|
Het succes van de elektrische fiets. |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 02-03-2017 16:52:37 Onderwerp: |
|
|
|
|
Fietsers beginnen niet alleen koning auto van de troon te stoten, fietsers subsidiëren zelfs ook nog de overheid! Het staat op de website van De Standaard:
Citaat: |
01/03/2017 - Biz
Het wegvervoer zadelt de overheid op met zowel milieu- als ongevalkosten, en ook met almaar meer filekosten. © belga
De bijdrage van de Vlaming in het dekken van de maatschappelijke kosten van zijn verplaatsingen loopt heel sterk uiteen naargelang van het vervoermiddel, blijkt uit een rapport van het onderzoeksinstituut Transport&Mobility.
Fietsers subsidiëren overheid
Het rapport roept vragen op over de fiscale stimuli voor aardgaswagens
Lage kosten, grote besparingen: de fiets
De fietsers zijn de enige weggebruikers die de overheid helpen geld uit te sparen op de maatschappelijke kosten van de mobiliteit. Dat komt omdat ze dankzij het fietsen veel gezonder en ook langer leven. Waardoor de sociale zekerheid minder moet uitgeven.
Elke 100 kilometer met een gewone fiets levert een besparing voor de gezondheidszorg op van 43 euro. De ziekteverzekering spaart 24,4 euro uit voor wie 100 kilometer elektrisch rijdt.
Bij deze besparing is al rekening gehouden met de maatschappelijke kosten. Ongevalkosten zijn volgens het rapport van Transport&Mobility de belangrijkste maatschappelijke kostprijs. Maar die wegen niet op tegen de gezondheidsbaten.
Dat de baten van elektrisch fietsen lager liggen dan die van de gewone fiets, heeft te maken met de belastingen op energie en de hogere prijs van een elektrische fiets waardoor je meteen ook meer btw betaalt bij de aankoop.
In de studie wordt aangegeven dat de elektrische fietser wellicht te veel betaalt. Een stukje teruggeven van de maatschappelijke baten betekent in de praktijk dat de fietser recht heeft op een subsidie.
Voor de gewone fietser is die er overigens al. Die heeft recht op een woon-werkvergoeding. Het verklaart mee waarom de baten groter zijn. (pse)
Hoge kosten, weinig betalen: wegvervoer en luchtvaart
Veruit het grootste deel van het wegvervoer — van zowel personen als vracht — zadelt de overheid op met een zeer groot deel van de maatschappelijke kosten die ze veroorzaken. Het gaat om zowel milieu- als ongevalkosten en almaar meer filekosten. Sinds 2000 moet de overheid overigens een steeds groter aandeel voor haar rekening nemen. Hoe drukker het verkeer, hoe hoger het kostenaandeel van de overheid is geworden. Het is geen verrassing dat wie met een dieselbedrijfswagen rijdt, een van de kleinste bijdragen levert in de maatschappelijke kosten. Per 100 kilometer bedragen die 20,5 euro per persoon. Waarvan de bedrijfswagenbezitter zelf maar 21 procent of 4,3 euro bijdraagt. Wie privé met een diesel rijdt, draagt iets meer bij (42 procent). Maar het aandeel daalt wel al jaren. Het rapport roept verder vragen op over de recente fiscale stimuli voor aardgaswagens. Die zorgen er mee voor dat de maatschappelijke kosten voor de overheid bij aardgaswagens zeer groot zijn. Zelfs groter dan die voor bedrijfswagens op diesel.
Ten slotte scoort ook de luchtvaart ondermaats. Vliegen met een lagekostenmaatschappij mag dan zeer populair zijn, gevolg is wel dat de passagiers 92 procent van de maatschappelijke kosten — vooral milieuschade — die ze veroorzaken, afwentelen op de overheid. Wie een gewone vlucht neemt, doet het overigens niet beter. Hoe langer de vlucht, hoe groter de bijdrage van de overheid. (pse)
Veel betalen of subsidiëren: motorrijders en openbaar vervoer
Door hun hoge uitstoot en ongevallenrisico zijn de maatschappelijke kosten van motorrijders (ruim 16 euro) amper kleiner dan van wie met de auto rijdt (tussen 17 en 20 euro). Vroeger lagen de kosten van de motorrijders zelfs hoger. Toch is er een groot verschil: motorrijders betalen er ook de rekening voor. De overheid zorgt er via belastingen en heffingen voor dat de motorrijders meer betalen dan de kosten die ze veroorzaken. Ze betalen 18,67 euro per persoon per 100 kilometer.
