|
Ontsluitingsweg Zaat - Kruispunt Leie/Cauwerbug. |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6202 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 27-04-2017 20:02:52 Onderwerp: |
|
|
|
|
Naar aanleiding van het plaatsen van nog een voorrangsbord B1 (omgekeerde driehoek) aan de rotonde van de Leie, heb ik nog maar eens een mail verstuurd naar onze schepen van mobiliteit, evenals naar de verantwoordelijken voor verkeer bij de politie en de gemeente.
Citaat: |
Geachte mevrouw schepen en verantwoordelijken voor verkeer in Temse,
Met het plaatsen van een voorrangsbord B1 op het einde van het fietspad van Cauwerburg nabij de rotonde van de Leie — dat de rechtmatige voorrang van fietsers ontneemt, en fietsers opzadelt met alle verantwoordelijkheid bij een ongeval, zie mijn mail "Alle verantwoordelijkheid bij fietsers?" van 6 april 2017 — is ook een voorrangsbord B1 geplaatst aan de overkant van de rijbaan van Cauwerburg, op het voetpad, ter hoogte van de fietsoversteekplaats over de rijbaan.
In het reglement van de wegbeheerder, artikel 18.4, staat inderdaad bij de oversteekplaatsen voor fietsers:
De ondergeschiktheid aan het verkeer op de openbare weg die wordt overgestoken mag verduidelijkt worden door de verkeersborden B1 of B5.
Maar ... fietsers die zich vanaf de rotonde naar Cauwerburg begeven, rijden reeds op de rijbaan en moeten bij het verlaten van de rotonde en het begin van Cauwerburg een richtingsverandering uitvoeren, namelijk naar links afslaan om de rijbaan te verlaten (naar het fietspad), zoals beschreven staat in het artikel 19 "Richtingsverandering" van het verkeersreglement.
In het artikel 19.3 van het verkeersreglement staat nauwkeurig beschreven hoe die richtingsverandering moet uitgevoerd worden. Dat is in dit geval:
19.3. De bestuurder die naar links afslaat moet :
1° zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken indien mogelijk, door een teken met de arm.
Deze aanduiding moet ophouden zodra de beweging uitgevoerd is;
2° op een rijbaan met tweerichtingsverkeer, zich naar links begeven zonder de tegenliggers te hinderen;
3° voorrang verlenen aan de tegenliggers op de rijbaan die hij gaat verlaten;
4° de beweging met matige snelheid uitvoeren.
De openbare weg wordt dus niet "overgestoken", maar fietsers verlaten de rijbaan waarop ze zich al bevinden.
Bovendien, aangezien fietsers op de rijbaan rijden, en niet op een fietspad, is het gebruik van de fietsoversteekplaats niet verplicht volgens artikel 43.3 van het verkeersreglement:
43.3. Wanneer er een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen is, moeten de fietsers en de bestuurders van tweewielige bromfietsen die zich op het fietspad bevinden deze gebruiken.
Daarom heb ik hierbij drie vragen:
- Waarom staat een voorrangsbord B1 op het voetpad, duidelijk naar gebruikers van het voetpad gericht?
- Voor welke bestuurders is dit voorrangsbord bedoeld?
- Bij gebrek aan haaientanden, op welke plaats moeten die bestuurders voorrang verlenen?
Mag ik er ook op wijzen dat deze fietsoversteekplaats vlak na het verlaten van de rotonde het bijzonder moeilijk en ingewikkeld maakt voor fietsers die het verkeersreglement willen respecteren. Bij het verlaten van de rotonde moeten ze een teken geven met de rechterarm, en direct daarna een teken met de linkerarm om naar links af te slaan om de rijbaan te verlaten. Het lijkt op molenwieken en het komt de fietsveiligheid en fietsvriendelijkheid niet ten goede.
Met vriendelijke groeten,
Jozef Van Breuseghem
Secretaris Fietsersbond afdeling Temse |
(Aanpassing op 09-01-2018: Foto-vergrotingsfout verbeterd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 09-01-2018 09:41:45; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6202 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 01-05-2017 08:52:42 Onderwerp: |
|
|
|
|
Buiten een stippellijntje op het gemeenteplan van Temse, en het projecteren van een tekeningetje op de vergadering van de Commissie Ruimtelijke Ordening en Openbare Werken van dinsdag 28 oktober 2014, heeft Temse nog niet veel los gelaten over de "nieuwe ontsluitingsweg van de Zaat". Die nieuwe weg zal eigenlijk de Tekenaarslaan op de Zaat verlengen, en uitkomen op de rotonde van de Leie.
