|
De Wegcode voor Fietsers. |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6206 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 11-03-2021 19:25:33 Onderwerp: |
|
|
|
|
Er wordt fietsers al eens verweten dat ze de wegcode niet kennen, of ik krijg al eens een commentaar van "Daar zou de Fietsersbond beter eens voor zorgen, dat ze de wegcode kennen" ... Wie dat zegt polariseert graag en kent natuurlijk onze Wegcode voor Fietsers verklaard in mensentaal niet.
Sommige automobilisten zien snel de fouten van andere weggebruikers, maar niet hun eigen fouten. In Temse viel het mij de laatste tijd op, dat automobilisten hun auto heel dicht tegen kruispunten parkeren in de omgeving van de Volksplaats. Daar heeft Temse een rare "oplossing" voor bedacht.
Dit is het kruispunt van de Volksplaats (Vooruitgangstraat - Nijverheidstraat) met de Verbindingsstraat.
En dit is het kruispunt van de Volksplaats met de Nijverheidstraat.
Om het parkeren op het voetpad te beletten was dat al vol paaltjes geplant, nu is Temse begonnen met paaltjes te planten op de rijbaan.
Dit staat immers in artikel 24 van het verkeersreglement, dat door automobilisten zo goed gekend is :
Citaat: |
Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod
Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid:
...
7° in de nabijheid van de kruispunten, op minder dan 5 meter van de verlenging van de naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan, behoudens plaatselijke reglementering; |
In de onoverzichtelijke bocht van de Verbindingslaan wordt tegenwoordig ook druk geparkeerd.
Ook dit staat in dat artikel 24 :
Citaat: |
6° op de rijbaan nabij de top van een helling en in een bocht wanneer de zichtbaarheid onvoldoende is; |
Gaat Temse daar dan ook paaltjes op de rijbaan planten?
Overal in Temse wordt ook heel veel op voetpaden geparkeerd en stilgestaan, zowel gedeeltelijk met "slechts" twee wielen als volledig, bijvoorbeeld voor de garagepoort. Maar ook dit staat in dat artikel 24 :
Citaat: |
1° onverminderd artikel 23.4, op de trottoirs en, binnen de bebouwde kommen, op de verhoogde bermen, behoudens plaatselijke reglementering; |
(Dat artikel 23.4 gaat over motorfietsen, niet over auto's.)
Gaat Temse ook ooit alle voetpaden vol paaltjes planten?
Krijgt het woord 'paaldorp' een nieuwe betekenis? _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6206 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 27-07-2021 14:05:27 Onderwerp: |
|
|
|
|
Zouden automobilisten in Temse geleerd hebben om niet meer te dicht tegen kruispunten te parkeren? De paaltjes die er stonden, om te beletten dicht bij het kruispunt te parkeren, zijn opnieuw verwijderd. Je kunt de plaatsen nog wel zien waar ze gestaan hebben, op het kruispunt van de Volksplaats (Vooruitgangstraat - Nijverheidstraat) met de Verbindingsstraat, ...
... en op het kruispunt van de Volksplaats met de Nijverheidstraat.
Vergelijk met de foto's hierboven.
Zouden ze verwijderd zijn omdat ze een hindernis op de rijbaan waren, die het verkeer, zeker voor fietsers onveilig kunnen maken? De plaatsing van die paaltjes was dus in feite een overtreding van artikel 7.3 van het verkeersreglement :
Citaat: |
7.3. Het is verboden het verkeer te hinderen of onveilig te maken door voorwerpen, zwerfvuil of stoffen op de openbare weg te werpen, te plaatsen, achter te laten of te laten vallen, hetzij door er rook of stoom te verspreiden, hetzij door er enige belemmering aan te brengen. |
_________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6206 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 21-12-2021 21:13:07 Onderwerp: |
|
|
|
|
Nog een overbodig verkeersbord
Zoals we hier op dit forum al opgemerkt hebben, worden nogal wat overbodige verkeersborden geplaatst.
Bij wegenwerken zien we dikwijls deze totaal overbodige combinatie van verkeersborden.
Het verbodsbordC11 met onderbord "uitgezonderd plaatselijk verkeer" is totaal overbodig naast het verbodsbordC3 met een onderbord "uitgezonderd plaatselijk verkeer".
