|
Herinrichting Kouterstraat |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6202 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 13-08-2024 15:46:56 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
De rijbaan aan de zuidkant is nog niet afgewerkt aan de verkeerslichten. Het is nog wat afwachten hoe dat wordt ingericht. |
(Zie hierboven.)
De Kouterstraat is nu volledig bestraat. Ook vanaf de verkeerslichten aan het kruispunt Akkerstraat/Gasthuisstraat/Pastoor Boelstraat zal de Kouterstraat een fietszone worden. Dat blijkt uit deze ingelegde tegel in de rijbaan.
In deze rijrichting zullen geen motorvoertuigen mogen rijden behalve de lijnbussen en mogelijk ook bussen voor schoolvervoer, taxi's, en nog andere toegelaten voertuigen. Ik weet niet welke verkeersborden allemaal zullen geplaatst worden in de Kouterstraat.
Fietsers zullen dus de volledige breedte van de rijbaan mogen gebruiken en motorvoertuigen mogen hen niet inhalen. Gezien de breedte van de rijbaan zal inhalen van fietsers zelfs onmogelijk zijn, behalve door motorfietsen of bromfietsen (wat ook niet mag!), of als fietsers uitwijken en op het voetpad rijden (wat evenmin mag).
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
En ter hoogte van het Kruidvat in de Kouterstraat staat het "busvak" aangeduid op de rijweg.
... |
(Zie hierboven.)
Niettegenstaande dat woord "BUS" midden op de rijbaan ter hoogte van het Kruidvat, kan dit gedeelte van de Kouterstraat geen "busstrook" worden van het artikel 72.5 van het verkeersreglement. Een busstrook maakt immers geen deel uit van de rijbaan. Dat is niet verenigbaar met een fietszone, die altijd een rijbaan is.
Maar wat is het wezenlijke nut om van de Kouterstraat een fietsstraat te maken? De enige wettelijke "voordelen" voor fietsers van een fietszone in deze Kouterstraat, zijn:
- Dat ze nu de volledige breedte van de rijbaan mogen gebruiken;
- Dat ze ook niet door brom- en motorfietsen mogen ingehaald worden.
Immers, de maximum snelheid van 30 km/u was reeds van toepassing, ook zonder fietszone, en fietsers inhalen is voor bredere motorvoertuigen onmogelijk gezien de breedte van de rijbaan.
Laat ons nu maar hopen dat er een voldoende groot aantal, en goed verspreide fietsenstallingen zullen aangebracht worden, zodat de Kouterstraat de naam fietsstraat-winkelstraat waardig wordt. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6202 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 17-09-2024 11:04:58 Onderwerp: |
|
|
|
|
Maandag 16 september 2024, de Kouterstraat is open gesteld voor alle verkeer, na de opruimwerken van het weekendfeestje en het plaatsen van de nodige verkeersborden.
Het zijn voorlopig geplaatste verkeersborden, en op het kruispunt met de Akkerstraat en de Gasthuisstraat staan voorlopige verkeerslichten.
Vanaf het kruispunt aan de Akkerstraat is de Kouterstraat nu een fietszone. De voorlopige verkeersborden spreken nog wel van "fietsstraat" ...
Enkel bussen van De Lijn, fietsers (en gelijkgestelden) en bestuurders van bromfietsen klasse A en speed pedelecs zijn toegelaten. Dus geen bromfietsen klasse B of andere motorvoertuigen. Wie gaat dat controleren? Of gaat men camera's plaatsen om overtreders te "pakken"?
Let even op de "dambordmarkering" in het begin van de straat langs deze kant. Dat zou een "bijzondere overrijdbare bedding" kunnen zijn, zoals beschreven in artikel 72.6 van het verkeersreglement. Maar om echt geldig te zijn, moet daar volgens dat artikel ook een verkeersbord F18 bij staan, dat er (voorlopig nog?) niet is.
Het is dus af te wachten tot de definitieve signalisatie er staat, alvorens hierover meer te kunnen zeggen.
Die fietszone eindigt aan het kruispunt met de Scheldestraat / Vrijheidstraat / August Wautersstraat.
Ter hoogte van het Kruidvat staat een herhaling van het inrijverbod, waarschijnlijk voor wie van de parkeerplaatsen komt aan de serviceflats.
Dezelfde herhaling staat vanzelfsprekend aan het kruispunt met de Clement D'hooghelaan.
Vanuit de Clement D'hooghelaan worden de "verboden" bestuurders meteen naar rechts gestuurd, en ze worden er ook van verwittigd dat ze een fietszone binnenrijden.
Vanaf het kruispunt met de Vrijheidstraat begint dus ook een fietszone, maar is alle verkeer toegelaten.
Aanvankelijk was men nog vergeten het verbodsbordC3 weg te nemen, maar dat werd later op de dag verholpen .
Dat verbodsbord C3 verborg dit raar aanwijzingsbord dat niet in het verkeersreglement staat.
