt blijft discussie over de plaats waar de fietsers zullen oversteken: dicht bij het kruispunt (wat wij het minst onveilig vinden) of verder van het kruispunt verwijderd (zoals het nu op de huidige plans getekend staat).
Onze voorzitter, met de steun van schepen van mobiliteit Carl Hanssens van Sint-Niklaas(!), heeft bekomen dat de fietspaden verhoogd zullen aangelegd worden als ze op de voorrangsweg een zijstraat oversteken, zoals bijvoorbeeld aan het kruispunt met de Eurolaan. Het studiebureau Talboom kon met al zijn fietskennis in dit fietsdossier niet aanvaarden dat de auto's even over een verhoging moeten rijden als ze afslaan of als ze uit een ondergeschikte zijstraat komen! Het studiebureel Talboom vond het wel de normaalste zaak van de wereld, dat fietsers op een fietspad op een voorrangsweg bij elke zijstraat omlaag hotsen tot straatniveau en daarna weer omhoog botsen. Men is er zich blijkbaar nog altijd niet van bewust dat dit een fietsdossier is! Maar nu is dus toch beloofd dat de fietspaden op hoogte zullen blijven doorlopen. Ik ben benieuwd of dit zo zal blijven ... Hierdoor zal het dubbelrichtingsfietspad toch iets minder onveilig worden.
Onze voorzitter heeft eveneens gevraagd om in de Eurolaan een fietsinfrastructuur te voorzien opdat fietsers veilig naar links zouden kunnen afslaan richting Temse, aangezien alle vrachtwagens daar naar rechts zullen moeten afslaan.
Hier en daar lijken problemen te ontstaan om het tweerichtingsfietspad de vereiste 2,5 meter breed te maken, en 1 meter afgescheiden te houden van de rijbaan, dit door mogelijke problemen met de nutsvoorzieningen. Onze voorzitter heeft daarom gevraagd om het fietspad overal minstens 2,5 meter breed te maken, en waar het mogelijk is zelfs 3 meter breed! Dit tot verbijstering van alweer het studiebureau Talboom, dat problemen ziet met "te dicht tegen de afgrond" te komen aan de hellingen naar de viaduct ...
De Kapelanielaan zelf, die volledig enkelrichting zal worden, zal meer plaats bieden voor mogelijke fietspaden. Maar daarover is nog niets concreet geweten.
Naar onze mening zal men in Temse, in de Hoogkamerstraat, een onveilig dubbelrichtingsfietspad aanleggen. Fietsersbond Temse doet bijgevolg al het mogelijke om die onveiligheid zo klein mogelijk te maken.
Met het tempo dat in deze IGBC's beslissingen genomen worden, kan het nog heel lang duren alvorens aan deze fietspaden zal begonnen worden ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6206 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 20-10-2017 19:37:44 Onderwerp: |
|
|
|
|
Als Fietsersbond moeten we politiek onafhankelijk zijn, maar we hebben wel dikwijls de politiek nodig om iets gedaan te krijgen voor fietsers. Dat wil echter niet zeggen dat we altijd akkoord gaan met de politieke beslissingen!
In het huis-aan-huisblad van de N-VA van oktober 2017 staat een artikeltje over het "veiliger fietspad in de Hoogkamerstraat over de E17". Wordt daarin niet de indruk gewekt dat Fietsersbond Temse veel inspraak heeft gehad in de tot stand gekomen beslissing?
Fietsersbond Temse is inderdaad betrokken bij de besprekingen over het fietspad in de Hoogkamerstraat over de E17 als "niet-verplichte partner", maar wanneer de beslissing genomen is om in de Hoogkamerstraat een tweerichtingsfietspad aan te leggen, zat Fietsersbond Temse er eerder als spek en bonen bij. De andere "niet-verplichte partners" mochten wel (als deskundige fietsers(?) ...) hun voorkeur uitspreken voor een tweerichtingsfietspad. Naar onze mening werd zelfs niet meer gevraagd, maar die was zeer waarschijnlijk wel gekend! Fietsersbond Temse is namelijk zeer teleurgesteld over de keuze van Temse voor een tweerichtingsfietspad. Onze voorkeur ging, en gaat nog altijd, naar enkelrichtingsfietspaden langs elke kant van de Hoogkamerstraat.
