|
Circulatie van het autoverkeer op de Wilfordkaai |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 31-08-2018 21:22:35 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
... De fietssuggestiestroken zouden dus toch wel minimum 1,50m breed kunnen gemaakt worden in de Nijsstraat! En hopelijk telt men er de breedte van de greppel niet bij als behorende tot de fietssuggestiestrook, ... |
(Zie hierboven.)
Ik ben aangenaam verrast in de Nijsstraat. Op de foto lichten de fietssuggestiestroken wel fel op in de laagstaande zon, maar deze straat is echt wel fietsveilig ingericht.
De parkeerplaatsen liggen veilig rechts in de toegelaten rijrichting van het gemotoriseerd verkeer. Om duidelijk aan te duiden dat fietsers in de beide richtingen mogen rijden, is in elke rijrichting op de overblijvende rijbaan — dus naast de parkeerstrook — een fietssuggestiestrook aangebracht van ... ongeveer 1,60m breed, op sommige plaatsen een beetje smaller, op andere plaatsen zelfs wat breder! De fietssuggestiestroken zijn dus echt breder dan de aangekondigde maximum 1,50m, en de greppel is er niet bijgeteld.
Het zou helemaal perfect geweest zijn, met nog een veiligheidsafstand van ongeveer 0,50m tussen de parkeerplaatsen en de fietssuggestiestrook ernaast. De breedte van de straat leent zich hiertoe. Maar door de breedte van de straat hebben fietsers wel de mogelijkheid om uit te wijken in geval van nood, of om op voldoende afstand van de geparkeerde auto's te rijden.
De optisch smalle "rijloper" tussen de suggestiestroken moet gemotoriseerde bestuurders er toe aanzetten om hun snelheid te beperken. Er was aangekondigd dat de snelheid zou beperkt worden tot 30km/u, maar daarvoor heb ik (nog) geen verbodsborden zien staan.
Of zouden ergens verder weg zoneborden geplaatst zijn?
Tussen haakjes: waarom zouden speed pedelecs niet in tegenrichting mogen rijden?
Vandaag, 31 augustus 2018 zou ook eenrichtingsverkeer ingevoerd worden op de Wilfordkaai, in het gedeelte tussen het driehoekig graspleintje en de Consciencestraat, maar daar is nog niets gewijzigd. Mogelijk komt dat door het spijtig ongeval dat gisteren, 30 augustus 2018, gebeurd is op het terras van taverne 'De Kaailopers', zie Editie Temse, of Het Nieuwsblad of de Gazet van Antwerpen, of Het Laatste Nieuws, ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Triple-T
Geregistreerd op: 28 Mrt 2018 Berichten: 28
|
|
|
|
|
Geplaatst: 07-09-2018 12:42:48 Onderwerp: |
|
|
|
|
Inderdaad een stap in de goeie richting maar waarom geen gewoon fietspad met onderbroken witte streep ipv fietssuggestiestrook. Daar was toch plaats voor. Zo'n strook heeft toch geen enkele voordeel voor fietsers
Auto's mogen erop stilstaan, parkeren,....
Ook stoppen de stroken ineens ter hoogte van de watermolen of gaat men deze nog doortrekken?
En in de Winter wanneer het 's morgens licht vriest zijn geverfde stroken (zebrapaden, witte lijnen, enz...) vaak spiegelglad doordat deze langer nat blijven liggen.
Zoals in de Dijkstraat waar men de kinderkopjes geschilderd heeft, daar is het vaak spiegelglad in de winter. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 10-09-2018 11:17:06 Onderwerp: |
|
|
|
|
Het is niet altijd voordelig voor fietsers om in een bebouwde kom een fietspad aan te brengen met de twee evenwijdige witte onderbroken strepen. Deze fietspaden vallen dan meestal zo smal uit, dat fietsers gedwongen worden om achter elkaar te rijden. De minimum aanbevolen breedte van een enkelrichtingsfietspad, om veilig met twee naast elkaar te kunnen fietsen, is 1,75m volgens het Vademecum Fietsvoorzieningen. De breedte van de suggestiestroken is hier ongeveer 1,60m ...
Maar met suggestiestroken kunnen fietsers nog altijd met twee naast elkaar blijven rijden in de bebouwde kom, gelijk op welke breedte die aangebracht worden. Er is geen enkele verplichting om binnen de suggestiestrook te blijven als je met twee naast elkaar fietst.
