Waarom hebben we het zo moeilijk om afstand te doen van onze auto? Mobiliteitsdeskundigen stellen er breedvoerige analyses van op. Een van hen is socioloog Kris Peeters — neen niet de minister-president — die met zijn felkritisch boek 'De file voorbij' de ogen van de beleidsmakers opent en ook onze blik verruimt. Maar behalve de stem van zo'n kritische expert is er ook de autogebruiker zelf, die zowel emotionele als rationele redenen heeft om toch maar voor die auto te gaan.
Het gaat over dit boek:
(Uitgeverij Vrijdag, € 29,90)
Wist je dat bij de opkomst van de rijdende stoommachines het Britse parlement "The Locomotive Act 1865" of de "Red Flag Act" goedkeurde?
Citaat:
* Set speed limits of 4 mph (6 km/h) in the country and 2 mph (3 km/h) in towns.
* Stipulated that self-propelled vehicles should be accompanied by a crew of three: the driver, a stoker and a man with a red flag walking 60 yards (55 m) ahead of each vehicle. The man with a red flag or lantern enforced a walking pace, and warned horse riders and horse drawn traffic of the approach of a self propelled machine.
In 1896 werd deze wet grotendeels opgeheven. Van toen af werd de adembenemende snelheid van 14 mph (ongeveer 22 km/u) toegelaten.
Hier valt toch over na te denken: paardloze voertuigen moesten voorafgegaan worden door een man met een rode vlag om het naderend gevaar aan te kondigen. Bijna anderhalve eeuw later zitten we met een compleet omgekeerde situatie: nu zijn het de zachte weggebruikers die met oranje fietsvlaggetjes en gele fluohesjes hun aanwezigheid kenbaar moeten maken. De verantwoordelijkheid is verlegd van de machine die het risico creëert naar de persoon die het risico loopt
(Aanpassing op 05-07-2014: Verdwenen afbeelding herplaatst.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 05-07-2014 16:00:14; in totaal 1 keer bewerkt
Een tijdje terug stond er nog een interessant interview in de Humo met die man, ik heb mij meteen goede voornemens gemaakt toen ik het gelezen had om de auto nog meer op stal te laten Zijn opmerking dat het spreken over fietsers als zwakke weggebruikers onterecht is en dat we net stérke weggebruikers (moeten) zijn, is mij toen ook bijgebleven.
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum