|
Fietsen op de durmedijken, weldra verleden tijd. |
|
Triple-T
Geregistreerd op: 28 Mrt 2018 Berichten: 28
|
|
|
|
|
Geplaatst: 21-03-2023 12:14:07 Onderwerp: |
|
|
|
|
Deze morgen was het jaagpad afgesloten ter hoogte van de mirabrug richting Tielrode. Ook het nieuwe stuk was afgesloten, omleiding voorzien via N41,rondpunt Elversele en Legen heirweg.
Terug geen aanduiding op afsluiting hoe/wat/waarom
Iemand een idee hoe lang de werken gaan duren? |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 28-03-2023 12:59:59 Onderwerp: |
|
|
|
|
Het is inderdaad zoals een fietser het meldt op dit forum. De durmedijk in Elversele is opnieuw afgesloten en ditmaal volledig. Volgens wat hier staat op de website van de gemeente Temse zal dat duren "tot eind december 2023", dus heel dit jaar nog!
Veel informatie vind je verder niet op de website van Temse. Dit is wat er letterlijk staat:
Citaat: |
Plaatsen signalisatie N41
Voor het Sigmaplan wordt er signalisatie geplaatst op de N41.
De firma Fero plaatst signalisatie op de N41 en Drapstraat voor het Sigmaplan. Het jaagpad is afgesloten. Voor fietsers is er een omleiding via de Drapstraat, N41, Legen Heirweg, Merenwegel. Het einde van de werken is voorzien eind december 2023. |
Het is geplaatst op dinsdag 21 mrt. 2023 om 09.31 u.
Heel duidelijk is het allemaal niet. Op de website van Temse worden de werken aangekondigd als "Plaatsen signalisatie N41", terwijl eigenlijk de volledige durmedijk en een gedeelte van de binnendijk niet toegankelijk is!
Het is toch maar voor fietsers, zeker? Daarom ben ik zelf eens op pad geweest.
Als je fietst van Temse naar Elversele langs de Durme, kom je even voorbij het voetbalveld van Tielrode, dus even voorbij de Burgemeester Siegfried Buytaertdreef, deze versperring tegen.
Verder fietsen langs de durmedijk is niet meer mogelijk. Je moet dus verder langs de nieuwe binnendijk. Daar staat in het begin een gevaarsbord voor mogelijk werfverkeer, en onderweg zul je er zo nog enkele tegenkomen.
Het is blijkbaar ook verboden om bovenop de binnendijk te fietsen, maar daar heb ik toch nooit goesting voor. Ik verkies het asfaltbaantje, zogezegd voor de "snelle" fietsers ...
Als je aan de achterkant van de bedrijven langs de N41 komt, en normaal verder langs links de N41 kunt bereiken, is ook die weg afgesloten. Een omleidingswegwijzer voor fietsers wijst naar rechts.
Die omleidingswegwijzer wijst naar dit smal zandwegje, dat de "Merenwegel" zou moeten zijn.
Allemaal goed en wel, maar om de echte Merenwegel te kunnen bereiken, op het einde van dat zandwegje, moet je door een zeer smalle opening fietsen!
Dat is totaal onmogelijk met een bakfiets, een fietskar, een driewieler, ... en zelfs met een doodnormale gewone fiets heb ik hier verschillende mensen zien afstappen om er te voet door te gaan. Fietsvriendelijk kun je dat onmogelijk noemen!
Even verder moet je door nog wat losse kiezel rijden. Evenmin bepaald aangenaam!
En als je van de andere kant komt, kun je jezelf even afvragen hoe je daar doorheen moet komen. Ik heb de gemeente Temse gevraagd of dit niet wat fietsvriendelijker kan gemaakt worden ...
Ik stel mij hierover toch vragen. Wist "men" vooraf, bij het opmaken van de planning van deze werken, dat dit nog het hele jaar zou duren? Kon "men" dan ook niet zorgen voor een goed berijdbare omleiding voor fietsers voor het begin van deze werken?
Daar komt nog bij dat de doorgang zelfs verboden is voor iedere bestuurder met het verkeersbord C1, dus ook voor fietsers. En dat slechts alleen in deze rijrichting! Als je in deze richting rijdt ben je wettelijk wel verplicht om af te stappen en met de fiets aan de hand, als voetganger, verder te gaan. Ook niet bepaald fietsvriendelijk op een aangeduide omleiding voor fietsers.