De suggestiestroken zijn alleen voorzien in de Nijsstraat. En de gladheid van suggestiestroken op asfalt valt meestal wel mee (hoewel het beter is om ze ineens in gekleurde asfalt te voorzien, zoals bijvoorbeeld op de Parklaan), maar op gladde ondergrond worden geschilderde suggestiestroken inderdaad nog gladder. We hebben ons toen verzet tegen het aanbrengen van suggestiestroken in de Dijkstraat, maar de gemeente wist het beter ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 10-09-2018 15:51:14 Onderwerp: |
|
|
|
|
Ik ben een weekje weg geweest uit Temse, en ondertussen is er heel wat veranderd op de Wilfordkaai. Dat bleek toch bij het lezen van dit bericht in de nieuwe Omroeper van woensdag 5 september 2018 (klik om te vergroten):
Het is nu al maandag 10 september 2018, dus tijd om al de wijzigingen te bekijken vanuit het standpunt van een fietser.
De Wilfordkaai zelf is nu ook eenrichting geworden, vanaf het driehoekig graspleintje tot aan de Consciencestraat.
Aan het kruispunt met de Consciencestraat zijn enkel fietsers en bromfietsers klasse A toegelaten in de Wilfordkaai. Dus geen bromfietsers klasse B en evenmin speed pedelecs!
In de Consciencestraat is het voorrangsbord B1 nu vergezeld van haaientanden op de rijbaan, die de plaats aangeven waar bestuurders uit de Consciencestraat voorrang moeten verlenen. Gezien hun ligging, is het nog altijd mogelijk om het dubbelrichtingsfietspad over het kruispunt enkele meters door te trekken, mits wat aanpassingen aan de "lip" van het voetpad, waardoor fietsers veiliger kunnen oversteken naar het dubbelrichtingsfietspad in het gedeelte van de Wilfordkaai met enkelrichting:
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
- Het dubbelrichtingsfietspad voor de "Temsica" zou op de Wilfordkaai moeten worden doorgemarkeerd — met de twee evenwijdige witte onderbroken strepen — over het kruispunt met de Consciencestraat, en dat dubbelrichtingsfietspad zou nog enkele meters moeten verder lopen op de Wilfordkaai aan de overkant van dat kruispunt. ...
|
(Zie hierboven.)
De vraag van tien miljoen is: zal de gemeente Temse dat doen voor de veiligheid van zijn fietsers
Sommige automobilisten kunnen hun oude gewoontes niet afleren, of zien niet goed, of kunnen niet goed lezen, want voor ik deze foto nam, is er nog een automobiliste rechtdoor gereden in de verboden richting. Er kwam dan toevallig ook een auto uit de andere richting, dus dat was weer even wringen .
In dit enkelrichtinggedeelte van de Wilfordkaai zijn langs beide kanten parkeervakken aangebracht.
Dat vergroot weer het gevaar voor fietsers die in 'tegenrichting' rijden. Automobilisten die links in hun rijrichting parkeren (op de foto dus aan de rechterkant van de rijbaan), kunnen van op de bestuurderszetel fietsers moeilijk zien aankomen bij het verlaten van hun parkeerplaats. Het is fietsers aangeraden, om zo veel mogelijk in het midden van de rijbaan te rijden als ze hier in 'tegenrichting' rijden, om goed zichtbaar te zijn.
In tegenstelling met de Nijsstraat, en met de Kasteelstraat, zijn hier geen fietssuggestiestroken aangebracht. Over het nut daarvan kan altijd geredetwist worden. Misschien zou het nuttig kunnen zijn om één brede fietssuggestiestrook aan te brengen voor fietsers die in 'tegenrichting' rijden, om aan automobilisten duidelijk te maken dat er fietsers uit de andere richting kunnen komen. Langs de andere kant zullen er dan zeker fietsers zijn, die deze suggestiestrook zullen gebruiken als ze niet in 'tegenrichting' rijden ...
De enkelrichtingen zijn blijkbaar afgewerkt. Hoe zou het met de nieuwe zone 30 zijn?
Volgens het kaartje begint de zone 30 bijvoorbeeld in de Oeverstraat, na het kruispunt met de Paterstraat. Dat lijkt te kloppen.
Vanzelfsprekend eindigt daar de zone 30 als je in de andere richting rijdt.
De zone 30 begint ook juist voor de Wilfordkaai op de Rik De Rycklaan, ...
... en eindigt op dezelfde plaats in de andere richting.
Een ander begin van de zone 30 is de Consciencestraat, juist na de rotonde, ...
... waar de zone 30 ook eindigt in de andere richting.
En dan is er nog de Dijkstraat. Maar deze maandagvoormiddag, 5 dagen na het bericht in de nieuwe Omroeper, stond daar nog geen enkel zone-30-bord. Er was enkel een schildering op de rijbaan — die wettelijk niets betekent — en een vrachtwagentje van de technische dienst van de gemeente Temse.
Maar deze maandagnamiddag stonden de borden er om de zone 30 aan te kondigen, juist voor het fietspad naar de scheldedijk ...
... en in de andere richting om ze af te kondigen.
