Het is nu 16-04-2024 05:49:56
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Ontsluitingsweg Zaat - Kruispunt Leie/Cauwerbug.

    -> Temse - Cauwerburg Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6034
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 27-10-2018 18:25:13    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Nu de ontsluitingsweg tussen de Zaat en de rotonde van de Leie geopend is (de Tekenaarslaan), is de tijd aangebroken om aan onze bevoegde diensten te vragen waarom op hetzelfde fietspad een andere regeling geldt voor bromfietsen klasse B en speed pedelecs naargelang de rijrichting, zoals hierboven vroeger reeds is opgemerkt. Op 23 oktober 2018 heb ik daarom volgende mail verstuurd naar de diensten mobiliteit van onze politie en van ons gemeentebestuur.
Citaat:
Beste ...,
Geachte ...,


Mag ik wijzen op tegenstrijdigheden in Temse bij de aanduiding van fietspaden.

Het fietspad op Cauwerburg, tussen de rotonde van de Leie en de Orlaylaan, is op volgende wijze aangeduid:
  • Vanaf de Orlaylaan met een verkeersbord D7.

    Volgens artikel 9.1.2.2° van het verkeersreglement mogen bromfietsen klasse B en speed pedelecs dit fietspad gebruiken.

  • Vanaf de rotonde met een verkeersbord D9.

    Dat maakt hetzelfde fietspad verboden voor bromfietsen klasse B en speed pedelecs.

Hetzelfde doet zich voor op de rotonde van de Leie zelf.
  • Het nieuw fietspad op de Tekenaarslaan wordt aangeduid met een verkeersbord D7.

    Aan de rotonde van de Leie wordt daaraan niets gewijzigd door een ander verkeersbord.

    Volgens artikel 9.1.2.2° van het verkeersreglement mogen bromfietsen klasse B en speed pedelecs dit fietspad dus gebruiken langs de rotonde.

  • Maar als men deze rotonde nadert vanaf Cauwerburg, staat er een verkeersbord D9.

    Bromfietsen klasse B en speed pedelecs moeten hier dus het fietspad verlaten, maar eenmaal de rotonde voorbij is het fietspad opnieuw aangeduid met een verkeersbord D7.

    Voorbij de rotonde is het fietspad dus opnieuw toegelaten voor bromfietsen klasse B en speed pedelecs.

Ook het fietspad in de Hoogkamerstraat, tussen de N16 en de Grote Dweersstraat, is op een gelijkaardige wijze verschillend aangeduid naargelang de rijrichting.

Om welke reden mogen bromfietsen klasse B en speed pedelecs dezelfde fietspadgedeelten in de ene rijrichting gebruiken en in de andere rijrichting niet?


Met vriendelijke groeten,
...

Ik ben benieuwd of ik daarop ooit een antwoord zal ontvangen Hihi ... Ik zal het in alle geval ter sprake brengen op onze volgende vergadering met de mobiliteitsdienst.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6034
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 22-11-2018 18:50:14    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Onze fietsambtenaar heeft mij al de vraag gesteld waar dat verschil tussen D7en D9 te vinden is ... Ik heb nogmaals verwezen naar het artikel 9.1.2.2° van het verkeersreglement, waar zeer duidelijk staat dat bromfietsen klasse B en speed pedelecs enkel toegelaten zijn of verplicht worden bij een verkeersbord D7 of bij fietspadmarkeringen. Nooit bij een verkeersbord D9.
Citaat:
Daar waar de snelheid beperkt is tot 50 km per uur of minder, mogen de bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse B en speed pedelecs in dezelfde omstandigheden het fietspad aangeduid door het verkeersbord D7 of door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74 volgen, op voorwaarde dat zij de andere weggebruikers die zich hierop bevinden niet in gevaar brengen.

Wanneer een hogere snelheidsbeperking geldt, moeten de bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse B en speed pedelecs in dezelfde omstandigheden het fietspad aangeduid door het verkeersbord D7 of door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74 volgen, wanneer dit aanwezig en bruikbaar is.

Men is er dus toch mee bezig Hihi ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6034
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 14-01-2019 20:06:08    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Er is nog iets onopvallend gewijzigd op de rotonde van de Leie ...

Het verkeersbordje B1 (omgekeerde driehoek), dat stond op het einde van het fietspad van Cauwerburg, en de bijhorende haaientandjes ...



... zijn tijdens de aanleg van de Tekenaarslaan ...



