|
De avonturen van een fietser op het Stationsplein. |
|

Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6335 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 27-03-2014 07:49:31 Onderwerp: |
|
|
|
|
Avontuur 13.
En wat hebben we met al deze avonturen geleerd tot nu toe (om deze uitdrukking ook eens te gebruiken )?
- We hebben geleerd dat fietsoversteekplaatsen bedoeld zijn voor de veiligheid van fietsers bij het oversteken van de rijbaan buiten een kruispunt, en naar of van een fietspad.
- We hebben geleerd dat fietsoversteekplaatsen niet zo maar lukraak over een rijbaan mogen aangebracht worden.
- We hebben geleerd dat fietssuggestiestroken niet mogen verward worden met fietspaden omdat ze geen wettige betekenis hebben, en dat het gebruik ervan moet vermeden worden.
- We hebben geleerd wanneer fietssuggestiestroken toch nuttig kunnen zijn en hoe ze zouden moeten aangebracht worden.
Als we zien hoe dit alles verkeerskundig is toegepast op het Stationsplein en omgeving, dan kunnen we enkel besluiten dat fietsers stiefmoederlijk behandeld zijn, en eerder beschouwd worden als tweederangs-weggebruikers, een soort van kneusjes die zich nog geen auto kunnen veroorloven, en die uit de weg van konig auto moeten blijven! De auto is immers het enige volwaardige vervoermiddel, of niet soms?
Bij wijze van amusement moet je eens op een zonnig weekend post vatten op een bankje op het Stationsplein van Temse, om de fietsers gade te slaan die hier voor de eerste keer langs komen. Het loont de moeite om hun verbaasde en vragende gezichten waar te nemen, hun in alle richtingen wijzende gebaren te bekijken, en om tenslotte te zien hoe ze denken te moeten rijden met de fiets om over dat complex Stationsplein te geraken. Er is echt wel een warboel van gemaakt voor fietsers. Wie hier voor de eerste keer komt wordt voor een aantal verkeerstechnische problemen geplaatst waarover toch even moet nagedacht worden ...
Toch kunnen ook de bestuurders van auto's voor verrassingen geplaatst worden op het Stationsplein. Voor wie de weg kent in Temse is er geen enkel probleem, maar wanneer iemand hier voor de eerste keer komt is het niet altijd zo duidelijk.
Stel u maar even in de plaats van de automobilist-vreemdeling (m/v) die uit het tunneltje van de Guido Gezelleplaats komt en op zoek is naar een parkeerplaats. Het is ook hier al ter sprake gekomen. Dit is wat hij/zij ziet:
De eerste reactie zal er zeker uit bestaan om links af te slaan vóór het groenpleintje ... terwijl een gebodsbord onder het aanduidingsbord verplicht om rechts van het groenpleintje te blijven! Is het een goed idee om deze twee verkeersborden, met pijlen die in tegengestelde richting wijzen, vlak bij elkaar te plaatsen? Zou het bord met de parkeerwegwijzer niet beter op het rechtse groenpleintje geplaatst worden, of op het einde van het linkse groenpleintje?
Ook het voorrangsbord B15 kan vreemden op het verkeerde been zetten:
Het geeft de onmiddellijke indruk dat de voorrangsweg rechtdoor loopt, terwijl die de Parklaan volgt met een bocht van ongeveer 90° naar links. Het zou geen overbodige luxe zijn om dit voorrangsbord aan te vullen met een onderbord als dit (maar dan anders gedraaid) dat het verloop van de voorrangsweg aanduidt.
En worden ook voetgangers niet om de tuin geleid, door hen te laten oversteken op fietsoversteekplaatsen vanaf de fietsenstalling?
Deze fietsoversteekplaats ligt immers op veel minder dan 20 meter afstand van het enige zebrapad op het Stationsplein, ...
... en wat zegt het artikel 42.4.1 van de wegcode?
Citaat: |
42.4.1. ...
Wanneer er op minder dan ongeveer 30 meter afstand een oversteekplaats voor voetgangers is, moeten de voetgangers deze oversteekplaats volgen. |
Het is bijgevolg zelfs een verkeersovertreding om als voetganger de rijbaan over te steken op deze fietsoversteekplaats, op veel minder dan 30 meter van het zebrapad! Maak dat maar eens wijs aan al die treinreizigers en andere wandelaars!
Dan is er nog dit lang zebrapad over het "plein" van de aansluiting van de Rik De Rycklaan aan de bocht van de Parklaan, met vluchtheuveltje in het midden ...
... Vluchtheuveltje? Om er op te "vluchten" moet je wel naast het zebrapad lopen!
Misschien kan dit een kleine troost zijn voor de fietsers op het Stationsplein: ook andere weggebruikers worden in de luren gelegd.
(Aanpassing op 20-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 20-11-2015 15:11:26; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|


Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6335 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 28-03-2014 09:16:38 Onderwerp: |
|
|
|
|
Avontuur 14 en slot.
Om deze reeks avonturen af te sluiten: hoe komt het toch dat het Stationsplein van Temse zo verwarrend en ingewikkeld is ingericht, vooral voor fietsers? Wordt dat nooit bestudeerd vooraleer met een herinrichting begonnen wordt? Wordt daar niet over nagedacht? Wordt dat niet bekeken vanuit het standpunt van verschillende weggebruikers? Worden die verschillende meningen niet met elkaar vergeleken, en na wikken en wegen voor de beste oplossing gekozen? Wat denk je?
Als we zien hoe het er in werkelijkheid aan toe gaat, lijkt het meer op kunst- en vliegwerk en alsof er zonder al te veel nadenken aan wordt begonnen. Er lijkt nog één en ander te wijzigen terwijl de werken bezig zijn, en na afloop is het resultaat uiteraard anders dan oorspronkelijk gepland.
Wil je bewijzen?
We beginnen met de Rik De Rycklaan. Je kunt ongeveer de hele aanleg volgen vanaf hier.
De Rik De Rycklaan is aangelegd door Waterwegen en Zeekanaal (gespecialiseerd in waterlopen en alles wat daarmee verband houdt ) om de vrachtwagens van Belgomine uit het centrum te houden. Dat laatste is zeker geen slechte zaak, maar officieel mag niet gezegd worden dat de Rik De Rycklaan enkel en alleen is aangelegd voor de firma Belgomine. Daarom is de Rik De Rycklaan officieel aangekondigd als een doodlopende weg naar parkeerplaatsen onder de bruggen op de Wilfordkaai. De aanduidingen met verkeersborden bevestigden dat zonder twijfel.
Het rode pad naast de Rik De Rycklaan werd aangekondigd door Waterwegen en Zeekanaal als een "fietspad afgescheiden van de rijbaan". Die "afscheiding" bleek te bestaan uit een greppel en een boordsteen ... Dat is niet om te lachen, dat zijn de woorden van Waterwegen en Zeekanaal zelf! Dat kun je hier lezen!
Tussen haakjes, Dat "fietspad" is aangelegd met tegels. Dat is het duurste, en tevens het slechtste materiaal voor fietspaden. Op het brugje over de Kasteelstraat is ruw beton gebruikt. Ga daar maar eens fietsen, en je zult dadelijk overtuigd zijn van het gebrek aan kwaliteit, vlakheid en comfort van dit "nieuw fietspad".
Datzelfde rode pad is bij de opening van de Rik De Rycklaan dan weer benoemd als een "aanliggend voet- en fietspad" (klik hier). Het was dus plots niet meer afgescheiden en geen fietspad meer. Eigenlijk was het noch voetpad, noch fietspad, want het werd aangeduid met een verkeersbord D10. Een dergelijk pad is gewoon "voorbehouden voor fietsers en voetgangers". Daar mogen bijvoorbeeld geen bromfietsen op rijden, maar ook daaraan was even niet gedacht (lees verder ).
Het doodlopend karakter van de Rik De Rycklaan kon niet lang volgehouden worden. Het verkeersbord F45 werd verwijderd, aangepast aan de praktische situatie.
Hoe de Rik De Rycklaan ging aansluiten op het Stationsplein? ... Dat zien we achteraf wel, want dat bleek niet het probleem te zijn van Waterwegen en Zeekanaal ... Na afwerking van de Rik De Rycklaan zag deze aansluiting er zo uit:
Dat zou natuurlijk wel eens een probleem voor Belgomine kunnen worden, om hun lange vrachtwagens de bocht naar rechts te laten nemen ... en kunnen we de fietsers hier zo maar laten afrijden? ...
... Dat weten we ook nog niet zo zeker, daarom hinderen we ze een tijdje met enkele betonnen stootranden. (Uiteraard zijn die ook "nodig" om te beletten dat automobilisten via het "fietspad" vroegtijdig de Rik De Rycklaan zouden oprijden!)
Er zal misschien toch een stukje van dit groenperkje moeten verdwijnen ... en enkele boompjes ...
Daarmee werd begonnen begin augustus 2011 (klik hier) ...
... maar tot 3 september 2011 kon je bezwaar indienen tegen deze werken ...
Waar de Rik De Rycklaan aansluit op het Stationsplein zou aanvankelijk voorrang moeten verleend worden aan het verkeer op het Stationsplein, ...
... Je kunt de haaientanden vandaag de dag nog altijd zien staan op de Rik De Rycklaan ...
Dan is ook het rode pad doorgetrokken tot aan de fietsenstalling, tegelijkertijd met het plaatsen van het verbodsbord C1, dat meteen de doorgang verbiedt ...
