|
Fietsen op de durmedijken, weldra verleden tijd. |
|
![](templates/Mozilla_Firefox/images/corners/gc_tl.gif)
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6247 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 16-04-2023 15:39:25 Onderwerp: |
|
|
|
|
Vandaag, zondag 16 april 2023, heb ik het volgende schrijven gericht naar de Vlaamse Waterweg om hun te wijzen op het gevaar dat geschapen is door onnodige hindernissen op de fietsomleiding te plaatsen, zoals een paaltje en jerseys, nadat zelfs slechts een zeer nauwe doorgang voorzien was voor fietsers op deze bewegwijzerde omleiding:
Citaat: |
Beste,
Fietsers worden zeer stiefmoederlijk behandeld bij een bewegwijzerde omleiding tussen de binnendijk van het Klein Broek en de N41 in Elversele. Deze omleiding loopt langs de Merenwegel in Elversele die zelf met een zandwegje verbonden is met de binnendijk van het Klein Broek.
Dit zandwegje zelf is niet zo erg, maar aanvankelijk was er slechts een nauwe doorgang tussen dat zandwegje en de Merenwegel naast een gesloten hek.
Iets waar alleen echte geoefende fietsers doorheen rijden, anderen doen dat te voet. Maar met een bakfiets, een tandem, een driewieler, een fietskar, een mindervalide fiets, ... kon je rechtsomkeert maken en een andere uitweg zoeken.
Dit is niet alleen een drukke toeristische fietsroute bij mooi weer tussen de knooppunten 76 en 79 van het Fietsnet in Vlaanderen, deze fietsroute wordt vooral druk gebruikt voor woon-werkverkeer en door scholieren of ouders met hun kinderen.
Pas na onze opmerking hierover is het hek gelukkig geopend ...
... maar nu is er een paaltje midden op de doorgang geplant naast een jersey ...
... en aan het andere uiteinde van het zandwegje is de doorgang versmald met jerseys.
Borden zijn geplaatst en allerlei verwittigingen op de grond geschilderd, die allemaal overbodig zijn zonder deze nutteloze hindernissen, die een bijkomend gevaar vormen voor fietsers.
Ik weet niet wie dat bedenkt, maar het getuigt van weinig inlevingsvermogen met fietsers. Terwijl elders, zoals in Gent, gevaarlijke paaltjes verwijderd worden (zie De Gentenaar of De Standaard), weliswaar nadat er een dodelijk ongeval mee is gebeurd, worden hier dergelijke hindernissen bijgeplaatst.
Ik hoop dat ook bij ons eerst geen ernstig ongeval hoeft te gebeuren alvorens de geesten rijper worden.
Als deze hindernissen dienen om autoverkeer tegen te houden, merk ik graag op dat die veel gemakkelijker de dijk en de binnendijk kunnen bereiken langs de Burgemeester Siegfried Buytaertdreef bijvoorbeeld.
Met vriendelijke groeten,
... |
(Aanpassing op 17-04-2023: Inhoud e-mail toegevoegd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
![](templates/Mozilla_Firefox/images/corners/gc_bl.gif)
ROP
Geregistreerd op: 19 Jun 2010 Berichten: 70
|
|
|
|
|
Geplaatst: 19-04-2023 18:05:09 Onderwerp: |
|
|
|
|
ik stel voor dat schepen Mas thans Burgemeester Maes het initiatief neemt. Als men gevochten heeft als een leeuw, naar verluid, moet men zijn werk afronden. Waarom geen feestelijkheid voor de afschaffing van de dijk, het is toch in het voordeel van de burger ...... |
|
Terug naar boven |
|
![](templates/Mozilla_Firefox/images/corners/gc_tl.gif)
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6247 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 20-04-2023 16:05:54 Onderwerp: |
|
|
|
|
Op mijn e-mail van 16 april 2023 antwoordt de Vlaamse Waterweg dat ze de toegang tot de dienstweg rond het Klein Broek niet wilden ontzeggen aan fietsers tijdens de werken, omdat die fietsers dan een langer traject zouden moeten afleggen over de minder verkeersveilige Legen Heirweg.
