Het is nu 27-11-2024 01:52:27
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 28-04-2020 07:12:54    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Om zeer duidelijk te maken wat we bedoelen, hebben we op 24 april 2020 de volgende e-mail verstuurd naar onze schepen van mobiliteit en naar onze fietsambtenaar:
Citaat:
Geachte ...


We (Fietsersbond Temse) bewonderen de positieve ingesteldheid van onze fietsambtenaar, maar we blijven toch met vragen zitten over die signalisatie en die fietsstraat op de Pontweg in Elversele.

Het is onze bedoeling om fietsers ver weg te houden van de parkeerplaatsen van 'De Koolputten'. Het asfalt ligt er dikwijls bezaaid met kiezelsteentjes van de parkeerplaatsen. Dat is minstens onaangenaam om over te rijden, maar erger is mogelijk (lekke banden, onderuitschuiven, ...). De achteruitrijdende auto's uit de dwarse parkeerplaatsen vormen bovendien een gevaar voor passerende fietsers. Op de brede Pontweg zelf ontwikkelen autobestuurders soms een gevaarlijke onaangepaste snelheid voor de fietsers die daar ook rijden. De ongevallen die daar al gebeurd zijn spreken voor zich.

Daarom vraagt Fietsersbond Temse én Fietsersbond Hamme-Waasmunster een afgescheiden tweerichtingsfietspad vanaf 'De Koolputten' tot op de N41. Zie onze vorige e-mail met foto's van 17 april 2020.

Vanaf 'De Koolputten' kan dat verwezenlijkt worden op de nieuw aangelegde binnendijk, tot die binnendijk de Pontweg verlaat. Het tweerichtingsfietspad kan daar de binnendijk met een zachte helling verlaten om samen met het geasfalteerde pad naast de binnendijk aan te sluiten op de Pontweg. Met deze ingreep vermijden fietsers de parkeerplaatsen.

Vanaf de aansluiting van het geasfalteerde pad naast de nieuwe binnendijk aan de Pontweg, kan langs de westzijde van de Pontweg een afgescheiden tweerichtingsfietspad aangelegd worden, dat aansluit bij het tweerichtingsfietspad van de N41.

Dat tweerichtingsfietspad op de Pontweg zelf is wel degelijk mogelijk. Met de betonstrook (zogenaamd "fietspad", zie vorige e-mail) inbegrepen, is de Pontweg 9,23 à 9,34 meter breed. Zelf gemeten. De aanbevolen breedte van een tweerichtingsfietspad is 2,50 meter, met een tussenstrook van 1 meter van de rijbaan verwijderd (Vademecum Fietsvoorzieningen). De nodige breedte van een rijstrook voor autoverkeer bij 30km/u (zoals in de voorziene fietsstraat) is 2,80 meter (Dienstorder MOW/AWV/2012/4 van 26 maart 2012). Twee rijstroken, een tussenstrook en een tweerichtingsfietspad hebben dan samen een breedte van 9,10 meter. Dat is nog altijd minder dan de totale breedte van de Pontweg. Het autoverkeer moet dan wel gebruik maken van de betonstrook, maar als men fietsers daarop laat rijden, moet dat zeker met auto's lukken.

Signalisatie kan niets verhelpen aan de kiezelsteentjes, noch aan de gevaren van de dwarse parkeerplaatsen of van de overdreven snelheden. En als de brede auto-boulevard, die de Pontweg nu is, een fietsstraat wordt, zal die dan helemaal heringericht worden om er als een fietsstraat uit te zien? Kan een dergelijke brede auto-boulevard, met op het einde parkeerplaatsen voor een honderdtal auto's, ooit een echte fietsstraat worden?

Als deze auto-boulevard "omgevormd" wordt tot een fietsstraat door middel van enkele verkeersbordjes en wat verf op het wegdek, vrees ik dat Fietsersbond Temse en Fietsersbond Hamme-Waasmunster met zwarte vlaggen en rouwbanden zullen aanwezig zijn bij de inhuldiging.

We blijven wat op onze honger zitten ... Misschien moeten we inderdaad eens vergaderen via een digitaal kanaal.


