|
Fietsoversteekplaats tussen Eurolaan en Kapelanielaan-Zuid |
|
|
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 07-11-2021 21:17:24 Onderwerp: Fietsoversteekplaats tussen Eurolaan en Kapelanielaan-Zuid |
|
|
|
|
Om de verschillende onderwerpen niet te zeer door elkaar te laten lopen, splitsen we vanaf hier alles over de 'fietsoversteekplaats tussen Eurolaan en Kapelanielaan-Zuid' af, van het topic 'Fietspad op viaduct over E17, enkel- of dubbelrichting?'
Even ter herinnering:
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...Ik vraag mij ernstig af, of deze fietsoversteekplaats na de werken nog zal gemarkeerd worden als een "echte" oversteekplaats voor fietsers volgens artikel 76.4 van het verkeersreglement :
Citaat: |
76.4. De oversteekplaatsen die de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen moeten volgen om de rijbaan over te steken, worden afgebakend door twee onderbroken strepen gevormd door witte vierkanten of parallellogrammen.
|
... |
(Zie op deze plaats op dit forum.)
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...De twee verlichtingen staan er in alle geval nog wel, met verkeersborden F50.
Het Dienstorder MOW/AWV/2017/6 zegt namelijk letterlijk (nadat AWV aanraadt om hun nep-fietsoversteekplaats overal(!) te gebruiken) :
Citaat: |
Indien de wegbeheerder de plaatsing van een bord F50 evenwel nodig acht, mag dit echter niet maar moet de oversteek door middel van een fietsoversteekplaatsmarkering (blokkenmarkering 50x50cm) met de erbij horende verkeersborden B1 + haaientandmarkering (gericht naar het toeleidende fietspad) en F50 (gericht naar de rijbaan) worden gebruikt, op voorwaarde dat deze markering niet vlak naast een voetgangersoversteekplaats (zebrapad) moet worden aangebracht. |
Zolang die F50 borden op die lichten blijven staan, is er dus nog hoop, want het is zeker geen goed idee om de wettelijke fietsoversteekplaatsen overal te vervangen door deze nietszeggende stippellijntjes. |
(Zie op deze plaats op dit forum.)
Veel hoop rest er nu niet meer, want het stippellijntje van de nep-fietsoversteekplaats is aangebracht op de fietsoversteekplaats tussen de Eurolaan en de Kapelanielaan (zuid) in de Hoogkamerstraat . De twee evenwijdige rijen grote witte vierkanten zijn verdwenen !
Tussen haakjes: volgend jaar zal hier in de Hoogkamerstraat enkel nog gemotoriseerd verkeer toegelaten worden in de rijrichting van Sint-Niklaas (behalve de bus van De Lijn), dus van links naar rechts op deze foto. Voor bestuurders op de rijbaan staat het stippellijntje dus voorbij de plaats waar fietsers moeten oversteken! Zeer veilig, nietwaar?
Maar ... hier is nog iets heel anders aan de hand!
Vanaf de N16 in de rijrichting van Sint-Niklaas, staat het verkeersbord A25 er nog, dat automobilisten verwittigt van een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen, die aangelegd is volgens artikel 76.4 van het verkeersreglement, dus afgebakend door twee onderbroken strepen gevormd door witte vierkanten of parallellogrammen.
Even verder, nog altijd richting Sint-Niklaas, staat het verkeersbord F50 ook nog altijd bovenop de verlichtingspaal aan die fietsoversteekplaats zelf. Een verkeersbord F50 is een aanduiding van een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen, die aangelegd is volgens artikel 76.4 van het verkeersreglement, dus afgebakend door twee onderbroken strepen gevormd door witte vierkanten of parallellogrammen.
In de omgekeerde rijrichting naar Temse, staat er geen verkeersbord A25 meer langs de Hoogkamerstraat.
Dat was voorheen wel het geval, dat kun je nog zien op Google Maps.
Verder in de richting naar Temse staat het verkeersbord F50 wel nog altijd bovenop de verlichtingspaal aan die fietsoversteekplaats zelf.
Buiten die ene (nog) ontbrekende A25 is het dus allemaal in orde met de verkeersborden zou je denken? Dat is jammer genoeg helemaal niet het geval!
Het dienstorder MOW/AWV/2017/6 van AWV zegt namelijk letterlijk, over de nep-fietsoversteekplaats (het stippellijntje) die ze zelf een "fietslogo verbindingsmarkering" noemen:
Citaat: |
De oversteek buiten de kruispunten door middel van de fietslogo verbindingsmarkering mag aangekondigd worden met een bord A51 met onderbord “fietsers”. Het gebruik van de borden F50 en A25 mogen hiervoor niet gebruikt worden gezien deze wettelijk enkel gereserveerd zijn voor een oversteekplaats voor fietsers door middel van blokkenmarkering. |
Dit is het bord A51 dat wel mag gebruikt worden bij het stippellijntje ...
Dus ... heeft de gemeente Temse drie mogelijkheden.
- Ofwel volgt de gemeente het dienstorder van AWV, en dan moeten de verkeersborden A25 langs de weg, en F50 bovenop de verlichting weg genomen worden. Wettelijk is er dan geen fietsoversteekplaats. Automobilisten hoeven zich zelfs wettelijk niets aan te trekken van fietsers die daar de rijbaan zouden kunnen oversteken. De gemeente Temse zou hiermee laten zien hoeveel belang ze hecht aan de veiligheid van fietsers.
- Ofwel blijft de toestand zoals hij nu is. Dan geeft de gemeente toe dat het dienstorder van AWV op niets trekt, maar ook dat ze er niet durft tegen in te gaan en dat ze de wegcode niet durft toe te passen voor de veiligheid van fietsers!
- Ofwel volgt de gemeente Temse de wegcode, en dan moet het stippellijntje vervangen worden door een "echte" fietsoversteekplaats, afgebakend door twee rijen witte vierkanten met een zijde van een halve meter. De verkeersborden A25 en F50 mogen dan blijven. Dit is de enige veilige regeling voor fietsers conform de wegcode.
Fietsers die op het fietspad uit de Kapelanielaan komen, moeten hier immers de rijbaan van de Hoogkamerstraat oversteken naar het tweerichtingsfietspad, om hun weg te vervolgen. En het artikel 18.4, alinea 4 van het reglement voor de wegbeheerder zegt :
Citaat: |
De dwarsmarkering moet aangebracht worden wanneer fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen de rijbaan moeten oversteken buiten het kruispunt of de rotonde. |
Dat is hier wel degelijk het geval, en met "de dwarsmarkering die moet aangebracht worden" bedoelt dit artikel niet het stippellijntje, maar wel de "echte" fietsoversteekplaats volgens artikel 76.4 van het verkeersreglement!
Ik ben benieuwd hoe dit gaat aflopen ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 10-11-2021 20:44:08 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
Dus ... heeft de gemeente Temse drie mogelijkheden.
- Ofwel volgt de gemeente het dienstorder van AWV, en dan moeten de verkeersborden A25 langs de weg, en F50 bovenop de verlichting weg genomen worden. Wettelijk is er dan geen fietsoversteekplaats. Automobilisten hoeven zich zelfs wettelijk niets aan te trekken van fietsers die daar de rijbaan zouden kunnen oversteken. De gemeente Temse zou hiermee laten zien hoeveel belang ze hecht aan de veiligheid van fietsers.
... |
(Zie hierboven.)
Ik vermoed dat Temse deze eerste mogelijkheid zal volgen, want het volgende staat te lezen in het verslag van ons overleg met de mobiliteitsdienst van Temse op 22 september 2021 (dit is ter sprake gekomen op ons laatste overleg van 10 november 2021 met de dienst mobiliteit). "We" is Fietsersbond afdeling Temse, wat achter => staat is het antwoord van het schepencollege:
Citaat: |
7. We vinden het jammer dat er nep-fietsoversteekplaatsen aangebracht zijn in de Hoogkamerstraat naast het gevleugeld zebrapad. We vrezen voor de fietsoversteekplaats tussen de Eurolaan en de Kapelanielaan.
=> De fietsoversteken worden overal volgens het dienstorder AWV (+ Fietsberaad) uniform aangelegd.
=> De signalisatie aan de oversteek in de Eurolaan dient gecontroleerd te worden (bord oversteek mag daar niet staan). |
Om te beginnen, heeft AWV heel wat toegevoegd aan zijn dienstorder dat helemaal niet in het advies van Fietsberaad staat! En bovendien is dat dienstorder geen wet, maar de wegcode wel!
Maar lees het tweede antwoord van het schepencollege nog eens ... met "bord oversteek" bedoelen ze wel degelijk het verkeersbord F50 dat bovenop de verlichtingspalen staat aan deze fietsoversteekplaats.
