Het is nu 14-06-2025 22:36:58
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Kan het kruispunt Hoogkamerstr/Schoolstr fietsveiliger?

    -> Temse - Hoogkamerstraat Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6366
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 21-12-2010 22:31:07    Onderwerp: verbeterd voorstel?
 Reageren met citaat  

Na wat denkwerk heb ik een aangepast voorstel voor de herinrichting van dit kruispunt in elkaar geflanst, gebaseerd op het "inrichtingsplan 2" van de gemeente. Om een grotere versie van dit plan te bekijken, klik weer op dit plan en klik daarna nog eens op het plan.



Hierbij heb ik de volgende opmerkingen. Alle kritiek, wijzigingen of verbeteringen zijn welkom.

Positief/uitgevoerd op onze vraag:

1.- Zoals gevraagd, is het fietspad vanaf de oversteekplaats voor fietsers over de voorrangsweg tot aan de schoolpoort nu ingericht als een tweerichtingsfietspad.

2.- Ook het fietspad naar de Leie is nu ingericht als een tweerichtingsfietspad.

3.- Er werd rekening gehouden met de opmerking over het verdwenen voetpad op de hoek van de Schoolstraat met de Hoogkamerstraat, aan de noordkant. De as Schoolstraat/Sint-Amelbergalaan is minder "recht" getrokken aan het kruispunt, waardoor weer plaats is voor een voetpad.

4.- De stopstrepen op het wegdek wijzen er nog steeds op, dat het kruispunt voorzien wordt van verkeerslichten.

5.- Aan de verkeerslichten is een fietspadmarkering aangebracht over de voorrangsweg.

6.- De fietspadmarkering van de Schoolstraat naar de Sint-Amelbergalaan over het kruispunt is van een opvallende kleur voorzien.

7.- De bushaltes zijn verplaatst. Daardoor kan het fietspad langs de noordkant van de voorrangsweg een eind doorgetrokken worden in de Sint-Amelbergalaan. Dat was voorgesteld en het is trouwens vereist door de wegcode. Maar dat is niet uitgevoerd op het plan (zie punt 7 hieronder).


Resterende vragen/opmerkingen/voorstellen:

1.- Naast de verkeerslichten voor het gemotoriseerd verkeer vraag ik fiets- en voetgangersvriendelijke verkeerslichten. Hiermee bedoel ik:
-- een afzonderlijke groenfaze, alleen voor fietsers en voetgangers. Als de gemeente het liever onveilig wil maken vraag ik dat het steeds gelijktijdig groen wordt voor fietsers én voetgangers samen, zodat het voor afslaande automobilisten altijd ondubbelzinnig duidelijk is;
-- dat er geen lange wachttijden zijn nadat een fietser of voetganger op de knop voor groen licht gedrukt heeft;
-- dat er voor de fietsers herhalingslichten aangebracht worden op ooghoogte.

2.- Aan de oprit naar de publieke parking van de clublokalen van de KSA, de hockey, de muziekschool, ... blijft het onoverzichtelijk en gevaarlijk voor fietsers die richting centrum fietsen. De vraag om het fietspad pas voorbij de oprit te laten afbuigen naar achter de "uitstapstrook" is blijkbaar weggewuifd. Daarom is het plan op deze plaats aangepast, ten koste van een stukje van deze "uitstapstrook" en van de "kiss & ride strook". (Tussen haakjes: "kiss & ride" is een Engelstalige uitdrukking, uitgevonden door niet-Engelstaligen. You ride a horse or a bike, but you drive a car! Tenzij de kinderen te paard naar de muziekschool gebracht worden, zul je dit in Engelstalige landen nooit zien Lach .) Ter info, er bestaat een Nederlandstalige woord voor: zoenzone.

3.- In verband met vorige opmerking 2 lijkt het mij logisch, dat het fietspad op een drempelhoogte aangelegd blijft ter hoogte van deze oprit, zoals verderop in de Hoogkamerstraat ook het geval is.

4.- Nog in verband met opmerking 2 heb ik een zebrapad aangebracht over deze oprit, in plaats van over het fietspad! Het is nog beter om het voetpad langs de Hoogkamerstraat gewoon door te trekken over deze oprit.

5.- De foutieve fietspadmarkering over de voorrangsweg aan de verkeerslichten heb ik verbeterd overeenkomstig de wegcode (zie artikel 74). Een fietspadmarkering wordt immers aangeduid door twee evenwijdige witte onderbroken strepen, geen drie. Ik ben in alle geval blij dat de fietspadmarkering aangebracht wordt over de voorrangsweg!

6.- Aangezien "rijstroken" bestemd zijn voor rijbanen (zie artikel 2.2), en een fietspad geen deel uitmaakt van de rijbaan (zie artikel 2.7), kan een (tweerichtings)fietspad niet in rijstroken verdeeld worden. Die markering heb ik dus overal verwijderd.

7.- De aanduiding zelf van de fietspadmarkering van de Schoolstraat naar de Sint-Amelbergalaan over het kruispunt is correct uitgevoerd, maar mag enkel aangebracht worden als het fietspad na het kruispunt verder loopt, dit volgens de plaatsingsvoorwaarden verkeerstekens (zie artikel 16.1°)! Met de opmerking over deze foutieve aanduiding is geen rekening gehouden. Aangezien de bushalte nu verplaatst is, is er geen enkele belemmering meer om het fietspad een eind door te trekken in de Sint-Amelbergalaan, bijvoorbeeld tot op gelijke hoogte als het fietspad aan de overzijde, zoals ik op dit aangepast voorstel heb uitgevoerd.