Het verbodsbord C3 betekent immers "Verboden toegang, in beide richtingen, voor iedere bestuurder", dus ook verboden voor fietsers en andere rijwielen, maar het onderbord "plaatselijk verkeer" betekent volgens artikel 2.47 van het verkeersreglement :
Citaat: |
2.47. "Plaatselijk verkeer" of "plaatselijke bediening": de voertuigen van de bewoners en hun bezoekers, de voertuigen voor levering inbegrepen, de voertuigen van geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer, de voertuigen voor onderhoud en toezicht, wanneer de aard van hun opdracht dit rechtvaardigt, de prioritaire voertuigen bedoeld in artikel 37 en fietsers en ruiters. |
Fietsers (en gelijkgestelden) zijn dus inbegrepen in de uitzondering zodat er geen apart verbodsbord nodig is met het verbod en de uitzondering voor bestuurders van rijwielen.
Tenzij men uitdrukkelijk de plaatselijke toegang zou willen toelaten aan rijwielen die breder zijn dan 1 meter, maar dan nog wordt die toegang verboden door het verbodsbord C3. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
OlivierN
Geregistreerd op: 05 Feb 2022 Berichten: 2
|
|
|
|
|
Geplaatst: 19-02-2022 17:02:59 Onderwerp: |
|
|
|
|
Beste Jozef Van Breuseghem,
Graag wens ik u te bedanken voor uw uitstekende document "fietsen, borden en regels." Het is duidelijk dat u hier veel moeite in hebt gestoken en dat wordt zeer zeker geapprecieerd. Het lezen ervan is dan ook zeer leerrijk geweest, zeker de gevolgen van het weglaten van de onderbroken evenwijdige lijnen op bepaalde kruispunten en de juridische consequenties daarvan vond ik heel boeiend.
Met vriendelijke groet en erg bedankt voor uw tijd,
Olivier |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6206 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 28-08-2022 18:22:35 Onderwerp: |
|
|
|
|
Tijdens 'Temse tussen de Torens' op 27-28 augustus 2022, een feest op de Markt, was de rijbaan rond de Markt vanaf de vroege namiddag afgesloten voor alle bestuurders, volgens de aangebrachte verkeersborden zoals op deze toegang naar de Markt vanaf de Oeverstraat.
C3: "Verboden toegang, in beide richtingen, voor iedere bestuurder."
Maar toch mochten fietsers verder rijden, voorbij de C3.
Alweer een voorbeeld van:
- Onduidelijkheid voor fietsers.
- Een verkeersbord waarmee fietsers geen rekening moeten houden.
Het zou nochtans gemakkelijk opgelost kunnen worden met bijvoorbeeld een onderbordje M12 erbij te plaatsen.
Als je vanaf de Wilfordkaai naar de Markt fietste was het nog anders.
Ter hoogte van het 'Palingshuis' mocht je verder fietsen. Daar was immers "uitgezonderd plaatselijk verkeer" bij geschreven.
Maar even verder, ter hoogte van de gewezen 'Bloemmolens van Temse', mocht je wettelijk niet meer verder rijden. Afstappen dus en te voet verder met de fiets aan de hand.
En juist aan de Markt mocht je dan toch weer verder fietsen. Daar was weer "uitgezonderd plaatselijk verkeer" bij geschreven.
Ik zoek nog altijd naar een logische manier om in Temse te weten te komen wanneer fietsers met een verkeersbord moeten rekening houden en wanneer niet ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
luk
Geregistreerd op: 10 Mei 2017 Berichten: 103
|
|
|
|
|
Geplaatst: 29-08-2022 12:34:53 Onderwerp: |
|
|
|
|
het is duidelijk dat hier veel te slordig wordt omgesprongen met verkeersborden. Onkunde, luiheid, onverschilligheid? |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6206 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 19-09-2022 07:42:13 Onderwerp: |
|
|
|
|
Op 1 oktober 2022 wijzigt er heel wat in de wegcode, ook voor fietsers. Dit stond hierover te lezen in Het Nieuwsblad van maandag 19 september 2022 (klik om te vergroten).
Je vindt het artikel ook op de website van deze krant. Op de website van Het Laatste Nieuws staat eveneens een artikel.
Alle wijzigingen staan in het Staatsblad van donderdag 15 september 2022. Zoals het hoort staan ze daar artikel per artikel afgedrukt, maar er staan ook twee samenvattingen afgedrukt, een korte en een langere samenvatting. Dit is de tekst van de korte samenvatting van de wijzigingen.