Wie met een personenwagen op benzine rijdt, betaalde tot 2006 ook genoeg taksen en overheidsheffingen om alle maatschappelijke kosten te dekken. Maar dat aandeel viel de voorbije tien jaar gevoelig terug, tot 80 procent in 2014. Door de aanpassing van de verkeersbelasting en de belasting op de inverkeerstelling van voertuigen (BIV) is die terugval nu gestopt.
Ten slotte een buitenbeetje: het openbaar vervoer. De dekkingsgraad van het ticket om het openbaar busvervoer of de trein te gebruiken daalt almaar. Dat komt omdat de overheid zelf via de subsidies van bus en trein de maatschappelijke kosten grotendeels voor haar rekening neemt. Meer zelfs: de subsidiestroom is groter dan wat nodig is om al die kosten te dekken. Het rapport laat verstaan dat zoiets zin heeft als daardoor meer mensen vervoermiddelen met hoge maatschappelijke kosten per persoon inruilen voor het openbaar vervoer, waar die kosten per persoon gerekend lager liggen. (pse) |
_________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 05-03-2017 18:46:10 Onderwerp: |
|
|
|
|
Volgens dit artikel op de website van De Standaard gaat al één op de vijf werknemers met de fiets naar het werk, dat is 20%:
Citaat: |
Een op de vijf met de fiets naar het werk
Meer mensen fietsen naar het werk, maar tegelijk boet de bedrijfswagen niet aan populariteit in. Vooral in Antwerpen wordt stevig gefietst.
03/03/2017 om 05:00 Binnenland
Het aantal werknemers dat vaak de fiets neemt om naar het werk te gaan, zit in de lift. Dat blijkt uit de tweede mobiliteitsbarometer van hr-dienstverlener Acerta. Die polste bij zijn klanten, 40.000 werkgevers uit de privésector. naar het woon-werkverkeer van 2016.
Het aantal fietsende pendelaars is, vergeleken met 2015, toegenomen met iets meer dan 13 procent. Tegenwoordig kiest een op de vijf al geregeld — daarom niet iedere dag — voor de fiets. Vooral in de provincie Antwerpen wordt stevig gefietst, in Wallonië heel weinig.
Nogal wat werknemers wisselen de fiets af met de eigen wagen (7,8 procent), een kleine minderheid doet dat met bus of trein. Het weer 's ochtends bepaalt de keuze.
Behalve aan de almaar aanzwellende files schrijft Dirk Wijns, directeur bij Acerta Consult, het succes van de tweewieler toe aan de stimuli die de fiets vandaag geniet. Zo wordt in een meerderheid van de bedrijven, afhankelijk van de afspraken in de sectoren, een fietsvergoeding uitgekeerd. Die bedraagt 0,23 euro per kilometer. 'Als je dagelijks 20 kilometer pendelt, kun je daarmee na een jaar een nieuwe fiets kopen', zegt Wijns.
Daarnaast bieden ook steeds meer werkgevers een bedrijfsfiets aan. Als dat een elektrisch exemplaar is, wordt afstand een minder groot obstakel. 'Fietsen is dan ook minder inspannend. Niet iedereen neemt graag eerst een douche als hij of zij bezweet toekomt op de job.'
En natuurlijk spelen algemene fenomenen als de aanzwellende files en de behoefte aan meer fysieke activiteit.
Het toenemende succes van de fiets belet niet dat de auto het meest gebruikte vervoermiddel is en blijft voor de werkende mens. Die wordt gebruikt door iets meer dan 71 procent van het aantal pendelaars, een lichte stijging van 0,3 procent.
Opmerkelijk is ook dat de populariteit van de bedrijfswagen niet afkalft, integendeel. Een op de tien werknemers rijdt in zo'n wagen van de firma naar het werk. Dat zijn er alweer 3,6 procent meer dan een jaar voordien. Het negatieve maatschappelijke imago dat rond de leasewagen hangt, heeft dus weinig impact op het terrein. 'Dat verbaast mij niet', vindt Wijns. 'Als iemand van de baas een auto aangeboden krijgt, gaat hij die niet weigeren. De voordelen, ook privé, wegen nog altijd zwaarder door.'
Daar komt bij dat voor veel werknemers het openbaar vervoer geen valabel alternatief biedt. De mobiliteitsbarometer toont aan dat het aandeel van het openbaar vervoer stagneert. De bus wint wat, de trein geeft terrein prijs.
Met deze bevindingen houdt de regering volgens Acerta best rekening als ze dit voorjaar het mobiliteitsbudget gaat regelen. Dat moet werkgevers meer opties geven dan de bedrijfswagen om hun werknemers tegemoet te komen. 'Als je de mensen in de plaats van een leasingwagen baar geld aanbiedt, bestaat de kans dat ze daarmee toch een eigen auto kopen', zegt Wijns. 'Daarmee staan we geen stap dichter bij een oplossing voor de files en de uitstoot.'
