Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6198 Woonplaats: Temse
Geplaatst: 13-11-2022 10:45:46 Onderwerp:
Naar het schijnt zal het asfalt van de rijbaan op de Wilfordkaai tussen de kruispunten met de Consciencestraat en de Rik De Rycklaan moeten uitgebroken en heraangelegd worden.
Dan zou de overgang van rijbaan naar fietspad (en omgekeerd?) kunnen aangepast worden, verder van de Consciencestraat en dichter tegen de Scheldebrug, op een plaats waar het voetpad voldoende breed is.
Er hoeft dan geen fietspad meer voor de Temsica, waar dan een volwaardig voetpad zal kunnen zijn, en de fietszone zou dan op een logischer plaats kunnen beginnen en opvallender kunnen aangeduid worden. We hadden daarover ideeën bedacht tijdens onze eerste-zaterdag-fietsactie op 5 november 2022.
Zo een aanpassing zou bovendien nog andere "vraagstukken" oplossen! _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6198 Woonplaats: Temse
Geplaatst: 25-04-2023 20:08:46 Onderwerp:
Toevallig, samen met onze vergadering van 24 april 2023 was er gelijktijdig ook een gemeenteraad, waarop een vraag gesteld werd over het slecht ontwerp voor fietsers op de Wilfordkaai ter hoogte van de Temsica. Je kunt deze vraag en antwoord beluisteren op Youtube juist vanaf een uur na het begin van deze vergadering, dus vanaf minuut 1:00:00.
Er wordt voorgesteld om de fietszone verder te trekken voor de Temsica, ongeveer tot aan de Scheldebrug. Dus eigenlijk hetzelfde wat wij op 8 december 2021 gevraagd hebben aan alle leden van het schepencollege van Temse, toen er begon gesproken te worden over de fietszone in het centrum van Temse, terwijl de werken aan de Wilfordkaai bijna klaar waren.
Op die vraag van ons hebben we toen op 24 december 2021 antwoord gekregen. In dat antwoord staat letterlijk:
Citaat:
Wanneer de fietszone opgeschoven wordt, mag er verder geen aparte fietsinfrastructuur voorzien worden (dus geen markering over het kruispunt en geen apart fietspad voorbij het kruispunt richting Nijsstraat).
Het was dus duidelijk, dat men niet meer terug kon nu dat armzalige fietspad voor de Temsica (+ het stukje onooglijk smal voetpad) en dat stukje fietspad doorheen het voetpad aan de andere kant van het kruispunt reeds was aangelegd.
Het idee voor de fietszone is pas gekomen op het moment dat de aanleg van deze fietspaden niet meer kon teruggedraaid worden. Daarom kan er op het kruispunt van de Consciencestraat en de Wilfordkaai geen fietszone (meer) komen, en begint (of eindigt) de fietszone in de Consciencestraat juist voor het kruispunt met de Wilfordkaai, en begint (of eindigt) de fietszone op de Wilfordkaai ter hoogte van het stukje fietspad op de Wilfordkaai, ten westen van de Consciencestraat. Een rare situatie, waarop ik hier gedeeltelijk de aandacht vestig.
Dat is de enige reden waarom de fietszone daar niet (meer) kan uitgebreid worden!
Al de rest is zever, gezever!
Wat wordt er verder zoal geantwoord op deze gemeenteraad?
De huidige situatie is niet ideaal, maar toch beter dan ze voorheen was.
Daar ben ik niet zo zeker van. In de vroegere situatie, met de schuine fietsoversteekplaats, hadden fietsers geen problemen met manoeuvreren om op het fietspad aan de overkant te komen. Het is toch opvallend dat men nu teruggrijpt naar een schuine oversteekplaats, terug naar vroeger dus toen de situatie niet beter was?
De situatie is uitvoerig besproken met de Fietsersbond in oktober vorig jaar, dus in 2022. Je kunt dit lezen "in het verslag van de Fietsersbond van begin oktober vorig jaar". Er komt terug een schuine fietsoversteek zoals in het verleden.
Toen is ons inderdaad op het overleg van 4 oktober 2022 (waarvan we het verslag vandaag 25 april 2023 nog altijd niet ontvangen en dus niet gelezen hebben) gezegd dat er een schuine fietsoversteekplaats zal komen, dichter tegen de brug. Dat is het enige wat kan "verbeterd" worden aan de huidige toestand. Tot zover de uitvoerige bespreking.
Op deze gemeenteraad is gezegd dat dit zal uitgevoerd worden na het bouwverlof van dit jaar (2023).
Het plan zoals het nu is uitgevoerd is in het verleden met verschillende mensen doorgesproken, ook met de Fietsersbond. Al die plannen zijn op een commissie geweest en besproken, ook met mensen zoals leden van de Fietsersbond. Zij wisten hoe het er nu uitziet.
