|
De Wegcode voor Fietsers. |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 11-10-2020 13:37:03 Onderwerp: |
|
|
|
|
Er zijn zeer onlangs weer enkele wijzigingen aangebracht aan het verkeersreglement, waarvan enkele ook gelden voor fietsers. Onze "Wegcode voor Fietsers" is daaraan aangepast in zijn (voorlopig) laatste versie van 10 oktober 2020. Maar één van die aanpassingen is toch niet zo gunstig voor de veiligheid van fietsers en van bestuurders van drie- of vierwielers.
In het artikel 9.1.2.1° van het verkeersreglement is namelijk de volgende zin geschrapt:
Citaat: |
De drie- en vierwielers zonder motor waarvan de breedte, lading inbegrepen, minder is dan 1 meter, mogen eveneens het fietspad volgen. |
Dat is gedaan omdat in het artikel 2.15.1 staat:
Citaat: |
Drie- en vierwielers die een breedte hebben van maximum 1 meter worden gelijkgesteld met fietsen. |
Dat heeft voor gevolg, dat drie- en vierwielers van maximum 1 meter breed voortaan altijd verplicht zijn om het fietspad te volgen, waar ze vroeger de keuze hadden om dat niet te doen! Met onze vele slechte en smalle fietspaden met korte bochten kan dat niet bevorderlijk zijn voor de veiligheid van de gebruikers van het fietspad.
Daarom heb ik de volgende mail gestuurd naar Erik Caelen, een verkeersexpert die zich bezig houdt met de wegcode, en naar Wies Callens van onze FietsersbondBE:
Citaat: |
Geachte ...
In artikel 9.1.2.1° van het verkeersreglement is de zin: "De drie- en vierwielers zonder motor waarvan de breedte, lading inbegrepen, minder is dan 1 meter, mogen eveneens het fietspad volgen" geschrapt. Die zou overbodig geworden zijn, sinds ook in de franstalige versie het artikel 2.15.1 verduidelijkt is, en "Drie- en vierwielers die een breedte hebben van maximum 1 meter worden gelijkgesteld met fietsen". Dit laatste was in de nederlandstalige versie al het geval.
Ik twijfel echter aan die overbodigheid. Veel van onze enkelrichtingsfietspaden zijn amper één meter breed. Als er auto's naast (of op) geparkeerd staan, blijft er dikwijls geen meter meer over. Zelfs heel wat tweerichtingsfietspaden zijn zo smal, dat "gewone" fietsers elkaar amper kunnen kruisen. Dan heb ik het nog niet over de korte bochten of hoeken van 90° in al onze fietspaden, die onmogelijk kunnen genomen worden met een drie- of vierwieler. In mijn woonplaats (Temse) zijn meerdere voorbeelden van dergelijke onmogelijke fietspaden voor drie- en vierwielers.
Als drie- of vierwielers van één meter breed verplicht op dergelijke fietspaden moeten rijden komt dat de veiligheid van de gebruikers van fietspaden niet ten goede.
Moeten de bestuurders van dergelijke drie- en vierwielers die fietspaden als "niet berijdbaar" beschouwen, of moeten ze hun rijwiel aanpassen en één centimeter breder maken dan één meter?
Zou het niet beter geweest zijn om bijvoorbeeld in artikel 9.1.2.1° de zin niet te schrappen maar aan te passen als volgt: "De drie- en vierwielers zonder motor waarvan de breedte, lading inbegrepen, minder is dan 1 meter, zijn niet verplicht het fietspad te volgen"?
Met vriendelijke groeten,
... |
Achteraf gezien kan de aan te passen zin zelfs nog eenvoudiger: "De drie- en vierwielers zijn niet verplicht het fietspad te volgen."
