|
Ontsluitingsweg Zaat - Kruispunt Leie/Cauwerbug. |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6212 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 28-06-2018 09:14:10 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
Aan de rotonde van de Leie is dit nieuwe fietspad nu ook nog aangesloten op het fietspad van Cauwerburg. Die aansluiting is uitgevoerd met een smalle en onoverzichtelijke bocht! Maar nu staat daar nog een afsluiting op het fietspad. Ik kan dus nog niet ondervinden welke ervaring dat geeft. Dat zal voor een andere keer zijn. |
(Zie hierboven.)
Dit is nu die "andere keer". Om het nieuwe dubbelrichtingsfietspad op de Tekenaarslaan-ontsluitingsweg goed te kunnen ervaren, heb ik het twee keer bekeken op de "ronde" Tekenaarslaan - Cauwerburg - Orlaylaan: eens in "tegenwijzerzin" en eens in "wijzerzin".
Ik begin in tegenwijzerzin, op het "oude" fietspad langs de Tekenaarslaan op de Zaat. Dit dubbelrichtingsfietspad is veel te smal, maar het is wel goed aangeduid met verkeersborden D7.
Aan de bocht gekomen van het nieuw gedeelte van de Tekenaarslaan, wordt het fietspad geleidelijk breder.
Hoe het aan de rotonde van de Leie zelf verloopt, kun je hierboven lezen. Maar bij het verlaten van de rotonde is de bocht naar Cauwerburg wel erg onoverzichtelijk! Bovendien wordt het dubbelrichtingsfietspad hier opnieuw veel te smal! Het is op te letten voor mogelijke tegenliggers die van achter de hoek kunnen komen!
Maar hola! Direct achter die bocht staat op Cauwerburg plots een verkeersbord D9 op het fietspad
Dat betekent dat al wie rijdt met een speed pedelec, of met een bromfiets klasse B, hier het fietspad moet verlaten en op de rijbaan moet verder rijden! Speed pedelecs en bromfietsers klasse B mogen (of moeten) immers alleen rijden op fietspaden die aangeduid zijn met een verkeersbord D7 of met de wegmarkering van artikel 74, volgens artikel 9.1.2.2° van het verkeersreglement :
Citaat: |
2° Daar waar de snelheid beperkt is tot 50 km per uur of minder, mogen de bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse B en speed pedelecs in dezelfde omstandigheden het fietspad aangeduid door het verkeersbord D7 of door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74 volgen, op voorwaarde dat zij de andere weggebruikers die zich hierop bevinden niet in gevaar brengen.
Wanneer een hogere snelheidsbeperking geldt, moeten de bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse B en speed pedelecs in dezelfde omstandigheden het fietspad aangeduid door het verkeersbord D7 of door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74 volgen, wanneer dit aanwezig en bruikbaar is. |
Speed pedelecs en bromfietsers klasse B moeten bijgevolg op de rijbaan rijden tot aan het kruispunt met de Orlaylaan.
Aan de Orlaylaan gekomen gaat het linksaf met een puntige aansluiting naar het dubbelrichtingsfietspad, maar ... dat fietspad blijkt niet aangeduid te zijn!
Dat komt omdat het verkeersbordje D7 omgedraaid is!
Dat zal ik melden aan de bevoegde diensten ...
Vanaf hier mogen speed pedelecs en bromfietsen klasse B dus opnieuw op het fietspad rijden. Dat is ook het geval als ze Cauwerburg blijven volgen in de richting naar Tielrode, ...
... maar dat even terzijde.
Voorbij de rotonde van de Orlaylaan gaat het weer linksaf, met een zeer fietsonvriendelijke hoek naar de Tekenaarslaan met zijn te smal, maar goed aangeduid tweerichtingsfietspad.
En hiermee is de tegenwijzerzin voltooid.
De rit in wijzerzin begin ik eveneens op het "oude" fietspad langs de Tekenaarslaan op de Zaat, maar vanzelfsprekend in de andere richting. Ook in die richting is het te smalle dubbelrichtingsfietspad goed aangeduid.
Na elke zijstraat van de Tekenaarslaan wordt het fietspad opnieuw aangeduid, zoals het hoort.
Aan de Orlaylaan gekomen ontmoet je het dubbelrichtingsfietspad langs de Orlaylaan op een zeer fietsonvriendelijke wijze. Daar gaat het rechtsaf maar ... dat fietspad blijkt ook niet aangeduid te zijn!
