|
Kan een fietssuggestiestrook in de Kasteelstraat? |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6130 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 21-09-2012 16:09:54 Onderwerp: |
|
|
|
|
Gisteren (20 september 2012) is de suggestiestrook aangebracht, maar ...
... hij is nogal heel onopvallend! En dat zal er niet op verbeteren als de witte streepjes van de werken zullen verdwenen zijn. Ook volgens de dienst mobiliteit van de gemeente is deze kleur een vergissing, en komt daar nog een vervolg aan. We hopen op een lichtere grijstint, zoals in de Stationsstraat (klik hier).
Er kunnen zelfs nog andere dingen beter. Het fietspadje vanaf de rotonde is namelijk ook gekleurd zoals de suggestiestrook:
Als de suggestiestrook een meer opvallende en verschillende grijstint krijgt, dan zou ik dat fietspad laten zoals het nu is. Het is dan zeer duidelijk waar het fietspad eindigt en de suggestiestrook begint. Er wordt verwarring geschapen door beiden dezelfde kleur te geven, die verschilt van de rijbaan. Het verkeersbordje D7 (rond blauw met witte fiets) staat trouwens ook nog steeds aan de rotonde, aan het begin van dit fietspad. Ook dat draagt bij tot de verwarring!
Verder is het fietspad, tussen de twee onderbroken witte strepen, 1,20 m breed. Verderop, voorbij het zebrapad, versmalt de suggestiestrook tot minder dan 95 cm!
Verder in de Kasteelstraat wordt de suggestiestrook weer wat breder, maar nergens breder dan 1 meter. Dat is natuurlijk beter dan geen suggestiestrook, maar volgens de aanbevelingen van het Vademecum Fietsvoorzieningen moet een fietssuggestiestrook minstens 1,20 m breed zijn, om fietsers niet in verdrukking te brengen. Het is zelfs belangrijk om de visuele verhouding tussen rijloper en suggestiestroken aanzienlijk te wijzigen ten gunste van de fietser. Bovendien is er de oproep van Hilde Crevits, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, om de richtlijnen van dit Vademecum te volgen voor alle nieuwe fietsvoorzieningen!
In Temse gelden evenwel de volgende "normen", vernomen op het overleg met de verkeerscel op 19 september 2012: "Bij bredere suggestiestroken dan 1 meter krijgen fietsers de indruk dat ze naast elkaar mogen blijven rijden als er tegemoetkomend verkeer is. Niet iedereen kent de wegcode." Het schijnt namelijk, dat er al automobilisten hebben moeten stoppen voor fietsers die naast elkaar de Kasteelstraat naar boven bleven rijden ... En dan telt het Vademecum Fietsvoorzieningen, of de oproep van minister Crevits niet meer ... Nochtans zijn de fietssuggestiestroken in de Stationsstraat zelfs iets breder dan 1,20 meter!
Op deze punten wens ik toch nog eens te hameren, zeker nu er "nog een vervolg" aan de suggestiestrook komt!
Er is nog iets dat ik niet wist: De zebrapaden worden blijkbaar "gespaard" bij het aanleggen van de suggestiestrook:
Ik had gedacht dat die nadien zouden moeten herschilderd worden.
(Aanpassing op 19-12-2015: Afbeeldingen op nieuwe host en vergrootbaar gemaakt.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 19-12-2015 11:56:49; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6130 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 23-09-2012 15:54:06 Onderwerp: |
|
|
|
|
In overleg met onze voorzitter en in naam van de andere kernleden is vandaag (zondag 23 september 2012) volgende mail verstuurd naar de schepenen van openbare werken en van mobiliteit, naar de dienst mobiliteit en naar de korpschef van de politie. Suggesties van kernleden zijn er in opgenomen. Aansprekingen en eindbegroetingen zijn weggelaten:
Citaat: |
...
Van Alex heb ik vernomen dat de kleur van de suggestiestrook in de Kasteelstraat een vergissing is. Daarom veronderstel ik dat waarschijnlijk een andere, lichtere tint zal aangebracht worden zoals in de Stationsstraat. Ik hoop dat door deze ingreep de strook niet glad wordt. Ik hoop nog meer dat er niet gewacht wordt tot de strook vanzelf lichter wordt door het berijden, zoals op de website van Het Nieuwsblad te lezen staat ...
