|
Fietsen op de durmedijken, weldra verleden tijd. |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
|
|
|
|
|
Geplaatst: 11-04-2021 19:39:26 Onderwerp: |
|
|
|
|
De twee sluiskleppen in de durmedijk tussen het Klein Broek en de Durme staan tegenwoordig helemaal open. Dat heeft voor gevolg, dat bij hoogtij water vanuit de Durme in het Klein Broek stroomt, en dat er bij laagtij een deel van dat water opnieuw uitstroomt. Maar aangezien het water er bij hoog tij feller instroomt dan het er bij laag tij uitstroomt, zal het waterpeil in het Klein Broek langzaam stijgen tot er een soort evenwicht ontstaat met het gemiddelde peil van de Durme tussen eb en vloed. Tenminste, als die sluiskleppen open blijven staan.
Deze sluiskleppen staan op de plaatsen waar waarschijnlijk de bressen in de durmedijk zullen geslagen worden, volgend jaar in 2022 volgens de Vlaamse Waterweg.
Dit is de klep dichtst tegen Tielrode, bij lage waterstand van de Durme. Aan de omhoog gedraaide tandlat kun je zien dat de klep helemaal open staat.
Het Klein Broek ziet er op deze plaats zo uit bij eb, en er stroomt langzaam wat water vanuit het Klein Broek naar de Durme.
Bij vloed staat er heel wat meer water in de Durme, ...
... en stroomt het water fel vanaf de Durme in het Klein Broek.
Dit is de klep dichter bij de N41, ook bij eb. Deze klep staat eveneens helemaal open, tandlat volledig omhoog gedraaid.
Zo ziet het Klein Broek er op deze plaats uit bij eb, ...
Dezelfde klep bij hoog water in de Durme,
... en dezelfde plaats van het Klein Broek bij hoogtij met fel instromend water.
Binnen enkele weken zal ik nog eens vergelijken hoe ver het water al gestegen is in het Klein Broek ...
Tussen haakjes, ik heb van deze gelegenheid gebruik gemaakt om ook eens het verschil in afstand te meten met de kilometerteller van mijn fiets, tussen de fietsweg door het Groot Broek langs de durmedijk en langs de nieuwe binnendijk, vanaf de Mirabrug tot aan de oude spoorwegdijk Waasmunster-Hamme. Dat is nog een belofte van vroeger .
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
... De fietsweg langs de binnendijk in dit Groot Broek is, evenals in het Klein Broek, een heel stuk langer dan de weg langs de durmedijk. Ik heb het verschil hier niet gemeten. Misschien doe ik dat nog wel eens. |
Langs de oude durmedijk is dat 990 meter. Langs de nieuwe binnendijk maar liefst 2.170 meter! De kilometerteller van mijn fiets is wel geen precisie instrument, maar het verschil is toch ongeveer 1.180 meter. Met de 420 meter van het Klein Broek erbij zal de fietsweg langs de Durme tussen Waasmunster en Tielrode ongeveer 1,6 km langer worden als de durmedijken doorbroken zijn! Dat kan werknemers toch niet stimuleren om vaker de fiets te kiezen voor hun woon-werkverplaatsingen, zoals de Vlaamse Waterweg soms in zijn reclame voor het Sigmaplan zegt? Het kan evenmin een cadeau zijn voor scholieren, en zouden recreatieve fietsers liever ver weg van de Durme fietsen, achter een binnendijk? _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
|
|
|
|
|
Geplaatst: 19-04-2021 14:12:27 Onderwerp: |
|
|
|
|
Vandaag, maandag 19 april 2021, ben ik bij hoogwater nog eens naar het Klein Broek gaan kijken. Hoewel beide sluiskleppen nog steeds omhoog gedraaid staan, stroomt er geen water in het Klein Broek. Niet aan de klep nabij Tielrode, ...
... niet aan de klep nabij de N41.
Zou er nog een andere wijze zijn om deze sluizen af te sluiten, of zouden ze al volledig dichtgesilbt zijn? Het waterpeil in het Klein Broek is zelfs wat gedaald in vergelijking met vorige keer.
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
... Ik heb de afstand tussen de twee sluiskleppen nog niet gemeten met de kilometerteller van mijn fiets, maar ik durf wedden dat ik met moeite aan één kilometer kom. ... |
(Zie hierboven.)
Van de gelegenheid heb ik gebruik gemaakt om de afstand tussen de twee sluiskleppen, en dus tussen de toekomstige bressen, te meten met de kilometerteller van mijn fiets. Tot op 10 meter nauwkeurig is dat 890 meter, dus zoals ik dacht: nog geen kilometer.
Het is dus helemaal niet nodig om twee kilometer te overbruggen, het is zelfs niet nodig om deze 900 meter te overbruggen. Ik heb namelijk nog de volgende interessante inlichtingen gekregen:
Uit de vergunning van het Klein Broek zou blijken, dat de dijk tussen de twee bressen inderdaad wordt afgegraven, maar slechts tot op een hoogte van 6,5mTAW. Het gemiddeld hoogwater in de Durme te Tielrode is 5,62mTAW en het gemiddeld springtijhoogwater is daar 6,04mTAW. Dat komt dus allemaal niet hoger dan de afgegraven dijk. Dat zou alleen kunnen gebeuren in geval van stormtij.
In de vergunning zou eveneens staan, dat de afgegraven stroken moeten behouden blijven, en beschermd tegen erosie. Ze zouden bijgevolg bijna altijd kunnen gebruikt worden om te fietsen en te wandelen, als de bressen overbrugd worden. Echt grote bruggen zijn daar niet voor nodig. En alleen in geval van stormtij zou de durmedijk dan moeten afgesloten worden.
Waarom vertelt "men" altijd dat fietsen en wandelen op de durmedijk onmogelijk zal zijn
Er komt toch blijkbaar ook wat moedwil (en geld natuurlijk) bij te pas, om de bressen niet te overbruggen ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
ROP
|
|
|
|
|
Geplaatst: 21-08-2021 17:39:55 Onderwerp: |
|
|
|
|
waar zitten al die raadsleden die de ambitie hadden om de bevolking te vertegenwoordigen? |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|