Het is nu 20-04-2024 10:58:49
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Fietsen op de durmedijken, weldra verleden tijd.

    -> Schelde en Durme Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 15, 16, 17  Volgende
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6037
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 28-07-2018 08:03:57    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De Vlaamse Waterweg NV stelt De Bunt in Hamme voor als voorbeeld voor ons. Als we willen weten hoe goed en hoe mooi het bij ons in het Klein Broek in Elversele zal worden na de uitvoering van het Sigmaplan — dus nadat onze durmedijk onbruikbaar zal zijn door de bressen die erin zullen gemaakt worden — dan moeten we daar eens gaan kijken, aldus de Vlaamse Waterweg NV.

Dat heb ik dus gedaan ...

Het valt mij meteen op, dat in Hamme infoborden op de dijk staan, "Hoe ziet De Bunt er straks uit?", met heel wat uitleg.



Het plan op dit bord staat wel ondersteboven, met het zuiden aan de bovenkant. Maar een duidelijk en juist georienteerd plan staat op deze website van het Sigmaplan (je kunt steeds klikken om te vergroten).



Op de scheldedijk in Hamme staat zelfs een serieus opvallend infopunt, ...



... waaraan bezoeken kunnen gebracht worden voor inlichtingen, en er worden wandelingen en fietstochten georganiseerd.



Dat alles heb ik in Temse nog niet gezien. Zouden ze bij ons iets te verbergen hebben?

Op het bovenstaand plan van de Sigmawerken in De Bunt van Hamme, kun je bijvoorbeeld zien dat hier geen bressen in de bestaande dijken gemaakt worden. Hier worden in- en uitwateringssluizen aangebracht in de dijk, waar men overheen zal kunnen wandelen en fietsen, juist zoals bij het Sigmaplan Vlassenbroek. De bestaande dijk zal op twee plaatsen wel een "overloopdijk" worden. Ik veronderstel dat die dus wat zal afgegraven en verlaagd worden. Maar volgens het plan zul je er dan nog altijd kunnen wandelen en fietsen, behalve natuurlijk bij die bijzondere omstandigheden als het tij hoger komt dan de "overloopdijk".

De nieuwe ringdijk is in De Bunt bijna helemaal afgewerkt. Volgens de Vlaamse Waterweg NV kunnen we die als voorbeeld nemen voor wat in het Klein Broek in Elversele gaat gebeuren. Maar het valt mij toch meteen op, dat deze ringdijk veel vlotter verloopt, dan het hoekig parkoers van de ringdijk in het Klein Broek in Elversele. Het loont dus de moeite om dat even van dichtbij te bekijken.

Zoals het ook bij ons zal gebeuren, is er een splitsing van de weg op de ringdijk. Want volgens de Vlaamse Waterweg moeten "snelle fietsers" gescheiden worden van wandelaars en "trage fietsers". Snelle fietsers moeten daarbij achter de ringdijk, de anderen mogen van het volledige uitzicht genieten op de ringdijk.



Maar ik vraag mij echt wel af, hoeveel zogenaamde "trage fietsers" zich op dit kiezelpad bovenop de ringdijk zullen begeven?



Ik heb er in alle geval geen enkele gezien. Ook de zogenaamde "trage fietsers" volgen allemaal het geasfalteerde pad achter de ringdijk.

En in De Bunt van Hamme is dat pad achter de ringdijk eigenlijk nog zo slecht niet. Langs de ene kant wordt het zicht wel wat belemmerd door de ringdijk, maar langs de andere kant heb je nog altijd een mooi en rustgevend uitzicht op weiden, ...



... velden, ...



... akkers ...



... kortom, je blijft tussen de natuur. Op enkele plaatsen kun je met een trap de ringdijk bestijgen, ...



... en krijg je op het kiezelpad een volledig uitzicht over de hele omgeving, met dus aan de rechterkant het "gecontroleerd overstromingsgebied".



Op één plaats is de ringdijk nog onderbroken, ...



... maar dat zal wel komen omdat het Sigmaplan nog niet volledig afgewerkt is. Achter dit "gat" ligt trouwens een berg grond, waarschijnlijk om later dit gat te dichten.

Nog wat verder staat een hele constructie op de ringdijk, ...



... met aan de andere kant van de weg — voor "snelle fietsers" Knipoog — een vijver waarin je beter niet gaat zwemmen.