Citaat: |
Het ontwerp heeft verschillende doelstellingen. In de wegcode wordt ondermeer verduidelijkt dat het opladen van de batterij van een elektrisch of een hybride elektrisch voertuig wordt beschouwd als parkeren. Daarnaast wordt aan velomobielen en ligfietsen, die ook gedefinieerd worden, omwille van hun specifieke kenmerken, in het bijzonder hun geringe hoogte, een meer aangepaste plaats op de openbare weg toegekend. De structuur van het artikel dat de plaats van voetgangers op de openbare weg bepaalt, wordt aangepast. Het gebruik van bijkomende zijdelingse oranjegele signalisatiemiddelen voor rijwielen wordt toegelaten. Speed pedelecs worden ook toegelaten tot delen van de openbare weg aangeduid door het verkeersbord D9. Een nieuw verkeersbord laat toe om op eenzelfde parkeerplaats het parkeren afwisselend in de tijd voor te behouden voor verschillende categorieën van voertuigen. Het toepassingsgebied van de verkeersborden B22 en B23 wordt uitgebreid tot speed pedelecs en deze verkeersborden mogen ook worden gecombineerd met de bijzondere verkeerslichten voor voertuigen van het openbaar vervoer. Het verkeersbord C23 wordt aangepast zodat het betrekking heeft op de maximaal toegelaten massa, de verkeersborden die het gebruik van de cruise control verbieden, worden opgeheven, een gevaarsbord dat bestuurders attent maakt op een file wordt geďntroduceerd en het verkeersbord dat het einde van een fietsstraat aanduidt wordt opnieuw toegevoegd. Markeringen die de middenrijbaan aanduiden gevormd door twee evenwijdige witte onderbroken strepen aan weerszijden van de rijbaan alsook de daaraan gekoppelde verkeersregels, worden in de wegcode geďntroduceerd. De definities van de middenrijbaan, de zijdelingse strook en de parkeerstrook worden toegevoegd zodat het duidelijk wordt wat daarmee precies bedoeld wordt. Het woord “parkeerzone” wordt waar nodig vervangen door het woord “parkeerstrook” en het toepassingsgebied van de dambordmarkering wordt uitgebreid tot overwegen. Tot slot wordt het koninklijk besluit betreffende het rijbewijs aangepast om de mogelijke interpretatiemarge met betrekking tot de rijbewijsvereisten voor het besturen van folkloristische voertuigen weg te nemen. |
Het spreekt vanzelf, dat dit alweer een hele aanpassing vergt aan onze eigen Wegcode voor Fietsers .
In dit artikel op de website van Het Nieuwsblad kun je al een reactie lezen van de Fietsersbond, die niet zo gelukkig is met de nieuwe "middenrijbaan". Dit concept zou niet zo veilig zijn voor fietsers dan wordt voorgesteld. Testen hebben dat uitgewezen. Dit systeem is zeker af te raden op wegen met veel of met snel verkeer. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6206 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 25-09-2022 08:24:25 Onderwerp: |
|
|
|
|
Zelfs al worden ook fietsers beboet, toch stijgt het GSM-gebruik op de fiets jaar na jaar. Dit stond te lezen in de gratis zondagskrant de Zondag van 25 september 2022 (klik om te vergroten).
Het verkeersreglement telt natuurlijk voor iedereen, en dat verbiedt het gebruik van een smartphone voor elke bestuurder in artikel 8.4 :
Citaat: |
8.4. Behalve wanneer zijn voertuig stilstaat of geparkeerd is, mag de bestuurder geen mobiel elektronisch apparaat met een scherm gebruiken, vasthouden noch manipuleren, tenzij het in een daartoe bestemde houder aan het voertuig bevestigd is. |
Wat een voertuig is dat stilstaat of parkeert, staat in de artikels 2.22 en 2.23 van het verkeersreglement :
Citaat: |
2.22. "Stilstaand voertuig": een voertuig dat niet langer stilstaat dan nodig is voor het in- of uitstappen van personen of voor het laden of lossen van zaken.
2.23. "Geparkeerd voertuig": een voertuig dat langer stilstaat dan nodig is voor het in- of uitstappen van personen of voor het laden of lossen van zaken. |
Als je bijvoorbeeld op de rijbaan of op het fietspad voor een rood licht staat, of voor een gesloten overweg en je blijft op de fiets zitten, dan blijf je een bestuurder en staat je voertuig niet stil in de betekenis van het verkeersreglement. Stilstaan of parkeren gebeurt immers niet midden op de rijbaan of op het fietspad, zie artikel 23 van het verkeersreglement over het stilstaan en parkeren.
Dan mag je dus evenmin gebruik maken van je smartphone.
Vooral de jeugd gebruikt de GSM op de fiets, en dat zijn de toekomstige automobilisten ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|