|
Fietspad Spoorlijn 54 - Sint-Niklaas-Mechelen |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6210 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 09-02-2015 21:09:59 Onderwerp: |
|
|
|
|
Vandaag, maandag 9 februari 2015, gelezen op de website van Het Laatste Nieuws:
Citaat: |
GOUVERNEUR WIL MISSING LINK TUSSEN SINT-NIKLAAS EN MECHELEN WEGWERKEN
JORIS VERGAUWEN
Kilometer te kort voor fietssnelweg
Gouverneur Jan Briers op bezoek in Temse: "Werk maken van dit belangrijk stuk fietspad.". - Joris Vergauwen
1 kilometer en 74 meter om precies te zijn. Dat is de afstand die overbrugd moet worden om een perfecte fietssnelweg te maken tussen Sint-Niklaas en Mechelen. De missing link bevindt zich in Temse, waar onteigeningen en een dure fietsersbrug de grootste obstakels vormen. Gouverneur Briers beloofde bij een werkbezoek aan Temse om zijn schouders er onder te zetten.
Sinds het fietspad langs de N16 tussen de Doornstraat en de Scheldebrug in 2004 verdween bij de aanleg van de tweede Scheldebrug, ijvert de gemeente Temse voor een alternatief. Ook de provincie wil de schouders daar onder zetten om een uitgebreid, bovenlokaal fietsroutenetwerk te kunnen uitbouwen. Het engagement van de provincie om van de zogenaamde fietssnelwegen prioriteit te maken, kadert daar in. Omdat een fietssnelweg tussen Sint-Niklaas en Mechelen langs spoorlijn 54 mogelijk is, voelt de provincie zich erg betrokken. Dat beklemtoonde ook gouverneur Jan Briers gisteren bij zijn bezoek aan Temse, in het kader van zijn ronde langs de Oost-Vlaamse gemeenten. "Voor het woon-werkverkeer zijn deze fietssnelwegen heel belangrijk. We spreken over fietspaden van drie meter breed, met routes waarop zo weinig mogelijk obstakels liggen. Het is één van dé manieren om het gebruik van de auto te verminderen. Zeker met de opkomst van de elektrische fietsen hebben we een belangrijk argument. Waar een klassieke fiets een actieradius van acht à tien kilometer heeft, gaat dat met een elektrische fiets tot 25 kilometer. Genoeg redenen om voor dit soort fietstrajecten te gaan, en in Temse ligt er een grote uitdaging", aldus gouverneur Jan Briers.
Tussen het station en de Beekstraat, over een lengte van 1,074 kilometer, ligt de missing link voor een fietssnelweg tussen Sint-Niklaas en Mechelen. - Joris Vergauwen
Fietsbrug
Om een fietssnelweg tussen Sint-Niklaas en Temse mogelijk te maken, is er maar één mogelijke oplossing en die ligt er naast de spoorlijn 54. Al in 2013 werd er een startnota opgemaakt om dat mogelijk te maken, maar de nodige onteigeningen én de noodzakelijke bouw van een fietsbrug over de Verbindingsstraat bemoeilijken het dossier. Het gaat in totaal slechts om een afstand van 1 kilometer en 74 meter. "We zijn bijna klaar met een herwerkte startnota. Er moet nog overleg gebeuren met Infrabel én dan hebben we het engagement nodig van Vlaams minister Ben Weyts, die knopen moet doorhakken over het nodige budget", stelt schepen voor Mobiliteit Lieve Truyman (N-VA).
Het fietspad zou dan kunnen lopen vanaf het station van Temse langs de spoorlijn, via de Spoorweglaan, waar onteigeningen nodig zijn, via een fietsbrug over de Verbindingsstraat en dan achter Interbeton aan de Doornstraat tot de Beekstraat. De kosten zijn voor rekening van de Vlaamse overheid, als compensatie voor het verdwenen fietspad langs de N16.
Omdat het Agentschap Wegen en Verkeer geen fietspad langs de oostelijke tangent naar Sint-Niklaas wil aanleggen, die ook langs de spoorlijn loopt, is er ook daar een alternatief nodig voor het fietspad. Dat zou dan vervolgens vanaf de Doornwijk naar de Kleine Dweerstraat, een stukje N16 en over de brug over de E17 in de Hoogkamerstraat verder naar Sint-Niklaas lopen. Over het stuk Hoogkamerstraat moeten Temse en Sint-Niklaas nog de nodige regelingen treffen. |
Ik leer hier wel iets nieuws bij, maar ik heb ook vragen:
- Ik dacht dat er wel een fietspad langs de oostelijke tangent in Sint-Niklaas zou komen, tot aan Eigenlo. Dat is ons tot nu toe toch altijd wijs gemaakt. Daarom vroegen we altijd een verlenging langs de Laarstraat (Sint-Niklaas)/Laagstraat (Temse). Dat zou dus niet waar zijn?
