Het is nu 28-03-2024 14:53:40
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Herinrichting Guido Gezelleplaats en Viadukt

    -> Temse - Stationsbuurt Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 29-10-2011 13:57:19    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De Guido Gezelleplaats is afgewerkt, en daarbij is aan fietsers gedacht met vlakke overgangen door de "goten" Goed zo! . Er ontbreken nog wel een aantal voorrangsverkeersborden, evenals verkeersborden die de fietspaden aanduiden. Maar hopelijk komt dat nog wel in orde. Het lijkt beter dan vroeger, hoewel er wel twee eigenaardige fietsoversteekplaatsen zijn.







De fietsoversteekplaats op bovenstaande foto loopt dood op het voetpad (klik ook hier Lach ). Deze fietsoversteekplaats kan (althans gedeeltelijk) gebruikt worden om naar de Stationsstraat te fietsen vanaf het tunneltje. Moet deze oversteekplaats ook gebruikt worden om vanaf de August Wautersstraat naar het tunneltje te fietsen? Of is het beter om de voorrangsrijbaan te blijven volgen tot aan het tunneltje om vanaf daar op het fietspad te komen? Of is er nog een derde mogelijkheid?



Waar het tweerichtingsfietspad van de Viadukt eindigt in de August Wautersstraat, ligt namelijk ook een fietsoversteekplaats die dood loopt op het voetpad (klik ook hier Lach ). Als men uit de August Wautersstraat komt, zou men ook hier onder een hoek van 90° Lach kunnen oversteken, even dit fietspad volgen, de Viadukt (de straat met die naam) oversteken naar het tunneltje en dan de rijbaan van het tunneltje oversteken (zie de eerste twee foto's) om zo verder onder het tunneltje door te fietsen. Drie maal oversteken dus. Moet er een gebruiksaanwijzing bij?

Toch nog een bemerking, achteraf gezien: Zou het niet beter geweest zijn indien de voorrangsweg van de August Wautersstraat naar het tunneltje liep?



Te zien aan de wegmarkering (want de noodzakelijke verkeersborden staan er nog niet) loopt de voorrangsweg nu van de Viadukt naar de August Wautersstraat. Doch dat telt maar in één richting, want de Viadukt mag niet meer omhoog gereden worden, behalve langs het fietspad. In de praktijk ligt de voorrangsweg in de andere richting dus nu reeds vanaf de August Wautersstraat naar het tunneltje, want wie uit de Stationsstraat komt moet voorrang verlenen ... Ik vind het trouwens een eigenaardige belijning in deze bocht, voor voertuigen die uit de August Wautersstraat komen. Ze kunnen zich bij wijze van spreken "vastrijden" in een doodlopende punt.

(Aanpassing op 18-04-2013: verdwenen foto hersteld.)
(Aanpassing op 07-09-2013: verdwenen foto hersteld.)
(Aanpassing op 14-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)
(Aanpassing op 01-05-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
(Aanpassing op 09-01-2018: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 09-01-2018 19:18:34; in totaal 5 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

geldof guido





Geregistreerd op: 30 Mrt 2009
Berichten: 7

     
Bericht Geplaatst: 22-11-2011 16:50:21    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

ik vind de oversteekplaats voor fietsers ,komende van de a.wautersstr., richting fietspad in tunnel , zeer gevaarlijk ! Men ziet de auto's komende uit de Stationsstraat bijna niet komen. Hier is een nieuw zwart punt gemaakt i.p.v. weggewerkt ! heb dit via meldpunt fietspaden gemeld aan de gemeente : Alex Spiessens zegt dat hij die opmerking zal meenemen naar de volgende verkeerscommissie . afwachten dus.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 23-11-2011 17:09:01    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Als je van de August Wautersstraat naar het tunneltje fietst kan niemand u verplichten om de fietsoversteekplaats aan de Stationsstraat te gebruiken. Waarom zou je dat doen? Je moet toch niet in de Stationsstraat zijn?
Zoals ik hierboven reeds beschreven heb, fiets je gewoon logisch met de S-bocht mee naar het tunneltje. In die bocht is geen verplicht fietspad, of een verbod voor fietsers. De bestuurders die uit de Stationsstraat komen moeten je zelfs voorrang verlenen! Aan het begin van het tunneltje kun je dan op het verplicht fietspad komen. Dus zoals de groene lijn op onderstaande foto aangeeft:



