Het is nu 27-11-2024 07:13:08
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Fietsen op de durmedijken, weldra verleden tijd.

    -> Schelde en Durme Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 16, 17, 18  Volgende
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 12-05-2020 08:02:03    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Dit stond te lezen in Het Nieuwsblad van dinsdag 12 mei 2020 (klik om te vergroten).



Het staat ook op de website van die krant.

Daarin kunnen we lezen dat de bressen in de durmedijken er pas in 2022 komen. Dus dit en volgend jaar kunnen we nog onze laatste fiets- en wandeltochten maken langs de durmedijk in Elversele Triest Triest ...

Daarna komt "de gedroomde habitat voor tal van bijzondere dieren" volgens Hans Quaeyhaegens van de Vlaamse Waterweg. Jaja. Dat het getijdennatuurgebied eigenlijk een ontpoldering is, waardoor het na verloop van tijd zeer weinig zal bijdragen tegen overstromingsgevaar, wordt verzwegen. Integendeel! Alles wordt op één hoop gegooid:
Citaat:
De werken maken deel uit van het Sigmaplan, dat Vlaanderen beter moet beschermen tegen overstromingen van de Schelde en haar bijrivieren.

Hoe kan een ontpolderd gebied nog beschermen tegen overstromingen Vraag Vraag
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

luk





Geregistreerd op: 10 Mei 2017
Berichten: 103

     
Bericht Geplaatst: 13-05-2020 08:59:46    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Zeer juist!
Aan leugens en desinformatie geen gebrek :
met dank aan De Vlaamse Waterweg en VZW Durme Uitroepteken
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 07-06-2020 10:20:17    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De geasfalteerde weg is afgewerkt langs de nieuwe binnendijk in het Klein Broek van Tielrode en Elversele voor de zogenaamde "snelle fietsers".

Het asfalt op de durmedijk is zelfs heraangelegd vanaf de Burgemeester Siegfried Buytaertdreef.



Daarna is een bocht naar rechts aangelegd, die fietsers leidt naar de nieuwe binnendijk.



Fietsers die toch rechtdoor rijden langs de durmedijk, terwijl dat voorlopig nog kan, moeten nu eerst door enkele meters kiezels rijden.



Het asfalt is hier opgebroken en (nog?) niet heraangelegd. Zou dat zo gedaan zijn om fietsers te ontmoedigen om nog langs de durmedijk te rijden? Vanaf 2022 zal dat immers toch niet meer mogelijk zijn Triest Triest.

Daarna duikt het geasfalteerde pad achter de nieuwe binnendijk weg, zoals we vroeger al gezien hebben, en is het zicht naar links weggenomen door de nieuwe binnendijk. Rechts valt het uitzicht toch wel mee, omdat we ver genoeg van de bewoning blijven. We fietsen dus toch niet vlak langs de verkavelingen, zoals vroeger gevreesd.



Er komt zelfs nog wat afwisseling in het "landschap" en het pad voor de "snelle fietsers" komt bijna op gelijke hoogte met de binnendijk zelf en het kiezelpad voor de zogenaamde "trage fietsers".



Eerlijk gezegd, vraag ik mij af, hoeveel "trage fietsers" dat kiezelpad zullen verkiezen boven deze vlakke asfaltweg Hihi.

De asfaltweg slingert zich verder op en neer langs de binnendijk, maar dikwijls kun je over de binnendijk heen kijken, zelfs van op een ligfiets.



Verderop wordt het uitzicht minder fraai voor fietsers ...



... en wordt het asfalt vervangen door beton.



Het uitzicht naar rechts is nu ook niet meer om over naar huis te schrijven, en deze betonweg geeft de indruk om nog voor iets anders te dienen dan voor de "snelle fietsers".



Na de volgende bocht wordt dat bevestigd.



Maar even verder naderen we de N41, en wordt beton weer vervangen door asfalt.



Vlakbij de N41 hebben we de keuze, zoals vroeger al opgemerkt. Naar rechts komen we op het fietspad langs de N41, de zogenaamde "fietssnelweg F43". Naar links gaat onze weg verder naar de durmedijk.



