|
Fietsen op de durmedijken, weldra verleden tijd. |
|
ROP
Geregistreerd op: 19 Jun 2010 Berichten: 69
|
|
|
|
|
Geplaatst: 13-04-2023 10:43:22 Onderwerp: artikel in het nieuwsblad vandaag |
|
|
|
|
Het artikel in het Nieuwsblad ...
Alweer krijgt de Vlaamse Waterweg de kans om zaken te beweren die helemaal niet juist zijn en nooit worden bevraagd door de journalist.
In een ontpolderd gebied komt het water twee maal daags binnen, valt de snelheid van het water weg en precies daarom is er slibafzetting. Naarmate het gebied hoger opslibt, onttrekt het gebied zich aan het watersysteem. Het is overigens de bedoeling om het gebied te laten opslibben. Pas dan kan er vegetatie komen. Heel het gebied zal dan toegroeien.
Ontpolderingen dienen dus niet voor de waterveiligheid, het staat in het besluit van de Vlaamse Regering van 22 juli 2005 en zijn bijlagen. Maar steeds mag De Vlaamse Waterweg keer op keer hameren op de veiligheid. Veiligheid verkoopt goed. Het is natuurlijk wel zo dat in de aanvang een massa water in het ontpolderde gebied binnen kan maar dat is een tijdelijk gegeven. Nog nooit werd deze vraag gesteld aan DVW hoe een bak vol met zand nog water kan bergen.
Wie naar het Groot Schoor in Kastel gaat kijken, ziet het. Het gebied is daar recent ontpolderd. Ga eens kijken. Indrukwekkend opslibbingsproces.
Alweer krijgt de vzw Durme de kans om zaken te beweren die helemaal niet juist zijn en nooit worden bevraagd door de journalist.
Langs Durme en Schelde liggen honderden ha schorre. Schorren zijn vegetaties die zich ontwikkelen op gemiddeld hoogwaterniveau. Schorren ontvangen dus nog enkel een beetje water bij springtij, voor de rest van de maand zijn ze onttrokken aan het watersysteem. Wie van de Mirabrug naar het standbeeld fietst die ziet het. Je bent nog maar net onder de betonnen brug door of aan je linkerzijde zie je schorren.
Lepelaars, kiekendieven, geulen ...??? Nog nooit werd die vraag gesteld. Nooit wordt aan de vzw Durme de vraag gesteld waarom voorheen in hun tijdschriften te lezen stond dat ontpolderingen leiden tot "monotone landschappen" terwijl het nu gaat over "Europese topnatuur." Nog nooit werd de vraag gesteld hoe kreken kunnen ontstaan in een gebied dat niet meer overstroomt, tenzij enkele uren per maand, bij springtij.
En het verlies aan de dijken
Daar wordt over gezwegen in het artikel, het wordt wel betreurd. De achtergrond is echter als volgt.
In 2018 schreef Natuur en Milieu Waasmunster een brief aan de gemeente Waasmunster naar aanleiding van het volgende standpunt van Natuurpunt:
“Voor heel wat vogelsoorten is niet alleen het gebrek aan ruimte het probleem, maar evenzeer de overmatige verstoring in de nog resterende ruimte. Recreatie - in zijn vele vormen - werd daarbij steeds vermeld als één van de belangrijkste bronnen van die verstoring, waaronder ook de grote hordes fietsers, fietstoeristen en fietsterroristen op de fietspaden die destijds zoveel mogelijk bovenop de dijk, vlak langs het water werden aangelegd. In die tijd liepen er dan ook nog heel wat burgemeesters rond die zich wilden profileren op het recreatieve succes van die dijken, en die in de vele dijkendiscussies die er toen gevoerd werden er enkel en alleen voor ijverden dat men vanuit hun gemeente per fiets bovenop de dijk tot aan de zee zou kunnen rijden, en dan liefst zonder ooit de dijk te moeten verlaten.”
