|
De Wegcode voor Fietsers. |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 18-01-2013 07:00:59 Onderwerp: De Wegcode voor Fietsers. |
|
|
|
|
Vind je het verkeersreglement ingewikkeld?
Vind je de wegcode nogal saai om te lezen?
Vind je uw weg niet in al die artikels?
Begrijp je al die wetteksten niet goed?
Ken je geen Wetstratees?
Denk je dat het verkeersreglement alleen voor auto's is?
Fiets je regelmatig?
Indien ja, doe je dat dan zoals het hoort volgens het verkeersreglement?
Of ben je daar eigenlijk zelf niet zo zeker van?
Onze verkeersreglementering is echt ook voor fietsers bedoeld, maar inderdaad saai, verward, niet altijd logisch in zijn volgorde en daardoor soms moeilijk om te begrijpen. Daarom kun je
De Wegcode (het Verkeersreglement) voor Fietsers ... verklaard in Mensentaal
<<< hier downloaden >>>
Alle artikels uit het verkeersreglement, die van belang zijn voor fietsers,
logisch en duidelijk uitgelegd in mensentaal.
Het is een pdf-bestand van 1.24 MB, in totaal 92 bladzijden, titelblad inbegrepen.
Let er op dat je de laatste versie hebt: er kunnen aanpassingen en verbeteringen uitgevoerd worden.
De laatste versie is die van 3 februari 2024. Download deze versie als de uwe ouder is.
Er zijn toch nog enkele wijzigingen aangebracht, vooral bij de voortbewegingstoestellen.
Wordt dit de laatste versie voor de grondige aanpassing van de 'Code van de Openbare Weg'?
Terloops: Er bestaat ook nog een pdf van amper 7 bladzijden met een klaar, duidelijk en zo volledig mogelijk antwoord op zeventien veel gestelde vragen door fietsers. Die kun je
<<< hier downloaden >>>
Laatste versie: 1 oktober 2022.
Al uw vragen, opmerkingen en commentaren zijn hierna welkom!
Vorige versies van de "Wegcode voor Fietsers":
14 januari 2024 - Enkele verbeteringen en verduidelijkingen zijn aangebracht.
9 april 2023 - Fietsstraten worden fietszones en andere wijzigingen.
14 december 2022 - Toevoeging in de wegcode: zijdelingse reflectie van velomobielen.
1 oktober 2022 - Wijzigingen aan de wegcode voor fietsers. 3 bladzijden meer!
1 september 2022 - Nog enkele links nieuwe website wegcode aangepast.
21 juli 2022 - De website van de wegcode is vernieuwd met een andere url. Links aangepast.
27 juni 2022 - Fietsparkeren en het gebruik van voortbewegingstoestellen is gereglementeerd. Vier bijkomende pagina's.
24 februari 2022 - Aanpassing wegcode voor het gebruik van "een mobiel elektronisch apparaat met scherm" tijdens het besturen van een voertuig.
10 februari 2022 - Aanpassing wegcode schoolvervoer gehandicapten + meer over voortbewegingstoestellen en driekleurige verkeerslichten voor fietsers.
20 oktober 2021 - Foutje verbeterd: leeftijd 8 jaar en lengte 1,35 meter.
17 september 2021 - Kinderen 8 jaar vervangen door 1,35 meter.
1 augustus 2021 - Aanpassing wegcode fietsstraat en gecombineerde tweekleurige fietsers-voetgangerslichten.
1 maart 2021 - Vierkant groen is wettig, enkele foutjes verbeterd (vervoer van kinderen, links, onderling respect, ...).
9 november 2020 - Verwijzing naar nieuw hoofdstuk in "Fietsers en Voorrang".
1 november 2020 - Vierkant groen wettelijk niet goed geregeld.
24 oktober 2020 - Verbeterde internetlinken, typefoutjes en terminologie, veel verduidelijkingen en vervolledigingen.
17 oktober 2020 - Nog enkele aanpassingen in verband met het "vierkant groen".
10 oktober 2020 - Verbeteringen in verband met het "vierkant groen".
3 oktober 2020 - Aanpassingen wegcode over aanhangwagens, drie- en vierwielers, vierkant groen en schoolstraten.
20 mei 2020 - Gewijzigde internetlink naar een dienstorder van AWV.