Aanvankelijk is dit alles gestart einde 2011 (ja, al in 2011!), met de veiligheid van fietsers als hoofddoel. Er zouden in de Hoogkamerstraat "langs beide kanten verhoogde fietspaden komen, volgens de richtlijnen van het Vademecum Fietsvoorzieningen". Zo is met dit dossier inderdaad ook begonnen in 2013 na de vorige gemeenteraadsverkiezingen op 14 oktober 2012, maar vanaf 2015 zag Temse een probleem dat de mobiliteit in Temse zou belasten. Dacht Temse toen reeds aan een "vlottere autodoorstroming" in de Hoogkamerstraat? In alle geval was einde 2015 nog altijd sprake van een enkelrichtingsfietspad langs weerszijden van de weg in de Hoogkamerstraat. Pas op 16 november 2016, op de eerste vergadering van de IGBC waarop ook onze Fietsersbondafdeling was uitgenodigd, hoorden we voor de eerste keer over de eigenlijke bedoeling van de gemeente Temse: de veiligheid van fietsers werd plots ondergeschikt aan een vlotter autoverkeer uit het industriepark. Er waren 3 verschillende mogelijkheden, maar het was al heel duidelijk waar de voorkeur naartoe ging.
Van deze vergadering had ik een uitvoerig verslag op dit forum geplaatst, dat van de gemeente Temse moest verwijderd worden ... o.a. omdat er tekeningetjes in stonden. Tekeningetjes zoals in bovenstaand artikel er wel eentje staat. Tussen haakjes, dat verslag heb ik nog wel ...
Voor een betere ontsluiting van het industriepark zal de Hoogkamerstraat enkelrichting worden tussen de twee kruispunten met de Kapelanielaan, in de richting van Sint-Niklaas. Het autoverkeer vanuit de Eurolaan zal dus altijd naar rechts moeten afslaan. Om naar de N16 te rijden zal dat autoverkeer even verder naar links moeten afslaan in de Kapelanielaan, om langs deze Kapelanielaan terug te keren naar de N16.
Recht tegenover "DBM Autobanden" zal dus alle verkeer naar de N16 moeten afslaan in de Kapelanielaan. De gemeente Temse wenste over dit kruispunt geen enkelrichtingsfietspad langs de Hoogkamerstraat, met fietsers in voorrang, wegens "te gevaarlijk". Nochtans kunnen alle auto- en vrachtwagenbestuurders vanuit de richting Temse de fietsers daar van ver zien komen, alvorens ze links afslaan. Bestuurders vanuit Sint-Niklaas kunnen de fietsers voor hen zien rijden alvorens ze rechts afslaan.
Maar een tweerichtingsfietspad zal zonder twijfel echt gevaarlijk worden voor fietsers, vooral aan de Eurolaan. De naar rechts afslaande (vracht)wagens moeten daar alleen autoverkeer van links verwachten. Het is onvermijdelijk dat sommige (vrachtwagen)chauffeurs alleen naar links zullen kijken alvorens naar rechts af te slaan, zonder naar rechts te kijken naar fietsers op het tweerichtingsfietspad. De gevolgen zijn zeer voorspelbaar, maar dat is dus de keuze van de gemeente Temse , niet van de Fietsersbond van Temse.
