Het is nu 28-11-2024 20:24:28
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Fietspad op viaduct over E17, enkel- of dubbelrichting?

    -> Temse - Hoogkamerstraat Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6210
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 16-06-2021 15:08:05    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De werken aan het tweerichtingsfietspad in de Hoogkamerstraat vinden al plaats op het grondgebied van Temse. Vanaf de Kapelanielaan aan de voet van de helling van de viaduct over de E17 is de doorgang enkel nog toegelaten voor fietsers en bromfietsers klasse A.



De fietspaden aan beide kanten van de weg zijn opgebroken en op het kruispunt met de 'oude' Hoogkamerstraat wordt druk gewerkt. De doorgang is soms moeilijk over de afgeschraapte rijbaan.

Op de helling zelf is het wegdek afgeschraapt en het toekomstig tweerichtingsfietspad 'uitgegraven'.



Bovenop de viaduct wordt de verdere doorgang verboden voor alle bestuurders (dus ook voor fietsers en bromfietsers) in beide rijrichtingen ...



Het klassieke bordje 'FIETSERS AFSTAPPEN' is dus eigenlijk overbodig. Het verbodsbord C3 zegt dat bestuurders verboden zijn en dus dat je enkel te voet verder mag. Waartoe dient trouwens dat voorangsbord B19, als toch geen enkele bestuurder verder mag?

De werfvoertuigen even verder worden zodanig geplaatst dat je toch bijna verplicht wordt om van de fiets af te stappen om de werken te passeren ...

De helling naar Sint-Niklaas is dan weer voorlopig vrij. De kiezels op het tweerichtingsfietspad zijn daar zelfs al wat berijdbaar, wat de meeste fietsers ook doen.



Dit wordt dus de breedte van het tweerichtingsfietspad. Het minimum volgens de huidige normen, niet aangepast aan het te verwachten toekomstig fietsverkeer ... Dit tweerichtingsfietspad is niet zo breed als twee enkelrichtingsfietspaden!

Op het kruispunt met Eigenlo wordt ook nog druk gewerkt.

De Eigenlostraat zelf is nabij dat kruispunt al afgewerkt en voorzien van twee enkelrichtingsfietspaden.



Sint-Niklaas heeft dus toch afgezien van het plan om daar langs één kant een tweerichtingsfietspad aan te leggen. Een verstandige beslissing!
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6210
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 13-07-2021 18:38:33    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

We zijn alweer een maand verder en het is nu wel kalm op de werken, waarschijnlijk door het bouwverlof.

Als je langs de Hoogkamerstraat naar Sint-Niklaas fietst, kom je voor de bandencentrale al voor een versperring op het fietspad te staan.



Je mag wel verder per fiets, maar het 'onderbord' dat dit toestaat hangt wel helemaal aan de andere kant van de weg op de afsluiting.



Wat heeft men toch veel verbeelding om verkeersborden voor fietsers te plaatsen Hihi ...

Langs hier, naast het rupsvoertuig, kun je verder fietsen, maar het is dan wel een eindje een hobbelig traject. Helemaal aan de rechterkant van de afsluiting kun je per fiets ook verder rijden ...



... over de parkeerplaats van de bandencentrale. Ik weet niet of ze dat graag hebben, maar het rijdt vlotter.



Enkel op het einde, om terug in de Hoogkamerstraat te komen, zul je even moeten afstappen voor een nogal groot hoogteverschil.

Het fietspad op de helling naar de viaduct langs de kant van Temse is goed berijdbaar, ook al is het nog niet geasfalteerd.



Dit fietspad is juist 2,50 meter breed, het strikte minimum voor een tweerichtingsfietspad! Erg breed kun je dat niet noemen, als je weet welk druk fietsverkeer dit fietspad te wachten staat!

Vlak voor de viaduct zelf, maakt het fietspad een korte S-bocht!



Dat betekent dat het tweerichtingsfietspad op de viaduct vlak naast de rijbaan zal liggen! Dat is raar, want op vroegere plannen is dat fietspad steeds als rechtuit lopend getekend op de viaduct, met nog altijd een afstand van 1 meter tot de rijbaan.



Dat is dus gewijzigd! Ik ben benieuwd welke 'afscherming' op de viaduct zal gebruikt worden tussen het fietspad en de rijbaan, om te voldoen aan de aanbevelingen van het vademecum fietsvoorzieningen ...