Ik moet wel toegeven, dat de belijning op de Guido Gezelleplaats zeer eigenaardig aangebracht is. En voor fietsers is het zeker niet eenvoudig gemaakt, zoals we het gewend zijn in Temse! De fietsoversteekplaats aan de Stationsstraat is trouwens totaal overbodig en verwarrend!

(Aanpassing op 14-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 14-11-2015 20:02:48; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 29-11-2011 11:31:47    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Alle verkeersborden zijn nu geplaatst, en er zijn toch weer enkele eigenaardigheden op te merken (maar dat zal wel niemand verrassen Lach ):

Voor de twee fietsoversteekplaatsen die uitlopen op het voetpad (zie hierboven) staat zelfs op het voetpad een B1 (omgekeerde driehoek)...





Zou het dan toch de bedoeling zijn dat we met de fiets op het voetpad fietsen, en vanaf het voetpad de oversteekplaats gebruiken?

Als je uit het tunneltje komt fietsen, mag je niet rechtsaf slaan (verkeersbord C31b)...



Nochtans kun je niet anders als je het fietspad volgt naar de oversteekplaats over de Viadukt (de straat met die naam). Bovendien ligt in de Viadukt een tweerichtingsfietspad...

Aan het einde van het fietspad van de Viadukt staat een B1 (omgekeerde driehoek).



Die geldt natuurlijk voor de zeldzame fietser die via de oversteekplaats op het voetpad zal verder fietsen Lach ... Maar normaal gesproken zouden andere bestuurders voorrang moeten verlenen aan fietsers die zich op het einde van een fietspad op de rijbaan begeven om rechtdoor te rijden (artikel 12.4). Door dit verkeersbord wordt de voorrang van de fietsers afgenomen! Dat past natuurlijk in de politiek van een fietsvriendelijke gemeente (klik hier).

(Aanpassing 26-05-2013: verdwenen foto hersteld.)
(Aanpassing op 14-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)
(Aanpassing op 01-05-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
(Aanpassing op 01-09-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
(Aanpassing op 09-01-2018: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 09-01-2018 19:22:15; in totaal 6 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 07-01-2012 20:21:50    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Ik vraag mij af of dat "verkeersbordenbos" en die overvloed aan wegmarkeringen op de Guido Gezelleplaats de verkeersveiligheid bevordert. De woorden van Kris Peeters (niet onze ministerpresident, maar de andere) kunnen hier bijna letterlijk herhaald worden (zie zijn blog, met dank aan Hilde):

"In een cultuur waarin niemand nog echt verantwoordelijk is en verantwoordelijkheid verward wordt met aansprakelijkheid, is een wildgroei van verkeersborden de logica zelve. Die inflatie aan signalisatie zorgt niet voor meer veiligheid. Wel integendeel. Door het bos ziet men de borden niet meer. En met de borden die men wél opmerkt wordt nog nauwelijks rekening gehouden. Daarvoor zijn er twee verklaringen.
Ten eerste het gebrek aan geloofwaardigheid: veel borden staan er niet omdat ze nodig zijn, maar alleen maar om de wegbeheerder juridisch in te dekken.
Ten tweede de normerosie die aan de gang is als gevolg van een gebrek aan handhaving en sanctionering."


Hij noemt dit de "disclaimercultuur" in zijn boek "De File Voorbij" (zie ook hier).
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 10-03-2012 19:23:22    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Om de fietsrichting van de August Wautersstraat naar het station te verduidelijken, heb ik dit filmpje geschoten van op de ligfiets:





Het valt wel op, dat de automobilisten die uit de Stationsstraat komen, niet de neiging hebben om voorrang te verlenen. Laat u daar niet door afschrikken!

