Het is nu 25-11-2024 22:08:44
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Aanpassing kruispunt Hoogkamerstraat

    -> Temse - N16 (gewestweg) Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 07-03-2021 15:38:57    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Er staat een nieuw plan van dit kruispunt op deze website, met de lopende onderzoeken voor omgevingsvergunningen van Vlaanderen. Dit is dat plan (klik om sterk te vergroten).



Uit dat plan blijkt dat er toch enkele wijzigingen aangebracht zijn die we gevraagd hadden:
  • De fietsoversteekplaats tussen de Eurolaan en de Kapelanielaan is nu aangeduid zoals een fietsoversteekplaats moet aangeduid worden, met twee rijen grote vierkanten, en niet meer met het "stippellijntje". De portiek erboven zou eveneens behouden blijven, maar dat is natuurlijk niet zichtbaar op het plan.



  • De fietsoversteekplaatsen op de bypassen zijn eveneens aangeduid met met twee rijen grote vierkanten, en niet meer met het "stippellijntje". Aan een fietsoversteekplaats moeten fietsers wel altijd eerst voorrang verlenen aan het verkeer op de rijbaan alvorens die over te steken. De voorrang omkeren met een andere en betere aanleg van de fietspaden is tot nu toe onbespreekbaar met AWV. Het dringt (nog) niet door, dat voorrang voor de gebruikers van een bypass geen normale voorrang is volgens het verkeersreglement. De aanduiding van de fietsoversteekplaatsen is dus verbeterd, maar het oversteken zelf blijft even gevaarlijk voor fietsers. De volledige oversteekbeweging van de N16 blijft NIET CONFLICTVRIJ voor fietsers, omdat de twee gevaarlijke bypassen onvermijdelijk bij de oversteekbeweging horen, en nog altijd allesbehalve conflictvrij moeten overgestoken worden.

  • Aan de noordelijke bypass zouden we wat meer opstelruimte voor fietsers willen voor het verkeerslicht om de N16 over te steken. Het rechte gedeelte zou daarvoor wat langer moeten gemaakt worden alvorens weg te draaien naar de bypass. De oversteek van de bypass zelf zou daardoor wat dichter tegen de Hoogkamerstraat komen.



  • Vooral de zuidelijke bypass is gevaarlijk gemaakt, omdat die opgevat is als een verlengde aanloopstrook naar de N16. Ter hoogte van de oversteekplaatsen voor fietsers en voetgangers zullen de gemotoriseerde voertuigen al een zekere snelheid ontwikkeld hebben!



  • Op de zuidelijke bypass is nu wel aan voetgangers gedacht. Er is een zebrapad aangebracht op de bypass. Het voetpad steekt nu ook het fietspad over met een zebrapad, waar fietsers dus voorrang moeten verlenen aan voetgangers. Het valt wel te betwijfelen, of voetgangers dezelfde omweg gaan afleggen als fietsers, en geen kortere weg zullen nemen. Dat zal na verloop van tijd wel merkbaar zijn aan het olifantenpadje dat dan zal ontstaan.

  • Het valt op, dat de nieuwe fietspaden allemaal 2,50 meter breed zijn, ook het "enkelrichtingsfietspad" dat naar de N16 loopt. Misschien is dit een aanzet om de fietspaden langs de N16 tweerichting te maken?

  • De zebrapaden op de bypassen liggen vóór de fietsoversteekplaatsen in de richting van het rijdend gemotoriseerd verkeer. Fietsers kunnen dus "gebruik maken" van de voorrang van een overstekende voetganger om zelf gelijktijdig over te steken op de fietsoversteekplaats. Tevens kunnen fietsers altijd afstappen, en als voetganger met de fiets aan de hand gebruik maken van de voorrang van een zebrapad Knipoog.

  • Het oversteken van de N16 zelf gebeurt langs een "stippellijntje" ... Triest ... (Laat je niet misleiden door de grijze markeringen van een zebrapad. Dat zijn de huidige markeringen die zullen verdwijnen.)



