|
Niet minder fietsongevallen in onze regio! |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6210 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 18-09-2018 20:34:33 Onderwerp: |
|
|
|
|
De statistieken van de politie, die aantonen dat het aantal fietsongevallen vermindert, stroken niet met de werkelijkheid. De meeste fietsongevallen komen immers niet voor in die statistieken, omdat de politie er niet bij betrokken wordt. Dit stond in Het Nieuwsblad van dinsdag 18 september 2018 (klik om te vergroten):
Er zijn dus zeer dringend veel meer maatregelen nodig, om het aantal fietsongevallen te doen verminderen. Zie bijvoorbeeld deze link, hoe slechte fietspaden de oorzaak zijn van heel wat fietsongevallen.
Dit is de officiële reactie van de FietsersbondBE:
Citaat: |
Reactie Fietsersbond op cijfers verkeersslachtoffers in eerste helft 2018
VIAS presenteerde deze ochtend de traditionele halfjaarlijkse veiligheidsbarometer. "Daling met 14% van het aantal verkeersdoden in België" is de bemoedigende kop. De Fietsersbond nam de barometer grondig door en komt toch tot een ander, onthutsend beeld op vlak van fietsveiligheid.
De cijfers:
- In Vlaanderen vielen 22 dodelijke fietsslachtoffers in de eerste jaarhelft van 2018. Dat zijn 6 dodelijke slachtoffers meer of een stijging van 36,5% in vergelijking met 2017.
- In dezelfde periode werden 3944 letselongevallen bij fietsers geregistreerd In Vlaanderen. Een stijging van 3% in vergelijking met 2017.
3944 letselongevallen bij fietsers op 6 maanden tijd, dat komt overeen met ongeveer 20 slachtoffers per dag en bijna 1 fietsdode per week. Dagelijks zijn dus 20 fietsers betrokken bij een verkeersongeval met lichamelijke letsels tot gevolg. Een cijfer dat al enkele jaren niet daalt. De cijfers komen uit de politiestatistieken. Maar niet alle ongevallen worden geregistreerd. Dat zorgt voor een onderregistratie zeker bij fietsers en voetgangers. Die cijfers zijn dus maar de top van de ijsberg.
Bovendien blijft de autodruk stijgen, er komen jaarlijks steeds meer wagens, vrachtwagens en lichte bestelwagens bij. Die cijfers zijn er. De nieuwe voertuigen zijn steeds veiliger voor bestuurders. Alleen heeft een fiets geen carrosserie rond zich. Die moet het doen met de aanwezige infrastructuur die jammer genoeg vaak ondermaats of zelfs ontbrekend is. Meer fietsers en meer auto's, maar de infrastructuur blijft gelijk. Het is dus niet te verwonderen dat er meer fietsers slachtoffer zijn in het verkeer.
Om de verkeersveiligheid van fietsers drastisch te verhogen, vraagt de Fietsersbond aan alle bevoegde overheden om:
- versneld en meer te investeren in veilige fietsinfrastructuur. De laatste jaren is het budget van Vlaanderen verhoogd tot de historische kaap van 100 miljoen. De Fietsersbond is blij met die verhoging, maar blijft aankaarten dat het onvoldoende is en dat het bovendien te traag gaat. Wij richten dezelfde oproep naar steden en gemeenten, die 80% van onze wegen beheren.
- de fietstoets toe te passen bij elke aanpassing aan infrastructuur: is het niet veilig voor de fiets dan is de aanpassing niet goed. Hou hierbij ook iedereen van 8 tot 88 jaar voor ogen. Uit de barometer blijkt immers ook dat het aantal 65 plussers onder de verkeersslachtoffers toeneemt.
- Voer een uitgebreid onderzoek naar de oorzaken van de ongevallen met fietsers. Enkel zo kunnen we eindelijk verder met het bouwen van fietsveilige routes en netwerken.
- de autodruk te verminderen door de invoering van een (slimme) kilometerheffing en circulatieplannen in woonkernen.
