Het is nu 22-11-2024 19:03:04
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

De Wegcode voor Fietsers.

    -> Wetgeving Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 07-07-2020 07:36:58    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Nu is het zelfs nog geen maand geleden, en opnieuw betrap ik dezelfde pers op dezelfde fout in het verkeerd interpreteren van het verkeersreglement. Dit staat vandaag in Het Nieuwsblad van 7 juli 2020.



Het gaat alweer over fietsstraten:
Citaat:
... fietsstraten. Dat betekent ... dat fietsers er absolute voorrang hebben. ...

Zoals hierboven al uitgelegd is dat helemaal niet waar. Een fietsstraat verandert niets aan de voorrang van de weggebruikers, ook niet van fietsers.

En er is eigenlijk nog iets niet helemaal juist:
Citaat:
... fietsstraten. Dat betekent ... dat fietsers er absolute voorrang hebben. Autobestuurders mogen hen dus niet voorbijsteken. ...

Niet alleen autobestuurders mogen fietsers niet inhalen. Geen enkel motorvoertuig mag dat!

Het woord "dus" staat trouwens ongepast in de redenering. Het inhaalverbod volgt immers niet uit de "voorrang" van fietsers. Het inhaalverbod staat gewoon in het artikel 22novies van het verkeersreglement.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 11-10-2020 13:37:03    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Er zijn zeer onlangs weer enkele wijzigingen aangebracht aan het verkeersreglement, waarvan enkele ook gelden voor fietsers. Onze "Wegcode voor Fietsers" is daaraan aangepast in zijn (voorlopig) laatste versie van 10 oktober 2020. Maar één van die aanpassingen is toch niet zo gunstig voor de veiligheid van fietsers en van bestuurders van drie- of vierwielers.

In het artikel 9.1.2.1° van het verkeersreglement is namelijk de volgende zin geschrapt:
Citaat:
De drie- en vierwielers zonder motor waarvan de breedte, lading inbegrepen, minder is dan 1 meter, mogen eveneens het fietspad volgen.

Dat is gedaan omdat in het artikel 2.15.1 staat:
Citaat:
Drie- en vierwielers die een breedte hebben van maximum 1 meter worden gelijkgesteld met fietsen.

Dat heeft voor gevolg, dat drie- en vierwielers van maximum 1 meter breed voortaan altijd verplicht zijn om het fietspad te volgen, waar ze vroeger de keuze hadden om dat niet te doen! Met onze vele slechte en smalle fietspaden met korte bochten kan dat niet bevorderlijk zijn voor de veiligheid van de gebruikers van het fietspad.

Daarom heb ik de volgende mail gestuurd naar Erik Caelen, een verkeersexpert die zich bezig houdt met de wegcode, en naar Wies Callens van onze FietsersbondBE:
Citaat:
Geachte ...


In artikel 9.1.2.1° van het verkeersreglement is de zin: "De drie- en vierwielers zonder motor waarvan de breedte, lading inbegrepen, minder is dan 1 meter, mogen eveneens het fietspad volgen" geschrapt. Die zou overbodig geworden zijn, sinds ook in de franstalige versie het artikel 2.15.1 verduidelijkt is, en "Drie- en vierwielers die een breedte hebben van maximum 1 meter worden gelijkgesteld met fietsen". Dit laatste was in de nederlandstalige versie al het geval.

Ik twijfel echter aan die overbodigheid. Veel van onze enkelrichtingsfietspaden zijn amper één meter breed. Als er auto's naast (of op) geparkeerd staan, blijft er dikwijls geen meter meer over. Zelfs heel wat tweerichtingsfietspaden zijn zo smal, dat "gewone" fietsers elkaar amper kunnen kruisen. Dan heb ik het nog niet over de korte bochten of hoeken van 90° in al onze fietspaden, die onmogelijk kunnen genomen worden met een drie- of vierwieler. In mijn woonplaats (Temse) zijn meerdere voorbeelden van dergelijke onmogelijke fietspaden voor drie- en vierwielers.

Als drie- of vierwielers van één meter breed verplicht op dergelijke fietspaden moeten rijden komt dat de veiligheid van de gebruikers van fietspaden niet ten goede.