Het is een "automatisch startende machine" die wel iets met het "gecontroleerd overstromingsgebied" zal te maken hebben.



Boven op de ringdijk — op de weg voor de "trage fietsers" en de wandelaars Knipoog — staat dezelfde verwittiging. Waarschijnlijk om niet te verschieten als die machine plots start? Met een hels lawaai?



En dit is de kant van het "gecontroleerd overstromingsgebied" van de ringdijk aan deze machine.



Dat ziet er inderdaad nog niet helemaal afgewerkt uit.

Langs de ringdijk in Hamme heb je zelfs een taverne (Den Bunt) en twee restaurants (Wuitensnest en Den Otter).



Daarvoor is langs de toekomstige ringdijk in Elversele geen plaats. Daar zul je het moeten stellen met een zicht op de achterkant van bedrijven, ...



... of in het beste geval op de achtertuinen van woningen.



Er staat ons in het Klein Broek in Elversele heel wat anders te wachten dan in De Bunt van Hamme!

Hoe zal het trouwens worden op de bestaande schelde- en durmedijk in Hamme? Daar worden immers geen bressen in gemaakt.

Op de scheldedijk, op de plaats waar volgens het plan de in- en uitwateringssluis zal komen, zie je dit in het "gecontroleerd overstromingsgebied".



Links en rechts van deze plaats zal de scheldedijk dus over een zekere afstand verlaagd worden tot een "overloopdijk".

Als je hier de scheldedijk afdaalt in het "gecontroleerd overstromingsgebied", kun je in de verte de machine van daarjuist op de ringdijk zien.



Verder langs de scheldedijk, in het zicht van het Filip De Pillecynmonument aan de monding van de Durme in de Schelde, blijft de scheldedijk op zijn normale hoogte.



Als we midden op de durmedijk in het Klein Broek een dergelijk monument hadden, zouden er dan onoverbrugbare bressen in de dijk gemaakt worden? Iets om over na te denken ...

De dijk, nu de durmedijk, blijft op zijn normale hoogte tot hier ongeveer, waar de durmedijk de rivier verlaat.



Op deze plaats komt nog een in- en uitwateringssluis, en verderop zal de durmedijk weer verlagen tot een "overloopdijk", tot de nadering van de vertakking naar het veer van Tielrode.



Ongeveer vanaf deze plaats blijft de durmedijk weer op zijn normale hoogte. Op die wijze blijft het veer naar Tielrode altijd bereikbaar. Als de "overloopdijken" niet kunnen gebruikt worden, kan het veer nog altijd bereikt worden langs de ringdijk.

Dus ook een veerpont blijkt een reden te zijn om geen bres in de dijk te maken ... Jammer dat in het Klein Broek geen veer of geen monument is ...

Nog een interessant weetje: ik heb de afstand gemeten tussen begin- en eindpunt van mijn rit langs de nieuwe ringdijk en langs de bestaande schelde- en durmedijk, met de kilometerteller van mijn fiets. Heel nauwkeurig is dat natuurlijk niet, maar het geeft wel een idee. Langs de "nieuwe" ringdijk meet ik 2,02km, langs de "oude" schelde- en durmedijk 2,03km. Een verschil van 10 meter, met een kilometerteller die slechts op 10 meter na nauwkeurig is. We mogen dus stellen dat de afstand in Hamme ongeveer dezelfde is langs de nieuwe ringdijk als langs de oude, bestaande schelde- en durmedijk. Langs de nieuwe ringdijk zou het zelfs enkele meters korter kunnen zijn. Ook dat zal in het Klein Broek van Elversele niet het geval zijn!

In hoeverre is De Bunt in Hamme dan te vergelijken met wat wij gaan krijgen in het Klein Broek in Elversele?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

luk





Geregistreerd op: 10 Mei 2017
Berichten: 103

     
Bericht Geplaatst: 28-07-2018 09:12:42    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Bedankt Jozef. Weer een knap verslag over de aanslag van De Vlaamse Waterweg en VZW Durme Lokeren op onze Durme dijken. De vergelijking met de Bunt is zeer verhelderend. Rijk gedocumenteerd met foto's en uitleg!
Hoogst dringend dat Fietsersbond Temse en Fietsersbond Hamme Waasmunster samen alles in het werk stellen om te bekomen dat de bressen in de Durmedijken OVERBRUGD worden zodat we langs de rivier kunnen blijven FIETSEN Verliefd
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6037
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 29-07-2018 19:17:10    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

luk schreef:
...
Hoogst dringend dat Fietsersbond Temse en Fietsersbond Hamme Waasmunster samen alles in het werk stellen om te bekomen dat de bressen in de Durmedijken OVERBRUGD worden zodat we langs de rivier kunnen blijven FIETSEN Verliefd
(Zie hierboven.)