Dan blijven we naast dat fietspad langs de N41, terwijl dat stijgt naar de brug over de Durme. Dat hadden we al bekeken toen dit pad nog niet geasfalteerd was. Links van het geasfalteerde pad is niets meer te merken van de binnendijk of van het kiezelpad voor de "trage fietsers" ... Waar zouden die de binnendijk hebben moeten verlaten?



Vlakbij de durmedijk maakt het geasfalteerde pad een bochtje naar rechts, richting Mirabrug.



Dat stukje blijft op de durmedijk zoals het was. De Mirabrug is nog enkele tientallen meters verder, onder de N41 door, aan de gebouwen van De Koolputten.



Vanaf de nieuwe asfaltweg wordt het eveneens ontmoedigd om langs de durmedijk terug richting Temse te fietsen. Dan moet je weer over een oneffen kiezelpad rijden.



En het mooie zicht op de Durme ... dat ben je volledig kwijt langs dat asfaltpad langs de nieuwe binnendijk Triest Triest ... Je krijgt heel waarschijnlijk een modderlandschap in de plaats vanaf 2022 Triest Triest ...



En nog iets ... Enige tijd geleden heb ik de afstand gemeten tussen de Burgemeester Siegfried Buytaertdreef en de Mirabrug langs de durmedijk. Dat was 1,77km. Nu heb ik die afstand opnieuw gemeten, weer met dezelfde kilometerteller van mijn fiets, maar langs de nieuwe binnendijk. Langs daar is de afstand 2,19km, of 420 meter meer. Het is dus niet zoals in de Bunt in Hamme, waar de afstand langs de nieuwe binnendijk ongeveer dezelfde is als langs de bestaande oude dijk.

Het is evenmin zoals in de Bunt in Hamme, waar men nog altijd langs de dijken van Schelde en Durme zal kunnen fietsen. Daar worden die dijken niet onbruikbaar gemaakt voor fietsers en wandelaars zoals hier Triest.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 23-06-2020 12:44:34    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
... en wordt het asfalt vervangen door beton.
...
(Zie hierboven.)

Dat was een foutje. Dat is geen beton maar oudere asfalt. Die ligt er trouwens nog, alleen is er nog een slijtlaag asfalt bijgekomen op de nieuwe weg langs de binnendijk. Dat kun je merken als je deze nieuwe foto ...



... vergelijkt met deze foto van van begin deze maand.



Jozef Van Breuseghem schreef:
...
... Links van het geasfalteerde pad is niets meer te merken van de binnendijk of van het kiezelpad voor de "trage fietsers" ... Waar zouden die de binnendijk hebben moeten verlaten?
...
(Zie hierboven.)

Dat is nu duidelijk geworden. De binnendijk is vervolledigd, en komt nu tot tegen het pad tussen de N41 en de durmedijk. Daar komt de weg voor de "trage fietsers" boven op de binnendijk uit op de weg tussen het fietspad langs de N41 en de durmedijk, voor de "snelle fietsers" Knipoog.


_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 10-07-2020 09:13:43    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Ik heb al aandacht besteed aan de nieuwe fietsweg achter de binnendijk in het Klein Broek, maar nog niet aan die andere fietsweg achter de binnendijk van het Groot Broek. Het bestaande "jaagpad" in het Groot Broek begint in de omgeving van de Mirabrug aan "De Koolputten", rechtuit op onderstaande foto.



Deze plaats ligt echter niet meer op het grondgebied van Temse, maar wel van Waasmunster. Het "jaagpad" dat verder loopt ligt eveneens op het grondgebied van Waasmunster.

Met de aanleg van de binnendijk in het Groot Broek is ook hier een nieuwe fietsweg aangelegd achter die binnendijk. Die fietsweg begint zowat halfweg de Pontweg, tussen de Mirabrug en de N41, en dat ligt wel op het grondgebied van Temse.



Tussen haakjes: niets belet dat ook auto's deze fietsweg inrijden ...

Die fietsweg loopt kronkelig verder, richting Elversele, met wat waterpartijen tussen de fietsweg en de N41.