Moeten de bestuurders van dergelijke drie- en vierwielers die fietspaden als "niet berijdbaar" beschouwen, of moeten ze hun rijwiel aanpassen en één centimeter breder maken dan één meter?

Zou het niet beter geweest zijn om bijvoorbeeld in artikel 9.1.2.1° de zin niet te schrappen maar aan te passen als volgt: "De drie- en vierwielers zonder motor waarvan de breedte, lading inbegrepen, minder is dan 1 meter, zijn niet verplicht het fietspad te volgen"?


Met vriendelijke groeten,
...

Achteraf gezien kan de aan te passen zin zelfs nog eenvoudiger: "De drie- en vierwielers zijn niet verplicht het fietspad te volgen."

Nu maar afwachten of de wijsheid komt bovendrijven ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 27-10-2020 19:33:40    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Verkeerskundige Erik Caelen heeft geantwoord op mijn e-mail. Om te beginnen stelt hij, dat het probleem eigenlijk nog goter is, omdat die wijziging van het verkeersreglement gebeurd is door een wet, en niet door een Koninklijk Besluit. Opnieuw wijzigen zal dus niet zo eenvoudig gaan!

Hij is er verder mee akkoord, dat rijwielen van minder dan 1 meter breed nog altijd de keuze zouden moeten hebben om het fietspad te volgen of niet.

Tenslotte stelt hij vast, net zoals ik, dat er een pak fouten in het verkeersreglement zit telkens onze parlementsleden er iets aan wijzigen. Hij is wel akkoord met hun doelstellingen, maar de teksten zijn zeer slecht geschreven.

Het is jammer, maar we zullen bijgevolg weer een tijd met deze tekst moeten leven, tot er met een wet opnieuw een (hopelijk juiste) wijziging aangebracht wordt.

Er staat trouwens nog altijd een vergetelheid in het verkeersreglement, in verband met 'vierkant groen'. Meer daarover lees je hier. Door die vergetelheid kan 'vierkant groen' wettelijk nog niet gebruikt worden Triest ...

Dit ben ik trouwens vergeten te vermelden in onze laatste "Wegcode voor Fietsers", van versie 24 oktober 2020 ... Dat is dus stof voor alweer een volgende en betere versie Knipoog ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 06-11-2020 07:04:07    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Dit stond te lezen in Het Nieuwsblad van woensdag 4 november 2020.



Die jongeren kennen dan zeker onze Wegcode voor Fietsers niet Knipoog. Ofwel halen ze verkeerde "verkeersinfo" op de website van de dienst Mobiliteit van de gemeente Temse Hihi Hihi ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 08-11-2020 21:09:25    Onderwerp: Re: De Wegcode voor Fietsers.
 Reageren met citaat  

Regelmatig betrap ik de pers op het verkeerd uitleggen van de regels van het verkeersreglement. Deze keer is het ongeveer vier maanden geleden, van 7 juli 2020, want op zaterdag 14 november 2020 stond dit in de bijlage 'Check' van Het Nieuwsblad (klik om te vergroten).



Het artikel staat ook op de website van deze krant.

Wat staat hier verkeerd?

  1. Helemaal in het begin loopt het al fout. Het artikel spreekt over fietspaden die aangeduid zijn met een verkeersbord D7 en D9. Dat is juist, maar daarna komt:
    Citaat:
    We hebben het dus niet over de fietsstroken die aangeduid worden met onderbroken streepjes of een anders gekleurde strook aan de zijkant van de weg.

    Akkoord over de 'anders gekleurde strook aan de zijkant van de weg', maar een zogenaamde 'fietsstrook' aangeduid met onderbroken streepjes is wel degelijk een fietspad!
    In het artikel 74 van het verkeersreglement staat heel duidelijk Lees :
    Citaat:
    Artikel 74. Overlangse markeringen die een fietspad aanduiden

    Het deel van de openbare weg dat afgebakend is door twee evenwijdige witte onderbroken strepen en dat niet breed genoeg is voor het autoverkeer, is een fietspad.


    En het artikel 9.1.2.1° van het verkeersreglement zegt hoe een dergelijk fietspad moet gebruikt worden door fietsers en bestuurders van bromfietsen klasse A Lees :
    Citaat:
    Wanneer de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74, omvat, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt. Zij mogen een dergelijk fietspad niet volgen, wanneer dit links in hun rijrichting ligt.