8.- Zowel in de Schoolstraat, als in de Sint-Amelbergalaan werd een fietssuggestiestrook aangebracht als "aanloop" naar het begin van het fietspad even verderop. Dit lijkt mij totaal overbodig. Fietsers zullen het fietspad heus wel vinden! Het is veel belangrijker om de aandacht van automobilisten te vestigen op de plaatsen waar de fietsers van het fietspad op de rijbaan moeten komen! Daarom heb ik die fietssuggestiestroken verplaatst naar het einde van het fietspad in de Schoolstraat en in de Sint-Amelbergalaan.

9.- In verband met vorige opmerking 8 heb ik het fietspad, dat van achter de bushalte in de Schoolstraat uitkomt, verder op de rijbaan laten uitkomen met een fietssuggestiestrook. Daardoor loopt de suggestiestrook niet dood op het trottoir en kunnen fietsers zich vroeger mengen tussen het overige verkeer. De haaientanden op de "doorsteek" van de Edgard Tinelplaats staan daardoor wat dichter tegen de Schoolstraat.

10.- Nog in verband met opmerking 8 vind ik het tamelijk gevaarlijk, om fietsers van vlak achter de bushalte, en vlak voor de "doorsteek" van de Edgard Tinelplaats, op de rijbaan te sturen. Daarom heb ik een bijkomend gevaarsbord A25 aangebracht. Het zou beter zijn als de fietsers reeds voor de bushalte op de rijbaan konden geleid worden.

11.- Het tweerichtingsfietspad naar de Leie heb ik meer naar het zuiden gelegd, over de "oprit" en het stukje groen, zodat het recht op de Leie uitkomt. De groenzone aan de andere kant is daardoor wat groter geworden. De oprit is onderbroken door het fietspad, niet omgekeerd!

12.- Op de Leie heb ik langs de zuidkant een fietssuggestiestrook aangebracht, om de automobilisten na het gevaarsbord A25 er op te wijzen dat daar fietsers kunnen rijden!

13.- Op de Leie heb ik ook langs de noordkant een fietssuggestiestrook aangebracht, die doorloopt tot aan de Schoolstraat.

14.- De fietssuggestiestrook langs de noordkant van de Leie is juist voor de bocht van 90° breder gemaakt. Dit om de automobilisten te verwittigen dat op die plaats de fietsers zich naar het midden van de rijbaan moeten begeven om de rijbaan over te steken naar het fietspad richting Hoogkamerstraat.

15.- De fietspadmarkering op het inrichtingsplan 2 van de gemeente vertrekt van op een omogelijke plaats. Bovendien is een fietspadmarkering om de straat over te steken niet conform de wegcode! Er is immers geen fietspad dat doorloopt! Daarbij is deze aanduiding verwarrend voor fietsers die richting Leie fietsen: moeten die het overstekend fietspad volgen en daardoor aan de linkerkant van de rijbaan uitkomen? Daarom heb ik een fietsoversteekplaats voorzien, die bovendien opvallend ingekleurd is.

16.- De rijstroken in de bocht van 90° heb ik gescheiden met een doorlopende streep in plaats van een streepjeslijn.

17.- Ik wil wel opmerken, dat de maatregelen van de opmerkingen 12, 13, 14, 15 en 16 overbodig zijn, indien in dit gedeelte van de Leie en de Edgard Tinelplaats enkelrichtingsverkeer zou ingesteld worden, vanaf Cauwerburg naar de Schoolstraat. De toegang van uit de Schoolstraat zou volgens mij verboden moeten worden voor het gemotoriseerd verkeer. De gemeente wil echter liever een gevaarlijke verkeerssituatie scheppen aan deze bocht van 90°. Bovendien zou de rijbaan dan smaller kunnen uitgevoerd worden, waardoor meer parkeergelegenheid kan voorzien worden voor de omwonenden. Bij enkelrichtingsverkeer zou ik langs de zuidkant van de Leie een volwaardig enkelrichtingsfietspad aanleggen.

18.- Niet direct zichtbaar op het plan, vraag ik natuurlijk om alle overgangen tussen fietspad en rijbaan vlak uit te voeren, zonder goten of drempels, met hoogteverschillen van maximum 0,5 cm zoals voorgeschreven door het Vademecum Fietsvoorzieningen.

Merk vooral dit op: in tegenstelling tot de gemeente gebruik ik een fietssuggestiestrook NIET als aanduiding voor fietsers waar ze horen te rijden, maar WEL als verwittiging voor automobilisten om hen er op te wijzen dat daar fietsers kunnen rijden! Vergeet immers niet dat we ons in de bebouwde kom bevinden, waar fietsers ALTIJD met twee naast elkaar mogen rijden als ze het TEGENLIGGEND verkeer niet hinderen (artikel 43.2)! Een fietssuggestiestrook mag dus gerust breed genoeg zijn om er met twee fietsers naast elkaar op te kunnen fietsen!

(Aanpassing op 12-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)
(Aanpassing op 01-05-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 01-05-2017 11:05:06; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken  

Bert





Geregistreerd op: 21 Feb 2009
Berichten: 59
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 22-12-2010 10:38:46    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

goeie insteek
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht  

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6366
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 27-12-2010 21:11:43    Onderwerp: Nog beter
 Reageren met citaat  

Hoe meer ik er over nadenk, hoe meer 'verbeteringen' ik vind. Hier is alweer een nieuwe versie van herinrichting van dit kruispunt.
Om een grotere versie van dit plan te bekijken, klik weer op dit plan en klik daarna nog eens op het plan.



De omgeving van de bushalte aan de zuidkant is voor fietsers zeer gevaarlijk gemaakt. Fietsers moeten daar schuin van achter de bushalte de straat komen oprijden:
-- Wanneer een bus op de halte staat, kunnen automobilisten de fietsers niet zien aankomen.
-- Het fietspad gaat schuin naar de rijbaan, waardoor de fietsers een bocht moeten maken als ze op de rijbaan komen. Hierdoor zullen ze verder op de rijbaan uitwijken dan automobilisten verwachten.
-- Deze beweging van een fietser wordt niet als een manoeuver beschouwd (artikel 12.4) en aan fietsers moet hier voorrang verleend worden want die komen van rechts (artikel 12.3.1), maar grote ijzeren gevaartes houden daar lang niet altijd rekening mee ...
Bovendien is vlak daarna een straat aan de rechterkant, waar de gemeente geen enkelrichting wil instellen. Gemotoriseerde voertuigen mogen daar van op de voorrangsweg rechts afslaan. Met onverwacht opduikende fietsers lijkt dit kruispunt wel speciaal ingericht om dodehoekongevallen te krijgen!

Door geen enkelrichting in dat gedeelte van de Leie te willen instellen, lijkt de toestand voor fietsers nog gevaarlijker te worden dan hij nu is!

Om hier aan te verhelpen, heb ik de bushalte aan de zuidkant verplaatst naar de andere kant van het kruispunt. De bushalte is nu vóór de verkeerslichten, ter hoogte van het groen parkje. Ik weet niet of dat mogelijk is, want:
-- een gedeelte van dat groen wordt nu ingenomen door de bushalte, het fietspad en het voetpad. Langs de andere kant vergroot het groene parkje aan de Edgard Tinelplaats.
-- is het geen probleem, dat de bushalte nu vlak bij de verkeerslichten ligt? Er is evenwel geen hinder voor het doorgaand verkeer als een bus op de halte staat.
-- de verkeerslichten zijn wat dichter tegen het kruispunt geplaatst.
-- het zebrapad is samen met de verkeerslichten wat opgeschoven naar het kruispunt.
-- het tweerichtingsfietspad stopt iets vroeger voor de schoolpoort.

Dit zijn mogelijke bezwaren. Daar tegenover staat een veel veiliger overgang van het fietspad naar de rijbaan voorbij het kruispunt. Het fietspad ligt daar naast de rijbaan, waardoor de fietsers zeer goed zichtbaar zijn voor de automobilisten. Ik heb het gevaarsbord A25 terug verwijderd. Maar zolang het gemotoriseerd verkeer daar rechts mag afslaan, blijft het gevaar voor dodehoekongevallen bestaan!

Nog een voordeeltje: door het verschuiven van de bushalte wordt nu wat minder ruimte van de volkstuintjes ingenomen dan op het oorspronkelijk plan Lach .

Naast dit fietspad is ook het voetpad naar de Schoolstraat doorgetrokken. Op alle vorige plans was daar geen voetpad, waardoor men van de school niet veilig naar de zuidkant van de Schoolstraat kon wandelen (of omgekeerd)! Daarom is ook een zebrapad aangebracht om de "doorsteek" van de Edgard Tinelplaats over te steken naar de Schoolstraat. Door dit zebrapad staan de haaientanden op de "doorsteek" van de Edgard Tinelplaats opnieuw wat verder van de Schoolstraat.

Verder zijn er nog twee, eigenlijk logische verbeteringen aangebracht:

Over de twee opritten (parking van de clublokalen van de KSA, ... en op de Leie) is zowel het fietspad als het voetpad gewoon doorgetrokken. De opritten zijn dus onderbroken door fiets- en voetpad. Het fietspad en het voetpad worden NIET onderbroken door de opritten, zoals op het oorspronkelijk plan! De tijd dat alles wijkt voor 'koning auto' is voorbij!

We moeten niet te krenterig doen over de breedte van een fietssuggestiestrook. Tenslotte ligt het kruispunt in de bebouwde kom. Alle fietssuggestiestroken zijn dus een halve rijstrook breed en goed zichtbaar. Dat kan geen probleem zijn, omdat een fietssuggestiestrook deel uitmaakt van de rijbaan.

