Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6206 Woonplaats: Temse
Geplaatst: 08-09-2024 13:14:20 Onderwerp:
Tijdens onze eerste-zaterdagactie van 7 september 2024 hebben we enkele bijkomende zaken opgemerkt, bij het observeren van voorbijrijdende fietsers en automobilisten.
De meeste fietsers rijden hier wel zoals het hoort, maar sommigen maken toch flagrante fouten die zouden kunnen voorkomen worden.
Bijvoorbeeld, in plaats van het fietspad aan de pijl te verlaten naar de rijbaan, rijden sommige fietsers gewoon rechtdoor op het voetpad, dikwijls tot aan de hoek van de Consciencestraat. Dat is begrijpelijk omdat het fietspad visueel wel nog verder loopt op zijn "vroegere" bedding ...
En misschien zijn sommige fietsers het nog gewend van "vroeger", om zo verder te rijden tot aan het kruispunt. Maar dat kan wel een aanrijding met een voetganger aan dat kruispunt tot gevolg hebben!
Het einde van het fietspad zou dus voor die fietsers beter moeten aangegeven worden met bijvoorbeeld enkele schuin geplaatste paaltjes. Bij de voorlopige opstelling was immers ook een jersey met een paaltje op het fietspad geplaatst.
De fietssuggestiestrook mist helemaal zijn doel (welk doel eigenlijk?). Zoals we vroeger reeds voorspelden ...
Jozef Van Breuseghem schreef:
...
De fietsers werden evenwel met een suggestiestrook "geleid" van het fietspad, voorbij de Consciencestraat en verder naar de Wilfordkaai. Een fietssuggestiestrook in een fietszone zien wij niet zitten. Daarbij zou deze suggestiestrook aanleiding geven om als spookrijder naar het fietspad te rijden voor fietsers die uit de Consciencestraat komen!
...
... gebruiken heel wat fietsers deze fietssuggestiestrook in de verkeerde richting. Vooral fietsers die uit de Consciencestraat komen doen dat. Daarbij komen deze fietsers dan in conflict met fietsers uit de andere richting, die het fietspad verlaten naar deze fietssuggestiestrook.
Helemaal geen fietssuggestiestrook, en evenmin een gemarkeerd fietspad op het kruispunt met de Consciencestraat, zou deze "visuele verleidingen" of "visuele misleidingen" voorkomen.
Verder is de volle middenstreep op de rijbaan, in tegengestelde samenwerking met de fietssuggestiestrook en gevraagd door onze voorzitter, totaal onzinnig en overbodig. Ze wordt bovendien overschreden door vrijwel elke automobilist die van de Rik De Rycklaan komt, wat een overtreding is van artikel 72.2 van het verkeersreglement.
De vorige foto toont aan dat de beschermingspaaltjes op de rijbaan even schuin zouden moeten staan als de fietsoversteekplaats. Het buitenste paaltje zou dan wat verder van de fietsoversteekplaats verwijderd staan, waardoor fietsers meer plaats krijgen om hun nodige S-bocht te beschrijven naar het fietspad.
Om dezelfde reden, dus om beter de S-bocht te kunnen beschrijven, zou de boordsteen naar het fietspad nog wat verder mogen verlaagd worden.
Fietsers hebben immers minder plaats om het fietspad op te rijden dan de fietsoversteekplaats breed is! Het is dus een schijnbaar mooie brede fietsoversteekplaats, die evenwel niet op haar volledige breedte kan gebruikt worden!
Vooral langere fietsen zoals tandems, bakfietsen, longtails, ... hebben hierdoor de volledige breedte van het fietspad nodig om hun bocht naar het fietspad te kunnen nemen. Als er dan gelijktijdig toevallig ook een tegenligger komt ...
Bij onze vroegere opmerkingen zou wel rekening gehouden worden met de parralelvorm voor de aanduiding van de schuine fietsoversteekplaats ...
Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Op dit voorstel werd rekening gehouden met bijna al onze opmerkingen (zie de overeenkomstige nummers), ook met de parallellogrammen van de schuine oversteekplaats, maar die konden zo niet getekend worden ...
...
... maar toch is de schuine fietsoversteekplaats met vierkanten geschilderd. Zijn parallellogrammen ook niet meer mogelijk, zoals vermeld in artikel 18.4 van het reglement voor de wegbeheerder ("overeenkomstig plaat 6 van bijlage 4")?
De twee nietszeggende en overbodige lijntjes aan het begin van de fietsoversteekplaats en het verbodsbord C11 zijn hierboven al besproken
En natuurlijk vindt iedereen het wat onbegrijpelijk dat de fietszone niet uitgebreid wordt tot aan deze fietsoversteekplaats.
Er volgt nog een filmpje om dit alles te bewijzen . _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Hier is dat beloofde filmpje . Het duurt 23 minuten en 37 seconden, trek dus wat tijd uit.
Wat betreft het op- en afrijden van het voetpad via het zebrapad recht tegenover de "Temsica", waarvan sprake in het filmpje, volgen hier de bewijzen.
Alleen aan het zebrapad is een volledig vlakke overgang gemaakt tussen rijbaan en voetpad.
Die vlakke overgang is zelfs breder dan het zebrapad, want naast dat zebrapad is nog een overblijfsel van de vroegere 'fietsgeleiding' (stippellijntje) op deze plaats, zie onderstaande foto van toen. Op bovenstaande foto zie je de sporen van het verwijderde fietslogo en stippellijntje.
De gemeente Temse heeft het fietsers aangeleerd om de rijbaan 'over te steken' vanop het voetpad, dus om op het voetpad te fietsen! We moeten bijgevolg niet verwonderd zijn, als fietsers dat blijven doen op deze plaats.
Te meer, omdat verderop geen enkele vlakke overgang meer is, om vanop de rijbaan naar de 'fietspromenade' te rijden of omgekeerd.
Enkel een weliswaar afgeschuinde boordsteen, maar ook dat is verre van een vlakke overgang.
Zou men aan dergelijke zaken niet beter moeten denken in een 'fietsparadijs' _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6206 Woonplaats: Temse
Geplaatst: 22-09-2024 08:51:13 Onderwerp:
De belangrijkste zaken van deze aanpassingen op de Wilfordkaai, opgemerkt tijdens onze fietsactie van 7 september 2024 en besproken op onze kernvergadering van 17 september 2024, zijn op 22 september 2024 medegedeeld per e-mail aan de mobiliteitsdienst van Temse. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Onze belangrijkste vragen, verstuurd op 22 september 2024, waren:
Het verwijderen van het verbodsbord C11.
Het einde van het fietspad aanduiden met een witte streep.
Het buitenste paaltje van de rugdekking verder van de fietsoversteekplaats zetten.
Het uitbreiden van de fietszone tot aan de fietsoversteekplaats.
Verder hadden we enkele opmerkingen:
De fietssuggestiestrook geeft aanleiding tot spookrijden.
De volle middenstreep hoort niet bij een fietssuggestiestrook.
Mogelijk wordt op de eerste drie van onze vragen een positief gevolg gegeven. Het verbodsbordC11 wordt misschien zelfs vervangen door het toekomstig(!) verkeersbordD8, met de betekenis "einde fietspad". Onze laatste vraag ligt moeilijker .
In alle geval is aan onze tweede vraag al gevolg gegeven .
De witte streep is aangebracht om het einde van het fietspad te verduidelijken. Het verbodsbord C11 staat er nog, en het buitenste paaltje van de rugdekking is nog niet verplaatst. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum