|
Renovatie Krijgsbaan (viaduct) N419 |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 23-12-2011 22:20:12 Onderwerp: |
|
|
|
|
De verkeerslichten staan er, en ze werken sinds 22 december 2011. Het is te lezen op editietemse en op de website van Het Nieuwsblad. Het staat ook in de papieren versie van Het Nieuwsblad van vrijdag 23 december 2011:
Men is blijkbaar toch iets vergeten bij het Vlaams gewest. Wat stond er immers in een mail van het kabinet van de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken (Hilde Crevits) (zie hierboven)?
Citaat: |
De Fietsersbond maakt een terechte opmerking i.v.m. de markeringen ter hoogte van het TV3V project N16/N419. De veiligheid van de fietsers kan inderdaad verhoogd worden door de stopstreep voor het gemotoriseerd verkeer ruim achter de stopstreep voor de fietsers te leggen. Op deze manier hebben de fietsers niet alleen een voorstart t.o.v. de (vracht)wagens in de groenfase, maar zijn ze anderzijds ook beter zichtbaar terwijl ze wachten op groen.
De leidend ambtenaar van het studiebureau kreeg de opdracht de stopstrepen te laten aanpassen op het ogenblik dat de verkeerslichten zullen geplaatst worden. Het is immers van belang deze stopstrepen af te stemmen op de exacte inplanting van de palen op het terrein (wat al eens kan verschillen van de inplanting op plan).
De tijdelijke markeringen die momenteel aangebracht zijn, zullen hernomen worden door definitieve markeringen van betere kwaliteit, bij inplanting van de verkeerslichten. |
En hoe is de toestand nu?
Nog steeds dezelfde stopstreep aan de oprit richting Sint-Niklaas! We zullen de overheid aan haar belofte moeten herinneren, voor er werkelijk een ongeval gebeurt!
Er zijn trouwens nog zaken voor fietsers niet in orde op 'de viaduct'. De verhoogde fietspaden zijn niet aangeduid als fietspad, noch door een fietspadmarkering volgens artikel 74 van de wegcode, noch door een verkeersbord D7 of D9. Eigenlijk zijn het dus geen fietspaden! Zie Artikel 2.7 van de wegcode.
Maar dat had ik hierboven al vermeld.
Voor de oprit richting Bornem ligt het fietspad ook eigenaardig dwars door de goot om geleidelijk over te gaan in het voetpad!
Ook hier ontbreekt de wettelijke aanduiding van het fietspad, waardoor er eigenlijk over een korte afstand geen fietspad meer is...
Tenslotte heb ik nog eens een mail gekregen van het kabinet van de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken (Hilde Crevits) (zie hierboven):
Citaat: |
De uitvoering van het TV3V project N16/N419 verloopt inderdaad niet naar wens. Uw opmerking over de slechte overgangen in het fietspad zijn volkomen terecht.
...
AWV zal de werken verder van nabij opvolgen, zodat het eindresultaat een comfortabel fietspad zal opleveren. |
Buiten de breedte van twee tegels aan de oprit naar Bornem is er nog niets verbeterd. Dat is uitgevoerd bij de afwerking van de oprit richting Bornem, zoals op deze oudere foto te zien is:
Hiermee heeft men bewezen dat het goed kan gedaan worden! Maar de andere greppels aan de overgangen zijn nog steeds alleen maar wat opgevuld met koud asfalt, en de oneffenheden blijven! Ook aan deze belofte zullen we de overheid moeten herinneren!
(Aanpassing op 27-12-2011: krantenartikel toegevoegd)
(Aanpassing op 01-01-2013: verdwenen foto hersteld)
(Aanpassing op 16-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 16-11-2015 19:35:37; in totaal 3 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 24-12-2011 16:08:47 Onderwerp: |
|
|
|
|
Met akkoord van onze voorzitter is volgende mail vandaag (zaterdag 24 december 2011) verstuurd naar het kabinet van minister Crevits, info naar onze burgemeester, bevoegde schepenen en politie, en ook naar nog enkele andere, mogelijk geïnteresseerde personen ...
Citaat: |
...
Sinds 22 december 2011 werken de verkeerslichten op 'de viaduct' op de kruising van de gewestwegen N16 en N419 in Temse. De stopstreep ter hoogte van de oprit Sint-Niklaas is niet aangepast (zie eerste mail hieronder). Het gevaar voor dodehoekongevallen blijft bestaan:
Mogen we vragen het nodige te doen om dit zo vlug mogelijk in orde te brengen?
