|
Een fietspad op de Pontweg? |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 17-04-2020 07:56:20 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
Op deze foto is toch duidelijk te zien dat het pad op de nieuwe dijk vanaf de Mirabrug verhard wordt.
Zou dat een asfalten pad op de dijk kunnen worden, waarmee fietsers de Pontweg naast de dijk met al die dwarse parkeerplaatsen kunnen vermijden?
Laat ons hopen
Laat ons eveneens hopen dat dit pad verder op een vlotte en veilige wijze zal aansluiten op het nieuwe pad langs de nieuwe dijk, en op het fietspad langs de N41. |
(Zie hierboven.)
Even verderop lijkt het er op dat dit toch volledig anders zal aflopen ...
Het pad op de nieuwe dijk wordt immers over de hele lengte van een dergelijke verhardingslaag voorzien. En voor zover ik weet zal het bovenpad van de dijk niet overal geasfalteerd worden.
Dit is de plaats waar die nieuwe dijk afwijkt van de Pontweg, en waar het geasfalteerde pad naast deze binnendijk aansluit op de Pontweg, helemaal rechts op de foto.
Van op de dijk zou men het pad op de dijk met een zachte helling kunnen laten aansluiten op dat kruispunt van het pad naast deze binnendijk met de Pontweg. Op de zijkant van de nieuwe dijk is daarvoor meer dan plaats genoeg. Dat is duidelijk op deze foto te zien, met de gebouwen van De Koolputten op de achtergrond. Het pad op de dijk loopt immers in die richting.
Maar eveneens in die richting staan reeds enkele jonge boompjes geplant, die in de weg zullen staan voor die helling vanaf de dijk. Het bouwmateriaal dat hier klaar ligt, wijst er evenmin op dat er een helling zal aangebracht worden, want dat zijn volgens mij ... trappen! (Het zijn er wel veel ...)
Nochtans zou vanaf hier een tweerichtingsfietspad kunnen aangebracht worden langs de linkerkant van deze Pontweg tot aan de N41, waardoor fietsers deze rijbaan niet meer hoeven over te steken. Desnoods kan de rijbaan langs de rechterkant wat verbreed worden, als de totale breedte onvoldoende is voor een afgescheiden tweerichtingsfietspad en twee rijvakken voor het autoverkeer. Maar ...
... Het lijkt er meer op dat aan de overkant van de Pontweg plaats gemaakt wordt, om deze betonstrook te verlengen om daarvan een enkelrichtingsfietspad te maken!
Dat kun je immers merken aan het einde van die betonstrook. Daar is vanaf dat zogenaamd "fietspad" al een oversteekplaats voor fietsers geschilderd naar het tweerichtingsfietspad aan de linkerkant van de Pontweg, dat aansluit op het tweerichtingsfietspad van de N41. Tussen haakjes, dat tweerichtingsfietspad is niet wettelijk aangeduid als fietspad!
Als het zo uitgevoerd wordt zullen fietsers de Pontweg dus twee keer moeten oversteken.
Het zou toch veel logischer, veiliger en comfortabeler zijn voor fietsers om gewoon dat tweerichtingfietspad langs één kant van de Pontweg te houden, tot aan het kruispunt met het pad langs de binnendijk, en vanaf daar een zachte helling aan te leggen op de dijk richting De Koolputten, en dat stukje op de dijk ook te asfalteren. Fietsers moeten dan niet meer langs de dwarsparkeerplaatsen van De Koolputten rijden, waardoor alle hinder en gevaar daarvan eveneens vermeden wordt.
Deze zienswijze zal waarschijnlijk veel te logisch zijn om uit te voeren, maar toch heeft Fietsersbond Temse dit voorgesteld aan ons gemeentebestuur ... Ze zullen niet kunnen zeggen dat ze dit nooit geweten hebben ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 18-04-2020 07:01:51 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
... maar toch heeft Fietsersbond Temse dit voorgesteld aan ons gemeentebestuur ... |
(Zie hierboven.)
Het gemeentebestuur heeft dadelijk geantwoord, bij monde van de fietsambtenaar. Die ziet de zaak positief in, omdat:
- Een aantal dingen in verband met de signalisatie besproken zijn, en waaraan de Vlaamse Waterweg meewerkt om die te voorzien en aan te brengen.
- Een fietsstraat voorzien wordt.
Daar zijn dan toch wel wat bedenkingen bij te maken!