Ook aan de andere kant van de viaduct, de kant van Sint-Niklaas, maakt het fietspad een dergelijke S-bocht naar de rijbaan.



Aan die kant is het fietspad wel al volledig geasfalteerd.



Ook hier is het tweerichtingsfietspad het minimum van 2,50 meter breed.

Als je terug richting Temse fietst, zie je dit ongepast verkeersbord staan bij het verlaten van de viaduct.



Wat heeft men toch veel verbeelding om verkeersborden voor fietsers te plaatsen Hihi ...

Trek het je niet aan, wees gerust, de helling is vlot berijdbaar tot beneden. Pas daar wordt het hobbelig.

Het is evenwel veel meer verontrustend, dat aan de viaduct helemaal niet gewerkt wordt tijdens deze vakantieperiode. Volgens de fasering van de werken zou het brugdek vernieuwd worden in de zomer van 2021, nu dus. De bedoeling was om het schoolverkeer zo weinig mogelijk te hinderen, want tijdens die venieuwing zal de doorgang totaal onmogelijk zijn, ook voor voetgangers en fietsers.

Het begint er op te lijken, dat die viaduct zal vernieuwd worden tijdens het schooljaar. Dat belooft een omweg te worden voor al die fietsende scholieren gedurende een lange tijd!
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6210
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 14-07-2021 08:42:06    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Het is evenwel veel meer verontrustend, dat aan de viaduct helemaal niet gewerkt wordt tijdens deze vakantieperiode. Volgens de fasering van de werken zou het brugdek vernieuwd worden in de zomer van 2021, nu dus. De bedoeling was om het schoolverkeer zo weinig mogelijk te hinderen, want tijdens die venieuwing zal de doorgang totaal onmogelijk zijn, ook voor voetgangers en fietsers.

Het begint er op te lijken, dat die viaduct zal vernieuwd worden tijdens het schooljaar. Dat belooft een omweg te worden voor al die fietsende scholieren gedurende een lange tijd!
(Zie hierboven.)

Er staat in dit verband belangrijk nieuws op Editietemse:
Citaat:
De renovatie van de brug wordt voorzien in de zomermaanden van volgend jaar. Na de heraanleg van de Hoogkamerstraat met dubbelrichtingsfietspad en in afwachting van de brugrenovatie zullen er tijdelijke maatregelen genomen worden om de fietsers veilig over de brug te sturen.

De werken lopen vertraging op. De fietspaden op de hellingen naar de viaduct zullen afgewerkt worden, maar de viaduct zelf zal pas vernieuwd worden in de zomer van 2022! Volgend jaar dus.

Dat is enerzijds geruststellend voor de fietsende scholieren voor het volgend schooljaar, anderzijds zal het op de viaduct zelf uitkijken zijn met het rakelings passerende autoverkeer langs het 'voorlopig' tweerichtingsfietspad. Motorvoertuigen en fietsers rijden daar immers zeer dicht tegen elkaar in tegengestelde richting!

Ik ben benieuwd welke "tijdelijke maatregelen er zullen genomen worden om fietsers veilig over de brug te sturen" ... Die 'tijdelijke' maatregelen zullen immers gedurende tien maanden de veiligheid van fietsers op de viaduct moeten verzekeren. Wat zal het worden? Een versmalling van het tweerichtingsfietspad dat al op zijn minimum breedte is? De knikken in het tweerichtingsfietspad vlak voor de viaduct voorspellen niet veel goeds ...

Mogelijk liggen die S-bochten er in het vooruitzicht van deze 'tijdelijke maatregelen', en wordt in 2022, bij de vernieuwing van de viaduct, het tweerichtingsfietspad toch recht getrokken? We kunnen het maar hopen ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6210
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 17-07-2021 08:07:11    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De vertragingen van de werken, en het verschuiven naar een latere datum, staat nu ook te lezen in de kranten, zoals in Het Nieuwsblad van zaterdag 17 juli 2021 (klik om te vergroten).



Het staat ook op de website van deze krant of op de website van de Gazet van Antwerpen.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6210
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 05-08-2021 18:27:49    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het is nu donderdag 5 augustus 2021, en de wegenwerken zijn weer aangevat in de Hoogkamerstraat. De rijbaan heeft al één laag asfalt gekregen van voor de Kapelanielaan tegenover de bandencentrale tot boven op de viaduct over de E17. Naar links is de afslag naar de Kapelanielaan zichtbaar op de foto.