De Fietsersbond spreekt in naam van al zijn leden die dagelijks geconfronteerd worden met onveilige situaties. |
_________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6210 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 25-03-2019 10:01:38 Onderwerp: |
|
|
|
|
Het aantal fietsongevallen blijft toenemen. Dit stond in Het Nieuwsblad van maandag 25 maart 2019 (klik om te vergroten):
Dat is niet te verwonderen, aangezien het aantal fietsers fors toeneemt maar de inrichting van de wegen niet op hetzelfde tempo aangepast wordt aan dit stijgende aantal fietsers. En niet alleen het aantal fietsers stijgt, maar ook hun verscheidenheid. Er komen steeds meer soorten fietsen voor allerlei doeleinden, en door de elektrische aandrijvingen is de gemiddelde snelheid van fietsers hoger dan vroeger.
"Bedrijven moedigen steeds vaker helm en fietslessen aan" ... Fietslessen zijn dikwijls nuttig, om fietsers defensief te leren rijden als ze dat niet kunnen of nooit geleerd hebben. Dat maakt het veiliger om te fietsen. Fietshelmen daarentegen kunnen alleen maar kwetsuren aan het hoofd verminderen, als gevolg van een ongeval. Dat kan dus de gevolgen van een ongeval verminderen, maar dat verhoogt de verkeersveiligheid niet! Het algemeen dragen van een fietshelm kan zelfs de verkeersveiligheid nog slechter maken voor fietsers!
Jarenlang zijn onze wegen aangelegd en aangepast voor steeds meer auto's, tot ... iedereen zich hopeloos vast rijdt. Gedurende al die jaren hebben wegbeheerders fietsers behandeld als sukkelaars die nog niet met een auto rijden, en zelfs in de weg rijden van de auto's. Nu automobilisten noodgedwongen(!) overstappen op de fiets, wordt duidelijk hoe onaangepast onze wegen zijn, en hoe de wegbeheerders nu onmogelijk hun wegen snel genoeg aan deze mobiliteitswijziging kunnen aanpassen.
Het zou veel beter zijn om het verkeer in zijn geheel veiliger te maken, vooral voor de meest kwetsbare weggebruikers. Onze fietsvoorzieningen zijn jarenlang helemaal verwaarloosd en zelfs afgebroken! Dat los je niet op door fietsers een helm op te zetten!
Trouwens ... een fietshelm biedt nog altijd geen zekerheid, kijk maar naar dit ongeval! _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6210 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 05-10-2019 07:18:59 Onderwerp: |
|
|
|
|
Het aantal fietsongevallen daalt niet meer, al sinds 2013! Het is dus eigenlijk niet zo 'plots', dat er nu opnieuw meer doden vallen in het verkeer, vooral bij fietsers, zoals het stond in Het Nieuwsblad van vrijdag 4 oktober 2019 (klik om te vergroten).
Kijk ook even naar al de oorzaken van dit stijgend aantal doden. Het ligt echt niet altijd aan de fietsers zelf!
Het fietsbudget van de Vlaamse regering wordt opgetrokken van 100 naar 300 miljoen euro. Een verdrievoudiging, maar eigenlijk nog veel te weinig om onze achterstand in te halen van vele jaren verwaarlozing, zelfs van afbraak! Hoe zal dat budget nu nuttig gebruikt worden voor fietsers? In het verleden is al zeer onzorgvuldig, ondoorzichtig en onvoorzichtig omgesprongen met centen voor fietsinfrastuctuur, zie dit artikel op de website van De Morgen (klik om te vergroten).
_________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6210 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 25-11-2020 11:35:01 Onderwerp: |
|
|
|
|
De titel van dit krantenartikel uit Het Nieuwsblad van woensdag 25 november 2020 lijkt op goed nieuws, ...
... maar als je het artikel leest, merk je dat het aantal fietsongevallen én het aantal fietsdoden nog altijd stijgt! Het aantal ongevallen met fietsers steeg van 748 naar 870, en tijdens de voorbije zomermaanden viel in Vlaanderen het hoogste aantal fietsdoden sinds 2014: 17 doden op 3 maanden tijd, of 1 fietsdode om de 5 dagen, zoals onze nationale Fietsersbond het schrijft op haar facebookpagina!
Onze wegen zijn altijd ingericht met het oog op autoverkeer. Fietsers waren bijkomstig en kregen de overschotjes van de weg, als er wel overschot was! Er werden zelfs fietspaden verwijderd ten voordele van het autoverkeer. Een dergelijke afbraak was de oorzaak van de oprichting van onze afdeling van de Fietsersbond!
