Het is nu 14-05-2025 04:54:07
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

De avonturen van een fietser op het Stationsplein.

    -> Temse - Stationsbuurt Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6329
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 28-03-2014 09:16:38    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Avontuur 14 en slot.

Om deze reeks avonturen af te sluiten: hoe komt het toch dat het Stationsplein van Temse zo verwarrend en ingewikkeld is ingericht, vooral voor fietsers? Wordt dat nooit bestudeerd vooraleer met een herinrichting begonnen wordt? Wordt daar niet over nagedacht? Wordt dat niet bekeken vanuit het standpunt van verschillende weggebruikers? Worden die verschillende meningen niet met elkaar vergeleken, en na wikken en wegen voor de beste oplossing gekozen? Wat denk je?

Als we zien hoe het er in werkelijkheid aan toe gaat, lijkt het meer op kunst- en vliegwerk en alsof er zonder al te veel nadenken aan wordt begonnen. Er lijkt nog één en ander te wijzigen terwijl de werken bezig zijn, en na afloop is het resultaat uiteraard anders dan oorspronkelijk gepland.

Wil je bewijzen?

We beginnen met de Rik De Rycklaan. Je kunt ongeveer de hele aanleg volgen vanaf hier.

De Rik De Rycklaan is aangelegd door Waterwegen en Zeekanaal (gespecialiseerd in waterlopen en alles wat daarmee verband houdt Uitroepteken) om de vrachtwagens van Belgomine uit het centrum te houden. Dat laatste is zeker geen slechte zaak, maar officieel mag niet gezegd worden dat de Rik De Rycklaan enkel en alleen is aangelegd voor de firma Belgomine. Daarom is de Rik De Rycklaan officieel aangekondigd als een doodlopende weg naar parkeerplaatsen onder de bruggen op de Wilfordkaai. De aanduidingen met verkeersborden bevestigden dat zonder twijfel.



Het rode pad naast de Rik De Rycklaan werd aangekondigd door Waterwegen en Zeekanaal als een "fietspad afgescheiden van de rijbaan". Die "afscheiding" bleek te bestaan uit een greppel en een boordsteen ... Dat is niet om te lachen, dat zijn de woorden van Waterwegen en Zeekanaal zelf! Dat kun je hier lezen!

Tussen haakjes, Dat "fietspad" is aangelegd met tegels. Dat is het duurste, en tevens het slechtste materiaal voor fietspaden. Op het brugje over de Kasteelstraat is ruw beton gebruikt. Ga daar maar eens fietsen, en je zult dadelijk overtuigd zijn van het gebrek aan kwaliteit, vlakheid en comfort van dit "nieuw fietspad".

Datzelfde rode pad is bij de opening van de Rik De Rycklaan dan weer benoemd als een "aanliggend voet- en fietspad" (klik hier). Het was dus plots niet meer afgescheiden en geen fietspad meer. Eigenlijk was het noch voetpad, noch fietspad, want het werd aangeduid met een verkeersbord D10. Een dergelijk pad is gewoon "voorbehouden voor fietsers en voetgangers". Daar mogen bijvoorbeeld geen bromfietsen op rijden, maar ook daaraan was even niet gedacht (lees verder Hihi ).

Het doodlopend karakter van de Rik De Rycklaan kon niet lang volgehouden worden. Het verkeersbord F45 werd verwijderd, aangepast aan de praktische situatie.



Hoe de Rik De Rycklaan ging aansluiten op het Stationsplein? ... Dat zien we achteraf wel, want dat bleek niet het probleem te zijn van Waterwegen en Zeekanaal ... Na afwerking van de Rik De Rycklaan zag deze aansluiting er zo uit:



Dat zou natuurlijk wel eens een probleem voor Belgomine kunnen worden, om hun lange vrachtwagens de bocht naar rechts te laten nemen ... en kunnen we de fietsers hier zo maar laten afrijden? ...



