Het is nu 30-11-2024 03:58:05
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Niet minder fietsongevallen in onze regio!

    -> Verhaal Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6210
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 15-09-2013 05:54:17    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Voor wie er nog moest aan twijfelen: het aantal fietsongevallen daalt niet. Zie dit artikel op de website van Het Nieuwsblad, dit artikel op de website van De Standaard of dit artikel op de website van de Gazet van Antwerpen.
Citaat:
Opvallend is dat er een groot aantal ongevallen zijn tussen fietsers onderling. In de periode 2008-2011 gaat het om 3.034 ongevallen

Als de getallen 64.817 en 3.034 kloppen, dan gebeurde minder dan 5% van het aantal ongevallen tussen fietsers onderling in de periode 2008-2011. Ik weet niet of dit een (relatief) "groot" aantal is, maar heel wat fietsongevallen gebeuren zonder een auto in de buurt door de slechte staat van de fietsvoorzieningen (klik hier). Anderzijds merk ik geregeld dat sommige fietsers met hun kop in de grond rijden ... Ze kijken amper een drietal meter vóór hun fiets. Dan is het niet te verwonderen dat ze al eens ergens tegenaan knallen of met andere fietsers in botsing komen.

Het gaat over dit artikel in "de Zondag" van zondag 15 september 2013:



(Aanpassing op 17-12-2015: Afbeeldingen op nieuwe host.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 17-12-2015 08:52:11; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6210
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 21-09-2013 19:11:51    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Nog een opvallend artikel in dit verband uit Het Nieuwsblad van vrijdag 13 september 2013:



Het verwondert mij niet echt, want zoals ik hierboven reeds aanhaalde:
Jozef Van Breuseghem schreef:
... Anderzijds merk ik geregeld dat sommige fietsers met hun kop in de grond rijden ...


(Aanpassing op 17-12-2015: Afbeeldingen op nieuwe host.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 17-12-2015 08:53:16; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6210
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 24-12-2014 11:21:34    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het aantal ernstige ongevallen neemt nog steeds toe, vooral met fietsers. Dit staat in de Gazet van Antwerpen van woensdag 24 december 2014:

(Klik op het artikel, en klik daarna nogmaals, voor een iets grotere versie.)


Hoe komt dat? Men steekt het op het gebruik van mobiele telefoons, van oortjes, van elektrische fietsen, ... Het zal er allemaal wel iets mee te maken hebben, maar ... zou het ook niet aan andere weggebruikers kunnen liggen? "Ik had u niet gezien" als ze zelfs niet kijken, weet je wel?

(Aanpassing op 17-12-2015: Betere vergroting van de afbeeldingen.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 17-12-2015 08:54:50; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6210
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 26-12-2014 14:07:40    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Een gelijkaardig artikel stond in Het Nieuwsblad van woensdag 24 december 2014:

(Klik op het artikel, en klik daarna nogmaals, voor een grotere en leesbare versie.)


Zoals we van het BIVV kunnen verwachten ligt het volledig aan de fietsers zelf. Ze hebben er bij het BIVV verstand van om fietsers te stigmatiseren: als bij een fietsongeval geen auto betrokken is, dan is het de schuld van de fietser volgens het BIVV.

En heel zeker zie ik ook fietsers telefoneren en zelfs sms'en, of zie ik er rijden met luide muziek in hun oortjes. Ik heb er per fiets zelfs al moeten ontwijken om een botsing te voorkomen. Maar is daarmee de stijging van het aantal ongevallen verklaard en hoeft er verder niets meer te gebeuren?

Ik heb namelijk al veel vaker gevaarlijke putten, drempels, rioolroosters, ... moeten vermijden, en regelmatig raak ik bijna uit evenwicht door over dergelijke gevaarlijke hindernissen te fietsen die ik niet meer kon vermijden. Het verwondert mij niet dat minder ervaren fietsers over dergelijke obstakels vallen en zich ernstig kwetsen. Is dat ook de fietsers hun eigen schuld, geacht BIVV?

Wat het kadertje over 'slimme' fietshelmen in dit artikel betreft: wat ik daarvan denk kun je hier lezen!

