Het is nu 26-11-2024 23:15:10
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Herinrichting Kouterstraat

    -> Temse (centrum) Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 08-11-2023 10:10:34    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Een volledig overzicht en de planning van de werken in de Kouterstraat en omgeving kun je vinden op EditieTemse.

Je kunt daar onder meer ook lezen dat er nieuwe voetpaden en parkeerplaatsen gecreëerd worden met behoud van het totaal aantal parkeerplaatsen en dat de Kouterstraat een fietsstraat wordt.

Fietsstraten bestaan niet meer, er zijn enkel nog fietszones. Maar wat is het nut om van de Kouterstraat een fietszone te maken, vooral als auto's blijven aangezogen worden door het aantal parkeerplaatsen te behouden?

Zal de Kouterstraat niet de doorvoerroute blijven voor alle verkeer vanaf de Vrijheidstraat? Het zal dus vooral een zeer drukke autostraat blijven!

En hoe zit dat met de andere rijrichting, enkel voor openbaar vervoer met een busstrook? Wordt dat ook een fietszone?

We hadden onze bemerkingen hierover reeds in 2021 gegeven.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 07-12-2023 10:35:49    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De start van de werken in de Kouterstraat staat aangekondigd in de nieuwe Omroeper van woensdag 6 december 2023 (klik om te vergroten).



De werken starten dus in januari 2024, en weer staat erbij dat er nieuwe parkeerplaatsen komen met behoud van het totaal aantal parkeerplaatsen. Dat lijkt heel belangrijk te zijn Hihi.

Maar er staat ook dat er 'nieuwe voetpaden gecreëerd' worden ... Zullen die beter of toch minstens even goed worden dan de bestaande voetpaden? Dat is toch veel belangrijker voor 'een aangename en veilige winkelkern'. Volgens de aankondiging kunnen er immers ook geveltuintjes komen 'voor inwoners die dat wensen'. Geveltuintjes kunnen een voetpad heel wat versmallen, waardoor het voor voetgangers minder comfortabel en aangenaam wordt. En zeker als fietser worden we allemaal voetganger als we gaan winkelen.

Het is dus belangrijk dat die nieuwe voetpaden voldoende breed gemaakt worden en zeker niet smaller worden dan de nu bestaande voetpaden.

Om dat ooit te kunnen vergelijken, volgen hier foto's van het voetpad in de Kouterstraat, zoals dat was op 6 december 2023, voor de werken dus.

Dit is het voetpad zowat ter hoogte van waar Standaard Boekhandel was.



Met de voeg erbij heeft elke tegel van het voetpad een breedte van ongeveer 22 cm.



Het voetpad is daar dus bijna 1,98 meter breed tot tegen de boordsteen. De boordsteen zelf kunnen we niet meetellen, omdat die wat lager ligt dan het voetpad zelf en voetgangers hun voeten kunnen verzwikken op dat hoogteverschil. Waarom men die boordstenen tegenwoordig wat lager legt dan het voetpad zelf is een raadsel voor mij ...

Dit is het voetpad wat verderop, dichter bij de Scheldestraat, ter hoogte van huisnummer 66.



Hier is het voetpad ongeveer 2,09 meter breed tot tegen de boordsteen. Het voetpad aan de zuidkant van de Kouterstraat wordt dus wat breder naar de Scheldestraat toe.

Dit is het voetpad aan de overkant van de Kouterstraat ter hoogte van huisnummer 37.



Het voetpad aan de noordkant is hier slechts ongeveer 1,65 meter breed tot tegen de boordsteen. Het is dus smaller dan aan de zuidkant van de straat.

Dit is ter hoogte van huisnummer 9.



De breedte is hier al ongeveer 1,76 meter. Het voetpad wordt dus breder naar de verkeerslichten toe.

En dit is het voetpad naast het 'oud moederhuis', dicht tegen de verkeerslichten.



Ook hier is het voetpad ongeveer 1,76 meter breed tot tegen de boordsteen.