    Het artikel 9.1.2.2° van het verkeersreglement zegt dan weer hoe bestuurders van bromfietsen klasse B en van speed pedelecs zo een fietspad mogen of moeten gebruiken Lees :
    Citaat:
    Daar waar de snelheid beperkt is tot 50 km per uur of minder, mogen de bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse B en speed pedelecs in dezelfde omstandigheden het fietspad aangeduid door het verkeersbord D7 of door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74 volgen, op voorwaarde dat zij de andere weggebruikers die zich hierop bevinden niet in gevaar brengen.

    Wanneer een hogere snelheidsbeperking geldt, moeten de bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse B en speed pedelecs in dezelfde omstandigheden het fietspad aangeduid door het verkeersbord D7 of door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74 volgen, wanneer dit aanwezig en bruikbaar is.

    Een zogenaamde 'fietsstrook', aangeduid met onderbroken streepjes, is dus helemaal geen fietsstrook maar wel degelijk een echt fietspad. Het zou trouwens ook beter zijn, om niet te spreken van een fietsstrook, maar van een fietssuggestiestrook om 'een anders gekleurde strook aan de zijkant van de weg' aan te duiden.
    Ik denk dat ik dit toch even ga melden aan Het Nieuwsblad Hihi ...

  2. Wat de breedte van enkelrichtingsfietspaden betreft, juist daarna, is de minimum breedte van 1,5 m juist volgens het Vademecum Fietsvoorzieningen. Want wettelijk is daar niets van bepaald. Maar afhankelijk van de fietsintensiteit en van het aantal bromfietsen op het fietspad, stelt het Vademecum Fietsvoorzieningen zelfs breedtes voor tot 4 meter voor een enkelrichtingsfietspad!

  3. Het vorige is geen fout tegen de wegcode. Het is slechts een detail. Bij Fiets staat ook niet echt een fout, maar het is wel onvolledig. Er staat:
    Citaat:
    Moet altijd op het fietspad ...

    Behalve als er geen fietspad is natuurlijk of als het niet berijdbaar is, maar ... met een fiets mag je ook altijd op het rechtse voetpad rijden als er aan twee voorwaarden voldaan is:

    • Het moet buiten de bebouwde kom zijn.
    • Er mag geen fietspad zijn.

    De fietser moet dan vanzelfsprekend wel voorrang verlenen aan de voetgangers. Dit staat immers in artikel 9.1.2.4° van het verkeersreglement Lees :
    Citaat:
    Zo er geen fietspad is, en op voorwaarde rechts in de rijrichting te rijden en voorrang te verlenen aan de weggebruikers die zich op deze delen van de openbare weg bevinden, mogen fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A de gelijkgrondse bermen en parkeerzones bedoeld in artikel 75.2 volgen en, buiten de bebouwde kommen, mogen de fietsers bovendien de trottoirs en verhoogde bermen volgen.


  4. Maar dit is wel verkeerd: op het einde van de uitleg over de Speedpedelec staat:
    Citaat:
    Steeds verboden op fietspaden aangeduid door verkeerdbord D9, waar fietsers en voetgangers eigenlijk het fietspad delen.

    Het verbod is juist, maar fietsers en voetgangers delen het fietspad niet bij een verkeersbord D9. Fietsers en voetgangers delen hetzelfde deel van de openbare weg, dat geen fietspad genoemd wordt, bij een verkeersbord D10.
    Bij het verkeersbord D9 staat duidelijk in artikel 10.5 van het reglement voor de wegbeheerder Lees :
    Citaat:
    10.5. Verkeersbord D9. Deel van de openbare weg voorbehouden voor het verkeer van voetgangers, fietsen en tweewielige bromfietsen klasse A.

    De scheiding tussen het voetgangersgedeelte, enerzijds, en het gedeelte van de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, anderzijds, wordt gerealiseerd door, hetzij een witte doorlopende streep, hetzij een andere wegbedekking, hetzij om het even welke fysische scheiding of door een combinatie van één of meer van deze middelen.

    Desgevallend worden op dit verkeersbord de symbolen van de weggebruikers omgewisseld.