Tom Ysebaert |
De auto blijft het meest gebruikte vervoermiddel voor woon-werkverkeer, vooral door de gesubsidieerde 'salarisauto's'. Maar het gebruik van de fiets stijgt langzaam maar zeker.
In de provincie Antwerpen gaat zelfs al drie op de tien werknemers met de fiets naar het werk, dat is 30%. Dat staat te lezen in dit artikel uit de Gazet van Antwerpen van het weekend 4-5 maart 2017:
Er zit dus nog veel mogelijke groei voor de fiets in al die andere provincies , het aantal fietsende pendelaars is immers met iets meer dan 13% toegenomen vergeleken met 2015, dus op twee jaar tijd
Wat een verschil met vroeger! Toen ikzelf in 1972 met de fiets op het werk verscheen, werd ik 'op het matje' geroepen bij mijn collega's "... of ik daar een gewoonte van ging maken om met de fiets naar het werk te komen. Dat past immers niet bij de 'standing' van een ingenieur!" Ik keek daar even raar van op, en ik heb geantwoord dat ik inderdaad zinnens ben om daar een gewoonte van te maken. Voor amper 10km ga ik zeker de auto niet nemen als het weer het toelaat. Tussen haakjes, ik was toen ook de enige niet-roker van de collega-ingenieurs. Ik vroeg toen of dat ook bij de 'standing' hoorde. In de loop van hun verdere loopbaan zijn al die collaga's om gezondheidsredenen gedwongen om te stoppen met het roken ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 07-03-2017 11:03:58 Onderwerp: |
|
|
|
|
Ook al wordt de fiets steeds meer gebruikt voor woon-werkverkeer, in het algemeen wordt er steeds minder gefietst. Zelfs voor zeer korte verplaatsingen van gemiddeld amper 600 meter die gemakkelijk te voet kunnen afgelegd worden, nemen steeds meer mensen al vlug de auto. Dat blijkt uit dit artikel uit de Gazet van Antwerpen van dinsdag 7 maart 2017 (klik om te vergroten).
Het artikel staat ook in Het Nieuwsblad van dinsdag 7 maart 2017, en je vindt het ook op de website van de Gazet van Antwerpen en van Het Nieuwsblad.
Er zit dus nog heel wat meer mogelijke groei voor de fiets bij het dagelijks gebruik ervan! Wordt het fietsgebruik onvoldoende bevorderd en aangemoedigd, of is dit kenschetsend voor de toenemende gemakzucht van de mens? Met alle nadelige gevolgen voor gezondheid, veiligheid, milieu, natuur, ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 26-08-2019 09:02:51 Onderwerp: |
|
|
|
|
Dit stond te lezen in Het Nieuwsblad van vrijdag 23 augustus 2019:
De titel is misschien een beetje misleidend, maar de elektrische speed pedelecs zijn inderdaad bromfietsen volgens het verkeersreglement. Als er veel speed pedelecs verkocht worden, worden er dus veel bromfietsen verkocht.
Maar het krantenartikel is niet juist, als het de speed pedelecs zomaar klasseert bij de "B-bromfietsen". In het verkeersreglement vormen de speed pedelecs een klasse apart van de bromfietsen klasse A en klasse B. Op verkeersborden worden speed pedelecs apart aangeduid met de letter P. De motor van een speed pedelec werkt trouwens enkel als de berijder met de pedalen trapt. Een speed pedelec lijkt uiterlijk meer op een elektrische fiets dan op een bromfiets, waarvan de motor ook werkt als je niet trapt.
De stijging van de verkoop van "bromfietsen" is dus voornamelijk te danken aan de elektrische speed pedelec. Eigenlijk is dat een goede zaak, want hopelijk daalt daarmee de verkoop van bromfietsen met verbrandingsmotor. Ook al moeten we die snelle en bijna onhoorbare speed pedelecs nog wat gewoon worden in het verkeer, ik heb liever dat een elektrische speed pedelec mij inhaalt dan een bromfiets met verbrandingsmotor. Een elektrische speed pedelec laat tenminste geen stinkende uitlaatgaswalm achter zich, waar ik dan een hele tijd doorheen moet fietsen.
Mogelijk rijden er nu zelfs minder auto's, omdat sommige automobilisten overgeschakeld zijn op een speed pedelec. Ook dat is een goede zaak, want een auto is nog altijd een veel groter gevaar op de weg dan een speed pedelec. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 2 |
Ga naar pagina 1, 2 Volgende Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|