|
Kan het kruispunt Hoogkamerstr/Schoolstr fietsveiliger? |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 11-11-2016 11:09:08 Onderwerp: |
|
|
|
|
Na onze eerste opmerking op 7 juni 2016, een eerste melding op het Meldpunt Fietspaden op 10 juni 2016, daarna onze officiële vraag op 27 juni 2016, en nog een tweede melding op het Meldpunt Fietspaden op 17 oktober 2016, zijn nu eindelijk ook de wettelijk verplichte voorrangsborden geplaatst op het Luizemarktje (de Edgard Tinelplaats) waar fietsers de voorrangsweg oversteken aan de verkeerslichten.
Door het plaatsen van deze voorrangsborden B1 (omgekeerde driehoek) hebben de haaientandjes ook een betekenis gekregen.
Let wel! Dit betekent NIET dat fietsers nu altijd voorrang moeten verlenen aan het verkeer op de rijbaan alvorens over te steken! Zolang de verkeerslichten werken hebben voorrangsborden namelijk geen enkele betekenis! Dit staat in artikel 6.3 van het verkeersreglement:
Citaat: |
6.3. Als de verkeerslichten op een bepaalde plaats werken gelden hier de verkeersborden betreffende de voorrang niet die op dezelfde weg geplaatst zijn.
... |
Die voorrangsborden moeten daar alleen staan voor het geval de verkeerslichten niet werken! Als het verkeerslicht voor fietsers op groen staat, moeten de links afslaande bestuurders op de rijbaan (vanuit de Hoogkamerstraat) altijd voorrang verlenen aan de overstekende fietsers!
Er is verder nog iets anders in orde gebracht op dit kruispunt, dat hier vroeger reeds opgemerkt is en dat we ook op 27 juni 2016 officieel gevraagd hebben aan het gemeentebestuur: het voetgangerslicht aan het lange zebrapad over de Hoogkamerstraat blijft nu langer op groen staan, zoals dat wettelijk moet. Dat zebrapad is ongeveer 21 meter lang en het verkeerslicht gaf minimaal slechts 10 seconden groentijd aan voetgangers om de rijbaan over te steken. Dat was niet zoals het bepaald is in het artikel 4.1 van het reglement voor de wegbeheerder:
Citaat: |
4.1. Voetgangerslichten.
...
Het vaste groene licht brandt minimaal gedurende een periode die de voetganger in staat stelt over te steken met een snelheid van 1,20 m/s.
... |
Met een snelheid van 1,20 m/s heb je 17,5 seconden nodig om 21 meter af te leggen. Nu blijft dat voetgangerslicht minimaal ongeveer 20 seconden op groen staan, dus ook dat is nu in orde . _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 07-04-2017 12:32:29 Onderwerp: |
|
|
|
|
Ik ben op iets opmerkzaam gemaakt door een van onze kernleden:
Jozef Van Breuseghem schreef: |
... Dit groene licht over de Schoolstraat komt drie seconden eerder dan het groene licht voor het gemotoriseerd verkeer dat uit de Hoogkamerstraat komt. Daarbij is er nog een redelijke afstand, vooraleer dat afslaand gemotoriseerd verkeer tot hier gekomen is. Bovendien knippert aan de overkant een oranje knipperlicht, zo lang het fietserslicht op groen staat. Persoonlijk vind ik dat het enkele seconden langer mocht knipperen, en dat er een fietssymbool op het oranje licht mocht staan, maar deze lichtenregeling met voorstart voor fietsers (en voetgangers) is zeker positief te noemen. ... |
(Zie hiervoor.)
Het is dan wel eigenaardig dat het verkeerslicht aan de andere kant van dit kruispunt, aan de oversteekplaats voor voetgangers over de Sint-Amelbergalaan, recht tegenover de schoolpoort, geen voorstart van drie seconden heeft, maar gelijktijdig groen wordt met het verkeerslicht voor het gemotoriseerd verkeer uit de Hoogkamerstraat.
Het zou voor voetgangers, en vooral voor schoolkinderen, heel wat veiliger zijn als ze ook drie seconden vroeger de rijbaan konden oversteken, vooraleer het gemotoriseerd verkeer uit de Hoogkamerstraat groen licht krijgt om af te slaan naar de oversteekplaats!
Daarom heb ik deze mail verstuurd naar onze schepen van mobiliteit, evenals naar de verantwoordelijken voor verkeer bij de politie en de gemeente.