Nu maar afwachten of de wijsheid komt bovendrijven ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 27-10-2020 19:33:40 Onderwerp: |
|
|
|
|
Verkeerskundige Erik Caelen heeft geantwoord op mijn e-mail. Om te beginnen stelt hij, dat het probleem eigenlijk nog goter is, omdat die wijziging van het verkeersreglement gebeurd is door een wet, en niet door een Koninklijk Besluit. Opnieuw wijzigen zal dus niet zo eenvoudig gaan!
Hij is er verder mee akkoord, dat rijwielen van minder dan 1 meter breed nog altijd de keuze zouden moeten hebben om het fietspad te volgen of niet.
Tenslotte stelt hij vast, net zoals ik, dat er een pak fouten in het verkeersreglement zit telkens onze parlementsleden er iets aan wijzigen. Hij is wel akkoord met hun doelstellingen, maar de teksten zijn zeer slecht geschreven.
Het is jammer, maar we zullen bijgevolg weer een tijd met deze tekst moeten leven, tot er met een wet opnieuw een (hopelijk juiste) wijziging aangebracht wordt.
Er staat trouwens nog altijd een vergetelheid in het verkeersreglement, in verband met 'vierkant groen'. Meer daarover lees je hier. Door die vergetelheid kan 'vierkant groen' wettelijk nog niet gebruikt worden ...
Dit ben ik trouwens vergeten te vermelden in onze laatste "Wegcode voor Fietsers", van versie 24 oktober 2020 ... Dat is dus stof voor alweer een volgende en betere versie ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 08-11-2020 21:09:25 Onderwerp: Re: De Wegcode voor Fietsers. |
|
|
|
|
Regelmatig betrap ik de pers op het verkeerd uitleggen van de regels van het verkeersreglement. Deze keer is het ongeveer vier maanden geleden, van 7 juli 2020, want op zaterdag 14 november 2020 stond dit in de bijlage 'Check' van Het Nieuwsblad (klik om te vergroten).
Het artikel staat ook op de website van deze krant.
Wat staat hier verkeerd?
- Helemaal in het begin loopt het al fout. Het artikel spreekt over fietspaden die aangeduid zijn met een verkeersbord D7 en D9. Dat is juist, maar daarna komt:
Citaat: |
We hebben het dus niet over de fietsstroken die aangeduid worden met onderbroken streepjes of een anders gekleurde strook aan de zijkant van de weg. |
Akkoord over de 'anders gekleurde strook aan de zijkant van de weg', maar een zogenaamde 'fietsstrook' aangeduid met onderbroken streepjes is wel degelijk een fietspad!
In het artikel 74 van het verkeersreglement staat heel duidelijk :
Citaat: |
Artikel 74. Overlangse markeringen die een fietspad aanduiden
Het deel van de openbare weg dat afgebakend is door twee evenwijdige witte onderbroken strepen en dat niet breed genoeg is voor het autoverkeer, is een fietspad.
|
En het artikel 9.1.2.1° van het verkeersreglement zegt hoe een dergelijk fietspad moet gebruikt worden door fietsers en bestuurders van bromfietsen klasse A :
Citaat: |
1° Wanneer de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74, omvat, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt. Zij mogen een dergelijk fietspad niet volgen, wanneer dit links in hun rijrichting ligt. |
Het artikel 9.1.2.2° van het verkeersreglement zegt dan weer hoe bestuurders van bromfietsen klasse B en van speed pedelecs zo een fietspad mogen of moeten gebruiken :
Citaat: |
2° Daar waar de snelheid beperkt is tot 50 km per uur of minder, mogen de bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse B en speed pedelecs in dezelfde omstandigheden het fietspad aangeduid door het verkeersbord D7 of door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74 volgen, op voorwaarde dat zij de andere weggebruikers die zich hierop bevinden niet in gevaar brengen.
