|
Fietsen op de durmedijken, weldra verleden tijd. |
|
Triple-T
Geregistreerd op: 28 Mrt 2018 Berichten: 28
|
|
|
|
|
Geplaatst: 24-07-2020 11:28:37 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
|
Neem nu regelmatig de nieuwe fietswegen langs beide kanten van de N41 voor mijn woon-werk verkeer.
Tussen Sombeke en Mirabrug is het zich nog leuk fietsen en de weg is veel breder dan het vroegere 'jaagpad'.
Maar als dit een weg voor snelle fietsers is, waarom dan al deze scherpe bochten?
Die 2 bochten kort achter elkaar aan de vijver van de foto hierboven, zijn veel te scherp. Zeker in de winter zal het hier vaak glad zijn gezien het vaak enkele graden kouder is aan de grond op zo'n open vlek en vochtiger door de vijver ernaast.
Diegenen die dit ontwerpen rijden nooit met de fiets denk ik, er was toch genoeg ruimte was om die wat rechter te trekken.
Tegen 15/u heb je er weinig last van maar met een racefiets of speedbike, waarvoor de fietsweg toch ook bedoeld is, moet je serieus in de remmen of de bocht heel scherp aansnijden.
Ben op zich wel voorstander om het traag verkeer en voetgangers te scheiden maar ik kom nu al vaak voetgangers tegen op de fietsweg, ook vaak mensen met kinderwagens, kinderen op steps,.... dus ik vrees dat die grind dijk niet vaak zal gebruikt worden en een maat voor niks is.
Op het stuk tussen de N41 en Tielrode liggen iets minder scherpe bochten maar is het ook heel wat minder aangenaam fietsen achter de fabrieken en vlakbij de huizen dan langs de Durme.
Ook is het traject tussen Sombeke en Tielrode heel wat langer geworden door de omweg onder de brug van de N41.
Door de N41 over te steken kan je het stuk afsnijden maar is gevaarlijk en sta je vaak lang te wachten.
Als de nutteloze bressen geslagen zijn in de dijk zal ik toch met spijt terugkijken hoe het vroeger was om te fietsen op de dijk. Ook begrijp ik nog steeds niet waarvoor al die bossen gesneuveld zijn, zeker het stukje bos aan het Beerkaaihuisje in Sombeke, zal dit ooit onder water komen te staan? |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6206 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 25-07-2020 09:53:48 Onderwerp: |
|
|
|
|
Triple-T schreef: |
...
Ben op zich wel voorstander om het traag verkeer en voetgangers te scheiden maar ik kom nu al vaak voetgangers tegen op de fietsweg, ook vaak mensen met kinderwagens, kinderen op steps,.... dus ik vrees dat die grind dijk niet vaak zal gebruikt worden en een maat voor niks is.
... |
(Zie hierboven.)
Wat ik ook al meedere malen gezegd heb, bijvoorbeeld hier:
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
Bovenop de binnendijk ligt een kiezelpad — zogezegd voor de "trage fietsers" en de wandelaars — zoals dat ook in De Bunt in Hamme is uitgevoerd. Het zal mij benieuwen hoeveel "trage" fietsers van dit kiezelpad zullen gebruik maken. Ik ben er zeker van dat vrijwel alle fietsers de voorkeur zullen geven aan het geasfalteerde pad voor de "snelle" fietsers. En ... wat zullen de voetgangers doen? Zullen ze allemaal boven op de dijk op het kiezelpad wandelen?
... |
En "snelle fietsers" moet ook met de nodige korrels zout genomen worden. Op hun zogenaamde "jaagpaden" mag van de Vlaamse Waterweg niet sneller gereden worden dan 30km/u, en in bebouwde kommen, op kruisingen, bij sluizen en in onoverzichtelijke bochten zelfs niet sneller dan 10km/u. Dat staat in het artikel 93 van hun "Algemeen Reglement der Scheepvaart van het Koninkrijk van 1935. Die fietswegen zijn dus zeker niet bedoeld voor een racefiets of een speedbike.
En we zullen zonder twijfel allemaal met spijt terugkijken naar de tijd toen we konden fietsen en wandelen op de durmedijk, als de bressen daarin zullen aangebracht zijn. Maar velen zijn zich daarvan zelfs nu nog niet bewust ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
ROP
Geregistreerd op: 19 Jun 2010 Berichten: 69
|
|
|
|
|
Geplaatst: 30-07-2020 17:13:37 Onderwerp: |
|
|
|
|
Het is de vzw Durme die haar kar gekeerd heeft. Aanvankelijk wou de vzw de dijk ook bewaren maar nu ze het beheer krijjgt, lees subsidies, hoeft het niet meer. |
|
Terug naar boven |
|
ROP
Geregistreerd op: 19 Jun 2010 Berichten: 69
|
|
|
|
|
Geplaatst: 30-07-2020 18:05:20 Onderwerp: |
|
|
|
|
Je kan de zaak ook omkeren. Gezien het geen jaagpaden zijn, waar haal je dan de rechtsgrond om het algemeen reglement van 1935 in te roepen? |
|
Terug naar boven |
|
ROP
Geregistreerd op: 19 Jun 2010 Berichten: 69
|
|
|
|
|
Geplaatst: 14-10-2020 09:07:58 Onderwerp: |
|
|
|
|
Men moet de fout niet leggen bij de bevolking, wel bij de politiek.
