|
Fietspad op viaduct over E17, enkel- of dubbelrichting? |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 24-04-2021 12:38:55 Onderwerp: |
|
|
|
|
Naar aanleiding van de werken is een stukje fietspad in de Hoogkamertraat, tussen de N16 en de Eurolaan, niet langer ... fietspad. Toch niet in de richting van de N16 naar de Eurolaan.
Er staat een afsluiting naast het fietspad met een bordje D10, en iets verder een omleidingswegwijzer voor fietsers naar ... het fietspad, alsof fietsers ergens anders zouden rijden zonder die omleidingswegwijzer.
Je kunt je wel afvragen, of het nu beter is dat bromfietsers en speed pedelecs op de rijbaan moeten rijden Die zijn immers niet toegelaten op een pad aangeduid met een D10
Het lijkt allemaal wat raar, maar er zijn duidelijk werken uitgevoerd naast het fietspad. Het is nu weekend, maar als de werken bezig zijn is de toestand hier waarschijnlijk anders.
Tussen haakjes, de autobestuurders lijken de enkelrichting in de Hoogkamerstraat en de Kapelanielaan gewoon te worden . _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 13-07-2021 18:38:33 Onderwerp: |
|
|
|
|
We zijn alweer een maand verder en het is nu wel kalm op de werken, waarschijnlijk door het bouwverlof.
Als je langs de Hoogkamerstraat naar Sint-Niklaas fietst, kom je voor de bandencentrale al voor een versperring op het fietspad te staan.
Je mag wel verder per fiets, maar het 'onderbord' dat dit toestaat hangt wel helemaal aan de andere kant van de weg op de afsluiting.
Wat heeft men toch veel verbeelding om verkeersborden voor fietsers te plaatsen ...
Langs hier, naast het rupsvoertuig, kun je verder fietsen, maar het is dan wel een eindje een hobbelig traject. Helemaal aan de rechterkant van de afsluiting kun je per fiets ook verder rijden ...
... over de parkeerplaats van de bandencentrale. Ik weet niet of ze dat graag hebben, maar het rijdt vlotter.
Enkel op het einde, om terug in de Hoogkamerstraat te komen, zul je even moeten afstappen voor een nogal groot hoogteverschil.
Het fietspad op de helling naar de viaduct langs de kant van Temse is goed berijdbaar, ook al is het nog niet geasfalteerd.
Dit fietspad is juist 2,50 meter breed, het strikte minimum voor een tweerichtingsfietspad! Erg breed kun je dat niet noemen, als je weet welk druk fietsverkeer dit fietspad te wachten staat!
Vlak voor de viaduct zelf, maakt het fietspad een korte S-bocht!
Dat betekent dat het tweerichtingsfietspad op de viaduct vlak naast de rijbaan zal liggen! Dat is raar, want op vroegere plannen is dat fietspad steeds als rechtuit lopend getekend op de viaduct, met nog altijd een afstand van 1 meter tot de rijbaan.
Dat is dus gewijzigd! Ik ben benieuwd welke 'afscherming' op de viaduct zal gebruikt worden tussen het fietspad en de rijbaan, om te voldoen aan de aanbevelingen van het vademecum fietsvoorzieningen ...
Ook aan de andere kant van de viaduct, de kant van Sint-Niklaas, maakt het fietspad een dergelijke S-bocht naar de rijbaan.
Aan die kant is het fietspad wel al volledig geasfalteerd.
Ook hier is het tweerichtingsfietspad het minimum van 2,50 meter breed.
Als je terug richting Temse fietst, zie je dit ongepast verkeersbord staan bij het verlaten van de viaduct.
Wat heeft men toch veel verbeelding om verkeersborden voor fietsers te plaatsen ...
Trek het je niet aan, wees gerust, de helling is vlot berijdbaar tot beneden. Pas daar wordt het hobbelig.
Het is evenwel veel meer verontrustend, dat aan de viaduct helemaal niet gewerkt wordt tijdens deze vakantieperiode. Volgens de fasering van de werken zou het brugdek vernieuwd worden in de zomer van 2021, nu dus. De bedoeling was om het schoolverkeer zo weinig mogelijk te hinderen, want tijdens die venieuwing zal de doorgang totaal onmogelijk zijn, ook voor voetgangers en fietsers.