(Aanpassing op 17-12-2015: Betere vergroting van de afbeeldingen.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 17-12-2015 08:55:56; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6210
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 06-06-2015 07:13:58    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Hoe zou het komen dat het aantal dodelijke fietsongevallen bij ons niet daalt? De wegen in Vlaanderen zijn gewoon niet veilig gemaakt voor fietsers! Wie geregeld fietst ondervindt dat wel en weet dat al lang. Dat is nu vastgesteld met cijfers uit een nieuw rapport van de European Transport Safety Council (ETSC).

Dit staat in de Gazet van Antwerpen van vrijdag 5 juni 2015 (klik om te vergroten):



Het staat ook op de websites van verschillende kranten: Het Nieuwsblad, De Tijd, De Morgen, ...

Op het einde van het artikel uit de Gazet van Antwerpen wordt weer gesproken van "wagens die veiliger zijn voor zwakke weggebruikers bij een aanrijding", maar in deze context kan dat juist zijn: een auto kan zowel voor zijn passagiers als voor fietsers en voetgangers veiliger (of eerder minder onveilig) gemaakt worden. Dat kunnen allemaal zwakke weggebruikers worden.

Bekijk ook dit filmpje van het VTM-nieuws.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6210
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 18-09-2018 20:34:33    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De statistieken van de politie, die aantonen dat het aantal fietsongevallen vermindert, stroken niet met de werkelijkheid. De meeste fietsongevallen komen immers niet voor in die statistieken, omdat de politie er niet bij betrokken wordt. Dit stond in Het Nieuwsblad van dinsdag 18 september 2018 (klik om te vergroten):



Er zijn dus zeer dringend veel meer maatregelen nodig, om het aantal fietsongevallen te doen verminderen. Zie bijvoorbeeld deze link, hoe slechte fietspaden de oorzaak zijn van heel wat fietsongevallen.

Dit is de officiële reactie van de FietsersbondBE:
Citaat:
Reactie Fietsersbond op cijfers verkeersslachtoffers in eerste helft 2018

VIAS presenteerde deze ochtend de traditionele halfjaarlijkse veiligheidsbarometer. "Daling met 14% van het aantal verkeersdoden in België" is de bemoedigende kop. De Fietsersbond nam de barometer grondig door en komt toch tot een ander, onthutsend beeld op vlak van fietsveiligheid.


De cijfers:
  • In Vlaanderen vielen 22 dodelijke fietsslachtoffers in de eerste jaarhelft van 2018. Dat zijn 6 dodelijke slachtoffers meer of een stijging van 36,5% in vergelijking met 2017.
  • In dezelfde periode werden 3944 letselongevallen bij fietsers geregistreerd In Vlaanderen. Een stijging van 3% in vergelijking met 2017.

3944 letselongevallen bij fietsers op 6 maanden tijd, dat komt overeen met ongeveer 20 slachtoffers per dag en bijna 1 fietsdode per week. Dagelijks zijn dus 20 fietsers betrokken bij een verkeersongeval met lichamelijke letsels tot gevolg. Een cijfer dat al enkele jaren niet daalt. De cijfers komen uit de politiestatistieken. Maar niet alle ongevallen worden geregistreerd. Dat zorgt voor een onderregistratie zeker bij fietsers en voetgangers. Die cijfers zijn dus maar de top van de ijsberg.

Bovendien blijft de autodruk stijgen, er komen jaarlijks steeds meer wagens, vrachtwagens en lichte bestelwagens bij. Die cijfers zijn er. De nieuwe voertuigen zijn steeds veiliger voor bestuurders. Alleen heeft een fiets geen carrosserie rond zich. Die moet het doen met de aanwezige infrastructuur die jammer genoeg vaak ondermaats of zelfs ontbrekend is. Meer fietsers en meer auto's, maar de infrastructuur blijft gelijk. Het is dus niet te verwonderen dat er meer fietsers slachtoffer zijn in het verkeer.