En hoe doen we het in de andere richting?





In deze richting doen zich geen speciale problemen voor. Men kan zich wel afvragen, waarom het nodig geweest is om al die fietsoversteekplaatsen daar te schilderen Hihi ?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 27-03-2012 15:51:05    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Vandaag heb ik opgemerkt dat één van de verkeersborden B1 (omgekeerde driehoek) verdwenen is van de stoep (zie hierboven).

Deze B1 ...



... staat er nu niet meer:



Hier heeft men de nutteloosheid van dat bord blijkbaar ingezien, maar het andere verkeersbordje B1, dichter bij de Stationsstraat, staat er nog Hihi .

Ook het verkeersbord C31b, verboden rechtsaf te slaan als je uit de tunnel komt, is al een tijdje weg. Dus dit bord ...



is weg genomen.



Je kunt nu als fietser vanaf hier op het fietspad rechtsaf de Viadukt naar boven fietsen, zonder een verkeersovertreding te begaan Lach .

(Aanpassing 26-05-2013: verdwenen foto hersteld.)
(Aanpassing op 14-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)
(Aanpassing op 01-09-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
(Aanpassing op 09-01-2018: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 09-01-2018 19:26:22; in totaal 5 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Trobken


Site Admin


Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 712
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 28-03-2012 20:22:23    Onderwerp: Gelezen en actie
 Reageren met citaat  

Blijkbaar wordt dit forum dan toch gelezen door de verantwoordelijken?

Jammer dat ze de begintekst dan over het hoofd zien, ik zal hem hierbij toch nog even citeren:

"Dit forum wordt inmiddels door veel mensen gelezen én gebruikt.
Dat mag, we willen aanmoedigen om dingen te verbeteren.
Niemand is foutloos, ook verantwoordelijken kunnen fouten maken.
Aan hen om dankzij dit forum hun fouten recht te zetten en dit ook even te vermelden.
Dat siert hun betrokkenheid en sterkt hun eerbaarheid."


Toch lastig hé, net zoals Kris Peeters inderdaad dus zegt:

"In een cultuur waarin niemand nog echt verantwoordelijk is en verantwoordelijkheid verward wordt met aansprakelijkheid, is een wildgroei van verkeersborden de logica zelve. Die inflatie aan signalisatie zorgt niet voor meer veiligheid. Wel integendeel. Door het bos ziet men de borden niet meer. En met de borden die men wél opmerkt wordt nog nauwelijks rekening gehouden. Daarvoor zijn er twee verklaringen.
Ten eerste het gebrek aan geloofwaardigheid: veel borden staan er niet omdat ze nodig zijn, maar alleen maar om de wegbeheerder juridisch in te dekken.
Ten tweede de normerosie die aan de gang is als gevolg van een gebrek aan handhaving en sanctionering."


Op mijn werk heb ik na meer dan 10 jaar -maar ik heb er gelukkig zo lang niet voor nodig gehad- dat àls je fouten begaat, je deze toegeeft en zo snel en zo goed mogelijk je fout tracht te corrigeren. En fouten maakt iedereen.

Die stap vergt inderdaad moed.

Maar kom, het voornaamste is dat het -in deze situatie- weer 'n ietsje verbetert is, dat is ook waarom dit forum ontstaan is en z'n dienst bewijst.

Als het goed -of beter- is, mag het ook gezegd worden!
_________________
Forumbeheerder
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 28-04-2012 18:11:47    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Hier is nu ook een spiegel geplaatst ...



... zolang de voorraad strekt?

Nu ja, een zinloze fietsoversteekplaats met een zinloos verkeersbord op het voetpad vraagt misschien wel om een zinloze spiegel (zie hierboven hier en hier).

(Aanpassing op 14-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)
(Aanpassing op 09-01-2018: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 09-01-2018 19:28:16; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 12-01-2014 08:30:18    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op het eerste gezicht komt de verkeersinrichting op de Guido Gezelleplaats nogal verward over. Er is gevoelsmatig iets niet in orde, maar het is niet direct duidelijk wat. Bij nader toezien blijkt heel wat niet in overeenstemming te zijn met de voorschriften van de Wegcode en van de Plaatsingsvoorwaarden van de Verkeerstekens!