Een nobel doel dus . Dat het minder verkeersveilig zou zijn is juist, maar van het langer traject ben ik niet zo zeker.
Om de nauwe doorgang te verbreden aan het hek van de onverharde weg, die deels privé-eigendom is, heeft de Vlaamse Waterweg overlegd met de eigenaar (pas na onze vraag aan de gemeente Temse?). Die was akkoord om het hek te openen op voorwaarde dat "het autoverkeer wordt tegengehouden" ...
Vandaar dus de hinderlijke jerseys en het gevaarlijke paaltje. De Vlaamse Waterweg stelt dat er voldoende ruimte is voor driewielers, fietskarren , ... maar ik hoop dat vooral het paaltje voor geen ongelukken zorgt. Ik vermoed dat het bij duisternis weinig zichtbaar is.
Bijkomend belooft de Vlaamse Waterweg nu dat ze aan de Burgemeester Siegfried Buytaertdreef en aan het veer van Tielrode informatiepanelen zullen plaatsen, om fietsers te verwittigen van de smallere doorgang aan de Merenwegel, zodat ze indien gewenst via de Burgemeester Siegfried Buytaertdreef en de Legen Heirweg kunnen rijden.
Het zou natuurlijk veel beter geweest zijn, als al deze maatregelen vooraf bedacht en uitgevoerd werden ... Iets dat men nog moet leren als het om fietsers gaat.
En wat het "fietsers afstappen" betreft, deze borden hebben geen enkele wettelijke waarde, ook niet om zich "in te dekken" tegen fietsers die zouden onderuit gaan op de losse kiezels. Een bewegwijzerde omleiding voor fietsers moet berijdbaar zijn voor fietsers. Stel je even een aangeduide omleiding voor auto's voor, waarvan een gedeelte zo slecht ligt dat je er enkel doorheen raakt als je auto gesleept wordt door een tractor ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
![](templates/Mozilla_Firefox/images/corners/gc_bl.gif)
![](templates/Mozilla_Firefox/images/corners/gc_tl.gif)
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6247 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 27-04-2023 19:31:04 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
Het resultaat zou medegedeeld worden ... Ik ben benieuwd. |
(Zie hierboven.)
Het resultaat van het overleg van onze burgemeester met de Vlaamse Waterweg, naar aanleiding van de gemeenteraad op 24 april 2023, staat in dit artikel op de website van Het Laatste Nieuws (klik om te vergroten).
Dat onze burgemeester de toezegging gekregen heeft voor een betere signalisatie, is geen nieuws. Dat weet ik al van een week geleden. Toen heb ik die toezegging gekregen .
En wat "het nieuwe tracé" betreft: Ik heb de afstand tussen de Burgemeester Siegfried Buytaertdreef en de Mirabrug op 7 juni 2020 gemeten langs de binnendijk met mijn fietscomputer. Die afstand is 2,19 km. Dezelfde afstand, maar langs de durmedijk had ik op 30 juli 2018 al gemeten met hetzelfde middel. Die afstand was 1,77 km.
Met een fietscomputer is dat geen meting op een tiental meter nauwkeurig, maar het zal er toch zeker geen honderd meter naast zijn. Volgens mijn meting is de route langs de binnendijk ongeveer 420 meter langer dan langs de durmedijk. Dat is toch meer dan het dubbele dan de "slechts 200 meter" van onze burgemeester.
Verder is het een lachertje dat de gemeente graag zelf een overbrugging had gezien van de bressen.