Met vriendelijke groeten,
...

Onze fietsambtenaar had in haar antwoord immers voorgesteld om via een digitaal kanaal te vergaderen, omdat het nu moeilijk is om 'face-to-face' te communiceren. Maar tot nu toe is op deze laatste e-mail van ons geen antwoord gekomen.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 31-05-2020 07:28:08    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Tussen haakjes: dat kiezeltjes gevaarlijk zijn voor fietsers wordt bewezen door dit ongeval.

Dat toont de zieligheid aan van enkele reacties op facebook.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 08-06-2020 15:30:38    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Naar het schijnt zou de Pontweg toch geen fietsstraat worden ... Gelukkig maar! Zou dat komen door onze e-mail van 24 april 2020 Hihi Vraag

Men denkt na over een andere veilige oplossing voor fietsers ... (Wij hebben die al, hier!)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 29-09-2020 09:41:43    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op onze laatste vergadering met de mobiliteitsdienst van Temse, op woensdag 23 september 2020, hebben we vernomen dat er plannen gemaakt worden om een fietspad op de Pontweg aan te leggen zoals wij het ook in gedachte hadden!

Zou er dan toch eindelijk eens iets gemaakt worden voor fietsers zoals wij het voorstellen?

Er is wel nog onderzoek nodig door de Vlaamse Waterweg. Daarbij dient nog onderhandeld te worden met Waasmunster. Een groot gedeelte van het fietspad komt immers op grondgebied Waasmunster.

In afwachting van een definitieve oplossing zouden flexipaaltjes geplaatst worden om fietsers te beschermen.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 20-10-2020 19:04:58    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Zou er dan toch eindelijk eens iets gemaakt worden voor fietsers zoals wij het voorstellen?
...
(Zie hierboven.)

Vanaf de Mirabrug, aan de Koolputten, zou het fietspad langs de Pontweg dan hier op de dijk beginnen (grondgebied Waasmunster).



Ter hoogte van de toegang tot het Groot Broek zou het fietspad dan afzakken van de dijk naar de rand van de Pontweg.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 29-10-2020 18:56:11    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
In afwachting van een definitieve oplossing zouden flexipaaltjes geplaatst worden om fietsers te beschermen.
(Zie hierboven.)

Die paaltjes zouden dus hier moeten komen, in het verlengde van de betonnen jerseys.



De oversteekplaats voor fietsers even verder, zal dan (gelukkig!) helemaal overbodig worden. Het stukje half geschilderd fietspad aan de overkant (gelukkig!) eveneens (zie deze vroegere foto).



Het fietspad blijft dan een tweerichtingsfietspad rechts van de rijbaan in de richting naar de Mirabrug (dus links van de rijbaan op de foto hierboven en hieronder).

Hopelijk kunnen er al paaltjes geplaatst worden tot aan de toegang tot de nieuwe "fietsweg" door het Groot Broek (zie ook deze vroegere foto).



Verder naar de Mirabrug toe wordt het grondgebied Waasmunster. Hopelijk komt er ook beweging van die kant?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 15-01-2021 15:43:28    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op onze vergadering met de mobiliteitsdienst op woensdag 13 januari 2021, is gezegd dat 'op korte termijn' een voorlopige afbakening zal geplaatst worden om fietsers op de Pontweg af te schermen van het verkeer op de rijbaan.

Waarschijnlijk zal dat een rij paaltjes worden, vanaf de N41 tot waar de weg begint die de binnendijk volgt. Het plan is om vanaf daar met een langzame helling de nieuwe dijk te bestijgen en op die dijk verder te fietsen tot aan de Mirabrug.

Er moeten wel nog wat onderhandelingen gevoerd worden met de gemeente Waasmunster.

Het is de bedoeling dat daar op langere termijn een degelijk fietspad aangelegd wordt.

Dat zal dus ongeveer worden zoals ik het voorstelde Goed zo!.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 19-08-2021 16:18:38    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
Jozef Van Breuseghem schreef:
...
In afwachting van een definitieve oplossing zouden flexipaaltjes geplaatst worden om fietsers te beschermen.
(Zie hierboven.)