Ondertussen zijn de werken aan die ontsluitingsweg wel begonnen. Van op de rotonde van de Leie kun je dit zien.
Die straat, de Tekenaarslaan dus, zal vanaf daar eerst een bocht naar links beschrijven, en daarna met een bocht naar rechts aansluiten aan de bestaande Tekenaarslaan. Er zal wel nog heel wat grond moeten aangevoerd en bijgevuld worden om tot op de hoogte van de rotonde te komen. Vanaf de Zaat zal deze straat een felle kuitenbijter worden voor fietsers ...
En dat interesseert ons, want er komt ook een fietspad langs die nieuwe straat. Het bestaande fietspad in de huidige Tekenaarslaan wordt eveneens verlengd en zal dus als tweerichtingsfietspad kunnen aansluiten aan het tweerichtingsfietspad van Cauwerburg. Daarbij stellen we met onze Fietsersbondafdeling enkele vragen:
- Zullen die fietspaden met elkaar verbonden worden, en indien ja, hoe zal dat gebeuren?
- Hoe zal dat tweerichtingsfietspad op een veilige en overzichtelijke wijze aangesloten worden op de rotonde?
We hebben er nog niets van vernomen, maar we hopen dat fietsers weer niet stiefmoederlijk zullen behandeld worden, zoals dat zeer onlangs weer eens gebeurd is aan deze zelfde rotonde, niettegenstaande alle beloften van Temse om Temse "veiliger" en "fietsvriendelijker" te maken ...
(Aanpassing op 09-01-2018: Foto-vergrotingsfout verbeterd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 09-01-2018 09:43:43; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6202 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 19-08-2017 10:02:33 Onderwerp: |
|
|
|
|
We kunnen nu al goed zien hoe de nieuwe ontsluitingsweg van de Zaat zal verlopen tussen de rotonde van de Leie en de Tekenaarslaan. Aan de rotonde van de Leie is de weg nu volledig op hoogte gebracht en berijdbaar gemaakt voor de werfvoertuigen.
Langs de rechterkant van deze nieuwe weg zou een dubbelrichtingsfietspad moeten komen, dat zou moeten aansluiten op de fietspaden van Cauwerburg en de Tekenaarslaan. Maar daarover hebben we nog niets officieel vernomen, enkel wat geruchten hier en daar. We hopen maar dat dit dan een volwaardig dubbelrichtingsfietspad zal worden dat breed genoeg is en aangelegd volgens de nieuwe aanbevelingen van het Vademecum Fietsvoorzieningen, en niet zoals de aansluitende fietspaden op Cauwerburg of in de Tekenaarslaan.
Ook de aansluiting van dit dubbelrichtingsfietspad op de rotonde zelf zou wel eens zeer problematisch kunnen worden. Maar daarover hebben we het vroeger al gehad. Toen werd het duidelijk dat daar nog niemand aan gedacht had en dat men zelfs geen benul heeft van de aanbevelingen daaromtrent! Dat belooft dus alweer gevaarlijk te worden voor fietsers!
Vanaf de rotonde van de Leie daalt deze nieuwe ontsluitingsweg naar de Zaat met eerst een bocht naar links tot voorbij het gele graafwerktuig rechts op bovenstaande foto. Daarna zal deze weg met een zeer scherpe bocht, kleiner dan 90°(!), naar rechts aansluiten op de Tekenaarslaan.
Van op de Tekenaarslaan ziet dat er zo uit.
De weg zal vanaf hier dus met een scherpe bocht naar links, achter het gele graafwerktuig door, stijgen naar de rotonde van de Leie.