(Aanpassing 04-01-2011: foutje op afbeeldingen verbeterd.)
(Aanpassing op 12-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)
(Aanpassing op 23-10-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 23-10-2017 10:27:11; in totaal 3 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken  

Hilde Habraken





Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 370

     
Bericht Geplaatst: 30-12-2010 14:55:10    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Argumenten te over om een nieuw overleg te vragen met de gemeente als je 't mij vraagt.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht  

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6366
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 09-01-2011 14:11:50    Onderwerp: Met enkelrichting op de Leie
 Reageren met citaat  

Als de gemeente enkelrichtingsverkeer zou willen toestaan op de Leie vanaf het kruispunt met Cauwerburg richting Edgard Tinelplaats, dan zou het daar veel veiliger worden voor fietsers. Het plan zou er dan als volgt kunnen uitzien (weer op het plan klikken, en dan nog eens klikken, voor een grotere weergave):



De rijbaan van de Leie kan dan smaller gemaakt worden aan de Edgard Tinelplaats. Het parkje van het Luizemarktje wordt weer wat groter! De noord-oosthoek van dat parkje hoeft niet zo afgerond te worden, omdat daar toch niet rechts mag afgeslagen worden van op de voorrangsweg. Aangezien de rijbaan van de Leie nu slechts één rijstrook breed moet zijn, kan aan beide kanten een parkeerstrook voorzien worden. Aan de zuidkant kan zelfs nog een enkelrichtingsfietspad doorgetrokken worden naar het kruispunt met Cauwerburg. Er blijft genoeg ruimte over voor een voetpad aan beide kanten. Fietsers die van het kruispunt Cauwerburg richting Hoogkamerstraat fietsen, volgen gewoon de rijbaan. De andere voertuigen blijven achter de fietsers in de smalle straat. Aan de bocht van 90° hebben fietsers de keuze: ofwel via de oversteekplaats richting Hoogkamerstraat rijden, ofwel rechtsaf draaien met het andere verkeer richting Schoolstraat.

Het gevaar voor dodehoekongevallen is helemaal uitgeschakeld aan de hoek van het parkje met de Schoolstraat, aangezien afslaan naar de Leie verboden is.

(Aanpassing 14-01-2011: figuur lichtjes verbeterd.)
(Aanpassing op 12-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)
(Aanpassing op 23-10-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 23-10-2017 10:30:58; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken  

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6366
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 15-01-2011 21:37:53    Onderwerp: Nog meer plannen ...
 Reageren met citaat  

Naar het schijnt (ik weet nog niet of het waar is) wil De Lijn geen bushalte ter hoogte van het groene pleintje aan het Luizemarktje. Mijn laatste voorstel is daardoor profetisch geworden. Ik had die bushalte reeds terug naar de andere kant van het kruispunt verplaatst, weliswaar uit veiligheidsoverwegingen voor de fietsers. Voor alle duidelijkheid herhaal ik hier even dat voorstel:



Maar dit zou nog niet alles zijn. Ik begrijp niet direct waarom, maar ook tegen een halteplaats die buiten de rijbaan ligt, zou De Lijn bezwaar hebben. Voor mij niet gelaten. Met die halte op de rijbaan wordt er opnieuw wat meer groen zichtbaar. Het plan zou er dan als volgt kunnen uitzien:



Misschien is er dan ook een bezwaar van De Lijn tegen de halte aan de noordkant van de Schoolstraat, en moet die ook terug geplaatst worden naar zijn oorspronkelijke plaats in de Sint-Amelbergalaan? Voor mij ook niet gelaten. Ik heb ze dan maar ineens ook op de rijbaan geplaatst. Het fietspad aan de noordkant van de Sint-Amelbergalaan loopt dan achter het perron van deze bushalte door. Het voetpad is daar immers breed genoeg. In de Schoolstraat komt wat meer parkeerplaats vrij:



(Door op een plan te klikken, en dan nog eens klikken, krijg je telkens een veel grotere weergave.)

Ik heb nog twee geruchten gehoord:

1.- Aan het kruispunt waar de Leie uitkomt in de Schoolstraat, dus na de bocht van 90°, zouden ook verkeerslichten geplaatst worden.
De haaientanden moeten daar dan vervangen worden door een stopstreep. Maar dat is nog niet alles! Als het daar groen licht is voor het verkeer dat afslaat naar de Schoolstraat, dan moet het rood licht zijn voor het verkeer in de Schoolstraat zelf. Bijgevolg moeten in de Schoolstraat zelf ook verkeerslichten komen aan dit kruispunt. Dat zou betekenen dat er twee kruispunten met verkeerslichten komen op een goeie 100 meter van elkaar. Dat wordt een kluif om die verkeerslichten op elkaar te synchroniseren. Dat zie ik eerlijk gezegd niet zo goed zitten ...

2.- De toekomstige nieuwe ontsluitingsweg van de Zaat, die zal uitkomen op het kruispunt met Cauwerburg (rechts onderaan even buiten al deze plannen), wordt misschien een enkelrichtingsweg.
De rijrichting zou dan van de Zaat naar het kruispunt met Cauwerburg zijn, omdat in geval van nood de Zaat moet kunnen ontruimd worden. Dit is een reden te meer om ook het gedeelte Leie, met zijn bocht van 90°, enkelrichting te maken zoals we voorstellen. Dat ligt dan mooi in het verlengde van deze toekomstige ontsluitingsweg! Veiliger voor fietsers, logischer voor de ontsluiting, wat houdt het gemeentebestuur nog tegen?

(Aanpassing 20-01-2013: verdwenen grote afbeelding hersteld.)
(Aanpassing op 12-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)
(Aanpassing op 01-05-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
(Aanpassing op 23-10-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 23-10-2017 10:34:24; in totaal 4 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken  

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6366
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 24-02-2011 14:28:54    Onderwerp: Vergadering met mobiliteit en politie
 Reageren met citaat  

Vandaag, 24 februari 2011, hadden we (André, Guido en ik) een vergadering in het AC De Zaat met de dienst mobiliteit en de politie. Alle hierboven staande voorstellen en geruchten lijken wat voorbarig, want men werkt nog steeds met het "inrichtingsplan 2" van december 2010. Voor alle duidelijkheid, dat is dit plan (klik op het plan, en klik daarna nog eens, voor een veel grotere afbeelding):



De Lijn is toch akkoord met de bushaltes zoals ze op dit plan staan. Die worden dus niet verplaatst.

Er komt geen enkele richting in de Leie (gedeelte kruispunt Cauwerbug tot Edgard Tinelplaats). Volgens de dienst mobiliteit en de politie zou dit dan weer de Houtkaai te zwaar belasten. Bovendien moet in deze straat niet veel verkeer meer verwacht worden, omdat:
- ook op Cauwerburg de kruispunten met de Orlaylaan en de Sint-Amelbergalaan heringericht worden;
- de bochten te moeilijk zijn voor grote vrachtwagens;
- er zal moeten gewacht worden aan het kruispunt met de Schoolstraat door de file voor de verkeerslichten.

Op het plan staat ook een (toegegeven) fout: op de Leie blijft het tweerichtingsfietspad bestaan dat er nu ligt. Dat fietspad staat niet op het plan getekend. Vandaar de oversteek met de gevaarsborden aan weerszijden naar het nieuw fietspad. Deze oversteek moet wel even breed worden als het fietspad, en het moet een fietsoversteekplaats zijn (vierkanten of parallellogrammen) en geen fietspadmarkering.

Onze opmerkingen die genoteerd zijn:

1.- Een opmerking van vroeger:
Jozef Van Breuseghem schreef:
De omgeving van de bushalte aan de zuidkant is voor fietsers zeer gevaarlijk gemaakt. Fietsers moeten daar schuin van achter de bushalte de straat komen oprijden:
-- Wanneer een bus op de halte staat, kunnen automobilisten de fietsers niet zien aankomen.
-- Het fietspad gaat schuin naar de rijbaan, waardoor de fietsers een bocht moeten maken als ze op de rijbaan komen. Hierdoor zullen ze verder op de rijbaan uitwijken dan automobilisten verwachten.
-- Deze beweging van een fietser wordt niet als een manoeuver beschouwd (artikel 12.4) en aan fietsers moet hier voorrang verleend worden want die komen van rechts (artikel 12.3.1), maar grote ijzeren gevaartes houden daar lang niet altijd rekening mee ...
Bovendien is vlak daarna een straat aan de rechterkant, waar de gemeente geen enkelrichting wil instellen. Gemotoriseerde voertuigen mogen daar van op de voorrangsweg rechts afslaan. Met onverwacht opduikende fietsers lijkt dit kruispunt wel speciaal ingericht om dodehoekongevallen te krijgen!

Ook is vroeger reeds vermeld, dat deze fietssuggestiestrook buiten de rijbaan is aangebracht en na het kruispunt dood loopt tegen het trottoir. Daar worden fietsers met een pijltje plots tussen het andere verkeer gestuurd!
We hebben gevraagd om de fietssuggestiestrook op de rijbaan aan te leggen, zodat die voorbij het kruispunt naast het trottoir uitkomt. Op deze wijze worden fietsers reeds vroeger en geleidelijker tussen het andere verkeer gemengd. Voorbij het kruispunt kan de fietssuggestiestrook geleidelijk verdwijnen.
Het dodehoekgevaar blijft bestaan, maar volgens de dienst mobiliteit en de politie zullen weinig auto's, en zeker weinig vrachtwagens, langs deze korte bochten afslaan naar de Leie ...

2.- We hebben ook gevraagd om vanaf deze bushalte (zuidkant) het trottoir door te trekken richting Schoolstraat met een zebrapad over de afslag naar de Leie. Dit voorstel is in beraad gehouden, omdat men vindt, dat men ook aan de verkeerslichten kan oversteken en dan terug komen. Men bevindt zich dan wel langs de overkant van de Schoolstraat ...

3.- Een opmerking van vroeger:
Jozef Van Breuseghem schreef:
Aan de oprit naar de publieke parking van de clublokalen van de KSA, de hockey, de muziekschool, ... blijft het onoverzichtelijk en gevaarlijk voor fietsers die richting centrum fietsen. Met onze vraag om het fietspad pas voorbij de oprit te laten afbuigen naar achter de "uitstapstrook" (ten koste van een stukje van deze "uitstapstrook") is geen rekening gehouden.

Hier zal rekening mee gehouden worden. Het fietspad zal wat verder rechtdoor lopen, en pas voorbij de oprit afbuigen.