Ik begin met 1 voorbeeld (de rest volgt later). Het fietspad op de Viadukt (de straat met die naam) is bij de herinrichting aangekondigd als een dubbelrichtingsfietspad (zie het krantenartikel hierboven aan het begin). Maar mag dat fietspad wel wettig in de twee richtingen gebruikt worden?

Als je komt uit de Vrijheidstraat, aan de verkeerslichten voor de viaduct over de N16, dan staat het fietspad vanaf de Vrijheidstraat naar de Guido Gezelleplaats duidelijk aangeduid met een verkeersbord D9.



Je ziet wel niet direct het voetpad liggen dat op dat verkeersbord vermeld staat, maar enkele meters verder verschijnt dat voetpad naast het fietspad. Het blijkt zelfs een fietspad te zijn van ruim 2,50m breed. Eigenlijk wel breed genoeg voor een dubbelrichtingsfietspad.



Even verder, aan de fietsoversteekplaats die uit de tunnel onder de N16 komt, staat het fietspad ook aangeduid met een verkeersbord D9, richting August Wautersstraat.



Hoewel! Fietsers die vanuit de tunnel de fietsoversteekplaats zouden nemen en richting August Wautersstraat rijden, kunnen dit verkeersbord niet zien. Daarvoor staat het immers enkele meters te vroeg geplaatst. Die aanduiding van het wettig fietspad zou eigenlijk wat verder moeten geplaatst worden!

Het is dus niet helemaal aangeduid zoals het hoort, maar er ligt wel degelijk een fietspad op de Viadukt (de straat met die naam) van de Vrijheidstraat naar de August Wautersstraat. Hoe zit dat in de andere richting? Het was toch aangekondigd als een dubbelrichtingsfietspad?

Vanuit de August Wautersstraat is dat fietspad helemaal niet aangeduid.



Dat fietspad langs de linkerkant van de rijbaan mag bijgevolg niet gebruikt worden vanaf hier, volgens artikel 9.1.2.1° van de Wegcode Lees :
Citaat:
9.1.2.1°...
Omvat de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door het verkeersbord D7 of D9, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd. Evenwel, wanneer een dergelijk fietspad links in hun rijrichting ligt, moeten zij dit niet volgen, indien bijzondere omstandigheden dit rechtvaardigen en op voorwaarde rechts in hun rijrichting te rijden.

Even verder, waar de fietsoversteekplaats vanuit de tunnel op dit fietspad uitkomt, staat ook geen enkel verkeersbord dat aanduidt dat het hier een (dubbelrichtings)fietspad zou zijn, of dat dit fietspad langs de linkerkant van de rijbaan mag gebruikt worden.



Het verbodsbord C1, "Verboden richting voor iedere bestuurder" dat aan het begin van de Viadukt staat, geldt ook voor fietsers en benadrukt nog eens dat dit fietspad niet in die richting mag gebruikt worden.



Met andere woorden, wettig gezien is het helemaal geen dubbelrichtingsfietspad! Wie dit fietspad op de Viadukt (de straat met die naam) bergop gebruikt begaat bijgevolg een verkeersovertreding. Nochtans is de kans klein dat de politie hiervoor een bekeuring zal uitschrijven. Dan zou Temse immers moeten toegeven dat hier een nogal absurde verkeerssituatie gemaakt is. Maar als een fietser bergop een ongeval zou tegenkomen, dan zullen politie en verzekeringsmaatschappijen enkel rekening houden met de verkeersborden zoals ze er staan!

Er was ook aangekondigd dat "de verkeersafwikkeling compacter en veel overzichtelijker" zou worden. Kwestie van overzicht staat er een massa aan verkeersborden op de Guido Gezelleplaats, maar toch blijken er nog niet genoeg te staan. Zou de inrichting echt niet anders gekund hebben, vooral logischer volgens de wegcode en met veel minder verkeersborden?