... helemaal verdwenen en niet meer teruggeplaatst.



Ter herinnering: Normaal gesproken moeten bestuurders op de rijbaan voorrang verlenen aan fietsers, die op het einde van een fietspad dat fietspad verlaten om op de rijbaan verder te rijden. Maar de gemeente Temse had in april 2017 deze voorrang omgedraaid ten nadele van fietsers, door de plaatsing van dit voorrangsbord. We hebben daar toen tegen geprotesteerd, zonder resultaat ... In januari 2014 hadden we trouwens voorgesteld om het fietspad door te trekken tot tegen de rotonde, juist om dergelijke wantoestanden te vermijden! Ook tevergeefs!

Nu is daar geen einde meer aan dat fietspad, want het loopt nu verder langs de rotonde. Maar ...

  1. Wat nu met fietsers die hier het fietspad toch nog verlaten vóór de rotonde en langs de fietssuggestiestrook op de rijbaan verder rijden naar de rotonde? Die fietssuggestiestrook "suggereert" dat toch aan fietsers?

    Aangezien het fietspad nu verder loopt, moeten bestuurders op de rijbaan geen voorrang meer verlenen aan die fietsers. Die voeren nu immers een manoeuver uit, namelijk het (verder lopend!) fietspad verlaten om zich op de rijbaan te begeven. Juist nu zou dat voorrangsbord B1 dus wel van pas kunnen komen. Ofwel mag aan fietsers niet meer "gesuggereerd" worden om hier het fietspad te verlaten met die fietssuggestiestrook!

  2. Wat nu met fietsers die hier de toestand niet kennen, of die hier voor de eerste keer komen? Het verder lopend fietspad geeft immers de stellige indruk dat het fietspad verder de rotonde volgt, maar dat is niet zo!

    Wanneer deze fietsers naar de Leie willen rijden, en dus op de rotonde moeten komen, krijgen ze daartoe de mogelijkheid niet meer! Ze worden "afgeleid" naar de Tekenaarslaan!

    Er moet dus aan fietsers op de rotonde zelf de mogelijkheid geboden worden om daar het fietspad te verlaten naar de rotonde, door hier op de rotonde een afrit te voorzien en de boordsteen te verlagen. Eigenlijk ongeveer zoals we dat reeds in februari 2014 voorgesteld hebben zelfs vooraleer er sprake was van plannen van het fietspad langs de Tekenaarslaan!



Gaat de gemeente Temse dat doen, als "fietsvriendelijke gemeente" met hun logo Temse op de fiets? Wat denk je?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6034
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 18-02-2019 09:51:38    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op onze vergadering met de dienst mobiliteit van 28 januari 2019 is gezegd, dat het probleem met de slechte zichtbaarheid voor fietsers op de hoek van de rotonde met Cauwerburg, voorlopig niet kan opgelost worden. Evenmin als een betere toegang van het fietspad naar de rotonde.

Tja ... Vooraf niet genoeg nagedacht vanuit het standpunt van fietsers? Alles ontwerpen vooral voor nog meer auto's? Men ontwerpt nog altijd volgens het POTS-principe, in plaats van volgens het STOP-principe Triest ... Eerst tekent men de rijbaan voor de auto's (Persoonlijk vervoer). Pas daarna houdt men rekening met het Openbaar vervoer (als dat er is). Als er dan nog iets overschiet, is het voor de fietsers (Trappers) en de voetgangers (Stappers). Eigenlijk zou het dus omgekeerd moeten zijn in de bebouwde kom!
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6034
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 05-09-2019 19:55:36    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Door de aanpassing van verkeersborden voor fietsers op Cauwerburg, vlak bij de rotonde van de Leie, is de toestand ook licht gewijzigd tegenover vroeger voor bestuurders van bromfietsen klasse B en speed pedelecs, die vanaf de Tekenaarslaan naar Cauwerburg rijden.

Aan de Zaat, vóór de klim van de Tekenaarslaan begint, is het fietspad aangeduid met een verkeersbord D7.



Bijgevolg mogen bestuurders van bromfietsen klasse B en speed pedelecs dit fietspad volgen. Ze moeten dat niet omdat de snelheid hier beperkt is tot 50km/u. Aan de rotonde van de Leie gekomen staat geen enkel verkeersbord dat deze toestand op het fietspad wijzigt.