Dat plan is met ons een eerste keer besproken op het overleg op maandag 16 september 2019, nadat het was uitgelegd op de vergadering van de Commissie Ruimtelijke Ordening, Openbare Werken en Mobiliteit van 23 april 2019. Tijdens dat overleg op 16 september 2019 hadden we een aantal opmerkingen, maar geen echt duidelijk plan met afmetingen (nooit gehad trouwens).
We kregen een eenvoudig plan met de pdf van het verslag van het overleg op 16 september 2019. Daarop brachten we een aantal voorstellen tot wijziging aan, die we met al onze opmerkingen met een e-mail op 3 november 2019 medegedeeld hebben aan onze schepen van mobiliteit en aan de fietsambtenaar. In januari 2020 beloofden de leden van het schepencollege ons met onze opmerkingen rekening te houden in de mate van het mogelijke.
De werken zijn dan begonnen in september 2021. Tijdens de werken ben ik verschillende keren ter plaatse geweest om telkens vast te stellen dat met onze voorstellen helemaal geen rekening werd gehouden. Daarom stuurden we op 17 oktober 2021 een e-mail naar de schepen van mobiliteit en naar de mobiliteitsdienst, met een herinnering aan onze eerste e-mail van 3 november 2019, waarop we onze bezwaren nogmaals uitdrukten tegen de "fietsgeleiding" met twee hoeken van 90°. We meldden terloops de onzin om deze "fietsgeleiding" in de twee richtingen te gebruiken. Midden november 2021 kwam het antwoord van het schepencollegeenkel op onze terloopse opmerking! De "fietsgeleiding" zou maar in één richting mogen gebruikt worden, en de haaientanden aan de kant van de Consciencestraat zouden verwijderd worden. Maar ... die haaientanden staan er nu nog altijd ...
Pas hierna zijn onze wijzigingen voorgesteld door de komst van de fietszone, en nu komt deze vraag op de gemeenteraad ...
De fietsstraat doortrekken zou het zeer onveilig maken voor fietsers door het verkeer vanaf de Rik De Rycklaan richting Wilfordkaai. De Rik De Rycklaan is in ons mobiliteitsplan opgenomen als een ontsluitingsweg van het centrum van Temse.
Is dan ook niet de Wilfordkaai en de Nijsstraat, als verlengde daarvan, opgenomen in het mobiliteitsplan als ontsluitingsweg van het centrum van Temse? Is het dan wel verstandig geweest om daar een fietszone van te maken?
_________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Wat heeft die race met de Waterbus te maken met dit kruispunt Wilfordkaai/Consciencestraat? Misschien meer dan je denkt.
Hoe komt het dat het fietspad en het voetpad voor de Temsica zo benepen zijn? dat heb ik hier reeds verklaard:
Jozef Van Breuseghem schreef:
...
... de rijbaan is in zijn geheel opgeschoven naar de woningen toe. Daardoor ... is er tegen de woningen veel minder plaats over voor het voetpad en het fietspad. Er is wel plaats bijgekomen voor een voetpad tussen de rijbaan en de parking, maar wat hebben we daaraan?
...
Ja, wat hebben we daaraan, aan dat voetpad tussen de rijbaan en de parking? Wat denk je van de volgende gedachtengang.
Staat in het krantenartikel hierboven niet dat het Agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust altijd de boot afhield (wat een woordspeling ) omdat ze van oordeel zijn dat de Waterbus te veel tijd zou verliezen door onder de Temsebrug te varen?
Hoopt Temse het Agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust van gedacht te doen veranderen door de Waterbus te laten afmeren voor de brug, in de omgeving van het bedrijf Belgomine, zonder tijdverlies? Waarom zou anders deze proefvaart uitgevoerd zijn om te testen of er ook voor de Scheldebrug kan aangemeerd worden? Zie dit artikel op de website van Het Laatste Nieuws.
En als de Waterbus hier zou kunnen aanmeren, moet er natuurlijk een voetpad zijn zodat alle passagiers de aanlegsteiger kunnen bereiken vanaf de parkeerplaats waar ze hun auto's achterlaten.
Vandaar dat voetpad tussen de rijbaan en de parking.
Vandaar het opschuiven van de rijbaan.
Vandaar geen plaats meer voor een deftig voetpad en fietspad langs de kant van de Temsica.
Vandaar de slechte toestand voor fietsers zoals hij nu is aan dit kruispunt Wilfordkaai/Consciencestraat.
Ik heb helemaal niets tegen de Waterbus, integendeel zelfs. Maar zou ze op deze wijze een rol kunnen gepeeld hebben in deze slechte toestand voor fietsers?