En weer komt dat omdat het verkeersbordje D7 omgedraaid is!
Ook dat zal ik melden aan de bevoegde diensten ...
Aan Cauwerburg gekomen heeft het dubbelrichtingsfietspad langs de Orlaylaan een puntig einde en gaat het rechtsaf naar het dubbelrichtingsfietspad op Cauwerburg.
Op deze plaats is dat fietspad richting Leie aangeduid met een D7. Dus speed pedelecs en bromfietsen klasse B mogen er op rijden richting Leie. Maar ... daarjuist in de tegenwijzerzin was ditzelfde gedeelte van het fietspad verboden voor speed pedelecs en bromfietsen klasse B vanaf de rotonde aan de Leie tot hier. Dat is nog een onlogische eigenaardigheid om te melden aan de bevoegde diensten ...
Juist voor de rotonde van de Leie wordt het fietspad dan weer verboden voor speed pedelecs en bromfietsen klasse B! Die moeten dus hier het fietspad verlaten en op de rotonde verder rijden, terwijl in de tegenwijzerzin speed pedelecs en bromfietsen klasse B de rotonde konden volgen op het fietspad!
Dat is alweer een onlogische eigenaardigheid om te melden aan de bevoegde diensten ...
Voor fietsers en gelijkgestelden, die wel op het fietspad mogen verder rijden, is ook in deze rijrichting de bocht naar de rotonde in het fietspad zeer onoverzichtelijk!
Je kunt niet zien of er een tegenligger komt ...
Eenmaal de rotonde voorbij, op de Tekenaarslaan-ontsluitingsweg, mogen speed pedelecs en bromfietsen klasse B opnieuw op het fietspad verder rijden. Het wordt voor deze weggebruikers zeker niet gemakkelijk gemaakt in Temse!
Wanneer je tenslotte terug op de "oude" Tekenaarslaan komt, is het te smalle dubbelrichtingsfietspad daar wel bijzonder goed aangeduid langs beide kanten van het fietspad .
Zou de gemeente Temse dat doen als compensatie omdat dit dubbelrichtingsfietspad zo smal is? _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6212 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 05-07-2018 20:43:49 Onderwerp: |
|
|
|
|
Vandaag, donderdag 5 juli 2018, is één van de twee verkeerd aangebrachte verkeersbordje D7 terug in de goede stand geplaatst, namelijk dat aan het kruispunt van de Orlaylaan met de Tekenaarslaan.
Het verkeersbordje D7 aan het kruispunt van de Orlaylaan met Cauwerburg staat nog altijd verkeerd ...
En daar is iets eigenaardig mee. Zoals hierboven vermeld heb ik deze twee onregelmatigheden gemeld aan de dienst mobiliteit en aan de politie met een gezamelijke e-mail, en ik heb ze ook gemeld via de website van het Meldpunt Wegen, het vroegere Meldpunt Fietspaden. Maar zoals hierboven gezegd, heb ik op het Meldpunt Wegen een aparte melding gedaan voor elk verkeerd aangebracht verkeersbord.
Daarna heeft AWV mijn melding van het kruispunt met de Tekenaarslaan doorgestuurd naar de gemeente Temse (e-mail naar gemeente@temse.be, CC aan mij). Van mijn melding van het kruispunt met Cauwerburg heb ik geen verder bericht ontvangen. Ik weet dus niet zeker of AWV ook dat heeft doorgestuurd naar de gemeente Temse.
Zou dit kunnen betekenen dat noch de mobiliteitsdienst van Temse, noch de politie van Temse rekening houdt met wat Fietsersbond Temse meldt aan onregelmatigheden, maar dat er enkel gereageerd wordt als er een e-mail komt van AWV naar gemeente@temse.be?
In zijn e-mail aan de gemeente Temse heeft AWV trouwens ook gevraagd om "de klant" — ik dus — verder te informeren ... Tot nu toe heeft de gemeente Temse mij nog niet geïnformeerd over het juist plaatsen van dit ene verkeersbordje.
Ik wacht nog even af, maar daar moet ik meer van te weten komen _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6212 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 16-08-2018 10:29:15 Onderwerp: |
|
|
|
|
Het nieuwe fietspad op de Tekenaarslaan is nu (logisch) langs beide kanten afgesloten (zie hierboven).