Er was ons ook beloofd dat de overgangen van en naar de verhoogde fietspaden zouden aangepast worden, zodat het eindresultaat comfortabele fietspaden zou opleveren (zie tweede mail hieronder). Bij de aanleg van de oprit van de N16 richting Bornem is inderdaad een gedeelte van de overgang naar het verhoogd fietspad perfect aangelegd, ter breedte van twee tegels:
Daarmee bewijst men wel dat het mogelijk is en dat men het ook kan uitvoeren! De rest van deze overgang, en alle andere overgangen, blijven evenwel met koud asfalt opgevulde greppels. De hoogteverschillen zijn ruim groter dan 0,5 cm. Comfortabel is dat niet.
Verder zijn er nog enkele dingen niet volledig in orde, denk ik. De verhoogde fietspaden zijn niet aangeduid als fietspad, noch door een fietspadmarkering volgens artikel 74, noch door een verkeersbord D7 of D9. Eigenlijk zijn het dus geen fietspaden...
En vóór de oprit richting Bornem gaat het fietspad op een eigenaardige wijze schuin door de goot heen, om geleidelijk over te gaan in het voetpad:
Ook hier ontbreekt de wettelijke aanduiding van het fietspad, waardoor er eigenlijk over een korte afstand geen fietspad meer is... Als het wel een fietspad wordt, dan verdwijnt hier geleidelijk het voetpad. Nochtans lijkt er plaats genoeg te zijn om een volwaardig voetpad aan te leggen. Misschien is het daar geen openbaar domein meer, maar tijdens de plaatsing van de verkeerslichten lag de grond daar toch open om aan de bekabeling te werken.
Mogen wij hopen dat aan deze zaken nog verholpen wordt?
Met vriendelijke groeten,
Namens de Fietsersbond afdeling Temse.
...
----- Original Message -----
From: GYSENS, Veerle
To: ...
Sent: Thursday, June 16, 2011 10:09 AM
Subject: KAB/PD/2011/112 - Dodehoekongevallen op de viaduct (overbrugging N16 - Vrijheidstraat-Krijgsbaan)
Geachte,
De Fietsersbond maakt een terechte opmerking i.v.m. de markeringen ter hoogte van het TV3V project N16/N419. De veiligheid van de fietsers kan inderdaad verhoogd worden door de stopstreep voor het gemotoriseerd verkeer ruim achter de stopstreep voor de fietsers te leggen. Op deze manier hebben de fietsers niet alleen een voorstart t.o.v. de (vracht)wagens in de groenfase, maar zijn ze anderzijds ook beter zichtbaar terwijl ze wachten op groen.
De leidend ambtenaar van het studiebureau kreeg de opdracht de stopstrepen te laten aanpassen op het ogenblik dat de verkeerslichten zullen geplaatst worden. Het is immers van belang deze stopstrepen af te stemmen op de exacte inplanting van de palen op het terrein (wat al eens kan verschillen van de inplanting op plan).
De tijdelijke markeringen die momenteel aangebracht zijn, zullen hernomen worden door definitieve markeringen van betere kwaliteit, bij inplanting van de verkeerslichten.
Met vriendelijke groeten,
Veerle Gysens
i.o. Patrick D'haese
Raadgever Mobiliteit
Vlaams minister Hilde Crevits
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken
Graaf de Ferrarisgebouw
Kon. Albert II laan 20 bus 1
1000 Brussel
...
----- Original Message -----
From: GYSENS, Veerle
To: ...
Sent: Monday, May 23, 2011 9:09 AM
Subject: KAB/PD/2011/075 - Werken overbrugging N16 (Vrijheidstraat-Krijgsbaan)
Beste,
De uitvoering van het TV3V project N16/N419 verloopt inderdaad niet naar wens. Uw opmerking over de slechte overgangen in het fietspad zijn volkomen terecht.
Het project is momenteel nog in uitvoering, de weg is al opengesteld voor het verkeer, doch de werken zijn nog lang niet opgeleverd.
Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) heeft het studiebureau gecontacteerd en zijn opmerkingen doorgestuurd met de opdracht de aanpassingen uit te voeren.
Eerstdaags worden op de werf de noodzakelijke aanpassingen overlopen met de aannemer.
AWV zal de werken verder van nabij opvolgen, zodat het eindresultaat een comfortabel fietspad zal opleveren.
