|
Het succes van de elektrische fiets. |
|

Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6303 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 05-03-2017 18:46:10 Onderwerp: |
|
|
|
|
Volgens dit artikel op de website van De Standaard gaat al één op de vijf werknemers met de fiets naar het werk, dat is 20%:
Citaat: |
Een op de vijf met de fiets naar het werk
Meer mensen fietsen naar het werk, maar tegelijk boet de bedrijfswagen niet aan populariteit in. Vooral in Antwerpen wordt stevig gefietst.
03/03/2017 om 05:00 Binnenland
Het aantal werknemers dat vaak de fiets neemt om naar het werk te gaan, zit in de lift. Dat blijkt uit de tweede mobiliteitsbarometer van hr-dienstverlener Acerta. Die polste bij zijn klanten, 40.000 werkgevers uit de privésector. naar het woon-werkverkeer van 2016.
Het aantal fietsende pendelaars is, vergeleken met 2015, toegenomen met iets meer dan 13 procent. Tegenwoordig kiest een op de vijf al geregeld — daarom niet iedere dag — voor de fiets. Vooral in de provincie Antwerpen wordt stevig gefietst, in Wallonië heel weinig.
Nogal wat werknemers wisselen de fiets af met de eigen wagen (7,8 procent), een kleine minderheid doet dat met bus of trein. Het weer 's ochtends bepaalt de keuze.
Behalve aan de almaar aanzwellende files schrijft Dirk Wijns, directeur bij Acerta Consult, het succes van de tweewieler toe aan de stimuli die de fiets vandaag geniet. Zo wordt in een meerderheid van de bedrijven, afhankelijk van de afspraken in de sectoren, een fietsvergoeding uitgekeerd. Die bedraagt 0,23 euro per kilometer. 'Als je dagelijks 20 kilometer pendelt, kun je daarmee na een jaar een nieuwe fiets kopen', zegt Wijns.
Daarnaast bieden ook steeds meer werkgevers een bedrijfsfiets aan. Als dat een elektrisch exemplaar is, wordt afstand een minder groot obstakel. 'Fietsen is dan ook minder inspannend. Niet iedereen neemt graag eerst een douche als hij of zij bezweet toekomt op de job.'
En natuurlijk spelen algemene fenomenen als de aanzwellende files en de behoefte aan meer fysieke activiteit.
Het toenemende succes van de fiets belet niet dat de auto het meest gebruikte vervoermiddel is en blijft voor de werkende mens. Die wordt gebruikt door iets meer dan 71 procent van het aantal pendelaars, een lichte stijging van 0,3 procent.
Opmerkelijk is ook dat de populariteit van de bedrijfswagen niet afkalft, integendeel. Een op de tien werknemers rijdt in zo'n wagen van de firma naar het werk. Dat zijn er alweer 3,6 procent meer dan een jaar voordien. Het negatieve maatschappelijke imago dat rond de leasewagen hangt, heeft dus weinig impact op het terrein. 'Dat verbaast mij niet', vindt Wijns. 'Als iemand van de baas een auto aangeboden krijgt, gaat hij die niet weigeren. De voordelen, ook privé, wegen nog altijd zwaarder door.'
Daar komt bij dat voor veel werknemers het openbaar vervoer geen valabel alternatief biedt. De mobiliteitsbarometer toont aan dat het aandeel van het openbaar vervoer stagneert. De bus wint wat, de trein geeft terrein prijs.
Met deze bevindingen houdt de regering volgens Acerta best rekening als ze dit voorjaar het mobiliteitsbudget gaat regelen. Dat moet werkgevers meer opties geven dan de bedrijfswagen om hun werknemers tegemoet te komen. 'Als je de mensen in de plaats van een leasingwagen baar geld aanbiedt, bestaat de kans dat ze daarmee toch een eigen auto kopen', zegt Wijns. 'Daarmee staan we geen stap dichter bij een oplossing voor de files en de uitstoot.'
Tom Ysebaert |
De auto blijft het meest gebruikte vervoermiddel voor woon-werkverkeer, vooral door de gesubsidieerde 'salarisauto's'. Maar het gebruik van de fiets stijgt langzaam maar zeker.
In de provincie Antwerpen gaat zelfs al drie op de tien werknemers met de fiets naar het werk, dat is 30%. Dat staat te lezen in dit artikel uit de Gazet van Antwerpen van het weekend 4-5 maart 2017:
Er zit dus nog veel mogelijke groei voor de fiets in al die andere provincies , het aantal fietsende pendelaars is immers met iets meer dan 13% toegenomen vergeleken met 2015, dus op twee jaar tijd
Wat een verschil met vroeger! Toen ikzelf in 1972 met de fiets op het werk verscheen, werd ik 'op het matje' geroepen bij mijn collega's "... of ik daar een gewoonte van ging maken om met de fiets naar het werk te komen. Dat past immers niet bij de 'standing' van een ingenieur!" Ik keek daar even raar van op, en ik heb geantwoord dat ik inderdaad zinnens ben om daar een gewoonte van te maken. Voor amper 10km ga ik zeker de auto niet nemen als het weer het toelaat. Tussen haakjes, ik was toen ook de enige niet-roker van de collega-ingenieurs. Ik vroeg toen of dat ook bij de 'standing' hoorde. In de loop van hun verdere loopbaan zijn al die collaga's om gezondheidsredenen gedwongen om te stoppen met het roken ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|


Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6303 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 07-03-2017 11:03:58 Onderwerp: |
|
|
|
|
Ook al wordt de fiets steeds meer gebruikt voor woon-werkverkeer, in het algemeen wordt er steeds minder gefietst. Zelfs voor zeer korte verplaatsingen van gemiddeld amper 600 meter die gemakkelijk te voet kunnen afgelegd worden, nemen steeds meer mensen al vlug de auto. Dat blijkt uit dit artikel uit de Gazet van Antwerpen van dinsdag 7 maart 2017 (klik om te vergroten).
Het artikel staat ook in Het Nieuwsblad van dinsdag 7 maart 2017, en je vindt het ook op de website van de Gazet van Antwerpen en van Het Nieuwsblad.
Er zit dus nog heel wat meer mogelijke groei voor de fiets bij het dagelijks gebruik ervan! Wordt het fietsgebruik onvoldoende bevorderd en aangemoedigd, of is dit kenschetsend voor de toenemende gemakzucht van de mens? Met alle nadelige gevolgen voor gezondheid, veiligheid, milieu, natuur, ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|


Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6303 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 26-08-2019 09:02:51 Onderwerp: |
|
|
|
|
Dit stond te lezen in Het Nieuwsblad van vrijdag 23 augustus 2019:
De titel is misschien een beetje misleidend, maar de elektrische speed pedelecs zijn inderdaad bromfietsen volgens het verkeersreglement. Als er veel speed pedelecs verkocht worden, worden er dus veel bromfietsen verkocht.
Maar het krantenartikel is niet juist, als het de speed pedelecs zomaar klasseert bij de "B-bromfietsen". In het verkeersreglement vormen de speed pedelecs een klasse apart van de bromfietsen klasse A en klasse B. Op verkeersborden worden speed pedelecs apart aangeduid met de letter P. De motor van een speed pedelec werkt trouwens enkel als de berijder met de pedalen trapt. Een speed pedelec lijkt uiterlijk meer op een elektrische fiets dan op een bromfiets, waarvan de motor ook werkt als je niet trapt.
De stijging van de verkoop van "bromfietsen" is dus voornamelijk te danken aan de elektrische speed pedelec. Eigenlijk is dat een goede zaak, want hopelijk daalt daarmee de verkoop van bromfietsen met verbrandingsmotor. Ook al moeten we die snelle en bijna onhoorbare speed pedelecs nog wat gewoon worden in het verkeer, ik heb liever dat een elektrische speed pedelec mij inhaalt dan een bromfiets met verbrandingsmotor. Een elektrische speed pedelec laat tenminste geen stinkende uitlaatgaswalm achter zich, waar ik dan een hele tijd doorheen moet fietsen.
Mogelijk rijden er nu zelfs minder auto's, omdat sommige automobilisten overgeschakeld zijn op een speed pedelec. Ook dat is een goede zaak, want een auto is nog altijd een veel groter gevaar op de weg dan een speed pedelec. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|

|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 2 |
Ga naar pagina 1, 2 Volgende Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|