|
Herinrichting Kouterstraat |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 07-12-2023 10:35:49 Onderwerp: |
|
|
|
|
De start van de werken in de Kouterstraat staat aangekondigd in de nieuwe Omroeper van woensdag 6 december 2023 (klik om te vergroten).
De werken starten dus in januari 2024, en weer staat erbij dat er nieuwe parkeerplaatsen komen met behoud van het totaal aantal parkeerplaatsen. Dat lijkt heel belangrijk te zijn .
Maar er staat ook dat er 'nieuwe voetpaden gecreëerd' worden ... Zullen die beter of toch minstens even goed worden dan de bestaande voetpaden? Dat is toch veel belangrijker voor 'een aangename en veilige winkelkern'. Volgens de aankondiging kunnen er immers ook geveltuintjes komen 'voor inwoners die dat wensen'. Geveltuintjes kunnen een voetpad heel wat versmallen, waardoor het voor voetgangers minder comfortabel en aangenaam wordt. En zeker als fietser worden we allemaal voetganger als we gaan winkelen.
Het is dus belangrijk dat die nieuwe voetpaden voldoende breed gemaakt worden en zeker niet smaller worden dan de nu bestaande voetpaden.
Om dat ooit te kunnen vergelijken, volgen hier foto's van het voetpad in de Kouterstraat, zoals dat was op 6 december 2023, voor de werken dus.
Dit is het voetpad zowat ter hoogte van waar Standaard Boekhandel was.
Met de voeg erbij heeft elke tegel van het voetpad een breedte van ongeveer 22 cm.
Het voetpad is daar dus bijna 1,98 meter breed tot tegen de boordsteen. De boordsteen zelf kunnen we niet meetellen, omdat die wat lager ligt dan het voetpad zelf en voetgangers hun voeten kunnen verzwikken op dat hoogteverschil. Waarom men die boordstenen tegenwoordig wat lager legt dan het voetpad zelf is een raadsel voor mij ...
Dit is het voetpad wat verderop, dichter bij de Scheldestraat, ter hoogte van huisnummer 66.
Hier is het voetpad ongeveer 2,09 meter breed tot tegen de boordsteen. Het voetpad aan de zuidkant van de Kouterstraat wordt dus wat breder naar de Scheldestraat toe.
Dit is het voetpad aan de overkant van de Kouterstraat ter hoogte van huisnummer 37.
Het voetpad aan de noordkant is hier slechts ongeveer 1,65 meter breed tot tegen de boordsteen. Het is dus smaller dan aan de zuidkant van de straat.
Dit is ter hoogte van huisnummer 9.
De breedte is hier al ongeveer 1,76 meter. Het voetpad wordt dus breder naar de verkeerslichten toe.
En dit is het voetpad naast het 'oud moederhuis', dicht tegen de verkeerslichten.
Ook hier is het voetpad ongeveer 1,76 meter breed tot tegen de boordsteen.
Het voetpad aan de noordkant van de Kouterstraat is dus wat breder aan de verkeerslichten dan aan het kruispunt met de Vrijheidstraat/Scheldestraat. Bij het voetpad aan de zuidkant is dat juist andersom, maar het voetpad aan de zuidkant is overal breder dan dat aan de noordkant van de straat.
Benieuwd wat dat wordt met de nieuwe voetpaden ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 21-12-2023 18:32:21 Onderwerp: |
|
|
|
|
Nog een kort vervolg op wat hierboven staat, over de 'nieuwe voetpaden die zullen gecreëerd worden' in de Kouterstraat.
Het is weliswaar maar een tekening, maar als je kijkt naar de afbeelding in de nieuwe Omroeper van woensdag 6 december 2023, of naar een grotere versie hiervan in het informatieblad van Temse, 'Thuis in Temse', van december 2023 (klik om nog te vergroten) ...
... dan merk je dat voetgangers toch niet zo veel plaats toegemeten krijgen, in vergelijking met de breedte van de rijbanen of de middenberm.