Wanneer een hogere snelheidsbeperking geldt, moeten de bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse B en speed pedelecs in dezelfde omstandigheden het fietspad aangeduid door het verkeersbord D7 of door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74 volgen, wanneer dit aanwezig en bruikbaar is. |
Een zogenaamde 'fietsstrook', aangeduid met onderbroken streepjes, is dus helemaal geen fietsstrook maar wel degelijk een echt fietspad. Het zou trouwens ook beter zijn, om niet te spreken van een fietsstrook, maar van een fietssuggestiestrook om 'een anders gekleurde strook aan de zijkant van de weg' aan te duiden.
Ik denk dat ik dit toch even ga melden aan Het Nieuwsblad ...
Wat de breedte van enkelrichtingsfietspaden betreft, juist daarna, is de minimum breedte van 1,5 m juist volgens het Vademecum Fietsvoorzieningen. Want wettelijk is daar niets van bepaald. Maar afhankelijk van de fietsintensiteit en van het aantal bromfietsen op het fietspad, stelt het Vademecum Fietsvoorzieningen zelfs breedtes voor tot 4 meter voor een enkelrichtingsfietspad!
Het vorige is geen fout tegen de wegcode. Het is slechts een detail. Bij Fiets staat ook niet echt een fout, maar het is wel onvolledig. Er staat:
Citaat: |
Moet altijd op het fietspad ... |
Behalve als er geen fietspad is natuurlijk of als het niet berijdbaar is, maar ... met een fiets mag je ook altijd op het rechtse voetpad rijden als er aan twee voorwaarden voldaan is:
- Het moet buiten de bebouwde kom zijn.
- Er mag geen fietspad zijn.
De fietser moet dan vanzelfsprekend wel voorrang verlenen aan de voetgangers. Dit staat immers in artikel 9.1.2.4° van het verkeersreglement :
Citaat: |
4° Zo er geen fietspad is, en op voorwaarde rechts in de rijrichting te rijden en voorrang te verlenen aan de weggebruikers die zich op deze delen van de openbare weg bevinden, mogen fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A de gelijkgrondse bermen en parkeerzones bedoeld in artikel 75.2 volgen en, buiten de bebouwde kommen, mogen de fietsers bovendien de trottoirs en verhoogde bermen volgen. |
Maar dit is wel verkeerd: op het einde van de uitleg over de Speedpedelec staat:
Citaat: |
Steeds verboden op fietspaden aangeduid door verkeerdbord D9, waar fietsers en voetgangers eigenlijk het fietspad delen. |
Het verbod is juist, maar fietsers en voetgangers delen het fietspad niet bij een verkeersbord D9. Fietsers en voetgangers delen hetzelfde deel van de openbare weg, dat geen fietspad genoemd wordt, bij een verkeersbord D10.
Bij het verkeersbord D9 staat duidelijk in artikel 10.5 van het reglement voor de wegbeheerder :
Citaat: |
10.5. Verkeersbord D9. Deel van de openbare weg voorbehouden voor het verkeer van voetgangers, fietsen en tweewielige bromfietsen klasse A.
De scheiding tussen het voetgangersgedeelte, enerzijds, en het gedeelte van de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, anderzijds, wordt gerealiseerd door, hetzij een witte doorlopende streep, hetzij een andere wegbedekking, hetzij om het even welke fysische scheiding of door een combinatie van één of meer van deze middelen.
Desgevallend worden op dit verkeersbord de symbolen van de weggebruikers omgewisseld. |
Fietsers en voetgangers moeten dus elk hun duidelijk onderscheiden gedeelte hebben. Ze delen het fietspad niet!
Deze fout in het artikel is wel eigenaardig, want bij de uitleg over de voetganger staat:
Citaat: |
Verplicht op fietspad aangeduid door bord D9, langs de juiste kant van de lijn voor voetgangers. |
Daar staat dus wel bijna juist. Want voetgangers moeten niet verplicht op het fietspad aangeduid door een bord D9, maar wel op het voetpad naast dat fietspad, of "langs de juiste kant van de lijn voor voetgangers". Het fietspad wordt dus niet gedeeld!
Op het einde van het artikel staat een dankwoord aan de woordvoerder van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde en aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken, afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid. Zouden deze organisaties echt die fouten op deze wijze medegedeeld hebben?