Het lijkt wel wat op het verkeersbord F18, dat gebruikt wordt bij de bijzondere overrijdbare bedding. Maar het is duidelijk wat ermee bedoeld wordt. Op dit rijvak in deze rijrichting is alle verkeer toegelaten, maar op het naastliggende rijvak in de tegengestelde rijrichting zijn enkel bussen toegelaten, taxi's, fietsen, speed pedelecs en bromfietsen klasse A. Dat zou dus betekenen dat de definitieve verkeersborden in de andere rijrichting er wel eens anders zouden kunnen uitzien dan de voorlopige die er nu staan, want die laten niet alle bussen toe en geen taxi's.
Deze fietszone eindigt aan het kruispunt met de (nu voorlopige) verkeerslichten.
Na het kruispunt met de Clement D'hooghelaan is dat 'raar aanwijzingsbord' herhaald.
Nu wordt het afwachten wanneer de weggebruikers deze nieuw ingerichte Kouterstraat zullen gewoon worden en respecteren, en of de huidige verkeersregeling zal behouden blijven. Het wordt eveneens afwachten of in deze winkelstraat als fietszone voldoende degelijke fietsparkeerplaatsen zullen zijn voor winkelende fietsers, een echte fietszone waardig. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6202 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 04-10-2024 09:37:50 Onderwerp: |
|
|
|
|
De Kouterstraat is wel open gesteld op 16 september 2024, maar ze is nog niet af. Dit artikel stond op 3 oktober 2024 te lezen op de website van Het Laatste Nieuws, met enkele foto's erbij.
Citaat: |
Voetpaden Kouterstraat krijgen paaltjes als bescherming aan kruispunten
In de pas heraangelegde Kouterstraat in Temse worden eind deze maand paaltjes geplaatst om de voetpaden aan de kruispunten beter af te schermen. Er wordt ook nog onderzocht hoe de scheiding tussen het voetpad en de rijbaan beter geaccentueerd kan worden.
Kristof Pieters 03-10-24, 10:09 Laatste update: 03-10-24, 10:20
In de gemeenteraad wees Brigitte Caura (Tesamen) op het onveiligheidsgevoel bij voetgangers door het ontbreken van een boordsteen tussen voetpad en rijbaan. "Een soort van afscherming zou toch wel aangewezen zijn, al was het maar een reliëftegel zodat chauffeurs voelen als ze iets teveel uitwijken richting voetpad. Vooral de bussen komen wel zeer akelig dicht bij de grens met het voetpad."
Volgens schepen van openbare werken Lieve Truyman zal onderzocht worden naar een of andere manier om de voetpaden af te schermen. "In de oorspronkelijke plannen was een klein niveauverschil voorzien maar de nutsleidingen liggen niet op de juiste diepte en men wou of kon niet die niet verplaatsen. Heel jammer. Een boordje bovenop leggen, is evenmin mogelijk omdat er dan geen afwatering meer mogelijk is richting goot."
Groenaanplanting volgende maand
De openbare verlichting in de Kouterstraat wordt in november afgewerkt door Fluvius. Tot dan blijft de oude verlichting hangen. De zitbanken zijn geplaatst. De afscherming van de groenzones is in bestelling. Vanaf november komt er meer groen in het straatbeeld. "Helaas vinden we intussen al veel zwerfvuil in de groenperken en op de nieuwe zitbanken. Het is een opdracht van ons allemaal om de nieuwe straten proper te houden", klinkt het.
In de zone aan het Sociaal Huis worden eind deze week de paden in beton gestort. De rolstoelliften zijn opgemeten om op maat te maken. Ze worden voor de winter geplaatst. Leuningen en fietsbeugels volgen na de aanleg van alle verharding en betonnen elementen. Ook hier zal in november groen worden aangeplant en komt er een volwassen boom in de plaats van het gesneuvelde exemplaar.
In de Gasthuisstraat zijn verschillende firma's, waaronder Fluvius, bezig met de aansluiting van de verkeerslichten en in de Pastoor Boelstraat is de hoofdriolering volledig geplaatst. De huisaansluitingen zijn in orde tot aan de Lidl. De voetpaden werden tot hiertoe enkel lokaal opgebroken voor de huisaansluitingen. Vanaf eind deze week wordt het voetpad aan de kant van de Lidl volledig opgebroken. Dit gebeurt in zones van ongeveer 50 meter. Aan de andere straatzijde blijft het voetpad wel nog zitten. De waterzuivering staat in de Paterstraat. Er werden stalen genomen. De bemaling wordt deze week verder geplaatst tot aan de Houtkaai, aan slechts één zijde. De rioleringswerken starten op eerstdaags. |
We leven dus nog op hoop wat fietsparkeerplaatsen betreft. Ze kunnen er nog komen!
De opmerking over het ontbreken van een niveauverschil tussen voetpad en rijbaan hadden we al vroeger gemaakt. Er was dus wel een klein niveauverschil voorzien in de plannen, maar "de nutsleidingen liggen niet op de juiste diepte". De hele Kouterstraat is wel 5 meter diep uitgegraven tijdens de werken en toch liggen die nutsleidingen niet diep genoeg? Mogen we ons daar vragen bij stellen? _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6202 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 12-10-2024 13:13:48 Onderwerp: |
|
|
|
|
Op donderdag 10 oktober 2024 stond dit te lezen op de website van Het Nieuwsblad.
