Het is nu 26-11-2024 22:01:19
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 21-08-2021 20:01:43    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Alle paaltjes zijn nu geplaatst. Ze sluiten wel degelijk aan bij de betonnen jerseys aan de N41.



De "vluchtheuvel" is een lichte rijbaanversmalling op de plaats waar ook het pad voor fietsers en voetgangers versmalt.



De paaltjes staan nu op de volledige lengte van de Pontweg, vanaf de N41 bijna tot aan de Koolputten en de Mirabrug.



Ze zijn nu geplaatst tot aan het stopteken.



En het zijn wel degelijk flexipaaltjes Knipoog.



Maar dit is verboden!



Zelfs bromfietsen klasse A, zals deze (nummerplaat begint met SA), mogen geen gebruik maken van een pad dat aangeduid is met een verkeersbord D10.

Het wordt voor bromfietsers eigenlijk niet gemakkelijk gemaakt. Het tweerichtingsfietspad op de N41 moet gebruikt worden door alle bromfietsers. Op de N41 is de toegelaten snelheid 70km/u, dus ook bromfietsers klasse B moeten op het fietspad. Dat staat trouwens al lang aangeduid als je van de rotonde komt en naar de Pontweg rijdt (zie ook hier).



Maar zo gauw dat fietspad de N41 verlaat, staat er een bord D10 en moeten alle bromfietsers op de rijbaan verder rijden.



Bromfietsers moeten dus links van de betonnen jerseys rijden om hun weg te vervolgen!

In de omgekeerde rijrichting hebben bromfietsers het nog moeilijker. Ze mogen bij het naderen van de N41 niet links van de betonnen jerseys gaan rijden, want ook hier staat een D10 die het pad voorbehoudt enkel voor voetgangers en fietsers!



En rechts van de betonnen jerseys mogen ze ook niet rijden, want dat wordt verboden door een C1!
Bomfietsers moeten dus de rode pijlen op het baken volgen, rechts omheen het graspleintje rijden en dan links afslaan op de N41! Op deze wijze kunnen ze reglementair op het tweerichtingsfietspad terecht komen, maar ...

... dat tweerichtingsfietspad langs de linkerkant van de N41 is niet aangeduid als fietspad voor alle bromfietsen met een verkeersbord D7!



Het mag dus wettelijk niet gebruikt worden, ook niet door fietsers! Het plaatsen van een dergelijk verkeersbord is natuurlijk de verantwoordelijk van de wegbeheerder van de N41, het Vlaamse gewest.

Met dit alles is blijkbaar geen rekening gehouden bij de plaatsing van de bordjes D10 Hihi ...

Ik vraag mij af, of er ook geen bordjes D10 moeten geplaatst worden in beide richtingen op dit paaltjespad, waar het "jaagpad" van de binnendijk aansluit op de Pontweg.




Hoe kunnen bromfietsers klasse A en fietsers die uit dit "jaagpad" komen anders weten dat dit gedeelte van de openbare weg voorbehouden is voor fietsers en voetgangers, en dat in beide richtingen?

Om in orde te zijn met de wegcode moet er dus nog wel wat aangepast worden. Ik zou het veiliger vinden, vooral voor bromfietsers, om een fietspad te maken van het gedeelte naast de betonnen jerseys nabij de N41, en het deel van de openbare weg dat voorbehouden is voor fietsers en voetgangers te beperken tot het gedeelte dat afgebakend is met flexipaaltjes.


(Aanpassing op 11-11-2021: Tikfoutje verbeterd.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 11-11-2021 18:43:09; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 14-10-2021 14:43:08    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

In het huis-aan-huisblad van N-VA van oktober 2021 wordt gepronkt met deze afgescheiden weg voor fietsers en voetgangers, tussen de N41 en de durmedijk.



Ik lees daarin:
Citaat:
... de rijbaan is via een verkeerseiland versmald ...

Maar als ik enkele stapjes achteruit zet om deze foto te nemen, ...



... versmalt de rijbaan inderdaad even ter hoogte van het verkeerseiland, maar daarachter verbreedt de rijbaan en versmalt daarentegen de 'veilige fietsvoorziening'.

De auto's moeten natuurlijk eerst hun plaats krijgen volgens het omgekeerde STOP-principe Triest ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 11-11-2021 18:57:53    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De gemeente Temse heeft onze opmerking over de bromfietsers op deze fietscorridor nabij de N41 doorgegeven aan AWV, maar totaal anders dan wij het gevraagd hebben!

Wat we gevraagd hebben kun je hierboven lezen, vanaf:
Jozef Van Breuseghem schreef:
Het wordt voor bromfietsers eigenlijk niet gemakkelijk gemaakt. ...

Op het einde staat het in het kort samengevat:
Jozef Van Breuseghem schreef:
... Ik zou het veiliger vinden, vooral voor bromfietsers, om een fietspad te maken van het gedeelte naast de betonnen jerseys nabij de N41, en het deel van de openbare weg dat voorbehouden is voor fietsers en voetgangers te beperken tot het gedeelte dat afgebakend is met flexipaaltjes.

Dat fietspad, toegelaten voor bromfietsers, kun je daar alleen "maken" door verkeersborden D7 aan te brengen aan het gedeelte dat afgebakend is met jerseys, in de plaats van de verkeersborden D10 die er nu staan.

Zo simpel is dat! Maar de gemeente Temse heeft als volgt onze opmerking doorgespeeld aan het Agentschap Wegen en Verkeer, volgens de voorbereiding op ons overleg met de mobiliteitsdienst op 10 november 2021:
Citaat:
Signalisatie Koolputten
De gemeente ontving de opmerking vanuit de Fietsersbond dat bromfietsers en speedpedelecs het fietspad niet mogen volgen ter hoogte van de vrachtwagendoorsteek aan de N41 en daar de gewestweg over moeten steken. Aangezien het niet de bedoeling is om dit type weggebruikers vlak na de tunnel de gewestweg over te laten steken en er een veilig alternatief beschikbaar is aan de rotonde, kan dit verholpen worden door de signalisatie aan te passen. De Fietsersbond stelde een onderbord M14 voor:

-
Het Agentschap Wegen en verkeer zal voor een conforme signalisatie zorgen.

Wij hebben tijdens ons vorig overleg met de mobiliteitsdienst op 22 september 2021 nooit gesproken van "de gewestweg oversteken" en evenmin hebben wij voorgesteld om een onderbord M14 aan te brengen. Dat kan trouwens gewoonweg niet bij een verkeersbord D10, omdat dat verkeersbord juist bromfietsers verbiedt! In het verslag van dat overleg op 22 september 2021 staat hierover trouwens het volgende:
Citaat:
Het afgeschermd pad voor fietsers en voetgangers tussen de N41 en de Mirabrug is een mooie verwezenlijking, maar het fietspad op de N41 links van de rijbaan is niet aangeduid (voor AWV?) en bromfietsers en speed pedelecs hebben een probleem in de richting naar de N41.

En het schepencollege heeft daarop op 4 oktober 2021 geantwoord:
Citaat:
Deze vraag wordt eveneens doorgegeven aan AWV op het volgende overleg.

Onze vraag is dan wel op een rare wijze doorgegeven aan AWV Hihi!

Natuurlijk hebben we dat gemeld op het overleg van 10 november 2021 met de mobiliteitsdienst, met de hoop dat AWV echt voor een "conforme signalisatie" zal zorgen, en daarbij niet ingaat op het voorstel van de gemeente dat zogezegd van ons zou komen! Als de signalisatie toch niet "conform" gebeurt, dan laten we vanzelfsprekend opnieuw van ons horen!
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 20-11-2021 21:48:02    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Omdat de gemeente Temse onze opmerking fout heeft doorgegeven aan AWV, Hebben we nogmaals goed verklaard wat we juist bedoelen. Daarom is deze e-mail verstuurd met als onderwerp 'Fietscorridor N41 - Mirabrug' naar onze schepen van mobiliteit en naar de dienst mobiliteit:

Citaat:
Geachte ...

Uit het antwoord op onze vragen voor het vorige overleg op woensdag 10 november 2021 (e-mail van 8 november 2021), blijkt dat ons voorstel voor bromfietsers nabij de N41 niet helemaal juist aan AWV is overgemaakt (punt 3). Daarom willen we ons voorstel nog eens duidelijk uitleggen.

Komende van de N41, moeten bromfietsers op deze plaats het fietspad verlaten wegens de D10, en dus links van de betonnen jerseys verder naar de Mirabrug rijden.