Het is nu wel nog vakantie voor velen, maar misschien kan augustus een "word-wakker-maand" worden?

Op de scheldedijk van het Schouselbroek in Temse — eigenlijk van de Oost-Sive-Polder in Steendorp volgens het stratenplan van Temse — staat al jaren dit bord.



Voor zover ik weet is het nog nooit weg gehaald. Het is nochtans ook een soort protest. Het is in alle geval een verwittiging voor iedereen die daar passeert, dat dit mooie landschap misschien ook potpolder wordt.



Het landschap aan de durmedijken in Temse en Waasmunster wordt zeker potpolder met bovendien dijken die dreigen te verdwijnen! De potpolder kan daar nog beschouwd worden als een noodzaak tegen overstromingen, maar daarom moeten de fiets- en wandelwegen niet mee verdwijnen. We zien mogelijke oplossingen in Melle, in Vlassenbroek en in Hamme. Daar verdwijnen de fiets- en wandelwegen op de dijken niet. Waarom dan wel in Temse en Waasmunster?

Zou een dergelijke 'verwittiging' op de durmedijken misstaan? Mogen fietsers en wandelaars niet verwittigd worden, dat hun mooie wandel- en fietswegen zullen verdwijnen als er niet sterk en door velen geprotesteerd wordt?

Zou een dergelijke verwittiging daar lang blijven staan Hihi Vraag
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6037
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 30-07-2018 17:59:48    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Net zoals in De Bunt in Hamme staan in het Vlassenbroek in Baasrode enkele infoborden op de dijk.





Al wie daar passeert wordt op de hoogte gebracht van de wijzigingen die uitgevoerd worden met het Sigmaplan. Maar in Temse en Waasmunster wordt er niemand op deze wijze van ingelicht, dat de dijk langs de Durme voor een groot gedeelte totaal onbruikbaar zal gemaakt worden, en dat de nieuwe binnendijken bochtige omwegen zullen zijn, vrijwel zonder uitzicht op natuur.

Stel je maar eens een infobord voor met deze tekst:

Hoe zal het Klein Broek er straks uitzien?
Als fietser zul je dat helemaal niet zien! Je zult achter een ringdijk fietsen zonder uitzicht op de natuur, en op de durmedijk zul je helemaal niet meer kunnen komen ...


Terloops, om later het verschil te kennen tussen de rit langs de nieuwe ringdijk in het Klein Broek van Elversele, en de bestaande (verdwenen?) durmedijk, heb ik met de kilometerteller van mijn fiets ook de afstand gemeten langs de durmedijk tussen de Siegfried Buytaertdreef en het einde van de dijk aan de Mirabrug: 1,77km.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

ROP





Geregistreerd op: 19 Jun 2010
Berichten: 66

     
Bericht Geplaatst: 31-07-2018 15:55:26    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef, een correctie
Groot Broek en Klein Broek worden geen potpolder maar worden ontpolderd. Dit wil zeggen dat het water er 730 maal per jaar in en uit gaat. In de aanvang kan er veel water in maar dat vermindert snel omdat het gebied opslibt met zand. Als het gebied is opgeslibt met zand dan kan er dus nog nauwelijks water in, het zand zit in de weg. Wie voor veiligheid is legt potpolders aan en gaat niet over tot ontpoldering. Dat staat overal beschreven.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6037
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 31-07-2018 17:38:05    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

ROP schreef:
Jozef, een correctie
Groot Broek en Klein Broek worden geen potpolder maar worden ontpolderd. ...
(Zie hierboven.)

Juist, dank u Patrick. Ik heb op deze website ook een duidelijke uitleg van het verschil gevonden.

