|
Niet minder fietsongevallen in onze regio! |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6210 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 05-10-2019 07:18:59 Onderwerp: |
|
|
|
|
Het aantal fietsongevallen daalt niet meer, al sinds 2013! Het is dus eigenlijk niet zo 'plots', dat er nu opnieuw meer doden vallen in het verkeer, vooral bij fietsers, zoals het stond in Het Nieuwsblad van vrijdag 4 oktober 2019 (klik om te vergroten).
Kijk ook even naar al de oorzaken van dit stijgend aantal doden. Het ligt echt niet altijd aan de fietsers zelf!
Het fietsbudget van de Vlaamse regering wordt opgetrokken van 100 naar 300 miljoen euro. Een verdrievoudiging, maar eigenlijk nog veel te weinig om onze achterstand in te halen van vele jaren verwaarlozing, zelfs van afbraak! Hoe zal dat budget nu nuttig gebruikt worden voor fietsers? In het verleden is al zeer onzorgvuldig, ondoorzichtig en onvoorzichtig omgesprongen met centen voor fietsinfrastuctuur, zie dit artikel op de website van De Morgen (klik om te vergroten).
_________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6210 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 25-11-2020 11:35:01 Onderwerp: |
|
|
|
|
De titel van dit krantenartikel uit Het Nieuwsblad van woensdag 25 november 2020 lijkt op goed nieuws, ...
... maar als je het artikel leest, merk je dat het aantal fietsongevallen én het aantal fietsdoden nog altijd stijgt! Het aantal ongevallen met fietsers steeg van 748 naar 870, en tijdens de voorbije zomermaanden viel in Vlaanderen het hoogste aantal fietsdoden sinds 2014: 17 doden op 3 maanden tijd, of 1 fietsdode om de 5 dagen, zoals onze nationale Fietsersbond het schrijft op haar facebookpagina!
Onze wegen zijn altijd ingericht met het oog op autoverkeer. Fietsers waren bijkomstig en kregen de overschotjes van de weg, als er wel overschot was! Er werden zelfs fietspaden verwijderd ten voordele van het autoverkeer. Een dergelijke afbraak was de oorzaak van de oprichting van onze afdeling van de Fietsersbond!
Nu er allerlei soorten fietsen, zelfs snelle fietsen, en andere verplaatsingsmiddelen bijkomen, die allemaal gebruik moeten maken van de gebrekkige fietsinfrastructuur, worden de gevolgen van dit wanbeleid zeer duidelijk
Maar de fietsers dragen er nog altijd de gevolgen van ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6210 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 23-12-2020 09:14:27 Onderwerp: |
|
|
|
|
Het was vandaag, woensdag 23 december 2020, het hoofdpunt in het nieuws op VRT-radio. Het aantal verkeersdoden op onze wegen daalt wel, maar het blijft hoog. Op onderstaande kaart staan de plaatsen in Vlaanderen en Brussel aangeduid, waar in 2020 een dodelijk ongeval gebeurde.
Wat de VRT vooral opvalt — en wat mij persoonlijk al zeer lang opvalt — is, dat er veel 'eenzijdige ongevallen' gebeuren, waarbij geen ander voertuig betrokken is. De bestuurder is dan zoals men zegt "de controle over het stuur verloren". Het gaat dan als het ware over zelfrijdende voertuigen ...
En waarom zouden er ook geen ongevallen gebeuren met meerdere voertuigen, waarbij een bestuurder "de controle over het stuur verloren heeft"
Heel wat bestuurders lijken er op te vertrouwen, dat 'de techniek' hun slecht rijgedrag wel zal oplossen.
Je zal er als fietser of voetganger maar toevallig juist passeren, als er een bestuurder met zo een zelfrijdende wagen komt aangereden ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6210 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 20-02-2021 10:36:26 Onderwerp: |
|
|
|
|
De evolutie van het aantal verkeersdoden is niet zo gunstig voor fietsers. Het totaal aantal verkeersdoden daalt wel, maar dat aantal verschuift van minder bij motorvoertuigen naar meer bij fietsers. Dit stond te lezen in Het Nieuwsblad van zaterdag 20 februari 2021.
Het lijkt een stijgende trend te worden, die vele oorzaken kan hebben.
Steeds meer mensen beginnen de fiets te gebruiken voor hun verplaatsingen. Meer fietsers betekent meer kans op ongevallen met fietsers. Heel wat fietsers zijn "nieuwelingen" ofwel is het lang geleden dat ze nog eens gefietst hebben. Bovendien gebruiken steeds meer fietsers een snellere elektrische fiets, jong en oud. Niet iedereen kan daar direct goed weg mee, sommigen nooit. En ... weten al die fietsers hoe ze zich in het drukke verkeer moeten gedragen? Kennen ze de regels van de wegcode voldoende en gedragen ze zich naar de regels van de wegcode? Komt daar nog bij, dat onze fietsinfrastructuur op veel plaatsen helemaal niet voldoet om dat stijgende aantal fietsers, dat met grotere snelheden rijdt, te verwerken. Zijn onze woonkernen, schoolomgevingen, winkelgebieden, ... ingericht om veel fietsers te verwerken of veel auto's?
