|
Kan het kruispunt Hoogkamerstr/Schoolstr fietsveiliger? |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6215 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 07-04-2020 06:45:03 Onderwerp: |
|
|
|
|
Dit stond op zondag 5 april 2020 op de website van Het nieuwsblad (klik om te vergroten).
In Brussel kunnen dus blijkbaar de verkeerslichten op een honderdtal kruispunten in een mum van tijd aangepast worden, als coronamaatregel ten gunste van voetgangers en fietsers. In Temse daarentegen vragen wij al sinds 7 april 2017, dat is dus juist drie jaar geleden(!), een aanpassing van de voetgangerslichten aan het zebrapad over de Sint-Amelbergalaan op het Luizemarktje.
De gemeente Temse kon daar toen niet op ingaan omdat lichtenregeling een complexe materie is, en een studiebureau dan bijkomende simulaties moet doen. Hoe complex moet dat in Brussel dan wel niet geweest zijn? Dat studiebureau zal daar nogal een hoop simulaties moeten doen hebben, om al die verkeerslichten aan te passen ... ...
Wie gelooft die mensen nog?
Achteraf is Temse wel door de mand gevallen met haar drogredenen. En twee jaar later, in februari 2019, verklaarde de gemeente Temse dan zelf maar dat het gevaarlijk is aan dit zebrapad, maar de lichtenregeling is vandaag ( 7april 2020) nog altijd niet aangepast! _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6215 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 14-11-2021 19:17:34 Onderwerp: |
|
|
|
|
Tijdens ons overleg met de mobiliteitsdienst op woensdag 10 november 2021 is gezegd dat het bedrijf Trafiroad onderzoekt welke mogelijkheden er zijn om de lichtenregeling op dit kruispunt aan te passen. Nog andere mogelijkheden zijn conflictvrij, vierkant groen, groen op aanvraag, ...
We zijn minder te vinden voor groen op aanvaag, tenzij dat met gemakkelijke en goed bereikbare "knoppen" gebeurt, en dat er een snelle responstijd is. Al te dikwijls zijn de bedieningsknoppen moeilijk te bereiken vanop de fiets, en vergeten de fabrikanten van die "knoppen" dat fietsers dikke handschoenen aan hebben als het koud is. En met "groen op aanvraag" staan fietsers altijd voor het rode licht bij aankomst op het kruispunt, tenzij toevallig een andere fietser voor hen op de "bedelknop" gedrukt heeft. Het is niet fietsvriendelijk en frustrerend voor fietsers om nog lang op groen licht te moeten wachten na de aanvraag.
Ondertussen mag de voorstart niet uit het oog verloren worden, die nog altijd niet toegepast is op het zebrapad tegenover de school in de Sint-Amelbergalaan! _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6215 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 15-12-2021 21:13:40 Onderwerp: |
|
|
|
|
Herinner je nog onze actie van 30 augustus 2021 voor conflictvrije kruispunten aan de Edgard Tinelplaats?
Bovendien vragen we al van in 2017 een veiliger oversteek voor voetgangers tegenover de school op de Sint-Amelbergalaan.
Maar wat nog treffender is, lees hier eens wat wij gevraagd hebben in december 2010, 11 jaar geleden, tijdens de ontwerpfase van dit kruispunt!
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
Resterende vragen/opmerkingen/voorstellen:
1.- Naast de verkeerslichten voor het gemotoriseerd verkeer vraag ik fiets- en voetgangersvriendelijke verkeerslichten. Hiermee bedoel ik:
-- een afzonderlijke groenfaze, alleen voor fietsers en voetgangers. Als de gemeente het liever onveilig wil maken vraag ik dat het steeds gelijktijdig groen wordt voor fietsers én voetgangers samen, zodat het voor afslaande automobilisten altijd ondubbelzinnig duidelijk is;
-- dat er geen lange wachttijden zijn nadat een fietser of voetganger op de knop voor groen licht gedrukt heeft;
-- dat er voor de fietsers herhalingslichten aangebracht worden op ooghoogte.
... |
Volgens dit artikel op de website van Het Nieuwsblad, of dit artikel op de website van Het Laatste Nieuws, of dit artikel op Editietemse, zou dat nu allemaal eindelijk opgelost zijn. Het heeft aan de gemeente Temse nu wel 6000 euro extra gekost .
Na een druk op de knop kunnen voetgangers nu conflictvrij oversteken, zonder afslaande motorvoertuigen. Reeds in juni 2016 hebben we gezegd, dat het groene voetgangerslicht op het lange zebrapad over de Hoogkamerstraat minstens 17 seconden zou moeten blijven branden. Volgens Editietemse zou dat nu gemiddeld 23 seconden op groen blijven staan, wat zeker voldoende zou moeten zijn .
Ook voor fietsers zijn verbeteringen aangebracht. Ik heb het zelf nog niet kunnen zien en ondervinden, maar normaal gesproken zou dit een verbetering moeten zijn voor fietsers en voetgangers. Niet voor zwakke weggebruikers, zoals veel te veel onzinnig in deze reportages vermeld wordt .
Voor fietsers zijn eindelijk fietsverkeerslichten aangebracht op ooghoogte. Hopelijk kunnen ook fietsers nu conflictvrij oversteken, en is de wachttijd niet te lang na het drukken op de bedelknop. Hopelijk zijn die bedelknoppen goed bereikbaar vanop de fiets, en gemakkelijk te bedienen met dikke handschoenen. Ik zal zeker eens bekijken of het werkelijk allemaal zo perfect is.
Het zal morgen wel in de krant staan .
(Aanpassing op 03-01-2022: Datum 30 augustus 2021 verbeterd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 03-01-2022 08:55:53; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6215 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 16-12-2021 14:07:49 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
Ook voor fietsers zijn verbeteringen aangebracht. Ik heb het zelf nog niet kunnen zien en ondervinden, maar normaal gesproken zou dit een verbetering moeten zijn voor fietsers en voetgangers. ...
Voor fietsers zijn eindelijk fietsverkeerslichten aangebracht op ooghoogte. Hopelijk kunnen ook fietsers nu conflictvrij oversteken, en is de wachttijd niet te lang na het drukken op de bedelknop. Hopelijk zijn die bedelknoppen goed bereikbaar vanop de fiets, en gemakkelijk te bedienen met dikke handschoenen. Ik zal zeker eens bekijken of het werkelijk allemaal zo perfect is.
... |
(Zie hierboven.)
Het is wel degelijk veiliger geworden met deze conflictvrije lichtregeling, en fietsers hebben nu fietsverkeerslichtjes op ooghoogte.
Maar het is niet allemaal rozegeur en maneschijn voor fietsers. Vanzelfsprekend is nu van de voorstart van 3 seconden geen sprake meer, maar is het nu ook altijd rood licht bij aankomst op dit kruispunt, en fietsers moeten evenals voetgangers altijd op een "bedelknopje" drukken om groen licht te krijgen.
Zoals je kunt merken, zijn dat voor fietsers van die prutsknopjes, die je onmogelijk kunt bedienen met dikke handschoenen die fietsers in de winter dragen! En al zeker niet met de elleboog, zoals in coronatijden aangeraden wordt .
Fietsers en voetgangers zijn het hier gewend dat het verkeerslicht automatisch groen wordt. Sommigen drukken in deze beginperiode uit gewoonte niet op een knopje en ... blijven wachten tot ze het door hebben, ofwel ... steken ze over bij rood licht .
Bij alle bedelknoppen voor voetgangers, die wel met dikke handschoenen kunnen bediend worden, hangt daarom een bordje dat zegt dat je op de knop moet drukken.
Maar bij de prutsknopjes voor fietsers hangt dat niet.
Voetgangers hebben dus betere bedelknopjes dan fietsers, en ze worden er ook van verwittigd dat ze die knopjes moeten gebruiken.
De bedelknoppen voor fietsers staan op de palen van de verkeerslichten, dus zeer dicht bij de rijbaan. Iets te dicht om echt veilig te zijn. Maar als je vanaf de Schoolstraat naar de Sint-Amelbergalaan fietst, kun je ook het bedelknopje gebruiken voor de andere richting. Dan moet je niet zo dicht bij het verkeerslicht voor de Sint-Amelbergalaan komen. Dat is nu mogelijk omdat de fiets- en voetgangersverkeerslichten toch in alle richtingen gelijktijdig op groen komen.
Vooral op het zebrapad recht tegenover de school op de Sint-Amelbergalaan is het nu veiliger geworden. Als het groen licht is voor de voetgangers komen er geen auto's of vrachtwagens meer die afslaan vanuit de Hoogkamerstraat. De drie seconden voorstart die we altijd ook hier gevraagd hebben, zijn niet meer nodig.
Het kan wel eventjes duren alvorens het groen wordt na het drukken op het bedelknopje. Het hangt er wat van af op welk tijdstip in de lichtencyclus je het doet.
Verder is het een fabeltje dat het verkeerslicht voor voetgangers op het lange zebrapad over de Hoogkamerstraat 23 seconden op groen blijft staan.
Ik heb het getest, en ik was nog lang niet halfweg het zebrapad als het voetgangerslicht al op rood sprong. Het is wel mogelijk dat het zo lang rood licht blijft voor het gemotoriseerd verkeer op de rijbaan. Dat moet ik nog eens nazien. Het voetgangerslicht kan sneller rood worden om te verhinderen dat er nog voetgangers zouden vertrekken op dat lange zebrapad als de oversteektijd bijna verstreken is.
Als je vanaf de Sint-Amelbergalaan op het fietspad ten zuiden van het kruispunt rijdt, kun je nu door de kleinere fietsverkeerslichten zien welke kleur verlicht is.
Vroeger kon je dat bijna niet zien op het grote verkeerslicht.
Als je vanaf de Leie komt aanfietsen, zie je het nog altijd niet.
Maar echt erg is dat niet. Het verkeerslicht zal nu immers toch altijd op rood staan als je er aankomt. Het is belangrijker dat fietsers geen stijve nek meer zullen krijgen van naar hun verkeerslicht te kijken . _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6215 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 21-12-2021 18:30:48 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
Maar echt erg is dat niet. Het verkeerslicht zal nu immers toch altijd op rood staan als je er aankomt. Het is belangrijker dat fietsers geen stijve nek meer zullen krijgen van naar hun verkeerslicht te kijken . |
(Zie hierboven.)
Eigenlijk is dat wél erg. Waarom moet dat verkeerslicht altijd op rood staan als daar fietsers (of voetgangers) aankomen? Waarom kan de conflictvrije fase niet altijd ingelast worden in de verkeerslichtenregeling? Het kan wel op het kruispunt Hoogkamerstraat - Houten Schoen in Sint-Niklaas. Fietsers en voetgangers worden dan behandeld als volwaardige weggebruikers — vooral in de bebouwde kom is dat niet meer dan normaal! — en "bedelknopjes" zijn dan totaal overbodig.
Terloops, het kruispunt Hoogkamerstraat - Houten Schoen in Sint-Niklaas ligt zelfs buiten de bebouwde kom!
Zoals een van onze kernleden het zegt: "Als er zo nog veel vierkant groen kruispunten aangelegd worden waar we altijd moeten stoppen, drukken en wachten, zal het vlot fietsen worden. Dat moedigt het fietsen echt aan." Of zoals nog een ander kernlid het zegt: "Dat is voor fietsers geen verbetering. Die worden nu aan de 'strafmeet' gezet."
De af te bedelen conflictvrije groenfase voor fietsers en voetgangers komt altijd na de groenfase van het gemotoriseerd verkeer uit de Hoogkamerstraat. Als je dus te voet of per fiets toekomt aan dit kruispunt, als het juist rood geworden is voor het gemotoriseerd verkeer uit de Hoogkamerstraat, dan moet je wachten tot het groen licht voorbij is op de as Schoolstraat - Sint-Amelbergalaan, en nog eens tot het voorbij is op de Hoogkamerstraat. Dat kan meer dan een volle minuut duren, afhankelijk van de drukte in de Hoogkamerstraat, en dan pas is het jouw beurt.