Het begint er op te lijken, dat die viaduct zal vernieuwd worden tijdens het schooljaar. Dat belooft een omweg te worden voor al die fietsende scholieren gedurende een lange tijd! _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 14-07-2021 08:42:06 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
Het is evenwel veel meer verontrustend, dat aan de viaduct helemaal niet gewerkt wordt tijdens deze vakantieperiode. Volgens de fasering van de werken zou het brugdek vernieuwd worden in de zomer van 2021, nu dus. De bedoeling was om het schoolverkeer zo weinig mogelijk te hinderen, want tijdens die venieuwing zal de doorgang totaal onmogelijk zijn, ook voor voetgangers en fietsers.
Het begint er op te lijken, dat die viaduct zal vernieuwd worden tijdens het schooljaar. Dat belooft een omweg te worden voor al die fietsende scholieren gedurende een lange tijd! |
(Zie hierboven.)
Er staat in dit verband belangrijk nieuws op Editietemse:
Citaat: |
De renovatie van de brug wordt voorzien in de zomermaanden van volgend jaar. Na de heraanleg van de Hoogkamerstraat met dubbelrichtingsfietspad en in afwachting van de brugrenovatie zullen er tijdelijke maatregelen genomen worden om de fietsers veilig over de brug te sturen. |
De werken lopen vertraging op. De fietspaden op de hellingen naar de viaduct zullen afgewerkt worden, maar de viaduct zelf zal pas vernieuwd worden in de zomer van 2022! Volgend jaar dus.
Dat is enerzijds geruststellend voor de fietsende scholieren voor het volgend schooljaar, anderzijds zal het op de viaduct zelf uitkijken zijn met het rakelings passerende autoverkeer langs het 'voorlopig' tweerichtingsfietspad. Motorvoertuigen en fietsers rijden daar immers zeer dicht tegen elkaar in tegengestelde richting!
Ik ben benieuwd welke "tijdelijke maatregelen er zullen genomen worden om fietsers veilig over de brug te sturen" ... Die 'tijdelijke' maatregelen zullen immers gedurende tien maanden de veiligheid van fietsers op de viaduct moeten verzekeren. Wat zal het worden? Een versmalling van het tweerichtingsfietspad dat al op zijn minimum breedte is? De knikken in het tweerichtingsfietspad vlak voor de viaduct voorspellen niet veel goeds ...
Mogelijk liggen die S-bochten er in het vooruitzicht van deze 'tijdelijke maatregelen', en wordt in 2022, bij de vernieuwing van de viaduct, het tweerichtingsfietspad toch recht getrokken? We kunnen het maar hopen ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 05-08-2021 18:27:49 Onderwerp: |
|
|
|
|
Het is nu donderdag 5 augustus 2021, en de wegenwerken zijn weer aangevat in de Hoogkamerstraat. De rijbaan heeft al één laag asfalt gekregen van voor de Kapelanielaan tegenover de bandencentrale tot boven op de viaduct over de E17. Naar links is de afslag naar de Kapelanielaan zichtbaar op de foto.
De C3 staat er nog altijd rechts van de weg (Verboden toegang, in beide richtingen, voor iedere bestuurder), met zijn "onderbord" M3 links van de weg (uitgezonderd fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A).
Ik ben per fiets, dus ik rij verder. Ik word wel nageroepen door de werklieden die aan het werk zijn in de aard van dat ik hen hinder bij hun werk, maar ik volg gewoon de wegcode.
Ik vraag mij trouwens af, waarom aan deze kant van de helling naar de viaduct eerst de rijbaan wordt geasfalteerd? Op de helling naar Sint-Niklaas werd eerst het fietspad geasfalteerd, terwijl fietsers op de onafgewerkte rijbaan konden rijden. Terwijl de rijbaan werd geasfalteerd, konden fietsers daar al op het fietspad rijden, uit de weg van de werken. Dat is toch logischer, als fietser altijd doorgang hebben? _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 08-08-2021 19:43:18 Onderwerp: |
|
|
|
|
Tijdens het weekend, als er niet gewerkt wordt, staan de C3 en zijn "onderbord" M3 wat dichter bij elkaar .
Fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A mogen dus nog altijd verder rijden .
Ter hoogte van de oprit naar de bandencentrale is de plaats van het tweerichtingsfietspad al duidelijk zichtbaar.
Daar juist voorbij richting Sint-Niklaas kun je zien dat daar een middeneiland voorzien wordt.
Daar komt een gevleugeld zebrapad voor voetgangers aan de bushalte die ook hier komt. Je kunt dat zien hier op een plan. Op dat plan zie je ook dat naast dat zebrapad een plaats komt waar fietsers de rijbaan kunnen oversteken, maar niet op een oversteekplaats voor fietsers! Wel naast een nietszeggend "stippellijntje" ...