Die paaltjes zouden dus hier moeten komen, in het verlengde van de betonnen jerseys.


...
(Zie hierboven.)

Vandaag, donderdag 19 augustus 2021, merk ik dat die "flexipaaltjes" geplaatst zijn in het verlengde van de betonnen jerseys.



Het fietspad van de N41 is eindelijk doorgetrokken op de Pontweg naar de Mirabrug. Fietsers zijn eindelijk afgeschermd van het gemotoriseerd verkeer op de rijbaan van de Pontweg. Dit had eigenlijk bij de heraanleg moeten gebeuren, maar toen was men fietsers, evenals het ongeval van 31 augustus 2018, weer eens "vergeten".

Het is wel geen echt fietspad, want het pad is aangeduid met een verkeersbord D10. Fietsers en voetgangers moeten dus respect hebben voor elkaar, en alle bromfietsers zijn verboden! Die moeten op de rijbaan rijden. Maar daar kunnen we mee leven.

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
De oversteekplaats voor fietsers even verder, zal dan (gelukkig!) helemaal overbodig worden. Het stukje half geschilderd fietspad aan de overkant (gelukkig!) eveneens (zie deze vroegere foto).


...
(Zie hierboven.)

Die fietsoversteekplaats is inderdaad weg geverfd, evenals de wegmarkering van de vroegere stukjes fietspad, de twee evenwijdige witte onderbroken strepen.



Het nieuwe pad is wat breder dan het vroegere gemarkeerde fietspad. Er is ongeveer 2,70 meter tussen de paaltjes en de graskant.

Juist voor het begin van het "jaagpad" dat achter de nieuwe binnendijk naar Sombeke loopt, versmalt het pad tot ongeveer 1,90 meter. Aan die versmalling wordt op de rijbaan een soort verhoogde vluchtheuvel aangelegd. Men is er nog aan bezig.



Waarschijnlijk om de snelheid van het gemotoriseerd verkeer te temperen?

Ter hoogte van het begin van dat "jaagpad" is de rij paaltjes onderbroken. Dat "jaagpad" moet immers toegankelijk zijn voor de voertuigen van de Vlaamse Waterweg, hulpdiensten, en dergelijke.



Het afgeschermde pad loopt door tot tegen de durmedijk. Daar staat een stopbord B5 en een stopstreep.



Die zullen wel aangebracht zijn "voor de veiligheid", maar eigenlijk mag dat niet, want in artikel 8.3 van het reglement voor de wegbeheerder staat Lees :
Citaat:
8.3 Verkeersbord B5. Stoppen en voorrang verlenen.

Dit verkeersbord mag slechts geplaatst worden :
a) indien, ingevolge de plaatsgesteldheid, het uitzicht zodanig beperkt is dat de bestuurders geen voorrang zouden kunnen verlenen zonder te moeten stoppen;
...

Het uitzicht op de bestuurders waaraan voorrang moet verleend worden is hier uitstekend. Hier zou dus eigenlijk een voorrangsbord B1 moeten staan met haaientanden, in plaats van een B5 met een stopstreep ... Maar dit is al grondgebied Waasmunster, dus niet meer onze "bevoegdheid" Hihi.

Zoals je merkt, staan hier nog geen paaltjes als afscherming van het pad. Dat komt omdat men daar nog mee bezig is.



Nog eventjes, en dan staan de paaltjes tot hier Knipoog.

Dit is ontegensprekelijk een verbetering voor de veiligheid van fietsers. Bovendien hoeven ze niet meer over de kiezels te rijden, die van de autoparkeerplaatsen op de rijbaan geprojecteerd worden.

Het pad is hier niet zo breed, en het moet gedeeld worden met voetgangers, maar de breedte van de weg legt beperkingen op. Voetgangers kunnen ook nog altijd op de naastliggende dijk wandelen, waar ze zeer waarschijnlijk helemaal geen last zullen hebben van fietsers.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

luk





Geregistreerd op: 10 Mei 2017
Berichten: 103

     
Bericht Geplaatst: 20-08-2021 08:56:48    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Dat is goed nieuws!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 21-08-2021 20:01:43    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Alle paaltjes zijn nu geplaatst. Ze sluiten wel degelijk aan bij de betonnen jerseys aan de N41.