Terloops, fietsers en voetgangers op de as Schoolstraat - Sint-Amelbergalaan krijgen één seconde vroeger groen licht dan de andere richtingen. De reden daartoe ontgaat mij.
Tussen het begin van de conflictvrije groenfase en het begin van de groenfase voor het gemotoriseerd verkeer op de as Schoolstraat - Sint-Amelbergalaan verstrijken 23 seconden. Dat is de totale conflictvrije tijd en ook dat is een tamelijk lange tijdsduur, maar dat komt natuurlijk door het lange zebrapad over de Hoogkamerstraat. Zoals hier al uitgelegd moeten voetgangers minstens 17 seconden de tijd krijgen om de straat over te steken op dit zebrapad. Ze krijgen nu 23 seconden dus dat is uitstekend . Het groene voetgangerslicht wordt wel na slechts 6 seconden reeds vervangen door het rode, maar dat heeft een grondige reden! Wanneer een voetganger na 6 seconden groen nog aan de oversteek begint, heeft die geen 17 seconden meer over en kan die de overkant niet meer veilig met een normale snelheid bereiken. Het is immers niet omdat het voetgangerslicht rood wordt terwijl je het zebrapad oversteekt, dat je niet meer verder mag gaan. Dat is niet de betekenis van het rode voetgangerslicht.
Maar het is geen goed idee om fietsers voor elk verkeerslicht te doen stoppen "voor hun veiligheid", om het fietsen aantrekkelijker te maken. En dat laatste is toch wat Temse wil, naar eigen zeggen? Natuurlijk denkt Temse nog altijd zeer fel vanuit het standpunt "auto". Wanneer de conflictvrije fase altijd ingelast wordt zonder bedelen, en er zijn geen fietsers of voetgangers, dan staat ook het gemotoriseerd verkeer gedurende 23 seconden nodeloos stil. Dat is nog altijd veel minder dan dat fietsers en voetgangers meestal moeten wachten. En er zijn nog andere oplossingen mogelijk:
- Een gebedelde conflictvrije fase kan ingelast worden na de lopende groenfase voor het gemotoriseerd verkeer. Dat vermindert de wachtijd voor voetgangers en fietsers statistisch in de helft van de gevallen, en wijzigt vrijwel niets voor het gemotoriseerd verkeer.
- De conflictvrije fase kan altijd ingelast worden zonder bedelen en zelfs na elke groenfase voor het gemotoriseerd verkeer, met een kortere conflictvrije fase van tien seconden. Dat is wettelijk meer dan voldoende om de kortere zebrapaden over te steken: om een zebrapad van ongeveer 9 meter lengte over te steken met een voetgangersnelheid van 1,20 meter per seconde (artikel 4.1 van het reglement voor de wegbeheerder), heb je 7,5 seconden nodig. Alleen als de drukknop voor voetgangers aan het lange zebrapad gebruikt is moet de conflictvrije fase nog 23 seconden duren. Als deze drukknop niet gebruikt is, blijft het voetgangerslicht aan het lange zebrapad op rood staan. Er is dan enkel een drukknop voor voetgangers nodig aan elke kant van het lange zebrapad over de Hoogkamerstraat. Alle andere drukknoppen zijn overbodig! Er zijn dan geen bijkomende wachttijden voor fietsers en voetgangers, en het blijft meestal amper 10 seconden langer rood licht voor het gemotoriseerd verkeer. Dat is veel minder dan de 23 seconden nu. Kortere wachttijden voor alle weggebruikers dus.
Dat is technisch best te verwezenlijken en dat maakt het verkeer veel meer aangepast aan fietsers en voetgangers, wat uiteindelijk toch de bedoeling zou moeten zijn in deze zone 30 in de bebouwde kom aan een school.
De fietsverkeerslichten moeten dan wel zichtbaarder gemaakt worden voor fietsers die vanaf de Sint-Amelbergalaan of vanaf de Leie komen, zodat ze van verder kunnen zien welke kleur verlicht is.
(Aanpassing op 25-12-2021: 10 seconden oversteektijd toegelicht.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 25-12-2021 19:39:16; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|