Langs de andere kant, wanneer dit fietspad toch reglementair aangeduid zou zijn als een dubbelrichtingsfietspad, dus ook te gebruiken langs de linkerkant van de rijbaan, dan komen er andere reglementaire moeilijkheden op de proppen. Dan krijgt men aan de August Wautersstraat een bijna gelijkaardige toestand als in de Consciencestraat met de afrit van de brug, tenzij men in dit geval beroep zou kunnen doen op de "bijzondere omstandigheden" van het artikel 9.1.2.1° van de Wegcode.

En dit alles is enkel en alleen te wijten aan de inrichting van de weg, waarbij onvoldoende rekening is gehouden met de reglementen voor fietsers in de wegcode. Maar zoals we verder nog zullen zien, is ook voor het gemotoriseerd verkeer een loopje genomen met de wegcode Knipoog ...

(Aanpassing op 13-01-2014: Betere laatste foto geplaatst.)
(Aanpassing op 18-01-2014: Non-ascii-karakters toegevoegd.)
(Aanpassing op 15-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)
(Aanpassing op 09-01-2018: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 09-01-2018 19:34:05; in totaal 3 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 14-01-2014 10:03:23    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Een tweede voorbeeld van de verwarring op de Guido Gezelleplaats is de voorrangsregeling. Daar hebben niet alleen fietsers problemen mee, maar ook de gemotoriseerde weggebruikers.

Er is geen probleem als je uit de Stationsstraat komt. Dan staat er een verkeersbord B1 en moet je voorrang verlenen.



Er is evenmin een probleem als je uit het tunneltje vanaf het Stationsplein komt. Dan staat er ook een B1 en moet je voorrang verlenen.



Maar hoe verloopt de voorrangsweg als je uit de August Wautersstraat komt? Aan de wegmarkering op eerste foto hierboven te zien zou je kunnen denken dat de voorrangsweg rechtdoor loopt naar de Stationsstraat. Maar als je uit de Stationsstraat komt, moet je voorrang verlenen... Eigenaardige voorrangsweg!

Loopt de voorrangsweg dan vanuit de August Wautersstraat langs de bocht naar links naar de tunnel naar het Stationsplein? Helemaal naar links mag je immers niet in de verboden richting naar de Viadukt (de straat met die naam) rijden. Hoewel de wegmarkering u daar aanvankelijk zeker niet van weerhoudt, tot je "te pletter" rijdt op de achterkant van de haaientanden van de tunnel.


(oudere foto)

Loopt de voorrangsweg dan naar de tunnel? Maar als je uit de tunnel komt moet je weer voorrang verlenen... Eigenaardige voorrangsweg!

Als je de Viadukt (de straat met die naam) beneden komt gereden op de rijbaan, dus met een motorvoertuig, dan moet ook iedereen je voorrang verlenen die uit de tunnel of uit de Stationsstraat komt. Maar deze "voorrangsweg" mag je niet in de andere richting gebruiken want de Viadukt is een straat met éénrichtingsverkeer.

Dan is er ook nog het artikel 8.1.2° van de Plaatsingsvoorwaarden van de Verkeerstekens dat over het verkeersbord B1 het volgende zegt: Lees
Citaat:
Dit verkeersbord wordt slechts geplaatst indien terzelfdertijd het verkeersbord B9 of B15 wordt geplaatst op de openbare weg of op de rijbaan die gevolgd wordt door de bestuurders aan wie voorrang moet verleend worden.
B9 B15
...
De verkeersborden B9 of B15 moeten evenwel niet geplaatst worden:
...
b) indien hun plaatsing wegens de bijzondere plaatsgesteldheid, de bestuurders kan misleiden omtrent de voorrangsregels aan het volgende kruispunt.


Nu is er op de hele Guido Gezelleplaats of omgeving geen enkel verkeersbord B9 of B15 te zien, en van misleiding omtrent de voorrangsregels aan een volgend kruispunt kan hier geen sprake zijn.