Het is eigenlijk wel jammer van deze fouten, want verder geeft dit artikel wel heel duidelijke richtlijnen. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 11-03-2021 19:25:33 Onderwerp: |
|
|
|
|
Er wordt fietsers al eens verweten dat ze de wegcode niet kennen, of ik krijg al eens een commentaar van "Daar zou de Fietsersbond beter eens voor zorgen, dat ze de wegcode kennen" ... Wie dat zegt polariseert graag en kent natuurlijk onze Wegcode voor Fietsers verklaard in mensentaal niet.
Sommige automobilisten zien snel de fouten van andere weggebruikers, maar niet hun eigen fouten. In Temse viel het mij de laatste tijd op, dat automobilisten hun auto heel dicht tegen kruispunten parkeren in de omgeving van de Volksplaats. Daar heeft Temse een rare "oplossing" voor bedacht.
Dit is het kruispunt van de Volksplaats (Vooruitgangstraat - Nijverheidstraat) met de Verbindingsstraat.
En dit is het kruispunt van de Volksplaats met de Nijverheidstraat.
Om het parkeren op het voetpad te beletten was dat al vol paaltjes geplant, nu is Temse begonnen met paaltjes te planten op de rijbaan.
Dit staat immers in artikel 24 van het verkeersreglement, dat door automobilisten zo goed gekend is :
Citaat: |
Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod
Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid:
...
7° in de nabijheid van de kruispunten, op minder dan 5 meter van de verlenging van de naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan, behoudens plaatselijke reglementering; |
In de onoverzichtelijke bocht van de Verbindingslaan wordt tegenwoordig ook druk geparkeerd.
Ook dit staat in dat artikel 24 :
Citaat: |
6° op de rijbaan nabij de top van een helling en in een bocht wanneer de zichtbaarheid onvoldoende is; |
Gaat Temse daar dan ook paaltjes op de rijbaan planten?
Overal in Temse wordt ook heel veel op voetpaden geparkeerd en stilgestaan, zowel gedeeltelijk met "slechts" twee wielen als volledig, bijvoorbeeld voor de garagepoort. Maar ook dit staat in dat artikel 24 :
Citaat: |
1° onverminderd artikel 23.4, op de trottoirs en, binnen de bebouwde kommen, op de verhoogde bermen, behoudens plaatselijke reglementering; |
(Dat artikel 23.4 gaat over motorfietsen, niet over auto's.)
Gaat Temse ook ooit alle voetpaden vol paaltjes planten?
Krijgt het woord 'paaldorp' een nieuwe betekenis? _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 27-07-2021 14:05:27 Onderwerp: |
|
|
|
|
Zouden automobilisten in Temse geleerd hebben om niet meer te dicht tegen kruispunten te parkeren? De paaltjes die er stonden, om te beletten dicht bij het kruispunt te parkeren, zijn opnieuw verwijderd. Je kunt de plaatsen nog wel zien waar ze gestaan hebben, op het kruispunt van de Volksplaats (Vooruitgangstraat - Nijverheidstraat) met de Verbindingsstraat, ...
... en op het kruispunt van de Volksplaats met de Nijverheidstraat.
Vergelijk met de foto's hierboven.
Zouden ze verwijderd zijn omdat ze een hindernis op de rijbaan waren, die het verkeer, zeker voor fietsers onveilig kunnen maken? De plaatsing van die paaltjes was dus in feite een overtreding van artikel 7.3 van het verkeersreglement :
Citaat: |
7.3. Het is verboden het verkeer te hinderen of onveilig te maken door voorwerpen, zwerfvuil of stoffen op de openbare weg te werpen, te plaatsen, achter te laten of te laten vallen, hetzij door er rook of stoom te verspreiden, hetzij door er enige belemmering aan te brengen. |
_________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 21-12-2021 21:13:07 Onderwerp: |
|
|
|
|
Nog een overbodig verkeersbord
Zoals we hier op dit forum al opgemerkt hebben, worden nogal wat overbodige verkeersborden geplaatst.