5 mei 2020 - 2 arresten Hof van Cassatie, en zonale borden voor fietsstraten.
25 november 2019 - Manoeuvres aan een kritische blik onderworpen en zo nodig aangepast.
3 augustus 2019 - Enkele nieuwe en oudere regels voor fietsers wat nauwkeuriger uitgelegd.
4 juni 2019 - Verschillende aanpassingen in de wegcode voor fietsers.
28 oktober 2018 - Artikel 22undecies toegevoegd, over de schoolstraat.
2 april 2018 - Hoofdstuk voetgangers uitgebreid.
3 januari 2018 - Bijkomend hoofdstuk: nieuwe wegmarkering.
20 december 2017 - Fietsvergoeding voor speed pedelecs toegekend, 5 delen van de openbare weg, oranjegeel knipperlicht en opgeblazen fietsopstelvak.
18 mei 2017 - Fietsvergoeding voor speed pedelecs?
27 april 2017 - Een arrest van het Hof van Cassatie, in verband met fietspadmarkeringen over voorrangswegen.
10 februari 2017 - Wat "vergetelheden" over de speed pedelec, en een verrassende rechtsonzekere situatie voor fietsers. Twee bijkomende pagina's.
1 oktober 2016 - De "speed pedelec", de "snelle" elektrische fiets, is opgenomen in de wegcode.
5 september 2016 - De opkomst van de "snelle" elektrische fietsen die eigenlijk geen bromfietsen zijn, artikel 12.4bis nogmaals verduidelijkt, evenals sommige verkeersborden.
15 augustus 2015 - Nieuwe naam "reglement voor de wegbeheerder", aanvullingen over kleine verkeersborden, afstappen van rijwielen, voetgangers, de monowheel, ... Er is ook alweer een pagina meer.
24 december 2014 - Verbeteringen van typefoutjes en tientallen details en verklaringen verduidelijkt of vervolledigd.
7 september 2014 - Verbeteringen van typefoutjes en van min of meer belangrijke details van verklaringen en figuren.
26 maart 2014 - Snelheidsbeperking van 30 km/u bij verkeersborden F99a, F99b en F99c. Opmars van de "superfietsen".
1 maart 2014 - Wijziging sommige artikels voor fietsers, vervollediging fietsoversteekplaatsen en plaatsing voorrangsborden, ritsen verwijderd.
2 januari 2014 - Talrijke verbeteringen, verduidelijkingen en vervolledigingen over stilstaan, links inhalen, volle witte strepen, aanhangfietsjes, fietsverlichting, reflectoren, verkeersborden D9 en D10, zwakke weggebruikers, zelfs over ritsen. Meer details over fietsoversteekplaatsen en het gebruik ervan.
6 september 2013 - Fout verbeterd bij de aanwijzingsborden.
19 augustus 2013 - Nieuw verkeersbord F45b.
12 juni 2013 - Aangepaste uitleg over ritsen.
6 april 2013 - Nauwkeuriger verklaringen van afbakening van een rijbaan, van verkeerslichten en verkeerslichten openbaar vervoer, van manoeuvres en verder nog tientallen detailverbeteringen.
24 februari 2013 - Verduidelijkingen bij voortbewegingstoestellen en bij artikel 12.4bis.
10 februari 2013 - Reglementering over fietsoversteekplaatsen herwerkt.
7 februari 2013 - "Slangenbeten" beter verklaard, evenals de reglementering over de fietsoversteekplaatsen, naar aanleiding van een publicatie over "verkeersinfo" van de gemeente Temse in de Nieuwe Omroeper (klik hier).
4 februari 2013 - Enkele verduidelijkingen, detailwijzigingen en typefoutjes verbeterd.
29 januari 2013 - Bevat enkele verbeteringen en vergetelheden. Geen saaie opsomming meer van bepalingen.
19 januari 2013 - Eerste versie. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 03-02-2024 15:35:25; in totaal 64 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 23-10-2013 13:48:43 Onderwerp: |
|
|
|
|
Ook niet echt duidelijk...
Ik heb het er hier al eens over gehad, maar het is wel een aparte vermelding waard. Wat is dit nu eigenlijk voor een verkeersbord?
Is dat een verbodsbord C3, dat beklad is? Dan zou de toegang verboden zijn in beide richtingen voor iedere bestuurder.