Dat kan opgelost worden door deze D10 te vervangen door eenD7. Bromfietsers kunnen dan het fietspad blijven volgen tot aan het begin van de flexipaaltjes. Daar staat immers weer een D10.

Vanaf de flexipaaltjes rijden bromfietsers dus niet meer op de "fietscorridor", voorbehouden voor fietsers en voetgangers, maar op de rijbaan.

In de omgekeerde rijrichting, naar de N41, mogen bromfietsers op de rijbaan aan het einde van de flexipaaltjes niet links van de betonnen jerseys verder rijden.

Want ook daar staat een D10.

Door deze D10 te vervangen door een D7 is ook dat opgelost.
Zoniet mogen bromfietsers evenmin rechtdoor rijden, want daar staat eenC1 rechts van de rijbaan.

Bromfietsers zouden dan rechts van het driehoekig grasveldje naar de N41 moeten rijden, om dan langs hier ...

... naar het tweerichtingsfietspad van de N41 te rijden (zonder de N41 over te steken!).
Dat kan dus simpel en wettelijk vermeden worden, een onderbord M14 is niet nodig.

Eén opmerking nog: ook op deze plaats, na het kruispunt, moet het tweerichtingsfietspad richting rotonde Duivenhoek met een D7 aangeduid worden.

Maar dat is waarschijnlijk een taak voor AWV.

Met vriendelijke groeten,
...

Tussen haakjes, nog een losse opmerking. Het verkeersbord A7c dat de rijbaanversmalling aanduidt, duidt aan op welke wijze de rijbaan versmalt.



De fietscorridor versmalt daar ook, maar op de tegengestelde wijze. De fietscorridor versmalt aan de linkerkant.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 06-12-2021 19:21:53    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Onze e-mail van 20 november 2021 naar onze schepen van mobiliteit en naar de dienst mobiliteit heeft al wat resultaat als gevolg.

Komende van de N41 is het begin van de fietscorridor naast de betonnen jerseys nu aangeduid als een fietspad met een verkeersbordD7, en niet meer als een weg voorbehouden voor fietsers en voetgangers met een verkeersbordD10.



Daardoor kunnen nu ook bromfietsers zonder overtreding dit pad gebruiken rechts van de betonnen jerseys.

Komende van de fietscorridor is op de N41 ook het fietspad links van de rijbaan aangeduid met een D7.



Zowel fietsers als bromfietsers kunnen nu wettelijk dit fietspad aan de linkerkant van de rijbaan gebruiken.

Beide bovenstaande wijzigingen zijn aangebracht op de N41, dus door het Agentschap Wegen en Verkeer als wegbeheerder.

Maar als je de betonnen jerseys nadert vanaf de fietscorridor, dus richting N41, dan staat daar nog altijd het verkeersbord D10.



Waarschijnlijk is dit voor wegbeheerder gemeente Temse.

Dus hoewel dit gedeelte in de andere richting, vanaf de N41, een fietspad is, is het dat dus (nog) niet in deze richting, naar de N41. Het is bijgevolg nog altijd verboden aan bromfietsers om dit gedeelte te gebruiken, zie hierboven. Die moeten wettelijk nog altijd rechts achter het driehoekig grasveldje omrijden.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 19-01-2022 19:25:08    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Dat ene bordje D10 dat er nog staat is vernoemd tijdens onze overlegvergadering met de mobiliteitsdienst op woensdag 19 januari 2022. Dat zal nog vervangen worden door een D7.


(Aanpassing op 01-06-2023: Foute datum verbeterd.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 01-06-2023 19:24:00; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 03-02-2022 20:49:33    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
Dat ene bordje D10 dat er nog staat is vernoemd tijdens onze overlegvergadering met de mobiliteitsdienst op woensdag 26 januari 2022. Dat zal nog vervangen worden door een D7.
(Zie hierboven.)

Dat ene bordje D10 dat er nog staat is evenwel blijven staan, maar dit bordje D7 dat op zijn beurt al eens een D10 vervangen heeft ...



... is nu weer opnieuw een D10 geworden Uitroepteken



Het gedeelte naast de betonnen jerseys is nu dus in beide richtingen geen fietspad meer, maar wel een 'deel van de openbare weg dat is voorbehouden voor fietsers en voetgangers', zoals de rest van deze 'fietscorridor' naar de Mirabrug.