Let wel, Fietsersbond Temse heeft niets tegen een betere ontsluiting van het industriepark. Daar zijn trouwens ook voordelen aan verbonden voor het veiliger oversteken van de N16 door fietsers. Maar dezelfde ontsluiting van het industriepark kan volgens Fietsersbond Temse even goed uitgevoerd worden met enkelrichtingsfietspaden, maar dan veel minder onveilig voor fietsers. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6206 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 23-10-2017 12:55:22 Onderwerp: |
|
|
|
|
Naar aanleiding van enkele dodelijke fietsongevallen in Antwerpen zijn de voorbije dagen heel wat artikels over "fietsersveiligheid" verschenen in de Gazet van Antwerpen. Vooral onderstaand artikeltje is mij opgevallen, omdat daaruit blijkt dat de Fietsersbond van Antwerpen hetzelfde meemaakt als wij. Waarschijnlijk ondervinden zelfs vele andere Fietsersbondafdelingen hetzelfde. Dit artikeltje stond in de Gazet van Antwerpen van het weekend 21-22 oktober 2017 (klik om te vergroten).
Citaat: |
"... Zo worden veel suggesties door experts, adviesorganen en organisaties gewoon van tafel geveegd. Dat heeft dramatische gevolgen."
Renaat Van Hoof van de Antwerpse Fietsersbond beaamt dat. Hij stoort zich aan een recente verklaring van Antwerps schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA). Die beweerde dat de Fietsersbond vaak wordt betrokken.
"Schepen liegt"
"De schepen liegt", zegt Van Hoof. "We worden wel eens uitgenodigd door de stedelijke mobiliteitsdienst, maar met onze mening wordt geen rekening gehouden."
Stef Leroy van de Fietsersbond heeft dezelfde ervaring. "Als we al betrokken worden, dan is het in een laat stadium", zegt Leroy. ... |
Hoe herkenbaar! Kijk maar eens even hoe met onze opmerkingen rekening gehouden werd bij de herinrichting van het Luizemarktje. En in dit dossier over de fietspaden op de viaduct over de E17 zijn onze voorstellen zeker verwaarloosbaar tegenover die van VOKA, TTS, ondernemingsclub Temse, ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6206 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 26-10-2017 07:23:43 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
Er zijn nog onzekerheden en vragen over het lichtengeregeld kruispunt met de Eigenlostraat en de Hoge Heerweg. Daar gebeurt immers de overgang tussen twee enkelrichtingsfietspaden in drie straten (Eigenlostraat, Hoge Heerweg en Houten Schoen) en één dubbelrichtingsfietspad in de Hoogkamerstraat. Verschillende "constructies" worden vooropgesteld om de overgang naar het dubbelrichtingsfietspad zo vlot en veilig mogelijk te laten verlopen. Zo tracht men fietsers slechts één keer te laten wachten voor de verkeerslichten als ze twee keer moeten oversteken, met fietsoversteekplaatsen in de twee richtingen, of met fietsers als voetganger te laten oversteken op de zebrapaden. Hoewel een veilige afslag van fietsers vóór het autoverkeer ook met fietsopstelstroken kan verwezenlijkt worden, lijkt dat niet in aanmerking te komen ... Mischien kan de toekomstige regeling "groen licht tegelijk voor alle fietsers" een oplossing bieden?
... |
(Zie hierboven.)
In alle geval is de schepen van mobiliteit van Sint-Niklaas er voorstander van om 'vierkant groen' licht aan fietsers te geven op het kruispunt van de Hoogkamerstraat met de Eigenlostraat, zoals blijkt uit onderstaand krantenartikel uit de Gazet van Antwerpen van donderdag 26 oktober 2017. Je kunt dat lezen helemaal op het einde van het artikeltje (klik om te vergroten).
Dat zou het oversteken voor fietsers op dat kruispunt al veel veiliger en vlotter maken. Op dat kruispunt zal immers de overgang gebeuren tussen twee enkelrichtingsfietspaden in Sint-Niklaas en één dubbelrichtingsfietspad in Temse.
Als daar 'vierkant groen' zou toegepast worden, dan kunnen natuurlijk geen fietsopstelvakken gebruikt worden, maar dan moeten de fietspaden wel duidelijk doorlopen tot tegen de verkeerslichten, zodat fietsers bij groen licht voorbij het stilstaand verkeer op de rijbaan kunnen rijden. Anders brengt het niets op dat fietsers apart groen licht krijgen. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|