De C3 staat er nog altijd rechts van de weg (Verboden toegang, in beide richtingen, voor iedere bestuurder), met zijn "onderbord" M3 links van de weg (uitgezonderd fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A).

Ik ben per fiets, dus ik rij verder. Ik word wel nageroepen door de werklieden die aan het werk zijn in de aard van dat ik hen hinder bij hun werk, maar ik volg gewoon de wegcode.

Ik vraag mij trouwens af, waarom aan deze kant van de helling naar de viaduct eerst de rijbaan wordt geasfalteerd? Op de helling naar Sint-Niklaas werd eerst het fietspad geasfalteerd, terwijl fietsers op de onafgewerkte rijbaan konden rijden. Terwijl de rijbaan werd geasfalteerd, konden fietsers daar al op het fietspad rijden, uit de weg van de werken. Dat is toch logischer, als fietser altijd doorgang hebben?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6210
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 08-08-2021 19:43:18    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Tijdens het weekend, als er niet gewerkt wordt, staan de C3 en zijn "onderbord" M3 wat dichter bij elkaar Knipoog.



Fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A mogen dus nog altijd verder rijden Hihi.

Ter hoogte van de oprit naar de bandencentrale is de plaats van het tweerichtingsfietspad al duidelijk zichtbaar.



Daar juist voorbij richting Sint-Niklaas kun je zien dat daar een middeneiland voorzien wordt.



Daar komt een gevleugeld zebrapad voor voetgangers aan de bushalte die ook hier komt. Je kunt dat zien hier op een plan. Op dat plan zie je ook dat naast dat zebrapad een plaats komt waar fietsers de rijbaan kunnen oversteken, maar niet op een oversteekplaats voor fietsers! Wel naast een nietszeggend "stippellijntje" ...

Voetgangers krijgen dus een zeer veilig gevleugeld zebrapad om de rijbaan over te steken naar het voetpad aan de overkant, fietsers krijgen ... eigenlijk niets om de rijbaan over te steken naar het fietspad aan de andere kant! We trachten de gemeente nog op andere en betere gedachten te brengen, maar als de gemeente niet te overhalen is, zullen we alle fietsers aanraden om de "oversteek" aan het stippellijntje niet te gebruiken, maar hier telkens van de fiets af te stappen en het zebrapad over te steken met de fiets aan de hand.

De Kapelanielaan tegenover de bandencentrale wordt duidelijk smaller dan ze voorheen was.



Het wordt daar immers eenrichtingsverkeer voor het gemotoriseerd verkeer, en er komt een enkelrichtingsfietspad langs elke kant. Ook dat kun je zien hier op dat plan.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6210
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 24-08-2021 17:58:37    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Vandaag, dinsdag 24 augustus 2021, is het fietspad in de Hoogkamerstraat alweer een stuk verder aangelegd. De helling van de viaduct over de E17 langs de kant van Temse is volledig geasfalteerd. De rijbaan trouwens ook.



De ruimte tussen het fietspad en de beschermende opstaande rand van de rijbaan wordt nog opgevuld met aarde.

Aan de voet van de helling is het kruispunt met de "oude" Hoogkamerstraat, waar het opvullen van de afscherming nog moet gebeuren. Dit wordt het eerste gevaarlijk kruispunt voor fietsers die richting Temse rijden.



Het fietspad moet nog gemarkeerd worden over dit kruispunt, waardoor het beter zal opvallen. Maar zullen alle bestuurders van motorvoertuigen, die van links uit de "oude" Hoogkamerstraat komen, ook naar rechts kijken naar aankomende fietsers en bromfietsers op dit tweerichtingsfietspad? We kunnen het maar hopen!

Even verder is een vluchtheuvel te zien in het midden van de rijbaan. Daar komt een gevleugeld zebrapad voor voetgangers en een oversteekplaats voor fietsers, zoals hierboven al verklaard. Alleen is er nog wat onzekerheid over het soort van "oversteekplaats voor fietsers": die van de wegcode (artikel 76.4) of een andere "nep-fietsoversteekplaats" met "stippellijntjes" ...