Is dat een ander verbodsbord waarvan het symbool is beklad, eventueel door de wegbeheerder zelf? Is dat dan geen overtreding van het artikel 6.3 van de plaatsingsvoorwaarden?
Citaat: |
6.3. De verkeersborden moeten, in de mate van het mogelijke, zuiver gehouden worden zodanig dat zij voor de weggebruikers identificeerbaar blijven. |
In alle geval, volgens artikel 5 van de wegcode moet een dergelijk verkeersbord 'niet in acht genomen worden', want het komt niet overeen met de voorschriften van de wegcode, of zoals het staat op pagina 20 van onze wegcode voor fietsers (versie 6 september 2013):
Citaat: |
Artikel 5. Bindende kracht van de verkeerstekens
De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht. |
Als dat de bedoeling is, zou het dan niet duidelijker zijn als het verkeersbord in zijn geheel zou afgedekt worden?
(Aanpassing op 01-10-2015: Verdwenen foto hersteld en vergrootbaar gemaakt.)
(Aanpassing op 20-06-2017: Betere vergroting van een afbeelding.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 20-06-2017 10:00:24; in totaal 2 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 26-03-2014 15:06:37 Onderwerp: |
|
|
|
|
In het Belgisch Staatsblad van 21 maart 2014 is dit verschenen:
Klik op de afbeelding, en klik dan nogmaals voor een grotere, beter leesbare versie
Er is voortaan een snelheidsbeperking van 30 km/u op de "wegen voorbehouden voor landbouwvoertuigen, voetgangers, fietsers en ruiters" en op de "wegen voorbehouden voor voetgangers, fietsers en ruiters". Vooral wielertoeristen en andere snelle fietsers voelen zich nogal geviseerd door deze snelheidsbeperking. Zie dit artikel uit Het Nieuwsblad van maandag 24 maart 2014:
Klik op het artikel, en klik dan nogmaals voor een grotere, beter leesbare versie
Maar de wet geldt voor iedereen. Dura lex, sed lex. Het is trouwens voor de "gewone" fietsers en wandelaars zeker geen slechte zaak dat de snelheid op dergelijke wegen tot 30 km/u beperkt wordt. De politiek zou "niet stil gestaan hebben bij het effect van deze wet op wielertoeristen" en het "lijkt weinig waaschijnlijk dat er op fietsers gecontroleerd zal worden". Wat hebben de indieners van deze wet dan wel bedoeld?
Dit is uiteraard een aanvulling op onze Wegcode voor Fietsers, wat alweer een nieuwe versie tot gevolg heeft.
p.s.: Voor het rood omrand randartikeltje "Fietsers rijden sneller door rood", klik hier.
(Aanpassing op 01-10-2015: Afbeeldingen verbeterd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 01-10-2015 13:12:11; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 28-07-2014 09:32:27 Onderwerp: |
|
|
|
|
Deze fietser begaat een overtreding tegen de wegcode.
Een fietspad dat aangeduid is door twee evenwijdige witte onderbroken strepen mag je niet volgen wanneer dit links in uw rijrichting ligt, volgens artikel 9.1.2.1° van de wegcode :
Citaat: |
9.1.2.1° Wanneer de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74, omvat, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt. Zij mogen een dergelijk fietspad niet volgen, wanneer dit links in hun rijrichting ligt. |
Maar ... hoe moet je dat aan de modale fietser wijs maken, als ...
- De wetgever zelf een uitzondering maakt op deze regel. Immers, als een fietspad langs een voorrangsweg een kruispunt oversteekt, dan moet dat fietspad aangeduid worden door twee evenwijdige witte onderbroken strepen, ook als het een tweerichtingsfietspad is, volgens artikel 16.1° van de plaatsingsvoorwaarden :
Citaat: |
1° Overlangse markeringen die een fietspad aanduiden moeten aangebracht worden op de kruispunten wanneer het fietspad deel uitmaakt van een openbare weg gesignaleerd door de verkeersborden B9 of B15 en een fietspad na het kruispunt verder loopt. |
Dat gebeurt trouwens even verder, als het fietspad een tweerichtingsfietspad geworden is, en het de Piet Nutenlaan oversteekt.
De wegbeheerder zelf niet altijd de regels van de wegcode volgt, en tweerichtingsfietspaden aanduidt met twee evenwijdige witte onderbroken strepen, zoals het gedeelte van de Doornstraat tussen de N16 en de spoorweg.
