|
Herinrichting Guido Gezelleplaats en Viadukt |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 18-02-2011 09:19:51 Onderwerp: Herinrichting Guido Gezelleplaats en Viadukt |
|
|
|
|
Er was een infoavond op 16 februari 2011. Ik beperk mij hier tot de Guido Gezelleplaats en de Viadukt (met een k, de straat met die naam). Andere locaties, die op deze infoavond besproken zijn, staan op andere plaatsen op dit forum.
De werken starten reeds op maandag 21 februari 2011. In de Gazet van Antwerpen van 17 februari 2011 stond volgend artikel (klik om te vergroten):
Op het kaartje staat de Guido Gezelleplaats langs de verkeerde kant van de N16 en de spoorlijn aangeduid .
De Guido Gezelleplaats wordt licht verhoogd aangelegd en krijgt een volledig ander uitzicht:
Voor de motorvoertuigen:
- Vanaf de Stationsstraat zal een ruime bocht naar links moeten genomen worden (ruim genoeg voor de bussen van De Lijn), en kan men alleen nog richting August Wautersstraat rijden.
- De Viadukt (de straat) wordt enkele richting van "boven" naar "beneden". De rijbaan draait ook in een bocht langs de woningen naar de August Wautersstraat, en dat wordt de voorrangsweg. Het verkeer uit de Stationsstraat en uit de tunnel onder de N16 moet dus voorrang verlenen.
- Langs beide kanten van de Viadukt komen parkeerplaatsen.
Voor de fietsers:
- Op de Viadukt (de straat) komt een tweerichtingsfietspad langs de kant van de huizen, achter de parkeerplaatsen. Fietsers kunnen dus in de twee richtingen fietsen. Wanneer ze "boven" komen moeten ze echter wel steeds een straat oversteken Naar rechts de Viadukt zelf, naar links de Vrijheidstraat (met één s, maar dat lijkt onmogelijk op dit forum). Opdat dit geen zwart punt voor fietsers zou blijven, is gevraagd om oversteeklichten te voorzien (kijk ook hier).
- Door de bochten van de rijbanen komt er een soort "pleintje" aan de uitkom van de tunnel onder de N16. De fietspaden in die tunnel worden verlengd op dat pleintje. Het fietspad uit de tunnel krijgt een oversteekplaats naar het nieuw fietspad op de Viadukt. Langs die oversteekplaats fietst men ook naar de August Wautersstraat. Vanuit de August Wautersstraat is er een oversteekplaats naar het (verlengd) fietspad onder de tunnel. Deze laatste 'oversteekplaats' kan mogelijk een doorgetrokken voorrangsfietspad worden.
Dit alles lijkt wel een verbetering te worden voor de fietsers .
Lees ook dit op de website van de gemeente.
(Aanpassing op 27-02-2011: website gemeente toegevoegd)
(Aanpassing op 14-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 14-11-2015 18:36:53; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 29-10-2011 13:57:19 Onderwerp: |
|
|
|
|
De Guido Gezelleplaats is afgewerkt, en daarbij is aan fietsers gedacht met vlakke overgangen door de "goten" . Er ontbreken nog wel een aantal voorrangsverkeersborden, evenals verkeersborden die de fietspaden aanduiden. Maar hopelijk komt dat nog wel in orde. Het lijkt beter dan vroeger, hoewel er wel twee eigenaardige fietsoversteekplaatsen zijn.
De fietsoversteekplaats op bovenstaande foto loopt dood op het voetpad (klik ook hier ). Deze fietsoversteekplaats kan (althans gedeeltelijk) gebruikt worden om naar de Stationsstraat te fietsen vanaf het tunneltje. Moet deze oversteekplaats ook gebruikt worden om vanaf de August Wautersstraat naar het tunneltje te fietsen? Of is het beter om de voorrangsrijbaan te blijven volgen tot aan het tunneltje om vanaf daar op het fietspad te komen? Of is er nog een derde mogelijkheid?
Waar het tweerichtingsfietspad van de Viadukt eindigt in de August Wautersstraat, ligt namelijk ook een fietsoversteekplaats die dood loopt op het voetpad (klik ook hier ). Als men uit de August Wautersstraat komt, zou men ook hier onder een hoek van 90° kunnen oversteken, even dit fietspad volgen, de Viadukt (de straat met die naam) oversteken naar het tunneltje en dan de rijbaan van het tunneltje oversteken (zie de eerste twee foto's) om zo verder onder het tunneltje door te fietsen. Drie maal oversteken dus. Moet er een gebruiksaanwijzing bij?