Voor mij niet gelaten, ik heb daar niets op tegen. Maar dat heeft wel gevolgen voor bestuurders van bromfietsen en speed pedelecs.

Als ze naar de Mirabrug rijden, moeten ze dat vanaf hier voortaan doen langs de linkerkant van de betonnen jerseys! Op het 'deel van de openbare weg dat is voorbehouden voor fietsers en voetgangers' mogen ze immers niet rijden.

Dat is nog zo erg niet, maar als ze van de Mirabrug komen ...



... mogen ze noch links, noch rechts van deze betonnen jerseys rijden:
  • Links niet omdat daar het bordje D10 is blijven staan en niet vervangen is door een D7.

  • Rechts niet omdat dat verboden wordt door het verbodsbordC1. In feite zou hier beter een gebodsbordD1 staan, omdat het verbodsbord C1 in principe ook de doorgang verbiedt langs de fietscorridor. Die ligt immers nog altijd links van het verbodsbord C1 op de openbare weg.

Bromfietsen (ook klasse A) en speed pedelecs moeten dus helemaal rechts van het graspleintje gaan rijden om het fietspad langs de N41 te bereiken, richting Duivenhoek.

De vraag is nu ... gaan ze zich daar iets van aantrekken Vraag

Ik zie nu al bromfietsers die de hele fietscorridor achter de paaltjes rijden, ook al is dat verboden. Waarom zouden ze het dan in dat kleine stukje ook niet doen? Het wordt toch niet gecontroleerd Hihi.

Ik weet al lang dat verkeersborden voor fietsers een lachertje zijn in Temse Knipoog.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 12-03-2022 14:05:00    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Er klopt toch iets niet.
In het verslag van ons overleg met de mobiliteitsdienst op 19 januari 2022 staat dit.



Het zou dus de D10 van de rechtse foto moeten zijn die vervangen moest worden door een D7, zoals we gevraagd hadden. Maar toch is het anders uitgevoerd. Het is de D7 van de linkse foto die vervangen is door een D10. Heeft men zich vergist?
We vragen het op ons volgende overleg op 16 maart 2022.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 16-03-2022 21:23:25    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op ons overleg met de mobiliteitsdienst van 16 maart 2022 heb ik vermeld dat de uitvoering anders is dan op het verslag. De mobiliteitsdienst leek zelfs niet te weten dat "de D7 van AWV" (waar ze moeten vanaf blijven) vervangen was door een D10 Hihi ...

Ik merk nog wel hoe dit verder verloopt, of zou ik dat nog eens te berde moeten brengen of misschien melden aan AWV Knipoog?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 19-04-2022 10:37:54    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het tweerichtingsfietspad langs de N41, vanaf de rotonde van de Duivenhoek richting Mirabrug, is wel degelijk aangeduid met een verkeersbord D7.



Dus voorzien voor alle soorten bromfietsen. Maar ter hoogte van de afsplitsing weg van de N41 wordt dat fietspad voorlopig(?) nog altijd plots een deel van de openbare weg dat voorbehouden is voor fietsers en voetgangers, bij middel van een verkeersbord D10.



Alle bromfietsers en bestuurders van speed pedelecs moeten hier dus wettelijk links achter de betonnen jerseys verder richting Mirabrug rijden ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 10-03-2023 14:53:52    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

We zijn nu bijna een jaar verder dan hierboven en AWV lijkt zelf de toestand niet op te merken, ofwel is AWV akkoord met deze toestand.
Vanaf de Duivenhoek richting Mirabrug moet het tweerichtingsfietspad langs de N41 in beide richtingen gebruikt worden door fietsers en bestuurders van alle bromfietsen en speed pedelecs. Dat is duidelijk aangeduid met een D7 en een onderbord.



Maar waar dat fietspad afbuigt van de N41 naar de Mirabrug staat plots een D10.