Wij willen de kiezels op het asfalt vermijden dat van al die parkeerplaatsen komt, en wij willen het gevaar vermijden van de achteruit rijdende auto's van de dwarse parkeerplaatsen. Wij willen de Pontweg evenmin nodeloos oversteken, zeker niet nabij de N41. Daarom willen wij een afgescheiden tweerichtingsfietspad langs één kant van de Pontweg, langs de andere kant van de parkeerplaatsen, in het verlengde van het stukje tweerichtingsfietspad dat er al ligt in het begin van de Pontweg aan het kruispunt met de N41.
Dat tweerichtingsfietspad zal dan bovendien perfect aansluiten aan het nieuwe geasfalteerde pad langs de nieuwe binnendijk van het Groot Broek.
Dat bereik je niet met wat signalisatie! Over welke signalisatie gaat het trouwens? Wij hebben geen signalisatie gevraagd!
Dat bereik je evenmin met een fietsstraat! Ook dat hebben we niet gevraagd! Bovendien zou een fietsstraat speciaal moeten ingericht worden, waardoor het duidelijk is dat de straat vooral door fietsers gebruikt wordt. Gaat men de Pontweg dan volledig herinrichten? Nu ziet de straat er zeker niet uit als een fietsstraat, met op het einde de parkeerplaats is voor een honderdtal auto's!
Ik zie het nog altijd niet goed aflopen ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 28-04-2020 07:12:54 Onderwerp: |
|
|
|
|
Om zeer duidelijk te maken wat we bedoelen, hebben we op 24 april 2020 de volgende e-mail verstuurd naar onze schepen van mobiliteit en naar onze fietsambtenaar:
Citaat: |
Geachte ...
We (Fietsersbond Temse) bewonderen de positieve ingesteldheid van onze fietsambtenaar, maar we blijven toch met vragen zitten over die signalisatie en die fietsstraat op de Pontweg in Elversele.
Het is onze bedoeling om fietsers ver weg te houden van de parkeerplaatsen van 'De Koolputten'. Het asfalt ligt er dikwijls bezaaid met kiezelsteentjes van de parkeerplaatsen. Dat is minstens onaangenaam om over te rijden, maar erger is mogelijk (lekke banden, onderuitschuiven, ...). De achteruitrijdende auto's uit de dwarse parkeerplaatsen vormen bovendien een gevaar voor passerende fietsers. Op de brede Pontweg zelf ontwikkelen autobestuurders soms een gevaarlijke onaangepaste snelheid voor de fietsers die daar ook rijden. De ongevallen die daar al gebeurd zijn spreken voor zich.
Daarom vraagt Fietsersbond Temse én Fietsersbond Hamme-Waasmunster een afgescheiden tweerichtingsfietspad vanaf 'De Koolputten' tot op de N41. Zie onze vorige e-mail met foto's van 17 april 2020.
Vanaf 'De Koolputten' kan dat verwezenlijkt worden op de nieuw aangelegde binnendijk, tot die binnendijk de Pontweg verlaat. Het tweerichtingsfietspad kan daar de binnendijk met een zachte helling verlaten om samen met het geasfalteerde pad naast de binnendijk aan te sluiten op de Pontweg. Met deze ingreep vermijden fietsers de parkeerplaatsen.
Vanaf de aansluiting van het geasfalteerde pad naast de nieuwe binnendijk aan de Pontweg, kan langs de westzijde van de Pontweg een afgescheiden tweerichtingsfietspad aangelegd worden, dat aansluit bij het tweerichtingsfietspad van de N41.
Dat tweerichtingsfietspad op de Pontweg zelf is wel degelijk mogelijk. Met de betonstrook (zogenaamd "fietspad", zie vorige e-mail) inbegrepen, is de Pontweg 9,23 à 9,34 meter breed. Zelf gemeten. De aanbevolen breedte van een tweerichtingsfietspad is 2,50 meter, met een tussenstrook van 1 meter van de rijbaan verwijderd (Vademecum Fietsvoorzieningen). De nodige breedte van een rijstrook voor autoverkeer bij 30km/u (zoals in de voorziene fietsstraat) is 2,80 meter (Dienstorder MOW/AWV/2012/4 van 26 maart 2012). Twee rijstroken, een tussenstrook en een tweerichtingsfietspad hebben dan samen een breedte van 9,10 meter. Dat is nog altijd minder dan de totale breedte van de Pontweg. Het autoverkeer moet dan wel gebruik maken van de betonstrook, maar als men fietsers daarop laat rijden, moet dat zeker met auto's lukken.