Op de foto (te vergroten door erop te klikken) zijn wel al geel-zwart gestreepte palen te zien voor de verlichting van beide oversteekplaatsen. Het zou toch jammer zijn, om een dergelijke verlichting te plaatsen bij een nep-fietsoversteekplaats ... Triest

Aan deze vluchtheuvel komt tevens de bushalte, waarachter het fietspad wegdraait.

Even verder is het kruispunt met de Kapelanielaan (Noord) aan de rechterkant van de rijbaan. Aan beide kanten van deze straat is een stukje van beide eenrichtingsfietspaden aangelegd die uitkomen in de Hoogkamerstraat aan de overkant van het tweerichtingsfietspad.



De fietsoversteekplaats naast het gevleugeld zebrapad is bestemd om naar de Kapelanielaan te rijden, wie vanuit de Kapelanielaan komt op het andere fietspad, wordt via een andere fietsoversteekplaats naar het tweerichtingsfietspad van de Hoogkamerstraat geleid. Dat wordt duidelijker met dit plan van dat kruispunt (met getekende "nep-fietsoversteekplaatsen").



Fietsers worden langs hoekjes en kantjes gestuurd naar en van de Kapelanielaan. Dit kruispunt is niet ontworpen met een (brom)fietser als gebruiker, maar zuiver met helicoptervisie op een tekenplank, zonder enig besef van nodige draaicirkels voor (brom)fietsers, of van "leesbaarheid" van dit kruispunt voor een vreemdeling die hier voor de eerste keer passeert met zijn (brom)fiets, zonder kennis van dit plan!

Het tweerichtingsfietspad van de Hoogkamerstraat is nu juist tot op de plaats van deze laatste fietsoversteekplaats afgewerkt.



Ook hier staan geel-zwart gestreepte palen met een aparte verlichting op deze fietsoversteekplaats. Hopelijk wordt ook dit geen nep-fietsoversteekplaats ... Triest
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6210
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 02-09-2021 16:42:14    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De Hoogkamerstraat wordt nu bewerkt tussen de twee kruispunten met de Kapelanielaan. Dat gedeelte van de Hoogkamerstraat is nu niet toegankelijk voor het gemotoriseerd verkeer, dat helemaal moet rondrijden langs de Kapelanielaan in beide rijrichtingen. Ook de Eurolaan is niet meer bereikbaar vanaf de Hoogkamerstraat.

Fietsers kunnen nog altijd de Hoogkamerstraat blijven volgen, maar ze moeten wel een honderdtal meters over een kiezelpaadje rijden.



Alle gemotoriseerd verkeer van en naar die kant van TTS moet nu langs de "oude" Hoogkamerstraat. Het is nu tamelijk druk tussen het noordelijk kruispunt van de Kapelanielaan met de Hoogkamerstraat en het kruispunt van de "oude" Hoogkamerstraat met de Hoogkamerstraat.

Het gemotoriseerd verkeer dat uit de Kapelanielaan komt, en links afslaat richting Sint-Niklaas, dus naar de "oude" Hoogkamerstraat, volgt nu de voorrangsrichting. Eventueel verkeer dat nog uit de Hoogkamerstraat zou komen, richting Sint-Niklaas, moet dus voorrang verlenen aan het naar links afslaand verkeer dat uit de Kapelanielaan komt.



Dat is niet zoals het op het plan staat, maar dat is zeer waarschijnlijk een voorlopige maatregel. Later zal de voorrangsrichting en de inrichting van dit kruispunt nog wijzigen, als het plan gevolgd wordt.

Onthoud even het verkeersbord A21 dat hier staat, tot straks ...

Even voor dit kruispunt heeft het enkelrichtingsfietspad dat van de Kapelanielaan komt (zie hierboven), zijn nep-fietsoversteekplaats over de Hoogkamerstraat al gekregen.



Even voorbij dit kruispunt ligt het zeer veilige gevleugeld zebrapad voor voetgangers, met ernaast ... weer een nep-fietsoversteekplaats voor fietsers ...



Gelukkig kunnen fietsers hier in twee keer oversteken, dank zij ... het gevleugeld zebrapad.

Zoals hiervoor opgemerkt, wordt dit zebrapad aangemeld met een verkeersbord A21, maar de nep-fietsoversteekplaats wordt niet aangemeld met een verkeersbord A25, want ... dat mag niet omdat het geen "echte" fietsoversteekplaats is. Het is maar een nep-fietsoversteekplaats waar automobilisten niet van moeten verwittigd worden, en waar ze wettelijk trouwens ook geen rekening mee moeten houden!

