|
Aanpassing kruispunt Hoogkamerstraat |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 29-03-2021 10:32:33 Onderwerp: |
|
|
|
|
In naam van onze afdeling heb ik op deze website zowat op de valreep een "bezwaarschrift" ingediend, dat niet echt een bezwaar inhoudt, maar wel een opsomming is van onze belangrijkste bezorgdheden en onze voornaamste wensen in verband met de herinrichting van dit kruispunt. Ik heb een ontvangstbevestiging ontvangen en dit is de inhoud van het bezwaarschrift:
Citaat: |
Geachte,
De fietspaden op de N16 zijn nog altijd smalle eenrichtingsfietspaden, hoewel ze in de praktijk wel gebruikt worden alsof het tweerichtingsfietspaden zijn. Dat is veel praktischer voor werknemers van TTS, vooral voor de postbodes, die dagelijks het fietspad langs de noordkant in de "verkeerde" richting gebruiken. Dat is zeer begrijpelijk, aangezien een grote omweg moet gefietst worden om de fietspaden op "reglementaire" wijze te gebruiken. De N16 is immers niet oversteekbaar naar de fietspaden in de goede richting. Het "verkeerd gebruik" van deze fietspaden wordt trouwens oogluikend toegestaan door de politie van Temse.
Dat neemt niet weg, dat deze fietspaden eigenlijk veel te smal zijn om veilig als tweerichtingsfietspad gebruikt te worden, en dat de fietspaden op de N16 eigenlijk bredere tweerichtingsfietspaden zouden moeten zijn.
Fietsersbond afdeling Temse stelt daarom voor om de aansluiting voor het fietspad langs de N16 met de Laagstraat reeds zodanig in te richten dat het daarop voorzien is (zie bijlage):
- Maak het gedeelte van het fietspad op de N16 reeds op de breedte van een tweerichtingsfietspad (minimum 2,50 meter).
- Maak de aansluiting met de Laagstraat zodanig, dat het fietspad in de twee richtingen kan op- en afgereden worden.
In dit vooruitzicht van tweerichtingsfietspaden op de N16 tussen de Hoogkamerstraat en de Doornstraat - Gasthuisstraat, vragen we tevens om alle aansluitingen met de fietspaden op de N16, aan het kruispunt met de Hoogkamerstraat, met een minimum breedte van 2,50 meter uit te voeren. Op het plan is dat reeds goed aangeduid op het fietspad aan de zuidkant van de N16, maar we vragen dat ook aan de noordkant van de N16, waar de vluchtheuvel naast de bypass aan het zebrapad duidelijk te breed voorzien is voor een fietspad dat verder langs de N16 minstens 2,50 meter breed moet worden.
Fietsersbond afdeling Temse vraagt eveneens om de oversteekplaatsen op de twee bypassen, ten oosten van de Hoogkamerstraat, te markeren met de "blokmarkering" van artikel 76.4 van het verkeersreglement, zoals het trouwens op het plan is aangeduid, en deze oversteekplaatsen te voorzien van de verkeersborden volgens de artikels 7.8 en 12.13bis van het reglement voor de wegbeheerder.
Indien mogelijk vraagt Fietsersbond afdeling Temse om de opstelruimte groter te maken voor de verkeerslichten aan de noordkant van de N16, tussen de noordelijke bypass en de N16, zodat fietsers niet moeten wachten aan de andere kant van de bypass bij druk fietsverkeer.
Fietsersbond afdeling Temse vraagt om de voorrangsregeling tussen de fietspaden te herzien. De fietspaden op de N16 zijn doodlopende fietspaden, terwijl het fietspad op de Hoogkamerstraat doorloopt over de N16. Bij groen verkeerslicht op de N16 kan een grote hoeveelheid fietsers het fietspad van de Hoogkamerstraat volgen, waardoor het logischer is om voorrang toe te kennen aan het fietspad van de Hoogkamerstraat, en niet aan de doodlopende fietspaden die van of naar de N16 lopen, zoals dat nu het geval is, en zoals dat ook op het plan is aangeduid op het noordelijk fietspad.
Naar analogie met de bypassen ten oosten van de Hoogkamerstraat, vragen we om de fietsoversteekplaats op de bypass ten westen van de Hoogkamerstraat te markeren met de "blokmarkering" van artikel 76.4 van het verkeersreglement, in plaats van het enkelvoudig stippellijntje, en deze oversteekplaats te voorzien van de wettige verkeersborden volgens de artikels 7.8 en 12.13bis van het reglement voor de wegbeheerder.
De nieuwe verplaatste schuine fietsoversteekplaats in de Kapelanielaan dient aangeduid te worden met twee rijen parallellogrammen volgens artikel 18.4 van het reglement voor de wegbeheerder. Dat is niet heel duidelijk op het plan.
Uiteraard hoopt Fietersbond afdeling Temse dat de fietsoversteekplaats op de Hoogkamerstraat, tussen de Eurolaan en de Kapelanielaan, behouden blijft zoals die nu is met de "blokmarkering" van artikel 76.4 van het verkeersreglement en zoals het op het plan is aangeduid, en met de verkeersborden die er nu zijn aangebracht.
Met vriendelijke groeten,
Namens Fietsersbond afdeling Temse
Jozef Van Breuseghem
Secretaris Fietsersbond afdeling Temse |
En dit is de figuur die toegevoegd is in bijlage.
Na mijn bezwaarschrift waren in totaal al 20 bezwaarschriften ingediend, waarvan de 19 andere anoniem zijn ...
Er rest nu morgen nog één dag (30 maart 2021) om bezwaarschriften in te dienen. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 10-06-2022 13:25:50 Onderwerp: |
|
|
|
|
Aan het kruispunt van de Hoogkamerstraat met de N16, kant centrum Temse, worden de werken nu uitgevoerd volgens dit plan.
Het fietspad van de Hoogkamerstraat zal dus met een ruime bocht naar rechts afdraaien naar het fietspad langs de N16, naast de bypass van het gemotoriseerd verkeer, waarmee motorvoertuigen vanaf de Hoogkamerstraat de verkeerslichten kunnen ontwijken als ze richting Bornem rijden.
Ongeveer halfweg die bocht in dat fietspad zullen fietsers die bypass moeten oversteken (blijkbaar op een "echte" fietsoversteekplaats) als ze richting Sint-Niklaas willen rijden. Ik vraag mij af hoe "veilig" het zal zijn om de bypass op deze plaats over te steken, als de motorvoertuigen zich al aan het "lanceren" zijn om de N16 op te rijden .
Fietsers die uit de richting Sint-Niklaas komen zullen de bypass op dezelfde plaats moeten oversteken, zowel als ze verder rijden langs de N16 of langs de Hoogkamerstraat.
Voetgangers die richting Sint-Niklaas wandelen, zullen deze bypass eveneens moeten oversteken (op een zebrapad), maar het fietspad zullen ze tweemaal moeten oversteken: eens op een zebrapad en eens zonder zebrapad.
Het oversteken van de N16 zelf wordt conflictvrij (hopelijk zonder steeds op een bedelknop te moeten drukken), het volledige kruispunt wordt in geen geval conflictvrij!
Op onderstaande foto zie je reeds de gebogen boordsteen tussen dat fietspad en die bypass.
Links van die boordsteen komt de bypass, rechts ervan komt het fietspad. Het fietspad lijkt even breed te worden als de bypass, maar tussen die boordsteen en het fietspad komt een groenstrook die gedeeltelijk door voetgangers zal moeten gebruikt worden.
Op de N16 aangekomen loopt de gebogen boorsteen natuurlijk rechtuit.
Het fietspad dat van de Hoogkamerstraat komt ligt op de foto nu aan de linkerkant van de boordsteen. De bypass, die op deze plaats invoegstrook van de N16 geworden is, ligt rechts van de boordsteen. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 28-06-2022 18:40:58 Onderwerp: |
|
|
|
|
Het kruispunt van de N16 met de Hoogkamerstraat is open gesteld voor alle verkeer. Het centrum van Temse is terug bereikbaar vanaf dit kruispunt, en vanaf het centrum van Temse kan via de Hoogkamerstraat opnieuw de N16 bereikt worden. Het kruispunt is nog niet helemaal afgewerkt, maar het is wel al "bruikbaar".
Waar fietsers de bypass naar Bornem moeten oversteken is de oversteekplaats ook uitgevoerd als een "echte" fietsoversteekplaats, met twee rijen grote witte vierkanten van een halve meter, zoals op de andere bypass aan de overkant van de N16.
Dit is die fietsoversteekplaats als je naar de N16 fietst, richting Sint-Niklaas.
Het doet mij genoegen dat het deze keer geen stippellijntje geworden is, zoals het vroeger was. In tegenstelling tot het stippellijntje, verplicht een "echte" fietsoversteekplaats immers om de bestuurders van motorvoertuigen voorzichtig te zijn (artikel 40ter van de wegcode). De fietsoversteekplaats ligt bovendien achter een zebrapad, waardoor fietsers "beschermd" kunnen oversteken als er toevallig juist een voetganger oversteekt .