Als deze gedachtengang helemaal verkeerd is, kan dan misschien iemand mij uitleggen waartoe dat voetpad tussen de rijbaan en de parking dan wel dient? _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Als onderschrift staat bij een foto: "Ter hoogte van Temsica moeten fietsers vreemde capriolen uithalen om hun weg te vervolgen". De Wilfordkaai is op deze plaats in alle geval niet ontworpen door fietsers, maar door mensen die er geen flauw benul van hebben wat fietsen is en hoeveel verschillende rijwielen er tegenwoordig bestaan.
Van bij het ontwerp hebben wij (Fietsersbond) onze bezwaren geuit tegen deze "fietsoversteek", maar men wou blijkbaar niet luisteren. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6198 Woonplaats: Temse
Geplaatst: 11-09-2023 17:16:59 Onderwerp:
Men lijkt ermee te beginnen, om het fietspad en het voetpad aan te passen nabij het kruispunt van de Wilfordkaai met de Consciencestraat.
Daarna zou ook de onmogelijke 'fietsoversteek' verbeterd worden ...
Het is nu af te wachten in hoeverre dit alles zal uitgevoerd worden zoals wij dat hebben voorgesteld. Hierover later meer ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
De gemeente Temse heeft uiteindelijk ingezien dat de oorspronkelijke herinrichting van de Wilfordkaai aan de Temsica, zoals die ook is uitgevoerd, een echte miskleun is. En voor de allereerste keer heeft de gemeente Temse ons einde juni 2023 vooraf een duidelijk plan gegeven, waarop staat hoe ze het geheel opnieuw gaan inrichten, en vragen ze onze opmerkingen daarover.
Dit is het voorstel van de Gemeente Temse.
En dit waren onze opmerkingen daarop.
Citaat:
We gaan akkoord met een schuine oversteekplaats voor fietsers, mits enkele aanpassingen.
We stellen voor om dat stukje fietspad van ongeveer 1,5 meter lengte niet aan te brengen voor de oversteekplaats voor fietsers, om verschillende redenen.
Er is volgens ons geen reglement dat stelt dat een oversteekplaats voor fietsers van fietspad naar fietspad moet leiden. Bij een overgang van een tweerichtingsfietspad links van de rijbaan naar gemengd verkeer bijvoorbeeld, begint de oversteekplaats voor fietsers aan het fietspad links van de rijbaan, en eindigt onverrichter zake ook rechts op de rijbaan. Bij heel wat bestaande oversteekplaatsen voor fietsers in Temse zijn dan vragen te stellen:
op het Stationsplein en omgeving;
op de Guido Gezelleplaats;
op de Edgard Tinelplaats;
van de rotonde van de Leie naar Cauwerburg;
op het kruispunt van de Rozenlaan met de Hoogkamerstraat;
...
Door dat fietspad versmalt de rijbaan, want het fietspad maakt geen deel uit van de rijbaan (artikel 2.7 van het verkeersreglement). Naast het fietspad is de rijbaan daar hooguit nog 5 meter breed.
Gemotoriseerd verkeer mag niet op dat fietspad rijden. Zullen de bestuurders daarmee rekening houden? Zullen ze het fietspad wel opmerken?
Fietsers zijn wettelijk verplicht het fietspad rechts in hun rijrichting te volgen (artikel 9.1.2.1° van het verkeersreglement). Maar zullen zij dat stukje fietspad opmerken?
Eenmaal op dat fietspad rijden fietsers niet langer op de rijbaan, en vanop het fietspad zijn fietsers verplicht de oversteekplaats voor fietsers te gebruiken (artikel 43.3 van het verkeersreglement).
Van fietspad naar fietspad moeten fietsers de rijbaan oversteken. Dat is een manoeuvre (artikel 12.4 van het verkeersreglement) waarbij ze voorrang moeten verlenen aan alle andere weggebruikers, zowel voor hen als achter hen. Fietsers moeten de auto's, die achter hen wachten omdat er tegenliggers komen, wettelijk eerst laten passeren alvorens zelf de rijbaan over te steken.
Met een helikopterview lijkt een plan dikwijls duidelijk, maar fietsers komen niet per helikopter en hebben niet dat overzicht van de situatie. Op de Wilfordkaai rijden fietsers op de rijbaan, en wat hen vooral zal opvallen is de oversteekplaats voor fietsers en de verkeersborden die ze aankondigt en aanduidt. De meeste fietsers zullen zich daardoor gedragen zoals beschreven in artikel 19 van het verkeersreglement. Ze gaan immers naar links afslaan om de rijbaan te verlaten. Ze moeten dus (artikel 19.3):
Hun voornemen tijdig kenbaar maken door een teken met de arm (indien mogelijk).
Zich naar links begeven zonder de tegenliggers te hinderen.
Voorrang verlenen aan de tegenliggers op de rijbaan die ze gaan verlaten.
De beweging met matige snelheid uitvoeren.
De achterliggers kunnen hierbij de fietsers langs rechts voorbij rijden als er plaats is. Daar is kans voor als de rijbaan niet versmalt als er geen bijkomend stukje fietspad is. Anders moeten ze evengoed wachten achter de fietsers, zoals wanneer fietsers op het stukje fietspad voor de oversteekplaats zouden staan.
Zonder het stukje fietspad voor de oversteekplaats voor fietsers kunnen de meeste fietsers het tweerichtingsfietspad bereiken overeenkomstig artikel 19 zonder een overtreding te begaan tegen artikel 9.1.2.1°. Heel wat bestuurders, zowel fietsers als automobilisten, gaan immers dat stukje fietspad niet opmerken.
Minder zekere, of minder assertieve fietsers kunnen ook zonder dat stukje fietspad helemaal rechts op de rijbaan blijven rijden tot aan het begin van de oversteekplaats, als ze zich daarbij comfortabeler voelen.
We merken op dat een schuine oversteekplaats voor fietsers normaal gevormd wordt door parallellogrammen (zie plaat 6 van bijlage 4 van het MB van 11 oktober 1976 of het Dienstorder MOW/AWV/2019/2 van AWV), zoals bijvoorbeeld de oversteekplaatsen in de Gasthuisstraat (kerkhof), in de Doornstraat (voor de E17) of op Cauwerburg (Waesmeer). Evenals bij een zebrapad horen de strepen in de rijrichting van het gemotoriseerd verkeer te liggen.
We vragen om het 'borduur verlagen' uit te voeren als een vlakke overgang tussen rijbaan en fietspad, zoals het was (is) bij de vorige (huidige) oversteek naast het zebrapad.
We vinden het onnodig om te suggereren dat fietsers helemaal rechts en achter elkaar op de rijbaan moeten rijden tot aan de oversteekplaats voor fietsers, door het aanbrengen van sergeantstrepen met fietslogo's op de rand van de rijbaan. De fietsers komen uit een fietszone waar ze de volledige helft van de rijbaan mochten gebruiken en fietsers mogen daar nog altijd met twee naast elkaar rijden.
We stellen voor om de oversteekplaats voor fietsers meer naar rechts (op de tekening) aan te brengen, ongeveer ter hoogte waar het rechtse verkeersbord A25 getekend staat, en het fietspad in de rijrichting naar het westen volledig te laten ophouden juist voorbij die oversteekplaats. Vanaf daar komen fietsers richting Wilfordkaai (west) dus op de rijbaan. Dat kan geleidelijk gebeuren en/of met rugdekking.
Voetgangers krijgen dan een volwaardig voetpad vanaf de oversteekplaats voor fietsers tot aan het kruispunt met de Consciencestraat.
Het smal en krom enkelrichtingsfietspad door het bredere voetpad is moeilijk te gebruiken met een fietskar of door driewielers. Daarom vragen we daar een rechte fietsdoorgang, geen fietspad, van 1,50 tot 1,75 meter breed. Het zebrapad kan dan doorgetrokken worden over deze fietsdoorgang. Bij de afdaling naar de rijbaan vragen we afgeschuinde randen, en een parkeerverbod voor auto's moet het vlot afrijden van fietsers mogelijk maken.
Ten westen van de oversteekplaats voor fietsers zijn dan geen fietspaden meer op de Wilfordkaai. Dat zal voorkomen dat fietsers vanaf de Consciencestraat of vanaf de Wilfordkaai het enkelrichtingsfietspad in de verkeerde richting nemen zoals nu veelvuldig gebeurt. We merken op dat het huidig smal enkelrichtingsfietspad door het bredere voetpad gedeeltelijk in de fietszone ligt, en zelfs in de fietszone nog verlengd is met een S-vormige fietspadmarkering ... niettegenstaande fietspaden niet thuishoren in fietszones.
Met al deze verbeteringen is er geen enkel beletsel meer om de fietszone uit te breiden tot aan de oversteekplaats voor fietsers, waardoor de onlogische onderbreking van de fietszone op het kruispunt Wilfordkaai-Consciencestraat ongedaan gemaakt wordt.
Wij hopen dat het bestuur van Temse voluit "de kaart trekt voor fietsers" bij de heraanleg en rekening houdt met onze voorstellen.
Hierop ontvingen we van de gemeente Temse dit aangepast voorstel.
Op dit voorstel werd rekening gehouden met bijna al onze opmerkingen (zie de overeenkomstige nummers), ook met de parallellogrammen van de schuine oversteekplaats, maar die konden zo niet getekend worden ...