Leuk voor fietsers! Gaat men van de oversteekplaats tussen de Eurolaan en de zuidelijke Kapelanielaan ook een nep-fietsoversteekplaats maken? Het verkeersbord F50 dat daar nu staat zal dan ook moeten verdwijnen!

Als je nu van Sint-Niklaas komt op het tweerichtingsfietspad, en je komt aan de voet van de helling van de viaduct over de E17, aan het kruispunt met de "oude" Hoogkamerstraat ...



... en je moet even verder rechts naar de Kapelanielaan, waarom zou je dan vanaf hier nog verder het fietspad volgen, als je de gelegenheid hebt om het fietspad veilig te verlaten en rechts op de rijbaan verder te rijden naar de Kapelanielaan? Je volgt immers de voorrangsrichting en je hoeft niet meer over te steken op die nep-fietsoversteekplaats! Ik heb het een fietser op deze wijze zien doen. Veel vlotter en sneller dan langs de nep-fietsoversteekplaats.

Als je toch liever oversteekt op een oversteekplaats, stap dan af van de fiets, en kies voor het gevleugeld zebrapad, zeker als het druk verkeer is. Je bent dan even voetganger, en alle bestuurders moeten je voorrang verlenen als je wilt oversteken op het zebrapad.


Boven op de viaduct, na de S-bochten in het fietspad, is een afscherming geplaatst die het fietspad afscheidt van de rijbaan.



Hiermee zullen fietsers het een jaar lang moeten doen, tot volgend jaar in de zomer de brug zelf over de E17 zal vernieuwd worden.

Tussen de afscherming en de greppel is het fietspad hier ook juist 2,50 meter breed, ...



... behalve op het einde langs de kant van Sint-Niklaas. Daar versmalt de breedte van het fietspad even tot 2,34 meter.

Let op de gele pijl van de maataanduiding links, die verdwijnt onder de afscherming. Twee meters zijn afgemeten tot aan de krijtstreepjes, ...



... en dit zijn de overige 34 centimeters.



Het fietspad op de brug is dus op de meeste plaatsen wel 2,50 meter breed tussen de afscherming en de greppel, maar de bruikbare breedte is minder dan 2,50 meter! Je kunt immers onmogelijk tot vlak tegen de afscherming rijden.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6210
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 12-09-2021 10:41:20    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Ik had het vorige keer niet opgemerkt, en ook niet tijdens onze actie van 4 september 2021, maar aan de overkant van dit kruispunt van de Hoogkamerstraat met de "oude" Hoogkamerstraat ...



... staat dit verkeersbord D7 180° verkeerd gedraaid!



(Er is ook zoveel om naar te kijken Hihi ...)

Dat verkeersbord moet immers het tweerichtingsfietspad aan de linkerkant van de rijbaan in de Hoogkamerstraat aanduiden na elk kruispunt.

Ik meld dat natuurlijk aan de gemeente Temse Knipoog.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6210
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 17-09-2021 20:36:08    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Ondertussen zijn de werken volop bezig aan het kruispunt met de Eurolaan.



Fietsers worden daar voorlopig even "omgeleid" via de fietsoversteekplaats tussen de Kapelanielaan en de Eurolaan.

Ik vraag mij ernstig af, of deze fietsoversteekplaats na de werken nog zal gemarkeerd worden als een "echte" oversteekplaats voor fietsers volgens artikel 76.4 van het verkeersreglement Lees :
Citaat:
76.4. De oversteekplaatsen die de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen moeten volgen om de rijbaan over te steken, worden afgebakend door twee onderbroken strepen gevormd door witte vierkanten of parallellogrammen.

Nu is dat nog het geval, maar als daar ook het "stippellijntje" van een nep-fietsoversteekplaats zal aangebracht worden zoals aan het gevleugeld zebrapad, dan kunnen bijvoorbeeld de verkeersborden F50 bovenop de verlichtingsarmaturen reglementair niet blijven staan!

Bestuurders op de rijbaan hoeven dan bovendien geen rekening te houden met deze nep-fietsoversteekplaats. Dat zou geen verbetering zijn voor fietsers!
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6210
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 10-10-2021 18:07:34    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
... staat dit verkeersbord D7 180° verkeerd gedraaid!