Dit is het begin van de Merenwegel, aan zijn kruispunt met de Legen Heirweg. Dat is dicht tegen de rotonde van de Duivenhoek, bijna recht tegenover De Lokers.
Als je van Hamme komt langs de Mirabrug, of van Waasmunster (Sombeke) langs de durmedijk (daar kan dat nog), dan kun je ook niet meer verder fietsen naar Tielrode langs de durmedijk. Daar staat deze afsluiting.
Je moet dus langs de "fietscorridor" op de Pontweg (of de Drapstraat) naar de N41, en verder langs de rotonde van de Duivenhoek naar de legen Heirweg en de Merenwegel.
Als je op fietssnelweg F43 langs de N41 rijdt, kun je noch op de binnendijk, noch op de durmedijk geraken. De normale toegang is ook daar volledig afgesloten.
Daarnaast is wel een mogelijke doorgang, maar die is enkel voor werfverkeer. Het is niet aan te raden om die te gebruiken, je rijdt jezelf toch vast.
Vanaf hier moet je dus ook naar de rotonde van de Duivenhoek, de Legen Heirweg en de Merenwegel. Voor de gelegenheid is het fietspad hier extra aangeduid, zelfs als tweerichtingsfietspad. Hoewel dit altijd al een tweerichtingsfietspad geweest is.
Ook aan de Duivenhoek is dit fietspad in de richting van Dendermonde extra aangeduid als tweerichtingsfietspad.
Dit bijkomend gebodsbord D7 (verplicht fietspad) naast dit verbodsbord C1 (verboden richting voor iedere bestuurder), maakt het wettelijk zeer onduidelijk voor fietsers.
Het verbodsbord staat daar wel als herhalingsbord voor automobilisten (het "echt" verbodsbord staat rechts van de rijbaan), maar het staat wel rechts van het fietspad. Wettelijk is dat dus geldig voor elke bestuurder op het fietspad! Van tegenstrijdige aanduidingen gesproken.
Eigenlijk hoort een onderbord met uitzonderingen voor fietsers en bromfietsers bij de C1.
Deze tegenstrijdige verkeersaanduiding voor fietsers betaat al sinds de aanleg van deze rotonde. Hetzelfde doet zich trouwens voor aan de andere kant van deze rotonde. Dat is wel typisch als tweerichtingsfietspaden langs de "verkeerde" kant van een rotonde liggen. Is dit een voorbeeld van een verbodsbord dat niet telt voor fietsers _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 03-04-2023 18:12:13 Onderwerp: |
|
|
|
|
Vandaag, maandag 3 april 2023 is de fietsomleiding langs de Merenwegel nog altijd hetzelfde. Het is wringen en goed sturen om er het afsluithek te passeren met een gewone fiets, ook met een ligfiets en het blijft helemaal onmogelijk met een bakfiets, fietskar, driewieler, tandem, ...
In de loop van de namiddag kreeg ik een telefoontje van een journalist van Het Nieuwsblad. Mogelijk zal hierover, en over het afsluiten van de fietsweg op de dijk langs de Durme, een artikel verschijnen in de krant.
Vlak na dit telefoontje ontving ik een e-mail van de mobiliteitsdienst van Temse. Die gaat contact opnemen met de Vlaamse Waterweg om een bredere doorgang te voorzien.
Er komt dus hopelijk beweging in . _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 05-04-2023 10:30:36 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
Er komt dus hopelijk beweging in . |
(Zie hierboven.)
Er komt inderdaad beweging in! Dit artikel staat op woensdag 5 april 2023 in Het Nieuwsblad (klik om te vergroten).
Dit artikel staat ook op de website van deze krant en op de website van de Gazet van Antwerpen met meer foto's.
Ook in De Standaard van woensdag 5 april 2023 staat het artikel (klik om te vergroten).
Of je kunt het digitaal lezen of op de website van die krant.