En wat zou de brede grijze scheiding tussen het voetpad en de rijbaan voorstellen? Een gemakkelijk oprijdbare drempel voor het gemotoriseerd verkeer?
Vergeet vooral niet dat er een nieuwe 'code van de openbare weg' komt, mogelijk al vanaf het einde van 2024, dus ongeveer tegen wanneer de Kouterstraat zal afgewerkt zijn. Daarover stond dit artikel in Het Nieuwsblad van donderdag 14 december 2023 (klik om te vergroten).
Onder de hoofding "Wat verandert er voor voetgangers?" kun je daar lezen :
Citaat: |
Op een trottoir mag enkel een fiets of brommer worden geparkeerd, indien er 1,5 meter vrije doorgang blijft voor passerende voetgangers (artikel 20). |
Als het voetpad dus wat smal is, en dat betekent minder dan twee meter breed, zul je de fiets bijvoorbeeld niet meer aan het Kruidvat of de Post tegen de gevel mogen plaatsen. Zullen er dan voldoende verspreide fietsenstallingen voorzien worden op de groene(?) middenberm ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 20-02-2024 08:44:36 Onderwerp: |
|
|
|
|
Naar aanleiding van de breedte van de voetpaden en de nieuwe 'Code van de openbare weg', hebben we vanuit Fietsersbond Temse op 12 februari 2024 de volgende e-mail verstuurd naar onze schepen van mobiliteit en naar de dienst mobiliteit.
Citaat: |
Op afbeeldingen en filmpjes van de toekomstige Kouterstraat worden de voetpaden zeer smal afgebeeld.
Dit zijn natuurlijk slechts tekeningetjes, maar het is toch niet zonder belang wanneer de nieuwe 'Code van de Openbare Weg' in voege treedt. Die bepaalt namelijk in artikel 20 dat op een trottoir enkel een fiets of een brommer mag worden geparkeerd, indien er 1,5 meter vrije doorgang blijft voor passerende voetgangers.
Het is dus best mogelijk dat in de vernieuwde Kouterstraat helemaal geen fietsen of brommers op de voetpaden zullen mogen geparkeerd worden, tenzij de voetpaden minstens twee meter breed worden.
Daarom vraagt Fietsersbond Temse om, naast het behoud van het aantal parkeerplaatsen voor auto's, ook voldoende parkeerplaatsen voor fietsers te voorzien op de middenberm, verspreid over de hele lengte van de Kouterstraat.
Een winkelstraat in een fietszone is ondenkbaar zonder een aantrekkend aantal fietsparkeerplaatsen nabij alle winkels en diensten. |
Hierop heeft de mobiliteitsdienst geantwoord dat de voetpaden in de Kouterstraat tussen 1,70 meter en 1,86 meter breed worden en dat het niet wenselijk is om het voetpad te blokkeren met fietsen en dergelijke. Daarom worden er fietsstalplaatsen voorzien.
Bijkomend komen aan de bushalte fietsstalplaatsen bij, want dat is een hoppinpunt, en aan het OCMW-gebouw vlakbij komt een laadpunt voor e-bikes.
In het begin van de Clement D'hooghelaan zal een parkeerplaats voor auto's ingenomen worden voor buitenmaatse fietsen (het paars op onderstaande tekening).
Bijkomend wordt ook verwezen naar de reeds bestaande fietsparkeerplaats in de August Wautersstraat.
Dus:
De voetpaden zullen te smal worden om er reglementair fietsen te plaatsen. Er zouden dus verspreid over de Kouterstraat fietsenstallingen moeten komen op de middenberm, in de nabijheid van alle winkels. Dat blijkt niet duidelijk uit het antwoord.
Enkel fietsenstallingen aan de bushalte, in de Clement D'hooghelaan en in de August Wautersstraat is zeker onvoldoende voor een winkelstraat die ook nog een fietszone is.