Toch nog een bemerking, achteraf gezien: Zou het niet beter geweest zijn indien de voorrangsweg van de August Wautersstraat naar het tunneltje liep?
Te zien aan de wegmarkering (want de noodzakelijke verkeersborden staan er nog niet) loopt de voorrangsweg nu van de Viadukt naar de August Wautersstraat. Doch dat telt maar in één richting, want de Viadukt mag niet meer omhoog gereden worden, behalve langs het fietspad. In de praktijk ligt de voorrangsweg in de andere richting dus nu reeds vanaf de August Wautersstraat naar het tunneltje, want wie uit de Stationsstraat komt moet voorrang verlenen ... Ik vind het trouwens een eigenaardige belijning in deze bocht, voor voertuigen die uit de August Wautersstraat komen. Ze kunnen zich bij wijze van spreken "vastrijden" in een doodlopende punt.
(Aanpassing op 18-04-2013: verdwenen foto hersteld.)
(Aanpassing op 07-09-2013: verdwenen foto hersteld.)
(Aanpassing op 14-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)
(Aanpassing op 01-05-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
(Aanpassing op 09-01-2018: Foto-vergrotingsfout verbeterd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 09-01-2018 19:18:34; in totaal 5 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
geldof guido
Geregistreerd op: 30 Mrt 2009 Berichten: 7
|
|
|
|
|
Geplaatst: 22-11-2011 16:50:21 Onderwerp: |
|
|
|
|
ik vind de oversteekplaats voor fietsers ,komende van de a.wautersstr., richting fietspad in tunnel , zeer gevaarlijk ! Men ziet de auto's komende uit de Stationsstraat bijna niet komen. Hier is een nieuw zwart punt gemaakt i.p.v. weggewerkt ! heb dit via meldpunt fietspaden gemeld aan de gemeente : Alex Spiessens zegt dat hij die opmerking zal meenemen naar de volgende verkeerscommissie . afwachten dus. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Terug naar boven |
|
Trobken
Site Admin
Geregistreerd op: 08 Jan 2009 Berichten: 701 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 28-03-2012 20:22:23 Onderwerp: Gelezen en actie |
|
|
|
|
Blijkbaar wordt dit forum dan toch gelezen door de verantwoordelijken?
Jammer dat ze de begintekst dan over het hoofd zien, ik zal hem hierbij toch nog even citeren:
"Dit forum wordt inmiddels door veel mensen gelezen én gebruikt.
Dat mag, we willen aanmoedigen om dingen te verbeteren.
Niemand is foutloos, ook verantwoordelijken kunnen fouten maken.
Aan hen om dankzij dit forum hun fouten recht te zetten en dit ook even te vermelden.
Dat siert hun betrokkenheid en sterkt hun eerbaarheid."
Toch lastig hé, net zoals Kris Peeters inderdaad dus zegt:
"In een cultuur waarin niemand nog echt verantwoordelijk is en verantwoordelijkheid verward wordt met aansprakelijkheid, is een wildgroei van verkeersborden de logica zelve. Die inflatie aan signalisatie zorgt niet voor meer veiligheid. Wel integendeel. Door het bos ziet men de borden niet meer. En met de borden die men wél opmerkt wordt nog nauwelijks rekening gehouden. Daarvoor zijn er twee verklaringen.
Ten eerste het gebrek aan geloofwaardigheid: veel borden staan er niet omdat ze nodig zijn, maar alleen maar om de wegbeheerder juridisch in te dekken.
Ten tweede de normerosie die aan de gang is als gevolg van een gebrek aan handhaving en sanctionering."
Op mijn werk heb ik na meer dan 10 jaar -maar ik heb er gelukkig zo lang niet voor nodig gehad- dat àls je fouten begaat, je deze toegeeft en zo snel en zo goed mogelijk je fout tracht te corrigeren. En fouten maakt iedereen.
Die stap vergt inderdaad moed.
Maar kom, het voornaamste is dat het -in deze situatie- weer 'n ietsje verbetert is, dat is ook waarom dit forum ontstaan is en z'n dienst bewijst.