“Conform de besluiten van de Vlaamse regering over het Geactualiseerd Sigmaplan zijn de functies landbouw en recreatie (visclubs, fiets- en wandelroutes, jacht, ...) wel degelijk ONDERGESCHIKT aan de functies veiligheid en natuur, en medegebruik door deze sectoren kan/mag enkel in die mate dat het de haalbaarheid van de veiligheids- én -doelen niet hypothekeert. Het behoud van een wandel- en fietsroutenetwerk boven op de dijken is dus GEEN UITGANGSPUNT NOCH DOELSTELLING van het Geactualiseerd Sigmaplan.”
In onze brief schreven we dan aan het gemeentebestuur van Waasmunster de volgende reactie op dit standpunt van Natuurpunt:
"Bovenstaande citaten illustreren dat vzw Natuurpunt en tegelijk ook vzw Durme alle gebruikers van de dijken langsheen de Durme stigmatiseren als rustverstoorders en daarom willen weren van de bestaande dijken door een overbrugging van de bressen af te wijzen. De natuurbeleving op of langs de aan te leggen ringdijken – ver weg van de Durme – is van een heel andere orde dan de natuurbeleving in de huidige situatie. Overbruggen van de toekomstige bressen is een meerwaarde op het vlak van natuurbeleving en recreatie."
Verder schrijft Natuurpunt “niet te plooien en dus niet mee te gaan in het voorstel om de bressen te overbruggen".
En dus, we zijn nu 2023, zo te zien worden de bressen niet overbrugd tenzij de politiek, 50 raadsleden samen, de zaak toch nog eens overpeinst.
En zo kom ik bij het punt. De kranten leggen wat kibbelende standpunten tegenover elkaar maar de politiek wordt niet ten gronde bevraagd waarom dit gelopen is zoals het gelopen is. Antwoorden “wij hebben gevochten als een leeuw” (zie Temse) zijn wel leuke titels voor de pers maar met dergelijke antwoorden komen we niet verder. Is de opheffing van de dijk conform het algemeen belang? Men maakt mij niet wijs dat 50 politici voorstanders zijn van de opheffing van de dijk. En dus is de vraag hoe zijn die debatten verlopen? |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Terug naar boven |
|
ROP
Geregistreerd op: 19 Jun 2010 Berichten: 69
|
|
|
|
|
Geplaatst: 14-04-2023 11:28:36 Onderwerp: |
|
|
|
|
Ik vind het vreemd dat de Fietsersbond Hamme-Waasmunster nooit een standpunt heeft ingenomen. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 15-04-2023 18:33:53 Onderwerp: |
|
|
|
|
Weet je nog het verschil dat gemaakt werd tussen de "trage" en de "snelle" fietsers? Dit is wat ik hierover schreef op 28 november 2017.
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
Fietsen boven op de dijk zou wel mogelijk zijn, maar de verharding zou zodanig ontworpen worden dat geen hoge snelheden kunnen ontwikkeld worden. Wie sneller wil fietsen zal moeten gebruik maken van het pad beneden achter de dijk. |
En op dinsdag 20 maart 2018 verscheen een artikel in Het Nieuwsblad, waarin André Verstraeten, de voorzitter van natuurvereniging Durme vzw, zei:
Citaat: |
Wandelaars en zogenaamde trage fietsers hebben vanaf de verplaatste dijken een mooi uitzicht op de slikken en schorren. Een afzonderlijk fietspad naast de dijk voorkomt de beruchte incidenten tussen wandelaars en snelle fietser trouwens. |
Ik denk dat het "mooi uitzicht" eerder op een moddervlakte zal zijn, en wat de weg bovenop de "verplaatste dijken" betreft, die ziet er nu zo uit.