Het veel te smalle dubbelrichtingsfietspad van de Tekenaarslaan zal dus hopelijk verlengd worden met een voldoende breed dubbelrichtingsfietspad langs de linkerkant van de ontsluitingsweg. Hopelijk denkt men er aan om dat fietspad in die korte bocht zelfs nog wat breder te maken. Ook fietsers hebben immers meer ruimte nodig om zo een korte bocht te nemen dan om gewoon rechtdoor te rijden. Er is zeker geen plaatsgebrek om het fietspad deze keer eens goed te ontwerpen voor de fietsers van Temse ...
Tussen de Tekenaarslaan en de rotonde van de Leie lijkt de hellingsgraad van de weg nogal mee te vallen.
Het zal natuurlijk wel bergop (of bergaf) te fietsen worden, maar het zal waarschijnlijk niet zo steil zijn als aanvankelijk gevreesd was . _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6202 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 17-05-2018 18:56:11 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
Het veel te smalle dubbelrichtingsfietspad van de Tekenaarslaan zal dus hopelijk verlengd worden met een voldoende breed dubbelrichtingsfietspad langs de linkerkant van de ontsluitingsweg. Hopelijk denkt men er aan om dat fietspad in die korte bocht zelfs nog wat breder te maken. Ook fietsers hebben immers meer ruimte nodig om zo een korte bocht te nemen dan om gewoon rechtdoor te rijden. Er is zeker geen plaatsgebrek om het fietspad deze keer eens goed te ontwerpen voor de fietsers van Temse ...
... |
(Zie hierboven.)
Op onze laatste "fietsersbondvergadering" met de mobiliteitsdienst en de fietsambtenaar van de gemeente Temse, op 12 maart 2018, hebben we gevraagd om het fietspad in deze bocht te verbreden en om de bocht zo geleidelijk mogelijk te maken. Het is geen goede praktijk — en zeker niet fietsvriendelijk in het kader van "Temse op de fiets" en het (krachtdadig?) fietsbeleid van Temse — om het fietspad vlak naast de rijbaan te leggen aan de binnenkant van deze korte bocht, en het fietspad daarbij op de minimum breedte te houden.
Het is trouwens helemaal niet meer in overeenstemming met het Vademecum Fietsvoorzieningen, om een dubbelrichtingsfietspad aanliggend aan de rijbaan aan te leggen
Vandaag, 17 mei 2018, zijn al een aantal drempels aangebracht, waardoor de begrenzing van het toekomstig fietspad zichtbaar wordt. En wat denk je? Zal de gemeente Temse het fietspad fietsvriendelijk, breed genoeg zonder scherpe bocht en afgescheiden van de rijbaan aanleggen?
Dit is een zicht in de andere richting. Dit wordt de bocht die je zult moeten nemen als je de helling naar beneden fietst.
Dat zou toch veel minder scherp kunnen gemaakt worden voor fietsers, breder zoals we gevraagd hebben en verder verwijderd van de rijbaan. Waarom vergaderen wij eigenlijk nog met de gemeente Temse
Aan de andere kant van de ontsluitingsweg is er de aansluiting met de rotonde van de Leie. Ik ben benieuwd hoe dat zal uitgevoerd worden.
Maar zoals hierboven gezegd, daarover hebben we het vroeger al gehad. Zou men er nu al over nagedacht hebben op de gemeente Temse?
En gaat dit fietspad nu verbonden worden met het fietspad op Cauwerburg? Zouden ze dat nu al weten?
Of denkt men op de gemeente Temse echt, dat fietsers eerst rond de rotonde zullen rijden, als ze vanaf hier naar Cauwerburg willen? _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6202 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 09-06-2018 18:53:45 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
Maar er zijn wel degelijk enkele boordstenen verplaatst tegenover de ligging op de vorige foto van 17 mei:
... |
(Zie hierboven.)
En deze boordstenen zijn nogmaals verplaatst! Dit was de foto van 30 mei, ...
... en nu zijn de boordstenen aan de binnenkant van de bocht in het fietspad nog verder naar binnen verschoven.
Op wat ik hierboven zei, ...
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
Het fietspad blijft in de bocht wel even breed als op het recht gedeelte. Dat is niet "aangepast". Zo ver is Temse nog niet geëvolueerd op gebied van fietsvriendelijkheid.