Om de verkeersveiligheid van fietsers drastisch te verhogen, vraagt de Fietsersbond aan alle bevoegde overheden om:
  • versneld en meer te investeren in veilige fietsinfrastructuur. De laatste jaren is het budget van Vlaanderen verhoogd tot de historische kaap van 100 miljoen. De Fietsersbond is blij met die verhoging, maar blijft aankaarten dat het onvoldoende is en dat het bovendien te traag gaat. Wij richten dezelfde oproep naar steden en gemeenten, die 80% van onze wegen beheren.
  • de fietstoets toe te passen bij elke aanpassing aan infrastructuur: is het niet veilig voor de fiets dan is de aanpassing niet goed. Hou hierbij ook iedereen van 8 tot 88 jaar voor ogen. Uit de barometer blijkt immers ook dat het aantal 65 plussers onder de verkeersslachtoffers toeneemt.
  • Voer een uitgebreid onderzoek naar de oorzaken van de ongevallen met fietsers. Enkel zo kunnen we eindelijk verder met het bouwen van fietsveilige routes en netwerken.
  • de autodruk te verminderen door de invoering van een (slimme) kilometerheffing en circulatieplannen in woonkernen.

De Fietsersbond spreekt in naam van al zijn leden die dagelijks geconfronteerd worden met onveilige situaties.

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6210
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 21-09-2018 18:44:31    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Via facebook kreeg ik een juiste opmerking over de stijging van het aantal fietsdoden in de eerste jaarhelft van 2018, zoals dat hierboven vermeld is. Er staat (zowel in het krantenartikel als in de reactie van FietsersbondBE):
Citaat:
In Vlaanderen vielen 22 dodelijke fietsslachtoffers in de eerste jaarhelft van 2018. Dat zijn 6 dodelijke slachtoffers meer of een stijging van 36,5% in vergelijking met 2017.

In 2017 waren er dus 16 dodelijke slachtoffers. Een stijging met 6 ten opzichte van 16 is geen 36,5%, maar wel 37,5%.

6 / 16 = 0,375
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6210
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 12-12-2018 10:52:43    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het gaat niet goed met de veiligheid van fietsers op de weg. Dit stond in Het Nieuwsblad van woensdag 12 december 2018:



Volgens de titel zou de 'mooie zomer' de schuldige zijn ... Volgens de Fietsersbond is eerder de gebrekkige infrastructuur voor fietsers de oorzaak. Wat denken de fietsers zelf?

Als het echt aan de mooie zomer ligt, moet het aantal fietsongevallen bij een minder mooie zomer drastisch dalen. De toekomst zal dat uitwijzen.

Op de website van Het Nieuwsblad stond een interessant kaartje, met het aantal fietsongevallen vorig jaar (2017) per gemeente. Zowel Temse als Sint-Niklaas staan in het rood gekleurd met een tamelijk hoog aantal fietsongevallen, relatief per aantal inwoners.



En dan wordt enkel rekening gehouden met de fietsongevallen die aangegeven worden! Doe gerust een vermenigvuldiging met drie om het werkelijke aantal fietsongevallen te kennen.

Sint-Niklaas is een scholenstad, waar zeer veel gefietst wordt. In Temse daarentegen wordt zeer weinig gefietst: de fietsinfrastructuur is er zeer slecht en heel wat mensen durven gewoon niet meer fietsen in Temse. Als het aantal ongevallen alleen zou bepaald worden door het aantal fietsers, dan zou Temse er veel beter moeten uitkomen. De gebrekkige infrastructuur zal er zeker veel mee te maken hebben!

Hoe zou dit kaartje er dit jaar uitzien?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6210
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 25-03-2019 10:01:38    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het aantal fietsongevallen blijft toenemen. Dit stond in Het Nieuwsblad van maandag 25 maart 2019 (klik om te vergroten):



Dat is niet te verwonderen, aangezien het aantal fietsers fors toeneemt maar de inrichting van de wegen niet op hetzelfde tempo aangepast wordt aan dit stijgende aantal fietsers. En niet alleen het aantal fietsers stijgt, maar ook hun verscheidenheid. Er komen steeds meer soorten fietsen voor allerlei doeleinden, en door de elektrische aandrijvingen is de gemiddelde snelheid van fietsers hoger dan vroeger.