Als het goed -of beter- is, mag het ook gezegd worden! _________________ Forumbeheerder |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 12-01-2014 08:30:18 Onderwerp: |
|
|
|
|
Op het eerste gezicht komt de verkeersinrichting op de Guido Gezelleplaats nogal verward over. Er is gevoelsmatig iets niet in orde, maar het is niet direct duidelijk wat. Bij nader toezien blijkt heel wat niet in overeenstemming te zijn met de voorschriften van de Wegcode en van de Plaatsingsvoorwaarden van de Verkeerstekens!
Ik begin met 1 voorbeeld (de rest volgt later). Het fietspad op de Viadukt (de straat met die naam) is bij de herinrichting aangekondigd als een dubbelrichtingsfietspad (zie het krantenartikel hierboven aan het begin). Maar mag dat fietspad wel wettig in de twee richtingen gebruikt worden?
Als je komt uit de Vrijheidstraat, aan de verkeerslichten voor de viaduct over de N16, dan staat het fietspad vanaf de Vrijheidstraat naar de Guido Gezelleplaats duidelijk aangeduid met een verkeersbord D9.
Je ziet wel niet direct het voetpad liggen dat op dat verkeersbord vermeld staat, maar enkele meters verder verschijnt dat voetpad naast het fietspad. Het blijkt zelfs een fietspad te zijn van ruim 2,50m breed. Eigenlijk wel breed genoeg voor een dubbelrichtingsfietspad.
Even verder, aan de fietsoversteekplaats die uit de tunnel onder de N16 komt, staat het fietspad ook aangeduid met een verkeersbord D9, richting August Wautersstraat.
Hoewel! Fietsers die vanuit de tunnel de fietsoversteekplaats zouden nemen en richting August Wautersstraat rijden, kunnen dit verkeersbord niet zien. Daarvoor staat het immers enkele meters te vroeg geplaatst. Die aanduiding van het wettig fietspad zou eigenlijk wat verder moeten geplaatst worden!
Het is dus niet helemaal aangeduid zoals het hoort, maar er ligt wel degelijk een fietspad op de Viadukt (de straat met die naam) van de Vrijheidstraat naar de August Wautersstraat. Hoe zit dat in de andere richting? Het was toch aangekondigd als een dubbelrichtingsfietspad?
Vanuit de August Wautersstraat is dat fietspad helemaal niet aangeduid.
Dat fietspad langs de linkerkant van de rijbaan mag bijgevolg niet gebruikt worden vanaf hier, volgens artikel 9.1.2.1° van de Wegcode :
Citaat: |
9.1.2.1°...
Omvat de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door het verkeersbord D7 of D9, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd. Evenwel, wanneer een dergelijk fietspad links in hun rijrichting ligt, moeten zij dit niet volgen, indien bijzondere omstandigheden dit rechtvaardigen en op voorwaarde rechts in hun rijrichting te rijden. |
Even verder, waar de fietsoversteekplaats vanuit de tunnel op dit fietspad uitkomt, staat ook geen enkel verkeersbord dat aanduidt dat het hier een (dubbelrichtings)fietspad zou zijn, of dat dit fietspad langs de linkerkant van de rijbaan mag gebruikt worden.
Het verbodsbord C1, "Verboden richting voor iedere bestuurder" dat aan het begin van de Viadukt staat, geldt ook voor fietsers en benadrukt nog eens dat dit fietspad niet in die richting mag gebruikt worden.
Met andere woorden, wettig gezien is het helemaal geen dubbelrichtingsfietspad! Wie dit fietspad op de Viadukt (de straat met die naam) bergop gebruikt begaat bijgevolg een verkeersovertreding. Nochtans is de kans klein dat de politie hiervoor een bekeuring zal uitschrijven. Dan zou Temse immers moeten toegeven dat hier een nogal absurde verkeerssituatie gemaakt is. Maar als een fietser bergop een ongeval zou tegenkomen, dan zullen politie en verzekeringsmaatschappijen enkel rekening houden met de verkeersborden zoals ze er staan!
Er was ook aangekondigd dat "de verkeersafwikkeling compacter en veel overzichtelijker" zou worden. Kwestie van overzicht staat er een massa aan verkeersborden op de Guido Gezelleplaats, maar toch blijken er nog niet genoeg te staan. Zou de inrichting echt niet anders gekund hebben, vooral logischer volgens de wegcode en met veel minder verkeersborden?