...
(Zie hierboven.)

Dat verkeersbord is ondertussen toch al goed geplaatst zoals het moet, zodat het zichtbaar aanduidt dat hier een fietspad begint, aan de linkerkant van de rijbaan. Een tweerichtingsfietspad dus!



Het is toch bijna niet te geloven dat dergelijke verkeersborden, die een fietspad aanduiden, zo dikwijls verkeerd geplaatst worden. Nu staat het eindelijk goed en hopelijk blijft het zo Knipoog ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

luk





Geregistreerd op: 10 Mei 2017
Berichten: 103

     
Bericht Geplaatst: 11-10-2021 10:05:31    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Zo lang het ' auto-denken ' de norm is zullen dergelijke fouten gebeuren. Uitroepteken
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6210
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 12-10-2021 05:59:59    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Aan de nep-fietsoversteekplaats, die van de Kapelanielaan komt ter hoogte van het bedrijf "DBM autobanden", is nu een gecombineerd verkeersbord C9-C11 geplaatst, dat de toegang verbiedt voor bestuurders van bromfietsen en van rijwielen.



Het is door de wegbeheerder immers zo voorzien, dat wie hier met een bromfiets of met een rijwiel vanaf de Hoogkamerstraat naar de Kapelanielaan wil, eerst een eindje wordt omgeleid. Je moet namelijk eerst de Kapelanielaan voorbijrijden op het fietspad van de Hoogkamerstraat, dan twee keer draaien in een hoek van 90° om de rijbaan over te steken naast het gevleugeld zebrapad (en daarbij voorrang verlenen aan bestuurders op de rijbaan in de twee rijrichtingen), om vervolgens een eindje terug te keren op het fietspad langs de Hoogkamerstraat om uiteindelijk af te slaan naar de Kapelanielaan.

Zouden alle fietsers en bromfietsers hiervoor een gebruiksaanwijzing krijgen Hihi Vraag

Ik meen trouwens dat de nep-fietsoversteekplaats op bovenstaande foto helemaal niet wettelijk is! En wel om volgende reden:

Het artikel 18.4, alinea 4 en 5 van het reglement voor de wegbeheerder zegt over de wettige oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen het volgende Lees :
Citaat:
18.4. Markeringen van oversteekplaatsen voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen.

...
De dwarsmarkering moet aangebracht worden wanneer fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen de rijbaan moeten oversteken buiten het kruispunt of de rotonde.

Zij mag niet aangebracht worden op het kruispunt of de rotonde wanneer de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen dezelfde voorrangsregels moeten naleven als de andere bestuurders.
...

Deze oversteekplaats ligt wel degelijk een eind buiten het kruispunt. De markering van dit artikel 18.4 mag dus aangebracht worden.
En wie op het fietspad vanaf de Kapelanielaan komt, moet hier de rijbaan oversteken! Bijgevolg moet de dwarsmarkering aangebracht worden, en met "dwarsmarkering" wordt de wettige markering bedoeld van een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen, bepaald in artikel 76.4 van het verkeersreglement Lees :
Citaat:
76.4 De oversteekplaatsen die de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen moeten volgen om de rijbaan over te steken, worden afgebakend door twee onderbroken strepen gevormd door witte vierkanten of parallellogrammen.

Kan het nog duidelijker?

En ... vergeet ook niet dat het stippellijntje van een nep-fietsoversteekplaats niet mag aangekondigd worden voor het gemotoriseerd verkeer met de verkeersborden A25 en F50! Dat staat zeer duidelijk in het Dienstorder MOW/AWV/2017/6 van AWV!

Dat heeft enkele kwalijke gevolgen voor fietsers, want bestuurders op de rijbaan hoeven helemaal geen rekening te houden met een nep-fietsoversteekplaats. Het verkeersreglement telt immers niet voor die wegmarkering, dus:
  • Artikel 40ter, alinea's 5 en 6 zijn niet van toepassing. Bestuurders van motorvoertuigen moeten niet met matige snelheid naderen, teneinde de weggebruikers die zich op de nep-fietsoversteekplaats bevinden, niet in gevaar te brengen en ze niet te hinderen wanneer zij het oversteken van de rijbaan met normale snelheid beëindigen. Ze hoeven evenmin zo nodig te stoppen om ze te laten doorrijden. Het is ook niet verboden om te stoppen op de nep-fietsoversteekplaats.
  • Artikel 24.4° is niet van toepassing. Het stilstaan en parkeren op een nep-fietsoversteekplaats is niet verboden, ook niet op de rijbaan op minder dan 5 meter voor de nep-fietsoversteekplaats.
  • Artikel 17.2.5° is niet van toepassing. Het is niet verboden om een andere bestuurder in te halen die gestopt is voor een nep-fietsoversteekplaats om een fietser te laten oversteken.