Maar juist in de gevaarlijke bocht van het fietspad naar Cauwerburg, staat plots een verkeersbord D9, zoals ook hier is opgemerkt.



Vanaf hier is het voor bestuurders van bromfietsen klasse B en speed pedelecs verboden om nog verder op het fietspad te rijden! Hier moeten ze dat dus verlaten en ... naar de overkant van de rijbaan van Cauwerburg rijden om de rijbaan aan de rechterkant te volgen.

Maar ... een twintigtal meter verder is het fietspad opnieuw aangeduid met een D7!



Vanaf hier is het voor bestuurders van bromfietsen klasse B en speed pedelecs opnieuw toegelaten om het fietspad te volgen!

Op deze plaats is er echter wel een rechte boordsteen tussen de rijbaan en het fietspad. Het fietspad is er niet op voorzien om er hier terug op te rijden. Gelukkig zijn bromfietsen klasse B en speed pedelecs daar niet toe verplicht, en mogen ze ook op de rijbaan verder rijden.

Maar waarom zijn bromfietsen klasse B en speed pedelecs eigenlijk niet toegelaten, enkel op die 20 meter fietspad?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6034
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 06-09-2019 09:43:28    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

In de omgekeerde richting dan hiervoor, dus van Cauwerburg naar de Tekenaarslaan, is de toestand gelijkaardig eigenaardig.

Zoals bijvoorbeeld hier al gezegd, mag bijna het hele fietspad op Cauwerburg ook gebruikt worden door bromfietsen klasse B en speed pedelecs. Aan de Orlaylaan, in de richting van de rotonde van de Leie, is dat aangeduid met een verkeersbord D7.



En zoals eveneens hier gezegd, moeten die bromfietsen klasse B en speed pedelecs dit fietspad een twintigtal meter voor die rotonde verlaten, want daar staat een verkeersbord D9.



Om verder naar de Tekenaarslaan te rijden, moeten bromfietsen klasse B en speed pedelecs dus op de rijbaan de rotonde volgen en afslaan naar de Tekenaarslaan. Eens op de Tekenaarslaan aangekomen, mogen ze opnieuw op het fietspad rijden, want daar staat dan weer een verkeersbord D7.



Nu is het wel zeer eigenaardig, dat het gedeelte van het fietspad op de rotonde zelf wel mag gebruikt worden door bromfietsen klasse B en speed pedelecs als ze van de Tekenaarslaan komen. Dat hebben we hiervoor gezien. Maar datzelfde gedeelte van het fietspad mogen ze niet gebruiken als ze van Cauwerburg komen.

Waarom zijn bromfietsen klasse B en speed pedelecs eigenlijk niet toegelaten in de ene richting, maar wel in de andere richting op het fietspad van de rotonde van de Leie?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6034
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 20-01-2022 15:01:44    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Tijdens onze overlegvergadering met de mobiliteitsdienst op woensdag 26 januari 2022 merkte onze schepen van mobiliteit op, dat fietsers aan de rotonde van de Leie soms verder rijden op het voetpad, nadat ze gebruik gemaakt hebben van de "fietsgeleiding" over de Tekenaarslaan. Dat is niet gewenst ...

Maar ... waarheen leidt deze fietsgeleiding?



Had ik dit niet voorspeld bij het aanbrengen van deze fietsgeleiding?
Jozef Van Breuseghem schreef:
...
... Kan iemand mij het nut uitleggen van deze "fietsgeleiding op kruispunten", die fietsers "geleidt" naar het voetpad aan de overkant van de straat?
...

Moet men er dan verwonderd van staan, dat sommige fietsers op het voetpad verder rijden? Er staat inderdaad niet aangeduid, dat het fietspad verder loopt na de fietsgeleiding, maar de meesten kennen niet alle details van de wegcode en volgen gewoon de wegmarkeringen!

Wat zou de gemeente Temse kunnen doen om dit "slecht gedrag" van sommige fietsers te voorkomen, buiten het verwijderen van deze onzinnige fietsgeleiding Hihi? Een verbodsbord C11 aan het einde van de fietsgeleiding op het voetpad plaatsen Hihi ? En geldt dat verbod dan niet voor bromfietsers en bestuurders van speed pedelecs?

Of hoe men de verkeersregels in het belachelijke trekt met zinloze wegmarkeringen, en het voor de weggebruikers onduidelijk wordt.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Temse - Cauwerburg

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 4 van 5 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005