Het voetpad aan de noordkant van de Kouterstraat is dus wat breder aan de verkeerslichten dan aan het kruispunt met de Vrijheidstraat/Scheldestraat. Bij het voetpad aan de zuidkant is dat juist andersom, maar het voetpad aan de zuidkant is overal breder dan dat aan de noordkant van de straat.

Benieuwd wat dat wordt met de nieuwe voetpaden Hihi ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 21-12-2023 18:32:21    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Nog een kort vervolg op wat hierboven staat, over de 'nieuwe voetpaden die zullen gecreëerd worden' in de Kouterstraat.
Het is weliswaar maar een tekening, maar als je kijkt naar de afbeelding in de nieuwe Omroeper van woensdag 6 december 2023, of naar een grotere versie hiervan in het informatieblad van Temse, 'Thuis in Temse', van december 2023 (klik om nog te vergroten) ...



... dan merk je dat voetgangers toch niet zo veel plaats toegemeten krijgen, in vergelijking met de breedte van de rijbanen of de middenberm.

En wat zou de brede grijze scheiding tussen het voetpad en de rijbaan voorstellen? Een gemakkelijk oprijdbare drempel voor het gemotoriseerd verkeer?

Vergeet vooral niet dat er een nieuwe 'code van de openbare weg' komt, mogelijk al vanaf het einde van 2024, dus ongeveer tegen wanneer de Kouterstraat zal afgewerkt zijn. Daarover stond dit artikel in Het Nieuwsblad van donderdag 14 december 2023 (klik om te vergroten).



Onder de hoofding "Wat verandert er voor voetgangers?" kun je daar lezen Lees :
Citaat:
Op een trottoir mag enkel een fiets of brommer worden geparkeerd, indien er 1,5 meter vrije doorgang blijft voor passerende voetgangers (artikel 20).

Als het voetpad dus wat smal is, en dat betekent minder dan twee meter breed, zul je de fiets bijvoorbeeld niet meer aan het Kruidvat of de Post tegen de gevel mogen plaatsen. Zullen er dan voldoende verspreide fietsenstallingen voorzien worden op de groene(?) middenberm Vraag ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 08-01-2024 14:03:49    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De 'fase 1' van de werken in de Kouterstraat is vandaag (8 januari 2024) begonnen, en de signalisatie is alweer niet zoals het moet volgens de website van de gemeente Temse. Daar staat namelijk het volgende:
Citaat:
Fase 1: 8 t.e.m. 10 januari 2024
  • De Kouterstraat wordt eenrichting voor gemotoriseerd verkeer komende van de Vrijheidstraat richting Pastoor Boelstraat. Er geldt een stilstand- en parkeerverbod.
  • Lokaal verkeer vanuit de Pastoor Boelstraat wordt omgeleid via de Gasthuisstraat - N16 - Vrijheidstraat en kan zo de Kouterstraat bereiken. Fietsers en voetgangers krijgen doorgang. Voetgangers moeten ter hoogte van de werf oversteken.
  • ...

Maar deze signalisatie staat in de Kouterstraat, aan het kruispunt met de verkeerslichten.



Het verbodsbord C1 duidt op een verboden richting voor iedere bestuurder, dus ook voor fietsers. Bovendien staat er een oranje omleidingspijl die bedoeld is voor fietsers!

Fietsers krijgen dus wettelijk geen doorgang zoals vermeld op de website. De toestand is nu nochtans niet zoals in april vorig jaar. Nu blijft de rijbaan voldoende breed tijdens de werken om fietsers veilig in de twee rijrichtingen toe te laten.

Dit is natuurlijk gemeld aan de mobiliteitsdienst van de gemeente, die dadelijk antwoordde dat dit 's morgens al gemeld was aan de aannemer ... De foto is 's middags genomen ...

Ik weet (voorlopig) niet welke signalisatie er staat aan het andere uiteinde van de Kouterstraat.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 08-01-2024 19:07:15    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Ik weet (voorlopig) niet welke signalisatie er staat aan het andere uiteinde van de Kouterstraat.
(Zie hierboven.)

Dat weet ik ondertussen wel. Deze borden staan aan het kruispunt met de Vrijheidstraat.