Dit is dezelfde oversteek van de bypass naar Bornem vanuit de andere richting, dus als je de N16 overgestoken bent vanuit de richting Sint-Niklaas. Merk op dat voetgangers het fietspad moeten oversteken. Eigenlijk ontbreekt daar een zebrapad op het fietspad.
Na het oversteken van de bypass rij je links naar het fietspad langs de N16 en verder naar het kruispunt met de Gasthuisstraat, en rechts naar het fietspad langs de Hoogkamerstraat richting Temse centrum.
Ook de fietsoversteekplaats van het fietspad naar de Secretaris Generaal Boereboomstraat, dus over de bypass van de motorvoertuigen die van Sint-Niklaas komen en naar de Hoogkamerstraat richting Temse centrum rijden, is nu opnieuw aangeduid als een echte fietsoversteekplaats. Alle fietsoversteekplaatsen op bypassen op dit kruispunt zijn dus opnieuw "echte" fietsoversteekplaatsen geworden.
Fietsers moeten hier wel heel korte bochtjes nemen. Met een fietskar bijvoorbeeld is dat niet vanzelfsprekend.
Het fietspad langs de N16 is doorgemarkeerd over de Hoogkamerstraat, wat logisch en wettelijk verplicht is, omdat dit fietspad de voorrangsweg volgt. Maar wat niet klopt is het voorlopig verkeersbord B1 (omgekeerde driehoek) dat voor het fietspad staat. Het zijn niet de fietsers die daar voorrang moeten verlenen, maar de bestuurders op de rijbaan, als de verkeerslichten niet werken!
Het is wel spijtig dat fietsers altijd op het bedelknopje moeten drukken om groen licht te krijgen om de N16 over te steken. Bovendien zijn het alweer van die onooglijk kleine verzonken knopjes, die je in de winter met dikke handschoenen niet of zeer moeilijk kunt bedienen.
Het oversteken van de N16 zelf zou wel volledig conflictvrij zijn, omdat je enkel groen licht krijgt als de motorvoertiuigen vanuit Temse centrum groen licht hebben en enkel rechtdoor rijden of naar links afslaan. Er zou dus geen rechts afslaand gemotoriseerd verkeer zijn dat in conflict kan komen met fietsers of voetgangers die de N16 oversteken ... Maar dat lijkt niet te kloppen!
De fout hiervan ligt nochtans bij de bestuurders van de gemotoriseerde voertuigen, en deels bij het ontwerp van dit kruispunt.
Het begin van de bypass naar Bornem ligt nu namelijk veel verder van het kruispunt verwijderd dan vroeger. Vanuit de Smessstraat aan de overkant van de Hoogkamerstraat, waar het Shell tankstation zich bevindt, is de bypass naar Bornem nu veel moeilijker te bereiken.
Daarom gebeurt het nu geregeld dat bestuurders vanuit de Smesstraat aansluiten in de rechtse voorsorteerstrook van de Hoogkamerstraat, die bestemd is voor het rechtdoor rijdend verkeer. Het verkeerslicht aan de N16 boven die rijstrook vertoont immers enkel een rechte pijl omhoog. Maar bij groen licht slaan deze bestuurders toch rechtsaf richting Bornem, terwijl het gelijktijdig groen licht is voor overstekende fietsers en voetgangers.
Als je bovenstaande en onderstaande foto vergroot door erop te klikken, kun je duidelijk zien dat het verkeerslicht groen is voor fietsers (en voetgangers) die de N16 oversteken, terwijl deze lichte vrachtwagen met aanhangwagen naar rechts afslaat.
Volledig conflictvrij kruispunt?
Terloops:
- Ook langs deze kant staat foutief een voorlopige B1 voor het voorrangsfietspad langs de N16 bij het dwarsen van de Hoogkamerstraat.
- De "oversteekplaats" van de N16 kan niet aangeduid worden met een echte fietsoversteekplaats, omdat fietsers daar geen oversteekbeweging uitvoeren, maar de openbare weg van de Hoogkamerstraat volgen op het fietspad. Enkel een fietspadmarkering zou daar mogelijk zijn, maar die brengen wegbeheerders niet meer aan dwars over voorrangswegen. Daarom is daar het stippellijntje nog aangebracht.
_________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 2 |
Ga naar pagina 1, 2 Volgende Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|