Dichter tegen Elversele maakt de fietsweg een tamelijk scherpe bocht naar links en gaat het verder in westelijke richting.



Aan een T-splitsing volgt de fietsweg de binnendijk verder naar links. Rechts is een aansluiting met de Meersstraat van Elversele.



In die Meersstraat is er eigenlijk niets dat belet om met auto's naar de fietsweg te rijden. Er staat evenmin een verbodsbord. Dat zou een voorbode van problemen kunnen zijn ...



De fietsweg gaat verder achter de hoge binnendijk. In dit Groot Broek kun je nergens over de binnendijk heen kijken zoals in het Klein Broek.



Ondertussen moeten we wel al op het grondgebied van Waasmunster (Sombeke) zitten, en naderen we de oude spoorwegdijk van Waasmunster naar Hamme, waar de fietsweg stijgt.



De Smoorstraat van Sombeke komt langs rechts uit op de stijgende fietsweg.



In deze Smoorstraat staat wel het klassieke verbodsbord van de Vlaamse Waterweg. Niets belet auto's om toch verder te rijden, maar het is wel een smal weggetje.



Een goep wandelaars komt juist uit de Kasteelstraat de Smoorstraat inwandelen, op weg naar het Groot Broek.



Dat deed mij denken aan dit artikel uit Het Nieuwsblad van donderdag 9 juli 2020 (klik om te vergroten).



De fietsweg sluit aan op de dijk van de oude spoorweg.



Die dijk is wel wat hoger en breder gemaakt dan de oorspronkelijke dijk, die richting Vlaszakstraat van Sombeke gaat.



Die verhoging en verbreding merk je ook aan de aansluiting van links met het oorspronkelijk "jaagpad" van het Groot Broek, waar de spoorwegdijk verder richting Durme gaat.



Linksaf kan men voorlopig nog langs dit oorspronkelijk "jaagpad" terug fietsen naar De Koolputten, zolang deze durmedijk niet doorstoken wordt door de Vlaamse Waterweg.



Het landschap is er wel kaal en troosteloos geworden ... Triest



Dit "jaagpad" op de durmedijk ligt er ook niet meer zo goed bij, en dat zal uiteraard niet meer verbeteren. De fietsweg langs de binnendijk in dit Groot Broek is, evenals in het Klein Broek, een heel stuk langer dan de weg langs de durmedijk. Ik heb het verschil hier niet gemeten. Misschien doe ik dat nog wel eens.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

ROP





Geregistreerd op: 19 Jun 2010
Berichten: 69

     
Bericht Geplaatst: 14-07-2020 17:17:16    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De Vlaamse waterweg gebruikt ten onrechte het begrip jaagpad. Al die dijken zijn geen jaagpaden. Het jaagpad is een strook grond LANGS de rivier en is geregeld in het burgerlijk wetboek. De Vlaamse Waterweg kan niet naar believen alle dijken zomaar een jaagpad noemen. De nationale Fietsersbond draait echter gezellig mee in deze foutieve benadering. Indien het overigens een jaagpad zou zijn, dan zou het gemakkelijk zijn: jaagpaden mogen bij wet niet onderbroken worden. Het zou natuurlijk leuker zijn dat er wat meer druk komt van de Fietsersbond om de bressen vooralsnog te overbruggen zowel langs het klein broek en het groot broek. Zeg tegen de Waterweg dat het jaagpaden zijn en dat ze dus niet mogen onderbroken worden.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 15-07-2020 18:56:44    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het is daarom dat ik "jaagpad" altijd tussen aanhalingstekens plaats. Een echt jaagpad ligt altijd vlak langs een rivier of kanaal, zonder enige hindernis ertussen, om vaartuigen van op dat jaagpad voort te kunnen slepen.

Maar op deze website van de Vlaamse overheid staat een andere definitie van een "jaagpad":
Citaat:
Jaagpaden

Langs de Vlaamse waterwegen zijn er meer dan 2000 km jaagpaden. Vroeger werden die paden gebruikt om schepen voort te slepen met mens- of paardenkracht. Vanaf de 19de eeuw kregen schepen en sleepdiensten een motor. Sindsdien is de functie van de jaagpaden veranderd.