4.- Een opmerking van vroeger:
Jozef Van Breuseghem schreef:
Het zou zeker meer normaal zijn, om het fietspad en het voetpad gewoon door te trekken over de oprit naar de publieke parking van de clublokalen van de KSA, de hockey, de muziekschool, ... Nu ligt het fietspad en het voetpad een drempel hoger dan de rijbaan van de Hoogkamerstraat. Op het vergrote plan is echter duidelijk te zien dat een schuine overgang met klinkers zal aangelegd worden van het bestaande, blijvende fietspad in de Hoogkamerstraat naar deze oprit! Dat betekent dus dat er in het fietspad een oncomfortabele schuine overgang komt aan deze oprit naar die publieke parking. Dat betekent ook dat de auto's naar die oprit geen drempel meer zullen moeten nemen (fietsers daarentegen ...)! Het vernieuwde fietspad langs de Hoogkamerstraat ligt volgens plan op dezelfde hoogte als de rijbaan. Ik zou er de voorkeur aan geven om het vernieuwde fietspad en voetpad verhoogd aan te leggen, zoals nu. Er is plaats genoeg om het fietspad geleidelijk op dezelfde hoogte te brengen als de rijbaan, in de omgeving van het kruispunt.

Ook hiermee wordt rekening gehouden. Het fietspad blijft op hoogte over de oprit.

5.- Een opmerking van vroeger:
Jozef Van Breuseghem schreef:
Het zebrapadje over het fietspad vlak bij de oprit naar de publieke parking van de clublokalen van de KSA, de hockey, de muziekschool, ... ligt daar niet op zijn plaats. ...

Volgens de politie ligt dat zebrapadje wel op zijn plaats, om ondubbelzinnig aan te duiden waar voetgangers het fietspad moeten oversteken. Dit om mogelijke juridische twisten tussen fietsers en voetgangers uit te sluiten. Daar kunnen we inkomen.

6.- Een opmerking van vroeger:
Jozef Van Breuseghem schreef:
Het fietspad dat begint in de Schoolstraat en over het kruispunt langs de voorrangsweg doorloopt naar de Sint-Amelbergalaan mag daar alleen aangebracht worden als het fietspad na het kruispunt verder loopt (zie artikel 16). Dat gebeurt hier niet, want het fietspad stopt direct na het kruispunt. Ook dat is niet helemaal overeenkomstig de wegcode. Daarom hebben we gevraagd om het fietspad een eind verder te laten lopen in de Sint-Amelbergalaan. Nu daar geen bushalte meer is, kan dat zeker geen probleem zijn.

Politie en mobiliteit heeft gevraagd naar de bewuste artikels van de wegcode, en dit is genoteerd. Het zou geen probleem zijn om een eindje fietspad in de Sint-Amelbergalaan aan te brengen, waardoor alles reglementair in orde gebracht wordt.

Over andere opmerkingen (zoals de fietspadmarkering over de voorrangsweg met drie evenwijdige witte onderbroken strepen) is gezegd, dat dit nog geen uitvoeringsplan is, maar een ontwerp van herinrichting zonder alle strikte details. Het lijkt zelfs nog niet zeker te zijn, hoe de voorrangsweg eigenlijk gaat verlopen (voor in geval de verkeerslichten niet werken)! Wordt het Schoolstraat-Sint-Amelbergalaan, zoals we tot nu toe dachten, of wordt het Hoogkamerstraat-Sint-Amelbergalaan? Of misschien Hoogkamerstraat-Schoolstraat? Dat is dus nog allemaal niet zeker. Ook de getekende donkere fietssuggestiestroken kunnen mogelijk nog verdwijnen, waartegen we geen bezwaar hebben.

(Aanpassing 15-03-2011: verdwenen plan terug geplaatst.)
(Aanpassing op 12-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 12-11-2015 12:22:18; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken  

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6366
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 04-03-2011 10:51:12    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
... Het lijkt zelfs nog niet zeker te zijn, hoe de voorrangsweg eigenlijk gaat verlopen ...

De "hoofdas", dus de voorrangsweg, wordt de richting Schoolstraat-Sint-Amelbergalaan. Dat wordt toch vermeld in volgend artikel uit de Gazet van Antwerpen van vrijdag 4 maart 2011 (klik om te vergroten):



De Hoogkamerstraat is inderdaad heel druk geworden, vooral tijdens de spitsuren. Daarom lijkt het mij aangewezen om de bewegwijzerde fietsrichting vanaf de scheldebrug naar Sint-Niklaas zo vlug mogelijk aan te passen, zodat die niet meer over de markt (op vrijdagvoormiddag onbruikbaar) en door de Hoogkamerstraat loopt. De nieuwe ontsluitingsweg is een geschikte gelegenheid. Zo gauw die klaar is kan de fietsrichting vanaf de brug langs daar naar de Parklaan, Spoorweglaan, Verbindingsstraat, Vroonhofwijk (vanaf hier staan de fietswegwijzers al voor wie van Steendorp komt) en Gasthuisstraat naar de N16 richting Sint-Niklaas. Meteen hebben we al een goede aanzet voor het fietspad langs de spoorlijn naar Sint-Niklaas Lach ...
Een tweede mogelijkheid is vanaf de brug langs de Stationsstraat, dan door het tunneltje naar het station en verder langs de Parklaan zoals hiervoor. Maar dat lijkt mij minder aangewezen.

Aangezien de Hoogkamerstraat nog dit jaar een nieuwe asfaltlaag krijgt, en binnen enkele jaren volledig opengebroken wordt, is het best om de fietsrichting naar Sint-Niklaas zo vlug mogelijk aan te passen.