De fietsers werden evenwel met een suggestiestrook "geleid" van het fietspad, voorbij de Consciencestraat en verder naar de Wilfordkaai. Een fietssuggestiestrook in een fietszone zien wij niet zitten. Daarbij zou deze suggestiestrook aanleiding geven om als spookrijder naar het fietspad te rijden voor fietsers die uit de Consciencestraat komen!
Maar zelfs de uitbreiding van de fietszone blijkt een probleem te zijn voor de gemeente Temse, want kort daarop ontvingen we dit laatste aangepast voorstel.
De fietszone blijft dus zoals ze nu is, niet uitgebreid tot aan de fietsoversteekplaats en onderbroken aan het kruispunt met de Consciencestraat. We betreuren dat ten zeerste!
Aangezien hij niet meer in de fietszone ligt, blijft de fietssuggestiestrook, maar hij wordt verkort tot tegen de "fietsdoorsteek" verder naar de Wilfordkaai. Dat wordt dus een plotse versmalling voor fietsers, maar mogelijk wordt dat later nog aangepast. Zoals gezegd zal deze suggestiestrook het spookrijden van fietsers in de hand werken ...
Er zou bijkomend nog een volle witte lijn op de rijbaan aangebracht worden, vanaf de Consciencestraat tot aan de fietsoversteekplaats. Dit staat niet op de tekening.
Dit voorstel is voorgelegd aan het college, en dat heeft beslist wat er uiteindelijk zal uitgevoerd worden.
We wachten het resultaat af ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 17-09-2023 13:49:57; in totaal 1 keer bewerkt
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6198 Woonplaats: Temse
Geplaatst: 17-09-2023 13:36:41 Onderwerp:
Met de huidige stand van werken, kunnen we al een klein beetje zien wat het zou kunnen worden.
Vooreerst is voor fietsers een op/aftritje voorzien nu men aan het fietspad aan het werken is.
Daar had men in het begin (natuurlijk?) niet aan gedacht ...
Waar het fietspad is opgebroken zal hoogstwaarschijnlijk de fietsoversteekplaats komen.
Die komt dus verder richting brug waar het voetpad wat breder is, zoals we het gevraagd hebben.
Het lijkt er tevens op dat een vlakke overgang zal voorzien worden tussen fietspad en rijbaan, zoals we gevraagd hebben.
Hier zal het fietspad ook ophouden, zoals we gevraagd hebben, want verderop voor de Temsica is het fietspad een voetpad geworden, ook zoals we het gevraagd hebben.
De fietspadmarkering op de rijbaan is voorlopig nog wel blijven staan.
Het zal mij vooral benieuwen hoe de verdere aanpassing in werkelijkheid zal uitgevoerd worden, en wat er van onze verdere voorstellen zal ingewilligd worden ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Het is inderdaad een vlakke overgang tussen fietspad en rijbaan, zoals we het gevraagd hebben .
Als de gemeente Temse op onze vraag ingaat, zou tussen de twee bakens de nieuwe op- en afrit komen van het fietspad. Het fietspad zou op deze plaats dus beginnen of eindigen, afhankelijk van de richting waarin je fietst. Redenen voor deze verplaatsing vind je hier.
Vanaf hier komt dus meer plaats voor voetgangers tot aan de Consciencestraat.
Hopelijk is deze op- en afrit voldoende breed, zodat op- en afrijdende fietsers dan elkaar niet zullen hinderen.
In de huidige stand van zaken is het nog niet duidelijk dat voortaan op deze plaats het begin en het einde van het fietspad zal zijn. Dat komt nog, en we zien wel hoe dat zal aangeduid worden. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6198 Woonplaats: Temse
Geplaatst: 29-10-2023 14:08:30 Onderwerp:
Jozef Van Breuseghem schreef:
...
In de huidige stand van zaken is het nog niet duidelijk dat voortaan op deze plaats het begin en het einde van het fietspad zal zijn. Dat komt nog, en we zien wel hoe dat zal aangeduid worden.
Om dat voorlopig een beetje duidelijk te maken, zijn twee bakens en jerseys geplaatst en zijn de verkeersborden weggenomen aan de stippellijn naast het zebrapad, aan de zogenaamde 'fietsgeleiding'.
De schuin geplaatste jersey op de rijbaan doet tevens dienst als rugbescherming voor fietsers die daar het fietspad moeten verlaten .
Het is wel de bedoeling dat fietsers uit de andere richting, die dus van de Wilfordkaai op het fietspad komen, achter de schuine jersey op de rijbaan naar het fietspad rijden. Alleen op deze wijze ontstaan er geen conflicten tussen fietsers die het fietspad verlaten en die het fietspad oprijden. Dat is nu misschien niet heel duidelijk, omdat er (nog) geen oversteekplaats voor fietsers is gemarkeerd.
Hopelijk wordt de toekomstige oversteekplaats voor fietsers, en de toekomstige definitieve rugbescherming op de goede wijze aangelegd, zodat op- en afrijdende fietsers elkaar niet hinderen.