Maar toch wordt dat fietspad nog gebruikt, zie het olifantenpad naast de afsluiting ...
Op de onoverzichtelijke bocht van het dubbelrichtingsfietspad aan de aansluiting van Cauwerburg met de rotonde van de Leie, is nu een middenstreep geschilderd en witte pijlen.
Fietsers en bromfietsers worden er op deze wijze wel van verwittigd dat het daar gevaarlijk is, maar het is en het blijft een lapmiddel! In feite wordt het dubbelrichtingsfietspad nu verdeeld in twee enkelrichtingsfietspaden die veel te smal zijn! Fietsers, en zeker bromfietsers, die van Cauwerburg komen zullen zeer dicht tegen het kastje naast het fietspad moeten rijden, om binnen "hun vak" te blijven!
In Temse wordt dus in 2018 nog altijd een nieuw dubbelrichtingsfietspad aangelegd dat amper 1,90m breed is, met een onoverzichtelijke bocht, en dat in die bocht opgesplitst wordt in twee enkelrichtingsfietspaden: eentje van 82cm breed, waarvan slechts 54cm bruikbaar is door het kastje dat er tegen staat, en eentje van 73cm breed. Ik twijfel er zelfs aan, of twee fietsers elkaar wel veilig kunnen kruisen ter hoogte van dat kastje aan die middenstreep.
Dat is het logische gevolg van het oorspronkelijke ontwerp van deze wegenis, waarbij fietsers en echte fietsvoorzieningen eigenlijk beschouwd werden als bijkomstige randverschijnselen (letterlijk!). Met al onze opmerkingen op dit oorspronkelijk ontwerp is geen rekening gehouden, behalve dat men voor het materiaal van de fietspaden asfalt gebruikt heeft in plaats van betonstraatstenen, zoals het voorzien was.
Bovendien ... Als ik per fiets van Cauwerburg naar de rotonde wil rijden (eerste foto van de twee hierboven), dan is het voor mij veel veiliger en comfortabeler om het fietspad niet te verlaten aan het begin van dat rood(!) stukje suggestiestrook op Cauwerburg, waar bovendien de reglementaire voorrang van fietsers afgenomen is door de gemeente Temse! Ik blijf weg van het autoverkeer op Cauwerburg als ik gewoon rechtdoor naar de haaientanden op de rijbaan fiets. Daarbij rijd ik wel over de witte streep, maar ... nergens in de wegcode is voorzien dat een fietspad kan verdeeld worden in rijstroken. Rijstroken verdelen de rijbaan, zie artikel 2.2 van het verkeersreglement :
Citaat: |
2.2. "Rijstrook": elk deel van een rijbaan die in haar langsrichting verdeeld is door:
- één of meer witte doorlopende of onderbroken strepen. Deze strepen mogen beter zichtbaar gemaakt worden door retro-reflecterende middelen;
- voorlopige markeringen die bestaan uit:
- hetzij oranje doorlopende of onderbroken strepen;
- hetzij doorlopende of onderbroken strepen gevormd door oranje spijkers.
|
Er zijn nog markeringen aangebracht voor fietsers.
Over de Tekenaarslaan, aan de rotonde van de Leie, is de niet-reglementaire "fietsgeleiding op kruispunten" aangebracht.
Ik heb het er hier al over gehad. Toen vroeg ik mij af:
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
Ik vraag mij ook nog af, of hier voor overstekende fietsers nog een wegmarkering zal aangebracht worden, en welke wegmarkering dat dan zal zijn ...
... |
Zoals ik toen heb uitgelegd, kom je hier alleen als je van de Zaat komt, en de Tekenaarslaan-ontsluitingsweg naar boven hebt gefietst. Je kunt dus niets anders doen dan over het zebrapad naar de rotonde rijden. Kan iemand mij het nut uitleggen van deze "fietsgeleiding op kruispunten", die fietsers "geleidt" naar het voetpad aan de overkant van de straat?
Er zijn eveneens haaientandjes en twee scheidingsstreepjes geschilderd aan het voorrangsbordje B1 (omgekeerde driehoek) om het fietspad op te rijden.