(Aanpassing 07-03-2011: duidelijker krantenartikel toegevoegd.)
(Aanpassing op 12-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 12-11-2015 14:06:02; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken  

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6366
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 14-03-2011 21:16:44    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Vanuit de Schoolstraat naar de Edgard Tinelplaats ("'t Luizemarktje") staan op de hoek met de Hoogkamerstraat verschillende verkeersborden om te verwittigen voor het tweerichtingsfietspad in de Hoogkamerstraat. Bovendien gaan twee lampjes onder het verkeersbord A25 beurtelings knipperen als een voertuig komt aangereden uit de Schoolstraat ...



... Maar wist u dat het linkse lampje defect is sedert begin december 2010? Dat is nu al meer dan 3 maanden! Meerdere mondelinge verwittigingen aan de gemeente lijken niet te helpen. Dan maar weer een melding op het meldpunt fietspaden, referentienummer B13C8051A7.

(Aanpassing op 12-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)
(Aanpassing op 23-10-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 23-10-2017 10:36:18; in totaal 3 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken  

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6366
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 15-03-2011 20:11:04    Onderwerp: Opgelost!
 Reageren met citaat  

Mirakel! Gisteren brandde nog één knipperlicht, deze voormiddag brandde er geen enkel meer! Maar deze avond waren beide knipperlichten hersteld!

Lach Wat kan het toch vlug gaan Goed zo! na een melding op het meldpunt fietspaden Knipoog .
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken  

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6366
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 18-04-2011 12:07:14    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Uit de Gazet van Antwerpen van het weekend 16-17 april 2011 (klik om te vergroten):



Er zijn enkele wijzigingen aangebracht die we gevraagd hadden, maar toch is op deze tekening nog niet alles in orde. Het is natuurlijk slechts een tekening en geen uitvoeringsplan, maar waakzaamheid blijft geboden!
Het wordt misschien duidelijker op een vergroot plan (klik voor nog groter):



  • Links bovenaan is het fietspad nog steeds niet doorgetrokken over de oprit naar de publieke parking! Bovendien is de oversteek van de oprit nu aangeduid als een fietsoversteekplaats (met blokjes)! Het fietspad ligt nochtans langs de voorrangsweg! Dat is totaal in tegenstrijd met de wegcode. Als het zo uitgevoerd wordt, mag de gemeente Temse in dit verband een eerste melding op het Meldpunt fietspaden verwachten!

  • Waar het fietspad aan de verkeerslichten de Hoogkamerstraat oversteekt, loopt het fietspad niet verder in de Sint-Amelbergalaan. Daar ligt enkel een stukje fietssuggestiestrook. Ook dat is niet volgens de wegcode. Als het zo uitgevoerd wordt, mag de gemeente Temse in dit verband een tweede melding op het Meldpunt fietspaden verwachten!

  • Waar het fietspad richting Schoolstraat van achter de bushalte komt, is dit fietspad doorgetrokken over het kruispunt, naast de rijbaan, tot tegen het trottoir (!) om dan met een bochtige fietssuggestiestrook plots op de rijbaan in de Schoolstraat te vervolgen. Dit vormt niet alleen een gevaarlijk manoeuver voor de fietsers, maar het is ook niet volgens de wegcode! Wij hadden geen fietspad gevraagd om dat kruispunt over te steken, maar wel een fietssuggestiestrook die op de rijbaan ligt, niet er naast zoals dit fietspad! Op deze wijze zouden fietsers zich geleidelijker kunnen mengen in het andere verkeer. Als het zo uitgevoerd wordt, mag de gemeente Temse in dit verband een derde melding op het Meldpunt fietspaden verwachten!

Als je wilt weten hoe deze drie bovenstaande gevallen wel moeten uitgevoerd worden volgens de wegcode, lees dan even zeer aandachtig artikel 16 van de Plaatsingsvoorwaarden Verkeerstekens.

(Aanpassing 24-01-2013: verdwenen krantenartikel hersteld.)
(Aanpassing op 12-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 12-11-2015 14:35:39; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken  

Hilde Habraken





Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 370

     
Bericht Geplaatst: 19-04-2011 18:43:05    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Een mens heeft ook nóóit gedaan op die manier Hihi
Wacht tot je het ontwerp van het nieuwe mobiliteitsplan ziet, Jozef, daar zal je ongetwijfeld een vette kluif aan hebben Knipoog
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht  

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6366
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 24-04-2011 12:55:37    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Dank zij editietemse heb ik nog een beter en duidelijker plan. Je kunt er op klikken (en daarna nog eens met het vergrootglas met het +-teken klikken) om het nog groter te maken!



Alle mogelijke "fouten" zijn op de uitvergroting veel beter te zien! Er blijken zelfs nog meer fouten op het plan te staan, en dat niettegenstaande overleg vooraf met de Fietsersbond! Details en commentaar volgen nog.