Deze verkeerde wegmarkering is zelfs duurzaam aangebracht met witte steentjes!
Of hoe zowel de wetgever als de wegbeheerder het voor fietsers zeer moeilijk maken door zelf de regels niet te volgen, waardoor fietsers dikwijls ongewild fouten maken!
(Aanpassing op 01-10-2015: Verdwenen foto hersteld en alle foto's vergrootbaar gemaakt.)
(Aanpassing op 12-09-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
(Aanpassing op 02-11-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
(Aanpassing op 25-01-2018: Foto-vergrotingsfout voorkomen.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 25-01-2018 19:55:11; in totaal 5 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 23-09-2014 07:29:37 Onderwerp: |
|
|
|
|
Examenvraagje?
De wegcode is niet altijd simpel en soms zelfs eigenaardig. Hoe zou je bijvoorbeeld reageren als je deze combinatie moest zien van het verkeersbord C11 met het onderbord M.2?
Op het eerste zicht is dit een complete tegenstrijdigheid of een zinloze combinatie, nochtans ...
Volgens artikel 68.3 van de wegcode wil het verkeersbord C11 zeggen :
Citaat: |
C11. Verboden toegang voor bestuurders van rijwielen. |
En wat bedoelt de wegcode met 'rijwielen'? Dat vinden we in het artikel 2.15.1 van de wegcode :
Citaat: |
2.15.1. "Rijwiel": elk voertuig met twee of meer wielen, dat wordt voortbewogen door middel van pedalen of van handgrepen door één of meer van de gebruikers en niet met een motor is uitgerust, zoals een fiets, een driewieler of een vierwieler.
... |
De wegcode geeft als voorbeelden een fiets, een driewieler of een vierwieler (eenwielers zijn 'voortbewegingstoestellen' voor de wegcode). De wegcode beschouwt dus een fiets als een rijwiel met twee wielen. Het verkeersbord C11 beperkt zich echter niet tot fietsen, maar verbiedt de toegang voor bestuurders van alle rijwielen.
Over de M-onderborden zegt de wegcode het volgende in het artikel 65.2 :
Citaat: |
65.2. De betekenis van een verkeersbord kan worden aangevuld, nader bepaald of beperkt door een wit opschrift of symbool op een rechthoekig onderbord met blauwe achtergrond dat onder het teken bevestigd is.
De onderborden betreffende de fietsen en tweewielige bromfietsen hebben evenwel zwarte opschriften en symbolen op witte achtergronden en zijn van één van de volgende modellen:
... |
... en dan volgen de afbeeldingen van de onderborden M.1. tot en met M.10. Zoals artikel 65.2 het zegt, hebben deze onderborden enkel betrekking op "fietsen en tweewielige bromfietsen", niet op rijwielen met meer dan twee wielen.
Bovenstaande verkeersbordencombinatie betekent dus dat de toegang verboden is voor rijwielen met meer dan twee wielen. Fietsen mogen er door ...
Maar ik geef toe dat het eigenaardig en verwarrend lijkt. Ik heb het tot nu toe nog nergens gezien, maar het zou een volledig wettige verkeersaanduiding zijn van onze ingewikkelde wegcode ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 26-09-2014 05:39:32; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 26-09-2014 06:02:42 Onderwerp: |
|
|
|
|
Fietsend oversteken op zebrapaden.
Kranten en tijdschriften rekenen het soms tot hun 'plicht' om hun lezers wat bij te brengen van het verkeersreglement. Jammer genoeg worden daarbij nogal wat indianenverhalen verspreid, die door andere onkundigen snel en onterecht overgenomen en aangegrepen worden om fietsers terecht te wijzen!
Zo publiceerde Moment, 'Het ledenblad van CM Waas en Dender', in zijn nummer van september 2014 in het artikel "Veilig naar school" het volgende:
Twee van hun "belangrijke verkeersregels" zijn al zeker onjuist:
- Een fietser mag het zebrapad niet al fietsend oversteken.