Als je leest dat de schepen van Temse in 2017 schrijft "We hebben gevochten als leeuwen om de huidige dijk te behouden" dan vraag ik me af met welke cultuur die twee overheden samenzitten. Het klinkt natuurlijk heel stoer naar de bevolking maar het inhoudelijk debat is steeds achterwege gebleven, zowel in Waasmunster als in Temse. Het is natuurlijk nonsens dat er geen geld is en dat het technisch onmogelijk is. De waarheid is dat de besturen meedraaien in heel het verhaal. En de mechanismen om de kritiek op te vangen zijn simpel. De Vlaamse Waterweg biedt een snoepje aan het bestuur waar het bestuur dan bij de bevolking mee wegkomt. Bijvoorbeeld het voetbalpleintje te Elversele en het Beerkaaihuisje in Waasmunster. Wat heeft dat nu met landschapsontwikkeling en publieke toegankelijkheid van de Durmevallei te maken? |
|
Terug naar boven |
|
luk
Geregistreerd op: 10 Mei 2017 Berichten: 103
|
|
|
|
|
Geplaatst: 23-12-2020 10:57:33 Onderwerp: |
|
|
|
|
Zéér juist.
Met die ' snoepjes ' worden we bij de neus genomen.
Fietsers willen/hebben nood aan een degelijk fietspad op de Durme DIJK vanaf de markt in Lokeren tot aan de monding in Tielrode.
Fietsersbond Temse en Fietsersbond Hamme Waasmunster moeten zich hiervoor inzetten!
En onze gemeentebesturen: wat denken die ervan? wat ondernemen die? |
|
Terug naar boven |
|
ROP
Geregistreerd op: 19 Jun 2010 Berichten: 69
|
|
|
|
|
Geplaatst: 26-12-2020 20:12:50 Onderwerp: |
|
|
|
|
De standpunten van die besturen zijn bekend. Ze beweren dat ze voor trage mobiliteit zijn maar beperken dit tot recreatie. Zoals eerder gezegd, kunnen we niet voor een gemeenschappelijk persstandpunt ijveren? |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6206 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 13-02-2021 09:22:31 Onderwerp: |
|
|
|
|
Dit artikeltje stond in Het Nieuwsblad van dinsdag 9 februari 2021. Het gaat niet zozeer rechtstreeks over de bressen in de dijken, maar je kunt er wel in lezen hoe de Vlaamse Waterweg de mensen tracht te misleiden (en daar meestal ook in lukt) door hen wijs te maken dat al deze werken gebeuren om rampzalige overstromingen te voorkomen in de toekomst (klik om te vergroten).
Lees wat er letterlijk staat:
Citaat: |
De ingreep van de Vlaamse Waterweg kadert binnen het grote ontpolderingsproject om in de Durmevallei een aantal gecontroleerde overstromingsgebieden aan te leggen. |
Dat zijn geen leugens, maar dat zijn wel twee verschillende dingen die door elkaar gehaspeld worden.
- Een 'gecontroleerd overstromingsgebied' is iets zoals het aangelegd wordt in de Bunt in Hamme. Alleen bij hoge waterstanden laat men dat gebied vol water lopen door sluisdeuren te openen. Daardoor zal de algemene hoge waterstand minder hoog worden dan zonder dergelijke overstromingsgebieden, waardoor de kans op overstromingen kleiner is. Bij lage waterstand laat men het water terug uit het overstromingsgebied en daarna gaan de sluisdeuren dicht.
- Het Groot Broek in Waasmunster en het Klein Broek in Tielrode-Elversele daarentegen worden ontpolderd. De dijken worden doorstoken zonder sluisdeuren. Bij elke hoogtij stroomt water in het "overstromingsgebied", dat er bij elke laagtij weer uitvloeit. Ook daardoor zal de algemene waterstand minder hoog worden, waardoor de kans op overstromingen kleiner is ... Tenminste, in het begin toch. Want bij elk getijde blijft een hoeveelheid slib achter in het "overstromingsgebied", na elk getijde kan er wat minder water opgenomen worden door het "overstromingsgebied". Dat is ook de bedoeling van een ontpoldering. Het woord zegt het zelf. Eenmaal het "overstromingsgebied" ontpolderd is, is het dus geen polder meer, en kan het geen water meer opvangen omdat het dan "vol" is. Het is dan gewoon geen "overstromingsgebied" meer!
Door ontpoldering voor te stellen als een echt overstromingsgebied, om mensen te beschermen tegen overstromingen, wordt het doorbreken van de dijken aanvaardbaar gemaakt. Men moet immers een offer kunnen brengen om onheil voor anderen te voorkomen. Maar zou men nog bereid zijn dat "offer" te brengen, als duidelijk zou gezegd worden dat het offer na verloop van tijd totaal nutteloos zal zijn? _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|