... |
... moet ik dus terugkomen. Er is blijkbaar voortschrijdend inzicht bij het bestuur van Temse ... ofwel leest men dit forum ... Het fietspad zal in de bocht breder worden dan op het rechte gedeelte door het verplaatsen van deze boordstenen.
In deze bocht wordt de breedte van het fietspad ongeveer 2,85m. Op het rechte gedeelte 2,5m, de minimum aanbevolen breedte voor een vrijliggend tweerichtingsfietspad volgens het hoofstuk 4.1.3 in het Vademecum Fietsvoorzieningen. Van een aanliggend tweerichtingsfietspad (zoals hier) wordt zelfs geen afmeting gegeven, wegens "niet van toepassing"! Maar ja ...
Na de bocht sluit dit fietspad richting de Zaat aan op het bestaande smalle tweerichtingsfietspad langs de Tekenaarslaan, dat nog geen 1,90m breed is, veel te smal dus voor een tweerichtingsfietspad!
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
Van de aansluiting met het fietspad op Cauwerburg is nog niets te zien. |
(Zie hierboven.)
Daar is nu wel al iets van te zien. Het (te smalle) tweerichtingsfietspad van Cauwerburg wordt doorgetrokken langs de rotonde, ...
... en voorbij de rotonde sluit dat aan bij het fietspad van de Tekenaarslaan-ontsluitingsweg. Dat fietspad krijgt een "aftakking" juist voorbij de rotonde, om het te verlaten of om er op te rijden.
Als je wat dichterbij komt ziet die "aftakking" er zo uit in de richting naar de Tekenaarslaan, ...
... en zo in de richting vanaf de Tekenaarslaan. Je kunt dit immers vanuit de twee richtingen naderen.
Deze "aftakking" lijkt mij nogal kort van bocht en veel te smal voor een tweerichtingsfietspad, dus om gelijktijdig fietsers van het fietspad naar de rotonde, en fietsers van de rotonde naar het fietspad te laten rijden. Ik vermoed dat alle fietsers op deze plaats niet anders zullen kunnen dan die korte bocht "af te snijden" over het voetpad.
Verder vraag ik mij af, of het echt veilig is, om het fietspad juist vóór de rotonde te verlaten langs de linkerkant van de rijbaan ... maar daarover hebben we het vroeger al gehad. Nu het fietspad zal doorgetrokken worden langsheen de rotonde, biedt dat voor fietsers wel meer mogelijkheden om vanaf het fietspad op de rotonde te komen, of omgekeerd, waarvan ze zonder twijfel gebruik zullen maken ...
Vanaf de Tekenaarslaan naar Cauwerburg versmalt het fietspad geleidelijk van ongeveer 2,5m naar de (te smalle) breedte van het fietspad op Cauwerburg. Bovendien is de bocht naar Cauwerburg (of omgekeerd) zeer onoverzichtelijk door de woning die in die bocht staat. Het zal dus op te letten worden in deze smalle onoverzichtelijke bocht van het tweerichtingsfietspad! _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6202 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 11-06-2018 22:07:35 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
Deze "aftakking" lijkt mij nogal kort van bocht en veel te smal voor een tweerichtingsfietspad, dus om gelijktijdig fietsers van het fietspad naar de rotonde, en fietsers van de rotonde naar het fietspad te laten rijden. Ik vermoed dat alle fietsers op deze plaats niet anders zullen kunnen dan die korte bocht "af te snijden" over het voetpad.
Verder vraag ik mij af, of het echt veilig is, om het fietspad juist vóór de rotonde te verlaten langs de linkerkant van de rijbaan ... maar daarover hebben we het vroeger al gehad. Nu het fietspad zal doorgetrokken worden langsheen de rotonde, biedt dat voor fietsers wel meer mogelijkheden om vanaf het fietspad op de rotonde te komen, of omgekeerd, waarvan ze zonder twijfel gebruik zullen maken ...
... |
(Zie hierboven.)
Hier stopt het voortschrijdend inzicht van de gemeente Temse. Zoals ik het vroeger al uitgelegd heb, moet er vooraf goed over nagedacht worden vooraleer een dubbelrichtingsfietspad aan te sluiten op een rotonde. De wijze waarop dat moet gebeuren staat beschreven in het Vademecum Fietsvoorzieningen, hoofdstuk 4.6.3 (vierde paragraaf) en in hoofdstuk 4.6.4.1 staat een ondertitel "TWEERICHTINGSFIETSPAD TER HOOGTE VAN ROTONDE" met veel uitleg over de wijze waarop zoiets moet aangepakt worden.