Dat alles zogezegd voor de "veiligheid" van fietsers Triest Uitroepteken
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6210
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 18-10-2021 19:13:33    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op maandag 18 oktober 2021 fiets ik nog eens naar Sint-Niklaas, en ... het nieuw tweerichtingsfietspad in de Hoogkamerstraat is volledig klaar vanaf de N16 richting Sint-Niklaas. Het laatste stuk is nu volledig geasfalteerd, vanaf juist voor de Eurolaan ...



... tot bijna aan "DBM autobanden", aan het kruispunt met de Kapelanielaan (noord).



Maar dit kruispunt, de Eurolaan in de richting van Temse, zal in de nabije toekomst het gevaarlijkste kruispunt worden van de Hoogkamerstraat voor fietsers die rechtdoor naar Temse rijden.



Alle gemotoriseerd verkeer, vooral vrachtwagens, dat van links uit deze straat komt, zal naar rechts moeten afdraaien, richting Sint-Niklaas. Op de rijbaan moeten die bestuurders enkel verkeer verwachten dat voor hen van links komt. Maar de fietsers komen op het fietspad van rechts! Zullen al deze bestuurders ook rekening houden met fietsers die van rechts komen?

Daar komt nog bij, dat er een stukje fietspad is aangelegd in de Eurolaan, dat met dezelfde bocht als de rijbaan naar Sint-Niklaas afdraait. Zal dat aan deze bestuurders op de rijbaan niet de valse indruk geven dat alle fietsers dezelfde bocht zullen maken zoals zij?

De fietspadmarkering moet nog wel aangebracht worden op dit kruispunt. Dat zal het fietspad wat zichtbaarder maken voor wie uit de Eurolaan komt. Maar zal dat volstaan om de veiligheid van fietsers te verzekeren?


Om even terug te komen op de fietsoversteekplaatsen van hierboven. De twee rijen grote witte vierkanten van een halve meter van de oversteekplaats voor fietsers tussen de Eurolaan en de Kapelanielaan (zuid) zijn weg-geasfalteerd.



Zullen die nog terug aangebracht worden, of wordt dat ook een nep-fietsoversteekplaats met één stippellijntje? Ook hier zullen fietsers, die van de Kapelanielaan komen, de rijbaan immers moeten oversteken.

De twee verlichtingen staan er in alle geval nog wel, met verkeersborden F50.



Het Dienstorder MOW/AWV/2017/6 zegt namelijk letterlijk (nadat AWV aanraadt om hun nep-fietsoversteekplaats overal(!) te gebruiken) Lees :
Citaat:
Indien de wegbeheerder de plaatsing van een bord F50 evenwel nodig acht, mag dit echter niet maar moet de oversteek door middel van een fietsoversteekplaatsmarkering (blokkenmarkering 50x50cm) met de erbij horende verkeersborden B1 + haaientandmarkering (gericht naar het toeleidende fietspad) en F50 (gericht naar de rijbaan) worden gebruikt, op voorwaarde dat deze markering niet vlak naast een voetgangersoversteekplaats (zebrapad) moet worden aangebracht.

Zolang die F50 borden op die lichten blijven staan, is er dus nog hoop, want het is zeker geen goed idee om de wettelijke fietsoversteekplaatsen overal te vervangen door deze nietszeggende stippellijntjes.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6210
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 07-11-2021 21:45:15    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Om alles niet hopeloos door elkaar te laten lopen, splitsen we enkele onderwerpen van dit topic af, en beperken we ons hier enkel tot het tweerichtingsfietspad zelf langs de Hoogkamerstraat, tussen de N16 en de Eigenlostraat in Sint-Niklaas.

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 27-05-2022 10:33:44; in totaal 4 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Temse - Hoogkamerstraat

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 6 van 7 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005