... Dat weten we ook nog niet zo zeker, daarom hinderen we ze een tijdje met enkele betonnen stootranden. (Uiteraard zijn die ook "nodig" om te beletten dat automobilisten via het "fietspad" vroegtijdig de Rik De Rycklaan zouden oprijden!)

Er zal misschien toch een stukje van dit groenperkje moeten verdwijnen ... en enkele boompjes ...



Daarmee werd begonnen begin augustus 2011 (klik hier) ...



... maar tot 3 september 2011 kon je bezwaar indienen tegen deze werken Hihi ...



Waar de Rik De Rycklaan aansluit op het Stationsplein zou aanvankelijk voorrang moeten verleend worden aan het verkeer op het Stationsplein, ...



... Je kunt de haaientanden vandaag de dag nog altijd zien staan op de Rik De Rycklaan ...



Dan is ook het rode pad doorgetrokken tot aan de fietsenstalling, tegelijkertijd met het plaatsen van het verbodsbord C1, dat meteen de doorgang verbiedt ...



... en zijn de overbodige fietsoversteekplaatsen aangebracht ...





... met pijltjes, waarvan achteraf blijkt dat ze aanzetten tot nog meer verkeersovertredingen. ...



... Die pijltjes werden dus vlug weer verwijderd.



Terloops nog een detail: ook de schuine fietsoversteekplaatsen zijn afgebakend met vierkanten. Zouden dat eigenlijk geen parallellogrammen moeten zijn volgens de wegcode? Spreekt het artikel 18.4 van de Plaatsingsvoorwaarden van de Verkeerstekens daar niet over? Lees
Citaat:
De afstand tussen de twee onderbroken strepen is ten minste 1,00 m overeenkomstig plaat 6 van bijlage 4 tot dit besluit.

Die "plaat 6 van bijlage 4" ziet er immers zo uit, zoals we reeds zagen in avontuur 4:



Op de fietsoversteekplaats van de laatste foto hierboven mogen voetgangers de rijbaan niet meer oversteken door het aanbrengen van dit zebrapad op minder dan 20 meter afstand (zie avontuur 13):



Achteraf dacht men er aan dat het "rode pad" van de Rik De Rycklaan eigenlijk ook zou moeten kunnen gebruikt worden door bromfietsers. Daarom werden de gebodsborden D10 vervangen door gebodsborden D9, die een volwaardig fietspad aanduiden. Daarmee verliezen voetgangers hun bevoorrecht statuut op dat pad en moeten ze daar voortaan voorrang verlenen aan fietsers en bromfietsers ... En weg is het oorspronkelijk aangekondigd "voet- en fietspad".



De Rik De Rycklaan is uiteindelijk met een S-bocht aangesloten op de Parklaan. De vrachtwagens van Belgomine moeten daar telkens een moeilijke, korte bocht nemen naar de Krijgsbaan, ...



... waarbij de wegmarkeringen van zebrapad en haaientanden vlug weggesleten worden.



Hoe zou het komen dat het Stationsplein voor fietsers een totaal onoverzichtelijke warboel is, met verwarrende rode kleuren en wegwijzerpijltjes, met drie onwettige fietsoversteekplaatsen te veel, een wettige fietsoversteekplaats te weinig, fietssuggestiestroken die geen fietssuggestiestroken zijn en fietspaden die eigenlijk geen fietspaden zijn maar het later toch worden? Hoe zou het komen dat er voor voetgangers minstens één zebrapad te weinig is? Hoe zou het komen dat er verloren haaientanden liggen? Komt dat allemaal omdat het vooraf goed bestudeerd is en omdat er goed over nagedacht is? En ... waarschijnlijk komt er nog een herinrichting van dit Stationsplein Knipoog ...

Overtuigd?

(Aanpassing op 20-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)
(Aanpassing op 29-12-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 29-12-2017 17:22:59; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken  

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6329
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 02-10-2016 08:36:27    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Tijdens onze eerste-zaterdag-actie van 1 oktober 2016 is mij opgevallen, dat de rode tegels voor het stationsgebouw (dat ondertussen niet meer gebruikt wordt) eindelijk aangeduid zijn als een fietspad.