Dat is ooit eens ter sprake gekomen op de gemeenteraad van 29 januari 2018, en daar is met weinig enthousiasme op gereageerd. Niets was mogelijk. Alleen voor het voetbalveld KWB Elversele kon de Vlaamse Waterweg wel iets doen. Trouwens, hoe de Vlaamse Waterweg zelf denkt over fietsers en wandelaars op haar "jaagpaden", hebben we gehoord tijdens de Commissie van Leefmilieu en Groen op AC De Zaat op 20 maart 2018:
Citaat: |
Als de mensen langs de Durme willen fietsen of wandelen, dan kunnen ze in Tielrode het veer nemen en overzetten naar Hamme. Langs die oever kunnen ze de Durme nog zien van op de dijk. |
Ik heb niemand van de Commissie van Leefmilieu en Groen deze uitspraak horen afkeuren ...
(Aanpassing op 28-04-2023: Laatste zin wat gematigd .) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 28-04-2023 18:52:23; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
![](templates/Mozilla_Firefox/images/corners/gc_bl.gif)
Triple-T
Geregistreerd op: 28 Mrt 2018 Berichten: 30
|
|
|
|
|
Geplaatst: 10-05-2023 22:06:29 Onderwerp: |
|
|
|
|
Wat ik niet begrijp is dat het stuk tussen N41 en Merenwegel is afgesloten. Ben er vorige week nog eens over gefietst, langs het hek aan de Merenwegel kun je immers via het gras naast het hek rijden.
Het stuk asfalt ligt er perfect bij en helemaal niet vuil.
Op dat stuk rijden allszins geen vrachtwagens.
Aan het hek aan de kant van de N41 is echter geen doorkomen aan.
Mogelijks komen er wel vrachtwagens op en af gereden van N41 richting de oude dijk en brug. Maar met een beetje goeie wil kan daar perfect een veilige doorgang voor fietsers voorzien worden. De vrachtwagens moeten immers ook het fietspad van de N41 kruisen.
Dan hoef je enkel via het rond punt om te rijden en kun je het gevaarlijke eerste deel zonder fietspad van de Legen Heirweg vermijden. |
|
Terug naar boven |
|
![](templates/Mozilla_Firefox/images/corners/gc_tl.gif)
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6247 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 18-05-2023 09:01:49 Onderwerp: |
|
|
|
|
Sinds de opening van het hek op de fietsomleiding aan het Klein Broek in Elversele, is het omleidingswegje een heel klein beetje "verbeterd".
Maar ... dat hebben we zeker niet te danken aan de Vlaamse Waterweg, aan de gemeente Temse of aan een andere wegbeheerder. Dat hebben fietsers enkel en alleen aan zichzelf te danken. Het zijn immers de fietsers zelf, die door hun vele doortochten een min of meer "berijdbaar" strookje gemaakt hebben doorheen de losse kiezels van de Merenwegel.
Dat strookje is duidelijk merkbaar vanaf de plaats waar fietsers zogezegd zouden moeten afstappen. Want dergelijke nutteloze bordjes zetten, dat kunnen wegbeheerders dan weer wel heel goed.
Het strookje gaat verder tot aan het hek, waar het naadloos overgaat in het bestaande zandstrookje tussen het gras.
Dat bestaande zandstrookje is door het vele gebruik een beetje breder geworden, maar als fietsers elkaar tegemoet komen op deze strookjes, of elkaar willen inhalen, dan zal toch minstens één fietser naast het strookje zijn weg moeten banen tussen de kiezels ...
Het enige wat de Vlaamse Waterweg hier nog gedaan heeft, is het aanbrengen van een verbodsbord C3 met een onderbord "JAAGPAD" (met de beperkingen daarvan) ter hoogte van het geopende hek. De op 20 april 2023 beloofde informatiepanelen aan het veer van Tielrode en aan de Burgemeester Siegfried Buytaertdreef, om fietsers te verwittigen van de moeilijker doorgang aan de Merenwegel, staan er nog altijd niet ... Het is duidelijk veel belangrijker om aan mensen te zeggen wat ze niet mogen doen dan voor hun comfort te zorgen. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
![](templates/Mozilla_Firefox/images/corners/gc_bl.gif)
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|