Citaat: |
Gemeente lanceert onderzoek om parking De Reiger openbaar te maken: "Het lijkt eenvoudig, maar dat is het niet"
TEMSE - Gemeenteraadslid Brigitte Caura (Tesamen) pleitte tijdens de laatste gemeenteraad voor de verkiezingen om de ondergrondse parking van woonzorgcentrum De Reiger openbaar te maken. "Die staat meestal half leeg", zegt ze. Deze ingreep zou 270.000 euro kosten. "Helemaal niet duur, twee jaar lang de GAS-boetes voor verkeerd parkeren opsparen en we hebben dat", zegt Caura.
In oktober werd de heraangelegde Kouterstraat opengesteld voor het verkeer. "Het geheel oogt aantrekkelijk en we hopen dat dit een eerste stap betekent naar een heropleving van het centrum", zei raadslid Brigitte Caura tijdens de gemeenteraad.
Ze voegde er meteen aan toe dat de heropening ook enkele pijnpunten naar boven bracht. "Parkeren op de middenberm is gevaarlijk, want je staat direct op straat. Vooral met kinderen zorgt dit voor onveilige situaties."
Het gemeenteraadslid wil meer veilige parkeerplaatsen aanbieden. "Ik hoor geregeld het argument dat het zo gemakkelijk parkeren is aan de grote winkelcentra. Als we Temse echt aantrekkelijk willen maken, moeten we luisteren naar deze verzuchtingen", zegt ze. Volgens haar ligt de oplossing vlakbij.
270.000 euro
"De ondergrondse parking van woonzorgcentrum De Reiger biedt 135 parkeerplaatsen en staat meestal halfleeg, soms staan er zelfs maar tien auto's. Het openbaar maken van deze parking zou 270.000 euro kosten en dat is helemaal niet zo veel voor extra parking pal in het centrum. De GAS-boetes voor verkeerd parkeren brachten ons vorig jaar 142.605 euro op. Dit bedrag gedurende twee jaar investeren in veilig en correct parkeren volstaat om de kosten te dragen", zegt Caura.
Kluwen
Schepen van Mobiliteit Lieve Truyman (N-VA) gaf als antwoord dat de Kouterstraat enkel verkeerstechnisch is opengesteld, maar dat er nog altijd sprake is van een werfzone. "Eind oktober zal ook de nieuwe parking aan residentie Elisabeth beschikbaar zijn. Het aantal parkeerplaatsen blijft zo na de aanpassingen op hetzelfde niveau", zegt ze.
De schepen geeft ook mee dat er een onderzoek werd opgestart om de ondergrondse parking openbaar te maken. "We hebben een jurist in de arm genomen die alles verfijnt en bekijkt welke oplossing de beste is. Het lijkt eenvoudig, maar dat is het niet. Eind dit jaar of begin volgend jaar hopen we meer te weten", besluit ze. (pvs) |
Een gelijkaardig artikel staat te lezen op EditieTemse.
Tussen haakjes: het is opvallend dat artikels over de Kouterstraat niet meer verschijnen in de geschreven pers, maar enkel op hun websites te lezen staan.
Het ligt dus nog lang niet vast, of een gedeelte van de parking van De Reiger bijkomende parking zal worden van de Kouterstraat. Maar als dat het geval is, zijn er zoveel parkeerplaatsen voor auto's bijgekomen, dat de autoparkeerplaatsen op de middenberm van de Kouterstraat kunnen verdwijnen en voorzien worden van beugels. Ze kunnen dan gebruikt worden door fietsers. Dat zal nodig zijn als in september 2026 de nieuwe Code van de Openbare Weg in voege zal treden. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6202 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 18-10-2024 09:32:37 Onderwerp: |
|
|
|
|
Zoals hier op dit forum reeds vermeld, zijn de fietsbeugels aangebracht op de parkeerplaats voor buitenmaatse fietsen in het begin van de Clement D'hooghelaan.
Het zal dus een parkeerplaats voor "gewone" fietsen worden, met één verlaagde fietsbeugel, die zeer waarschijnlijk bedoeld is voor die buitenmaatse fietsen.
Grotere en bredere bakfietsen kunnen daar bovenop geplaatst worden, als hun bak niet te laag bij de grond ligt. Ze moeten dan niet tussen twee hogere beugels gewrongen worden en hopelijk kunnen ze aan die lagere beugel veilig verankerd worden.
Het zou toch fietsvriendelijker voor zware bakfietsen zijn, als deze fietsparkeerplaats op gelijke hoogte van de rijbaan lag, of toch minstens voorzien was van een schuine boordsteen.
En zou een lange bakfiets, door de schuine plaatsing van deze beugels, niet te ver op het voetpad uitsteken? _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|