... en zijn de overbodige fietsoversteekplaatsen aangebracht ...
... met pijltjes, waarvan achteraf blijkt dat ze aanzetten tot nog meer verkeersovertredingen. ...
... Die pijltjes werden dus vlug weer verwijderd.
Terloops nog een detail: ook de schuine fietsoversteekplaatsen zijn afgebakend met vierkanten. Zouden dat eigenlijk geen parallellogrammen moeten zijn volgens de wegcode? Spreekt het artikel 18.4 van de Plaatsingsvoorwaarden van de Verkeerstekens daar niet over?
Citaat: |
De afstand tussen de twee onderbroken strepen is ten minste 1,00 m overeenkomstig plaat 6 van bijlage 4 tot dit besluit. |
Die "plaat 6 van bijlage 4" ziet er immers zo uit, zoals we reeds zagen in avontuur 4:
Op de fietsoversteekplaats van de laatste foto hierboven mogen voetgangers de rijbaan niet meer oversteken door het aanbrengen van dit zebrapad op minder dan 20 meter afstand (zie avontuur 13):
Achteraf dacht men er aan dat het "rode pad" van de Rik De Rycklaan eigenlijk ook zou moeten kunnen gebruikt worden door bromfietsers. Daarom werden de gebodsborden D10 vervangen door gebodsborden D9, die een volwaardig fietspad aanduiden. Daarmee verliezen voetgangers hun bevoorrecht statuut op dat pad en moeten ze daar voortaan voorrang verlenen aan fietsers en bromfietsers ... En weg is het oorspronkelijk aangekondigd "voet- en fietspad".
De Rik De Rycklaan is uiteindelijk met een S-bocht aangesloten op de Parklaan. De vrachtwagens van Belgomine moeten daar telkens een moeilijke, korte bocht nemen naar de Krijgsbaan, ...
... waarbij de wegmarkeringen van zebrapad en haaientanden vlug weggesleten worden.
Hoe zou het komen dat het Stationsplein voor fietsers een totaal onoverzichtelijke warboel is, met verwarrende rode kleuren en wegwijzerpijltjes, met drie onwettige fietsoversteekplaatsen te veel, een wettige fietsoversteekplaats te weinig, fietssuggestiestroken die geen fietssuggestiestroken zijn en fietspaden die eigenlijk geen fietspaden zijn maar het later toch worden? Hoe zou het komen dat er voor voetgangers minstens één zebrapad te weinig is? Hoe zou het komen dat er verloren haaientanden liggen? Komt dat allemaal omdat het vooraf goed bestudeerd is en omdat er goed over nagedacht is? En ... waarschijnlijk komt er nog een herinrichting van dit Stationsplein ...
Overtuigd?
(Aanpassing op 20-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)
(Aanpassing op 29-12-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 29-12-2017 17:22:59; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|


Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6335 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 15-10-2022 18:17:12 Onderwerp: |
|
|
|
|
Op deze plaats aan het station van Temse stond voorheen een verkeersbord D9 om het fietspad aan te duiden. Dat kun je hierboven zien. Dat is in de loop van de voorbije week (vandaag is het 15 oktober 2022) vervangen door een D7.
Door de plaatsing van dit verkeersbord D7 zijn nu ook bromfietsers klasse B toegelaten op dit fietspad, een fietspad met een paal erop om een parkeerplaats aan te duiden voor personen met verminderde mobiliteit. Als je tegen dit paaltje op het fietspad rijdt is er dus kans dat je op die plaats mag parkeren. Men is wel vooruitziend ...
En, zoals hierboven vermeld, is dit fietspad in slechts één richting aangeduid wat eigenlijk een beetje logisch is. Zoals nog hoger hierboven is immers al uitgelegd waarom je dit fietspad niet in de andere richting mag gebruiken. En buiten de reden van die uitleg is er zelfs nog een tweede reden waarom dat niet mag ... Vind je deze tweede reden?
Even verder, aan het begin van de Rik De Rycklaan, is het verkeersbord dat tussen 2011 en 2015 enkele keren gewijzigd is, opnieuw gewijzigd van een D10 naar een D7.
Het is dus niet meer een "deel van de openbare weg voorbehouden voor het verkeer van voetgangers en fietsers", maar wel een fietspad waarop voortaan ook alle bromfietsen zijn toegelaten ... Tenminste, toch zeker in één richting. In de andere richting is dat helemaal (nog?) niet zo.
Voetgangers mogen nog altijd op dit fietspad wandelen, want er is op de Rik De Rycklaan geen andere plaats waar ze veilig kunnen gaan. Ze moeten wel doorgang verlenen aan de andere gebruikers van het fietspad, geen voorrang meer sinds 1 oktober 2022 . _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|

|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 2 |
Ga naar pagina 1, 2 Volgende Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|