Tussen haakjes, het duurt nu toch wel al een tijdje voor die nieuwe gewijzigde inrichting er komt. Er zou mee begonnen worden na het bouwverlof van 2023. Ondertussen zijn we bijna november 2023 ... Dat is natuurlijk ook nog altijd na het bouwverlof . _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6198 Woonplaats: Temse
Geplaatst: 08-11-2023 13:05:17 Onderwerp:
Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Het is wel de bedoeling dat fietsers uit de andere richting, die dus van de Wilfordkaai op het fietspad komen, achter de schuine jersey op de rijbaan naar het fietspad rijden. Alleen op deze wijze ontstaan er geen conflicten tussen fietsers die het fietspad verlaten en die het fietspad oprijden. Dat is nu misschien niet heel duidelijk, omdat er (nog) geen oversteekplaats voor fietsers is gemarkeerd.
Hopelijk wordt de toekomstige oversteekplaats voor fietsers, en de toekomstige definitieve rugbescherming op de goede wijze aangelegd, zodat op- en afrijdende fietsers elkaar niet hinderen.
...
Met een inrichting zoals op deze tekening worden van het fietspad 'afrijdende' fietsers beschermd met een rugdekking, en worden die niet gehinderd door 'oprijdende' fietsers, omdat die langs de andere kant van de rugbescherming naar het fietspad rijden.
_________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6198 Woonplaats: Temse
Geplaatst: 02-01-2024 19:13:35 Onderwerp:
De oversteekplaats voor fietsers zal inderdaad op de wijze zoals hierboven beschreven aangebracht worden. Er komt dus een scheiding tussen de oprit en de afrit van het fietspad.
Dat wordt nog duidelijker aangegeven op dit nieuwe voorstel van de gemeente Temse, met zelfs een ruime afstand tussen op- en afrit.
Op dit voorstel is de fietssuggestiestrook eveneens wat aangepast tegenover het laatste voorstel, omdat waarschijnlijk niet alle asfalt zal kunnen vernieuwd worden. De fietspadmarkering op het kruispunt met de Consciencestraat zal dan (voorlopig toch zeker) blijven ... Dat kan natuurlijk ook als uitvlucht gebruikt worden om de fietszone niet uit te breiden tot aan de fietsoversteekplaats ... Een fietspad in een fietszone is immers een tegenstrijdigheid.
Op dit voorstel staat ook nog de doorlopende middenstreep op de Wilfordkaai tot tegen de fietsoversteekplaats, terwijl het eigenlijk niet aangewezen is om de rijbaan in rijstroken te verdelen als er fietssuggestiestroken zijn ... Maar ja, dat was dan weer een idee van onze voorzitter ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Het einde van het fietspad is aangeduid met een pijltje op het fietspad. Beschermd door twee paaltjes als rugdekking moeten fietsers daar het fietspad verlaten naar de rijbaan. Bij deze rijbeweging moeten bestuurders op de rijbaan immers voorrang verlenen aan fietsers (velen die dat niet weten!).
Op de rijbaan is een fietssuggestiestrook aangebracht, die op het kruispunt met de Consciencestraat overgaat in een gemarkeerd fietspad. Zoals hierboven gezegd kan dit als reden opgeworpen worden, om de fietszone niet uit te breiden tot op de plaats waar deze foto genomen is. In een fietszone horen immers geen fietspaden thuis. Maar men had even goed de fietssuggestiestrook kunnen doortrekken over het kruispunt in plaats van over te gaan op een fietspadmarkering. Dan was er geen beletsel om de fietszone uit te breiden.
Naast de fietssuggestiestrook is een middenstreep aangebracht op de rijbaan. Dat was een (slecht) voorstel van onze voorzitter, want het hoort niet dat een rijbaan verdeeld wordt in rijstroken als een fietssuggestiestrook is aangebracht. Maar ja ...
Die middenstreep, die de rijbaan verdeelt in twee rijstroken, heeft nog een bijkomend ongewenst effect. Door de rugdekking met twee paaltjes moeten bestuurders op de rijbaan uitwijken naar het linker rijvak, en dan moeten ze kort na de paaltjes snel terug naar het rechter rijvak, of ze mogen wettelijk die middenstreep niet meer overschrijden ... Dan moeten ze dus eigenlijk links blijven rijden tot aan het kruispunt met de Consciencestraat .
Ook voor fietsers klopt hier wettelijk iets helemaal niet. Na het einde van het fietspad staat immers een verbodsbord C11.
Dat bord betekent wettelijk letterlijk "Verboden toegang voor bestuurders van rijwielen". Wettelijk mogen fietsers en bestuurders van andere rijwielen vanaf hier niet meer verder rijden! tot aan het kruispunt met de Consciencestraat. Verplicht afstappen dus en als voetganger verder gaan ... Waartoe dient dan die fietssuggestiestrook?