Omdat het niet heel duidelijk was, hebben we nog geantwoord dat we toch hopen dat er fietsparkeerplaatsen verspreid op de middenberm zullen komen, en dat de buitenmaatse fietsen niet alleen in de Clement D'hooghelaan zullen kunnen geparkeerd worden. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 20-02-2024 11:47:31 Onderwerp: |
|
|
|
|
Nog naar aanleiding van de tekening van hiervoor, met de Clement D'hooghelaan, voegde ik ten persoonlijke titel nog het volgende toe aan het antwoord:
Citaat: |
Nog een persoonlijke opmerking: De haaientanden in de Clement D'hooghelaan staan op de tekening voor het zebrapad, ver van de Kouterstraat. Op die plaats kunnen bestuurders onmogelijk het verkeer in de Kouterstraat zien, waarvoor ze zo nodig moeten stoppen om voorrang te verlenen. Het is trouwens niet zinvol om haaientanden voor een zebrapad aan te brengen, want de voorrang van verkeersbord B1, en dus van haaientanden, geldt enkel voor bestuurders. Voetgangers zijn geen bestuurders. Aan een zebrapad moeten bestuurders aan voetgangers altijd voorrang verlenen. |
Daarop antwoordde de mobiliteitsdienst dat er toch een aanvaardbaar vrij zicht is van op de plaats waar de haaientanden staan, voor wie uit de Clement D'hooghelaan komt, en bewijst dat met deze tekening.
De haaientanden stonden er zo ook voor de werken, en er zijn geen signalen geweest over problemen met de zichtbaarheid.
Bovendien, als de haaientanden dicht bij de Kouterstraat geplaatst worden, dan zou er een 5-tal meter vrij moeten gehouden worden tussen de haaientanden en het zebrapad. Het zebrapad moet dan dieper in de Clement D'hooghelaan aangebracht worden, waardoor voetgangers een omweg moeten maken, en het dus minder zullen gebruiken.
Dus:
De haaientanden zullen voor het zebrapad blijven staan.
Ik ga er niet meer op reageren, maar ik vind dat toch geen goede werkwijze.
Ik weet niet welke wet of richtlijn zou opleggen dat er een tussenruimte van een 5-tal meter moet zijn tussen haaientanden en een zebrapad. Er zijn trouwens plaatsen genoeg waar de haaientanden dicht tegen het kruispunt geplaatst zijn, en dicht tegen een zebrapad, zoals bijvoorbeeld op het kruispunt van de Consciencestraat met de Wilfordkaai.
Je moet natuurlijk eerst voorrang verlenen voor het zebrapad als daar voetgangers willen oversteken. Maar enkel op deze wijze heb je vanaf de haaientanden goed zicht op het verkeer op de weg waaraan je voorrang moet verlenen.
Vooraleer je aan de haaientanden bent, moet je immers al kunnen gezien hebben of er verkeer komt waaraan je voorrang moet verlenen, zodat je tijdig ter hoogte van de haaientanden kunt stoppen! Als je pas vanaf de haaientanden een beetje uitzicht krijgt, zoals op de tekening, dan ben je te laat!
Men lijkt te vergeten wat de juiste betekenis is van haaientanden. Als er verkeer komt waaraan je voorang moet verlenen moet je ter hoogte van de haaientanden stoppen. Als je de haaientanden voorbij rijdt en pas verder stopt om voorrang te verlenen, ben je wettelijk in overtreding. Dat kan zeer belangrijk zijn, als je dan aangereden wordt door iemand waaraan je voorrang had moeten verlenen, ook al ben je 'tijdig' gestopt. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 12-07-2024 16:22:10 Onderwerp: |
|
|
|
|
(Zie hierboven.)
Het is al doenbaar om te voet door de Kouterstraat te wandelen om te kijken hoe het er in het echt uitziet.
Het valt direct op dat er geen niveauverschil is tussen het voetpad en de rijbaan, behalve aan de bushaltes. Zowel aan de zuidkant van de straat ...
... als aan de noordkant.