De wijze waarop Temse dat lijkt te zullen uitvoeren is eerder als zeer amateuristisch te omschrijven.
Het dubbelrichtingsfietspad heeft namelijk geen enkele aansluiting op de rotonde! Alle op- en afritten zijn buiten de rotonde gelegen, op plaatsen die in het geheel niet veilig zijn voor fietsers, op plaatsen die zelfs zeer gevaarlijk kunnen zijn voor fietsers. Bovendien zijn die op- en afritten veel te smal en totaal ongeschikt om fietsverkeer in de twee richtingen toe te laten. En dat is toch de bedoeling van een dubbelrichtingsfietspad, dacht ik?
Als dit zo zal uitgevoerd en afgewerkt worden, zal het mij benieuwen hoe fietsers in werkelijkheid zullen rijden van dit dubbelrichtingsfietspad naar de rotonde, en omgekeerd, van de rotonde naar dit dubbelrichtingsfietspad.
Eigenlijk wou ik hier nooit meer op terugkomen na onze slechte ervaringen met de zogenaamde "inspraak" die onze Fietsersbondafdeling kreeg in de plannen van de herinrichting van het Luizemarktje. Maar als ik merk hoe fietsers alweer behandeld worden, kan ik het niet laten ...
_________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6202 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 16-06-2018 20:06:59 Onderwerp: |
|
|
|
|
Ondertussen is alles geasfalteerd, en die is deze keer mooi effen aangelegd . Je kunt er al op rijden, wat ik dus ook gedaan heb. De helling vanaf de Zaat naar de rotonde van de Leie is lang niet die zo gevreesde kuitenbijter. Natuurlijk gaat het bergop, maar de helling is zeer geleidelijk.
Zoals hierboven is gezegd is er vanaf het fietspad geen aansluiting gemaakt met de rotonde. Niet als je vanaf de Zaat komt, ...
... en evenmin als je van Cauwerburg komt. Als je op het fietspad blijft rijden, dan rij je in beide richtingen de rotonde voorbij ...
Het zal mij benieuwen welke wegmarkeringen er zullen aangebracht worden en welke verkeersborden in de weg zullen geplaatst worden, om fietsers "naar de rotonde te leiden" vanaf die ene "uitgang" ... Toch zeker niet met een fietsoversteekplaats op de rotonde, naast het zebrapad, en recht naar het voetpad aan de overkant? We zullen zien ... Vergeet immers niet, dat die "uitgang" ook een "ingang" is voor wie vanaf de rotonde naar het fietspad wil
Als je de helling naar beneden rijdt en je komt aan de bocht naar de Zaat, merk je dat het fietspad in de bocht wat breder gemaakt is, en de bocht van het fietspad heeft de bocht van de rijbaan wat "afgesneden", waardoor het fietspad een minder korte bocht beschrijft dan wanneer het de rijbaan zou blijven volgen .
Als je vanaf de Zaat komt langs het smalle fietspad op de Tekenaarslaan, dan is de verbreding van het fietspad aan de bocht nog veel opvallender!
Aan de rotonde van de Leie is dit nieuwe fietspad nu ook nog aangesloten op het fietspad van Cauwerburg. Die aansluiting is uitgevoerd met een smalle en onoverzichtelijke bocht! Maar nu staat daar nog een afsluiting op het fietspad. Ik kan dus nog niet ondervinden welke ervaring dat geeft. Dat zal voor een andere keer zijn. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6202 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 26-06-2018 10:34:08 Onderwerp: |
|
|
|
|
De verkeersborden zijn nu geplaatst op de Tekenaarslaan-ontsluitingsweg en het fietspad is niet meer afgesloten. De rijbaan van de nieuwe ontsluitingsweg is nog wel afgesloten. Misschien omdat nog niet alle wegmarkeringen zijn aangebracht?
Juist voor de rotonde, aan de korte bocht van de "in- en uitrit" van het fietspad zijn voorrangsbordjes B1 geplaatst.