(Aanpassing op 04-10-2015: Afbeelding op nieuwe host.)
(Aanpassing op 01-05-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 01-05-2017 09:44:35; in totaal 3 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken  

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6366
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 27-04-2011 18:39:10    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Ook al zijn ze zeer hardleers, toch blijf ik pogingen doen om stommiteiten en blunders te voorkomen. Ik heb dus nog maar eens een verwittigingsmail gestuurd naar onze burgemeester en bevoegde schepenen, de politie en dienst mobiliteit, en ook naar nog enkele andere, mogelijk geïnteresseerde personen Hihi ...
Citaat:
Geachte heer burgemeester,
Geachte heer en mevrouw schepen,



Op het nieuwe plan van de herinrichting van de Tinelplaats is met een aantal opmerkingen van de Fietsersbond geen rekening gehouden. Aangezien deze opmerkingen wel op het overleg vooraf besproken zijn, willen we daar nogmaals de aandacht op vestigen.

De toegang tot de "gemeenschappelijke" parking ...



Het betreft hier in feite een oprit. Het is dus geen straat. Het fietspad langs de Hoogkamerstraat maakt wel deel uit van de Hoogkamerstraat als straat en als voorrangsweg. We stellen ons dan ook zeer verwonderd enkele vragen:
    Waarom wordt het fietspad onderbroken voor een oprit, en aangeduid als een fietsoversteekplaats over deze oprit?

    Waarom staan er haaientanden op een voorrangsfietspad voor een oprit (en waarom zouden die slechts langs één kant moeten staan op een tweerichtingsfietspad)?

    Is het echt nodig om de "overgang" van fietspad naar oprit, en omgekeerd, telkens van een drempel te voorzien? Is het echt zo leuk om fietsers voortdurend te laten hotsen en botsen?

Is het niet logischer en vooral fietsvriendelijker en fietsveiliger om het fietspad gewoon door te trekken over deze oprit, zonder al deze overbodige aanduidingen met fietsoversteekplaats en haaientanden? Het is trouwens nu zo. Waarom zou dat moeten veranderd worden? Een dergelijke uitvoering is onmogelijk in overeenstemming te brengen met de wegcode, tenzij alle verkeer in de Hoogkamerstraat voorrang zou moeten verlenen aan deze oprit, of voorrang aan rechts geldt aan deze oprit, wat wel zeer merkwaardig zou zijn! ...


Het fietspad van de Schoolstraat naar de Sint-Amelbergalaan ...



Dat fietspad in de Sint-Amelbergalaan is er niet! Er ligt enkel een stukje fietssuggestiestrook. Volgens de wegcode (artikel 16 van de plaatsingsvoorwaarden verkeerstekens) moet of mag (naargelang het een voorrangsweg betreft of niet) een fietspadmarkering aangebracht worden op een kruispunt als het fietspad na het kruispunt verder loopt. Dat is hier duidelijk niet het geval!

Daarom hadden we als Fietsersbond gevraagd om een stuk fietspad aan te brengen in de Sint-Amelbergalaan, en dat te laten uitlopen als fietssuggestiestrook om de fietsers geleidelijk onder het andere verkeer te mengen. We zien niet in, hoe hier anders een wettelijk geldige fietspadmarkering over het kruispunt kan aangebracht worden.

Hopelijk worden ook hier weer geen onnodige drempel-goot-overgangen aangebracht tussen fietspad en rijbaan!


Het fietspad van de Sint-Amelbergalaan naar de Schoolstraat ...



Dat fietspad in de Schoolstraat is er ook niet! Hier geldt dezelfde opmerking over de wegcode als hierboven!

De Schoolstraat is evenwel te smal om een fietspad aan te leggen, bovendien zou het fietspad op de tekening hierboven recht naar het trottoir lopen! Op het einde van dit (voor fietsers verplicht) fietspad zouden fietsers zich met een kromme suggestiestrook plots tussen het andere verkeer moeten wringen! Onnodig te zeggen dat dit zeer gevaarlijk zou zijn !

Daarom hadden we als Fietsersbond gevraagd om hier geen fietspadmarkering aan te brengen. Vanaf de plaats waar het fietspad van achter de bushalte op de straat uitkomt hadden we een brede fietssuggestiestrook gevraagd, op de rijbaan tot een eindje in de Schoolstraat. Op deze wijze kunnen fietsers zich geleidelijker en veiliger onder het andere verkeer mengen.

We wensen er nogmaals de aandacht op te vestigen, dat dit nog steeds een gevaarlijke plaats zal zijn voor fietsers! Ze komen immers schuin van achter een bushalte van het fietspad op de rijbaan. Het is daarom aangewezen op deze plaats een duidelijke signalisatie aan te brengen voor de automobilisten, dat er fietsers mogen verwacht worden op de rijbaan! Een brede fietssuggestiestrook kan daarbij helpen maar volstaat zeker niet.


Als Fietsersbond vragen we om bovenstaande opmerkingen ernstig in overweging te nemen.


Met vriendelijke groeten,

Namens de Fietsersbond afdeling Temse.

Zou het deze keer weer geen zoden aan de dijk brengen en blijf ik maar paarlen voor de zwijnen werpen?

(Aanpassing op 12-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 12-11-2015 14:59:10; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken  

steven





Geregistreerd op: 11 Okt 2010
Berichten: 22

     
Bericht Geplaatst: 28-04-2011 11:17:23    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

proficiat Jozef, prima werk geleverd!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht  


Berichten van afgelopen:   

    -> Temse - Hoogkamerstraat

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 2 van 8 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005