    Fietsers en voetgangers moeten dus elk hun duidelijk onderscheiden gedeelte hebben. Ze delen het fietspad niet!
    Deze fout in het artikel is wel eigenaardig, want bij de uitleg over de voetganger staat:
    Citaat:
    Verplicht op fietspad aangeduid door bord D9, langs de juiste kant van de lijn voor voetgangers.

    Daar staat dus wel bijna juist. Want voetgangers moeten niet verplicht op het fietspad aangeduid door een bord D9, maar wel op het voetpad naast dat fietspad, of "langs de juiste kant van de lijn voor voetgangers". Het fietspad wordt dus niet gedeeld!

Op het einde van het artikel staat een dankwoord aan de woordvoerder van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde en aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken, afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid. Zouden deze organisaties echt die fouten op deze wijze medegedeeld hebben?

Het is eigenlijk wel jammer van deze fouten, want verder geeft dit artikel wel heel duidelijke richtlijnen.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 11-03-2021 19:25:33    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Er wordt fietsers al eens verweten dat ze de wegcode niet kennen, of ik krijg al eens een commentaar van "Daar zou de Fietsersbond beter eens voor zorgen, dat ze de wegcode kennen" ... Wie dat zegt polariseert graag en kent natuurlijk onze Wegcode voor Fietsers verklaard in mensentaal niet.

Sommige automobilisten zien snel de fouten van andere weggebruikers, maar niet hun eigen fouten. In Temse viel het mij de laatste tijd op, dat automobilisten hun auto heel dicht tegen kruispunten parkeren in de omgeving van de Volksplaats. Daar heeft Temse een rare "oplossing" voor bedacht.

Dit is het kruispunt van de Volksplaats (Vooruitgangstraat - Nijverheidstraat) met de Verbindingsstraat.



En dit is het kruispunt van de Volksplaats met de Nijverheidstraat.



Om het parkeren op het voetpad te beletten was dat al vol paaltjes geplant, nu is Temse begonnen met paaltjes te planten op de rijbaan.

Dit staat immers in artikel 24 van het verkeersreglement, dat door automobilisten zo goed gekend is Lees :
Citaat:
Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod

Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid:
...
in de nabijheid van de kruispunten, op minder dan 5 meter van de verlenging van de naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan, behoudens plaatselijke reglementering;


In de onoverzichtelijke bocht van de Verbindingslaan wordt tegenwoordig ook druk geparkeerd.



Ook dit staat in dat artikel 24 Lees :
Citaat:
op de rijbaan nabij de top van een helling en in een bocht wanneer de zichtbaarheid onvoldoende is;


Gaat Temse daar dan ook paaltjes op de rijbaan planten?

Overal in Temse wordt ook heel veel op voetpaden geparkeerd en stilgestaan, zowel gedeeltelijk met "slechts" twee wielen als volledig, bijvoorbeeld voor de garagepoort. Maar ook dit staat in dat artikel 24 Lees :
Citaat:
onverminderd artikel 23.4, op de trottoirs en, binnen de bebouwde kommen, op de verhoogde bermen, behoudens plaatselijke reglementering;

(Dat artikel 23.4 gaat over motorfietsen, niet over auto's.)

Gaat Temse ook ooit alle voetpaden vol paaltjes planten?

Krijgt het woord 'paaldorp' een nieuwe betekenis?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 01-04-2021 08:27:47    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De foute berichtgeving over fietsstraten in de pers blijft maar aanhouden. Dit stond weer in Het Nieuwsblad van donderdag 1 april 2021, en het is geen aprilgrap.



Dit staat er namelijk alweer te lezen:
Citaat:
... Voortaan hebben fietsers ter hoogte van de school dus voorrang op het autoverkeer ...

Nochtans staat nergens in de wegcode dat aan fietsers voorrang moet verleend worden in een fietsstraat. Het is volledig verkeerd, en zelfs gevaarlijk, om dergelijke onwaarheden te publiceren. Het is overduidelijk dat heel wat weggebruikers, ook automobilisten, niet weten wat "voorrang" juist betekent.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 27-07-2021 14:05:27    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Zouden automobilisten in Temse geleerd hebben om niet meer te dicht tegen kruispunten te parkeren? De paaltjes die er stonden, om te beletten dicht bij het kruispunt te parkeren, zijn opnieuw verwijderd. Je kunt de plaatsen nog wel zien waar ze gestaan hebben, op het kruispunt van de Volksplaats (Vooruitgangstraat - Nijverheidstraat) met de Verbindingsstraat, ...