Er staat natuurlijk zo een voorrangsbordje als je van het fietspad dwars op de rijbaan komt.
Normaal gesproken kom je hier alleen als je van de Zaat komt, en de Tekenaarslaan-ontsluitingsweg naar boven hebt gefietst. Na een slecht ontworpen en zeer korte bocht kom je dus eigenlijk langs de verkeerde kant op de rijbaan, want je moet die nu altijd oversteken, terwijl het verkeer op de rijbaan zowel van links als van rechts kan komen. Bovendien zul je nooit zeker zijn of het verkeer op de rotonde hier de rotonde zal verlaten of verder de rotonde zal volgen ... Daar komt nog bij dat je na het oversteken van de rijbaan ook nog voorrang moet verlenen aan het verkeer op de rotonde. Het is hier voor fietsers zeker niet eenvoudig gemaakt om het fietspad te verlaten om naar de rotonde te rijden .
Ik vraag mij ook nog af, of hier voor overstekende fietsers nog een wegmarkering zal aangebracht worden, en welke wegmarkering dat dan zal zijn ...
Als je vanaf de rotonde naar het fietspad op de Tekenaarslaan-ontsluitingsweg wilt fietsen, heb je het wat beter. Dat betekent niet dat het beter ontworpen is, maar je hoeft als fietser geen rekening te houden met het ontwerp .
Aanvankelijk had ik schrik van dit verraderlijk drempeltje, ...
... maar de plaatsing van het voorrangsbord heeft er voor gezorgd dat je daar niet tegen zult rijden. Heeft Temse even geluk gehad met dit ontwerp ...
Vanaf de rotonde kun je gemakkelijk ter hoogte van het zebrapad de rotonde al verlaten, en rechtdoor rijden naar het fietspad op de Tekenaarslaan-ontsluitingsweg. Je kunt zelfs de bocht van het fietspad negeren en gewoon rechtdoor rijden. Alles is mooi vlak aangelegd, dus daar kun je als fietser gebruik van maken.
Je mag daarbij niet vergeten om voorrang te verlenen aan de andere fietsers die zich reeds op dat fietspad bevinden. Dat is wel aangeduid, maar door de eigenzinnige inrichting van dit fietspad, staat die aanduiding helemaal uit het zicht van voor wie ze bedoeld is. Het lijkt bedoeld voor fietsers die vanaf hier naar Cauwerburg fietsen, maar juist dat zal geen enkele fietser doen!
Er staat op deze plaats zelfs geen verkeersbordje D7 of D9 om het fietspad aan te duiden in de richting van Cauwerburg. Daaruit blijkt ten overvloede dat dit voorrangsbordje B1 niet bedoeld is voor fietsers die langs hier rijden!
Ik vraag mij af of dit voorrangsbordje daar wel nut heeft. Vooreerst omdat het volledig uit de weg staat voor die fietsers voor wie het bedoeld is. Maar vooral omdat het in dit geval toch duidelijker en eenvoudiger is om de voorrang van rechts te laten gelden voor fietsers op het fietspad. Dat zou het geval zijn als dit voorrangsbordje er niet stond.
Nog iets helemaal anders: waarom heeft de gemeente Temse van bij het ontwerp van deze rotonde niet naar ons geluisterd, en de afrit voor fietsers vanuit Cauwerburg naar de rotonde niet op deze plaats aangebracht?
En zou deze plaats niet gelijktijdig kunnen dienen hebben voor de oprit naar het fietspad op de Tekenaarslaan-ontsluitingsweg?
Als de gemeente Temse was uitgegaan van het STOP-principe, en dus eerst aan de "Trappers" zou gedacht hebben vóór het Persoonlijk vervoer, dan had men hier zelfs de uitrit naar de rotonde kunnen maken voor fietsers die van de Tekenaarslaan-ontsluitingsweg komen!
Dat kon dan helemaal anders opgelost worden dan met die korte bocht in het fietspad en die moeilijke en gevaarlijke oversteek die er nu is. Maar zoals reeds gezegd, daarover hebben we het vroeger genoeg gehad ...