Let er even op, hoe comfortabel(?) deze borden voor voetgangers op het voetpad geplaatst zijn.

Langs hier worden de weggebruikers er wel van verwittigd dat ze een enkelrichtingsstraat inrijden, maar dat ze fietsers kunnen tegenkomen.

Aan de Clement D'hooghelaan staat eenzelfde signalisatie, voor wie uit die straat zou komen. Hier minder hinderend geplaatst voor voetgangers.



Maar ... fietsers die uit de Clement D'hooghelaan komen, mogen niet linksaf slaan in de Kouterstraat richting Vrijheidstraat. Ook hier wordt dat verboden met een verbodsbord C1, zoals aan de verkeerslichten.



Trouwens, ook aan deze verkeerslichten is om 17 uur de signalisatie nog altijd ongewijzigd (zie hierboven). Ik ben benieuwd of de aannemer morgen de signalisatie voor fietsers in orde zal brengen.

En sommigen zijn dan nog altijd verwonderd als fietsers geen rekening houden met verbodsborden Hihi ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 09-01-2024 10:38:07    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Tijdens de ochtendspits was het nog niet in orde, maar om 10 uur 's morgens op dinsdag 9 januari 2024 was aan de verkeerslichten eindelijk het onderbord M11 aangebracht waarmee fietsers (en ook bestuurders van een speed pedelec) de enkelrichting van de Kouterstraat in tegenrichting mochten rijden.



De omleidingswegwijzer voor fietsers(!) staat er nog altijd. Die is natuurlijk bedoeld voor het gemotoriseerd verkeer, maar het fietssymbool is niet afgeplakt, dus ...

Let op, door dit onderbord M11 mag geen enkele bromfietser langs hier de Kouterstraat inrijden, ook geen klasse A.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 10-01-2024 18:42:25    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Ook halfweg in de Kouterstraat, ter hoogte van de Clement D'hooghelaan, is een onderbord M11 aangebracht bij het verbodsbord C1.


_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 28-01-2024 10:37:54    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De werken voor de grondige herinrichting van de Kouterstraat zijn nu definitief begonnen.



Behalve te voet is er nu geen doorkomen meer aan, en dat zal zo nog een tijdje duren Hihi.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 20-02-2024 08:44:36    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Naar aanleiding van de breedte van de voetpaden en de nieuwe 'Code van de openbare weg', hebben we vanuit Fietsersbond Temse op 12 februari 2024 de volgende e-mail verstuurd naar onze schepen van mobiliteit en naar de dienst mobiliteit.
Citaat:
Op afbeeldingen en filmpjes van de toekomstige Kouterstraat worden de voetpaden zeer smal afgebeeld.


Dit zijn natuurlijk slechts tekeningetjes, maar het is toch niet zonder belang wanneer de nieuwe 'Code van de Openbare Weg' in voege treedt. Die bepaalt namelijk in artikel 20 dat op een trottoir enkel een fiets of een brommer mag worden geparkeerd, indien er 1,5 meter vrije doorgang blijft voor passerende voetgangers.

Het is dus best mogelijk dat in de vernieuwde Kouterstraat helemaal geen fietsen of brommers op de voetpaden zullen mogen geparkeerd worden, tenzij de voetpaden minstens twee meter breed worden.

Daarom vraagt Fietsersbond Temse om, naast het behoud van het aantal parkeerplaatsen voor auto's, ook voldoende parkeerplaatsen voor fietsers te voorzien op de middenberm, verspreid over de hele lengte van de Kouterstraat.

Een winkelstraat in een fietszone is ondenkbaar zonder een aantrekkend aantal fietsparkeerplaatsen nabij alle winkels en diensten.