    Eigenlijk heeft het weinig belang, welke wegmarkering hier gebruikt wordt, behalve wanneer de verkeerslichten niet werken! Alleen dan kan een echte fietspadmarkering fietsers beschermen tegen motorvoertuigen die afslaan naar de gewestweg. Gelukkig is deze toestand zeldzaam, want we weten hoe wegbeheerders tegenwoordig denken over fietspadmarkeringen over voorrangswegen.

    Zolang de verkeerslichten werken heeft het geen belang, omdat het oversteken van de N16, enkel de twee rijbanen van de N16, echt conflictvrij zal kunnen gebeuren. Fietsers zullen enkel groen licht krijgen, wanneer motorvoertuigen niet mogen afslaan richting Bornem.

Het wordt eigenlijk een gemiste kans om het kruispunt volledig conflictvrij en veiliger te maken voor fietsers.

Er is nog een vraag van ons onduidelijk gebleven, over de verplaatste fietsoversteekplaats in de Kapelanielaan.



Uit de tekening is niet duidelijk op te maken of die wordt uitgevoerd als een 'echte' fietsoversteekplaats, wat op deze plaats wel verplicht is! Het is evenmin duidelijk of dit nog behoort tot de werken voor AWV, ofwel voor de gemeente Temse. Meer hierover lees je hier

Verder zijn er nog enkele verbeteringen aan fietspaden, die samen met de aanpassing van dit kruispunt verwezenlijkt worden. Die bespreken we apart:

Ook op Editietemse staat een artikel over de herinrichting van dit kruispunt, maar dat is vooral afgestemd op het autoverkeer.

Tot einde maart 2021 kunnen nog bezwaarschriften ingediend worden tegen deze herinrichtingen.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 29-03-2021 10:32:33    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

In naam van onze afdeling heb ik op deze website zowat op de valreep een "bezwaarschrift" ingediend, dat niet echt een bezwaar inhoudt, maar wel een opsomming is van onze belangrijkste bezorgdheden en onze voornaamste wensen in verband met de herinrichting van dit kruispunt. Ik heb een ontvangstbevestiging ontvangen en dit is de inhoud van het bezwaarschrift:
Citaat:
Geachte,

De fietspaden op de N16 zijn nog altijd smalle eenrichtingsfietspaden, hoewel ze in de praktijk wel gebruikt worden alsof het tweerichtingsfietspaden zijn. Dat is veel praktischer voor werknemers van TTS, vooral voor de postbodes, die dagelijks het fietspad langs de noordkant in de "verkeerde" richting gebruiken. Dat is zeer begrijpelijk, aangezien een grote omweg moet gefietst worden om de fietspaden op "reglementaire" wijze te gebruiken. De N16 is immers niet oversteekbaar naar de fietspaden in de goede richting. Het "verkeerd gebruik" van deze fietspaden wordt trouwens oogluikend toegestaan door de politie van Temse.
Dat neemt niet weg, dat deze fietspaden eigenlijk veel te smal zijn om veilig als tweerichtingsfietspad gebruikt te worden, en dat de fietspaden op de N16 eigenlijk bredere tweerichtingsfietspaden zouden moeten zijn.
Fietsersbond afdeling Temse stelt daarom voor om de aansluiting voor het fietspad langs de N16 met de Laagstraat reeds zodanig in te richten dat het daarop voorzien is (zie bijlage):
  • Maak het gedeelte van het fietspad op de N16 reeds op de breedte van een tweerichtingsfietspad (minimum 2,50 meter).
  • Maak de aansluiting met de Laagstraat zodanig, dat het fietspad in de twee richtingen kan op- en afgereden worden.

In dit vooruitzicht van tweerichtingsfietspaden op de N16 tussen de Hoogkamerstraat en de Doornstraat - Gasthuisstraat, vragen we tevens om alle aansluitingen met de fietspaden op de N16, aan het kruispunt met de Hoogkamerstraat, met een minimum breedte van 2,50 meter uit te voeren. Op het plan is dat reeds goed aangeduid op het fietspad aan de zuidkant van de N16, maar we vragen dat ook aan de noordkant van de N16, waar de vluchtheuvel naast de bypass aan het zebrapad duidelijk te breed voorzien is voor een fietspad dat verder langs de N16 minstens 2,50 meter breed moet worden.

Fietsersbond afdeling Temse vraagt eveneens om de oversteekplaatsen op de twee bypassen, ten oosten van de Hoogkamerstraat, te markeren met de "blokmarkering" van artikel 76.4 van het verkeersreglement, zoals het trouwens op het plan is aangeduid, en deze oversteekplaatsen te voorzien van de verkeersborden volgens de artikels 7.8 en 12.13bis van het reglement voor de wegbeheerder.

Indien mogelijk vraagt Fietsersbond afdeling Temse om de opstelruimte groter te maken voor de verkeerslichten aan de noordkant van de N16, tussen de noordelijke bypass en de N16, zodat fietsers niet moeten wachten aan de andere kant van de bypass bij druk fietsverkeer.

Fietsersbond afdeling Temse vraagt om de voorrangsregeling tussen de fietspaden te herzien. De fietspaden op de N16 zijn doodlopende fietspaden, terwijl het fietspad op de Hoogkamerstraat doorloopt over de N16. Bij groen verkeerslicht op de N16 kan een grote hoeveelheid fietsers het fietspad van de Hoogkamerstraat volgen, waardoor het logischer is om voorrang toe te kennen aan het fietspad van de Hoogkamerstraat, en niet aan de doodlopende fietspaden die van of naar de N16 lopen, zoals dat nu het geval is, en zoals dat ook op het plan is aangeduid op het noordelijk fietspad.

Naar analogie met de bypassen ten oosten van de Hoogkamerstraat, vragen we om de fietsoversteekplaats op de bypass ten westen van de Hoogkamerstraat te markeren met de "blokmarkering" van artikel 76.4 van het verkeersreglement, in plaats van het enkelvoudig stippellijntje, en deze oversteekplaats te voorzien van de wettige verkeersborden volgens de artikels 7.8 en 12.13bis van het reglement voor de wegbeheerder.

De nieuwe verplaatste schuine fietsoversteekplaats in de Kapelanielaan dient aangeduid te worden met twee rijen parallellogrammen volgens artikel 18.4 van het reglement voor de wegbeheerder. Dat is niet heel duidelijk op het plan.

Uiteraard hoopt Fietersbond afdeling Temse dat de fietsoversteekplaats op de Hoogkamerstraat, tussen de Eurolaan en de Kapelanielaan, behouden blijft zoals die nu is met de "blokmarkering" van artikel 76.4 van het verkeersreglement en zoals het op het plan is aangeduid, en met de verkeersborden die er nu zijn aangebracht.


Met vriendelijke groeten,

Namens Fietsersbond afdeling Temse
Jozef Van Breuseghem
Secretaris Fietsersbond afdeling Temse

En dit is de figuur die toegevoegd is in bijlage.



Na mijn bezwaarschrift waren in totaal al 20 bezwaarschriften ingediend, waarvan de 19 andere anoniem zijn Hihi ...

Er rest nu morgen nog één dag (30 maart 2021) om bezwaarschriften in te dienen.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 09-04-2021 08:55:31    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Zolang de verkeerslichten werken heeft het geen belang, omdat het oversteken van de N16, enkel de twee rijbanen van de N16, echt conflictvrij zal kunnen gebeuren. Fietsers zullen enkel groen licht krijgen, wanneer motorvoertuigen niet mogen afslaan richting Bornem.
...

Maar ... wat hebben fietsers aan een conflictvrije oversteek van de N16, als automobilisten voortdurend door het rode licht rijden?

Dit stond te lezen in Het Nieuwsblad van vrijdag 9 april 2021 en het staat ook op Editietemse



_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 15-04-2021 07:06:29    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Er is natuurlijk heel wat bezwaar tegen het afsluiten van zowel de Secretaris Generaal Boereboomstraat als de Laagstraat van de N16 voor het gemotoriseerd verkeer. Er zijn bijgevolg nog meer bezwaarschriften ingediend. Dit stond te lezen in Het Nieuwsblad van donderdag 15 april 2021 (klik om te vergroten).



We zullen wel zien wat het uiteindelijk resultaat zal zijn, en in hoeverre er met onze wensen zal rekening gehouden worden Hihi ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 14-07-2021 09:10:15    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Volgens dit artikel op Editietemse zullen de aanpassingswerken aan dit kruispunt pas starten in het voorjaar van 2022.

We zullen dus wat langer moeten wachten om te zien wat het resultaat zal zijn van onze vragen en van alle ingediende bezwaarschriften Hihi.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 17-07-2021 08:09:17    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De vertragingen van de werken, en het verschuiven naar een latere datum, staat nu ook te lezen in de kranten, zoals in Het Nieuwsblad van zaterdag 17 juli 2021 (klik om te vergroten).



Het staat ook op de website van deze krant of op de website van de Gazet van Antwerpen.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 21-08-2021 21:18:06    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
We zullen dus wat langer moeten wachten om te zien wat het resultaat zal zijn van onze vragen en van alle ingediende bezwaarschriften Hihi.
(Zie hierboven.)

Volgens dit artikel op de website van Het Laatste Nieuws zal met alle ingediende bezwaarschriften, tegen het afsluiten van de zijwegen, geen rekening gehouden worden. Dit staat in dat artikel:
Citaat:
Afsluiten zijstraten

Ondanks plaatselijk protest is ook beslist om de aansluitingen van de Laagstraat en de Boereboomstraat op de N16 af te sluiten. Volgens AWV zijn die kruisingen te onveilig. Verkeer vanuit die straten zal de N16 alleen nog via de Hoogkamerstraat kunnen oprijden. Door het vergroten van de capaciteit van het kruispunt Hoogkamerstraat moet ook het verkeer van de Laagstraat hier vlot op ontsluiten.

Hopelijk wordt er dan wel rekening gehouden met ons "bezwaarschrift" ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 04-03-2022 10:21:49    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Zoals voorzien starten de werken aan dit kruispunt in het voorjaar van 2022. Volgens dit bericht uit Het Nieuwsblad van vrijdag 4 maart 2022 begint men met de Kapelanielaan op een andere wijze te verbinden met de N16, op maandag 14 maart 2022 (klik om te vergroten).


_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 15-05-2022 09:59:03    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Zoals het staat in de nieuwe Omroeper van woensdag 11 mei 2022, is het noordelijk gedeelte van het kruispunt van de N16 met de Hoogkamerstraat bijna afgewerkt, en kan vanaf maandag 17 mei 2022 begonnen worden met de zuidelijke kant van het kruispunt (klik om te vergroten).



Dat gaat gepaard met een aantal versperringen en omleidingen voor het gemotoriseerd verkeer, en wat ongemakken voor fietsers en voetgangers.

Het staat ook vermeld in de kranten, bijvoorbeeld in Het Nieuwsblad van zaterdag 14 mei 2022 (klik om te vergroten).



Nochtans is op zondag 16 mei 2022 het noordelijk gedeelte van het kruispunt nog helemaal afgesloten, en op het zicht toch nog niet helemaal afgewerkt.

Maar één zaak valt mij wel op. De "fietsgeleiding" (het "stippellijntje") over de noordelijke bypass is opnieuw vervangen door een echte fietsoversteekplaats Goed zo!.



Het wordt dus toch uitgevoerd zoals ik het hierboven op een plan heb opgemerkt.



Eigenlijk is dat goed nieuws. Zou men eindelijk afstappen van de slechte gewoonte om overal de echte fietsoversteekplaatsen te vervangen door nietszeggende stippellijntjes?

Vanaf morgen zou men dus beginnen aan de zuidelijke kant van dit kruispunt. Blijkbaar zijn er al wat graafwerken uitgevoerd die het uitzicht en de toestand hier helemaal zullen veranderen.


_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 10-06-2022 13:25:50    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Aan het kruispunt van de Hoogkamerstraat met de N16, kant centrum Temse, worden de werken nu uitgevoerd volgens dit plan.



Het fietspad van de Hoogkamerstraat zal dus met een ruime bocht naar rechts afdraaien naar het fietspad langs de N16, naast de bypass van het gemotoriseerd verkeer, waarmee motorvoertuigen vanaf de Hoogkamerstraat de verkeerslichten kunnen ontwijken als ze richting Bornem rijden.
Ongeveer halfweg die bocht in dat fietspad zullen fietsers die bypass moeten oversteken (blijkbaar op een "echte" fietsoversteekplaats) als ze richting Sint-Niklaas willen rijden. Ik vraag mij af hoe "veilig" het zal zijn om de bypass op deze plaats over te steken, als de motorvoertuigen zich al aan het "lanceren" zijn om de N16 op te rijden Triest.
Fietsers die uit de richting Sint-Niklaas komen zullen de bypass op dezelfde plaats moeten oversteken, zowel als ze verder rijden langs de N16 of langs de Hoogkamerstraat.
Voetgangers die richting Sint-Niklaas wandelen, zullen deze bypass eveneens moeten oversteken (op een zebrapad), maar het fietspad zullen ze tweemaal moeten oversteken: eens op een zebrapad en eens zonder zebrapad.
Het oversteken van de N16 zelf wordt conflictvrij (hopelijk zonder steeds op een bedelknop te moeten drukken), het volledige kruispunt wordt in geen geval conflictvrij!

Op onderstaande foto zie je reeds de gebogen boordsteen tussen dat fietspad en die bypass.



Links van die boordsteen komt de bypass, rechts ervan komt het fietspad. Het fietspad lijkt even breed te worden als de bypass, maar tussen die boordsteen en het fietspad komt een groenstrook die gedeeltelijk door voetgangers zal moeten gebruikt worden.

Op de N16 aangekomen loopt de gebogen boorsteen natuurlijk rechtuit.



Het fietspad dat van de Hoogkamerstraat komt ligt op de foto nu aan de linkerkant van de boordsteen. De bypass, die op deze plaats invoegstrook van de N16 geworden is, ligt rechts van de boordsteen.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 28-06-2022 18:40:58    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het kruispunt van de N16 met de Hoogkamerstraat is open gesteld voor alle verkeer. Het centrum van Temse is terug bereikbaar vanaf dit kruispunt, en vanaf het centrum van Temse kan via de Hoogkamerstraat opnieuw de N16 bereikt worden. Het kruispunt is nog niet helemaal afgewerkt, maar het is wel al "bruikbaar".

Waar fietsers de bypass naar Bornem moeten oversteken is de oversteekplaats ook uitgevoerd als een "echte" fietsoversteekplaats, met twee rijen grote witte vierkanten van een halve meter, zoals op de andere bypass aan de overkant van de N16.

Dit is die fietsoversteekplaats als je naar de N16 fietst, richting Sint-Niklaas.



Het doet mij genoegen dat het deze keer geen stippellijntje geworden is, zoals het vroeger was. In tegenstelling tot het stippellijntje, verplicht een "echte" fietsoversteekplaats immers om de bestuurders van motorvoertuigen voorzichtig te zijn (artikel 40ter van de wegcode). De fietsoversteekplaats ligt bovendien achter een zebrapad, waardoor fietsers "beschermd" kunnen oversteken als er toevallig juist een voetganger oversteekt Knipoog.

Dit is dezelfde oversteek van de bypass naar Bornem vanuit de andere richting, dus als je de N16 overgestoken bent vanuit de richting Sint-Niklaas. Merk op dat voetgangers het fietspad moeten oversteken. Eigenlijk ontbreekt daar een zebrapad op het fietspad.



Na het oversteken van de bypass rij je links naar het fietspad langs de N16 en verder naar het kruispunt met de Gasthuisstraat, en rechts naar het fietspad langs de Hoogkamerstraat richting Temse centrum.

Ook de fietsoversteekplaats van het fietspad naar de Secretaris Generaal Boereboomstraat, dus over de bypass van de motorvoertuigen die van Sint-Niklaas komen en naar de Hoogkamerstraat richting Temse centrum rijden, is nu opnieuw aangeduid als een echte fietsoversteekplaats. Alle fietsoversteekplaatsen op bypassen op dit kruispunt zijn dus opnieuw "echte" fietsoversteekplaatsen geworden.



Fietsers moeten hier wel heel korte bochtjes nemen. Met een fietskar bijvoorbeeld is dat niet vanzelfsprekend.

Het fietspad langs de N16 is doorgemarkeerd over de Hoogkamerstraat, wat logisch en wettelijk verplicht is, omdat dit fietspad de voorrangsweg volgt. Maar wat niet klopt is het voorlopig verkeersbord B1 (omgekeerde driehoek) dat voor het fietspad staat. Het zijn niet de fietsers die daar voorrang moeten verlenen, maar de bestuurders op de rijbaan, als de verkeerslichten niet werken!


Het is wel spijtig dat fietsers altijd op het bedelknopje moeten drukken om groen licht te krijgen om de N16 over te steken. Bovendien zijn het alweer van die onooglijk kleine verzonken knopjes, die je in de winter met dikke handschoenen niet of zeer moeilijk kunt bedienen.

Het oversteken van de N16 zelf zou wel volledig conflictvrij zijn, omdat je enkel groen licht krijgt als de motorvoertiuigen vanuit Temse centrum groen licht hebben en enkel rechtdoor rijden of naar links afslaan. Er zou dus geen rechts afslaand gemotoriseerd verkeer zijn dat in conflict kan komen met fietsers of voetgangers die de N16 oversteken ... Maar dat lijkt niet te kloppen!

De fout hiervan ligt nochtans bij de bestuurders van de gemotoriseerde voertuigen, en deels bij het ontwerp van dit kruispunt.
Het begin van de bypass naar Bornem ligt nu namelijk veel verder van het kruispunt verwijderd dan vroeger. Vanuit de Smessstraat aan de overkant van de Hoogkamerstraat, waar het Shell tankstation zich bevindt, is de bypass naar Bornem nu veel moeilijker te bereiken.



Daarom gebeurt het nu geregeld dat bestuurders vanuit de Smesstraat aansluiten in de rechtse voorsorteerstrook van de Hoogkamerstraat, die bestemd is voor het rechtdoor rijdend verkeer. Het verkeerslicht aan de N16 boven die rijstrook vertoont immers enkel een rechte pijl omhoog. Maar bij groen licht slaan deze bestuurders toch rechtsaf richting Bornem, terwijl het gelijktijdig groen licht is voor overstekende fietsers en voetgangers.



Als je bovenstaande en onderstaande foto vergroot door erop te klikken, kun je duidelijk zien dat het verkeerslicht groen is voor fietsers (en voetgangers) die de N16 oversteken, terwijl deze lichte vrachtwagen met aanhangwagen naar rechts afslaat.



Volledig conflictvrij kruispunt?

Terloops:
  • Ook langs deze kant staat foutief een voorlopige B1 voor het voorrangsfietspad langs de N16 bij het dwarsen van de Hoogkamerstraat.
  • De "oversteekplaats" van de N16 kan niet aangeduid worden met een echte fietsoversteekplaats, omdat fietsers daar geen oversteekbeweging uitvoeren, maar de openbare weg van de Hoogkamerstraat volgen op het fietspad. Enkel een fietspadmarkering zou daar mogelijk zijn, maar die brengen wegbeheerders niet meer aan dwars over voorrangswegen. Daarom is daar het stippellijntje nog aangebracht.

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 29-08-2022 14:07:03    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Volledig conflictvrij kruispunt?
...
(Zie hierboven.)

Er kunnen trouwens niet alleen conflicten ontstaan met bestuurders die vanuit de Hoogkamerstraat vanaf Temse naar rechts afslaan. Er zijn ook nog altijd conflicten mogelijk met bestuurders die vanuit de Hoogkamerstraat vanaf het industriepark afslaan richting Bornem. Die bestuurders zouden enkel kunnen afslaan naar Bornem als het verkeerslicht voor fietsers en voetgangers op rood staat om de N16 over te steken. Maar toch ...



En op het moment dat afgedrukt werd om deze foto te nemen was het al een tijdje groen voor fietsers! Een fietser langs deze kant van de N16 zou al gemakkelijk kunnen vertrokken zijn om de N16 over te steken.

Dit conflict kan drie oorzaken hebben:
  • Ofwel is de bestuurder van de vrachtwagen door het rode licht gereden.
  • Ofwel is de bestuurder van de vrachtwagen door het oranjegele licht gereden, terwijl hij toch nog had kunnen stoppen.
  • Ofwel zijn de verkeerslichten niet goed afgesteld en wordt het te vroeg groen voor fietsers en voetgangers.

Dit is dus het resultaat van dit conflictvrij verklaard kruispunt. Zullen we moeten wachten op een eerste ernstig "ongeluk"?

Het is gemeld op het Meldpunt Wegen. Mijn melding heeft referentienummer KM-2022-31124 gekregen.


(Aanpassing op 02-09-2022: Melding toegevoegd.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 10-09-2022 15:13:30    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Reeds op 7 september 2022 ontving ik antwoord van AWV op mijn melding met referentienummer KM-2022-31124. Soms kan het dus toch snel gaan.

AWV zegt dat er momenteel een tijdelijke regeling draait. Er wordt aan gewerkt om zo snel mogelijk de definitieve versie in te laden waarin de fietsers later groen zullen krijgen. Deze versie zal ook voorkomen dat de fietsers eerst groen krijgen en daarna het gemotoriseerd verkeer.

Ik wist niet dat er nu een voorlopige lichtenregeling draait. Kon deze voorlopige regeling niet iets beter bestudeerd worden, zodat fietsers niet te snel groen licht krijgen?

En waarom mogen fietsers niet eerst groen krijgen voor het gemotoriseerd verkeer? Als fietsers een "voorstart" krijgen, zijn ze al vertrokken vooraleer sommige automobilisten in overtreding naar rechts afslaan vanaf de Hoogkamerstraat richting Bornem, omdat ze de normale oprit naar Bornem "niet willen" nemen.

Ik ben in alle geval benieuwd naar de definitieve versie van deze verkeerslichten.

Misschien moeten we AWV ook nog vragen om het verkeerslicht voor fietsers op dit kruispunt altijd op groen te laten springen als het ook groen is voor motorvoertuigen die rechtdoor rijden in de Hoogkamerstraat. Conflicten tussen afslaande automobilisten en overstekende fietsers zijn immers toch uitgesloten (of zouden dat toch moeten zijn). Het bedelknopje heeft dan enkel nut in het geval er geen gemotoriseerd verkeer is in de Hoogkamerstraat dat het verkeerslicht automatisch bedient.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 01-10-2022 19:41:12    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Tijdens onze eerste-zaterdagactie van 1 oktober 2022 hebben we aan het kruispunt van de Hoogkamerstraat met de N16 ondervonden wat ik gemeld heb in mijn bezwaarschrift. De opstelruimte voor fietsers voor het rode verkeerslicht aan de noordkant van de N16 is veel te klein.



Wie er niet bij kan, is genoodzaakt van te wachten voor de niet-conflictvrije bypass ...

Dat belooft als bijvoorbeeld de scholieren van school komen ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 14-11-2022 09:28:59    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Volgens AWV zal de conflictvrije oversteek van de N16 verbeteren als de definitieve verkeerslichten en de nodige bijhorende wegmarkeringen zullen aangebracht zijn. Dat is gezegd op het overleg met de mobiliteitsdienst op 4 oktober 2022.

We leven op hoop ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Temse - N16 (gewestweg)

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005