Dit kan dus helemaal niet, dat bord hoort daar niet. Dit zal nog gemeld worden.
Vanuit de andere rijrichting moeten fietsers naar het verplichte fietspad, aangeduid met het gebodsbord D7. Ze kunnen dat doen via een (bijna) normale oversteekplaats voor fietsers.
Een (bijna) normale oversteekplaats voor fietsers omdat deze schuine fietsoversteekplaats zou moeten bestaan uit parallellogrammen in plaats van vierkanten. Maar men is gelukkig wel afgestapt van de domme niet-reglementaire "fietsgeleiding".
Deze oversteekplaats verloopt langs de andere kant van de twee paaltjes, opdat op- en afrijdende fietsers elkaar niet zouden hinderen. Maar het buitenste paaltje van de rugdekking zou beter wat dichter bij de markering van de fietssuggestiestrook geplaatst worden, zodat fietsers met een minder scherpe bocht het fietspad vlotter zouden kunnen oprijden. Nu staat dat paaltje in de weg voor fietsers, waardoor veel fietsers zullen verkiezen om vóór de paaltjes het fietspad op te rijden! Daar kan dat veel vlotter, zonder te manoeuvreren tussen het paaltje en het verkeersbord D7. Er is immers wettelijk helemaal geen verplichting om de oversteekplaats te gebruiken om naar het fietspad te rijden.
Op het plan stonden de twee paaltjes achter elkaar, en was er veel meer plaats tussen de op- en afrit van het fietspad.
Tussen haakjes, helemaal rechts van de rijbaan, voor de oversteekplaats voor fietsers, staan twee lijntjes parallel geschilderd, alsof fietsers daar aan de oversteekplaats moeten beginnen met oversteken. Totaal overbodig natuurlijk. Verstandige fietsers die het verkeersreglement volgen rijden reeds een eindje voor de oversteekplaats meer naar het midden van de rijbaan, zonder tegenliggers te hinderen, en duiden aan dat ze de rijbaan gaan verlaten naar het fietspad met een armbeweging als dat mogelijk is. De oversteekplaats wordt dus zelden vanaf de rechterkant gebruikt.
Wat duiden deze twee lijntjes eigenlijk aan? Zeker geen verplicht fietspad, want een fietspadmarkering bestaat wettelijk uit "twee evenwijdige witte onderbroken strepen", en hier zijn helemaal geen onderbroken strepen te zien. Zie ook onze opmerkingen over deze inrichting (opmerking 1). Maar toegegeven: met de meeste van onze opmerkingen is wel rekening gehouden .
Als contrast met de fietspadmarkering op het kruispunt met de Consciencestraat, als "reden" voor het niet uitbreiden van de fietszone, is deze kronkelige fietspadmarkering toch nog altijd opvallend.
Dit is immers wel degelijk een fietspad aangebracht BINNEN de fietszone. Hier kan dat dus wel _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6198 Woonplaats: Temse
Geplaatst: 08-09-2024 13:14:20 Onderwerp:
Tijdens onze eerste-zaterdagactie van 7 september 2024 hebben we enkele bijkomende zaken opgemerkt, bij het observeren van voorbijrijdende fietsers en automobilisten.
De meeste fietsers rijden hier wel zoals het hoort, maar sommigen maken toch flagrante fouten die zouden kunnen voorkomen worden.
Bijvoorbeeld, in plaats van het fietspad aan de pijl te verlaten naar de rijbaan, rijden sommige fietsers gewoon rechtdoor op het voetpad, dikwijls tot aan de hoek van de Consciencestraat. Dat is begrijpelijk omdat het fietspad visueel wel nog verder loopt op zijn "vroegere" bedding ...
En misschien zijn sommige fietsers het nog gewend van "vroeger", om zo verder te rijden tot aan het kruispunt. Maar dat kan wel een aanrijding met een voetganger aan dat kruispunt tot gevolg hebben!
Het einde van het fietspad zou dus voor die fietsers beter moeten aangegeven worden met bijvoorbeeld enkele schuin geplaatste paaltjes. Bij de voorlopige opstelling was immers ook een jersey met een paaltje op het fietspad geplaatst.
De fietssuggestiestrook mist helemaal zijn doel (welk doel eigenlijk?). Zoals we vroeger reeds voorspelden ...
Jozef Van Breuseghem schreef:
...
De fietsers werden evenwel met een suggestiestrook "geleid" van het fietspad, voorbij de Consciencestraat en verder naar de Wilfordkaai. Een fietssuggestiestrook in een fietszone zien wij niet zitten. Daarbij zou deze suggestiestrook aanleiding geven om als spookrijder naar het fietspad te rijden voor fietsers die uit de Consciencestraat komen!