Is daarmee alles in orde?
Wat denk je bijvoorbeeld van de bestuurder die in deze nieuwe zone 30 de Kasteelstraat beneden rijdt, en nergens een bord F4b tegenkomt?
Een oneindig grote zone 30
Of wat vind je van de combinatie met de reeds bestaande zone 30, die op de volgende plaatsen begint:
- Aan het kruispunt van de Philemon Haumanstraat met de rotonde van de Kasteelstraat.
- Aan het kruispunt van de Scheldestraat met de Kouterstraat.
- Aan het kruispunt van de Akkerstraat met de Pastoor Boelstraat.
MAAR ...
Deze bestaande zone 30 eindigt op het kruispunt van de Akkerstraat met de Kamiel Wautersstraat, ...
... waar je dus de nieuwe zone 30 binnenrijdt! Je kunt het niet zo goed meer zien, maar het is wel degelijk een bord F4b dat daar hangt. Wie langs hier de nieuwe zone 30 binnenkomt, weet dus van niets ...
Maar eigenlijk moeten we deze nieuwe zone 30 bekijken met een fietsersbril. Met een goede fiets en een goede conditie is het ook mogelijk om sneller dan 30km/u te rijden. Worden fietsers verwittigd van deze nieuwe zone 30?
Fietsers die van de scheldedijk in de Dijkstraat komen, kunnen het zonebord niet zien.
Fietsers die de Kasteelstraat naar boven rijden, weten ook van niets.
Fietsers die langs het fietspad door het fietstunnelke onder de Rik De Rycklaan komen, ...
... hebben het zone-30-bord op de Rik De Rycklaan aan hun linkerkant. Niets van aantrekken, dus.
En als je uit de Akkerstraat komt fietsen, verlaat je een zone 30.
Als je dus toch meer dan 30km/u fietst in deze nieuwe zone 30, en je wordt hierover aangesproken, kun je altijd wel langs één van deze vier toegangswegen gekomen zijn, waarbij je geen zone 30 hebt opgemerkt ...
Het moest blijkbaar allemaal nogal rap rap uitgevoerd worden ... Maar haast en spoed ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 08-10-2018 20:29:58 Onderwerp: |
|
|
|
|
Het verkeersbord F4b (einde zone 30), dat hing in de Akkerstraat aan de kant van de Markt (zie hierboven), is nu weg genomen.
Hun 'euro' zal gevallen zijn in Temse . De zone 30 stopt nu dus niet meer voor wie de Akkerstraat verlaat aan de marktzijde, wat niet meer dan normaal is.
Op de Wilfordkaai zelf is nog wat bijkomend schilderwerk aangebracht, aan het driehoekig graspleintje waar de Nijsstraat uitkomt op de Wilfordkaai.
Waarschijnlijk is het de bedoeling om fietsers te "beschermen" tegen auto's die vanuit de Nijsstraat naar links afslaan naar de Wilfordkaai. Die auto's moeten daarvoor immers een zeer korte bocht nemen, waarbij ze wel eens fietsers zouden kunnen "tegenkomen" die uit de Wilfordkaai komen en richting Markt rijden.
Ik vraag mij wel af, of deze verflijntjes daartegen bescherming zullen bieden. Zou het niet beter zijn, om een duidelijke gekleurde fietssuggestiestrook aan te brengen, om aan automobilisten duidelijk te maken dat daar fietsers uit de andere richting kunnen komen? De suggestiestrook met verflijntjes die nu is aangebracht (want een fietspad is het niet!) valt helemaal niet op vanuit de Nijsstraat.
Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn om fietsers te verbieden om rechtdoor te rijden aan het driehoekig graspleintje, en ze te verplichten om rechtsaf te slaan langs de doorsteek (waar de fietsenstallingen zullen komen) naar de Nijsstraat. Conflicten tussen fietsers en afdraaiende automobilisten zijn dan onmogelijk. Aan de kant van de Nijsstraat komen immers paaltjes als de fietsenstallingen zijn aangebracht.
Deze laatste mogelijkheid komt misschien niet zo sympathiek over tegenover fietsers, maar ze is wel veel veiliger en duidelijker voor fietsers, en het is geen noemenswaardige omweg. Er kunnen zelfs conflicten mee vermeden worden tussen fietsers onderling. Als je rechtdoor fietst langs het graspleintje, en er komen andere fietsers uit de richting van de Markt, dan is het niet altijd duidelijk of die rechtdoor naar de Wilfordkaai, of schuin naar links naar de Nijsstraat zullen rijden. Dat probleem heb je niet aan de doorsteek. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 22-11-2018 16:16:28 Onderwerp: |
|
|
|
|
Achteraf gezien, kunnen enkele opmerkingen gemaakt worden bij deze hele herinrichting van de Wilfordkaai in eenrichtingsstraten, om de parkeerdruk te verlichten. Het wordt met de tijd immers duidelijk dat er vooral gedacht is aan parkeerplaatsen voor auto's. De veiligheid van fietsers werd niet helemaal uit het oog verloren, maar kwam toch zeker niet op de eerste plaats!