(Aanpassing op 30-06-2018: D7 of D9 bij B1 toegevoegd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 30-06-2018 07:53:09; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6202 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 28-06-2018 09:14:10 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
Aan de rotonde van de Leie is dit nieuwe fietspad nu ook nog aangesloten op het fietspad van Cauwerburg. Die aansluiting is uitgevoerd met een smalle en onoverzichtelijke bocht! Maar nu staat daar nog een afsluiting op het fietspad. Ik kan dus nog niet ondervinden welke ervaring dat geeft. Dat zal voor een andere keer zijn. |
(Zie hierboven.)
Dit is nu die "andere keer". Om het nieuwe dubbelrichtingsfietspad op de Tekenaarslaan-ontsluitingsweg goed te kunnen ervaren, heb ik het twee keer bekeken op de "ronde" Tekenaarslaan - Cauwerburg - Orlaylaan: eens in "tegenwijzerzin" en eens in "wijzerzin".
Ik begin in tegenwijzerzin, op het "oude" fietspad langs de Tekenaarslaan op de Zaat. Dit dubbelrichtingsfietspad is veel te smal, maar het is wel goed aangeduid met verkeersborden D7.
Aan de bocht gekomen van het nieuw gedeelte van de Tekenaarslaan, wordt het fietspad geleidelijk breder.
Hoe het aan de rotonde van de Leie zelf verloopt, kun je hierboven lezen. Maar bij het verlaten van de rotonde is de bocht naar Cauwerburg wel erg onoverzichtelijk! Bovendien wordt het dubbelrichtingsfietspad hier opnieuw veel te smal! Het is op te letten voor mogelijke tegenliggers die van achter de hoek kunnen komen!
Maar hola! Direct achter die bocht staat op Cauwerburg plots een verkeersbord D9 op het fietspad
Dat betekent dat al wie rijdt met een speed pedelec, of met een bromfiets klasse B, hier het fietspad moet verlaten en op de rijbaan moet verder rijden! Speed pedelecs en bromfietsers klasse B mogen (of moeten) immers alleen rijden op fietspaden die aangeduid zijn met een verkeersbord D7 of met de wegmarkering van artikel 74, volgens artikel 9.1.2.2° van het verkeersreglement :
Citaat: |
2° Daar waar de snelheid beperkt is tot 50 km per uur of minder, mogen de bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse B en speed pedelecs in dezelfde omstandigheden het fietspad aangeduid door het verkeersbord D7 of door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74 volgen, op voorwaarde dat zij de andere weggebruikers die zich hierop bevinden niet in gevaar brengen.
Wanneer een hogere snelheidsbeperking geldt, moeten de bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse B en speed pedelecs in dezelfde omstandigheden het fietspad aangeduid door het verkeersbord D7 of door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74 volgen, wanneer dit aanwezig en bruikbaar is. |
Speed pedelecs en bromfietsers klasse B moeten bijgevolg op de rijbaan rijden tot aan het kruispunt met de Orlaylaan.
Aan de Orlaylaan gekomen gaat het linksaf met een puntige aansluiting naar het dubbelrichtingsfietspad, maar ... dat fietspad blijkt niet aangeduid te zijn!
Dat komt omdat het verkeersbordje D7 omgedraaid is!
Dat zal ik melden aan de bevoegde diensten ...
Vanaf hier mogen speed pedelecs en bromfietsen klasse B dus opnieuw op het fietspad rijden. Dat is ook het geval als ze Cauwerburg blijven volgen in de richting naar Tielrode, ...
... maar dat even terzijde.
Voorbij de rotonde van de Orlaylaan gaat het weer linksaf, met een zeer fietsonvriendelijke hoek naar de Tekenaarslaan met zijn te smal, maar goed aangeduid tweerichtingsfietspad.
En hiermee is de tegenwijzerzin voltooid.
De rit in wijzerzin begin ik eveneens op het "oude" fietspad langs de Tekenaarslaan op de Zaat, maar vanzelfsprekend in de andere richting. Ook in die richting is het te smalle dubbelrichtingsfietspad goed aangeduid.
Na elke zijstraat van de Tekenaarslaan wordt het fietspad opnieuw aangeduid, zoals het hoort.
