Het is nu 23-11-2024 06:01:20
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Fietsen op de durmedijken, weldra verleden tijd.

    -> Schelde en Durme Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4 ... 16, 17, 18  Volgende
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 18-01-2018 09:53:00    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De meningen verschillen grondig over het Sigmaplan en de werken aan de durmedijken. Er zijn de bomen die gekapt worden, het zicht op de natuur dat zal veranderen, fietswegen die anders worden, kikkerpoelen die zullen vervangen worden, natuurwandelingen die niet meer zullen kunnen, de bescherming tegen overstromingen ... Twee artikels uit de Gazet van Antwerpen tonen dit aan:

Uit de krant van woensdag 17 januari 2018 (klik om te vergroten), ...



... en uit de krant van donderdag 18 januari 2018.


_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

ROP





Geregistreerd op: 19 Jun 2010
Berichten: 69

     
Bericht Geplaatst: 20-01-2018 20:16:56    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Men moet in dit dossier dringend de ontkoppeling maken tussen de openbare toegankelijkheid van de dijken en de natuurinvulling.

Bressen zijn immers makkelijk te overbruggen. Ook de brug van Waasmunster rust op houten pijlers. Men moet daar toch geen mastadont van een stalen constructie maken om een bresje te overbruggen!

Overigens in de studies staat dat de bressen dubbel zo breed zijn voorzien als berekend.

Als men vlonderpaden kan aanleggen in het ontpolderde gebied waarom kan men dan geen overbrugging maken?

De besturen van Waasmunster en Temse moeten er alles aan doen om de bressen overbrugd te krijgen. Wat is de hinderpaal? Geld? Belachelijk in een project dat zoveel geld opsoupeert.

Zij die van de natuur houden, houden zij ook van mensen die gewoon willen fietsen en een luchtje scheppen? Waar haalt men het toch uit om de mensen weg te jagen?
https://www.zuidhollandslandschap.nl/ruigeplaat
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 30-01-2018 16:16:57    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Tijdens de gemeenteraad van Temse op 29 januari 2018 is nogmaals aangedrongen bij de schepen van openbare werken, om W&Z (nu eigenlijk "De Vlaamse Waterweg NV" genaamd) te overhalen om de bressen in de durmedijk toch te overbruggen. De ontevredenheid bij een groot deel van de bevolking groeit en er naderen verkiezingen ...

De kans op slagen wordt zeer klein geacht, omdat W&Z gepland zou hebben om de durmedijk zelf te verlagen volgens de schepen, maar hij zal nogmaals pleiten voor overbruggingen.

Er zijn nochtans plaatsen waar een bres in de dijk wel overbrugd wordt door W&Z. Bijvoorbeeld in de "Kennisgeving van het Sigmaplan Zeeschelde Gentbrugge-Melle & Bastenakers-Ham", een pdf die je hier kunt downloaden, vind je in bijlage 5 dit inrichtingsplan van de zandput in Melle (klik om te vergroten).



Daar wordt de bres in de dijk wel degelijk overbrugd met een "passerelle".
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

ROP





Geregistreerd op: 19 Jun 2010
Berichten: 69

     
Bericht Geplaatst: 30-01-2018 20:40:40    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Inderdaad, WenZ heeft dat in haar vergunning aangevraagd, versta verlaging van de resterende dijken. De vraag is waarom dit moet. Het antwoord is niet "omdat wij dat plannen".

WenZ komt honderden ha grond in de Durmevallei opsouperen door onteigening maar respect voor de honderden en honderden wandelaars/fietsers is er niet.

Wie de dossiers leest ziet dat men argumenten uit zijn mouw schudt naar gelang het hen uitkomt. Eerst kwam er geen toegang op de ringdijk omwille van de privacy (het staat zo in de dossiers) en nu kan het ineens wel. Terwijl in de dossiers van Wetteren precies staat dat men langs de Schelde wil blijven fietsen om de bewoners van de achterliggende verkavelingen niet te hinderen.

Het wordt tijd dat Waasmunster en Temse de handen in elkaar slaan en een logische fietsverbinding bepleiten. Wie is daar tegen?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 06-02-2018 11:38:41    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De weerstand en het ongenoegen tegen de bressen in de dijken groeit. Dit artikel stond in de Gazet van Antwerpen van dinsdag 6 februari 2018 (klik om te vergroten):



Hetzelfde artikel stond ook in Het Nieuwsblad van dezelfde datum, en op de website van die krant.

Door de bestaande dijken te onderbreken en het aanleggen van een binnendijk (ringdijk) wordt de toestand helemaal anders voor fietsers en wandelaars. Het uitzicht op de rivier zal vervangen worden door achtertuinen en verkavelingen. De rivier zal alleen nog zichtbaar zijn op een kort stukje oorspronkelijke dijk tussen de N41 en de mirabrug.

Het wordt aantrekkelijk voorgesteld aan de andere zijde van de dijk. Dat zouden slikken en zoetwaterschorren worden waarop zich spontaan rietvelden en wilgenvloedbossen zullen ontwikkelen. Zal het eerder geen grijze slibmassa worden zoals in het Burchtse Weel?

Bovendien wordt de logische fietsverbinding langs het fietsnetwerk veranderd in een belangrijke omweg tussen de fietsknooppunten 47, 79 en 76 langs de Durme in de brede omgeving van Elversele.





Dat maakt deze fietswegen veel minder geschikt voor school- en werkverkeer en zelfs onaantrekkelijk voor toeristisch verkeer. Een overbrugging van de bressen zou heel wat ongenoegen wegnemen. De aanleg van aparte fietswegen langs de ringdijken is dan zelfs niet nodig.

We hebben het op deze wijze medegedeeld aan De Vlaamse Waterweg NV, en aan de schepenen van openbare werken, toerisme en mobiliteit van Temse.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

ROP





Geregistreerd op: 19 Jun 2010
Berichten: 69

     
Bericht Geplaatst: 06-02-2018 12:39:03    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

In de aanvang van de ontpoldering zal het gebied mooi zijn. Groene graslanden zullen afgewisseld worden met waterplassen. Die graslanden zullen verdwijnen onder het slib. Het water stroomt immers 730 maal per jaar in en uit de polder. Het gebied slibt dus op en de waterhoeveelheid die het gebied binnenkomt wordt almaar kleiner.

Als het slib hoog genoeg ligt, zal er zich spontaan vegetatie vestigen die overgaat in een bebost gebied. Men moet niet doen alsof dat gebied open zal blijven. In de bouwaanvraag van Zeekanaal staat uitdrukkelijk dat heel het gebied verbost, versta visueel ontoegankelijk.

Ik neem dat men beseft dat heel de polder gevuld zal worden met zand en dat de waterberging dus verloren gaat. Toch blijft men dit voorstellen als een veiligheidsproject. Wie met veiligheid bezig is, legt potpolders aan.

Overigens, ik heb documenten waarin Waterwegen en Zeekanaal verklaart dat de ontpoldering weinig bijdraagt aan de veiligheid langs de Durme. In de folders klinkt het anders.

Red de dijken.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

luk





Geregistreerd op: 10 Mei 2017
Berichten: 103

     
Bericht Geplaatst: 07-02-2018 11:08:43    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Helemaal akkoord met Rop. Is dit onzalige idee van ontpoldering bedacht door diensthoofden en ingenieurs aan tekentafels in hun kantoren en met weinig kennis van de plaatselijke situatie?
Vragen die daarbij rijzen: is het nodig? Is het efficiënt??
Of is het misschien een wild ideetje van een natuurvereniging met een aantal dictatoriale beheerders?
In ieder geval een ernstige achteruitgang voor het landschap, de toerist, de wandelaar, de fietser.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 17-02-2018 09:54:14    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op 16 februari 2018 kreeg ik een antwoord van de Vlaamse Waterweg op mijn vraag om de bressen te overbruggen. Het antwoord was heel beleefd en voorspelbaar:
Citaat:
Het overbruggen van de bressen is echter niet mogelijk is omdat de Durmedijk tussen de bressen zal worden afgegraven.

Ik vraag mij ook af waarom die durmedijk eigenlijk moet afgegraven worden, maar ik vrees dat het nu veel te laat is om daar nog verandering in te brengen, tenzij veel hogere machten nog kunnen ingrijpen ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

ROP





Geregistreerd op: 19 Jun 2010
Berichten: 69

     
Bericht Geplaatst: 17-02-2018 13:21:11    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De Vlaamse Waterweg zal het antwoord ten gronde altijd verschuiven. Zoals blijkt. Als het antwoord is dat de overbrugging onmogelijk is omdat de dijken worden afgegraven, dan is het wederantwoord aan hen natuurlijk "graaf dan de dijken niet af".

Maar de zaak is veel fundamenteler. Waar is de wettelijke basis om een jaagpad te onderbreken? Hebben ze daar al op geantwoord?? Een jaagpad is immers een wettelijke erfdienstbaarheid die niet kan opgeheven worden, ze is voorzien in de wet zelf.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 20-02-2018 10:05:28    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Er komen steeds meer protesten tegen de niet-overbrugde bressen en tegen het afgraven van de durmedijk. Dit artikel stond in de Gazet van Antwerpen van maandag 19 februari 2018 (klik om te vergroten):



Maar er blijken ook voorstanders van het project te zijn ...

Het is wel jammer dat al die protesten zo laat op gang gekomen zijn ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

ROP





Geregistreerd op: 19 Jun 2010
Berichten: 69

     
Bericht Geplaatst: 25-02-2018 14:01:18    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Bij dergelijke langaanslepende projecten komen de mensen pas tot inzicht als het probleem zich op het terrein manifesteert. De dossiers zijn dus veel te lang onderweg, overigens ook een strategie.

Het probleem werd reeds aangekaart op uw website sinds 2010. In de pers werd van uit Waasmunster aan de alarmbel getrokken. Het grote probleem is dat de Gemeente Temse en Waasmunster het dossier hebben ondergaan en aanvaard. Ze waren akkoord met wat compenserende borrelnoojtes. In de gemeente Temse is slechts 1 bezwaar ingediend tegen het onderbreken van de bressen en dan nog van uit Waasmunster!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

luk





Geregistreerd op: 10 Mei 2017
Berichten: 103

     
Bericht Geplaatst: 25-02-2018 14:26:24    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Wat kunnen we nog doen om het afgraven en de niet-overbrugde bressen tegen te houden? Zijn de paden op de dijken dan geen 'dienstwegen' die niet onderbroken mogen worden?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen

ROP





Geregistreerd op: 19 Jun 2010
Berichten: 69

     
Bericht Geplaatst: 05-03-2018 14:54:44    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het is niet omdat je een dijk een jaagpad noemt, dat het ook een jaagpad is.
Het is niet omdat je een dijk een dienstweg noemt, dat het enkel een dienstweg is.

De verbinding van uit Sombeke naar de Mirabrug bestaat sinds mensenheugnis, lang voor dat er spraak was van jaagpaden en dienstwegen, lang voor het moment dat de Belgische staat/ het Vlaams gewest eigenaar werd van de stook grond.

Er heeft zich aldaar een openbare weg gevormd door dertigjarig gebruik. Als men hem niet verdedigt zal hij inderdaad verloren gaan. Werk dus voor de gemeenteraadsleden want enkel de gemeenteraad is bevoegd voor de openbare wegenis.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 14-03-2018 11:01:38    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Niet alleen fietsers en wandelaars hebben problemen met de Sigmawerken. Dit artikel stond in de Gazet van Antwerpen van dinsdag 13 maart 2018 (klik om te vergroten).



Maar hier komt de gemeente en de Vlaamse Waterweg wel aan tegemoet.

Dit blijkt dus de voetbalploeg van Elversele te zijn. Ik dacht dat het Tielrode was, maar ik ben echt geen voetbalkenner ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

luk





Geregistreerd op: 10 Mei 2017
Berichten: 103

     
Bericht Geplaatst: 14-03-2018 13:04:26    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Rop zegt: " Er heeft zich aldaar een openbare weg gevormd door dertigjarig gebruik. ". Wat is dan het probleem? Kan de ( gemeentelijke ) overheid die weg niet vrij houden?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen


Berichten van afgelopen:   

    -> Schelde en Durme

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4 ... 16, 17, 18  Volgende
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 3 van 18 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4 ... 16, 17, 18  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005