Op het "avontuur 1" kun je zien hoe het voorheen niet aangeduid was, en dat verkeersbord D9 is zeker nog maar zeer onlangs geplaatst.

Dit fietspad is trouwens nog altijd in slechts één richting aangeduid. Als je van de Rik De Rycklaan komt, is het zelfs nog altijd wettelijk verboden om langs dit pad naar het station te fietsen, zoals je in "avontuur 2" en in "avontuur 14 en slot" kunt lezen. Daar is nog niets aan veranderd.

En in die ene richting, die nu aangeduid is, duurt dat fietspad slechts enkele tientallen meters. Op de Rik De Rycklaan zelf is het immers geen fietspad meer. Dat is al uitvoerig besproken op deze plaats in dit forum.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken  

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6329
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 25-11-2020 18:52:42    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Wat ik hier nog vergeten vermelden ben: het "fietspad" op de Rik De Rycklaan is fietspad gebleven tot einde april 2015. Het bord D7 op de Rik De Rycklaan, dat bij het begin van deze uiteenzetting op de Rik De Rycklaan staat, is begin mei 2015 opnieuw vervangen door een bord D10.



Zo is het vandaag (25 november 2020) nog altijd! Hoewel de gemeente Temse dit verkondigt als een fietspad, mogen er geen bromfietsen, ook geen klasse A, of geen speed pedelecs op rijden.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken  

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6329
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 15-10-2022 18:17:12    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op deze plaats aan het station van Temse stond voorheen een verkeersbord D9 om het fietspad aan te duiden. Dat kun je hierboven zien. Dat is in de loop van de voorbije week (vandaag is het 15 oktober 2022) vervangen door een D7.



Door de plaatsing van dit verkeersbord D7 zijn nu ook bromfietsers klasse B toegelaten op dit fietspad, een fietspad met een paal erop om een parkeerplaats aan te duiden voor personen met verminderde mobiliteit. Als je tegen dit paaltje op het fietspad rijdt is er dus kans dat je op die plaats mag parkeren. Men is wel vooruitziend Hihi ...

En, zoals hierboven vermeld, is dit fietspad in slechts één richting aangeduid wat eigenlijk een beetje logisch is. Zoals nog hoger hierboven is immers al uitgelegd waarom je dit fietspad niet in de andere richting mag gebruiken. En buiten de reden van die uitleg is er zelfs nog een tweede reden waarom dat niet mag Hihi ... Vind je deze tweede reden?


Even verder, aan het begin van de Rik De Rycklaan, is het verkeersbord dat tussen 2011 en 2015 enkele keren gewijzigd is, opnieuw gewijzigd van een D10 naar een D7.



Het is dus niet meer een "deel van de openbare weg voorbehouden voor het verkeer van voetgangers en fietsers", maar wel een fietspad waarop voortaan ook alle bromfietsen zijn toegelaten ... Tenminste, toch zeker in één richting. In de andere richting is dat helemaal (nog?) niet zo.

Voetgangers mogen nog altijd op dit fietspad wandelen, want er is op de Rik De Rycklaan geen andere plaats waar ze veilig kunnen gaan. Ze moeten wel doorgang verlenen aan de andere gebruikers van het fietspad, geen voorrang meer sinds 1 oktober 2022 Knipoog.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken  

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6329
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 03-03-2024 09:46:35    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Sinds maart 2024 is de toestand in de omgeving van het Stationsplein grondig veranderd, na de tweede herinrichting van dit plein. Wat er allemaal gewijzigd is kun je vanaf hier op dit forum lezen.

Er is heel wat veranderd en zelfs verbeterd. De meeste van de hierboven beschreven "avonturen" kun je niet meer beleven als fietser, wat een goede zaak is. Maar als je vanaf hier op dit forum leest, zul je merken dat toch niet alles is nu in orde voor fietsers ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken  


Berichten van afgelopen:   

    -> Temse - Stationsbuurt

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005