De "vluchtheuvel" is een lichte rijbaanversmalling op de plaats waar ook het pad voor fietsers en voetgangers versmalt.



De paaltjes staan nu op de volledige lengte van de Pontweg, vanaf de N41 bijna tot aan de Koolputten en de Mirabrug.



Ze zijn nu geplaatst tot aan het stopteken.



En het zijn wel degelijk flexipaaltjes Knipoog.



Maar dit is verboden!



Zelfs bromfietsen klasse A, zals deze (nummerplaat begint met SA), mogen geen gebruik maken van een pad dat aangeduid is met een verkeersbord D10.

Het wordt voor bromfietsers eigenlijk niet gemakkelijk gemaakt. Het tweerichtingsfietspad op de N41 moet gebruikt worden door alle bromfietsers. Op de N41 is de toegelaten snelheid 70km/u, dus ook bromfietsers klasse B moeten op het fietspad. Dat staat trouwens al lang aangeduid als je van de rotonde komt en naar de Pontweg rijdt (zie ook hier).



Maar zo gauw dat fietspad de N41 verlaat, staat er een bord D10 en moeten alle bromfietsers op de rijbaan verder rijden.



Bromfietsers moeten dus links van de betonnen jerseys rijden om hun weg te vervolgen!

In de omgekeerde rijrichting hebben bromfietsers het nog moeilijker. Ze mogen bij het naderen van de N41 niet links van de betonnen jerseys gaan rijden, want ook hier staat een D10 die het pad voorbehoudt enkel voor voetgangers en fietsers!



En rechts van de betonnen jerseys mogen ze ook niet rijden, want dat wordt verboden door een C1!
Bomfietsers moeten dus de rode pijlen op het baken volgen, rechts omheen het graspleintje rijden en dan links afslaan op de N41! Op deze wijze kunnen ze reglementair op het tweerichtingsfietspad terecht komen, maar ...

... dat tweerichtingsfietspad langs de linkerkant van de N41 is niet aangeduid als fietspad voor alle bromfietsen met een verkeersbord D7!



Het mag dus wettelijk niet gebruikt worden, ook niet door fietsers! Het plaatsen van een dergelijk verkeersbord is natuurlijk de verantwoordelijk van de wegbeheerder van de N41, het Vlaamse gewest.

Met dit alles is blijkbaar geen rekening gehouden bij de plaatsing van de bordjes D10 Hihi ...

Ik vraag mij af, of er ook geen bordjes D10 moeten geplaatst worden in beide richtingen op dit paaltjespad, waar het "jaagpad" van de binnendijk aansluit op de Pontweg.




Hoe kunnen bromfietsers klasse A en fietsers die uit dit "jaagpad" komen anders weten dat dit gedeelte van de openbare weg voorbehouden is voor fietsers en voetgangers, en dat in beide richtingen?

Om in orde te zijn met de wegcode moet er dus nog wel wat aangepast worden. Ik zou het veiliger vinden, vooral voor bromfietsers, om een fietspad te maken van het gedeelte naast de betonnen jerseys nabij de N41, en het deel van de openbare weg dat voorbehouden is voor fietsers en voetgangers te beperken tot het gedeelte dat afgebakend is met flexipaaltjes.


(Aanpassing op 11-11-2021: Tikfoutje verbeterd.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 11-11-2021 18:43:09; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 14-10-2021 14:43:08    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

In het huis-aan-huisblad van N-VA van oktober 2021 wordt gepronkt met deze afgescheiden weg voor fietsers en voetgangers, tussen de N41 en de durmedijk.



Ik lees daarin:
Citaat:
... de rijbaan is via een verkeerseiland versmald ...

Maar als ik enkele stapjes achteruit zet om deze foto te nemen, ...



... versmalt de rijbaan inderdaad even ter hoogte van het verkeerseiland, maar daarachter verbreedt de rijbaan en versmalt daarentegen de 'veilige fietsvoorziening'.

