|
Herinrichting Kouterstraat |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6135 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 12-07-2024 16:22:10 Onderwerp: |
|
|
|
|
(Zie hierboven.)
Het is al doenbaar om te voet door de Kouterstraat te wandelen om te kijken hoe het er in het echt uitziet.
Het valt direct op dat er geen niveauverschil is tussen het voetpad en de rijbaan, behalve aan de bushaltes. Zowel aan de zuidkant van de straat ...
... als aan de noordkant.
Ik vraag mij af of dat verstandig is. Alle wielvoertuigen, auto's, lijnbussen, zelfs fietsers, zullen gemakkelijk kunnen "uitwijken" en over het voetpad rijden. Hoe is dat te rijmen met aangenaam winkelen voor voetgangers?
Het is dus nog slechter dan op de tekening. Er is zelfs geen "gemakkelijk oprijdbare drempel voor het gemotoriseerd verkeer", het is volledig vlak!
Verder ben ik er bijna zeker van dat de voetpaden smaller zijn dan vroeger. Dat meet ik nog wel eens na.
Dat belooft dus voor het "parkeren" van fietsen op het voetpad, in verband met de nieuwe Code van de Openbare Weg die in 2025 of 2026 geldig wordt.
Op de middenberm van de Kouterstraat zijn wel parkeerplaatsen voorzien voor het lossen en laden, zoals ter hoogte van de bushaltes.
Ook ter hoogte van de Post is een dergelijke parkeerplaats. Ik vraag mij af of er ook fietsenstallingen op de middenberm komen, als oplossing voor de smalle voetpaden.
De rijbaan aan de noordkant is na het kruispunt met de Clement D'hooghelaan voorzien van een grote tegel met het fietszonebord.
Eigenaardig genoeg is eenzelfde tegel niet aangebracht vanaf het kruispunt met de Vrijheidstraat.
De rijbaan aan de zuidkant is nog niet afgewerkt aan de verkeerslichten. Het is nog wat afwachten hoe dat wordt ingericht. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6135 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 13-08-2024 15:46:56 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
De rijbaan aan de zuidkant is nog niet afgewerkt aan de verkeerslichten. Het is nog wat afwachten hoe dat wordt ingericht. |
(Zie hierboven.)
De Kouterstraat is nu volledig bestraat. Ook vanaf de verkeerslichten aan het kruispunt Akkerstraat/Gasthuisstraat/Pastoor Boelstraat zal de Kouterstraat een fietszone worden. Dat blijkt uit deze ingelegde tegel in de rijbaan.
In deze rijrichting zullen geen motorvoertuigen mogen rijden behalve de lijnbussen en mogelijk ook bussen voor schoolvervoer, taxi's, en nog andere toegelaten voertuigen. Ik weet niet welke verkeersborden allemaal zullen geplaatst worden in de Kouterstraat.
Fietsers zullen dus de volledige breedte van de rijbaan mogen gebruiken en motorvoertuigen mogen hen niet inhalen. Gezien de breedte van de rijbaan zal inhalen van fietsers zelfs onmogelijk zijn, behalve door motorfietsen of bromfietsen (wat ook niet mag!), of als fietsers uitwijken en op het voetpad rijden (wat evenmin mag).
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
En ter hoogte van het Kruidvat in de Kouterstraat staat het "busvak" aangeduid op de rijweg.
... |
(Zie hierboven.)
Niettegenstaande dat woord "BUS" midden op de rijbaan ter hoogte van het Kruidvat, kan dit gedeelte van de Kouterstraat geen "busstrook" worden van het artikel 72.5 van het verkeersreglement. Een busstrook maakt immers geen deel uit van de rijbaan. Dat is niet verenigbaar met een fietszone, die altijd een rijbaan is.
Maar wat is het wezenlijke nut om van de Kouterstraat een fietsstraat te maken? De enige wettelijke "voordelen" voor fietsers van een fietszone in deze Kouterstraat, zijn:
- Dat ze nu de volledige breedte van de rijbaan mogen gebruiken;
- Dat ze ook niet door brom- en motorfietsen mogen ingehaald worden.
Immers, de maximum snelheid van 30 km/u was reeds van toepassing, ook zonder fietszone, en fietsers inhalen is voor bredere motorvoertuigen onmogelijk gezien de breedte van de rijbaan.
Laat ons nu maar hopen dat er een voldoende groot aantal, en goed verspreide fietsenstallingen zullen aangebracht worden, zodat de Kouterstraat de naam fietsstraat-winkelstraat waardig wordt. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6135 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 17-09-2024 11:04:58 Onderwerp: |
|
|
|
|
Maandag 16 september 2024, de Kouterstraat is open gesteld voor alle verkeer, na de opruimwerken van het weekendfeestje en het plaatsen van de nodige verkeersborden.
Het zijn voorlopig geplaatste verkeersborden, en op het kruispunt met de Akkerstraat en de Gasthuisstraat staan voorlopige verkeerslichten.
Vanaf het kruispunt aan de Akkerstraat is de Kouterstraat nu een fietszone. De voorlopige verkeersborden spreken nog wel van "fietsstraat" ...
Enkel bussen van De Lijn, fietsers (en gelijkgestelden) en bestuurders van bromfietsen klasse A en speed pedelecs zijn toegelaten. Dus geen bromfietsen klasse B of andere motorvoertuigen. Wie gaat dat controleren? Of gaat men camera's plaatsen om overtreders te "pakken"?
Die fietszone eindigt aan het kruispunt met de Scheldestraat / Vrijheidstraat / August Wautersstraat.
Ter hoogte van het Kruidvat staat een herhaling van het inrijverbod, waarschijnlijk voor wie van de parkeerplaatsen komt aan de serviceflats.
Dezelfde herhaling staat vanzelfsprekend aan het kruispunt met de Clement D'hooghelaan.
Vanuit de Clement D'hooghelaan worden de "verboden" bestuurders meteen naar rechts gestuurd, en ze worden er ook van verwittigd dat ze een fietszone binnenrijden.
Vanaf het kruispunt met de Vrijheidstraat begint dus ook een fietszone, maar is alle verkeer toegelaten.
Aanvankelijk was men nog vergeten het verbodsbordC3 weg te nemen, maar dat werd later op de dag verholpen .
Dat verbodsbord C3 verborg dit raar aanwijzingsbord dat niet in het verkeersreglement staat.
Maar het is duidelijk wat ermee bedoeld wordt. Op dit rijvak in deze rijrichting is alle verkeer toegelaten, maar op het naastliggende rijvak in de tegengestelde rijrichting zijn enkel bussen toegelaten, taxi's, fietsen, speed pedelecs en bromfietsen klasse A. Dat zou dus betekenen dat de definitieve verkeersborden in de andere rijrichting er wel eens anders zouden kunnen uitzien dan de voorlopige die er nu staan, want die laten niet alle bussen toe en geen taxi's.
Deze fietszone eindigt aan het kruispunt met de (nu voorlopige) verkeerslichten.
Na het kruispunt met de Clement D'hooghelaan is dat 'raar aanwijzingsbord' herhaald.
Nu wordt het afwachten wanneer de weggebruikers deze nieuw ingerichte Kouterstraat zullen gewoon worden en respecteren, en of de huidige verkeersregeling zal behouden blijven. Het wordt eveneens afwachten of in deze winkelstraat als fietszone voldoende degelijke fietsparkeerplaatsen zullen zijn voor winkelende fietsers, een echte fietszone waardig. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 2 van 2 |
Ga naar pagina Vorige 1, 2 Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|