...
... gebruiken heel wat fietsers deze fietssuggestiestrook in de verkeerde richting. Vooral fietsers die uit de Consciencestraat komen doen dat. Daarbij komen deze fietsers dan in conflict met fietsers uit de andere richting, die het fietspad verlaten naar deze fietssuggestiestrook.
Helemaal geen fietssuggestiestrook, en evenmin een gemarkeerd fietspad op het kruispunt met de Consciencestraat, zou deze "visuele verleidingen" of "visuele misleidingen" voorkomen.
Verder is de volle middenstreep op de rijbaan, in tegengestelde samenwerking met de fietssuggestiestrook en gevraagd door onze voorzitter, totaal onzinnig en overbodig. Ze wordt bovendien overschreden door vrijwel elke automobilist die van de Rik De Rycklaan komt, wat een overtreding is van artikel 72.2 van het verkeersreglement.
De vorige foto toont aan dat de beschermingspaaltjes op de rijbaan even schuin zouden moeten staan als de fietsoversteekplaats. Het buitenste paaltje zou dan wat verder van de fietsoversteekplaats verwijderd staan, waardoor fietsers meer plaats krijgen om hun nodige S-bocht te beschrijven naar het fietspad.
Om dezelfde reden, dus om beter de S-bocht te kunnen beschrijven, zou de boordsteen naar het fietspad nog wat verder mogen verlaagd worden.
Fietsers hebben immers minder plaats om het fietspad op te rijden dan de fietsoversteekplaats breed is! Het is dus een schijnbaar mooie brede fietsoversteekplaats, die evenwel niet op haar volledige breedte kan gebruikt worden!
Vooral langere fietsen zoals tandems, bakfietsen, longtails, ... hebben hierdoor de volledige breedte van het fietspad nodig om hun bocht naar het fietspad te kunnen nemen. Als er dan gelijktijdig toevallig ook een tegenligger komt ...
Bij onze vroegere opmerkingen zou wel rekening gehouden worden met de parralelvorm voor de aanduiding van de schuine fietsoversteekplaats ...
Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Op dit voorstel werd rekening gehouden met bijna al onze opmerkingen (zie de overeenkomstige nummers), ook met de parallellogrammen van de schuine oversteekplaats, maar die konden zo niet getekend worden ...
...
... maar toch is de schuine fietsoversteekplaats met vierkanten geschilderd. Zijn parallellogrammen ook niet meer mogelijk, zoals vermeld in artikel 18.4 van het reglement voor de wegbeheerder ("overeenkomstig plaat 6 van bijlage 4")?
De twee nietszeggende en overbodige lijntjes aan het begin van de fietsoversteekplaats en het verbodsbord C11 zijn hierboven al besproken
En natuurlijk vindt iedereen het wat onbegrijpelijk dat de fietszone niet uitgebreid wordt tot aan deze fietsoversteekplaats.
Er volgt nog een filmpje om dit alles te bewijzen . _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Hier is dat beloofde filmpje . Het duurt 23 minuten en 37 seconden, trek dus wat tijd uit.
Wat betreft het op- en afrijden van het voetpad via het zebrapad recht tegenover de "Temsica", waarvan sprake in het filmpje, volgen hier de bewijzen.
Alleen aan het zebrapad is een volledig vlakke overgang gemaakt tussen rijbaan en voetpad.
Die vlakke overgang is zelfs breder dan het zebrapad, want naast dat zebrapad is nog een overblijfsel van de vroegere 'fietsgeleiding' (stippellijntje) op deze plaats, zie onderstaande foto van toen. Op bovenstaande foto zie je de sporen van het verwijderde fietslogo en stippellijntje.
De gemeente Temse heeft het fietsers aangeleerd om de rijbaan 'over te steken' vanop het voetpad, dus om op het voetpad te fietsen! We moeten bijgevolg niet verwonderd zijn, als fietsers dat blijven doen op deze plaats.
Te meer, omdat verderop geen enkele vlakke overgang meer is, om vanop de rijbaan naar de 'fietspromenade' te rijden of omgekeerd.
Enkel een weliswaar afgeschuinde boordsteen, maar ook dat is verre van een vlakke overgang.
Zou men aan dergelijke zaken niet beter moeten denken in een 'fietsparadijs' _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6198 Woonplaats: Temse
Geplaatst: 22-09-2024 08:51:13 Onderwerp:
De belangrijkste zaken van deze aanpassingen op de Wilfordkaai, opgemerkt tijdens onze fietsactie van 7 september 2024 en besproken op onze kernvergadering van 17 september 2024, zijn op 22 september 2024 medegedeeld per e-mail aan de mobiliteitsdienst van Temse. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum