Het is nu 04-12-2024 00:30:21
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Wanneer komen er fietspaden op Eigenlo?

    -> Velle - Eigenlo Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6211
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 29-05-2018 10:25:50    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Ondertussen zullen de versmallingen op Eigenlo minder gevaarlijk gemaakt worden voor fietsers.
(Zie hierboven.)

Die belofte is einde mei 2018 uitgevoerd, tenminste, ze trachten hun best te doen in Temse ...

De rijbaanversmalling op Eigenlo in de rijrichting van de Velle ziet er nu zo uit.



Onze vraag was, om fietsers opnieuw op de rijbaan te laten komen, met de paaltjes van de rijbaanversmalling als "rugdekking". Dat is dus min of meer uitgevoerd, maar ...

Waarom komt het fietspad niet vlugger op rijbaanhoogte? Dat kan toch al naast de rode paaltjes? Over de geschilderde "verkeersgeleider" mag wettelijk wel niet gereden worden, maar die geschilderde lijntjes houden geen auto's tegen als een fietser daarachter opnieuw op de rijbaan komt. Paaltjes houden auto's wel tegen!

Ik kan fietsers alleen maar aanraden, om het fietspad zo vlug mogelijk te verlaten en dichter bij de rode paaltjes op de rijbaan te gaan rijden (wel opletten voor dat ene paaltje met die pijl, dat wat in de weg staat), en dan maar een verkeersovertreding te begaan door over de verkeersgeleider te fietsen. Het is veiliger dan de verkeersgeleider voorbij te fietsen en dan pas op de rijbaan te komen. Geen enkele rechtbank zal u veroordelen, als je een dergelijke verkeersovertreding begaat voor uw eigen veiligheid. En als dat toch gebeurt, zijn wij er nog!

Het kon dus beter ...

Aan het begin van de versmalling is niets veranderd.



Als er auto's voor de versmalling staan te wachten, omdat er tegenliggers komen, moet je er dus ook per fiets achter blijven wachten. Het zou veel fietsvriendelijker geweest zijn, om het zijfietspad een eindje vóór de versmalling te laten beginnen.


De rijbaanversmalling in de rijrichting Sint-Niklaas ziet er nu zo uit.



Dezelfde opmerkingen gelden voor deze wijziging, ook voor het begin van deze versmalling.



De rijbaanversmallingen op Eigenlo zijn dus wat minder gevaarlijk gemaakt voor fietsers, maar het kon nog beter met dezelfde inspanning.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

luk





Geregistreerd op: 10 Mei 2017
Berichten: 103

     
Bericht Geplaatst: 29-05-2018 14:36:41    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Van zoveel domheid word ik kwaad. Zullen de beleidsvoerders en de ingenieurs het NOOIT leren??? Met een beetje gezond boerenverstand kon het VEEL BETER ( zoals uitgelegd in het artikel ). Misschien moeten de bewoners van het gemeentehuis ( burgemeester, schepenen maar ook ambtenaren) wat meer fietsen?
Vooraf fietsers ( ervaringsdeskundigen ) bevragen zou ook nuttig kunnen zijn Idee
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen

luk





Geregistreerd op: 10 Mei 2017
Berichten: 103

     
Bericht Geplaatst: 29-05-2018 14:39:02    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

.... en er dan REKENING MEE HOUDEN Uitroepteken
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6211
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 27-08-2018 16:19:04    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De verkiezingen van 14 oktober 2018 naderen. De politiekers beginnen fietsers te ontdekken als mogelijk kiesvee. De beloftes worden goedkoop! Ook voor de fietspaden op Eigenlo. Zie bijvoorbeeld deze post op facebook.

Maar politiekers zijn wel slim! De kans zit er immers in, dat in de loop van de volgende legislatuur toch al zeker aan die fietspaden op Eigenlo zal begonnen worden. Dat is ons medegedeeld op een vergadering op 15 januari 2018. En dan is het gemakkelijk, en weinig riskant om dit te beloven.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6211
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 27-09-2018 10:14:14    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Tijdens onze vergadering met de mobiliteitsdienst op 24 september 2018, is ons verzekerd dat de onderhandelingen begonnen zijn om de waterhuishouding (waterbuffering) op Eigenlo te bekijken. Dat is nodig voor de heraanleg van de rioleringen en andere nutsleidingen, alvorens met fietspaden kan begonnen worden.

Die fietspaden zouden er dus zeker tijdens de volgende legislatuur moeten komen ... voor 2024 ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6211
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 07-02-2020 10:42:55    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Dit stond in Het Nieuwsblad van woensdag 5 februari 2020 (klik om te vergroten).



Wie zal er het eerst goede en veilige fietspaden hebben? Temse op Eigenlo, of Sint-Niklaas in de Eigenlostraat?

Wat denk je Vraag
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6211
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 20-04-2020 06:31:48    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
Tijdens onze vergadering met de mobiliteitsdienst op 24 september 2018, is ons verzekerd dat de onderhandelingen begonnen zijn om de waterhuishouding (waterbuffering) op Eigenlo te bekijken. Dat is nodig voor de heraanleg van de rioleringen en andere nutsleidingen, alvorens met fietspaden kan begonnen worden.

Die fietspaden zouden er dus zeker tijdens de volgende legislatuur moeten komen ... voor 2024 ...
(Zie hierboven.)

Er is eindelijk wat meer zicht op de toekomst van fietsvoorzieningen op Eigenlo.

Een studiebureau heeft in opdracht van de gemeente Temse een eerste startnota opgemaakt, met alle mogelijke schema's hoe Eigenlo kan heringericht worden. Daaruit zal een keuze moeten gemaakt worden. Hopelijk zal Fietsersbond Temse daarbij betrokken worden, en zal er naar onze opmerkingen en voorstellen geluisterd worden.

Er zit eindelijk wat schot in de zaak Lach Uitroepteken
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6211
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 10-05-2020 07:41:00    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Een studiebureau heeft in opdracht van de gemeente Temse een eerste startnota opgemaakt, met alle mogelijke schema's hoe Eigenlo kan heringericht worden. Daaruit zal een keuze moeten gemaakt worden. Hopelijk zal Fietsersbond Temse daarbij betrokken worden, en zal er naar onze opmerkingen en voorstellen geluisterd worden.
...
(Zie hierboven.)

Op 7 mei 2020 heeft een eerste online-vergadering plaats gevonden over het fietspadendossier Eigenlo, waarbij Fietsersbond Temse betrokken is. Het resultaat van deze vergadering is zeker positief:
  • Op Eigenlo komen enkelrichtingsfietspaden langs elke kant van de rijbaan, vanaf de Doornstraat tot aan de spoorweg. De rest, de Eigenlostraat, zal door Sint-Niklaas heraangelegd worden.
  • Ook in de volledige Doornstraat komen enkelrichtingsfietspaden langs elke kant van de rijbaan.
  • Het kruispunt met de N16 zal daardoor moeten aangepast worden.
  • Op lange termijn (10 à 15 jaar) zal dit kruispunt ondertunneld worden (Doornstraat - Gasthuisstraat onder de N16).
  • Na ondertunneling zullen de enkelrichtingsfietspaden van de Doornstraat doorlopen in de Gasthuisstraat.
  • De viaduct over de E17 wordt in 2021 door AWV gesaneerd. Indien mogelijk zal het fietspad op die viaduct dan verbeterd worden.
  • Uitvoeringstermijnen zijn nog niet gekend, en niet alles zal gelijktijdig uitgevoerd worden.

Er bestaan over dit alles nog geen definitieve plannen, dus wijzigingen en aanpassingen zijn altijd mogelijk. Maar het lijkt wel in de goede richting te gaan Goed zo!.


(Aanpassing op 27-02-2022: Typefoutje verbeterd.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 27-02-2022 10:02:27; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6211
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 24-08-2021 19:28:49    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Evenals rond 30 maart 2018 zijn alle rijbaanversmallingen op Eigenlo weer eens verwijderd, zowel richting Velle ...



... als richting Eigenlo.



Maar deze keer zijn de voorrangsborden zelfs niet weggedraaid.

Waarschijnlijk is dit weer een tijdelijke maatregel, voor een wielerkoers die onlangs tijdens Velle kermis plaats vond, of zoiets ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6211
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 02-09-2021 15:22:08    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Waarschijnlijk is dit weer een tijdelijke maatregel, voor een wielerkoers die onlangs tijdens Velle kermis plaats vond, of zoiets ...
(Zie hierboven.)

Het was inderdaad een tijdelijke maatregel. De hinderlijke rijbaanversmallingen staan er terug, zowel richting Velle ...



... als richting Eigenlo.



Het blijft wachten op echte fietspaden op Eigenlo. Terwijl ik deze foto's nam werd ik zelfs aangesproken door een bewoner van Eigenlo, die zei dat het hoog tijd wordt dat er fietspaden komen op Eigenlo.

Ook de bewoners van Eigenlo vragen naar fietspaden!


(Aanpassing op 16-01-2022: Tikfoutje verbeterd.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6211
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 16-01-2022 14:13:12    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op 24 februari 2022 zal een tweede online vergadering plaatsvinden, over het fietspadendossier Eigenlo. Als Fietsersbond Temse zijn we nog altijd uitgenodigd.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6211
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 27-02-2022 10:55:43    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op 24 februari 2022 heeft de tweede online-vergadering plaats gevonden over het fietspadendossier Eigenlo. Wat voorgesteld en besproken was tijdens de eerste vergadering is nu grotendeels bevestigd. Op Eigenlo en in de Doornstraat zijn dus enkelrichtingsfietspaden gepland.

De uitvoering hiervan op Eigenlo, met de aansluiting op de Doornstraat, staat vooraan op het programma. De rotonde aan de Doornstraat zal daarbij zeer waarschijnlijk verdwijnen.

Niet overal op Eigenlo zullen de fietspaden de aanbevolen breedte van 1,75 meter kunnen krijgen, maar er zal wel getracht worden om die plaatsen tot het minimum te beperken, en om daar de fietspaden toch zo breed als mogelijk te behouden, met de veiligheid als belangrijkste uitgangspunt.