Nu er allerlei soorten fietsen, zelfs snelle fietsen, en andere verplaatsingsmiddelen bijkomen, die allemaal gebruik moeten maken van de gebrekkige fietsinfrastructuur, worden de gevolgen van dit wanbeleid zeer duidelijk
Maar de fietsers dragen er nog altijd de gevolgen van ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6210 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 23-12-2020 09:14:27 Onderwerp: |
|
|
|
|
Het was vandaag, woensdag 23 december 2020, het hoofdpunt in het nieuws op VRT-radio. Het aantal verkeersdoden op onze wegen daalt wel, maar het blijft hoog. Op onderstaande kaart staan de plaatsen in Vlaanderen en Brussel aangeduid, waar in 2020 een dodelijk ongeval gebeurde.
Wat de VRT vooral opvalt — en wat mij persoonlijk al zeer lang opvalt — is, dat er veel 'eenzijdige ongevallen' gebeuren, waarbij geen ander voertuig betrokken is. De bestuurder is dan zoals men zegt "de controle over het stuur verloren". Het gaat dan als het ware over zelfrijdende voertuigen ...
En waarom zouden er ook geen ongevallen gebeuren met meerdere voertuigen, waarbij een bestuurder "de controle over het stuur verloren heeft"
Heel wat bestuurders lijken er op te vertrouwen, dat 'de techniek' hun slecht rijgedrag wel zal oplossen.
Je zal er als fietser of voetganger maar toevallig juist passeren, als er een bestuurder met zo een zelfrijdende wagen komt aangereden ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6210 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 20-02-2021 10:36:26 Onderwerp: |
|
|
|
|
De evolutie van het aantal verkeersdoden is niet zo gunstig voor fietsers. Het totaal aantal verkeersdoden daalt wel, maar dat aantal verschuift van minder bij motorvoertuigen naar meer bij fietsers. Dit stond te lezen in Het Nieuwsblad van zaterdag 20 februari 2021.
Het lijkt een stijgende trend te worden, die vele oorzaken kan hebben.
Steeds meer mensen beginnen de fiets te gebruiken voor hun verplaatsingen. Meer fietsers betekent meer kans op ongevallen met fietsers. Heel wat fietsers zijn "nieuwelingen" ofwel is het lang geleden dat ze nog eens gefietst hebben. Bovendien gebruiken steeds meer fietsers een snellere elektrische fiets, jong en oud. Niet iedereen kan daar direct goed weg mee, sommigen nooit. En ... weten al die fietsers hoe ze zich in het drukke verkeer moeten gedragen? Kennen ze de regels van de wegcode voldoende en gedragen ze zich naar de regels van de wegcode? Komt daar nog bij, dat onze fietsinfrastructuur op veel plaatsen helemaal niet voldoet om dat stijgende aantal fietsers, dat met grotere snelheden rijdt, te verwerken. Zijn onze woonkernen, schoolomgevingen, winkelgebieden, ... ingericht om veel fietsers te verwerken of veel auto's?
En ... we mogen zeker niet vergeten dat sommige automobilisten fietsers "niet zien" ...
Lees wat onze Fietsersbond hierover schrijft. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6210 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 01-09-2022 06:33:26 Onderwerp: |
|
|
|
|
Het aantal ongevallen met voetgangers en fietsers blijft maar stijgen. Dit stond te lezen in het Nieuwsblad van woensdag 31 augustus 2022 (klik om te vergroten).
En dan moeten we er nog rekening mee houden dat heel wat fietsongevallen niet geregistreerd worden door de politie, zoals de eenzijdige fietsongevallen veroorzaakt door de slechte staat van de weg, verstrooidheid, paaltjes, obstakels, ... Dat blijkt uit dit artikel uit het Nieuwsblad van de volgende dag, donderdag 1 september 2022 (klik om te vergroten).
Er zouden zelfs maar liefst zeven keer meer zwaargewonde fietsers in het ziekenhuis terechtkomen dan het aantal volgens de gegevens van de politie.
Aangezien de meeste ongevallen met fietsers en voetgangers gebeuren in de bebouwde kom, is een drastische snelheidsbeperking van het gemotoriseerd vervoer in de bebouwde kom meer dan noodzakelijk, evenals het voorzien van meer plaats voor kwetsbare weggebruikers ten koste van de veel te ruime paatsinname door het gemotoriseerd verkeer. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 2 |
Ga naar pagina 1, 2 Volgende Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|