Gemengd gebruik

De jaagpaden zijn nu in de eerste plaats dienstwegen. Ze zijn noodzakelijk voor het onderhoud van de kanalen, waterwegen, oevers, kaaimuren, bruggen, ...
De beheerders van de bevaarbare waterwegen zijn bevoegd voor de jaagpaden.
...

Ik vrees dat de Vlaamse Waterweg "baas" geworden is van de "jaagpaden" en er zowat mee doet wat ze wilt ... Triest
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

ROP





Geregistreerd op: 19 Jun 2010
Berichten: 69

     
Bericht Geplaatst: 22-07-2020 19:12:02    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Je mag een overheid er op wijzen dat ze de wetgeving dient te volgen, toch??
Het is niet omdat je een koe een paard noemt, dat het ook een paard is.
Bij deze herhaal ik dus dat al die dijken geen jaagpaden zijn en dat de Vlaamse Waterweg onterecht ze als jaagpad benoemt. Mogelijks kan de Fietsersbond nationaal dat debat eens aankaarten.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Triple-T





Geregistreerd op: 28 Mrt 2018
Berichten: 28

     
Bericht Geplaatst: 24-07-2020 11:28:37    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:







Neem nu regelmatig de nieuwe fietswegen langs beide kanten van de N41 voor mijn woon-werk verkeer.
Tussen Sombeke en Mirabrug is het zich nog leuk fietsen en de weg is veel breder dan het vroegere 'jaagpad'.
Maar als dit een weg voor snelle fietsers is, waarom dan al deze scherpe bochten?
Die 2 bochten kort achter elkaar aan de vijver van de foto hierboven, zijn veel te scherp. Zeker in de winter zal het hier vaak glad zijn gezien het vaak enkele graden kouder is aan de grond op zo'n open vlek en vochtiger door de vijver ernaast.
Diegenen die dit ontwerpen rijden nooit met de fiets denk ik, er was toch genoeg ruimte was om die wat rechter te trekken.
Tegen 15/u heb je er weinig last van maar met een racefiets of speedbike, waarvoor de fietsweg toch ook bedoeld is, moet je serieus in de remmen of de bocht heel scherp aansnijden.

Ben op zich wel voorstander om het traag verkeer en voetgangers te scheiden maar ik kom nu al vaak voetgangers tegen op de fietsweg, ook vaak mensen met kinderwagens, kinderen op steps,.... dus ik vrees dat die grind dijk niet vaak zal gebruikt worden en een maat voor niks is.

Op het stuk tussen de N41 en Tielrode liggen iets minder scherpe bochten maar is het ook heel wat minder aangenaam fietsen achter de fabrieken en vlakbij de huizen dan langs de Durme.

Ook is het traject tussen Sombeke en Tielrode heel wat langer geworden door de omweg onder de brug van de N41.
Door de N41 over te steken kan je het stuk afsnijden maar is gevaarlijk en sta je vaak lang te wachten.

Als de nutteloze bressen geslagen zijn in de dijk zal ik toch met spijt terugkijken hoe het vroeger was om te fietsen op de dijk. Ook begrijp ik nog steeds niet waarvoor al die bossen gesneuveld zijn, zeker het stukje bos aan het Beerkaaihuisje in Sombeke, zal dit ooit onder water komen te staan?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 25-07-2020 09:53:48    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Triple-T schreef:
...
Ben op zich wel voorstander om het traag verkeer en voetgangers te scheiden maar ik kom nu al vaak voetgangers tegen op de fietsweg, ook vaak mensen met kinderwagens, kinderen op steps,.... dus ik vrees dat die grind dijk niet vaak zal gebruikt worden en een maat voor niks is.
...
(Zie hierboven.)

Wat ik ook al meedere malen gezegd heb, bijvoorbeeld hier:
Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Bovenop de binnendijk ligt een kiezelpad — zogezegd voor de "trage fietsers" en de wandelaars — zoals dat ook in De Bunt in Hamme is uitgevoerd. Het zal mij benieuwen hoeveel "trage" fietsers van dit kiezelpad zullen gebruik maken. Ik ben er zeker van dat vrijwel alle fietsers de voorkeur zullen geven aan het geasfalteerde pad voor de "snelle" fietsers. En ... wat zullen de voetgangers doen? Zullen ze allemaal boven op de dijk op het kiezelpad wandelen?
...