De rijbaan zal evenmin overal de gewenste breedte van 3,05 meter per rijvak kunnen krijgen voor een snelheid van 50 km/u. In de omgeving van het kruispunt met de Schoenstraat zal de rijbaan zelfs op enkele tientallen meters tot één enkel rijvak moeten versmald worden. Daar zal het gemotoriseerd verkeer dus beurtelings in slechts één rijrichting kunnen passeren.

De sanering van de viaduct in de Doornstraat over de E17, waarvan sprake tijdens de eerste vergadering, is in 2021 niet gebeurd en uitgesteld tot later. Niet alle viaducten kunnen gelijktijdig gesaneerd worden. Eerst was de Korte Landmolenstraat/Steendonkstraat aan de beurt, nu volgt de Veldstraat en deze zomervakantie staat de Hoogkamerstraat op de planning.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6211
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 25-02-2023 19:40:40    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op donderdag 9 maart 2023 zal een derde online vergadering plaatsvinden, over het fietspadendossier Eigenlo. Persoonlijk zal ik niet op deze vergadering kunnen aanwezig zijn. Het lot van de fietsers ligt dus volledig in handen van onze voorzitter Knipoog.

Een ontwerp is opgemaakt en we kunnen opmerkingen en vragen doorsturen (wat ook gebeurt).

Er zijn enkele details gewijzigd tegen vorige keer:
  • De rotonde aan de Doornstraat wordt (voorlopig) ongewijzigd behouden.

  • De fietspaden (enkelrichtingsfietspaden) zullen een breedte hebben van 1,75 meter, behalve op enkele plaatsen met plaatsgebrek tussen de Schoenstraat en de Brandstraat, waar ook de rijbaan smaller zal zijn. Daar zijn de fietspaden 1,60 meter breed.

  • De rijbaan wordt maximum 6 meter breed, terwijl 6,10 meter aanbevolen wordt bij 50 km/u. De smalste gedeelten worden 5,60 meter breed, de aanbevolen breedte voor 30 km/u.

  • In de omgeving van het kruispunt met de Schoenstraat blijft de rijbaan wel op twee rijstroken behouden, maar op enkele andere plaatsen op het traject worden parkeerplaatsen voorzien op de rijbaan, waardoor slechts één volwaardige rijstrook van 3,26 meter breed overblijft naast deze parkeerplaatsen.

  • Tussen de parkeerplaatsen en het fietspad wordt een veiligheidszone voorzien van 54 tot 70 cm tegen openzwaaiende portieren.

  • Aan de spooroverweg zelf zal gemengd verkeer noodzakelijk zijn. Fietsers zullen een rugdekking krijgen om het fietspad te verlaten en op de rijbaan verder te rijden.


Alles bijeen ziet het er zeker niet slecht uit. Later meer over mijn verstuurde opmerkingen.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6211
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 10-03-2023 13:26:20    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De vergadering van 9 maart 2023 over het fietspadendossier Eigenlo heeft plaats gevonden.

Er wordt rekening gehouden met onze vragen en opmerkingen:
  • In plaats van een greppel (omlaag) gevolgd door een boordsteen (omhoog) vragen we een vlakke en geleidelijke overgang van rijbaan naar fietspad tegenover de Brandstraat en de Schoenstraat.


  • Ook al draaien de fietspaden op Eigenlo lichtjes naar de zijstraten, de fietspadmarkering over het kruispunt moet rechtdoor lopen om de fietspaden met elkaar te verbinden.


  • Een schuwstrook tussen parkeerplaatsen en het fietspad (tegen openslaande portieren) is prima, maar er moet voor gezorgd worden dat op de schuwstrook zelf niet geparkeerd kan worden. Dan verliest hij zijn nut.


  • Blijft het fietspad dwars over de rijbaan van Eigenlo, vlakbij de rotonde van de Doornstraat?



    Aan de overkant van de rijbaan eindigt dat fietspad met een varkensrug dwars over dat fietspad.
    Het is evenwel nog niet geweten of dit binnen de werfzone zal liggen.

De vraag zal gesteld worden aan Infrabel om de spooroverweg te verbreden, waardoor de fietspaden zouden kunnen doorlopen en geen gemengd verkeer noodzakelijk zou zijn.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6211
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 13-12-2023 16:02:25    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

In dit krantenartikel uit Het Nieuwsblad van woensdag 13 december 2023 (klik om te vergroten), over de daling van het aantal ongevallen in Temse de laatste 10 jaar (maar niet over de stijging van het aantal verkeersslachtoffers), is ook sprake van de nieuwe fietspaden op Eigenlo.



De "voorbereidingen zijn lopende voor enkelrichtingsfietspaden op Eigenlo". Dat weten we al lang. We hebben zelfs al een derde online vergadering meegemaakt in dat verband. Maar aan de echte werken zal in 2024 nog niet begonnen worden. Die zijn ten vroegste voorzien in januari 2025.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Velle - Eigenlo

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 3 van 4 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005