- De "nieuwe" weg naar Sint-Niklaas zou nu langs de nieuwe stripfigurenwijk naar de N16 gaan ... Zal er dan rekening mee gehouden worden dat het fietspad langs dat "stukje N16" veel te smal is voor een tweerichtingsfietspad? Het is eigenlijk zelfs te smal voor een éénrichtingsfietspad!
- Deze fietssnelweg zou dan verder lopen langs de twee smalle éénrichtingsfietspaden in de Hoogkamerstraat over de nog aan te leggen fietspaden op de viaduct over de E17 (klik hier)?
- En hoe zou de fietssnelweg dan verder gaan in Sint-Niklaas? Hoe geraak je met zo een fietssnelweg aan het station vanaf de viaduct over de E17 in de Hoogkamerstraat?
Tussen haakjes, dit is wel grappig om te lezen:
Citaat: |
Sinds het fietspad langs de N16 tussen de Doornstraat en de Scheldebrug in 2004 verdween bij de aanleg van de tweede Scheldebrug, ijvert de gemeente Temse voor een alternatief. |
Toen was Temse nochtans zeer ijverig om dat fietspad langs de N16 te laten verdwijnen, zodat de "vrijgekomen ruimte" kon gebruikt worden voor een bijkomende rijstrook op de N16 (klik hier). Ik wist echt niet dat ze al sinds 2004 ijveren voor een alternatief ... Dat is dus al vier jaar voor de oprichting van onze Fietsersbondafdeling ... Laat mij niet lachen _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Hilde Habraken
Geregistreerd op: 08 Jan 2009 Berichten: 372
|
|
|
|
|
Geplaatst: 25-02-2015 12:19:01 Onderwerp: |
|
|
|
|
Zo zie je meteen ook bij welke krant de minst kritische journalisten zitten: in het Laatste Nieuws dus. Daar wordt de Fietsersbond, die ooit alles in gang gestoken heeft en zelfs zijn bestaan "te danken" heeft aan het afschaffen van het fietspad langs de N16, volledig doodgezwegen... |
|
Terug naar boven |
|
Nicole Van der Vieren
Geregistreerd op: 12 Jan 2009 Berichten: 39 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 30-03-2015 10:34:17 Onderwerp: |
|
|
|
|
Het is misschien wenselijk om de journalist van Het Laatste Nieuws, Joris Vergauwen, te briefen over het werk van de Fietsersbond en over de aanleiding van haar ontstaan: de afschaffing van het fietspad langs de N16!
Hij was nog geen journalist voor Temse in die tijd... _________________ Met de fiets vervuil je niets :-) |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6210 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 08-03-2016 11:52:24 Onderwerp: |
|
|
|
|
Vandaag, dinsdag 8 maart 2016, staat alweer iets anders in de Gazet van Antwerpen. Het belangrijkste staat opnieuw op het einde van het artikeltje, in de voorlaatste zin: "Een onderzoek naar de haalbaarheid om op termijn een fietspad te creëren langs de spoorlijn tussen Eigenlo en het centrum van Temse, als aansluiting met de tangent, is wenselijk." (In het artikel staat 'Eigenlijk' in plaats van 'Eigenlo', maar dat zal wel een foutje zijn, aangebracht door een automatische "spellingchecker" .)
(Klik om het artikel te vergroten)
De gemeente Temse doet toch wel zwakjes een poging om een fietsverbinding Sint-Niklaas — Temse langs de spoorlijn te krijgen ... een "onderzoek naar de haalbaarheid" en "op termijn" ... ...
Hier op dit forum kun je zien hoe de Oostelijke Tangent in Temse zal lopen in de omgeving van de E17 en de Schoenstraat. Reeds in oktober 2010 onderzochten we daar de haalbaarheid om het fietspad samen met de Oostelijke Tangent door te trekken richting Temse. Zoals je daar kunt zien, zou het doortrekken van het fietspad tot in de Schoenstraat voldoende zijn. Vanaf daar zullen fietsers veilig verder kunnen als de Oostelijke Tangent en bijhorende werken zullen verwezenlijkt zijn.
Nu we meer zicht krijgen op de volledige Oostelijke Tangent, blijkt dat het echt niet zo moeilijk is om het fietspad reeds tijdens de aanleg, dus niet op termijn door te trekken tot in de Schoenstraat. Waar nu de Schoenstraat onder de E17 door gaat, zal de Oostelijke Tangent dat in de toekomst doen.
Hier zal de oprit richting Antwerpen en de afrit vanuit richting Gent van de Oostelijke Tangent onder de E17 gaan.