Zouden nu meer fietsers er bewust van worden dat het gedaan is met fietsen op de dijk langs de Durme
Onze burgemeester blijft beweren dat hij "jarenlang gepleit heeft om de bressen te overbruggen. Maar in totaal een kilometer overbruggen was helaas financieel niet haalbaar" ...
Zijn aanvankelijke uitspraak van twee kilometer, herhaald in Het Laatste Nieuws, heeft hij nu toch al gereduceerd tot één kilometer. In werkelijkheid is de afstand tussen de twee toekomstige bressen hooguit 900 meter, en dan nog is zo geen lange brug nodig. Twee kleinere bruggen over de bressen zelf volstaan!
De overblijvende dijk tussen de twee bressen zal wel een stuk afgegraven worden, en dus wat lager komen te liggen. Als gevolg daarvan zou bij stormtij, en alleen dan, dit gedeelte niet kunnen gebruikt worden en zou de dijk dan tijdelijk moeten afgesloten worden. Maar in de vergunning van deze werken in het Klein Broek staat dat de afgegraven stroken moeten behouden blijven, en beschermd tegen erosie. Ze zouden bijgevolg bijna altijd kunnen gebruikt worden om te fietsen en te wandelen met twee kleinere fietsbruggen.
En wat "financieel niet haalbaar" betreft, er is wel geld genoeg voor een niet noodzakelijke fietsbrug over de Durme tussen Hamme en Sombeke, nabij de Mirabrug. Het gemeentebestuur van Waasmunster heeft dit wel in de wacht kunnen slepen van de Vlaamse Waterweg, als 'tegenprestatie' voor het doorbreken van de durmedijk in het Groot Broek. Dat deze fietsbrug er komt werd zelfs ontkend door onze burgemeester toen hij nog schepen was.
Dit alles geeft eerder de indruk dat het gemeentebestuur zich niet echt heeft ingespannen om de fietsweg op de dijk langs de Durme te behouden .
Ondertussen hopen wij dat fietsers tijdens de werken op de "jaagpaden" een beter berijdbare omleiding krijgen, een toeristische fietsweg waardig!
(Aanpassing op 23-04-2023: Link website De Standaard toegevoegd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 23-04-2023 19:14:25; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
ROP
Geregistreerd op: 19 Jun 2010 Berichten: 69
|
|
|
|
|
Geplaatst: 05-04-2023 14:56:40 Onderwerp: |
|
|
|
|
In 2010 plaatste ik hieromtrent het eerste bericht. We zijn nu 2023. De zaken laten aanslepen, zonder heldere standpunten, dat is de beste weg om de zaak er door te duwen. Intussen kunnen politici beweren dat ze vechten als een leeuw. Feit is: de overheid neemt de dijk weg, moeten we nu zeggen, "goed gedaan"? |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 12-04-2023 20:01:08 Onderwerp: |
|
|
|
|
Er is wat beroering geweest over de plotse afsluiting van de durmedijk voor fietsers en de armzalig slechte omleiding. Het is verschenen in de pers en zelfs Radio2 heeft mij hierover gecontacteerd.
In alle geval is de toestand nu een beetje verbeterd voor fietsers. Het afgesloten hek is geopend, waardoor toch minstens een bredere doorgang ontstaan is waar ook bakfietsen, driewielers en andere bredere rijwielen doorheen kunnen.
Het is alleen zeer erg dat daar altijd moet voor gezaagd worden, en dat "men" dat niet uit eigen beweging doet. Hieruit blijkt eens te meer dat "men" nog altijd niet genoeg aan fietsers denkt, hoezeer "men" ook altijd beweert dat men "inzet voor de fiets" ...
Maar ... wie is er toch weer op het lumineuse idee gekomen om dit paaltje midden op de omweg te plaatsen?
Kan mij iemand verklaren waarom dat nodig is? Is dat om toch te beletten dat de bredere rijwielen vlot zouden kunnen passeren? Of is het om fietsers tegen dat paaltje te laten rijden?
Toch zeker niet om te beletten dat een of andere onnozelaar er met zijn auto doorheen zou rijden?
Ook dit is alweer een prachtvoorbeeld hoezeer men "inzet voor de fiets". Dit schept zelfs een gevaarlijke toestand, vooral voor fietsers in groep. Paaltjes op fietswegen mogen slechts geplaatst worden als het niet anders kan en dan moeten ze duidelijk vooraf aangekondigd worden.