Ik vraag mij af of dat verstandig is. Alle wielvoertuigen, auto's, lijnbussen, zelfs fietsers, zullen gemakkelijk kunnen "uitwijken" en over het voetpad rijden. Hoe is dat te rijmen met aangenaam winkelen voor voetgangers?
Het is dus nog slechter dan op de tekening. Er is zelfs geen "gemakkelijk oprijdbare drempel voor het gemotoriseerd verkeer", het is volledig vlak!
Verder ben ik er bijna zeker van dat de voetpaden smaller zijn dan vroeger. Dat meet ik nog wel eens na.
Dat belooft dus voor het "parkeren" van fietsen op het voetpad, in verband met de nieuwe Code van de Openbare Weg die in 2025 of 2026 geldig wordt.
Op de middenberm van de Kouterstraat zijn wel parkeerplaatsen voorzien voor het lossen en laden, zoals ter hoogte van de bushaltes.
Ook ter hoogte van de Post is een dergelijke parkeerplaats. Ik vraag mij af of er ook fietsenstallingen op de middenberm komen, als oplossing voor de smalle voetpaden.
De rijbaan aan de noordkant is na het kruispunt met de Clement D'hooghelaan voorzien van een grote tegel met het fietszonebord.
Eigenaardig genoeg is eenzelfde tegel niet aangebracht vanaf het kruispunt met de Vrijheidstraat.
De rijbaan aan de zuidkant is nog niet afgewerkt aan de verkeerslichten. Het is nog wat afwachten hoe dat wordt ingericht. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 13-08-2024 15:46:56 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
De rijbaan aan de zuidkant is nog niet afgewerkt aan de verkeerslichten. Het is nog wat afwachten hoe dat wordt ingericht. |
(Zie hierboven.)
De Kouterstraat is nu volledig bestraat. Ook vanaf de verkeerslichten aan het kruispunt Akkerstraat/Gasthuisstraat/Pastoor Boelstraat zal de Kouterstraat een fietszone worden. Dat blijkt uit deze ingelegde tegel in de rijbaan.
In deze rijrichting zullen geen motorvoertuigen mogen rijden behalve de lijnbussen en mogelijk ook bussen voor schoolvervoer, taxi's, en nog andere toegelaten voertuigen. Ik weet niet welke verkeersborden allemaal zullen geplaatst worden in de Kouterstraat.
Fietsers zullen dus de volledige breedte van de rijbaan mogen gebruiken en motorvoertuigen mogen hen niet inhalen. Gezien de breedte van de rijbaan zal inhalen van fietsers zelfs onmogelijk zijn, behalve door motorfietsen of bromfietsen (wat ook niet mag!), of als fietsers uitwijken en op het voetpad rijden (wat evenmin mag).
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
En ter hoogte van het Kruidvat in de Kouterstraat staat het "busvak" aangeduid op de rijweg.
... |
(Zie hierboven.)
Niettegenstaande dat woord "BUS" midden op de rijbaan ter hoogte van het Kruidvat, kan dit gedeelte van de Kouterstraat geen "busstrook" worden van het artikel 72.5 van het verkeersreglement. Een busstrook maakt immers geen deel uit van de rijbaan. Dat is niet verenigbaar met een fietszone, die altijd een rijbaan is.
Maar wat is het wezenlijke nut om van de Kouterstraat een fietsstraat te maken? De enige wettelijke "voordelen" voor fietsers van een fietszone in deze Kouterstraat, zijn:
- Dat ze nu de volledige breedte van de rijbaan mogen gebruiken;
- Dat ze ook niet door brom- en motorfietsen mogen ingehaald worden.
Immers, de maximum snelheid van 30 km/u was reeds van toepassing, ook zonder fietszone, en fietsers inhalen is voor bredere motorvoertuigen onmogelijk gezien de breedte van de rijbaan.
Laat ons nu maar hopen dat er een voldoende groot aantal, en goed verspreide fietsenstallingen zullen aangebracht worden, zodat de Kouterstraat de naam fietsstraat-winkelstraat waardig wordt. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 3 |
Ga naar pagina 1, 2, 3 Volgende Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|