Het verkeersbord A25 dat in de rijrichting naar Temse verwittigt van een fietsoversteekplaats, staat er al niet meer in de heraangelegde Hoogkamerstraat. De A25 die er nu nog staat in de rijrichting naar Sint-Niklaas, zal door AWV verwijderd worden als het kruispunt van de N16 volgend jaar heringericht wordt.
Dit onderwerp werd zorgvuldig vermeden op ons overleg van 10 november 2021, maar ik heb het zelf ter sprake gebracht. Wij hebben liever dat de verkeersborden F50 en A25 blijven staan, maar dan moet er wel een "echte" fietsoversteekplaats worden aangebracht, met twee rijen grote witte vierkanten!
De gemeente Temse zegt natuurlijk niet graag dat ze deze verkeersborden gaat verwijderen. Ze zullen ze zeker nog zo lang mogelijk laten staan bovenop die verlichting, om ze daarna in alle stilte te verwijderen, als de storm wat geluwd is ... hopen ze.
Maar wij houden dat natuurlijk wel in de gaten ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 05-09-2022 15:23:25 Onderwerp: |
|
|
|
|
Het opnieuw aanbrengen van de blokmarkering op de fietsoversteekplaats tussen de Eurolaan en de Kapelanielaan is een heel goede zaak . Het is trouwens één van de punten in ons bezwaarschrift dat we ingediend hebben op 29 maart 2021 bij de voorstelling van de wijzigingen aan het kruispunt Hoogkamerstraat - N16. Men heeft dus naar ons geluisterd .
Aangezien er nu een "echte" fietsoversteekplaats is, overeenkomstig artikel 76.4 van het verkeersreglement, moet die ook gesignaleerd worden zoals dat voorgeschreven wordt door het reglement voor de wegbeheerder met de verkeersborden A25 en F50.
Over het verkeersbord A25 zegt dit reglement:
Citaat: |
Moeten gesignaleerd worden:
- de plaatsen buiten de kruispunten, waar de fietsers en de bestuurders van tweewielige bromfietsen verplicht zijn het fietspad te verlaten om de rijbaan op te rijden;
- de oversteekplaatsen voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen gelegen buiten de bebouwde kom en die niet bestemd zijn voor het oversteken van een kruispunt.
|
Over het verkeersbord F50 zegt dit reglement:
Citaat: |
Dit verkeersbord moet geplaatst worden ter hoogte van een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen.
Het wordt evenwel niet geplaatst aan de oversteekplaatsen voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen die beschermd worden door driekleurige verkeerslichten. |
Voor het verkeersbord F50 is alles in orde. Die staan al lang bovenop de verlichting van deze oversteekplaats, en die zijn tijdens de werken aan het kruispunt nooit verwijderd, ook niet wanneer het stippellijntje aangebracht was op deze oversteekplaats.
Voor het verkeersbord A25 is het in orde als je vanaf de N16 komt. De rode kleur is wel wat verbleekt, maar het staat er.
Een gevaarsbord zoals A25 moet normaal gesproken 150 meter voor de plaats staan waarop het betrekking heeft. Hier staat het dichterbij omdat het moeilijk anders kan. Daarom is het onderbord met "100m" aangebracht. Op het fietspad zelf staat trouwens een aanduiding dat op deze plaats dit verkeersbord moet komen, met onderbord "100m".
Maar als je naar de N16 toe rijdt, wat enkel toegelaten is voor autobussen en taxi's, staat er helemaal geen verkeersbord A25, niet op ongeveer 100 meter afstand van de oversteekplaats, ...
... en ook niet op ongeveer 150 meter van de oversteekplaats.
Dat gevaarsbord A25 heeft er wel gestaan, maar dat is weggenomen als het stippellijntje is aangebracht op de oversteekplaats, zie hierboven!
Wettelijk gezien moet dat nu terugkomen ...
Ik vraag mij bovendien af, of ook op de Kapelanielaan geen verkeersbord A25 moet geplaatst worden, om het gemotoriseerd verkeer te verwittigen van de fietsoversteekplaats, wanneer dat niet naar de N16 rijdt maar op de linkse voorsorteerstrook afslaat terug naar het industrieterrein TTS?
Die gaan toch ook over die fietsoversteekplaats rijden ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 1 |
Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|