|
Fietspad op viaduct over E17, enkel- of dubbelrichting? |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 12-10-2021 05:59:59 Onderwerp: |
|
|
|
|
Aan de nep-fietsoversteekplaats, die van de Kapelanielaan komt ter hoogte van het bedrijf "DBM autobanden", is nu een gecombineerd verkeersbord C9-C11 geplaatst, dat de toegang verbiedt voor bestuurders van bromfietsen en van rijwielen.
Het is door de wegbeheerder immers zo voorzien, dat wie hier met een bromfiets of met een rijwiel vanaf de Hoogkamerstraat naar de Kapelanielaan wil, eerst een eindje wordt omgeleid. Je moet namelijk eerst de Kapelanielaan voorbijrijden op het fietspad van de Hoogkamerstraat, dan twee keer draaien in een hoek van 90° om de rijbaan over te steken naast het gevleugeld zebrapad (en daarbij voorrang verlenen aan bestuurders op de rijbaan in de twee rijrichtingen), om vervolgens een eindje terug te keren op het fietspad langs de Hoogkamerstraat om uiteindelijk af te slaan naar de Kapelanielaan.
Zouden alle fietsers en bromfietsers hiervoor een gebruiksaanwijzing krijgen
Ik meen trouwens dat de nep-fietsoversteekplaats op bovenstaande foto helemaal niet wettelijk is! En wel om volgende reden:
Het artikel 18.4, alinea 4 en 5 van het reglement voor de wegbeheerder zegt over de wettige oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen het volgende :
Citaat: |
18.4. Markeringen van oversteekplaatsen voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen.
...
De dwarsmarkering moet aangebracht worden wanneer fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen de rijbaan moeten oversteken buiten het kruispunt of de rotonde.
Zij mag niet aangebracht worden op het kruispunt of de rotonde wanneer de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen dezelfde voorrangsregels moeten naleven als de andere bestuurders.
... |
Deze oversteekplaats ligt wel degelijk een eind buiten het kruispunt. De markering van dit artikel 18.4 mag dus aangebracht worden.
En wie op het fietspad vanaf de Kapelanielaan komt, moet hier de rijbaan oversteken! Bijgevolg moet de dwarsmarkering aangebracht worden, en met "dwarsmarkering" wordt de wettige markering bedoeld van een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen, bepaald in artikel 76.4 van het verkeersreglement :
Citaat: |
76.4 De oversteekplaatsen die de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen moeten volgen om de rijbaan over te steken, worden afgebakend door twee onderbroken strepen gevormd door witte vierkanten of parallellogrammen.
|
Kan het nog duidelijker?
En ... vergeet ook niet dat het stippellijntje van een nep-fietsoversteekplaats niet mag aangekondigd worden voor het gemotoriseerd verkeer met de verkeersborden A25 en F50! Dat staat zeer duidelijk in het Dienstorder MOW/AWV/2017/6 van AWV!
Dat heeft enkele kwalijke gevolgen voor fietsers, want bestuurders op de rijbaan hoeven helemaal geen rekening te houden met een nep-fietsoversteekplaats. Het verkeersreglement telt immers niet voor die wegmarkering, dus:
- Artikel 40ter, alinea's 5 en 6 zijn niet van toepassing. Bestuurders van motorvoertuigen moeten niet met matige snelheid naderen, teneinde de weggebruikers die zich op de nep-fietsoversteekplaats bevinden, niet in gevaar te brengen en ze niet te hinderen wanneer zij het oversteken van de rijbaan met normale snelheid beëindigen. Ze hoeven evenmin zo nodig te stoppen om ze te laten doorrijden. Het is ook niet verboden om te stoppen op de nep-fietsoversteekplaats.
- Artikel 24.4° is niet van toepassing. Het stilstaan en parkeren op een nep-fietsoversteekplaats is niet verboden, ook niet op de rijbaan op minder dan 5 meter voor de nep-fietsoversteekplaats.
- Artikel 17.2.5° is niet van toepassing. Het is niet verboden om een andere bestuurder in te halen die gestopt is voor een nep-fietsoversteekplaats om een fietser te laten oversteken.
Dat alles zogezegd voor de "veiligheid" van fietsers _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 18-10-2021 19:13:33 Onderwerp: |
|
|
|
|
Op maandag 18 oktober 2021 fiets ik nog eens naar Sint-Niklaas, en ... het nieuw tweerichtingsfietspad in de Hoogkamerstraat is volledig klaar vanaf de N16 richting Sint-Niklaas. Het laatste stuk is nu volledig geasfalteerd, vanaf juist voor de Eurolaan ...
... tot bijna aan "DBM autobanden", aan het kruispunt met de Kapelanielaan (noord).
