|
De eerste okergele fietssuggestiestroken in Temse |
|
|
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
|
|
|
|
|
Geplaatst: 13-08-2016 21:17:14 Onderwerp: De eerste okergele fietssuggestiestroken in Temse |
|
|
|
|
Op het ingewikkelde kruispunt Kasteeldreef - Fonteinstraat - Sint-Jorisstraat - Parklaan zijn fietssuggestiestroken aangebracht tussen de Kasteeldreef en de Sint-Jorisstraat. Je kunt de verf nog ruiken ...
De fietssuggestiestroken beginnen ongeveer waar de wegen zich splitsen, zowel aan de kant van de Kasteeldreef, ...
... als aan de kant van de Sint-Jorisstraat, ...
... en ze lopen door over heel het kruispunt.
Het is opmerkelijk dat Temse voor de eerste keer een okergele kleur gebruikt om fietssuggestiestroken aan te duiden. De gemeente Temse volgt daarmee het dienstorder MOW/AWV/2014/15 van 17 oktober 2014 van het Agentschap Wegen en Verkeer.
Tot nu toe gebruikte Temse ook een rode kleur voor fietssuggestiestroken, zelfs enkele maanden geleden nog bij de herinrichting van het Luizemarktje, de rotonde van de Leie en de Leie zelf. Je vindt nog rode fietssuggestiestroken op de helling naar het station na het tunneltje aan de Guido Gezelleplaats. In Temse bestaat zelfs een rode fietssuggestiestrook dwars over de rijbaan op de Oude Heirbaan! Een rode kleur voor fietssuggestiestroken wordt al jaren afgeraden, ook door het Vademecum Fietsvoorzieningen, omdat er dan verwarring mogelijk is met fietspaden. Maar Temse is nogal eens zeer hardleers ... Zou Temse nu in de toekomst nog rood gebruiken voor fietssuggestiestroken?
Volgens het dienstorder van het AWV, en volgens het Vademecum Fietsvoorzieningen, kan ook een grijze kleur gebruikt worden voor fietssuggestiestroken. Dat heeft Temse gedaan in de Stationsstraat, de Kasteelstraat en de Dijkstraat. Daar kon het wel ...
Persoonlijk vind ik grijs beter dan okergeel, omdat okergeel nog altijd rood-achtig is en er nog steeds verwarring kan ontstaan tussen een suggestiestrook zonder enige wettige of verkeerskundige betekenis en een wettig fietspad. Maar wie ben ik tegenover al die "verkeerskundigen"?
Maar toch is weer niet alles zoals het hoort met deze nieuwe okergele fietssuggestiestroken.
- Vooreerst vraag ik mij af wat het nut of het doel is van deze fietssuggestiestroken op deze plaats? Ik kan niets bedenken. Wie kan mij wel een goede reden geven?
- Volgens de aanbevelingen van het Vademecum Fietsvoorzieningen moet een fietssuggestiestrook minstens 1,20m breed zijn. Deze okergele strookjes zijn amper 1 meter breed. Temse heeft het over het algemeen nogal moeilijk met de breedte van haar fietssuggestiestroken. Alleen in de Stationsstraat is Temse er in geslaagd om fietssuggestiestroken aan te brengen van minstens 1,20m breed.
- Volgens de aanbevelingen van het Vademecum Fietsvoorzieningen is het niet aan te raden om een middenstreep aan te brengen samen met fietssuggestiestroken. Het rijbaanversmallend effect gaat er door verloren en daarmee het snelheidsvertragend vermogen en de zin van de fietssuggestiestroken. Toch is dat hier gebeurd, zoals op veel plaatsen in Temse.
Ik herhaal dus mijn vraag: wat is het nut of het doel van deze fietssuggestiestroken?
Tussen haakjes: De gemeente Temse zegt in haar driemaandelijks informatieblad "Info Temse" van maart 2016 dat auto's of andere gemotoriseerde voertuigen op de suggestiestrook mogen parkeren. Op deze suggestiestroken mag dat evenwel niet, net zo min als op gelijk welke andere fietssuggestiestrook in Temse. Of hoe Temse de wegcode leert aan zijn automobilisten ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 1 |
Tijden zijn in GMT + 1 uur
|