Zo is de "verharding" dus ontworpen. Ik denk dat er zeer weinig of geen "trage" fietsers zullen op rijden, en dat zelfs wandelaars liever op het asfaltpad, het "afzonderlijk fietspad naast de dijk" van de "snelle" fietsers zullen wandelen ... en al zeker wanneer de knijten er zullen rondvliegen bij warm zomerweer ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 16-04-2023 15:39:25 Onderwerp: |
|
|
|
|
Vandaag, zondag 16 april 2023, heb ik het volgende schrijven gericht naar de Vlaamse Waterweg om hun te wijzen op het gevaar dat geschapen is door onnodige hindernissen op de fietsomleiding te plaatsen, zoals een paaltje en jerseys, nadat zelfs slechts een zeer nauwe doorgang voorzien was voor fietsers op deze bewegwijzerde omleiding:
Citaat: |
Beste,
Fietsers worden zeer stiefmoederlijk behandeld bij een bewegwijzerde omleiding tussen de binnendijk van het Klein Broek en de N41 in Elversele. Deze omleiding loopt langs de Merenwegel in Elversele die zelf met een zandwegje verbonden is met de binnendijk van het Klein Broek.
Dit zandwegje zelf is niet zo erg, maar aanvankelijk was er slechts een nauwe doorgang tussen dat zandwegje en de Merenwegel naast een gesloten hek.
Iets waar alleen echte geoefende fietsers doorheen rijden, anderen doen dat te voet. Maar met een bakfiets, een tandem, een driewieler, een fietskar, een mindervalide fiets, ... kon je rechtsomkeert maken en een andere uitweg zoeken.
Dit is niet alleen een drukke toeristische fietsroute bij mooi weer tussen de knooppunten 76 en 79 van het Fietsnet in Vlaanderen, deze fietsroute wordt vooral druk gebruikt voor woon-werkverkeer en door scholieren of ouders met hun kinderen.
Pas na onze opmerking hierover is het hek gelukkig geopend ...
... maar nu is er een paaltje midden op de doorgang geplant naast een jersey ...
... en aan het andere uiteinde van het zandwegje is de doorgang versmald met jerseys.
Borden zijn geplaatst en allerlei verwittigingen op de grond geschilderd, die allemaal overbodig zijn zonder deze nutteloze hindernissen, die een bijkomend gevaar vormen voor fietsers.
Ik weet niet wie dat bedenkt, maar het getuigt van weinig inlevingsvermogen met fietsers. Terwijl elders, zoals in Gent, gevaarlijke paaltjes verwijderd worden (zie De Gentenaar of De Standaard), weliswaar nadat er een dodelijk ongeval mee is gebeurd, worden hier dergelijke hindernissen bijgeplaatst.
Ik hoop dat ook bij ons eerst geen ernstig ongeval hoeft te gebeuren alvorens de geesten rijper worden.
Als deze hindernissen dienen om autoverkeer tegen te houden, merk ik graag op dat die veel gemakkelijker de dijk en de binnendijk kunnen bereiken langs de Burgemeester Siegfried Buytaertdreef bijvoorbeeld.
Met vriendelijke groeten,
... |
(Aanpassing op 17-04-2023: Inhoud e-mail toegevoegd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
ROP
Geregistreerd op: 19 Jun 2010 Berichten: 69
|
|
|
|
|
Geplaatst: 19-04-2023 18:05:09 Onderwerp: |
|
|
|
|
ik stel voor dat schepen Mas thans Burgemeester Maes het initiatief neemt. Als men gevochten heeft als een leeuw, naar verluid, moet men zijn werk afronden. Waarom geen feestelijkheid voor de afschaffing van de dijk, het is toch in het voordeel van de burger ...... |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 20-04-2023 16:05:54 Onderwerp: |
|
|
|
|
Op mijn e-mail van 16 april 2023 antwoordt de Vlaamse Waterweg dat ze de toegang tot de dienstweg rond het Klein Broek niet wilden ontzeggen aan fietsers tijdens de werken, omdat die fietsers dan een langer traject zouden moeten afleggen over de minder verkeersveilige Legen Heirweg.
Een nobel doel dus . Dat het minder verkeersveilig zou zijn is juist, maar van het langer traject ben ik niet zo zeker.
