Het is nu 08-05-2025 06:25:59
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Kan het kruispunt Hoogkamerstr/Schoolstr fietsveiliger?

    -> Temse - Hoogkamerstraat Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6327
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 21-12-2021 18:30:48    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Maar echt erg is dat niet. Het verkeerslicht zal nu immers toch altijd op rood staan als je er aankomt. Het is belangrijker dat fietsers geen stijve nek meer zullen krijgen van naar hun verkeerslicht te kijken Knipoog.
(Zie hierboven.)

Eigenlijk is dat wél erg. Waarom moet dat verkeerslicht altijd op rood staan als daar fietsers (of voetgangers) aankomen? Waarom kan de conflictvrije fase niet altijd ingelast worden in de verkeerslichtenregeling? Het kan wel op het kruispunt Hoogkamerstraat - Houten Schoen in Sint-Niklaas. Fietsers en voetgangers worden dan behandeld als volwaardige weggebruikers — vooral in de bebouwde kom is dat niet meer dan normaal! — en "bedelknopjes" zijn dan totaal overbodig.

Terloops, het kruispunt Hoogkamerstraat - Houten Schoen in Sint-Niklaas ligt zelfs buiten de bebouwde kom!

Zoals een van onze kernleden het zegt: "Als er zo nog veel vierkant groen kruispunten aangelegd worden waar we altijd moeten stoppen, drukken en wachten, zal het vlot fietsen worden. Dat moedigt het fietsen echt aan." Of zoals nog een ander kernlid het zegt: "Dat is voor fietsers geen verbetering. Die worden nu aan de 'strafmeet' gezet."

De af te bedelen conflictvrije groenfase voor fietsers en voetgangers komt altijd na de groenfase van het gemotoriseerd verkeer uit de Hoogkamerstraat. Als je dus te voet of per fiets toekomt aan dit kruispunt, als het juist rood geworden is voor het gemotoriseerd verkeer uit de Hoogkamerstraat, dan moet je wachten tot het groen licht voorbij is op de as Schoolstraat - Sint-Amelbergalaan, en nog eens tot het voorbij is op de Hoogkamerstraat. Dat kan meer dan een volle minuut duren, afhankelijk van de drukte in de Hoogkamerstraat, en dan pas is het jouw beurt.

Terloops, fietsers en voetgangers op de as Schoolstraat - Sint-Amelbergalaan krijgen één seconde vroeger groen licht dan de andere richtingen. De reden daartoe ontgaat mij.

Tussen het begin van de conflictvrije groenfase en het begin van de groenfase voor het gemotoriseerd verkeer op de as Schoolstraat - Sint-Amelbergalaan verstrijken 23 seconden. Dat is de totale conflictvrije tijd en ook dat is een tamelijk lange tijdsduur, maar dat komt natuurlijk door het lange zebrapad over de Hoogkamerstraat. Zoals hier al uitgelegd moeten voetgangers minstens 17 seconden de tijd krijgen om de straat over te steken op dit zebrapad. Ze krijgen nu 23 seconden dus dat is uitstekend Goed zo!. Het groene voetgangerslicht wordt wel na slechts 6 seconden reeds vervangen door het rode, maar dat heeft een grondige reden! Wanneer een voetganger na 6 seconden groen nog aan de oversteek begint, heeft die geen 17 seconden meer over en kan die de overkant niet meer veilig met een normale snelheid bereiken. Het is immers niet omdat het voetgangerslicht rood wordt terwijl je het zebrapad oversteekt, dat je niet meer verder mag gaan. Dat is niet de betekenis van het rode voetgangerslicht.

Maar het is geen goed idee om fietsers voor elk verkeerslicht te doen stoppen "voor hun veiligheid", om het fietsen aantrekkelijker te maken. En dat laatste is toch wat Temse wil, naar eigen zeggen? Natuurlijk denkt Temse nog altijd zeer fel vanuit het standpunt "auto". Wanneer de conflictvrije fase altijd ingelast wordt zonder bedelen, en er zijn geen fietsers of voetgangers, dan staat ook het gemotoriseerd verkeer gedurende 23 seconden nodeloos stil. Dat is nog altijd veel minder dan dat fietsers en voetgangers meestal moeten wachten. En er zijn nog andere oplossingen mogelijk:
  1. Een gebedelde conflictvrije fase kan ingelast worden na de lopende groenfase voor het gemotoriseerd verkeer. Dat vermindert de wachtijd voor voetgangers en fietsers statistisch in de helft van de gevallen, en wijzigt vrijwel niets voor het gemotoriseerd verkeer.

  2. De conflictvrije fase kan altijd ingelast worden zonder bedelen en zelfs na elke groenfase voor het gemotoriseerd verkeer, met een kortere conflictvrije fase van tien seconden. Dat is wettelijk meer dan voldoende om de kortere zebrapaden over te steken: om een zebrapad van ongeveer 9 meter lengte over te steken met een voetgangersnelheid van 1,20 meter per seconde (artikel 4.1 van het reglement voor de wegbeheerder), heb je 7,5 seconden nodig. Alleen als de drukknop voor voetgangers aan het lange zebrapad gebruikt is moet de conflictvrije fase nog 23 seconden duren. Als deze drukknop niet gebruikt is, blijft het voetgangerslicht aan het lange zebrapad op rood staan. Er is dan enkel een drukknop voor voetgangers nodig aan elke kant van het lange zebrapad over de Hoogkamerstraat. Alle andere drukknoppen zijn overbodig! Er zijn dan geen bijkomende wachttijden voor fietsers en voetgangers, en het blijft meestal amper 10 seconden langer rood licht voor het gemotoriseerd verkeer. Dat is veel minder dan de 23 seconden nu. Kortere wachttijden voor alle weggebruikers dus.

Dat is technisch best te verwezenlijken en dat maakt het verkeer veel meer aangepast aan fietsers en voetgangers, wat uiteindelijk toch de bedoeling zou moeten zijn in deze zone 30 in de bebouwde kom aan een school.

De fietsverkeerslichten moeten dan wel zichtbaarder gemaakt worden voor fietsers die vanaf de Sint-Amelbergalaan of vanaf de Leie komen, zodat ze van verder kunnen zien welke kleur verlicht is.


(Aanpassing op 25-12-2021: 10 seconden oversteektijd toegelicht.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 25-12-2021 19:39:16; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken  

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6327
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 22-12-2021 19:19:46    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het staat nu ook in de nieuwe Omroeper van woensdag 22 december 2021, dat het oversteken op de Edgard Tinelplaats veiliger geworden is.


Citaat:
Om het comfort voor fietsers te vergroten, zijn de fietslichten op ooghoogte geplaatst.

Maar om het comfort voor fietsers te verkleinen is er nu een onooglijk bedelknopje aangebracht, waarbij fietsers altijd moeten stoppen om er op te drukken, wat onmogelijk te doen is met dikke winterhandschoenen.

Er bestaan wel betere en nog comfortabeler oplossingen, maar wil de gemeente Temse die toepassen? Is de gemeente Temse echt voor het comfort en de veiligheid van fietsers, zonder hen voortdurend te doen stoppen en van de fiets te doen afstappen?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken  


Berichten van afgelopen:   

    -> Temse - Hoogkamerstraat

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 8 van 8 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005