Vanaf daar is het dan geen fietspad meer, en mogen alle bestuurders van bromfietsen en van speed pedelecs niet meer rijden op dat deel van de openbare weg waar die twee witte pijltjes op geschilderd staan. Alleen fietsers en voetgangers mogen dat deel van de openbare weg gebruiken.
Bestuurders van bromfietsen en van speed pedelecs moeten bijgevolg links van de betonnen jerseys naar de Mirabrug rijden.
Toevallig, juist voor ik deze foto nam, passeerde een speed pedelec en die reed reglementair achter de betonnen jerseys. Maar de meesten doen dat niet!

Maar in de omgekeerde richting hebben bestuurders van bromfietsen en van speed pedelecs het nog moeilijker. Als ze van de Mirabrug komen moeten ze dat reglementair doen langs de andere kant van het grasveldje dat even verderop op de laatste foto te zien is. Dat is helemaal niet veilig, en dat kan reglementair heel gemakkelijk opgelost worden.

Het wordt toch zachtjes aan tijd om AWV even te polsen wat ze hiervan denken ... Knipoog
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 12-03-2023 18:15:21    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Het wordt toch zachtjes aan tijd om AWV even te polsen wat ze hiervan denken ... Knipoog
(Zie hierboven.)

Dat is ondertussen vandaag (zondag 12 maart 2023) gebeurd Knipoog. Ik ben benieuwd naar hun antwoord.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 13-03-2023 10:56:38    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

AWV heeft bevestigd dat mijn vraag toegekomen is en behandeld wordt. Zoals gewoonlijk krijgt alles bij AWV een referentienummer, in dit geval KM-2023-06686.
Goed zo!
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 30-03-2023 15:36:56    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Vandaag, donderdag 30 maart 2023, heeft AWV geantwoord op mijn vraag, en AWV is blijkbaar evenmin als ik tevreden met deze toestand, zoals ik wel verwacht had.

AWV schrijft dat ze dit verkeersbord D10 zullen vervangen ...



... en dat ze contact zullen opnemen met de gemeente Goed zo! omdat de verder gelegen verkeersborden op de N470a (de Pontweg of de Drapstraat) beheerd worden door de gemeente Temse.

Mooi zo! Goed zo!

Dit verkeersbord D10 staat immers op de N41, een gewestweg beheerd door AWV. Maar einde januari of begin februari 2022 is een verkeersbord D7 dat hier stond, door de gemeente Temse vervangen door die D10. De gemeente Temse moet eigenlijk van de verkeersborden van het gewest afblijven!

Zeer waarschijnlijk zal AWV hier opnieuw een verkeersbord D7 plaatsen, maar daarmee is de kous nog niet af, zoals ik toen met een uitgebreide e-mail aan de gemeente heb trachten te verklaren. Voor de veiligheid van alle gebruikers van het fietspad is het immers nodig dat het gedeelte van het pad tussen de betonnen jerseys en de vangrail wordt aangeduid als een fietspad, zowel voor fietsen als voor alle bromfietsen (ook speed pedelecs) met een verkeersbord D7, en NIET als een "deel van de openbare weg voorbehouden voor fietsers en voetgangers" met een verkeersbord D10, en dat in beide rijrichtingen.

Daarom vermoed ik dat AWV aan de gemeente Temse zal aanraden om het verkeersbord D10 in de andere rijrichting, aan de andere kant van de betonnen jerseys, ook te vervangen door een verkeersbord D7.



Zonder dat mogen bromfietsers en bestuurders van speed pedelecs hier immers niet verder, want dit gedeelte is voorbehouden enkel voor fietsers en voetgangers met het verkeersbord D10. Bromfietsers en bestuurders van speed pedelecs mogen evenmin langs de rijbaan ernaast wegens een verbodsbord C1 aan de rechterkant.



Ze moeten dus wettelijk rechts van het groendriehoekje, ...



... om dan naar links, bijna als spookrijder op de N41 naar het tweerichtingsfietspad richting rotonde van de Duivenhoek rijden.



Veilig is anders!

Ik ben benieuwd of ook dit uiteindelijk in orde zal komen Knipoog ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 01-06-2023 21:06:33    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Zoals AWV het beloofd heeft op donderdag 30 maart 2023, is het verkeersbord D10 vervangen door een D7, op het fietspad langs de N41 waar dat afbuigt van de N41 richting Mirabrug.



Dit verkeersbord voor fietsers kan al langer aangepast zijn, maar ik passeer hier niet elke dag. Daarom staat het hier nu pas.