- Zoals hierboven reeds vermeld, voor de herinrichting plaats vond, zou het fietspad dat eindigt voor de Temsica moeten doorlopen over het kruispunt van de Wilfordkaai met de Concsiencestraat. Het fietspad zou bij voorkeur zelfs nog iets verder moeten doorlopen, nu de Wilfordkaai de voorrangsweg geworden is, en alle gemotoriseerd vervoer vanaf de Rik De Rycklaan op de Wilfordkaai moet afslaan naar de Concsiencestraat. Er zou zelfs over kunnen nagedacht worden, om dit fietspad dubbelrichting te maken over het kruispunt, en de fietsoversteekplaats te verplaatsen naar het enkelrichtinggedeelte van de Wilfordkaai. Overstekende fietsers hoeven dan geen rekening te houden met verkeer uit twee richtingen, wat veiliger is.
- Wat is de werkelijke bedoeling van het "fiets-schilderwerk" aan het driehoekig graspleintje op de Wilfordkaai? Wat zouden fietsers daarmee "moeten"?
- Waarom is eigenlijk geen brede fietssuggestiestrook aangebracht in het enkelrichtinggedeelte van de Wilfordkaai, voor de fietsers die daar in "tegenrichting" rijden?
- Triple-T had het hier reeds over fietspaden in plaats van fietssuggestiestroken in de Nijsstraat. Het zou inderdaad ook anders gekund hebben. Evenals in de Kasteelstraat aan het zwembad zou het in de Nijsstraat beter geweest zijn om slechts één fietssuggestiestrook aan te brengen, enkel voor de fietsers die in "tegenrichting" rijden. Immers ook in de Nijsstraat rijden automobilisten nu liever in het midden van de rijbaan, tussen de twee suggestiestroken in, in plaats van rechts van de rijbaan.
Maar zelfs de fietssuggestiestrook in tegenrichting in de Nijsstraat heeft een gevaarlijke bijwerking, die een fietsster zelfs gemeld heeft aan ons gemeentebestuur ... Door de enkelrichting op de Wilfordkaai slaan heel wat automobilisten af naar links, van uit de Consciencestraat naar Nijsstraat. Hoewel het verkeersreglement in artikel 19.3.5° het volgende stelt ...
Citaat: |
19.3. De bestuurder die naar links afslaat moet:
...
5° op de kruispunten de beweging zo ruim mogelijk uitvoeren zodat hij de ingeslagen rijbaan rechts oprijdt, ... |
... zijn er toch heel wat automobilisten die hun afslag naar links veel te kort nemen ... "omdat er toch niemand uit de Nijsstraat kan uitkomen" ... behalve fietsers natuurlijk
Ik heb echt niet lang moeten wachten om deze foto te kunnen nemen, en het was om 13:48 uur, dus niet tijdens de spits! Er zullen bijgevolg heel wat automobilisten zijn die hun rijbeweging op deze foute wijze uitvoeren!
Deze fietssuggestiestrook in de Nijsstraat houdt dus eigenlijk een groot gevaar in voor fietsers op het kruispunt met de Consciencestraat. Daarom vroeg deze fietsster aan ons gemeentebestuur om ... paaltjes te plaatsen op het einde van de fietssuggestiestrook, tussen de fietssuggestiestrook en de rest van de rijbaan ... Maar wettelijk dat kan eigenlijk niet, want een fietssuggestiestrook maakt deel uit van de rijbaan. In feite wordt gevraagd om paaltjes te plaatsen in het midden van de rijbaan! (Maar je weet eigenlijk nooit hoe de gemeente Temse hierop zal reageren .)
Hier zou de oplossing erin kunnen bestaan, om geen fietssuggestiestrook aan te brengen in "tegenrichting", maar een echt eenrichtingsfietspad, afgebakend door twee evenwijdige witte onderbroken strepen. Er is plaats genoeg in de Nijsstraat om een voldoende breed (minstens 1,75 meter) en van de rijbaan afgescheiden eenrichtingsfietspad aan te brengen. Op het einde van dat fietspad op het kruispunt met de Consciencestraat, kunnen dan wel paaltjes geplaatst worden tussen het fietspad en de rijbaan, want dat zijn twee onderscheiden delen van de openbare weg.
Het is de moeite om dit alles eens voor te leggen aan ons (nieuw?) gemeentebestuur . _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 2 |
Ga naar pagina 1, 2 Volgende Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|