Met vriendelijke groeten,
Veerle Gysens
i.o. Patrick D'haese
Raadgever Mobiliteit
Vlaams minister Hilde Crevits
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken
Graaf de Ferrarisgebouw
Kon. Albert II laan 20 bus 1
1000 Brussel
... |
Ik heb al automatisch antwoord ontvangen, dat het kabinet gesloten is tot 2 januari 2012... Nu maar afwachten welk(e) gevolg(en) hieraan zal gegeven worden...
(Aanpassing op 16-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 16-11-2015 19:42:01; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Hilde Habraken
Geregistreerd op: 08 Jan 2009 Berichten: 372
|
|
|
|
|
Geplaatst: 05-01-2012 20:04:57 Onderwerp: |
|
|
|
|
Alweer mooi werk, Jozef! Ik ben vanochtend met de auto naar Gent gereden, en vind het toch maar een verraderlijke zaak aan de lichten op de viaduct, zeker met slecht weer. Die voorsorteerstroken voor fietsers zijn echt geen luxe volgens mij! |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 02-01-2013 09:58:16 Onderwerp: |
|
|
|
|
Dank zij de verkeerslichten (klik hier) en de verplaatste stopstreep (klik hier) is de fietsverkeersveiligheid op deze viaduct nu fel verbeterd, maar op 23 mei 2011 hadden we de belofte gekregen dat de overgangen aan de verhoogde fietspaden vlak en comfortabel zouden gemaakt worden (klik hier). In de richting naar de Krijgsbaan is een gedeelte ter breedte van amper twee tegels inderdaad vlak aangelegd op 31 augustus 2011 achter de oprit naar Bornem (klik hier).
Daarmee is bewezen dat vlakke overgangen kunnen aangelegd worden, tenminste als je er voor zorgt dat je op de twee rechtse rijen van de rode tegels terecht komt. Aan de bandensporen te zien, weten de meeste fietsers dat ook! Als je meer naar links fietst, zul je de drempel goed voelen!
Maar vooraleer je hier bent, moet je eerst schuin door een (gelukkig tamelijk vlakke) greppel fietsen en op het voetpad verder rijden(!) ...
... en daarna aan het fietsverkeerslicht nog eens door een schuine greppel:
Verder richting Krijgsbaan, bij het afrijden van het verhoogd fietspad, staat je weer een boordsteen en een greppel te wachten. De greppel is wel een beetje opgevuld met asfalt. Hij was namelijk nog veel dieper voorzien!
In de omgekeerde richting, van de Krijgsbaan naar het centrum, zijn de greppels wat beter opgelapt met asfalt, zowel bij het oprijden ...
... als bij het afrijden van het verhoogd fietspad:
In Oost-Vlaanderen is het fietsintellect nog lang niet voldoende ontwikkeld om fietspaden langs voorrangswegen rimpelloos, dus zonder greppels en boordstenen, te laten doorlopen. Na meer dan anderhalf jaar hoeven we op geen verbetering meer te hopen en beschouwen we dit als een mislukking ... Heel jammer eigenlijk, want tijdens de herinrichting van de viaduct is het hele wegdek volledig en grondig opgebroken en hernieuwd. Men had er dus een prachtstukje van kunnen maken met doorlopende fietspaden en voetpaden, waarbij het ook veel zichtbaarder zou geweest zijn dat bestuurders vanaf de N16 nu de bebouwde kom binnen rijden. Maar blijkbaar knoeit men er liever maar op los en blijft men onnodige oncomfortabele hindernissen aanleggen onder de vorm van greppels en boordstenen dwars over de fietspaden.
Strikt genomen ontbreekt ook nog altijd een reglementaire signalisatie van de verhoogde fietspaden op deze viaduct. Die fietspaden zijn niet aangeduid, noch door een verkeersbord D7 of D9 (in dit geval dus D9), noch door een wegmarkering volgens artikel 74 van de wegcode:
Reglementair liggen op de verhoogde gedeelten dus geen fietspaden, hoewel het voor iedereen wel duidelijk zal zijn dat van fietsers verwacht wordt dat ze daar op de rode tegels rijden. Maar reglementair hoeven voetgangers daar geen voorrang te verlenen aan fietsers. Hetzelfde geldt voor het stukje voetpad vóór de oprit naar Bornem, waar de fietsers noodgedwongen op moeten rijden:
Wie het wil, mag eens proberen om het Agentschap Wegen & Verkeer Oost-Vlaanderen daar op te wijzen ...
(Aanpassing op 23-06-2013: Verdwenen foto hersteld.)
(Aanpassing op 16-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)
(Aanpassing op 04-01-2018: Foto-vergrotingsfout verbeterd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|