Opnieuw zal ik hierover een opmerking moeten maken.
Langs de kant van de binnendijk heeft "men" de toegang tot de omleiding ook versmald met jerseys, een gevaarsteken en de tekst "dubbele richting" op de grond geschilderd en een bord met "fietsers afstappen" geplaatst.
Ook hier is dus de doorgang onnodig smaller gemaakt, zodat tegenliggers elkaar onmogelijk kunnen passeren. Waarom? Langs hier komen toch geen auto's?
En waarom zouden fietsers hier moeten afstappen? Dat moest aanvankelijk toch ook niet? Waarom moet het dan wel nu de omleiding wat verbeterd is?
Toch raar, welke "veiligheidsmaatregelen" allemaal uitgedacht en genomen worden voor fietsers.
Ook langs de kant van de Legen Heirweg is een onnodig bord "fietsers afstappen" geplaatst, waar je zelfs gemakkelijk met zijn vieren naast elkaar zou kunnen rijden..
Ongelooflijk hoe fietsers door sommigen nog altijd beschouwd worden als minderwaardige weggebruikers ...
De verkeersborden aan de versperringen zijn eveneens lichtjes aangepast. Overal is nu ook een verbodsbord voor voetgangers bijgeplaatst. Nabij het voetbalveld van Tielrode is het verbodsbord voor fietsers zelfs neergelegd.
In feite is het omgewaaid, maar dat moeten we niet willen weten . Mogen fietsers er nu door?
En houden voetgangers altijd rekening met dat verbod?
Waarom zou je trouwens niet bovenop de binnendijk mogen wandelen? Die wordt toch niet afgegraven?
Maar het heeft weinig zin om nog langs de durmedijk te fietsen. Er zijn werken aan de gang, zowel ter hoogte van de plaats waar de ene bres in de dijk zal komen ...
... als op de plaats van de tweede bres.
En brugjes "kunnen" blijkbaar niet over die bressen aangebracht worden ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
ROP
Geregistreerd op: 19 Jun 2010 Berichten: 69
|
|
|
|
|
Geplaatst: 13-04-2023 10:43:22 Onderwerp: artikel in het nieuwsblad vandaag |
|
|
|
|
Het artikel in het Nieuwsblad ...
Alweer krijgt de Vlaamse Waterweg de kans om zaken te beweren die helemaal niet juist zijn en nooit worden bevraagd door de journalist.
In een ontpolderd gebied komt het water twee maal daags binnen, valt de snelheid van het water weg en precies daarom is er slibafzetting. Naarmate het gebied hoger opslibt, onttrekt het gebied zich aan het watersysteem. Het is overigens de bedoeling om het gebied te laten opslibben. Pas dan kan er vegetatie komen. Heel het gebied zal dan toegroeien.
Ontpolderingen dienen dus niet voor de waterveiligheid, het staat in het besluit van de Vlaamse Regering van 22 juli 2005 en zijn bijlagen. Maar steeds mag De Vlaamse Waterweg keer op keer hameren op de veiligheid. Veiligheid verkoopt goed. Het is natuurlijk wel zo dat in de aanvang een massa water in het ontpolderde gebied binnen kan maar dat is een tijdelijk gegeven. Nog nooit werd deze vraag gesteld aan DVW hoe een bak vol met zand nog water kan bergen.
Wie naar het Groot Schoor in Kastel gaat kijken, ziet het. Het gebied is daar recent ontpolderd. Ga eens kijken. Indrukwekkend opslibbingsproces.
Alweer krijgt de vzw Durme de kans om zaken te beweren die helemaal niet juist zijn en nooit worden bevraagd door de journalist.
Langs Durme en Schelde liggen honderden ha schorre. Schorren zijn vegetaties die zich ontwikkelen op gemiddeld hoogwaterniveau. Schorren ontvangen dus nog enkel een beetje water bij springtij, voor de rest van de maand zijn ze onttrokken aan het watersysteem. Wie van de Mirabrug naar het standbeeld fietst die ziet het. Je bent nog maar net onder de betonnen brug door of aan je linkerzijde zie je schorren.