En ... we mogen zeker niet vergeten dat sommige automobilisten fietsers "niet zien" ...
Lees wat onze Fietsersbond hierover schrijft. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6210 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 01-09-2022 06:33:26 Onderwerp: |
|
|
|
|
Het aantal ongevallen met voetgangers en fietsers blijft maar stijgen. Dit stond te lezen in het Nieuwsblad van woensdag 31 augustus 2022 (klik om te vergroten).
En dan moeten we er nog rekening mee houden dat heel wat fietsongevallen niet geregistreerd worden door de politie, zoals de eenzijdige fietsongevallen veroorzaakt door de slechte staat van de weg, verstrooidheid, paaltjes, obstakels, ... Dat blijkt uit dit artikel uit het Nieuwsblad van de volgende dag, donderdag 1 september 2022 (klik om te vergroten).
Er zouden zelfs maar liefst zeven keer meer zwaargewonde fietsers in het ziekenhuis terechtkomen dan het aantal volgens de gegevens van de politie.
Aangezien de meeste ongevallen met fietsers en voetgangers gebeuren in de bebouwde kom, is een drastische snelheidsbeperking van het gemotoriseerd vervoer in de bebouwde kom meer dan noodzakelijk, evenals het voorzien van meer plaats voor kwetsbare weggebruikers ten koste van de veel te ruime paatsinname door het gemotoriseerd verkeer. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6210 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 13-12-2023 10:14:04 Onderwerp: |
|
|
|
|
Volgens dit krantenartikel uit Het Nieuwsblad van woensdag 13 december 2023 (klik om te vergroten), is het aantal ongevallen in Temse de laatste 10 jaar met meer dan de helft gedaald. Dat is spectaculair!
Tussen 2012 en 2023 is het aantal ongevallen gedaald van 644 naar 308, volgens dit artikel, ook al is 2023 nog niet helemaal voorbij ...
Maar ... hoe zit dat met de ernst van de ongevallen volgens de gegevens van VIAS? Vorige keer hebben we het enkel gehad over de kwetsbare weggebruikers, maar hoe zit dat in het algemeen?
Op deze website van VIAS kun je het aantal verkeersslachtoffers bekijken volgens vele mogelijke criteria. Voor Temse ziet dat er als volgt uit (klik om te vergroten).
Helemaal links staat een grafiek met de evolutie van het aantal slachtoffers van 2013 tot 2022. Je kunt deze grafiek apart vergroten. Daaruit blijkt dat er vanaf 2014 over het algemeen een daling was, tot een minimum van 124 in 2020, maar dat de laatste drie jaar het aantal verkeersslachtoffers in Temse opnieuw stijgt!
Als je op de website met de muis over de grafieken schuift, ze je de volgende cijfers:
Voor 2020: 107 lichtgewonden, 15 zwaargewonden, 2 doden binnen de 30 dagen na het ongeval. Totaal 124.
Voor 2021: 112 lichtgewonden, 22 zwaargewonden, 2 doden binnen de 30 gagen na het ongeval. Totaal 136.
Voor 2022: 134 lichtgewonden, 34 zwaargewonden, 1 dode binnen de 30 dagen na het ongeval. Totaal 169.
De laatste 10 jaar is het aantal slachtoffers gedaald van 205 in 2013, tot 169 in 2022, dus met 17,6%. Tussen 2019 en 2022 is dat aantal slachtoffers nog gedaald van 185 in 2019, tot 169 in 2022, dus nog met 8,6%. Maar als de evolutie verder gaat zoals de laatste drie jaar, zal deze daling zeer snel ongedaan gemaakt worden!
Helemaal rechts staat een grafiek van het aantal slachtoffers per wegtype. Ook deze grafiek kun je apart vergroten. Het is interessant om er de laatste drie jaar de muis eens over te bewegen. Dat geeft de volgfende cijfers:
Voor 2020: 67 binnen bebouwde kom, 36 buiten bebouwde kom, 15 op autosnelweg, 6 onbekend. Totaal 124.
Voor 2021: 69 binnen bebouwde kom, 44 buiten bebouwde kom, 16 op autosnelweg, 7 onbekend. Totaal 136.
Voor 2022: 103 binnen bebouwde kom, 42 buiten bebouwde kom, 13 op autosnelweg, 11 onbekend. Totaal 169.
Vooral het aantal verkeersslachtoffers binnen de bebouwde kom stijgt het laatste jaar zeer sterk. En dat is toch niet zo een goed teken voor de veiligheid van de meest kwetsbare weggebruikers ...
Welke statistieken zijn het belangrijkste om de verkeersveiligheid aan te duiden? die van het aantal ongevallen, of die van het aantal verkeersslachtoffers? _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 2 |
Ga naar pagina 1, 2 Volgende Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|