Hierop heeft de mobiliteitsdienst geantwoord dat de voetpaden in de Kouterstraat tussen 1,70 meter en 1,86 meter breed worden en dat het niet wenselijk is om het voetpad te blokkeren met fietsen en dergelijke. Daarom worden er fietsstalplaatsen voorzien.
Bijkomend komen aan de bushalte fietsstalplaatsen bij, want dat is een hoppinpunt, en aan het OCMW-gebouw vlakbij komt een laadpunt voor e-bikes.
In het begin van de Clement D'hooghelaan zal een parkeerplaats voor auto's ingenomen worden voor buitenmaatse fietsen (het paars op onderstaande tekening).

Bijkomend wordt ook verwezen naar de reeds bestaande fietsparkeerplaats in de August Wautersstraat.

Dus:
De voetpaden zullen te smal worden om er reglementair fietsen te plaatsen. Er zouden dus verspreid over de Kouterstraat fietsenstallingen moeten komen op de middenberm, in de nabijheid van alle winkels. Dat blijkt niet duidelijk uit het antwoord.
Enkel fietsenstallingen aan de bushalte, in de Clement D'hooghelaan en in de August Wautersstraat is zeker onvoldoende voor een winkelstraat die ook nog een fietszone is.

Omdat het niet heel duidelijk was, hebben we nog geantwoord dat we toch hopen dat er fietsparkeerplaatsen verspreid op de middenberm zullen komen, en dat de buitenmaatse fietsen niet alleen in de Clement D'hooghelaan zullen kunnen geparkeerd worden.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 20-02-2024 11:47:31    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Nog naar aanleiding van de tekening van hiervoor, met de Clement D'hooghelaan, voegde ik ten persoonlijke titel nog het volgende toe aan het antwoord:
Citaat:
Nog een persoonlijke opmerking: De haaientanden in de Clement D'hooghelaan staan op de tekening voor het zebrapad, ver van de Kouterstraat. Op die plaats kunnen bestuurders onmogelijk het verkeer in de Kouterstraat zien, waarvoor ze zo nodig moeten stoppen om voorrang te verlenen. Het is trouwens niet zinvol om haaientanden voor een zebrapad aan te brengen, want de voorrang van verkeersbord B1, en dus van haaientanden, geldt enkel voor bestuurders. Voetgangers zijn geen bestuurders. Aan een zebrapad moeten bestuurders aan voetgangers altijd voorrang verlenen.


Daarop antwoordde de mobiliteitsdienst dat er toch een aanvaardbaar vrij zicht is van op de plaats waar de haaientanden staan, voor wie uit de Clement D'hooghelaan komt, en bewijst dat met deze tekening.

De haaientanden stonden er zo ook voor de werken, en er zijn geen signalen geweest over problemen met de zichtbaarheid.
Bovendien, als de haaientanden dicht bij de Kouterstraat geplaatst worden, dan zou er een 5-tal meter vrij moeten gehouden worden tussen de haaientanden en het zebrapad. Het zebrapad moet dan dieper in de Clement D'hooghelaan aangebracht worden, waardoor voetgangers een omweg moeten maken, en het dus minder zullen gebruiken.

Dus:
De haaientanden zullen voor het zebrapad blijven staan.
Ik ga er niet meer op reageren, maar ik vind dat toch geen goede werkwijze.

Ik weet niet welke wet of richtlijn zou opleggen dat er een tussenruimte van een 5-tal meter moet zijn tussen haaientanden en een zebrapad. Er zijn trouwens plaatsen genoeg waar de haaientanden dicht tegen het kruispunt geplaatst zijn, en dicht tegen een zebrapad, zoals bijvoorbeeld op het kruispunt van de Consciencestraat met de Wilfordkaai.


Je moet natuurlijk eerst voorrang verlenen voor het zebrapad als daar voetgangers willen oversteken. Maar enkel op deze wijze heb je vanaf de haaientanden goed zicht op het verkeer op de weg waaraan je voorrang moet verlenen.

Vooraleer je aan de haaientanden bent, moet je immers al kunnen gezien hebben of er verkeer komt waaraan je voorrang moet verlenen, zodat je tijdig ter hoogte van de haaientanden kunt stoppen! Als je pas vanaf de haaientanden een beetje uitzicht krijgt, zoals op de tekening, dan ben je te laat!