Ook daarover heb ik het hier al gehad. Wie hier het fietspad oprijdt, komt van de rotonde en zal zeker niet rechts afslaan en naar Cauwerburg terugkeren. Wie naar Cauwerburg wil heeft de rotonde al vroeger verlaten. Wie hier de rotonde verlaat zal de Tekenaarslaan volgen naar de Zaat. Wie naar de Zaat fietst zal evenmin mooi rechts van de scheidingsstreepjes blijven tot aan de haaientandjes, om dan een korte bocht naar links te nemen. Wie van de rotonde naar de Tekenaarslaan fietst, zal ter hoogte van het zebrapad de rotonde verlaten, en gewoon rechtdoor rijden over alle markeringen heen, zoals ik eveneens hier heb uitgelegd bij deze foto, toen er nog geen wegmarkeringen waren.
Ook dat is allemaal het gevolg van het armzalige ontwerp van de fietsvoorzieningen in deze omgeving, maar daarover gaat eigenlijk dit hele topic . _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 17-08-2018 09:24:37; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6212 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 27-10-2018 18:25:13 Onderwerp: |
|
|
|
|
Nu de ontsluitingsweg tussen de Zaat en de rotonde van de Leie geopend is (de Tekenaarslaan), is de tijd aangebroken om aan onze bevoegde diensten te vragen waarom op hetzelfde fietspad een andere regeling geldt voor bromfietsen klasse B en speed pedelecs naargelang de rijrichting, zoals hierboven vroeger reeds is opgemerkt. Op 23 oktober 2018 heb ik daarom volgende mail verstuurd naar de diensten mobiliteit van onze politie en van ons gemeentebestuur.
Citaat: |
Beste ...,
Geachte ...,
Mag ik wijzen op tegenstrijdigheden in Temse bij de aanduiding van fietspaden.
Het fietspad op Cauwerburg, tussen de rotonde van de Leie en de Orlaylaan, is op volgende wijze aangeduid:
- Vanaf de Orlaylaan met een verkeersbord D7.
Volgens artikel 9.1.2.2° van het verkeersreglement mogen bromfietsen klasse B en speed pedelecs dit fietspad gebruiken.
- Vanaf de rotonde met een verkeersbord D9.
Dat maakt hetzelfde fietspad verboden voor bromfietsen klasse B en speed pedelecs.
Hetzelfde doet zich voor op de rotonde van de Leie zelf.
- Het nieuw fietspad op de Tekenaarslaan wordt aangeduid met een verkeersbord D7.
Aan de rotonde van de Leie wordt daaraan niets gewijzigd door een ander verkeersbord.
Volgens artikel 9.1.2.2° van het verkeersreglement mogen bromfietsen klasse B en speed pedelecs dit fietspad dus gebruiken langs de rotonde.
- Maar als men deze rotonde nadert vanaf Cauwerburg, staat er een verkeersbord D9.
Bromfietsen klasse B en speed pedelecs moeten hier dus het fietspad verlaten, maar eenmaal de rotonde voorbij is het fietspad opnieuw aangeduid met een verkeersbord D7.
Voorbij de rotonde is het fietspad dus opnieuw toegelaten voor bromfietsen klasse B en speed pedelecs.
Ook het fietspad in de Hoogkamerstraat, tussen de N16 en de Grote Dweersstraat, is op een gelijkaardige wijze verschillend aangeduid naargelang de rijrichting.
Om welke reden mogen bromfietsen klasse B en speed pedelecs dezelfde fietspadgedeelten in de ene rijrichting gebruiken en in de andere rijrichting niet?
Met vriendelijke groeten,
... |
Ik ben benieuwd of ik daarop ooit een antwoord zal ontvangen ... Ik zal het in alle geval ter sprake brengen op onze volgende vergadering met de mobiliteitsdienst. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6212 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 14-01-2019 20:06:08 Onderwerp: |
|
|
|
|
Er is nog iets onopvallend gewijzigd op de rotonde van de Leie ...
Het verkeersbordje B1 (omgekeerde driehoek), dat stond op het einde van het fietspad van Cauwerburg, en de bijhorende haaientandjes ...
... zijn tijdens de aanleg van de Tekenaarslaan ...
... helemaal verdwenen en niet meer teruggeplaatst.