De auto's moeten natuurlijk eerst hun plaats krijgen volgens het omgekeerde STOP-principe Triest ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 11-11-2021 18:57:53    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De gemeente Temse heeft onze opmerking over de bromfietsers op deze fietscorridor nabij de N41 doorgegeven aan AWV, maar totaal anders dan wij het gevraagd hebben!

Wat we gevraagd hebben kun je hierboven lezen, vanaf:
Jozef Van Breuseghem schreef:
Het wordt voor bromfietsers eigenlijk niet gemakkelijk gemaakt. ...

Op het einde staat het in het kort samengevat:
Jozef Van Breuseghem schreef:
... Ik zou het veiliger vinden, vooral voor bromfietsers, om een fietspad te maken van het gedeelte naast de betonnen jerseys nabij de N41, en het deel van de openbare weg dat voorbehouden is voor fietsers en voetgangers te beperken tot het gedeelte dat afgebakend is met flexipaaltjes.

Dat fietspad, toegelaten voor bromfietsers, kun je daar alleen "maken" door verkeersborden D7 aan te brengen aan het gedeelte dat afgebakend is met jerseys, in de plaats van de verkeersborden D10 die er nu staan.

Zo simpel is dat! Maar de gemeente Temse heeft als volgt onze opmerking doorgespeeld aan het Agentschap Wegen en Verkeer, volgens de voorbereiding op ons overleg met de mobiliteitsdienst op 10 november 2021:
Citaat:
Signalisatie Koolputten
De gemeente ontving de opmerking vanuit de Fietsersbond dat bromfietsers en speedpedelecs het fietspad niet mogen volgen ter hoogte van de vrachtwagendoorsteek aan de N41 en daar de gewestweg over moeten steken. Aangezien het niet de bedoeling is om dit type weggebruikers vlak na de tunnel de gewestweg over te laten steken en er een veilig alternatief beschikbaar is aan de rotonde, kan dit verholpen worden door de signalisatie aan te passen. De Fietsersbond stelde een onderbord M14 voor:

-
Het Agentschap Wegen en verkeer zal voor een conforme signalisatie zorgen.

Wij hebben tijdens ons vorig overleg met de mobiliteitsdienst op 22 september 2021 nooit gesproken van "de gewestweg oversteken" en evenmin hebben wij voorgesteld om een onderbord M14 aan te brengen. Dat kan trouwens gewoonweg niet bij een verkeersbord D10, omdat dat verkeersbord juist bromfietsers verbiedt! In het verslag van dat overleg op 22 september 2021 staat hierover trouwens het volgende:
Citaat:
Het afgeschermd pad voor fietsers en voetgangers tussen de N41 en de Mirabrug is een mooie verwezenlijking, maar het fietspad op de N41 links van de rijbaan is niet aangeduid (voor AWV?) en bromfietsers en speed pedelecs hebben een probleem in de richting naar de N41.

En het schepencollege heeft daarop op 4 oktober 2021 geantwoord:
Citaat:
Deze vraag wordt eveneens doorgegeven aan AWV op het volgende overleg.

Onze vraag is dan wel op een rare wijze doorgegeven aan AWV Hihi!

Natuurlijk hebben we dat gemeld op het overleg van 10 november 2021 met de mobiliteitsdienst, met de hoop dat AWV echt voor een "conforme signalisatie" zal zorgen, en daarbij niet ingaat op het voorstel van de gemeente dat zogezegd van ons zou komen! Als de signalisatie toch niet "conform" gebeurt, dan laten we vanzelfsprekend opnieuw van ons horen!
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 20-11-2021 21:48:02    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Omdat de gemeente Temse onze opmerking fout heeft doorgegeven aan AWV, Hebben we nogmaals goed verklaard wat we juist bedoelen. Daarom is deze e-mail verstuurd met als onderwerp 'Fietscorridor N41 - Mirabrug' naar onze schepen van mobiliteit en naar de dienst mobiliteit:

Citaat:
Geachte ...