"Bedrijven moedigen steeds vaker helm en fietslessen aan" ... Fietslessen zijn dikwijls nuttig, om fietsers defensief te leren rijden als ze dat niet kunnen of nooit geleerd hebben. Dat maakt het veiliger om te fietsen. Fietshelmen daarentegen kunnen alleen maar kwetsuren aan het hoofd verminderen, als gevolg van een ongeval. Dat kan dus de gevolgen van een ongeval verminderen, maar dat verhoogt de verkeersveiligheid niet! Het algemeen dragen van een fietshelm kan zelfs de verkeersveiligheid nog slechter maken voor fietsers!

Jarenlang zijn onze wegen aangelegd en aangepast voor steeds meer auto's, tot ... iedereen zich hopeloos vast rijdt. Gedurende al die jaren hebben wegbeheerders fietsers behandeld als sukkelaars die nog niet met een auto rijden, en zelfs in de weg rijden van de auto's. Nu automobilisten noodgedwongen(!) overstappen op de fiets, wordt duidelijk hoe onaangepast onze wegen zijn, en hoe de wegbeheerders nu onmogelijk hun wegen snel genoeg aan deze mobiliteitswijziging kunnen aanpassen.

Het zou veel beter zijn om het verkeer in zijn geheel veiliger te maken, vooral voor de meest kwetsbare weggebruikers. Onze fietsvoorzieningen zijn jarenlang helemaal verwaarloosd en zelfs afgebroken! Dat los je niet op door fietsers een helm op te zetten!

Trouwens ... een fietshelm biedt nog altijd geen zekerheid, kijk maar naar dit ongeval!
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6210
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 05-10-2019 07:18:59    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het aantal fietsongevallen daalt niet meer, al sinds 2013! Het is dus eigenlijk niet zo 'plots', dat er nu opnieuw meer doden vallen in het verkeer, vooral bij fietsers, zoals het stond in Het Nieuwsblad van vrijdag 4 oktober 2019 (klik om te vergroten).



Kijk ook even naar al de oorzaken van dit stijgend aantal doden. Het ligt echt niet altijd aan de fietsers zelf!

Het fietsbudget van de Vlaamse regering wordt opgetrokken van 100 naar 300 miljoen euro. Een verdrievoudiging, maar eigenlijk nog veel te weinig om onze achterstand in te halen van vele jaren verwaarlozing, zelfs van afbraak! Hoe zal dat budget nu nuttig gebruikt worden voor fietsers? In het verleden is al zeer onzorgvuldig, ondoorzichtig en onvoorzichtig omgesprongen met centen voor fietsinfrastuctuur, zie dit artikel op de website van De Morgen (klik om te vergroten).


_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6210
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 31-10-2019 09:05:11    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het aantal fietsdoden stijgt opnieuw, en dat aantal is wel onrustwekkend hoog!

Dat ondervonden enkele van onze politici, toen die in een TV-programma van VTM (op zondag 27 oktober 2019) onverwacht geconfronteerd werden met de ongemakkelijke waarheid van 500 nabestaanden van fietsdoden. Dit stond daarover in Het Nieuwsblad van maandag 28 oktober 2019 (klik om te vergroten).



Welke drastische maatregelen nemen onze politici tegen fietsersonveiligheid, en wanneer worden daar voldoende budgetten voor voorzien, die dan ook enkel en alleen voor fietsersveiligheid gebruikt worden?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6210
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 29-06-2020 18:57:18    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het aantal doden op onze verkeerswegen blijft maar stijgen, ook bij fietsers en voetgangers. Ministers, verkeersinstituten, wegbeheerders, ... blijven maar met beloften en voorstellen komen om het verkeer veiliger te maken, en er wordt steeds maar meer budget tegenaan geplakt, maar toch komt er zeer weinig en zeer traag schot in de zaak.

In De Zondag van 28 juni 2020 stond dit opvallend op de voorpagina.



Zou dat eigenlijk niet moeten zijn "Wie stopt het moordende autoverkeer?"

Dit uitvoerig artikel stond binnenin (klik om te vergroten).