Aan de Orlaylaan gekomen ontmoet je het dubbelrichtingsfietspad langs de Orlaylaan op een zeer fietsonvriendelijke wijze. Daar gaat het rechtsaf maar ... dat fietspad blijkt ook niet aangeduid te zijn!
En weer komt dat omdat het verkeersbordje D7 omgedraaid is!
Ook dat zal ik melden aan de bevoegde diensten ...
Aan Cauwerburg gekomen heeft het dubbelrichtingsfietspad langs de Orlaylaan een puntig einde en gaat het rechtsaf naar het dubbelrichtingsfietspad op Cauwerburg.
Op deze plaats is dat fietspad richting Leie aangeduid met een D7. Dus speed pedelecs en bromfietsen klasse B mogen er op rijden richting Leie. Maar ... daarjuist in de tegenwijzerzin was ditzelfde gedeelte van het fietspad verboden voor speed pedelecs en bromfietsen klasse B vanaf de rotonde aan de Leie tot hier. Dat is nog een onlogische eigenaardigheid om te melden aan de bevoegde diensten ...
Juist voor de rotonde van de Leie wordt het fietspad dan weer verboden voor speed pedelecs en bromfietsen klasse B! Die moeten dus hier het fietspad verlaten en op de rotonde verder rijden, terwijl in de tegenwijzerzin speed pedelecs en bromfietsen klasse B de rotonde konden volgen op het fietspad!
Dat is alweer een onlogische eigenaardigheid om te melden aan de bevoegde diensten ...
Voor fietsers en gelijkgestelden, die wel op het fietspad mogen verder rijden, is ook in deze rijrichting de bocht naar de rotonde in het fietspad zeer onoverzichtelijk!
Je kunt niet zien of er een tegenligger komt ...
Eenmaal de rotonde voorbij, op de Tekenaarslaan-ontsluitingsweg, mogen speed pedelecs en bromfietsen klasse B opnieuw op het fietspad verder rijden. Het wordt voor deze weggebruikers zeker niet gemakkelijk gemaakt in Temse!
Wanneer je tenslotte terug op de "oude" Tekenaarslaan komt, is het te smalle dubbelrichtingsfietspad daar wel bijzonder goed aangeduid langs beide kanten van het fietspad .
Zou de gemeente Temse dat doen als compensatie omdat dit dubbelrichtingsfietspad zo smal is? _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6202 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 05-07-2018 20:43:49 Onderwerp: |
|
|
|
|
Vandaag, donderdag 5 juli 2018, is één van de twee verkeerd aangebrachte verkeersbordje D7 terug in de goede stand geplaatst, namelijk dat aan het kruispunt van de Orlaylaan met de Tekenaarslaan.
Het verkeersbordje D7 aan het kruispunt van de Orlaylaan met Cauwerburg staat nog altijd verkeerd ...
En daar is iets eigenaardig mee. Zoals hierboven vermeld heb ik deze twee onregelmatigheden gemeld aan de dienst mobiliteit en aan de politie met een gezamelijke e-mail, en ik heb ze ook gemeld via de website van het Meldpunt Wegen, het vroegere Meldpunt Fietspaden. Maar zoals hierboven gezegd, heb ik op het Meldpunt Wegen een aparte melding gedaan voor elk verkeerd aangebracht verkeersbord.
Daarna heeft AWV mijn melding van het kruispunt met de Tekenaarslaan doorgestuurd naar de gemeente Temse (e-mail naar gemeente@temse.be, CC aan mij). Van mijn melding van het kruispunt met Cauwerburg heb ik geen verder bericht ontvangen. Ik weet dus niet zeker of AWV ook dat heeft doorgestuurd naar de gemeente Temse.
Zou dit kunnen betekenen dat noch de mobiliteitsdienst van Temse, noch de politie van Temse rekening houdt met wat Fietsersbond Temse meldt aan onregelmatigheden, maar dat er enkel gereageerd wordt als er een e-mail komt van AWV naar gemeente@temse.be?
In zijn e-mail aan de gemeente Temse heeft AWV trouwens ook gevraagd om "de klant" — ik dus — verder te informeren ... Tot nu toe heeft de gemeente Temse mij nog niet geïnformeerd over het juist plaatsen van dit ene verkeersbordje.
Ik wacht nog even af, maar daar moet ik meer van te weten komen _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|