Men lijkt te vergeten wat de juiste betekenis is van haaientanden. Als er verkeer komt waaraan je voorang moet verlenen moet je ter hoogte van de haaientanden stoppen. Als je de haaientanden voorbij rijdt en pas verder stopt om voorrang te verlenen, ben je wettelijk in overtreding. Dat kan zeer belangrijk zijn, als je dan aangereden wordt door iemand waaraan je voorrang had moeten verlenen, ook al ben je 'tijdig' gestopt.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 12-07-2024 16:22:10    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
De werken voor de grondige herinrichting van de Kouterstraat zijn nu definitief begonnen.
...
Behalve te voet is er nu geen doorkomen meer aan, en dat zal zo nog een tijdje duren Hihi.
(Zie hierboven.)

Het is al doenbaar om te voet door de Kouterstraat te wandelen om te kijken hoe het er in het echt uitziet.

Het valt direct op dat er geen niveauverschil is tussen het voetpad en de rijbaan, behalve aan de bushaltes. Zowel aan de zuidkant van de straat ...



... als aan de noordkant.



Ik vraag mij af of dat verstandig is. Alle wielvoertuigen, auto's, lijnbussen, zelfs fietsers, zullen gemakkelijk kunnen "uitwijken" en over het voetpad rijden. Hoe is dat te rijmen met aangenaam winkelen voor voetgangers?

Het is dus nog slechter dan op de tekening. Er is zelfs geen "gemakkelijk oprijdbare drempel voor het gemotoriseerd verkeer", het is volledig vlak!

Verder ben ik er bijna zeker van dat de voetpaden smaller zijn dan vroeger. Dat meet ik nog wel eens na.

Dat belooft dus voor het "parkeren" van fietsen op het voetpad, in verband met de nieuwe Code van de Openbare Weg die in 2025 of 2026 geldig wordt.

Op de middenberm van de Kouterstraat zijn wel parkeerplaatsen voorzien voor het lossen en laden, zoals ter hoogte van de bushaltes.



Ook ter hoogte van de Post is een dergelijke parkeerplaats. Ik vraag mij af of er ook fietsenstallingen op de middenberm komen, als oplossing voor de smalle voetpaden.

De rijbaan aan de noordkant is na het kruispunt met de Clement D'hooghelaan voorzien van een grote tegel met het fietszonebord.



Eigenaardig genoeg is eenzelfde tegel niet aangebracht vanaf het kruispunt met de Vrijheidstraat.



De rijbaan aan de zuidkant is nog niet afgewerkt aan de verkeerslichten. Het is nog wat afwachten hoe dat wordt ingericht.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 14-07-2024 08:57:27    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Verder ben ik er bijna zeker van dat de voetpaden smaller zijn dan vroeger. Dat meet ik nog wel eens na.
...
(Zie hierboven.)

Het voetpad aan de zuidkant is bijna 1,90 meter breed, dat aan de noordkant ongeveer 1,80 meter. Aan de zuidkant is het voetpad dus wat smaller dan vroeger, aan de noordkant een ietsje breder. Maar de voetpaden zijn zeker te smal om 1,50 meter plaats over te laten als er fietsen op geparkeerd staan, zoals dat vereist zal zijn met de nieuwe Code van de Openbare Weg.

In de Clement D'hooghelaan is dit waarschijnlijk die parkeerplaats voor buitenmaatse fietsen.



Door de voetsteun van het hek die erop staat kan ik niet goed zien welk symbool op de tegel staat.

En ter hoogte van het Kruidvat in de Kouterstraat staat het "busvak" aangeduid op de rijweg.



Waarschijnlijk ter verduidelijking voor wie van de nieuwe parkeerplaatsen zal komen, om niet in deze richting verder te rijden.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 04-08-2024 09:22:55    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
In de Clement D'hooghelaan is dit waarschijnlijk die parkeerplaats voor buitenmaatse fietsen.



Door de voetsteun van het hek die erop staat kan ik niet goed zien welk symbool op de tegel staat.
...


Dit is niet die parkeerplaats voor buitenmaatse fietsen, maar wel een parkeerplaats voor minder mobielen.