... en op het kruispunt van de Volksplaats met de Nijverheidstraat.



Vergelijk met de foto's hierboven.

Zouden ze verwijderd zijn omdat ze een hindernis op de rijbaan waren, die het verkeer, zeker voor fietsers onveilig kunnen maken? De plaatsing van die paaltjes was dus in feite een overtreding van artikel 7.3 van het verkeersreglement Lees :
Citaat:
7.3. Het is verboden het verkeer te hinderen of onveilig te maken door voorwerpen, zwerfvuil of stoffen op de openbare weg te werpen, te plaatsen, achter te laten of te laten vallen, hetzij door er rook of stoom te verspreiden, hetzij door er enige belemmering aan te brengen.

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 17-08-2021 10:26:13    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
Zouden automobilisten in Temse geleerd hebben om niet meer te dicht tegen kruispunten te parkeren? De paaltjes die er stonden, om te beletten dicht bij het kruispunt te parkeren, zijn opnieuw verwijderd. ...
(Zie hierboven.)

Neen, de automobilisten hebben het niet geleerd, want de paaltjes staan er terug Hihi. Zowel op het kruispunt van de Volksplaats (Vooruitgangstraat - Nijverheidstraat) met de Verbindingsstraat, ...



... als op het kruispunt van de Volksplaats met de Nijverheidstraat.



Ze vormen dus toch geen hindernis op de rijbaan ...

Het paaldorp Temse ... Knipoog
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 21-12-2021 21:13:07    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Nog een overbodig verkeersbord

Zoals we hier op dit forum al opgemerkt hebben, worden nogal wat overbodige verkeersborden geplaatst.

Bij wegenwerken zien we dikwijls deze totaal overbodige combinatie van verkeersborden.



Het verbodsbordC11 met onderbord "uitgezonderd plaatselijk verkeer" is totaal overbodig naast het verbodsbordC3 met een onderbord "uitgezonderd plaatselijk verkeer".

Het verbodsbord C3 betekent immers "Verboden toegang, in beide richtingen, voor iedere bestuurder", dus ook verboden voor fietsers en andere rijwielen, maar het onderbord "plaatselijk verkeer" betekent volgens artikel 2.47 van het verkeersreglement Lees :
Citaat:
2.47. "Plaatselijk verkeer" of "plaatselijke bediening": de voertuigen van de bewoners en hun bezoekers, de voertuigen voor levering inbegrepen, de voertuigen van geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer, de voertuigen voor onderhoud en toezicht, wanneer de aard van hun opdracht dit rechtvaardigt, de prioritaire voertuigen bedoeld in artikel 37 en fietsers en ruiters.

Fietsers (en gelijkgestelden) zijn dus inbegrepen in de uitzondering zodat er geen apart verbodsbord nodig is met het verbod en de uitzondering voor bestuurders van rijwielen.

Tenzij men uitdrukkelijk de plaatselijke toegang zou willen toelaten aan rijwielen die breder zijn dan 1 meter, maar dan nog wordt die toegang verboden door het verbodsbord C3.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 15-01-2022 10:04:17    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

In de weekendbijlage Check van Het Nieuwsblad van zaterdag 15 januari 2022 staat deze interessante fietsquiz (klik om te vergroten).



Er zijn 10 vragen en de helemaal juiste antwoorden staan ondersteboven ernaast. Bij elk antwoord wordt zelfs wat toelichting gegeven.

Als je de vragen wil beantwoorden, lees dan elke mogelijkheid goed, alvorens je het juiste antwoord aanduidt! Het zit soms in details.

Zoals bij de inleiding staat, zou elke fietser toch zeker zeven juiste antwoorden moeten kunnen geven op deze tien vragen. Eigenlijk zijn deze vragen zo eenvoudig, dat je geen enkele fout zou mogen maken, tenzij misschien op vraag 10, omdat dat een vraag is over verzekeringen en niet over de wegcode.