Langs de andere kant, wanneer dit fietspad toch reglementair aangeduid zou zijn als een dubbelrichtingsfietspad, dus ook te gebruiken langs de linkerkant van de rijbaan, dan komen er andere reglementaire moeilijkheden op de proppen. Dan krijgt men aan de August Wautersstraat een bijna gelijkaardige toestand als in de Consciencestraat met de afrit van de brug, tenzij men in dit geval beroep zou kunnen doen op de "bijzondere omstandigheden" van het artikel 9.1.2.1° van de Wegcode.
En dit alles is enkel en alleen te wijten aan de inrichting van de weg, waarbij onvoldoende rekening is gehouden met de reglementen voor fietsers in de wegcode. Maar zoals we verder nog zullen zien, is ook voor het gemotoriseerd verkeer een loopje genomen met de wegcode ...
(Aanpassing op 13-01-2014: Betere laatste foto geplaatst.)
(Aanpassing op 18-01-2014: Non-ascii-karakters toegevoegd.)
(Aanpassing op 15-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)
(Aanpassing op 09-01-2018: Foto-vergrotingsfout verbeterd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 09-01-2018 19:34:05; in totaal 3 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 14-01-2014 10:03:23 Onderwerp: |
|
|
|
|
Een tweede voorbeeld van de verwarring op de Guido Gezelleplaats is de voorrangsregeling. Daar hebben niet alleen fietsers problemen mee, maar ook de gemotoriseerde weggebruikers.
Er is geen probleem als je uit de Stationsstraat komt. Dan staat er een verkeersbord B1 en moet je voorrang verlenen.
Er is evenmin een probleem als je uit het tunneltje vanaf het Stationsplein komt. Dan staat er ook een B1 en moet je voorrang verlenen.
Maar hoe verloopt de voorrangsweg als je uit de August Wautersstraat komt? Aan de wegmarkering op eerste foto hierboven te zien zou je kunnen denken dat de voorrangsweg rechtdoor loopt naar de Stationsstraat. Maar als je uit de Stationsstraat komt, moet je voorrang verlenen... Eigenaardige voorrangsweg!
Loopt de voorrangsweg dan vanuit de August Wautersstraat langs de bocht naar links naar de tunnel naar het Stationsplein? Helemaal naar links mag je immers niet in de verboden richting naar de Viadukt (de straat met die naam) rijden. Hoewel de wegmarkering u daar aanvankelijk zeker niet van weerhoudt, tot je "te pletter" rijdt op de achterkant van de haaientanden van de tunnel.
(oudere foto)
Loopt de voorrangsweg dan naar de tunnel? Maar als je uit de tunnel komt moet je weer voorrang verlenen... Eigenaardige voorrangsweg!
Als je de Viadukt (de straat met die naam) beneden komt gereden op de rijbaan, dus met een motorvoertuig, dan moet ook iedereen je voorrang verlenen die uit de tunnel of uit de Stationsstraat komt. Maar deze "voorrangsweg" mag je niet in de andere richting gebruiken want de Viadukt is een straat met éénrichtingsverkeer.
Dan is er ook nog het artikel 8.1.2° van de Plaatsingsvoorwaarden van de Verkeerstekens dat over het verkeersbord B1 het volgende zegt:
Citaat: |
Dit verkeersbord wordt slechts geplaatst indien terzelfdertijd het verkeersbord B9 of B15 wordt geplaatst op de openbare weg of op de rijbaan die gevolgd wordt door de bestuurders aan wie voorrang moet verleend worden.
B9 B15
...
De verkeersborden B9 of B15 moeten evenwel niet geplaatst worden:
...
b) indien hun plaatsing wegens de bijzondere plaatsgesteldheid, de bestuurders kan misleiden omtrent de voorrangsregels aan het volgende kruispunt. |
Nu is er op de hele Guido Gezelleplaats of omgeving geen enkel verkeersbord B9 of B15 te zien, en van misleiding omtrent de voorrangsregels aan een volgend kruispunt kan hier geen sprake zijn.
Er is bijgevolg iets niet in overeenstemming met de wegcode. Daarom is dit gemeld, deze keer niet op het Meldpunt Fietspaden, maar wel op het Meldpunt Wegen. Niet alleen fietsers hebben hier immers problemen mee. Mijn melding heeft referentienummer 5C726ED5E6 gekregen.
(Aanpassing op 18-01-2014: Non-ascii-karakters toegevoegd.)
(Aanpassing op 15-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)
(Aanpassing op 09-01-2018: Foto-vergrotingsfout verbeterd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 09-01-2018 19:41:04; in totaal 3 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 2 |
Ga naar pagina 1, 2 Volgende Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|