Dit wordt dezelfde Oostelijke Tangent richting Sint-Niklaas, via de tunnel onder Eigenlo.
Naast de rijbaan, tussen de steunzuilen en de schuine muur van 45°, is voldoende plaats om een tweerichtingsfietspad aan te leggen, in de richting Temse ...
... of in de richting Sint-Niklaas.
De breedte op grondniveau is 2,90m, maar door de schuine muur kan de doorgang breder gemaakt worden door het fietspad wat hoger aan te leggen. Elke cm hoger wordt de doorgang tegelijkertijd een cm breder. Bij 60cm verhoging kan een tweerichtingsfietspad aangelegd worden van 3m breed, met een schrikstrook van 0,5m breed langs de kant van de steunzuilen. Een schrikzone is overbodig naast de schuine muur.
Langs de steunzuilen is die schrikzone zeker nodig, om de bruikbare breedte van het fietspad niet te verminderen en omdat het begin van de onderdoorgang van de E17 aan beide kanten bijna 25cm versmald wordt door afvoerpijpen van de E17, zowel in de richting van Temse, ...
... als in de richting van Sint-Niklaas.
Tot nu toe is altijd verklaard dat het onmogelijk is om een fietspad samen met de Oostelijke Tangent onder de E17 te krijgen, maar is ooit deze mogelijkheid onderzocht?
Het blijkt dus wel mogelijk te zijn. Hoe zou het fietspad nu kunnen verlopen tussen Eigenlo en de Schoenstraat?
Ten zuiden van Eigenlo kan het fietspad beginnen langs de oostelijke kant van de spoorlijn. Vanaf daar sluit het aan op de Oostelijke Tangent die uit de tunnel komt, ongeveer op dezelfde wijze als dat gebeurt langs de noordelijke kant in de richting van Sint-Niklaas (klik telkens voor een grotere tekening).
Op Eigenlo zullen fietsers wel de spoorlijn en Eigenlo zelf moeten oversteken, maar ... misschien ook niet (blijf verder lezen ) ...
Het fietspad volgt de Oostelijke Tangent gelijkvloers tot naast de stijgende afrit vanuit Antwerpen van de E17 waar die voldoende hoog gestegen is om er onderdoor te gaan met een fietstunnel (A).
Verder gaat het dus samen met Oostelijke Tangent onder de E17, en dan met een tweede fietstunnel (B) naar de Schoenstraat. Daar zijn we waar we moeten zijn.
Deze fietstunnels kunnen eenvoudig gebouwd worden tijdens de aanleg van de Oostelijke Tangent. Alles kan binnen de planningszone gehouden worden zonder bijkomende onteigeningen. Echte technische moeilijkheden of andere onoverkomelijke bezwaren zijn er zeker niet. De kostprijs zal te verwaarlozen zijn in verhouding tot de prijs van de volledige Oostelijke Tangent, en zal zeker een veelvoud minder zijn dan wanneer een dergelijk fietspad achteraf (... op termijn ... ) zal moeten aangelegd worden!
Het kan zelfs nog beter!
Sint-Niklaas spant zich in om in de Damstraat een ondertunneling te krijgen van de Oostelijke Tangent voor fietsers en voetgangers. Het is niet zeker dat die tunnel er komt, maar als hij er komt kan het fietspad langs de Oostelijke Tangent in dezelfde tunnel onder de Oostelijke Tangent doorgaan om tussen de Damstraat en Eigenlo langs de andere kant van de Oostelijke Tangent te verlopen.
Links de Oostelijke Tangent zoals die ontworpen is, met afgesloten Damstraat en onnodig korte bocht van 90° in het fietspad. Rechts ons voorstel, met tunnel in de Damstraat onder de Oostelijke Tangent, waarin tevens het fietspad van plaats wisselt met de Oostelijke Tangent.
We hebben tegelijkertijd de bochten van het fietspad wat geleidelijker en fietsvriendelijker uitgevoerd. Mogelijk zal de helling van het fietspad ten noorden van de Damstraat te fel zijn, maar dan kan aan de Damstraat worden aangesloten langs de stippellijn, wat hoger op de tunnelhelling.
Op Eigenlo kan dan het fietspad samen met de Oostelijke Tangent door de tunnel onder Eigenlo en aansluiten op het fietspad langs de zuidkant van Eigenlo. Het fietspad hoeft daarbij niet zo diep onder Eigenlo te gaan als de rijbaan, waardoor de hellingen minder fel kunnen zijn. Een afscherming tussen het fietspad en de rijbaan in de tunnel is wel wenselijk, voor de veiligheid, de gezondheid, het lawaai, ...
Fietsersbond Temse gaat in alle geval dit voorstel indienen. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|