Lepelaars, kiekendieven, geulen ...??? Nog nooit werd die vraag gesteld. Nooit wordt aan de vzw Durme de vraag gesteld waarom voorheen in hun tijdschriften te lezen stond dat ontpolderingen leiden tot "monotone landschappen" terwijl het nu gaat over "Europese topnatuur." Nog nooit werd de vraag gesteld hoe kreken kunnen ontstaan in een gebied dat niet meer overstroomt, tenzij enkele uren per maand, bij springtij.
En het verlies aan de dijken
Daar wordt over gezwegen in het artikel, het wordt wel betreurd. De achtergrond is echter als volgt.
In 2018 schreef Natuur en Milieu Waasmunster een brief aan de gemeente Waasmunster naar aanleiding van het volgende standpunt van Natuurpunt:
“Voor heel wat vogelsoorten is niet alleen het gebrek aan ruimte het probleem, maar evenzeer de overmatige verstoring in de nog resterende ruimte. Recreatie - in zijn vele vormen - werd daarbij steeds vermeld als één van de belangrijkste bronnen van die verstoring, waaronder ook de grote hordes fietsers, fietstoeristen en fietsterroristen op de fietspaden die destijds zoveel mogelijk bovenop de dijk, vlak langs het water werden aangelegd. In die tijd liepen er dan ook nog heel wat burgemeesters rond die zich wilden profileren op het recreatieve succes van die dijken, en die in de vele dijkendiscussies die er toen gevoerd werden er enkel en alleen voor ijverden dat men vanuit hun gemeente per fiets bovenop de dijk tot aan de zee zou kunnen rijden, en dan liefst zonder ooit de dijk te moeten verlaten.”
“Conform de besluiten van de Vlaamse regering over het Geactualiseerd Sigmaplan zijn de functies landbouw en recreatie (visclubs, fiets- en wandelroutes, jacht, ...) wel degelijk ONDERGESCHIKT aan de functies veiligheid en natuur, en medegebruik door deze sectoren kan/mag enkel in die mate dat het de haalbaarheid van de veiligheids- én -doelen niet hypothekeert. Het behoud van een wandel- en fietsroutenetwerk boven op de dijken is dus GEEN UITGANGSPUNT NOCH DOELSTELLING van het Geactualiseerd Sigmaplan.”
In onze brief schreven we dan aan het gemeentebestuur van Waasmunster de volgende reactie op dit standpunt van Natuurpunt:
"Bovenstaande citaten illustreren dat vzw Natuurpunt en tegelijk ook vzw Durme alle gebruikers van de dijken langsheen de Durme stigmatiseren als rustverstoorders en daarom willen weren van de bestaande dijken door een overbrugging van de bressen af te wijzen. De natuurbeleving op of langs de aan te leggen ringdijken – ver weg van de Durme – is van een heel andere orde dan de natuurbeleving in de huidige situatie. Overbruggen van de toekomstige bressen is een meerwaarde op het vlak van natuurbeleving en recreatie."
Verder schrijft Natuurpunt “niet te plooien en dus niet mee te gaan in het voorstel om de bressen te overbruggen".
En dus, we zijn nu 2023, zo te zien worden de bressen niet overbrugd tenzij de politiek, 50 raadsleden samen, de zaak toch nog eens overpeinst.
En zo kom ik bij het punt. De kranten leggen wat kibbelende standpunten tegenover elkaar maar de politiek wordt niet ten gronde bevraagd waarom dit gelopen is zoals het gelopen is. Antwoorden “wij hebben gevochten als een leeuw” (zie Temse) zijn wel leuke titels voor de pers maar met dergelijke antwoorden komen we niet verder. Is de opheffing van de dijk conform het algemeen belang? Men maakt mij niet wijs dat 50 politici voorstanders zijn van de opheffing van de dijk. En dus is de vraag hoe zijn die debatten verlopen? |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Terug naar boven |
|
ROP
Geregistreerd op: 19 Jun 2010 Berichten: 69
|
|
|
|
|
Geplaatst: 14-04-2023 11:28:36 Onderwerp: |
|
|
|
|
Ik vind het vreemd dat de Fietsersbond Hamme-Waasmunster nooit een standpunt heeft ingenomen. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|