Het stukje fietspad vanaf de rotonde heeft dezelfde kleur gekregen als de suggestiestrook. Dat geeft aan sommigen ongetwijfeld de indruk dat het fietspad nu doorloopt tot aan de markt, want niet iedereen kent de wegcode. Het verkeersbord D7 aan het begin van dat fietspad verstevigt nog die indruk. Daarom zou ik de lichtere kleur pas laten beginnen voorbij het fietspad, waar de suggestiestrook echt begint, en het fietspad donker laten zoals het nu is. De plaats waar het fietspad eindigt en de suggestiestrook begint wordt dan visueel sterker benadrukt. Als dan ook het verkeersbord D7 verwijderd wordt is er geen discussie meer mogelijk, aangezien de lengte van het fietspad dan ondubbelzinnig aangeduid is door de twee evenwijdige witte onderbroken strepen.
Tussen deze strepen is het fietspad 1,20 m breed. De suggestiestrook die daar op volgt versmalt aanvankelijk tot minder dan 95 cm, om verderop een breedte te krijgen van 1 meter tot aan de markt. De rijloper tussen de parkeerstroken en de fietssuggestiestrook blijft dan nog ongeveer 2,65 m breed. Dat benadert het drievoudige van de suggestiestrook.
Hoewel het Vademecum Fietsvoorzieningen een breedte aanbeveelt van minstens 1,20 m is de suggestiestrook smaller gemaakt omdat sommige fietsers naast elkaar zouden blijven rijden als er tegenliggend verkeer komt. Dat is verklaard op het overleg met de verkeerscel. Nochtans staat in vette letters in dat vademecum, dat het belangrijk is de "visuele verhouding tussen rijloper en suggestiestroken aanzienlijk te wijzigen ten gunste van de fietser." Dit met de bedoeling de snelheid van de auto's te drukken.
Ik hoop, samen met de andere kernleden van onze fietsersbondafdeling, dat deze fietssuggestiestrook zo vlug mogelijk aangepast wordt, en dat het een verbetering wordt tot tevredenheid van de fietsers die de Kasteelstraat naar boven rijden.
... |
Nu toch maar hopen dat er wat rekening mee gehouden wordt, en dat bijvoorbeeld het fietspad ook niet lichtgrijs gekleurd wordt! Het zou dan een groot deel van zijn herkenbaarheid verliezen! _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Hilde Habraken
Geregistreerd op: 08 Jan 2009 Berichten: 372
|
|
|
|
|
Geplaatst: 30-09-2012 21:02:52 Onderwerp: |
|
|
|
|
Aanvankelijk vond ik die fietssuggestiestrook wel meevallen, het was alleszins beter dan voordien. Maar ondertussen ben ik er al een paar keer over gereden en valt het me toch tegen. De meeste automobilisten houden er geen rekening mee en drummen de fietser nog steeds in de goot. Hopelijk verbetert het met het aanpassen van de kleur. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6130 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 06-10-2012 13:33:54 Onderwerp: |
|
|
|
|
De verkeerscel is blijkbaar niet eenduidig in de reden van haar advies, om de fietssuggestiestrook slechts 1 meter breed te maken. In het verslag van de vergadering van 8 augustus 2012 (waarvan we niet op de hoogte gesteld waren) staat:
Citaat: |
het voorstel is een strook van 1 m breedte, zonder goot, gezien de vrij smalle Kasteelstraat. |
In het verslag van de vergadering van 19 september 2012 staat (klik hier, na inloggen!):
Citaat: |
Wordt aangelegd, 1 meter breed, zodat fietsers niet aangemoedigd worden om naast elkaar te rijden. |
Het lijkt mij meer naar uitvluchten zoeken om het auto-denken te kunnen verantwoorden.
Zowel de reden "vrij smalle Kasteelstraat" als "aanmoedigen om naast elkaar te rijden" zijn flauw:
De Kasteelstraat wordt noch breder, noch smaller door het aanbrengen van een fietssuggestiestrook. Hoe breed of hoe smal die fietssuggestiestrook ook is, de breedte van de Kasteelstraat blijft ongewijzigd.
Fietsers mogen met twee naast elkaar fietsen in de Kasteelstraat. Alleen als tegenliggers niet kunnen passeren moeten ze achter elkaar rijden, wat een normale fietser op de suggestiestrook ook zal doen als hij een auto ziet afkomen die de Kasteelstaat naar beneden rijdt!