Je kunt de quiz ook online uitvoeren. Je krijgt dezelfde vragen, maar in een andere volgorde.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 26-01-2022 18:20:39    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De Britten hebben het door hoe het verkeer moet georganiseerd worden. Hun wegcode wordt gewijzigd op 29 januari 2022!

Er komt een hierarchie op gebied van verantwoordelijkheid tussen weggebruikers naargelang de grootte van je voertuig en het leed dat je kunt veroorzaken bij een ongeval, en een hierarchie op gebied van voorrang naargelang de kwetsbaarheid van de weggebruiker.



Hier lees je er alles over.

Het wordt strenger dan bijvoorbeeld onze reglementering over de richtingsveranderingen van artikel 19 van het verkeersreglement. Een bestuurder die bij ons van richting verandert moet bijvoorbeeld voorrang verlenen aan bestuurders en aan voetgangers die andere delen van dezelfde openbare weg volgen. In Groot-Brittannië moet je voorrang verlenen aan iedereen die niet afslaat.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

OlivierN





Geregistreerd op: 05 Feb 2022
Berichten: 2

     
Bericht Geplaatst: 19-02-2022 17:02:59    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Beste Jozef Van Breuseghem,

Graag wens ik u te bedanken voor uw uitstekende document "fietsen, borden en regels." Het is duidelijk dat u hier veel moeite in hebt gestoken en dat wordt zeer zeker geapprecieerd. Het lezen ervan is dan ook zeer leerrijk geweest, zeker de gevolgen van het weglaten van de onderbroken evenwijdige lijnen op bepaalde kruispunten en de juridische consequenties daarvan vond ik heel boeiend.

Met vriendelijke groet en erg bedankt voor uw tijd,
Olivier
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 05-08-2022 10:36:31    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Dat de wegcode ook telt voor fietsers blijkt uit deze artikels uit Het Nieuwsblad van donderdag 4 augustus 2022 (klik om te vergroten).





Er zijn dus nog heel wat fietsers die onze 'Wegcode voor Fietsers in Mensentaal' niet kennen Hihi.

De drie meest beboete overtredingen zijn in volgorde:
  1. Geen of slechte verlichting.
  2. Negeren van verkeerslichten.
  3. Gebruik van mobieltje achter het stuur.

Persoonlijk heb ik wel de indruk, dat er tegenwoordig meer fietsers al rijdend met hun GSM bezig zijn, dan dat ze zonder licht rijden in het donker. Maar waarschijnlijk wordt er meer gecontroleerd op fietsverlichting, en is het niet zo eenvoudig om het gebruik van de GSM te beboeten.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 28-08-2022 18:22:35    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Tijdens 'Temse tussen de Torens' op 27-28 augustus 2022, een feest op de Markt, was de rijbaan rond de Markt vanaf de vroege namiddag afgesloten voor alle bestuurders, volgens de aangebrachte verkeersborden zoals op deze toegang naar de Markt vanaf de Oeverstraat.



C3: "Verboden toegang, in beide richtingen, voor iedere bestuurder."

Maar toch mochten fietsers verder rijden, voorbij de C3.

Alweer een voorbeeld van:
  • Onduidelijkheid voor fietsers.
  • Een verkeersbord waarmee fietsers geen rekening moeten houden.

Het zou nochtans gemakkelijk opgelost kunnen worden met bijvoorbeeld een onderbordje M12 erbij te plaatsen.

Als je vanaf de Wilfordkaai naar de Markt fietste was het nog anders.

Ter hoogte van het 'Palingshuis' mocht je verder fietsen. Daar was immers "uitgezonderd plaatselijk verkeer" bij geschreven.



Maar even verder, ter hoogte van de gewezen 'Bloemmolens van Temse', mocht je wettelijk niet meer verder rijden. Afstappen dus en te voet verder met de fiets aan de hand.



En juist aan de Markt mocht je dan toch weer verder fietsen. Daar was weer "uitgezonderd plaatselijk verkeer" bij geschreven.



Ik zoek nog altijd naar een logische manier om in Temse te weten te komen wanneer fietsers met een verkeersbord moeten rekening houden en wanneer niet Hihi ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Wetgeving

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 4 van 6 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005