En "snelle fietsers" moet ook met de nodige korrels zout genomen worden. Op hun zogenaamde "jaagpaden" mag van de Vlaamse Waterweg niet sneller gereden worden dan 30km/u, en in bebouwde kommen, op kruisingen, bij sluizen en in onoverzichtelijke bochten zelfs niet sneller dan 10km/u. Dat staat in het artikel 93 van hun "Algemeen Reglement der Scheepvaart van het Koninkrijk van 1935. Die fietswegen zijn dus zeker niet bedoeld voor een racefiets of een speedbike.

En we zullen zonder twijfel allemaal met spijt terugkijken naar de tijd toen we konden fietsen en wandelen op de durmedijk, als de bressen daarin zullen aangebracht zijn. Maar velen zijn zich daarvan zelfs nu nog niet bewust Triest ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

ROP





Geregistreerd op: 19 Jun 2010
Berichten: 69

     
Bericht Geplaatst: 30-07-2020 17:13:37    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het is de vzw Durme die haar kar gekeerd heeft. Aanvankelijk wou de vzw de dijk ook bewaren maar nu ze het beheer krijjgt, lees subsidies, hoeft het niet meer.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

ROP





Geregistreerd op: 19 Jun 2010
Berichten: 69

     
Bericht Geplaatst: 30-07-2020 18:05:20    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Je kan de zaak ook omkeren. Gezien het geen jaagpaden zijn, waar haal je dan de rechtsgrond om het algemeen reglement van 1935 in te roepen?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 14-10-2020 08:51:35    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Dit staat te lezen in Het Nieuwsblad van woensdag 14 oktober 2020 (klik om te vergroten).



Al gedurende meer dan 10 jaar trachten we fietsers en wandelaars te alarmeren over de dreigende onderbrekingen in de durmedijken. Onze vragen naar overbruggingen van de bressen in de dijken zijn steeds afgewimpeld met technische en financiële argumenten: de dijken tussen de bressen zullen afgegraven worden en er is geen geld voorzien voor overbruggingen.

Toch lijken er steeds meer mensen "wakker" te worden, en zich af te vragen waarom die bressen niet overbrugd kunnen worden. Ruim laat natuurlijk. Misschien wel te laat ...

Mogen we er nog op hopen dat de bressen overbrugd worden?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

ROP





Geregistreerd op: 19 Jun 2010
Berichten: 69

     
Bericht Geplaatst: 14-10-2020 09:07:58    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Men moet de fout niet leggen bij de bevolking, wel bij de politiek.

Als je leest dat de schepen van Temse in 2017 schrijft "We hebben gevochten als leeuwen om de huidige dijk te behouden" dan vraag ik me af met welke cultuur die twee overheden samenzitten. Het klinkt natuurlijk heel stoer naar de bevolking maar het inhoudelijk debat is steeds achterwege gebleven, zowel in Waasmunster als in Temse. Het is natuurlijk nonsens dat er geen geld is en dat het technisch onmogelijk is. De waarheid is dat de besturen meedraaien in heel het verhaal. En de mechanismen om de kritiek op te vangen zijn simpel. De Vlaamse Waterweg biedt een snoepje aan het bestuur waar het bestuur dan bij de bevolking mee wegkomt. Bijvoorbeeld het voetbalpleintje te Elversele en het Beerkaaihuisje in Waasmunster. Wat heeft dat nu met landschapsontwikkeling en publieke toegankelijkheid van de Durmevallei te maken?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 20-10-2020 19:02:36    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
... Het zal mij benieuwen hoeveel "trage" fietsers van dit kiezelpad zullen gebruik maken. ...
(Zie hierboven.)

Toch heb ik twee zeldzaamheden opgemerkt, die het doen Knipoog ...


_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Schelde en Durme

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 16, 17, 18  Volgende
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 9 van 18 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 16, 17, 18  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005