Er is bijgevolg iets niet in overeenstemming met de wegcode. Daarom is dit gemeld, deze keer niet op het Meldpunt Fietspaden, maar wel op het Meldpunt Wegen. Niet alleen fietsers hebben hier immers problemen mee. Mijn melding heeft referentienummer 5C726ED5E6 gekregen.

(Aanpassing op 18-01-2014: Non-ascii-karakters toegevoegd.)
(Aanpassing op 15-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)
(Aanpassing op 09-01-2018: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 09-01-2018 19:41:04; in totaal 3 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 15-01-2014 11:26:34    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Er is antwoord gekomen van de dienst mobiliteit op mijn melding met referentienummer 5C726ED5E6:
Citaat:

wij zullen dit nakijken.

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 12-02-2014 10:13:20    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De tweede mogelijke verwarring op dit pleintje is al gedeeltelijk opgelost. De verkeersborden B15 zijn geplaatst op de voorrangsweg.





De voorrangsweg loopt dus wel degelijk verschillend, afhankelijk van waar je komt. Nu de wegmarkeringen nog wat logischer aanbrengen, zodat:

  • het niet lijkt alsof de voorrangsweg van de August Wautersstraat naar de Stationsstraat loopt;
  • de middenstreep van de August Wautersstraat naar het tunneltje ook naar het tunneltje afbuigt en niet dood loopt op een punt voor de haaientanden.

Dan zou dit toch al wat duidelijker zijn.

(Aanpassing op 14-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)
(Aanpassing op 01-09-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 01-09-2017 18:39:52; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 14-02-2014 14:45:44    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Wat meer details over die wegmarkeringen (zie hierboven): als je van uit de August Wautersstraat naar de Guido Gezelleplaats rijdt, dan blijkt uit het verkeersbord B15 dat alleen langs rechts een ondergeschikte weg op de voorrangsweg uitkomt.



Die ondergeschikte weg kan alleen maar de Stationsstraat zijn, terwijl de voorrangsweg dan een bocht naar links beschrijft. Nochtans duidt de wegmarkering eerder aan dat de voorrangsweg rechtdoor loopt naar de Stationsstraat.



Dat moet dus eigenlijk ook nog aangepast worden, om de weggebruikers — ook de fietsers! — niet in verwarring te brengen.

Als je verder de voorrangsweg volgt, dan moet je in het tunneltje duiken naar het station, want verder naar links de weg volgen is verboden. Nochtans is ook dat niet duidelijk weergegeven met de wegmarkering.



De wegmarkering leidt de weggebruikers gedeeltelijk verder naar de verboden richting, om dan plots dood te lopen op de achterkant van haaientanden en een stuk gearceerde strook. Het zou veel logischer zijn om de weggebruikers met een volle streep naar de tunnel te leiden. Ook dat is dus nog aan te passen.

Ik ben benieuwd of het zal gebeuren Hihi .

En eigenlijk is dit nog niet alles, want nu de voorrangsweg aangeduid is, valt er weer wat op te merken over fietspaden (langs de voorrangsweg) en over (overbodige en/of verboden) fietsoversteekplaatsen. Maar dat is voor later Knipoog .

(Aanpassing op 14-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)
(Aanpassing op 01-09-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 09-01-2018 19:44:37; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 08-05-2016 10:10:16    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Tijdens onze eerste-zaterdag-actie van 7 mei 2016 hebben we met ons fietsgroepje gezamelijk een verkeersovertreding begaan. Zoals hierboven uitvoerig verklaard, is het fietspad op de Viadukt (de straat in Temse met die naam) een enkelrichtingsfietspad. Ook al is dit fietspad aangekondigd als een dubbelrichtingsfietspad en is het breed genoeg uitgevallen.

We zijn dus met zijn allen dat fietspad opgereden in de verboden richting Knipoog ...



Je merkt dan ook, welke moeilijkheden je als fietser tegenkomt als je 'boven' komt aan de verkeerslichten van het enkelrichtingsfietspad van de Vrijheidstraat (of zou het daar al Krijgsbaan zijn?).
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Temse - Stationsbuurt

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005