Uit het antwoord op onze vragen voor het vorige overleg op woensdag 10 november 2021 (e-mail van 8 november 2021), blijkt dat ons voorstel voor bromfietsers nabij de N41 niet helemaal juist aan AWV is overgemaakt (punt 3). Daarom willen we ons voorstel nog eens duidelijk uitleggen.

Komende van de N41, moeten bromfietsers op deze plaats het fietspad verlaten wegens de D10, en dus links van de betonnen jerseys verder naar de Mirabrug rijden.

Dat kan opgelost worden door deze D10 te vervangen door eenD7. Bromfietsers kunnen dan het fietspad blijven volgen tot aan het begin van de flexipaaltjes. Daar staat immers weer een D10.

Vanaf de flexipaaltjes rijden bromfietsers dus niet meer op de "fietscorridor", voorbehouden voor fietsers en voetgangers, maar op de rijbaan.

In de omgekeerde rijrichting, naar de N41, mogen bromfietsers op de rijbaan aan het einde van de flexipaaltjes niet links van de betonnen jerseys verder rijden.

Want ook daar staat een D10.

Door deze D10 te vervangen door een D7 is ook dat opgelost.
Zoniet mogen bromfietsers evenmin rechtdoor rijden, want daar staat eenC1 rechts van de rijbaan.

Bromfietsers zouden dan rechts van het driehoekig grasveldje naar de N41 moeten rijden, om dan langs hier ...

... naar het tweerichtingsfietspad van de N41 te rijden (zonder de N41 over te steken!).
Dat kan dus simpel en wettelijk vermeden worden, een onderbord M14 is niet nodig.

Eén opmerking nog: ook op deze plaats, na het kruispunt, moet het tweerichtingsfietspad richting rotonde Duivenhoek met een D7 aangeduid worden.

Maar dat is waarschijnlijk een taak voor AWV.

Met vriendelijke groeten,
...

Tussen haakjes, nog een losse opmerking. Het verkeersbord A7c dat de rijbaanversmalling aanduidt, duidt aan op welke wijze de rijbaan versmalt.



De fietscorridor versmalt daar ook, maar op de tegengestelde wijze. De fietscorridor versmalt aan de linkerkant.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 06-12-2021 19:21:53    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Onze e-mail van 20 november 2021 naar onze schepen van mobiliteit en naar de dienst mobiliteit heeft al wat resultaat als gevolg.

Komende van de N41 is het begin van de fietscorridor naast de betonnen jerseys nu aangeduid als een fietspad met een verkeersbordD7, en niet meer als een weg voorbehouden voor fietsers en voetgangers met een verkeersbordD10.



Daardoor kunnen nu ook bromfietsers zonder overtreding dit pad gebruiken rechts van de betonnen jerseys.

Komende van de fietscorridor is op de N41 ook het fietspad links van de rijbaan aangeduid met een D7.



Zowel fietsers als bromfietsers kunnen nu wettelijk dit fietspad aan de linkerkant van de rijbaan gebruiken.

Beide bovenstaande wijzigingen zijn aangebracht op de N41, dus door het Agentschap Wegen en Verkeer als wegbeheerder.

Maar als je de betonnen jerseys nadert vanaf de fietscorridor, dus richting N41, dan staat daar nog altijd het verkeersbord D10.



Waarschijnlijk is dit voor wegbeheerder gemeente Temse.

Dus hoewel dit gedeelte in de andere richting, vanaf de N41, een fietspad is, is het dat dus (nog) niet in deze richting, naar de N41. Het is bijgevolg nog altijd verboden aan bromfietsers om dit gedeelte te gebruiken, zie hierboven. Die moeten wettelijk nog altijd rechts achter het driehoekig grasveldje omrijden.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 19-01-2022 19:25:08    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Dat ene bordje D10 dat er nog staat is vernoemd tijdens onze overlegvergadering met de mobiliteitsdienst op woensdag 19 januari 2022. Dat zal nog vervangen worden door een D7.


(Aanpassing op 01-06-2023: Foute datum verbeterd.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 01-06-2023 19:24:00; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Elversele - N41 (Nieuwe Steenweg & Pontweg)

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 2 van 4 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005