Wanneer zou er nu echt iets fundamenteel gebeuren om het aantal dodelijke en andere zware ongevallen te verminderen?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6210
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 25-11-2020 11:35:01    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De titel van dit krantenartikel uit Het Nieuwsblad van woensdag 25 november 2020 lijkt op goed nieuws, ...



... maar als je het artikel leest, merk je dat het aantal fietsongevallen én het aantal fietsdoden nog altijd stijgt! Het aantal ongevallen met fietsers steeg van 748 naar 870, en tijdens de voorbije zomermaanden viel in Vlaanderen het hoogste aantal fietsdoden sinds 2014: 17 doden op 3 maanden tijd, of 1 fietsdode om de 5 dagen, zoals onze nationale Fietsersbond het schrijft op haar facebookpagina!

Onze wegen zijn altijd ingericht met het oog op autoverkeer. Fietsers waren bijkomstig en kregen de overschotjes van de weg, als er wel overschot was! Er werden zelfs fietspaden verwijderd ten voordele van het autoverkeer. Een dergelijke afbraak was de oorzaak van de oprichting van onze afdeling van de Fietsersbond!

Nu er allerlei soorten fietsen, zelfs snelle fietsen, en andere verplaatsingsmiddelen bijkomen, die allemaal gebruik moeten maken van de gebrekkige fietsinfrastructuur, worden de gevolgen van dit wanbeleid zeer duidelijk Uitroepteken Triest

Maar de fietsers dragen er nog altijd de gevolgen van Triest ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6210
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 23-12-2020 09:14:27    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het was vandaag, woensdag 23 december 2020, het hoofdpunt in het nieuws op VRT-radio. Het aantal verkeersdoden op onze wegen daalt wel, maar het blijft hoog. Op onderstaande kaart staan de plaatsen in Vlaanderen en Brussel aangeduid, waar in 2020 een dodelijk ongeval gebeurde.



Wat de VRT vooral opvalt — en wat mij persoonlijk al zeer lang opvalt — is, dat er veel 'eenzijdige ongevallen' gebeuren, waarbij geen ander voertuig betrokken is. De bestuurder is dan zoals men zegt "de controle over het stuur verloren". Het gaat dan als het ware over zelfrijdende voertuigen Knipoog ...

En waarom zouden er ook geen ongevallen gebeuren met meerdere voertuigen, waarbij een bestuurder "de controle over het stuur verloren heeft" Vraag

Heel wat bestuurders lijken er op te vertrouwen, dat 'de techniek' hun slecht rijgedrag wel zal oplossen.

Je zal er als fietser of voetganger maar toevallig juist passeren, als er een bestuurder met zo een zelfrijdende wagen komt aangereden ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6210
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 20-02-2021 10:36:26    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De evolutie van het aantal verkeersdoden is niet zo gunstig voor fietsers. Het totaal aantal verkeersdoden daalt wel, maar dat aantal verschuift van minder bij motorvoertuigen naar meer bij fietsers. Dit stond te lezen in Het Nieuwsblad van zaterdag 20 februari 2021.



Het lijkt een stijgende trend te worden, die vele oorzaken kan hebben.
Steeds meer mensen beginnen de fiets te gebruiken voor hun verplaatsingen. Meer fietsers betekent meer kans op ongevallen met fietsers. Heel wat fietsers zijn "nieuwelingen" ofwel is het lang geleden dat ze nog eens gefietst hebben. Bovendien gebruiken steeds meer fietsers een snellere elektrische fiets, jong en oud. Niet iedereen kan daar direct goed weg mee, sommigen nooit. En ... weten al die fietsers hoe ze zich in het drukke verkeer moeten gedragen? Kennen ze de regels van de wegcode voldoende en gedragen ze zich naar de regels van de wegcode? Komt daar nog bij, dat onze fietsinfrastructuur op veel plaatsen helemaal niet voldoet om dat stijgende aantal fietsers, dat met grotere snelheden rijdt, te verwerken. Zijn onze woonkernen, schoolomgevingen, winkelgebieden, ... ingericht om veel fietsers te verwerken of veel auto's?
En ... we mogen zeker niet vergeten dat sommige automobilisten fietsers "niet zien" ...



Lees wat onze Fietsersbond hierover schrijft.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Verhaal

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005