Voetgangers krijgen dus een zeer veilig gevleugeld zebrapad om de rijbaan over te steken naar het voetpad aan de overkant, fietsers krijgen ... eigenlijk niets om de rijbaan over te steken naar het fietspad aan de andere kant! We trachten de gemeente nog op andere en betere gedachten te brengen, maar als de gemeente niet te overhalen is, zullen we alle fietsers aanraden om de "oversteek" aan het stippellijntje niet te gebruiken, maar hier telkens van de fiets af te stappen en het zebrapad over te steken met de fiets aan de hand.
De Kapelanielaan tegenover de bandencentrale wordt duidelijk smaller dan ze voorheen was.
Het wordt daar immers eenrichtingsverkeer voor het gemotoriseerd verkeer, en er komt een enkelrichtingsfietspad langs elke kant. Ook dat kun je zien hier op dat plan. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 24-08-2021 17:58:37 Onderwerp: |
|
|
|
|
Vandaag, dinsdag 24 augustus 2021, is het fietspad in de Hoogkamerstraat alweer een stuk verder aangelegd. De helling van de viaduct over de E17 langs de kant van Temse is volledig geasfalteerd. De rijbaan trouwens ook.
De ruimte tussen het fietspad en de beschermende opstaande rand van de rijbaan wordt nog opgevuld met aarde.
Aan de voet van de helling is het kruispunt met de "oude" Hoogkamerstraat, waar het opvullen van de afscherming nog moet gebeuren. Dit wordt het eerste gevaarlijk kruispunt voor fietsers die richting Temse rijden.
Het fietspad moet nog gemarkeerd worden over dit kruispunt, waardoor het beter zal opvallen. Maar zullen alle bestuurders van motorvoertuigen, die van links uit de "oude" Hoogkamerstraat komen, ook naar rechts kijken naar aankomende fietsers en bromfietsers op dit tweerichtingsfietspad? We kunnen het maar hopen!
Even verder is een vluchtheuvel te zien in het midden van de rijbaan. Daar komt een gevleugeld zebrapad voor voetgangers en een oversteekplaats voor fietsers, zoals hierboven al verklaard. Alleen is er nog wat onzekerheid over het soort van "oversteekplaats voor fietsers": die van de wegcode (artikel 76.4) of een andere "nep-fietsoversteekplaats" met "stippellijntjes" ...
Op de foto (te vergroten door erop te klikken) zijn wel al geel-zwart gestreepte palen te zien voor de verlichting van beide oversteekplaatsen. Het zou toch jammer zijn, om een dergelijke verlichting te plaatsen bij een nep-fietsoversteekplaats ...
Aan deze vluchtheuvel komt tevens de bushalte, waarachter het fietspad wegdraait.
Even verder is het kruispunt met de Kapelanielaan (Noord) aan de rechterkant van de rijbaan. Aan beide kanten van deze straat is een stukje van beide eenrichtingsfietspaden aangelegd die uitkomen in de Hoogkamerstraat aan de overkant van het tweerichtingsfietspad.
De fietsoversteekplaats naast het gevleugeld zebrapad is bestemd om naar de Kapelanielaan te rijden, wie vanuit de Kapelanielaan komt op het andere fietspad, wordt via een andere fietsoversteekplaats naar het tweerichtingsfietspad van de Hoogkamerstraat geleid. Dat wordt duidelijker met dit plan van dat kruispunt (met getekende "nep-fietsoversteekplaatsen").
Fietsers worden langs hoekjes en kantjes gestuurd naar en van de Kapelanielaan. Dit kruispunt is niet ontworpen met een (brom)fietser als gebruiker, maar zuiver met helicoptervisie op een tekenplank, zonder enig besef van nodige draaicirkels voor (brom)fietsers, of van "leesbaarheid" van dit kruispunt voor een vreemdeling die hier voor de eerste keer passeert met zijn (brom)fiets, zonder kennis van dit plan!
Het tweerichtingsfietspad van de Hoogkamerstraat is nu juist tot op de plaats van deze laatste fietsoversteekplaats afgewerkt.
Ook hier staan geel-zwart gestreepte palen met een aparte verlichting op deze fietsoversteekplaats. Hopelijk wordt ook dit geen nep-fietsoversteekplaats ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 02-09-2021 16:42:14 Onderwerp: |
|
|
|
|
De Hoogkamerstraat wordt nu bewerkt tussen de twee kruispunten met de Kapelanielaan. Dat gedeelte van de Hoogkamerstraat is nu niet toegankelijk voor het gemotoriseerd verkeer, dat helemaal moet rondrijden langs de Kapelanielaan in beide rijrichtingen. Ook de Eurolaan is niet meer bereikbaar vanaf de Hoogkamerstraat.
Fietsers kunnen nog altijd de Hoogkamerstraat blijven volgen, maar ze moeten wel een honderdtal meters over een kiezelpaadje rijden.
Alle gemotoriseerd verkeer van en naar die kant van TTS moet nu langs de "oude" Hoogkamerstraat. Het is nu tamelijk druk tussen het noordelijk kruispunt van de Kapelanielaan met de Hoogkamerstraat en het kruispunt van de "oude" Hoogkamerstraat met de Hoogkamerstraat.
Het gemotoriseerd verkeer dat uit de Kapelanielaan komt, en links afslaat richting Sint-Niklaas, dus naar de "oude" Hoogkamerstraat, volgt nu de voorrangsrichting. Eventueel verkeer dat nog uit de Hoogkamerstraat zou komen, richting Sint-Niklaas, moet dus voorrang verlenen aan het naar links afslaand verkeer dat uit de Kapelanielaan komt.
Dat is niet zoals het op het plan staat, maar dat is zeer waarschijnlijk een voorlopige maatregel. Later zal de voorrangsrichting en de inrichting van dit kruispunt nog wijzigen, als het plan gevolgd wordt.
Onthoud even het verkeersbord A21 dat hier staat, tot straks ...
Even voor dit kruispunt heeft het enkelrichtingsfietspad dat van de Kapelanielaan komt (zie hierboven), zijn nep-fietsoversteekplaats over de Hoogkamerstraat al gekregen.
Even voorbij dit kruispunt ligt het zeer veilige gevleugeld zebrapad voor voetgangers, met ernaast ... weer een nep-fietsoversteekplaats voor fietsers ...
Gelukkig kunnen fietsers hier in twee keer oversteken, dank zij ... het gevleugeld zebrapad.
Zoals hiervoor opgemerkt, wordt dit zebrapad aangemeld met een verkeersbord A21, maar de nep-fietsoversteekplaats wordt niet aangemeld met een verkeersbord A25, want ... dat mag niet omdat het geen "echte" fietsoversteekplaats is. Het is maar een nep-fietsoversteekplaats waar automobilisten niet van moeten verwittigd worden, en waar ze wettelijk trouwens ook geen rekening mee moeten houden!
Leuk voor fietsers! Gaat men van de oversteekplaats tussen de Eurolaan en de zuidelijke Kapelanielaan ook een nep-fietsoversteekplaats maken? Het verkeersbord F50 dat daar nu staat zal dan ook moeten verdwijnen!
Als je nu van Sint-Niklaas komt op het tweerichtingsfietspad, en je komt aan de voet van de helling van de viaduct over de E17, aan het kruispunt met de "oude" Hoogkamerstraat ...
... en je moet even verder rechts naar de Kapelanielaan, waarom zou je dan vanaf hier nog verder het fietspad volgen, als je de gelegenheid hebt om het fietspad veilig te verlaten en rechts op de rijbaan verder te rijden naar de Kapelanielaan? Je volgt immers de voorrangsrichting en je hoeft niet meer over te steken op die nep-fietsoversteekplaats! Ik heb het een fietser op deze wijze zien doen. Veel vlotter en sneller dan langs de nep-fietsoversteekplaats.
Als je toch liever oversteekt op een oversteekplaats, stap dan af van de fiets, en kies voor het gevleugeld zebrapad, zeker als het druk verkeer is. Je bent dan even voetganger, en alle bestuurders moeten je voorrang verlenen als je wilt oversteken op het zebrapad.
Boven op de viaduct, na de S-bochten in het fietspad, is een afscherming geplaatst die het fietspad afscheidt van de rijbaan.
Hiermee zullen fietsers het een jaar lang moeten doen, tot volgend jaar in de zomer de brug zelf over de E17 zal vernieuwd worden.
Tussen de afscherming en de greppel is het fietspad hier ook juist 2,50 meter breed, ...
... behalve op het einde langs de kant van Sint-Niklaas. Daar versmalt de breedte van het fietspad even tot 2,34 meter.
Let op de gele pijl van de maataanduiding links, die verdwijnt onder de afscherming. Twee meters zijn afgemeten tot aan de krijtstreepjes, ...
... en dit zijn de overige 34 centimeters.
Het fietspad op de brug is dus op de meeste plaatsen wel 2,50 meter breed tussen de afscherming en de greppel, maar de bruikbare breedte is minder dan 2,50 meter! Je kunt immers onmogelijk tot vlak tegen de afscherming rijden. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|