Om de nauwe doorgang te verbreden aan het hek van de onverharde weg, die deels privé-eigendom is, heeft de Vlaamse Waterweg overlegd met de eigenaar (pas na onze vraag aan de gemeente Temse?). Die was akkoord om het hek te openen op voorwaarde dat "het autoverkeer wordt tegengehouden" ...
Vandaar dus de hinderlijke jerseys en het gevaarlijke paaltje. De Vlaamse Waterweg stelt dat er voldoende ruimte is voor driewielers, fietskarren , ... maar ik hoop dat vooral het paaltje voor geen ongelukken zorgt. Ik vermoed dat het bij duisternis weinig zichtbaar is.
Bijkomend belooft de Vlaamse Waterweg nu dat ze aan de Burgemeester Siegfried Buytaertdreef en aan het veer van Tielrode informatiepanelen zullen plaatsen, om fietsers te verwittigen van de smallere doorgang aan de Merenwegel, zodat ze indien gewenst via de Burgemeester Siegfried Buytaertdreef en de Legen Heirweg kunnen rijden.
Het zou natuurlijk veel beter geweest zijn, als al deze maatregelen vooraf bedacht en uitgevoerd werden ... Iets dat men nog moet leren als het om fietsers gaat.
En wat het "fietsers afstappen" betreft, deze borden hebben geen enkele wettelijke waarde, ook niet om zich "in te dekken" tegen fietsers die zouden onderuit gaan op de losse kiezels. Een bewegwijzerde omleiding voor fietsers moet berijdbaar zijn voor fietsers. Stel je even een aangeduide omleiding voor auto's voor, waarvan een gedeelte zo slecht ligt dat je er enkel doorheen raakt als je auto gesleept wordt door een tractor ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 27-04-2023 19:31:04 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
Het resultaat zou medegedeeld worden ... Ik ben benieuwd. |
(Zie hierboven.)
Het resultaat van het overleg van onze burgemeester met de Vlaamse Waterweg, naar aanleiding van de gemeenteraad op 24 april 2023, staat in dit artikel op de website van Het Laatste Nieuws (klik om te vergroten).
Dat onze burgemeester de toezegging gekregen heeft voor een betere signalisatie, is geen nieuws. Dat weet ik al van een week geleden. Toen heb ik die toezegging gekregen .
En wat "het nieuwe tracé" betreft: Ik heb de afstand tussen de Burgemeester Siegfried Buytaertdreef en de Mirabrug op 7 juni 2020 gemeten langs de binnendijk met mijn fietscomputer. Die afstand is 2,19 km. Dezelfde afstand, maar langs de durmedijk had ik op 30 juli 2018 al gemeten met hetzelfde middel. Die afstand was 1,77 km.
Met een fietscomputer is dat geen meting op een tiental meter nauwkeurig, maar het zal er toch zeker geen honderd meter naast zijn. Volgens mijn meting is de route langs de binnendijk ongeveer 420 meter langer dan langs de durmedijk. Dat is toch meer dan het dubbele dan de "slechts 200 meter" van onze burgemeester.
Verder is het een lachertje dat de gemeente graag zelf een overbrugging had gezien van de bressen.
Dat is ooit eens ter sprake gekomen op de gemeenteraad van 29 januari 2018, en daar is met weinig enthousiasme op gereageerd. Niets was mogelijk. Alleen voor het voetbalveld KWB Elversele kon de Vlaamse Waterweg wel iets doen. Trouwens, hoe de Vlaamse Waterweg zelf denkt over fietsers en wandelaars op haar "jaagpaden", hebben we gehoord tijdens de Commissie van Leefmilieu en Groen op AC De Zaat op 20 maart 2018:
Citaat: |
Als de mensen langs de Durme willen fietsen of wandelen, dan kunnen ze in Tielrode het veer nemen en overzetten naar Hamme. Langs die oever kunnen ze de Durme nog zien van op de dijk. |
Ik heb niemand van de Commissie van Leefmilieu en Groen deze uitspraak horen afkeuren ...
(Aanpassing op 28-04-2023: Laatste zin wat gematigd .) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 28-04-2023 18:52:23; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|