Hoe smaller de suggestiestrook is, des te breder blijft de rijloper, waardoor automobilisten wel aangemoedigd worden om sneller te rijden! Dit werkt een bijbedoeling van een suggestiestrook tegen: de snelheid van de auto's drukken! _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
steven
Geregistreerd op: 11 Okt 2010 Berichten: 22
|
|
|
|
|
Geplaatst: 01-07-2013 17:27:37 Onderwerp: |
|
|
|
|
Ondertussen is het asfalt inderdaad wat lichter geworden. Namelijk net zo licht als de grijstint van de suggestiestrook. Als er vlak na de uitvoering al een verschil merkbaar was tussen suggestiestrook en asfalt, dan is dat vandaag echt wel volledig vervaagd. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6130 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 19-08-2013 20:22:56 Onderwerp: |
|
|
|
|
Vreugde Want de gevraagde fietssuggestiestrook is eindelijk beter zichtbaar aangebracht in een lichtgrijze kleur ...
Of toch minder vreugde Want de fietssuggestiestrook is nog altijd minstens 20cm te smal volgens de aanbevelingen van het Vademecum Fietsvoorzieningen, hoofdstuk 4.1.6 "Maatvoering van fietssuggestiestroken":
Citaat: |
...
Uit evaluatiestudies blijkt dat rijlopers met een breedte van meer dan 5 meter leiden tot hoge snelheden, en dat suggestiestroken die smaller zijn dan 1,20 meter (goot inbegrepen) de fietser in verdrukking brengen. De combinatie van te brede rijlopers en te smalle fietsstroken heeft mede tot gevolg dat minder assertieve fietsers zich onveilig voelen en b.v. eerder geneigd zijn op het voetpad te fietsen in plaats van op een smalle suggestiestrook.
Vermits elke vorm van menging (dus ook het gebruik van suggestiestroken) enkel verantwoord is bij lage snelheden (minder dan 50 km/uur) is het belangrijk de visuele verhouding tussen rijloper en suggestiestroken aanzienlijk te wijzigen ten gunste van de fietser.
De gewenste breedte van suggestiestroken varieert tussen 1,20 meter en 1,50 meter (goten niet inbegrepen). Een breedte van minder dan 1,20 meter geeft te weinig bewegingsvrijheid aan de fietser, terwijl een breedte van meer dan 1,50 meter al vlug geïnterpreteerd kan worden als een mogelijke parkeerstrook... |
Het zijn natuurlijk slechts aanbevelingen, het is geen wet ... zeggen de verkeersverantwoordelijken in Temse altijd ... en voorzien liever een brede rijloper om fietsers niet aan te moedigen naast elkaar te rijden (zie hierboven). Dat is nochtans wel toegelaten volgens de wet, zolang de tegenliggers kunnnen passeren. Het is blijkbaar belangrijker dat de auto's met voldoende hoge snelheid in de Kasteelstraat kunnen naar beneden rijden, dan voor de veiligheid van fietsers te zorgen die de Kasteelstraat naar boven rijden .
Als tweede domper op de vreugde heeft men ook het stukje fietspad aan de rotonde lichtgrijs gekleurd!
Hierdoor is er bijna geen onderscheid meer te zien tussen het fietspad en de fietssuggestiestrook!
Tussen haakjes: tussen de fietspadmarkering (de twee witte onderbroken strepen) is dit fietspad 1,20m breed. Moedigt dat aan om naast elkaar te fietsen?
Nochtans is ooit op de voorbereidende vergadering van de verkeerscel van 24 oktober 2012 gezegd, dat het stukje fietspad aan de kant van de rotonde geen nieuwe kleur hoeft te krijgen. Je kunt het verslag van die vergadering hier downloaden, na inloggen.
Jammer, maar het kon helaas weeral veel beter .
Hopelijk is deze lichtgrijze laag minstens van eenzelfde kwaliteit als de fietssuggestiestroken in de Stationsstraat (klik hier). De toekomst zal dat uitwijzen, maar op het zicht ziet het er niet zo goed uit, vooral niet ter hoogte van het stukje fietspad, waar de laag er van ver lijkt opgesmeerd te zijn.
Door de lichtere kleur van de suggestiestrook vallen de zebrastrepen van de oversteekplaatsen voor voetgangers minder op, of komt dat omdat de laag er overheen gestreken is?.
En heb ik niet gelezen op de website van Het Nieuwsblad (klik hier) en op editietemse (klik hier), dat het voor motorfietsen verboden is om de straat, tegen het verkeer in, naar boven te rijden?
Citaat: |
... Voor motorfietsen is het verboden de straat, tegen het verkeer in, naar boven te rijden. |
Het staat ook in de krant Het Nieuwsblad van vandaag:
Zou het niet juister zijn als er stond, dat het voor bromfietsen verboden is om de straat, tegen het verkeer in, naar boven te rijden? Volgens de wegcode, artikel 2.18 is een motorfiets immers:
Citaat: |
2.18. "Motorfiets": elk tweewielig motorvoertuig met of zonder zijspanwagen en dat niet beantwoordt aan de bepaling van de bromfiets. |
Volgens de verkeersborden aan de rotonde is het trouwens duidelijk dat alleen fietsers de Kasteelstraat mogen naar boven rijden:
Maar voor sommigen steekt dat niet zo nauw ...
(Aanpassing op 24-08-2013: Krantenartikel 19-08-2013 toegevoegd.)
(Aanpassing op 19-12-2015: Afbeeldingen op nieuwe host en vergrootbaar gemaakt.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 19-12-2015 12:07:11; in totaal 2 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6130 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 22-08-2013 17:50:10 Onderwerp: |
|
|
|
|
Vandaag zag ik dit in Baasrode, tijdens een regenovergoten fietsrit van Temse naar Dendermonde en terug:
Een nieuwe fietssuggestiestrook in de bocht van de Scheepswerfstraat aan het Dorpsplein, om de aandacht van de automobilisten er op te vestigen dat ze in de bocht van deze éénrichtingstraat fietsers kunnen tegenkomen. Deze suggestiestrook is iets breder dan 1,20m, zoals aanbevolen door het Vademecum Fietsvoorzieningen. In Temse kan dat blijkbaar niet.
Met zijn fietstunnelke, zijn fietsrotondeke, zijn kort fietspadje, zijn fietsopstelvakskes, zijn smal suggestiestrookske, ... begint Temse op een verkeersparkje te lijken of op een dorpje voor miniatuur fietsertjes ...
(Aanpassing op 19-12-2015: Afbeeldingen op nieuwe host en vergrootbaar gemaakt.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 10-04-2022 21:26:31; in totaal 2 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6130 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 22-09-2014 10:31:48 Onderwerp: |
|
|
|
|
Aan het fietspad tegen de rotonde van de Kasteelstraat is nu een overbodig verkeersbord C11 aangebracht: "Verboden toegang voor bestuurders van rijwielen".
Ook zonder dat verkeersbord is het immers altijd verboden om een fietspad te volgen dat links in de rijrichting ligt en dat aangeduid is door twee evenwijdige witte onderbroken strepen, volgens artikel 9.1.2.1° en artikel 74 van de wegcode :
Citaat: |
9.1.2.1° Wanneer de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74, omvat, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt. Zij mogen een dergelijk fietspad niet volgen, wanneer dit links in hun rijrichting ligt. |
Citaat: |
Artikel 74. Overlangse markeringen die een fietspad aanduiden
Het deel van de openbare weg dat afgebakend is door twee evenwijdige witte onderbroken strepen en dat niet breed genoeg is voor het autoverkeer, is een fietspad.
|
Een fietspad dat is aangeduid door twee evenwijdige witte onderbroken strepen is altijd een éénrichtingsfietspad, of dat zou het toch moeten zijn want ook de gemeente Temse zelf begaat een fout tegen deze verkeersregel in de Doornstraat (klik hier)!
Het blijkt dat heel wat fietsers deze artikels van de wegcode niet kennen (of ze moedwillig overtreden), en dan maar spookrijden op dit fietspadje. Blijkbaar vinden die fietsers het doodnormaal dat ze dan verder spookrijden aan de linkerkant van de rijbaan en in tegenrichting op de rotonde rijden! Voor deze fietsers kan ik alleen maar aanraden onze 'Wegcode voor Fietsers in mensentaal' te downloaden en goed te lezen .
Langs de andere kant gaat ook de gemeente Temse niet helemaal vrijuit: er is immers geen onderscheid in kleur gemaakt tussen de suggestiestrook in de Kasteelstraat en het fietspad. We hadden dat nochtans gevraagd (klik hier)! Als een fietspad een andere kleur krijgt dan de kleur van de rijbaan, dan is rood de aangewezen kleur, of minstens een rood-achtige tint, maar zeker geen grijs!
Met een kleurverschil tussen het fietspad en de suggestiestrook zouden zeker nog onwetende of moedwillige fietsers in de verboden richting rijden, maar voor sommigen zou dit zeker toch stof tot nadenken geven. Het valt trouwens af te wachten of de moedwilligaards zich iets zullen aantrekken van dit verkeersbord.
Je kunt je afvragen of je de weggebruikers de verkeersregels kunt aanleren door overbodige verkeersborden te plaatsen?
(Aanpassing op 19-12-2015: Afbeeldingen vergrootbaar gemaakt.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 19-12-2015 12:26:01; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 2 |
Ga naar pagina 1, 2 Volgende Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|