Geen enkel artikel in de wegcode verbiedt dat. Maar als je de rijbaan al fietsend oversteekt op een zebrapad, dan moet je aan alle andere weggebruikers (ook aan de voetgangers) voorrang verlenen. Alleen als je als voetganger oversteekt op een zebrapad moeten bestuurders op de rijbaan voorrang verlenen aan de voetganger (artikel 40.4.2 van de wegcode). Met een fiets (= een rijwiel op twee wielen, artikel 2.15.1 van de wegcode), een smal rijwiel of met een tweewielige bromfiets aan de hand word je gelijkgesteld met een voetganger (artikel 2.46 van de wegcode). Ook gebruikers van 'voortbewegingstoestellen', gemotoriseerd of niet, die niet sneller dan stapvoets rijden, worden gelijkgesteld met voetgangers (artikel 7bis van de wegcode). De wegcode bepaalt niet hoe snel "stapvoets" is, maar je kunt aannemen dat het maximum ongeveer 5 à 6 km/u zal zijn.
Het is trouwens evenmin verboden dat je als voetganger oversteekt op een oversteekplaats voor fietsers. Maar dan moeten de bestuurders op de rijbaan geen voorrang verlenen aan die voetganger.
Dit is dus helemaal niet verboden!
(Foto van http://fietsbult.wordpress.com/.)
- Fietsers zijn verplicht hun arm uit te steken wanneer zij links of rechts afslaan en wanneer ze inhalen of zijwaarts uitwijken.
De wegcode zegt dat deze rijbewegingen tijdig moeten kenbaar gemaakt worden indien mogelijk door een teken met de arm (artikels 13, 16.4.2°, 19.2.1° en 19.3.1° van de wegcode). De wegcode legt namelijk een veel belangrijker verplichting op in het artikel 8.3, dat elke bestuurder steeds in staat moet zijn alle nodige rijbewegingen uit te voeren en voortdurend zijn voertuig goed in de hand moet hebben. Door allerlei omstandigheden kan het nodig zijn dat je de twee handen aan het stuur moet houden (glad wegdek, tramsporen, ...). Het kan bijvoorbeeld ook moeilijk en zelfs gevaarlijk zijn om gelijktijdig te remmen en een arm uit te steken. In al deze omstandigheden is het niet verplicht om de arm uit te steken bij deze rijbewegingen. Vanzelfsprekend moet je als fietser dan wel dubbel voorzichtig zijn, want de andere weggebruikers kunnen niet weten wat je gaat doen.
En wees maar gerust: de redactie van Moment is hier van op de hoogte gesteld, zowel via mail als via hun facebookpagina
Verder valt er nog wel iets te zeggen over het woordgebruik bij die "belangrijke verkeersregels" als het over voorrang gaat. "Een fietser heeft geen voorrang ...". Voorrang heb je nooit! Voorrang kun je niet hebben. Je kunt evenmin "uw" voorrang nemen noch afgeven omdat voorrang geen bezit is. Volgens de wegcode moet voorrang verleend worden!
Met vrachtwagens moet je natuurlijk altijd opletten, maar het is geen verkeersregel dat je er best ver achter moet blijven. Wat zou je dan volgens het tijdschrift 'Moment' moeten doen, als een vrachtwagen naast je komt staan of rijden? Je kunt niet plotseling van voor de vrachtwagen naar ver achter de vrachtwagen fietsen! Het lijkt er wel op dat alle verantwoordelijkheid bij de fietsers gelegd wordt en dat de vrachtwagenbestuurders vrij gepleit worden, want "dan kom je in de dode hoek van de vrachtwagen en kan de chauffeur je onmogelijk zien". Een vrachtwagenchauffeur kan je perfect zien als hij van achter u komt, als hij maar wilt kijken en rekening houden met fietsers!
(Aanpassing op 01-10-2015: Foto vergrootbaar gemaakt.)
(Aanpassing op 25-01-2018: Foto-vergrotingsfout voorkomen.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 25-01-2018 20:03:03; in totaal 2 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Renaat
Geregistreerd op: 14 Okt 2013 Berichten: 7
|
|
|
|
|
Geplaatst: 09-11-2014 12:30:11 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
Dit stond op 22 september 2014 te lezen op de website van de Gazet van Antwerpen:
Citaat: |
Nieuwe verkeerslichten Ruggeveldlaan staan pal op fietspad
|
|
Dit probleem zou in het voorjaar (van ) opgelost worden. Wie kan er zich een indenken dat zo'n gedurende meer dan een half jaar zou blijven bestaan op een rijstrook voor wagens. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 6 |
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6 Volgende Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|