Citaat: |
Geachte mevrouw schepen en verantwoordelijken voor verkeer in Temse,
Het is een goede en veilige maatregel om het verkeerslicht voor fietsers aan de Edgard Tinelplaats, voor het oversteken van het verlengde van de Schoolstraat, drie seconden vroeger groen licht te geven dan het verkeerslicht van het gemotoriseerd verkeer uit de Hoogkamerstraat. Het verkeerslicht voor voetgangers op het zebrapad ernaast heeft dezelfde veilige voorstart-regeling.
Maar het verkeerslicht voor voetgangers aan de andere kant van het kruispunt, voor het zebrapad over de Sint-Amelbergalaan recht tegenover de schoolpoort, heeft deze voorstart-regeling niet.
Dat verkeerslicht voor voetgangers krijgt pas groen licht gelijktijdig met het verkeerslicht voor het gemotoriseerd verkeer uit de Hoogkamerstraat.
Bij deze gelegenheid wil ik het opnemen voor voetgangers. Het zou hun veiligheid ten goede komen als dat verkeerslicht voor voetgangers met dezelfde cyclus zou werken als het verkeerslicht voor voetgangers aan de andere kant van het kruispunt. De voetgangers kunnen dan ook hier al drie seconden, of bijna vier meter van hun oversteekbeweging afgelegd hebben vooraleer het gemotoriseerd verkeer uit de Hoogkamerstraat afslaat naar het zebrapad.
Met vriendelijke groeten,
Jozef Van Breuseghem
Secretaris Fietsersbond afdeling Temse |
Het is alweer afwachten of dat resultaat zal opleveren. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 23-06-2017 18:29:51 Onderwerp: |
|
|
|
|
Onze voorzitter heeft nog iets eigenaardig opgemerkt met de verkeerslichten op de Edgard Tinelplaats, ditmaal met een fietsverkeerslicht.
Als je vanaf de Schoolstraat naar de Sint-Amelbergalaan fietst, gaat het fietsverkeerslicht minstens 5 seconden vroeger op rood dan het verkeerslicht voor de rijbaan voor het gemotoriseerd verkeer.
Nochtans staat het verkeerslicht voor fietsers meer dan 10 meter dichter bij het kruispunt dan het verkeerslicht voor het gemotoriseerd verkeer. Gezien deze 'voorsprong' voor fietsers, en de snelheidsbeperking tot 30 km/u voor alle rijdend verkeer, is in dit geval eerder een gelijktijdige overgang naar de rood-fase logisch en fietsvriendelijker: onnodige wachttijden voor fietsers wordt hiermee vermeden. Immers:
- De lengte van de oversteek naar de Sint-Amelbergalaan is voor fietsers ongeveer 20 meter. Tegen een fietssnelheid van 20km/u leg je deze afstand af in 3,6 seconden.
- Aangezien het verkeerslicht op de rijbaan zeker 10 meter meer naar achter staat, moet op de rijbaan zeker 30 meter afgelegd worden om het kruispunt over te steken. Tegen de maximum toegelaten snelheid van 30 km/u leg je deze afstand af in ... dezelfde 3,6 seconden.
Er is bijgevolg geen enkele reden om fietsers vroeger 'tegen te houden' dan de automobilisten en hen te beletten het kruispunt over te steken.
Tussen haakjes, op de vorige opmerking over het voetgangerslicht is nog geen reactie gekomen. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 07-04-2020 06:45:03 Onderwerp: |
|
|
|
|
Dit stond op zondag 5 april 2020 op de website van Het nieuwsblad (klik om te vergroten).
In Brussel kunnen dus blijkbaar de verkeerslichten op een honderdtal kruispunten in een mum van tijd aangepast worden, als coronamaatregel ten gunste van voetgangers en fietsers. In Temse daarentegen vragen wij al sinds 7 april 2017, dat is dus juist drie jaar geleden(!), een aanpassing van de voetgangerslichten aan het zebrapad over de Sint-Amelbergalaan op het Luizemarktje.
De gemeente Temse kon daar toen niet op ingaan omdat lichtenregeling een complexe materie is, en een studiebureau dan bijkomende simulaties moet doen. Hoe complex moet dat in Brussel dan wel niet geweest zijn? Dat studiebureau zal daar nogal een hoop simulaties moeten doen hebben, om al die verkeerslichten aan te passen ... ...
Wie gelooft die mensen nog?
Achteraf is Temse wel door de mand gevallen met haar drogredenen. En twee jaar later, in februari 2019, verklaarde de gemeente Temse dan zelf maar dat het gevaarlijk is aan dit zebrapad, maar de lichtenregeling is vandaag ( 7april 2020) nog altijd niet aangepast! _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|