Tussen haakjes, dit is niet de eerste keer dat AWV op deze plaats een verkeersbord D10 vervangt door een D7 ...

Het is logisch dat dit fietspad langs de N41 voor fietsen, speed pedelecs en bromfietsen even doorloopt als volwaardig fietspad wanneer dat de N41 verlaat. Voorheen, met het verkeersbord D10, stopte hier het fietspad en moesten bestuurders van speed pedelecs en bromfietsen wettelijk verplicht vanaf hier het fietspad verlaten en verder op de rijbaan rijden richting Mirabrug, dus links van de betonnen jerseys.

Eenmaal de betonnen jerseys voorbij, kunnen de bestuurders van speed pedelecs en bromfietsen nu veel veiliger op de rijbaan verder rijden. Vanaf hier moeten ze dat doen, want het gedeelte van de openbare weg rechts van de paaltjes blijft aangeduid met een verkeersbord D10: dat deel van de openbare weg is voorbehouden voor het verkeer van voetgangers en fietsers.



Maar ... het is even logisch dat het fietspad naast de betonnen jerseys ook fietspad is in de andere richting, dus ook voor speed pedelecs en bromfietsen. En dat is (nog) niet het geval. In die rijrichting staat nog altijd een verkeersbord D10, terwijl daar ook een D7 zou moeten staan.



AWV zou hiervoor contact opnemen met de gemeente Temse, omdat de gemeente wegbeheerder is van deze weg. AWV is wegbeheerder van de gewestweg N41, mag dus enkel daar verkeersborden plaatsen en dat hebben ze ook gedaan!



Met een D7 duidt AWV duidelijk aan dat dit fietspad langs de N41 moet gebruikt worden door fietsers en bestuurders van speed pedelecs en van bromfietsen. De eerste D7 stond er al, en nu heeft AWV er zelfs een bijkomende D7 bijgeplaatst met een onderbord om duidelijk te maken dat dit in de twee rijrichtingen geldt.

Ik weet niet of AWV al contact heeft opgenomen met de gemeente Temse, noch wat de gemeente Temse gaat doen. Toen we nog overlegvergaderingen hadden met de mobiliteitsdienst, is op de overlegvergadering van 19 januari 2022 (nu meer dan een jaar geleden) beslist om het verkeersbord D10 te vervangen door een D7. Dat heeft toen het college beslist, en dat heeft heel duidelijk met een foto als volgt op het verslag van deze vergadering gestaan, op de derde pagina:



Maar dat is anders uitgevoerd! De gemeente Temse heeft de D10 laten staan, en de D7 vervangen door een D10. De gemeente Temse heeft dus een verkeersbord vervangen van AWV, wat helemaal niet haar bevoegdheid is!

Op het volgende overleg met de mobiliteitsdienst, op 16 maart 2022, is dat ter sprake gekomen maar daar is geen rekening meer mee gehouden. Het is dus hoog tijd om deze zaak eindelijk recht te trekken. Als het niet "vanzelf" gebeurt, neem ik nog wel contact op met de mobiliteitsdienst van de gemeente Temse.

Want wat heeft het voor gevolg als deze D10 blijft staan?

Er zijn geen gevolgen voor fietsers, maar wel voor bestuurders van speed pedelecs en bromfietsen. Die begaan immers een overtreding tegen de wegcode als ze hier links van de betonnen jerseys rijden richting N41.



Maar rechts van de betonnen jerseys mogen ze evenmin rijden want dat is verboden met het verkeersbordC1. Ze moeten bijgevolg rechts van het grasperkje rijden!

Bestuurders van speed pedelecs en bromfietsers komen dus hier op de N41 ...



... en moeten dan links van de rijbaan (?) naar het tweerichtingsfietspad rijden. Worden die niet gedwongen een verkeersovertreding te begaan?

Tenslotte kunnen ze dan uiteindelijk tussen al de paaltjes op het fietspad terechtkomen.



Deze wettelijk weg is niet echt logisch noch veilig en zelfs niet helemaal wettelijk te noemen. De D10 zou al lang moeten vervangen zijn door een D7, zoals op 28 februari 2022 beslist is door het college maar niet uitgevoerd.

Wordt dus nog vervolgd ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Elversele - N41 (Nieuwe Steenweg & Pontweg)

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 2 van 4 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005