Maar dit kruispunt, de Eurolaan in de richting van Temse, zal in de nabije toekomst het gevaarlijkste kruispunt worden van de Hoogkamerstraat voor fietsers die rechtdoor naar Temse rijden.
Alle gemotoriseerd verkeer, vooral vrachtwagens, dat van links uit deze straat komt, zal naar rechts moeten afdraaien, richting Sint-Niklaas. Op de rijbaan moeten die bestuurders enkel verkeer verwachten dat voor hen van links komt. Maar de fietsers komen op het fietspad van rechts! Zullen al deze bestuurders ook rekening houden met fietsers die van rechts komen?
Daar komt nog bij, dat er een stukje fietspad is aangelegd in de Eurolaan, dat met dezelfde bocht als de rijbaan naar Sint-Niklaas afdraait. Zal dat aan deze bestuurders op de rijbaan niet de valse indruk geven dat alle fietsers dezelfde bocht zullen maken zoals zij?
De fietspadmarkering moet nog wel aangebracht worden op dit kruispunt. Dat zal het fietspad wat zichtbaarder maken voor wie uit de Eurolaan komt. Maar zal dat volstaan om de veiligheid van fietsers te verzekeren?
Om even terug te komen op de fietsoversteekplaatsen van hierboven. De twee rijen grote witte vierkanten van een halve meter van de oversteekplaats voor fietsers tussen de Eurolaan en de Kapelanielaan (zuid) zijn weg-geasfalteerd.
Zullen die nog terug aangebracht worden, of wordt dat ook een nep-fietsoversteekplaats met één stippellijntje? Ook hier zullen fietsers, die van de Kapelanielaan komen, de rijbaan immers moeten oversteken.
De twee verlichtingen staan er in alle geval nog wel, met verkeersborden F50.
Het Dienstorder MOW/AWV/2017/6 zegt namelijk letterlijk (nadat AWV aanraadt om hun nep-fietsoversteekplaats overal(!) te gebruiken) :
Citaat: |
Indien de wegbeheerder de plaatsing van een bord F50 evenwel nodig acht, mag dit echter niet maar moet de oversteek door middel van een fietsoversteekplaatsmarkering (blokkenmarkering 50x50cm) met de erbij horende verkeersborden B1 + haaientandmarkering (gericht naar het toeleidende fietspad) en F50 (gericht naar de rijbaan) worden gebruikt, op voorwaarde dat deze markering niet vlak naast een voetgangersoversteekplaats (zebrapad) moet worden aangebracht. |
Zolang die F50 borden op die lichten blijven staan, is er dus nog hoop, want het is zeker geen goed idee om de wettelijke fietsoversteekplaatsen overal te vervangen door deze nietszeggende stippellijntjes. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 08-11-2021 19:12:25 Onderwerp: |
|
|
|
|
Pas vier maanden geleden zijn hier enkele verkeersborden in de Hoogkamerstraat eindelijk juist geplaatst nadat ze twee jaar verkeerd stonden. Nu staan ze opnieuw verkeerd, ofwel zijn ze verdwenen!
Vooreerst is het voorrangsbord B1 verdwenen bij deze haaientandjes aan de nep-fietsoversteekplaats tussen de Eurolaan en de Kapelanielaan. Verder is dit vlakbije verkeersbord D7 voor fietsers weer eens verdraaid.
Het is immers de bedoeling dat dit verkeersbord D7 zichtbaar moet zijn voor fietsers die aan de overkant van de straat staan. Dit verkeersbord moet voor hen het tweerichtingsfietspad aanduiden aan deze kant van de straat.
Fietsers aan deze kant van de straat kunnen immers ook aan de overkant een verkeersbord D7 zien, dat het tweerichtingsfietspad aanduidt aan de overkant.
Vanaf de overkant kun je de D7 onmogelijk zien. Je ziet de achterkant.
Terwijl dat vroeger wel mogelijk was, in de tijd van de "echte" fietsoversteekplaats.
Hoewel het nog beter zou zijn, als die D7 achter het fietspad op de berm zou staan.
Tussen haakjes, het verbodsbord C11 staat nog altijd aan de overkant, zie de eerste foto, terwijl dat nu helemaal overbodig is. Het fietspad loopt immers niet meer verder richting Sint-Niklaas langs die kant van de Hoogkamerstraat .
Maar dit is nog niet alles.
Voorbij de Eurolaan is het tweerichtingsfietspad richting Temse ook niet meer aangeduid met een verkeersbord D7.
Dichterbij de plaats waar dat verkeersbord zou moeten staan, kun je beter zien dat er niets staat .
Er ontbreekt dus nog een en ander. Het is natuurlijk allemaal nog nieuw en misschien nog niet helemaal af, maar dit gaat toch gemeld worden. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 7 van 7 |
Ga naar pagina Vorige 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|