Ter herinnering: Normaal gesproken moeten bestuurders op de rijbaan voorrang verlenen aan fietsers, die op het einde van een fietspad dat fietspad verlaten om op de rijbaan verder te rijden. Maar de gemeente Temse had in april 2017 deze voorrang omgedraaid ten nadele van fietsers, door de plaatsing van dit voorrangsbord. We hebben daar toen tegen geprotesteerd, zonder resultaat ... In januari 2014 hadden we trouwens voorgesteld om het fietspad door te trekken tot tegen de rotonde, juist om dergelijke wantoestanden te vermijden! Ook tevergeefs!
Nu is daar geen einde meer aan dat fietspad, want het loopt nu verder langs de rotonde. Maar ...
- Wat nu met fietsers die hier het fietspad toch nog verlaten vóór de rotonde en langs de fietssuggestiestrook op de rijbaan verder rijden naar de rotonde? Die fietssuggestiestrook "suggereert" dat toch aan fietsers?
Aangezien het fietspad nu verder loopt, moeten bestuurders op de rijbaan geen voorrang meer verlenen aan die fietsers. Die voeren nu immers een manoeuver uit, namelijk het (verder lopend!) fietspad verlaten om zich op de rijbaan te begeven. Juist nu zou dat voorrangsbord B1 dus wel van pas kunnen komen. Ofwel mag aan fietsers niet meer "gesuggereerd" worden om hier het fietspad te verlaten met die fietssuggestiestrook!
- Wat nu met fietsers die hier de toestand niet kennen, of die hier voor de eerste keer komen? Het verder lopend fietspad geeft immers de stellige indruk dat het fietspad verder de rotonde volgt, maar dat is niet zo!
Wanneer deze fietsers naar de Leie willen rijden, en dus op de rotonde moeten komen, krijgen ze daartoe de mogelijkheid niet meer! Ze worden "afgeleid" naar de Tekenaarslaan!
Er moet dus aan fietsers op de rotonde zelf de mogelijkheid geboden worden om daar het fietspad te verlaten naar de rotonde, door hier op de rotonde een afrit te voorzien en de boordsteen te verlagen. Eigenlijk ongeveer zoals we dat reeds in februari 2014 voorgesteld hebben zelfs vooraleer er sprake was van plannen van het fietspad langs de Tekenaarslaan!
Gaat de gemeente Temse dat doen, als "fietsvriendelijke gemeente" met hun logo Temse op de fiets? Wat denk je? _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6212 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 05-09-2019 19:55:36 Onderwerp: |
|
|
|
|
Door de aanpassing van verkeersborden voor fietsers op Cauwerburg, vlak bij de rotonde van de Leie, is de toestand ook licht gewijzigd tegenover vroeger voor bestuurders van bromfietsen klasse B en speed pedelecs, die vanaf de Tekenaarslaan naar Cauwerburg rijden.
Aan de Zaat, vóór de klim van de Tekenaarslaan begint, is het fietspad aangeduid met een verkeersbord D7.
Bijgevolg mogen bestuurders van bromfietsen klasse B en speed pedelecs dit fietspad volgen. Ze moeten dat niet omdat de snelheid hier beperkt is tot 50km/u. Aan de rotonde van de Leie gekomen staat geen enkel verkeersbord dat deze toestand op het fietspad wijzigt.
Maar juist in de gevaarlijke bocht van het fietspad naar Cauwerburg, staat plots een verkeersbord D9, zoals ook hier is opgemerkt.
Vanaf hier is het voor bestuurders van bromfietsen klasse B en speed pedelecs verboden om nog verder op het fietspad te rijden! Hier moeten ze dat dus verlaten en ... naar de overkant van de rijbaan van Cauwerburg rijden om de rijbaan aan de rechterkant te volgen.
Maar ... een twintigtal meter verder is het fietspad opnieuw aangeduid met een D7!
Vanaf hier is het voor bestuurders van bromfietsen klasse B en speed pedelecs opnieuw toegelaten om het fietspad te volgen!
Op deze plaats is er echter wel een rechte boordsteen tussen de rijbaan en het fietspad. Het fietspad is er niet op voorzien om er hier terug op te rijden. Gelukkig zijn bromfietsen klasse B en speed pedelecs daar niet toe verplicht, en mogen ze ook op de rijbaan verder rijden.
Maar waarom zijn bromfietsen klasse B en speed pedelecs eigenlijk niet toegelaten, enkel op die 20 meter fietspad? _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|