Signalisatie kan niets verhelpen aan de kiezelsteentjes, noch aan de gevaren van de dwarse parkeerplaatsen of van de overdreven snelheden. En als de brede auto-boulevard, die de Pontweg nu is, een fietsstraat wordt, zal die dan helemaal heringericht worden om er als een fietsstraat uit te zien? Kan een dergelijke brede auto-boulevard, met op het einde parkeerplaatsen voor een honderdtal auto's, ooit een echte fietsstraat worden?
Als deze auto-boulevard "omgevormd" wordt tot een fietsstraat door middel van enkele verkeersbordjes en wat verf op het wegdek, vrees ik dat Fietsersbond Temse en Fietsersbond Hamme-Waasmunster met zwarte vlaggen en rouwbanden zullen aanwezig zijn bij de inhuldiging.
We blijven wat op onze honger zitten ... Misschien moeten we inderdaad eens vergaderen via een digitaal kanaal.
Met vriendelijke groeten,
... |
Onze fietsambtenaar had in haar antwoord immers voorgesteld om via een digitaal kanaal te vergaderen, omdat het nu moeilijk is om 'face-to-face' te communiceren. Maar tot nu toe is op deze laatste e-mail van ons geen antwoord gekomen. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 19-08-2021 16:18:38 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
In afwachting van een definitieve oplossing zouden flexipaaltjes geplaatst worden om fietsers te beschermen. |
(Zie hierboven.)
Die paaltjes zouden dus hier moeten komen, in het verlengde van de betonnen jerseys.
... |
(Zie hierboven.)
Vandaag, donderdag 19 augustus 2021, merk ik dat die "flexipaaltjes" geplaatst zijn in het verlengde van de betonnen jerseys.
Het fietspad van de N41 is eindelijk doorgetrokken op de Pontweg naar de Mirabrug. Fietsers zijn eindelijk afgeschermd van het gemotoriseerd verkeer op de rijbaan van de Pontweg. Dit had eigenlijk bij de heraanleg moeten gebeuren, maar toen was men fietsers, evenals het ongeval van 31 augustus 2018, weer eens "vergeten".
Het is wel geen echt fietspad, want het pad is aangeduid met een verkeersbord D10. Fietsers en voetgangers moeten dus respect hebben voor elkaar, en alle bromfietsers zijn verboden! Die moeten op de rijbaan rijden. Maar daar kunnen we mee leven.
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
De oversteekplaats voor fietsers even verder, zal dan (gelukkig!) helemaal overbodig worden. Het stukje half geschilderd fietspad aan de overkant (gelukkig!) eveneens (zie deze vroegere foto).
... |
(Zie hierboven.)
Die fietsoversteekplaats is inderdaad weg geverfd, evenals de wegmarkering van de vroegere stukjes fietspad, de twee evenwijdige witte onderbroken strepen.
Het nieuwe pad is wat breder dan het vroegere gemarkeerde fietspad. Er is ongeveer 2,70 meter tussen de paaltjes en de graskant.
Juist voor het begin van het "jaagpad" dat achter de nieuwe binnendijk naar Sombeke loopt, versmalt het pad tot ongeveer 1,90 meter. Aan die versmalling wordt op de rijbaan een soort verhoogde vluchtheuvel aangelegd. Men is er nog aan bezig.
Waarschijnlijk om de snelheid van het gemotoriseerd verkeer te temperen?
Ter hoogte van het begin van dat "jaagpad" is de rij paaltjes onderbroken. Dat "jaagpad" moet immers toegankelijk zijn voor de voertuigen van de Vlaamse Waterweg, hulpdiensten, en dergelijke.
Het afgeschermde pad loopt door tot tegen de durmedijk. Daar staat een stopbord B5 en een stopstreep.
Die zullen wel aangebracht zijn "voor de veiligheid", maar eigenlijk mag dat niet, want in artikel 8.3 van het reglement voor de wegbeheerder staat :
Citaat: |
8.3 Verkeersbord B5. Stoppen en voorrang verlenen.
1° Dit verkeersbord mag slechts geplaatst worden :
a) indien, ingevolge de plaatsgesteldheid, het uitzicht zodanig beperkt is dat de bestuurders geen voorrang zouden kunnen verlenen zonder te moeten stoppen;
... |
Het uitzicht op de bestuurders waaraan voorrang moet verleend worden is hier uitstekend. Hier zou dus eigenlijk een voorrangsbord B1 moeten staan met haaientanden, in plaats van een B5 met een stopstreep ... Maar dit is al grondgebied Waasmunster, dus niet meer onze "bevoegdheid" .
Zoals je merkt, staan hier nog geen paaltjes als afscherming van het pad. Dat komt omdat men daar nog mee bezig is.
Nog eventjes, en dan staan de paaltjes tot hier .
Dit is ontegensprekelijk een verbetering voor de veiligheid van fietsers. Bovendien hoeven ze niet meer over de kiezels te rijden, die van de autoparkeerplaatsen op de rijbaan geprojecteerd worden.
Het pad is hier niet zo breed, en het moet gedeeld worden met voetgangers, maar de breedte van de weg legt beperkingen op. Voetgangers kunnen ook nog altijd op de naastliggende dijk wandelen, waar ze zeer waarschijnlijk helemaal geen last zullen hebben van fietsers. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
luk
Geregistreerd op: 10 Mei 2017 Berichten: 103
|
|
|
|
|
Geplaatst: 20-08-2021 08:56:48 Onderwerp: |
|
|
|
|
Dat is goed nieuws! |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 21-08-2021 20:01:43 Onderwerp: |
|
|
|
|
Alle paaltjes zijn nu geplaatst. Ze sluiten wel degelijk aan bij de betonnen jerseys aan de N41.
De "vluchtheuvel" is een lichte rijbaanversmalling op de plaats waar ook het pad voor fietsers en voetgangers versmalt.
De paaltjes staan nu op de volledige lengte van de Pontweg, vanaf de N41 bijna tot aan de Koolputten en de Mirabrug.
Ze zijn nu geplaatst tot aan het stopteken.
En het zijn wel degelijk flexipaaltjes .
Maar dit is verboden!
Zelfs bromfietsen klasse A, zals deze (nummerplaat begint met SA), mogen geen gebruik maken van een pad dat aangeduid is met een verkeersbord D10.
Het wordt voor bromfietsers eigenlijk niet gemakkelijk gemaakt. Het tweerichtingsfietspad op de N41 moet gebruikt worden door alle bromfietsers. Op de N41 is de toegelaten snelheid 70km/u, dus ook bromfietsers klasse B moeten op het fietspad. Dat staat trouwens al lang aangeduid als je van de rotonde komt en naar de Pontweg rijdt (zie ook hier).
Maar zo gauw dat fietspad de N41 verlaat, staat er een bord D10 en moeten alle bromfietsers op de rijbaan verder rijden.
Bromfietsers moeten dus links van de betonnen jerseys rijden om hun weg te vervolgen!
In de omgekeerde rijrichting hebben bromfietsers het nog moeilijker. Ze mogen bij het naderen van de N41 niet links van de betonnen jerseys gaan rijden, want ook hier staat een D10 die het pad voorbehoudt enkel voor voetgangers en fietsers!
En rechts van de betonnen jerseys mogen ze ook niet rijden, want dat wordt verboden door een C1!
Bomfietsers moeten dus de rode pijlen op het baken volgen, rechts omheen het graspleintje rijden en dan links afslaan op de N41! Op deze wijze kunnen ze reglementair op het tweerichtingsfietspad terecht komen, maar ...
... dat tweerichtingsfietspad langs de linkerkant van de N41 is niet aangeduid als fietspad voor alle bromfietsen met een verkeersbord D7!
Het mag dus wettelijk niet gebruikt worden, ook niet door fietsers! Het plaatsen van een dergelijk verkeersbord is natuurlijk de verantwoordelijk van de wegbeheerder van de N41, het Vlaamse gewest.
Met dit alles is blijkbaar geen rekening gehouden bij de plaatsing van de bordjes D10 ...
Ik vraag mij af, of er ook geen bordjes D10 moeten geplaatst worden in beide richtingen op dit paaltjespad, waar het "jaagpad" van de binnendijk aansluit op de Pontweg.
Hoe kunnen bromfietsers klasse A en fietsers die uit dit "jaagpad" komen anders weten dat dit gedeelte van de openbare weg voorbehouden is voor fietsers en voetgangers, en dat in beide richtingen?
Om in orde te zijn met de wegcode moet er dus nog wel wat aangepast worden. Ik zou het veiliger vinden, vooral voor bromfietsers, om een fietspad te maken van het gedeelte naast de betonnen jerseys nabij de N41, en het deel van de openbare weg dat voorbehouden is voor fietsers en voetgangers te beperken tot het gedeelte dat afgebakend is met flexipaaltjes.
(Aanpassing op 11-11-2021: Tikfoutje verbeterd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 11-11-2021 18:43:09; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|