Mijn euro begin te vallen, want een ontpoldering maakt het hele Sigmaproject in Groot Broek en Klein Broek eigenlijk minder geschikt als bescherming tegen overstromingen. Het werkt immers enkel effectief in het begin, maar met de jaren vermindert steeds capaciteit om overstromingswater op te vangen.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

luk





Geregistreerd op: 10 Mei 2017
Berichten: 103

     
Bericht Geplaatst: 31-07-2018 18:46:15    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Juist .... maar dit doet twee vragen rijzen:
1° Vraag: WAAROM een zo groot en mooi stuk land ontpolderen?
De bomen ( zelfs die die nog niet gekapt zijn ) en het groene gras zal
verdwijnen door water en uiteindelijk slijk.
2° Vraag: WIE zit daar achter?
Vraag Vraag Vraag

En wij fietsers worden van de Durme weg gestuurd: contact met de natuur verloren, achter de dijk fietsen langs de verkavelingen Triest
Wie bedenkt zo iets?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen

ROP





Geregistreerd op: 19 Jun 2010
Berichten: 66

     
Bericht Geplaatst: 01-08-2018 17:22:17    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Kort geschetst ziet de landschapsevolutie er als volgt uit:
1. Groene weilanden komen dagelijks onder water en vallen dan nadien droog. E zijn in deze fase veel vogels te verwachten maar ze komen wel van elders.
2. Daarna slibt het gebied op tot hoogwaterniveau. Een massa van water en zand zal het gebied vullen(fluid mud). Vogels zijn enkel te verwachten op de randen van het gebied.
3. Bij voldoende hoge opslibbing onstaat er een interessante fase. Pioniervegetatie verschijnt afgewisseld met nattere ondiepe zones. Zal een interessante fase zijn.
4. Nadien verbost het gebied en evolueert het zoals het Lippenbroek bij Driegoten. Verbossing.
5. In die fase ontvangt het gebied nog nauwelijks water zodat op dat moment de bressen overbodig zijn. Er kan nagenoeg geen water meer in de polder.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

luk





Geregistreerd op: 10 Mei 2017
Berichten: 103

     
Bericht Geplaatst: 01-08-2018 18:56:34    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Dank je Patrick voor deze duidelijke uitleg. Ik dacht dat het geheel een kale zone zou worden met plassen en slijk. Klopt het dan niet dat door het 2 x daags onder water komen en door de afzetting van slib de bomen, struiken en graslanden die het landschap vormen zullen verdwijnen? In ieder geval heb jij duidelijk gemaakt dat ontpolderen géén zin heeft wanneer het gaat over beveiliging tegen overstromingen. Ik vind het onaanvaardbaar dat de huidige dijken onbegaanbaar en onbefietsbaar zouden worden gemaakt. Wij worden als het ware beroofd van ' ons land '. Door wie? Waarom?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen

ROP





Geregistreerd op: 19 Jun 2010
Berichten: 66

     
Bericht Geplaatst: 02-08-2018 12:16:24    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Men zal eerst het gebied "open maken" versta ontdoen van alle bomen. Pas dan start de ontpoldering. Dat ontpolderd gebied wordt aanvankelijk een gigantische slijkvlakte die almaar opslibt. Daarna zal de eerste pioniervegetatie verschijnen gevolgd door het volledig verbossen (verruigen) van het gebied. Zie de evolutie in het Lippenbroek te Hamme, Driegoten.

Het gebied stroomt inderdaad twee maal daags vol maar ook dat verandert met de tijd. Naarmate het gebied hoger komt te liggen, komt er minder en minder water in. Finaal komt er enkel nog bij springtij water in.
Het landschapsbeeld dat zal ontstaan zie je achter de Koolputten (linkeroever van de Durme) alsook op de rechteroever van de Durme, tussen de Mirabrug en het monument, aan je linkerzijde.

De ironie is dus dat die bressen aanvankelijk dienen om de polder te vullen met water maar eens de polder vol zit met zand kan er geen water meer in en zijn de bressen dus overbodig.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

luk





Geregistreerd op: 10 Mei 2017
Berichten: 103

     
Bericht Geplaatst: 02-08-2018 14:47:44    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Dank je Patrick. Jij legt alles klaar en duidelijk uit Goed zo!
Dan rijst natuurlijk dé vraag: waarom? Wie bedenkt zo iets?? Hoe kŕn die kaalslag van het landschap plaatsvinden, tegen de wil van de mensen in???
Fietsers die hierom bekommerd zijn moeten eens ter plaatse gaan kijken en kunnen ook de ongerustheid en de woede lezen op de fb pagina ' Ge zijt van Waasmunster '. Zoek naar Durme dijken, vertrek b.v van het bericht en Chantal De Boom op 19 juli. De vele reacties laten zien dat de mensen niet akkoord gaan met het door breken van de dijken zodat er niet meer langs de Durme zal kunnen worden gewandeld en gefietst Triest
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen

ROP





Geregistreerd op: 19 Jun 2010
Berichten: 66

     
Bericht Geplaatst: 04-08-2018 18:42:48    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

...Het argument voor het niet verharden van het jaagpad is volgens de afdeling ingegeven door veiligheids- en natuureisen. Immers verharde jaagpaden trekken gemotoriseerd of snelfietsend verkeer aan. Dat brengt de zachte recreant en de natuurontwikkeling in moeilijkheden.

De Vlaamse Ombudsdienst stelt vast dat in het antwoord van de afdeling een ander standpunt wordt ingenomen dan in het Beleidsplan waterrecreatie van november 2003. In dat plan wordt juist het grote belang benadrukt van de jaagpaden voor het recreatieve en functionele fietsgebruik. Op zich kan de bedekking van een jaagpad met dolomiet gerechtvaardigd worden vanuit overwegingen van natuurontwikkeling. Men kan dus niet stellen dat een jaagpad per definitie geasfalteerd moet zijn. Zonder een dwingende tegenindicatie, is asfaltering echter de meest fietsvriendelijke oplossing. In de praktijk zijn de meeste Vlaamse jaagpaden dan ook geasfalteerd. Door dat goede wegdek en door het ontbreken van gemotoriseerd verkeer, horen de jaagpaden tot de beste en populairste fietswegen in Vlaanderen. De afdeling voert geen concrete argumenten aan waarom ter plaatse op de Scheldedijk een normale verharding van het jaagpad met asfalt de veiligheid van de zachte recreant en de natuurontwikkeling in moeilijkheden zou brengen. Uit het antwoord van de afdeling blijkt juist dat er bij de keuze van de bedekking van het jaagpad geen rekening is gehouden met de onveilige staat van het fietspad langs de N416. De Vlaamse Ombudsdienst is van mening dat de norm efficiënte coördinatie in deze gegronde klacht geschonden is. De afdeling Zeeschelde van Waterwegen en Zeekanaal NV neemt immers een standpunt in dat niet gecoördineerd is met andere Vlaamse overheidsdiensten. "Gedogen" van fietsers op de jaagpaden is in strijd met het Vlaamse beleid om het fietsgebruik juist te stimuleren.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

ROP





Geregistreerd op: 19 Jun 2010
Berichten: 66

     
Bericht Geplaatst: 13-08-2018 13:40:44    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

In de vorige tussenkomst wordt dus gesteld dat zolang ernstige argumenten ontbreken asfalt de logica is. En hetzelfde geldt voor overbruggingen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6037
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 02-09-2018 08:01:33    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Uit het Nieuwsblad van vrijdag 31 augustus 2018 (klik om te vergroten):



In Daknam (Lokeren) kan de Vlaamse Waterweg blijkbaar mooie fiets- en wandelbruggen bouwen om de durmedijken verder te ontsluiten.

Waarom zouden dan in Elversele geen fiets- en wandelbruggen kunnen komen over de bressen in de durmedijk? In Elversele zal de Vlaamse Waterweg de durmedijk niet ontsluiten, maar afsluiten als we hun plannen niet kunnen veranderen! Mogen wij ons paradijs voor wandelaars en fietsers niet houden?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

luk





Geregistreerd op: 10 Mei 2017
Berichten: 103

     
Bericht Geplaatst: 02-09-2018 09:53:45    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De verharde dijk langs de Durme van Lokeren naar Daknam en verder langs Zwaanaarde tot Caudenborm ( waar aansluiting op de verharde wandel en fietsdijk langs de Moervaart ) had ŕl lang kunnen gerealiseerd zijn!
Dé kwade genius die dit verhinderde is de milieuvereniging. Daar moeten een aantal verbeten misantropen samenzitten Triest
Daarom roep ik gemeentebesturen en toerismediensten op realiseer en/of behoud het paradijselijk genieten voor de mens van het landschap langs Durme en Moervaart Goed zo!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen


Berichten van afgelopen:   

    -> Schelde en Durme

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 15, 16, 17  Volgende
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 6 van 17 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 15, 16, 17  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005