Bij wegenwerken zien we dikwijls deze totaal overbodige combinatie van verkeersborden.
Het verbodsbordC11 met onderbord "uitgezonderd plaatselijk verkeer" is totaal overbodig naast het verbodsbordC3 met een onderbord "uitgezonderd plaatselijk verkeer".
Het verbodsbord C3 betekent immers "Verboden toegang, in beide richtingen, voor iedere bestuurder", dus ook verboden voor fietsers en andere rijwielen, maar het onderbord "plaatselijk verkeer" betekent volgens artikel 2.47 van het verkeersreglement :
Citaat: |
2.47. "Plaatselijk verkeer" of "plaatselijke bediening": de voertuigen van de bewoners en hun bezoekers, de voertuigen voor levering inbegrepen, de voertuigen van geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer, de voertuigen voor onderhoud en toezicht, wanneer de aard van hun opdracht dit rechtvaardigt, de prioritaire voertuigen bedoeld in artikel 37 en fietsers en ruiters. |
Fietsers (en gelijkgestelden) zijn dus inbegrepen in de uitzondering zodat er geen apart verbodsbord nodig is met het verbod en de uitzondering voor bestuurders van rijwielen.
Tenzij men uitdrukkelijk de plaatselijke toegang zou willen toelaten aan rijwielen die breder zijn dan 1 meter, maar dan nog wordt die toegang verboden door het verbodsbord C3. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
OlivierN
Geregistreerd op: 05 Feb 2022 Berichten: 2
|
|
|
|
|
Geplaatst: 19-02-2022 17:02:59 Onderwerp: |
|
|
|
|
Beste Jozef Van Breuseghem,
Graag wens ik u te bedanken voor uw uitstekende document "fietsen, borden en regels." Het is duidelijk dat u hier veel moeite in hebt gestoken en dat wordt zeer zeker geapprecieerd. Het lezen ervan is dan ook zeer leerrijk geweest, zeker de gevolgen van het weglaten van de onderbroken evenwijdige lijnen op bepaalde kruispunten en de juridische consequenties daarvan vond ik heel boeiend.
Met vriendelijke groet en erg bedankt voor uw tijd,
Olivier |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 28-08-2022 18:22:35 Onderwerp: |
|
|
|
|
Tijdens 'Temse tussen de Torens' op 27-28 augustus 2022, een feest op de Markt, was de rijbaan rond de Markt vanaf de vroege namiddag afgesloten voor alle bestuurders, volgens de aangebrachte verkeersborden zoals op deze toegang naar de Markt vanaf de Oeverstraat.
C3: "Verboden toegang, in beide richtingen, voor iedere bestuurder."
Maar toch mochten fietsers verder rijden, voorbij de C3.
Alweer een voorbeeld van:
- Onduidelijkheid voor fietsers.
- Een verkeersbord waarmee fietsers geen rekening moeten houden.
Het zou nochtans gemakkelijk opgelost kunnen worden met bijvoorbeeld een onderbordje M12 erbij te plaatsen.
Als je vanaf de Wilfordkaai naar de Markt fietste was het nog anders.
Ter hoogte van het 'Palingshuis' mocht je verder fietsen. Daar was immers "uitgezonderd plaatselijk verkeer" bij geschreven.
Maar even verder, ter hoogte van de gewezen 'Bloemmolens van Temse', mocht je wettelijk niet meer verder rijden. Afstappen dus en te voet verder met de fiets aan de hand.
En juist aan de Markt mocht je dan toch weer verder fietsen. Daar was weer "uitgezonderd plaatselijk verkeer" bij geschreven.
Ik zoek nog altijd naar een logische manier om in Temse te weten te komen wanneer fietsers met een verkeersbord moeten rekening houden en wanneer niet ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|