Zoals op het plan staat, komt er in de Clement D'hooghelaan na het zebrapad eerst een beetje groen, dan een parkeerplaats voor buitenmaatse fietsen, en dan een parkeerplaats voor minder mobielen.



Dit moet dus die parkeerplaats voor buitenmaatse fietsen worden.



Benieuwd hoe dat zal afgewerkt worden ...

Tussen haakjes: die parkeerplaats voor minder mobielen lijkt me niet bijzonder groot, eerder aan de krappe kant ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 13-08-2024 15:46:56    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
De rijbaan aan de zuidkant is nog niet afgewerkt aan de verkeerslichten. Het is nog wat afwachten hoe dat wordt ingericht.
(Zie hierboven.)

De Kouterstraat is nu volledig bestraat. Ook vanaf de verkeerslichten aan het kruispunt Akkerstraat/Gasthuisstraat/Pastoor Boelstraat zal de Kouterstraat een fietszone worden. Dat blijkt uit deze ingelegde tegel in de rijbaan.



In deze rijrichting zullen geen motorvoertuigen mogen rijden behalve de lijnbussen en mogelijk ook bussen voor schoolvervoer, taxi's, en nog andere toegelaten voertuigen. Ik weet niet welke verkeersborden allemaal zullen geplaatst worden in de Kouterstraat.

Fietsers zullen dus de volledige breedte van de rijbaan mogen gebruiken en motorvoertuigen mogen hen niet inhalen. Gezien de breedte van de rijbaan zal inhalen van fietsers zelfs onmogelijk zijn, behalve door motorfietsen of bromfietsen (wat ook niet mag!), of als fietsers uitwijken en op het voetpad rijden (wat evenmin mag).

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
En ter hoogte van het Kruidvat in de Kouterstraat staat het "busvak" aangeduid op de rijweg.


...
(Zie hierboven.)

Niettegenstaande dat woord "BUS" midden op de rijbaan ter hoogte van het Kruidvat, kan dit gedeelte van de Kouterstraat geen "busstrook" worden van het artikel 72.5 van het verkeersreglement. Een busstrook maakt immers geen deel uit van de rijbaan. Dat is niet verenigbaar met een fietszone, die altijd een rijbaan is.

Maar wat is het wezenlijke nut om van de Kouterstraat een fietsstraat te maken? De enige wettelijke "voordelen" voor fietsers van een fietszone in deze Kouterstraat, zijn:
  • Dat ze nu de volledige breedte van de rijbaan mogen gebruiken;
  • Dat ze ook niet door brom- en motorfietsen mogen ingehaald worden.

Immers, de maximum snelheid van 30 km/u was reeds van toepassing, ook zonder fietszone, en fietsers inhalen is voor bredere motorvoertuigen onmogelijk gezien de breedte van de rijbaan.

Laat ons nu maar hopen dat er een voldoende groot aantal, en goed verspreide fietsenstallingen zullen aangebracht worden, zodat de Kouterstraat de naam fietsstraat-winkelstraat waardig wordt.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 18-08-2024 10:41:29    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Benieuwd hoe dat zal afgewerkt worden ...
...
(Zie hierboven.)

De "parkeerplaats voor buitenmaatse fietsen" is afgewerkt met dezelfde tegels als het voetpad.



Het valt mij wel op, dat deze parkeerplaats niet ontworpen is om er met een buitenmaatse fiets op te rijden Triest ... Van op de rijbaan is er een hoge boordsteen als hindernis. Buitenmaatse fietsen kunnen best zwaar zijn. Het is dan niet vanzelfsprekend dat je die over een boordsteen moet tillen om te kunnen parkeren.

Weten de ontwerpers wel wat een fiets is?

Stel je even voor dat je uit uw auto moet stappen om op een parkeerplaats te kunnen rijden, maar fietsers moeten wel van hun fiets om hun parkeerplaats te kunnen bereiken.

Nu ben ik benieuwd welke aanduiding hier zal geplaatst worden Hihi.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Temse (centrum)

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005